Europaudvalget 2018-19 (1. samling)
EUU Alm.del Bilag 457
Offentligt
2022480_0001.png
Den 27. februar 2019
MFVM 784
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Kommissionens forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse af an-
vendelsen af Di(2-ethylhexyl)ftalat (DEHP) som blødgører i PVC til anvendelser,
der er undtaget fra forbuddet mod ftalater, i henhold til Europa-Parlamentets
og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH) (komitesag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat to forslag til gennemførelsesretsakter om godkendelse af anvendelsen af
stoffet Di(2-ethylhexyl)ftalat (DEHP) som blødgører i PVC til anvendelser, der er undtaget forbuddet
mod ftalater, i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH)
(komitésag). Forslagene giver den polske virksomhed Grupa Azoty Zaklady Azotowe Kedzierzyn s.a
og den tjekkiske virksomhed DEZA a.s., samt et større antal aftagere af deres produkter tilladelse til,
efter optag på godkendelseslisten, bilag XIV i REACH, fortsat at anvende stoffet i en periode på 36
måneder fra vedtagelsen af forslaget. Forslagene forventes sat til afstemning i REACH-komiteen den
7. marts 2019. Forslagene vurderes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser. Sagen forventes
ikke at have økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet - ej heller statsfinansiel-
le konsekvenser. Vedtagelse af forslagene forventes ikke at påvirke beskyttelsesniveauet i Danmark,
da forslagene vedrører fortsat anvendelse af DEHP. Hvis forslagene afvises, vil det øge beskyttelses-
niveauet i Danmark og i EU. Regeringen ønsker generelt at begrænse anvendelse af særligt proble-
matiske stoffer i de tilfælde, hvor der ikke kan demonstreres sikker brug, eller hvor der findes egnede
alternativer. I den konkrete sag drejer det sig om brede anvendelser af stoffet, hvor der er alternati-
ver tilgængelige. Alternativerne er dog omkring 10 % dyrere. Regeringen agter at stemme imod
godkendelser for anvendelserne 1 og 2 til formulering af blandinger samt produktion af artikler af
blødgjort PVC, da der findes alternativer, som ikke er væsentligt dyrere, da de fleste virksomheder
allerede har udfaset anvendelsen, og da det derfor vil være konkurrenceforvridende og skadeligt for
innovation, hvis der gives en godkendelse til fortsat anvendelse. Regeringen agter endvidere at støtte
forslaget om godkendelse til anvendelse 3 til DEZA a.s., idet man lægger afgørende vægt på, at god-
kendelsen alene gives til industriel anvendelse i keramiske lag og trykpasta til fremstilling af
lambda-sensorelementer, idet der ikke forventes en risiko for hverken arbejdstagere eller den gene-
relle befolkning.
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 457: Notat om komitésag om godkendelse af anvendelsen af Di(2-ethylhexyl)ftalat (DEHP) som blødgører i PVC til anvendelser, der er undtaget fra forbuddet mod ftalater (REACH)
2022480_0002.png
Baggrund
Kommissionen har fremlagt forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse af anvendelsen af Di(2-
ethylhexyl)ftalat (DEHP) som blødgører i plast til tre forskellige anvendelser i henhold til Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH).
Forslaget har hjemmel i REACH-forordningens artikel 64, stk. 8. Afstemning skal herefter ske i hen-
hold til artikel 133, stk. 3, i REACH-forordningen, som henviser til forskriftproceduren i artikel 5 i
Rådets afgørelse 1999/468/EF. Forskriftproceduren er nu erstattet af undersøgelsesproceduren i hen-
hold til artikel 5 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning 182/11, jf. dennes artikel 13, stk. 1, litra
c).
Ved kvalificeret flertal i komitéen vedtager Kommissionen forslaget. Hvor der hverken er kvalificeret
flertal for eller imod i komitéen, kan Kommissionen ikke vedtage forslaget, idet basisretsakten anses
for at bestemme, at forslaget ikke kan vedtages, når der hverken er kvalificeret flertal for eller imod.
