Europaudvalget 2018-19 (1. samling)
EUU Alm.del Bilag 410
Offentligt
2013180_0001.png
Europaudvalget
Referat
af 20. europaudvalgsmøde
Dato:
Tidspunkt:
Sted:
Til stede:
fredag den 18. januar 2019
kl. 10.00
vær. 2-133
Erik Christensen (S), formand, Kenneth Kristensen
Berth (DF), næstformand, Jan E. Jørgensen (V), Peter
Hummelgaard Thomsen (S), Søren Søndergaard (EL)
og Rasmus Nordqvist (ALT).
finansminister Kristian Jensen og transport-, bygnings-
og boligminister Ole Birk Olesen.
Desuden deltog:
Peter Hummelgaard Thomsen fungerede som formand under punkt 4.
FO
Punkt 1. Rådsmøde nr. 3669 (økonomi og finans) den 22. januar 2019
EUU alm. del (18)
bilag 315 (kommenteret dagsorden)
Finansministeren
havde tre sager til forhandlingsoplæg. De resterende sager
var til orientering. De sager, ministeren ikke nævnte, kunne udvalget naturligvis
spørge til. Ministeren henviste i øvrigt til samlenotatet.
1. Præsentation af rumænsk formandskabsprogram
Udveksling af synspunkter
Rådsmøde 3669
bilag 1 (samlenotat side 2)
Ministeren havde ingen bemærkninger til dette punkt.
Side 676
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 410: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 18/1-19
20. Europaudvalgsmøde 18/1 2019
FO
2. Forslag om oprettelse af InvestEU-programmet
Politisk drøftelse
KOM (2018) 0439
Rådsmøde 3669
bilag 1 (samlenotat side 21)
Finansministeren:
Økofin ventes at drøfte de igangværende tekniske forhand-
linger om forslaget et nyt investeringsprogram: InvestEU. InvestEU skal fremme
investeringer og virksomheders adgang til finansiering i EU og består af tre dele:
En InvestEU-fond, der skal mobilisere private investeringer på basis af en
garanti fra EU-budgettet,
et InvestEU-rådgivningsorgan, som kan yde teknisk bistand til projektudvik-
ling og
en InvestEU-portal, som skal være en lettilgængelig database til at promovere
projekter med finansieringsbehov.
InvestEU-fonden samler 14 finansieringsinstrumenter i EU-budgettet, herunder
Fonden for Strategiske Investeringer, EFSI (Junckerplanen). Det skal gøre inve-
steringsstøtten i EU mere effektiv og udnytte EU-budgettet bedre.
InvestEU-fonden bygger på en garanti fra EU-budgettet ligesom EFSI. Garan-
tien kan dække tab på investeringer og således afdække noget af risikoen ved
projekterne. Garantien ydes bl.a. til Den Europæiske Investeringsbank (EIB),
som herefter låner ud til konkrete investeringsprojekter. Kommissionens forslag
indebærer en EU-budgetgaranti på i alt 38 mia. euro, men beløbet vil blive fast-
lagt i de generelle MFF-forhandlinger. Der lægges op til, at EIB og andre også
skal bidrage med egne garantier på 9,5 mia. euro, så de samlede garantier un-
der InvestEU udgør 47,5 mia. euro. Kommissionen vurderer, at garantierne vil
mobilisere investeringer for ca. 650 mia. euro i MFF-perioden 2021-2027.
InvestEU-fonden vil være markeds- og efterspørgselsdrevet, hvor projekter i
markedet i konkurrence med hinanden ansøger om EU-budgetgarantien. Pro-
jekterne skal være inden for områderne 1) bæredygtig infrastruktur, 2) forskning,
innovation og digitalisering, 3) små og mellemstore virksomheder og 4) sociale
investeringer og færdigheder.
Forslaget er generelt blevet godt modtaget. Regeringen kan støtte et forslag på
linje med kompromiset. Der vil måske snart blive opnået enighed om en delvis
generel indstilling om forslaget (dvs. om alle elementer undtagen beløbene).
Side 677
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 410: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 18/1-19
20. Europaudvalgsmøde 18/1 2019
Christian Poll
ville gerne vide, om der var planer om, at de midler, der investe-
res eller garanteres, skal leve op til nogle bæredygtighedskrav.
