Europaudvalget 2018-19 (1. samling)
EUU Alm.del Bilag 446
Offentligt
2020418_0001.png
NOTAT til Folketingets Europaudvalg
Til:
CC:
Fra:
Folketingets Europaudvalg
J.nr.:
Bilag:
2019 - 8142
Fiskeripolitisk kontor, Udenrigsmini-
Dato:
25. februar 2019
steriet
Emne: Gennemførelse i EU af EU-Norge aftale om ændring af visse tekniske regler i Skager-
rak gennem en delegeret retsakt
KOM-dokument foreligger ikke
1. Resumé
Den regionale gruppe for samarbejde om fiskeriforvaltningen i Nordsøen, Scheveningen-gruppen forventes på bag-
grund af konsultationer mellem EU og Norge om tekniske regler i Skagerrak den 5.-6. september 2018 at ud-
arbejde udkast til fælles henstilling om gennemførelse i EU af de tekniske foranstaltninger, der er aftalt med
Norge for fiskeriet i Skagerrak for så vidt angår et system til realtidslukning i rejefiskeriet og et ændret maske-
mål for snurrevod. Derudover indeholder forslaget en revidering af de gældende redskabsundtagelser for visse se-
lektive redskaber, der anvendes til reje- og jomfruhummerfiskeri, i det eksisterende realtidslukningssystem for be-
skyttelse af ungfisk af arterne, torsk, kuller, mørksej og hvilling i EU-farvande. Det forventes, at formandska-
bet for Scheveningen-gruppen fremsender den fælles henstilling til Kommissionen med henblik på udstedelse af en
delegeret retsakt. Regeringen kan støtte den fælles indstilling om ændring af de tekniske regler i Skagerrak om
realtidslukning i rejefiskeriet og maskemål for snurrevod. Regeringen kan ligeledes støtte, at Rådet ikke gør ind-
sigelser mod udstedelsen af den konkrete delegerede retsakt og vil 8 dage fra oversendelse af nærværende notat,
lægge dette til grund.
2. Baggrund
Grundforordningen om den fælles fiskeripolitik 1380/2013, særligt artikel 18, lægger op til at
styrke det regionale samarbejde mellem medlemsstater med en direkte forvaltningsmæssig inte-
resse i geografiske områder inden for rammerne af den fælles fiskeripolitik. De pågældende
medlemsstater kan med hjemmel i artikel 18 i forordning 1380/2013 samt for Nordsøen med
hjemmel i artikel 14 i den flerårige forvaltningsplan for Nordsøen, forordning 2018/973, frem-
sende en fælles henstilling om indholdet af visse tekniske regler til Kommissionen. Kommissio-
nen kan på baggrund heraf vedtage den fælles henstilling i form af en delegeret retsakt om real-
tidsmonitering i rejefiskeriet og maskemål for snurrevod i Nordsøen.
Den delegerede retsakt kan kun vedtages og træde i kraft, hvis Europa-Parlamentet eller Rådet
ikke gør indsigelse inden for en frist på to måneder. Fristen for indsigelse kan dog forlænges
med yderligere to måneder efter anmodning fra enten Europa-Parlamentet eller fra Rådet. Eu-
ropa-Parlamentet træffer beslutning om indsigelse med et flertal af sine medlemmer, mens Rå-
det træffer beslutning med kvalificeret flertal.
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 446: Delegeret retsakt vedr. gennemførelse i EU af EU-Norge aftale om ændring af visse tekniske regler i Skagerrak
2020418_0002.png
2
Kommissionen forventer, at forslaget kan vedtages som en delegeret retsakt senest seks måne-
der efter, at den fælles henstilling er modtaget officielt af Kommissionen.
3. Formål og indhold
Et af de helt centrale elementer i reformen af den fælles fiskeripolitik er gradvist at bringe ud-
smid til ophør og i videst muligt omfang reducere uønskede fangster.
Derudover indgår det regionale samarbejde mellem medlemsstaterne som et vigtigt element i
forbindelse med udarbejdelse af fælles henstillinger og forslag inden for fiskeriforvaltningen.
Tekniske foranstaltninger, som kan fastsættes i en delegeret retsakt, kan i henhold til den fler-
årige forvaltningsplan for Nordsøen (EU) nr. 2018/973 blandt andet indeholde følgende ele-
menter:
Specifikationer for fiskeredskaber og regler for deres anvendelse med henblik på at sikre el-
ler øge selektiviteten, reducere uønskede fangster eller minimere den negative indvirkning
på økosystemet.
Specifikationer for ændringer eller supplerende anordninger til fiskeredskaber med henblik
på at sikre eller forbedre selektiviteten, reducere uønskede fangster eller minimere den nega-
tive indvirkning på økosystemet.
Begrænsninger af eller forbud mod brugen af visse fiskeredskaber og fiskeriaktiviteter i be-
stemte områder eller perioder med henblik på at beskytte gydefisk, fisk, som er under den
bevaringsmæssige mindstereferencestørrelse, eller ikke-målarter, eller minimere den negative
indvirkning på økosystemet.
Regeringen har i samarbejde med de svenske myndigheder taget initiativ til at udarbejde en fæl-
les henstilling om implementering af et system for realtidslukning (RTC
1
) for rejefiskeriet i Ska-
gerrak og om reduktion af maskemålet fra 120 mm til 105 mm for fiskeriet med snurrevod i
EU-farvande i Skagerrak.