Kommissionen kan dog vælge enten at forelægge forslaget for en appelkomité inden for 1 måned eller
at forelægge et revideret forslag for komitéen inden for 2 måneder. Det samme gælder, hvor der er
kvalificeret flertal imod i komitéen, og hvor Kommissionen vurderer, at foranstaltningerne er nødven-
dige. I appelkomitéen kan Kommissionen vedtage forslaget i tilfælde af kvalificeret flertal for, samt
hvor der hverken er kvalificeret flertal for eller imod forslaget.
Forslaget forventes sat til afstemning i REACH-komiteen den 7. marts 2018.
Formål og indhold
REACH-forordningens afsnit VII indeholder en godkendelsesordning for særligt problematiske stoffer.
Godkendelsesordningens formål er at sikre, at det indre marked fungerer efter hensigten, samtidig
med at det sikres, at risici i forbindelse med særligt problematiske stoffer er tilstrækkeligt kontrolleret,
og at disse stoffer efterhånden erstattes af egnede alternative stoffer eller teknologier, hvis disse er
økonomisk og teknisk levedygtige, jf. REACH artikel 55.
Processen med udfasning af særligt problematiske stoffer starter allerede ved optagelsen af stoffet på
kandidatlisten. Her starter en del virksomheder arbejdet med at skifte til bedre alternativer. Udfas-
ningsprocessen fortsættes ved optagelse på REACH-forordningens bilag XIV (fortegnelse over stoffer,
der kræver godkendelse), hvorefter flere virksomheder forventes at udfase stofferne. I sidste ende skal
de virksomheder, der stadig har et behov for markedsføring eller anvendelse af stofferne, ansøge om
og få godkendelse hertil, idet de skal dokumentere tilstrækkelig kontrol af risici, eller at de socioøko-
nomiske fordele opvejer risici.
Forordningens bilag XIV opregner de stoffer, for hvilke der kræves en godkendelse, før de kan mar-
kedsføres eller anvendes efter den såkaldte ”solnedgangsdato” (det
vil sige den dato, hvor anvendelse
skal ophøre, med mindre der er indsendt en ansøgning om godkendelse). I ansøgningen om godken-
delse af fortsat markedsføring eller anvendelse skal virksomheden godtgøre, at stoffet kan anvendes
sikkert, og komme med en vurdering af, om der findes egnede alternativer.
Forslagene til gennemførelsesretsakten vedrører en forvaltningsafgørelse, hvorefter Kommissionen
træffer afgørelse vedrørende ansøgning fra den polske virksomhed Grupa Azoty Zaklady Azotowe Ked-
zierzyn s.a og den tjekkiske virksomhed DEZA a.s., samt et større antal virksomheder fra hele Europa,
der aftager deres produkter og blandinger, og som således anvender DEHP i deres produktion. Det er
uklart, hvor mange aftagervirksomheder, det drejer sig om. I forbindelse med ansøgningen er 50 afta-
gervirksomheder interviewet, men det oplyses, at der potentielt findes 21.000 aftagervirksomheder i
EU, herunder sandsynligvis også danske virksomheder.
2
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 457: Notat om komitésag om godkendelse af anvendelsen af Di(2-ethylhexyl)ftalat (DEHP) som blødgører i PVC til anvendelser, der er undtaget fra forbuddet mod ftalater (REACH)
Afgørelsen vedrører fortsat anvendelse af DEHP til:
1. Formulering af kemiske blandinger, tørblandinger og plastisolblandinger.
2. Industriel anvendelse i forbindelse med bearbejdning af polymerer ved kalandering,
spredningscoating, ekstrudering, sprøjtestøbning til fremstilling af artikler af blød polyvinylchlorid
(PVC), som er undtaget fra begrænsningen i punkt 51 i bilag XVII til REACH-forordning.
3. Industriel anvendelse i keramiske lag og trykpasta til fremstilling af lambda-sensorelementer (kun
DEZA a.s.)