Peter Hummelgaard Thomsen
spurgte, om regeringen ville lade det indgå i kri-
terierne for at opnå støtte til fonden, at investeringer skal gå til bæredygtigheds-
fremmende formål.
Søren Søndergaard
kunne ikke støtte forhandlingsoplægget, bl.a. på grund af
den delegerede retsakt til fastlæggelse af investeringsretningslinjer for politikom-
råderne. Enhedslisten var også skeptiske over for, at danske skatteydere skulle
bidrage til at stille garanti for investeringer i militærindustrien, og anså garantier
på EU-plan for at være en dårlig idé.
Kenneth Kristensen Berth
kunne ikke bakke op om forhandlingsoplægget,
fordi Dansk Folkeparti grundlæggende mente, at det var fjollet at overføre en
pose penge til EU, der så tilbagefører penge til nationalstaterne.
Finansministeren
bekræftede over for Christian Poll, at det ene af fire spor
handlede om bæredygtighed. Tanken var at lægge de eksisterende finansie-
ringsværktøjer i EU-systemet sammen i en InvestEU-platform. Platformen skulle
adressere bæredygtighed og ønskerne om at understøtte SMV’erne og skabe
flere arbejdspladser. Han ville ikke afvise, at man kunne arbejde frem mod, at
InvestEU også horisontalt har bæredygtighed som et centralt element. Hans op-
levelse var, at den finansielle sektor var mere og mere optaget af at sikre, at
virksomheder, de låner penge, bevæger sig inden for bæredygtige aktiviteter
miljømæssigt og socialt
så de også på den lange bane er økonomisk bære-
dygtige.
Til Peter Hummelgaard Thomsen sagde ministeren, at det var en dansk prioritet
at få bæredygtighedsstrategier med ind i arbejdet. Det var hans oplevelse, at
Kommissionen og Danmark var enige her, men at landene ellers var meget
spredt i deres tilgang. Der var geografiske skillelinjer i EU for, hvor højt landene
prioriterede bæredygtighed her.
Svaret til Søren Søndergaard lød, at man fra dansk side vurderede, at man her
godt kunne leve med en delegeret retsakt. Ministeren delte ellers den kritiske til-
gang til delegerede retsakter. Til spørgsmålet om, hvorvidt midlerne kunne bru-
ges til militærindustrien, sagde ministeren, at en række lande investerede i mo-
dernisering af deres forsvar. I stedet
for at bruge ordet ”militærindustri”
kunne
man vælge at sige, at Danmark her ønskede at ruste sig til at beskytte de vær-
dier, som Danmark er kendetegnet ved. Det var et spørgsmål om at have styr-
Side 678
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 410: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 18/1-19
20. Europaudvalgsmøde 18/1 2019
ken til at opretholde en troværdig sikkerhed for Danmarks suverænitet. Regerin-
gen støttede muligheden for, at nogle midler kan stilles som garantier i forhold til
forsvarsindustrien.
Ministeren ville for en god ordens skyld tilføje, at man allerede gjorde brug af ga-
rantier såsom dem under EFSI til understøttelse af en positiv økonomisk udvik-
ling i Europa.
Søren Søndergaard
var ikke overbevist og anså det ikke for at være en detalje,
at den delegerede retsakt skulle ”fastlægge
investeringsretningslinjerne for hvert
politikområde”, som der stod i samlenotatet.
Christian Poll
spurgte, om ministeren ville arbejde for at lægge en horisontal
vurderingsmekanisme ned over InvestEU, så man kan guide investeringer i
mere bæredygtig retning. Når man laver et fælles system, er det oplagt i den for-
bindelse at fastlægge horisontale krav om, at hvis virksomheder skal have del i
investeringsmidler fra EU, skal de leve op til nogle horisontale krav, der pas-
sende kan være baseret på FN’s verdensmål. Disse mål
indeholder en stor de-
taljegrad.
Finansministeren
svarede Christian Poll, at det var et dansk ønske at inkludere
bæredygtighed. I lyset af dialogen med udvalget ville han bringe det op, at In-
vestEU bør have en horisontal bæredygtighedsvurdering i alle deres sager.
Ideen var at skabe effektivitet, men han var enig i, at man kunne benytte lejlig-
heden til også at få bæredygtighed ind.