Hovedformålet med systemet for realtidslukning for rejefiskeriet i Skagerrak er at begrænse
fangster af juvenile rejer i områder, hvor der er konstateret store koncentrationer af disse. Dette
sker ved at lukke for rejefiskeri i disse områder, medmindre der anvendes særlige størrelsesse-
lektive fiskeredskaber. Der foreslås en række procedurer og prøveindsamlingsmetoder for ved-
tagelse af realtidslukninger for rejefiskeriet i Skagerrak.
Forslaget indeholder også en opdatering af de specifikke selektive redskaber, der kan anvendes i
de områder, der lukkes i forbindelse med realtidslukninger for torsk, kuller sej og hvilling.
Videnskabelig dokumentation for selektivitet i snurrevod i Skagerrak viser, at snurrevod er rela-
tivt bæredygtigt med minimal påvirkning af havbunden. Dokumentation fra undersøgelser af
DTU Aqua i Skagerrak viser, at en reduktion af mindstemaskemålet fra 120 mm til 105 mm i
1
RTC: Real Time Closure
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 446: Delegeret retsakt vedr. gennemførelse i EU af EU-Norge aftale om ændring af visse tekniske regler i Skagerrak
2020418_0003.png
3
det demersale fiskeri, undtagen fiskeriet efter rødspætte, ikke kompromitterer selektivitetsstan-
darden sat for maskemålet på 120 mm. Det vil samtidig kunne forbedre økonomien i dette fi-
skeri og dermed støtte en positiv udvikling for snurrevodsflåden på ca. 20 fartøjer, samt skabe
opmærksomhed om mulige fordele ved fiskeri med snurrevod.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet vil få forelagt den delegerede retsakt.
5. Nærhedsprincippet
Forslaget er et led i gennemførelsen af den fælles fiskeripolitik, hvorfor nærhedsprincippet er
tilgodeset.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Forslaget har ikke lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser. Forslaget har ikke
konsekvenser for EU’s budget.
Det er vurderingen, at supplerende foranstaltninger på sigt vil bidrage til en mere effektiv og
bæredygtig anvendelse af marine ressourcer og vil dermed medvirke til at en positiv indvirkning
på beskyttelsesniveauet i Danmark og i EU.
8. Høring
§5-udvalget (fiskeri) har anført følgende bemærkninger:
Danmarks Fiskeriforening PO (DFPO) ser frem til, at Scheveningengruppen under dansk for-
mandskab i 2019 forventes at udarbejde fælles henstilling om gennemførelse af de tekniske for-
anstaltninger, som er aftalt mellem EU og Norge i september måned 2018. DFPO hilser det
meget velkomment, såfremt den fælles henstilling langt om længe resulterer i, at det mindste til-
ladte maskemål for fiskeri med snurrevod i EU-farvand i Skagerrak kan fastsættes til 105 mm
mod de 120 mm, som er gældende for snurrevod i dag. DFPO har i flere år arbejdet for denne
udvikling og har bl.a. gennem projektarbejde sammen med DTU Aqua fremskaffet dokumenta-
tion for selektiviteten i snurrevodsfiskeriet. Der er ifølge DFPO ingen tvivl om, at et mindste
maskemål på 105 mm i snurrevodsfiskeriet vil skabe bedre økonomiske vilkår for dette flåde-
segment uden at gå på kompromis med selektiviteten i forhold til andre fiskerier.
Danmarks Fiskeriforening noterer, at den fælles henstilling også forventes at implementere den
aftale om harmoniserede regler for realtidslukning (RTC) i fiskeriet efter dybhavsrejer i Skager-
rak, som EU og Norge også har aftalt.
DFPO tilslutter sig ønsket om harmoniserede regler for RTC-lukninger i Skagerrak, men er be-
kymret for, at den konkrete aftale er unødvendig restriktiv i forhold til at beskytte juvenile rejer.
Det er vigtigt, at RTC-systemet ikke skaber unødige hindringer for rejefiskeriet i Skagerrak.
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 446: Delegeret retsakt vedr. gennemførelse i EU af EU-Norge aftale om ændring af visse tekniske regler i Skagerrak
4
Hvad angår det forhold, at den fælles henstilling også forventes at indeholde en anbefaling om
at godkende brug af Pandalus trawl med en ”Nordmøre rist” uden en opsamlingspose, såvel
som jomfruhummertrawl med en artsselektiv rist i RTC-områder for torsk, kuller sej og hvilling
så må DFPO tage forbehold over for de endelige formuleringer og konkrete anvendelsesom-
råder.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Danmark har i samarbejde med Sverige taget initiativ til at udarbejde forslag til en fælles henstil-
ling, og det forventes, at landene omkring Nordsøen i Scheveningengruppen opnår enighed om
den fælles henstilling.
Det vurderes, at der fra Rådet ikke vil blive gjort indsigelser mod Kommissionens delegerede
retsakt.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen forholder sig positiv til gennemførelse af tiltag i fiskeriforvaltningen, der følger af
grundforordningen 1380/2013.
Regeringen kan støtte den fælles henstilling om ændring af de tekniske regler i Skagerrak om re-
altidslukning i rejefiskeriet og andre fiskerier og maskemål for snurrevod.
Regeringen kan støtte, at Rådet ikke gør indsigelser mod udstedelsen af den konkrete delege-
rede retsakt på grundlag af den fælles henstilling, og vil 8 dage fra oversendelsen af nærværende
notat lægge dette til grund.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Fiskeripolitisk kontor