Grupa Azoty Zaklady Azotowe Kedzierzyn s.a og DEZA a.s. fremsendte henholdsvis den 8. august 2013
og 12. august 2013 ansøgning om godkendelse af DEHP til ovennævnte anvendelser. Ansøgningen har
i henhold til procedurerne i REACH-forordningen været behandlet af det Europæiske Kemikalieagen-
tur, ECHA, i udvalgene for risikovurdering, RAC, og socioøkonomisk vurdering, SEAC, som henholds-
vis den 23. oktober 2014, den 28. november 2014 og den 27. januar 2015 har afgivet følgende udtalel-
ser:
o
RAC
konkluderede, at der kan fastsættes en nedre grænse for, hvornår stoffet er skadeligt for
forplantningsevnen. Udvalget konkluderede endvidere for anvendelse nr. 1 og 2, at risikoen for
den generelle befolkning er tilstrækkeligt kontrolleret, mens risikoen for arbejdstagere ikke er
tilstrækkeligt kontrolleret. For anvendelse nr. 3 er risikoen for arbejdstagere tilstrækkeligt
kontrolleret under forudsætning af overholdelse af de risikohåndteringsforanstaltninger og
anvendelsesforhold, som er beskrevet i ansøgningen. For anvendelse nr. 3 konkluderede RAC, at
eksponering af forbrugere og den generelle befolkning via miljøet kunne betragtes som marginal.
SEAC
har for anvendelse nr. 1 og 2 konkluderet, at ansøgeren har påvist, at de socioøkonomiske
fordele opvejer de risici for menneskers sundhed eller miljøet, der følger af anvendelsen af stoffet.
SEAC har konkluderet, at der er teknisk gennemførlige alternativer til rådighed, men at de ikke er
økonomisk gennemførlige. For anvendelse nr. 3 har udvalget konkluderet, at der ikke er teknisk og
økonomisk gennemførlige alternativer. For alle tre anvendelser anbefaler SEAC en
godkendelsesperiode på 4 år.
o
Kommissionen har udskudt afgørelsen, fordi Kommissionen vil afstemme godkendelsen med be-
grænsningen af ftalater, som trådte i kraft i januar 2019. Udformningen af godkendelsen er formuleret
sådan, at der kun gives godkendelse til forsat anvendelse på områder, som ikke er begrænset. Kommis-
sionen foreslår således, at det maksimale indhold af DEHP ikke overstiger 50 % i vægtblandinger og i
blød PVC omfattet af anvendelser nr. 1 og 2. For anvendelse nr. 2 foreslår Kommissionen, at der gives
tilladelse til produktion af:
artikler, der udelukkende er beregnet til brug i industrien eller landbruget, eller artikler, der ude-
lukkende er beregnet til udendørs brug, forudsat at det blødgjorte materiale ikke kommer i kon-
takt med menneskers slimhinder eller langvarig kontakt med menneskers hud
artikler, der udelukkende anvendes i luftfartøjer eller udelukkende til vedligehold eller reparation
af disse luftfartøjer
artikler, der udelukkende anvendes til motorkøretøjer, der er omfattet af direktiv 2007/46/EF,
eller udelukkende til vedligehold eller reparation af disse motorkøretøjer
Måleinstrumenter til laboratoriebrug, eller komponenter hertil
Elektrisk eller elektronisk udstyr, som er omfattet af direktiv 2011/65/EU.
Herudover foreslår Kommissionen, at der gives tilladelse til anvendelse nr. 3.
3
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 457: Notat om komitésag om godkendelse af anvendelsen af Di(2-ethylhexyl)ftalat (DEHP) som blødgører i PVC til anvendelser, der er undtaget fra forbuddet mod ftalater (REACH)
2022480_0004.png
Kommissionen anbefaler, at der gives en godkendelse med en frist for fornyet vurdering på 36 måne-
der fra vedtagelsen af forslaget for de beskrevne anvendelser under forudsætning af anvendelse af de
risikohåndteringsforanstaltninger og anvendelsesforhold, som ansøgeren har beskrevet. Derudover er
det en forudsætning for godkendelsen, at ansøgerens aftagervirksomheder gennemfører overvågning
af arbejdstagernes udsættelse for stoffet både gennem måling i luften og ved biomonitering, og at re-
sultaterne herfra anvendes til at evaluere om risikohåndteringsforanstaltninger og anvendelsesforhold
er effektive med henblik på yderligere reduktion af arbejdstagernes udsættelse for stoffet. Ansøgeren
skal desuden levere detaljeret information om aftagervirksomhedernes anvendelser og en analyse af
alternativer, der inkluderer aftagervirksomhederne, i det tilfælde de søger om forlængelse af godken-
delsesperioden.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget til gennemførelsesretsakt.