Formanden
oplyste, at Socialistisk Folkeparti forud for mødet havde meddelt, at
de ikke kunne bakke op om forhandlingsoplægget. Han konkluderede, at der
ikke var et flertal imod regeringen forhandlingsoplæg, idet kun Dansk Folkeparti,
Enhedslisten og Socialistisk Folkeparti havde ytret sig imod det.
3. Rådskonklusioner m.v. om Kommissionens pakke vedr. det europæiske
semester for 2018
Rådskonklusioner
KOM (2018) 0759, KOM (2018) 0758 og KOM (2018) 0770
Rådsmøde 3669
bilag 1 (samlenotat side 35)
EU-note (18)
E 11 (EU-note af 12/12-18)
EUU alm. del (18)
bilag 317 (foreløbigt referat af samråd i EUU
14/12-18)
Ministeren havde ingen bemærkninger til dette punkt.
Side 679
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 410: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 18/1-19
20. Europaudvalgsmøde 18/1 2019
4.
Videreudvikling af ØMU’en
Udveksling af synspunkter
Rådsmøde 3669
bilag 1 (samlenotat side 44)
Finansministeren:
Vi nåede til enighed om nye skridt i styrkelsen af ØMU’en
på mødet i udvidet eurogruppe 3. december. Jeg orienterede udvalget om
ØMU-forhandlingerne efter forelæggelsen af dagsordenen for Økofin 4. decem-
ber. Resultatet fra udvidet eurogruppe blev efterfølgende godkendt på det udvi-
dede eurotopmøde.
Resultatet omfatter bl.a. en aftale om en fælles offentlig bagstopper for bankuni-
onens afviklingsfond. Bagstopperen skal være finanspolitisk neutral, så bank-
redninger ikke koster noget for skatteyderne i bankunionen. Der er også sikret
ligebehandling for eventuelle ikkeeurolande i bankunionen. Det er et vigtigt re-
sultat.
Aftalen vedrører også rammer for det videre arbejde med bankunionen, herun-
der forslaget om en fælles indskydergaranti, EDIS, hvor der skal udarbejdes en
køreplan.
Pakken omfatter også reform af eurolandenes fælles lånefacilitet, ESM, der bl.a.
får nogle flere værktøjer til at håndtere, når eurolande kommer i krise. Der skal
fremadrettet forhandles et nyt eurozonebudget til at styrke konvergens og kon-
kurrenceevne, inden for EU’s budget. ERM II-lande
kan deltage i initiativet på fri-
villig basis. Regeringen har aktuelt ingen planer om dansk deltagelse.
På Økofin ventes alene en orientering om drøftelsen på eurotopmødet og om
det videre ØMU-arbejde. De substantielle drøftelser ventes at foregå i udvidet
eurogruppe (inklusive Danmark) med sigte på nogle konkrete milepæle til Det
Europæiske Råd i juni.
Side 680
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 410: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 18/1-19
20. Europaudvalgsmøde 18/1 2019
FO
5. Revision af forordningerne vedr. de europæiske finansielle tilsyns-
myndigheder og hvidvaskdirektivet
Politisk drøftelse
KOM (2017) 0331, KOM (2017) 0536, KOM (2017) 0537, KOM (2017) 0539
og KOM (2018) 0646
Rådsmøde 3669
bilag 1 (samlenotat side 55)
EUU alm. del (17)
bilag 164 (udvalgsmødereferat side 177,
behandling af ESA revisionsforslag i EUU 3/11-17)
EUU alm. del (18)
bilag 54 (udvalgsmødereferat side 1301,
behandling af hvidvaskforslaget i EUU 28/9-18)
Finansministeren:
Kommissionen foreslog i 2017 at ændre rammerne for EU’s
tre finansielle tilsynsmyndigheder, de såkaldte ESA’er.
Det er EBA for banker,
EIOPA for forsikring og pension, og ESMA for værdipapirer og markeder. Disse
myndigheder sikrer samarbejde på tværs af nationale myndigheder i hele EU og
må ikke forveksles med de fælles myndigheder i bankunionen.
I september 2018 foreslog Kommissionen en tilføjelse til sit ESA-forslag. Formå-
let var at styrke EBA's kompetencer og ressourcer på hvidvaskområdet. Vi drøf-
tede hvidvaskdelen af forslaget her i udvalget forud for Økofin i oktober. ESA--
forslaget forhandles fortsat i Rådet og ventes drøftet på det kommende Økofin.
Der er dog allerede opnået enighed på teknisk niveau om den specifikke del om
hvidvask.
Kommissionens ESA-forslag gik generelt meget langt ift. at centralisere kompe-
tencerne hos ESA’erne
og begrænse de nationale myndigheders kompetencer.
En meget stor gruppe lande, heriblandt Danmark, har ønsket, at man i højere
grad fastholdt de nuværende rammer, der generelt er velfungerende, og i stedet
blev enige om mere målrettede forbedringer.
Kompromisforslaget imødekommer dette ønske. Hovedparten af de nye beføjel-
ser, der var foreslået overført fra de nationale tilsynsmyndigheder til særligt
ESMA, slettes. Kompromisforslaget fastholder derudover, at beslutninger i
ESA’erne skal træffes af repræsentanter
fra alle EU-landenes nationale tilsyns-
myndigheder.
Kompromisforslaget giver en styrket rolle til ESA’erne i vurderinger af, hvorvidt
lande uden for EU har tilsyn og regulering af samme kvalitet som EU. Det er en
forudsætning for at kunne have en vis
adgang til EU’s indre marked.
EU-landene
har omvendt generelt støttet forslaget om at styrke EBA’s kompe-
tencer i bekæmpelsen af hvidvask. Kompromiset fastholder f.eks., at EBA skal
Side 681
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 410: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 18/1-19
20. Europaudvalgsmøde 18/1 2019
udarbejde fælles standarder og vejledninger samt regelmæssigt evaluere de na-
tionale myndigheders indsats på hvidvaskområdet. EBA kan anmode nationale
myndigheder om at efterforske hvidvask, vedtage afgørelser rettet mod finan-
sielle virksomheder, og EBA kan i hvidvaskager i sidste instans selv træffe visse
afgørelser direkte rettet mod finansielle virksomheder.
Kompromiset vurderes at styrke bekæmpelsen af hvidvask på europæisk ni-
veau. Regeringen støtter generelt kompromiserne om ESA-revision og hvid-
vask, som i vidt omfang imødekommer regeringens prioriteter. Forhandlingerne
fortsætter dog, og vi forventer ikke enighed på hele pakken på det kommende
Økofin.
Peter Hummelgaard Thomsen
var enig med ministeren i, at der var mange for-
nuftige takter i kompromisforslaget, men det gik ikke så vidt, som Kommissionen
havde lagt op til. Da Danske Bank-sagen rullede, sagde statsministeren, at det
fælles tilsyn skulle styrkes, og at det også indebar dansk indmeldelse i bankuni-
onen. Hvordan hang det sammen med, at regeringen støttede kompromisforsla-
get, der kun bevarede direkte tilsynskompetencer for ESMA på enkelte områ-
der?
Søren Søndergaard
var positivt stemt over for forslaget, men bad ministeren
sige, på hvilke områder der var tale totalharmonisering i henhold til artikel 114.
Forslaget indeholdt udvidede beføjelser for ESA’erne
til at stille krav om, at nati-
onale myndigheder ændrer eller trækker beslutninger tilbage. Kunne ministeren
give et eksempel? Og var de to uafhængige medlemmer, som styrelsesrådet
skulle udpege, repræsentanter for finansielle aktører, kunder eller lign.? Der var
åbnet
for muligheden for, at EBA ”kan vedtage en afgørelse rettet mod den på-
gældende finansielle aktør”. Kunne man forestille sig, at EBA fik mulighed for at
indføre sanktioner over for en finansiel aktør i Danmark uden om de danske
myndigheder?
Kenneth Kristensen Berth
sagde, at forslaget forekom ham at være nogen-
lunde fornuftigt. Kunne ministeren gøre rede for, hvor meget kompetence, der
ville blive flyttet fra Danmark fra EU på området?
Finansministeren
svarede Peter Hummelgaard Thomsen, at man på hvidvask-
delen helt og aldeles var i tråd med Kommissionens forslag om at gå så langt
som muligt netop på grund af et ønske om et øget tilsyn og om, at de nationale
myndigheder bliver assisteret i at have højst mulige kvalitet i arbejdet. For nogle
af
kompetencerne i ESA’erne havde Kommissionen et ønske om, at flere
af dem
blev givet til EU, mens landene og Rådet mente det modsatte. Bankunionen
hang på et mere overordnet plan sammen med hvidvaskdelen i forhold til vurde-
ring af ledelser i den finansielle sektor i landene, men ellers ikke. Det ville ikke
Side 682
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 410: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 18/1-19
20. Europaudvalgsmøde 18/1 2019
undre ham, hvis man fremover gik i retning af at give bankunionen kompeten-
cer, hvad angår hvidvask. Men der var en personlig vurdering og ikke noget, der
skulle diskuteres på tirsdagens møde.
Finansministeren sagde til Søren Søndergaard, at han ikke var bekymret, for
her havde totalharmoniseringen med at organisationsformen at gøre. Det var et
spørgsmål om at koordinere en model for EU.
Om de to uafhængige medlemmer sagde han, at det skulle være personer, der
ikke er nationalt forankret og dermed ikke er tilknyttet et lands tilsynsmyndighe-
der. Det kunne være tale om personer, der tidligere har haft kendskab til tilsyns-
myndigheders opgaver eller endda har trukket sig fra det almindelige arbejds-
marked. Han anså det for at være en god idé med disse to repræsentanter.
Det var ikke afklaret, hvilke afgørelser EBA skulle kunne træffe, men ministeren
så gerne, at der blev mulighed for konkrete sanktioner og var tilhænger af at
give nogle muskler til hvidvaskområdet. Man skulle huske på, at der kunne være
om tale om f.eks. en hvidvasksag, som et lands nationale myndigheder vælger
ikke at gå ind i. Efter en dialog i EU-regi sker det stadig ikke. På det tidspunkt
skulle EBA så kunne træffe en afgørelse. Hvor konkrete afgørelserne skulle
være, skulle afvejes landene imellem. Flere mente, at der skal være national su-
verænitet.
Til Kenneth Kristensen Berth sagde ministeren, at kompetencefordelingen skulle
koordineres. Man havde flyttet noget kompetence, som man havde lagt op til
skulle være overnationalt, og gjort det nationalt igen.
Søren Søndergaard
var beroliget ved ministerens svar om, at totalharmonise-
ringen ikke vedrørte indhold, men form. Kunne de uafhængige medlemmer, mi-
nisteren tænkte på, være f.eks. en direktør for Danske Bank? Det var tit den
slags personer, der blev trukket ind i EU, hvorefter de så gik videre til Goldman
Sachs eller lignende. Hvis der derimod var tale om uafhængige eksperter eller
personer fra sektoren, hvor der f.eks. er en aftale om, at de ikke går tilbage, var
ideen god.
Søren Søndergaard gentog sit spørgsmål om
udvidelse af ESA’ernes rolle i for-
bindelse med tvistløsning
uenigheder mellem nationale tilsynsmyndigheder.
En national tilsynsmyndighed kunne godt tage et meget offensivt skridt, og han
så nødigt, at det kunne trækkes tilbage. Enhedslisten støttede forhandlingsop-
lægget.
Kenneth Kristensen Berth
meddelte, at Dansk Folkeparti var imod forhand-
lingsoplægget bl.a. på grund af de direkte påbud.
Side 683
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 410: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 18/1-19
20. Europaudvalgsmøde 18/1 2019
Finansministeren
svarede Søren Søndergaard, at det var op til Europa-Parla-
mentet at godkende de to uafhængige medlemmer.
Formanden
oplyste, at Socialistisk Folkeparti forud for mødet havde meddelt, at
de bakkede op om forhandlingsoplægget. Han konkluderede, at der ikke var et
flertal imod regeringen forhandlingsoplæg, idet kun Dansk Folkeparti havde ytret
sig imod det.
Side 684
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 410: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 18/1-19
20. Europaudvalgsmøde 18/1 2019
FO
6. Tilsynsmæssige krav til investeringsselskaber
Sagen er ikke på dagsordenen for rådsmødet 22. januar 2019, men for-
ventes sat på dagsordenen for et snarligt rådsmøde med henblik på ved-
tagelse
KOM (2017) 0790 og KOM (2017) 0791
Rådsmøde 3669
bilag 1 (samlenotat side 72)
Finansministeren:
Kommissionen fremsatte i december 2017 forslag til et nyt
regelsæt for investeringsselskaber, i Danmark også kaldet fondsmæglerselska-
ber. Selskaberne reguleres i dag som banker, selv om det generelt ikke er
samme forretningsmodel.
Forslaget inddeler selskaberne i forskellige kategorier. De største og systemisk
vigtige investeringsselskaber vil fortsat blive reguleret som banker. I bankunio-
nen vil tilsynet med disse investeringsselskaber blive flyttet fra de nationale
myndigheder til det fælles tilsyn i ECB. Der ændres altså ikke på kravene for de
største selskaber i forhold til i dag. Der er ikke i dag nogen danske investerings-
selskaber i denne kategori.
Investeringsselskaber, som er mindre eller ikke systemisk vigtige, får et nyt re-
gelsæt, som er tilpasset deres forretningsmodel. Disse selskaber bliver således
underlagt krav, som er mindre byrdefulde og bedre målrettet de faktiske risici i
selskaberne, i stedet for som nu at være reguleret som banker, hvilket generelt
er mere risikabelt.
Der er på teknisk niveau opnået enighed om et kompromis, som ventes vedta-
get snart. Kompromiset fastholder i store træk Kommissionens forslag. Regerin-
gen støtter en mere målrettet regulering af de mindre investeringsselskaber og
støtter kompromiset. De nye regler ændrer ikke på, at investeringsselskaber
fortsat kan pålægges de gældende danske aflønningsregler for den finansielle
sektor.
Søren Søndergaard
var skeptisk over for at skubbe de nationale tilsynsmyndig-
heder til side. Som han forstod det, havde 12 ud af 48 danske investeringssel-
skaber en tilladelse til at handle for egen regning. Hvilken regulering var de un-
derlagt? Og påvirkede forslaget denne? Mente regeringen ikke, at skyggeban-
ker/investeringsselskaber driver skyggebankvirksomhed? Hvorfor var de ikke
underlagt den samme regulering som den traditionelle banksektor?
Kenneth Kristensen Berth
havde forstået det sådan, at tilsynet med investe-
ringsselskaber ikke ville blive forandret for gruppe 2 og gruppe 3-selskaberne
kun for gruppe 1. Var det korrekt, at der ikke var nogen inden for den sidst-
nævnte i Danmark? Det var vigtigt for at vide, hvilke beføjelser Danmark i prak-
sis ville afgive ved et ja til forslaget.
Side 685
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 410: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 18/1-19
20. Europaudvalgsmøde 18/1 2019
Finansministeren
sagde, at skyggebanker netop befandt sig i skyggen, væk fra
den almindelige banksektor. Når han lagde op til en anden regulering her, skyld-
tes det, at banksektoren var kendetegnet ved at have bestemte risici forbundet
med at modtage indlån fra private, der har tillid til, at bankerne forvalter deres
penge godt.
Ministeren bekræftede, at der i dag ikke var gruppe 1-selskaber i Danmark. Der-
for handlede det umiddelbart om regulering af ikke-danske selskaber.
Søren Søndergaard
sagde, at hvis der var tale om systemisk vigtige investe-
ringsselskaber, kunne det have konsekvenser for samfundsøkonomien. Enheds-
listen støttede ikke forhandlingsoplægget.
Kenneth Kristensen Berth
sagde, at der så ud til at komme en mindre byrde-
fuld regulering af gruppe 2 og 3-selskaber. Dansk Folkeparti vurderede, at det
var i dansk interesse og støttede derfor forhandlingsoplægget.
Søren Søndergaard
bad ministeren uddybe, hvad -1-gruppen indeholdt.
Finansministeren
henviste Søren Søndergaard til side 77 i samlenotatet, hvor
han kunne finde en tabel over de forskellige scenarier for de forskellige grupper.
Om systemisk vigtige institutter, gruppe 1, sagde ministeren, at de fortsat ville
blive reguleret som i dag, fordi man vurderede, at de er af en størrelse, så deres
fremtid kan påvirke mere end bare dem selv og deres ejere. Da ingen danske
selskaber endnu var anset som systemisk vigtige, ville Danmark kun være om-
fattet af lettelser under kategori 2 og 3-grupperne.
Formanden
oplyste, at Socialistisk Folkeparti forud for mødet havde meddelt, at
de bakkede op om forhandlingsoplægget. Han konkluderede, at der ikke var et
flertal imod regeringen forhandlingsoplæg, idet kun Enhedslisten havde ytret sig
imod det.
Side 686
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 410: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 18/1-19
20. Europaudvalgsmøde 18/1 2019
7. Forslag vedr. bæredygtig finansiering
finansielle benchmarks knyttet
til CO
2
-udledning (karbonudledning)
Sagen er ikke på dagsordenen for rådsmødet 22. januar 2019, men for-
ventes sat på dagsordenen for et snarligt rådsmøde med henblik på ved-
tagelse
KOM (2018) 0355
Rådsmøde 3669
bilag 1 (samlenotat side 85)
Se punkt 8.
8. Forslag vedr. bæredygtig finansiering
oplysningskrav til finansielle
virksomheder vedr. bæredygtighed
Sagen er ikke på dagsordenen for rådsmødet 22. januar 2019, men for-
ventes sat på dagsordenen for et snarligt rådsmøde med henblik på ved-
tagelse
KOM (2018) 0354
Rådsmøde 3669
bilag 1 (samlenotat side 90)
Finansministeren:
Kommissionen fremsatte i maj 2018 en række forslag ved-
rørende bæredygtige investeringer, som skal mobilisere private midler til at op-
fylde klimamålene. Udfordringen kan ikke løses uden. Ét forslag stiller krav til fi-
nansielle virksomheders offentliggørelse af bæredygtighedsoplysninger. Et an-
det forslag etablerer grønne finansielle indeks (CO
2
-benchmarks).
Forslaget om offentliggørelse betyder bl.a., at selskaberne skal oplyse om:
bæredygtigheden i deres produkter og processer.
hvordan miljømæssige, sociale eller governance-risici påvirker afkast på de-
res produkter, og hvordan de håndteres.
hvordan og i hvilket omfang produkter, der markedsføres som bæredygtige,
konkret bidrager til bæredygtighed.
Benchmark-forslaget etablerer finansielle indeks for aktiver knyttet til virksomhe-
der med lav eller negativ udledning af CO
2
. Det giver et bedre sammenlignings-
grundlag for dem, der ønsker, at deres investeringer skal understøtte globale kli-
mamål.
Regeringen støtter de opnåede kompromiser i de to sager. Der arbejdes videre
med det tredje forslag i pakken
forslaget om en fælles taksonomi for, hvad
bæredygtige aktiviteter egentlig er
som vil understøtte de to nævnte forslag.
Christian Poll
spurgte, om forslagene kun havde fokus på udledning af CO
2
, el-
ler om de favnede bæredygtighed i en bredere forstand
inklusive forslaget om
Side 687
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 410: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 18/1-19
20. Europaudvalgsmøde 18/1 2019
en fælles taksonomi. Det forekom ham relevant at tage udgangspunkt i FN’s
bæredygtighedsmål.
Finansministeren
svarede Christian Poll, at det ene af forslagene om at lave et
finansielt indeks ville være CO
2
-relateret. Det andet arbejde med taksonomi var
at lave en bredere definition af bæredygtighed, for at kunne fremme den på
tværs. Der var behov for begge dele
noget der er målrettet og fokuseret på
den store udfordring, der er med at reducere CO
2
-udledningen og med at ar-
bejde inden for en bredere definition af bæredygtighed. Så to spor.
9. Eventuelt
Ministeren havde ingen bemærkninger til dette punkt.
10. Siden sidst
Ministeren havde ingen bemærkninger til dette punkt.
Side 688
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 410: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 18/1-19
20. Europaudvalgsmøde 18/1 2019
L
Punkt 2. Politisk drøftelse og eventuel afgivelse af betænkning over B 32
(om brugen af Schengeninformationssystemet)
B 32 (18)
bilag 4 (udkast til betænkning)
Punktet blev behandlet for lukkede døre.
L
Punkt 3. Godkendelse af tidsplan for udvalgets behandling af B 19
(kvoteloft for køb af sommerhuse) og drøftelse af eventuel beretning over
beslutningsforslaget
B 19 (18)
bilag 1 (udkast til tidsplan)
B 19 (18)
bilag 2 (udkast til politiske bemærkninger til beretning)
Punktet blev behandlet for lukkede døre.
Side 689
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 410: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 18/1-19
20. Europaudvalgsmøde 18/1 2019
Grundet andre møder i regi af Europaudvalget blev mødet afbrudt kl. 11.10 og
genoptaget kl. 14.00 med punkt 4.
FO
Punkt 4. Europa-Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og
Rådets afgørelse om ændring af Rådets direktiv 96/53/EF for så vidt angår
fristen for gennemførelsen af de særlige regler vedrørende de største
tilladte længder i tilfælde af førerhuse med forbedret aerodynamisk
ydeevne, energieffektivitet og sikkerhed
Mandat til indledning af forhandlinger med Europa-Parlamentet
KOM (2018) 0275
KOM (2018) 0275
bilag 2 (samlenotat)
Transportministeren:
Jeg vil i dag forelægge et enkelt forslag på transportom-
rådet til forhandlingsoplæg. Det er
Kommissionens forslag om afgørelse om æn-
dring af fristen for gennemførelsen af de særlige regler vedrørende de største
tilladte længder i tilfælde af førerhuse med forbedret aerodynamisk ydeevne,
energieffektivitet og sikkerhed
i daglig tale forslag om længere førerhuse.
Jeg ønsker at tage mandat forud for endeligt Coreper, som forventes afholdt
den 25. januar.
Direktivet fastsætter regler om største tilladte dimensioner i national og internati-
onal trafik og største tilladte vægte i international trafik for lastbiler, busser og
påhængskøretøjer til disse, som kører i EU.
Kommissionen fremsatte den 17. maj 2018 et forslag om at ændre direktivet, så
lastbiler med særlige aerodynamiske og sikre førerhuse nu kan være op til ca.
en halv meter længere end de nuværende lastbiler. Formålet med forslaget er at
fremme anvendelsen af lastbilsførerhuse med en afrundet og aerodynamisk
form, som giver lavere brændstofforbrug og forbedret trafiksikkerhed.
Kommissionens forslag betyder i praksis, at det bliver muligt at godkende og
køre med lastbiler med aerodynamiske og sikre førerhuse på et tidligere tids-
punkt end efter de nugældende regler. De nye krav vil ikke blive obligatoriske
for lastbilsproducenterne
der er alene tale om en frivillig ordning. Det er dog
umiddelbart forventningen, at de nye længere førerhuse i stort omfang vil ud-
konkurrere de traditionelle førerhuse, da de nye førerhuse vil medføre besparel-
ser i brændstofforbrug, og da de anses for at være nødvendige for, at lastbilsfa-
brikanterne kan opfylde kommende krav til reduktion af CO
2
-udledning.
Side 690
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 410: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 18/1-19
20. Europaudvalgsmøde 18/1 2019
Regeringens holdning
Danmark var en af forslagsstillerne, da muligheden for lange førerhuse blev
vedtaget i 2015. Regeringen anser det for uheldigt, at ændringsmulighederne i
forhold til de nye typer af førerhuse oprindeligt blev udsat. Regeringen bakker
derfor op om forslaget og det overordnede formål med ændringen af direktivet.
Udover de miljømæssige fordele er regeringen også meget opmærksom på de
fordele for trafiksikkerheden, som forbedringen af udsyn vil give, især for de
bløde trafikanter.
FO
Regeringens forhandlingsoplæg er på den baggrund:
At man fra dansk side støtter Kommissionens forslag om at ændre fri-
sten for gennemførelsen af de særlige regler vedrørende de største til-
ladte længder for førerhuse med forbedret aerodynamisk ydeevne,
energieffektivitet og sikkerhed,
At man fra dansk side lægger vægt på, at standstill-perioden på 3 år bør
ophæves hurtigst muligt, hvilket kan medføre en forbedring af trafiksik-
kerheden og reducere lastbilers brændstofforbrug og dermed samlet set
vurderes at få positive samfundsmæssige og økonomiske konsekven-
ser, og
Endelig, at man fra dansk side arbejder for, at reglerne om de tekniske
krav til lastbilers længde for længere førerhuse træder i kraft og finder
anvendelse senest 12 måneder efter den foreslåede afgørelses ikraft-
trædelse.
Den fungerende formand
konkluderede, at der ikke var et flertal imod regerin-
gens forhandlingsoplæg, idet ingen partier havde ytret sig imod det.
Mødet sluttede kl. 14.11.
Side 691