Nærhedsprincippet
Da formålet med forslaget til gennemførelsesretsakten er at udmønte EU forvaltningsbeføjelser i alle-
rede gældende fællesskabsregulering, finder regeringen, at forslaget er i overensstemmelse med nær-
hedsprincippet.
Gældende dansk ret
Kommissionens forslag til godkendelsen er ikke relevant i forhold til dansk lovgivning.
Konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller
konsekvenser for EU’s budget.
Forslaget skønnes ikke at medføre væsentlige samfundsøkonomiske
konsekvenser. Forslaget vurderes ikke at medføre nævneværdige erhvervsøkonomiske konsekvenser. I
ansøgningen oplyses det, at der er ca. 21.000 virksomheder i EU, der bearbejder PVC-polymerer (an-
vendelse nr. 2). Antages det, at antallet af virksomheder, der bearbejder PVC-polymerer i Danmark
kan findes ved at ekstrapolere proportionalt med Danmarks BNP i forhold til det samlede BNP for alle
lande i EU, vil der potentielt kunne være 420 virksomheder i Danmark, der kunne blive berørt, hvis
ansøgningen om godkendelse ikke imødekommes. Det vurderes dog, at antallet af berørte virksomhe-
der i Danmark er betydelig mindre. PVC-informationsrådet organiserer danske virksomheder, der
arbejder med PVC. Det fremgår af PVC-informationsrådets hjemmeside, at de har 17 medlemsvirk-
somheder. Der er muligvis andre mindre virksomheder, der ikke er organiseret. På PVC-rådets hjem-
meside fremgår det endvidere, at 90 % af
EU’s
PVC virksomheder ikke anvender DEHP.
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark og EU. Hvis forslaget
afvises vil det forbedre beskyttelsesniveauet, da DEHP i endnu større grad end i dag vil blive udfaset.
Høring
Forslaget har været i høring i EU-Miljøspecialudvalget.
3F kan støtte regeringens holdning.
Det Økologiske Råd, Forbrugerrådet Tænk og Danmarks Naturfredningsforening bakker op om rege-
ringens holdning om ikke at støtte godkendelser af anvendelserne nr. 1 og 2, men kan ikke bakke op
om at godkende anvendelse nr. 3.
4
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 457: Notat om komitésag om godkendelse af anvendelsen af Di(2-ethylhexyl)ftalat (DEHP) som blødgører i PVC til anvendelser, der er undtaget fra forbuddet mod ftalater (REACH)
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at der vil være et kvalificeret flertal af medlemsstater, som vil støtte forslaget. Dog har
enkelte medlemsstater allerede tilkendegivet, at de agter at undlade at stemme eller vil stemme imod.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Det er regeringens generelle holdning, at de særligt problematiske stoffer, som er prioriteret og optaget
på REACH, Bilag XIV, som udgangspunkt skal erstattes af egnede alternative stoffer eller teknologier,
hvis disse er økonomisk og teknisk levedygtige. Indtil dette kan opnås, skal risici ved fortsat anvendel-
se være tilstrækkeligt kontrolleret, eller de socioøkonomiske fordele ved fortsat brug skal opveje even-
tuelle risici for mennesker og miljø.
For anvendelse til industriel bearbejdning af polymerer ved kalandering, spredningscoating, ekstrude-
ring, sprøjtestøbning til fremstilling af artikler af blød polyvinylchlorid (PVC) (anvendelse nr. 2) er der
ingen dokumentation for, at teknisk egnede alternativer ikke er tilgængelige. Der er tale om meget
brede anvendelser, hvor RAC og SEAC i 2015 har vurderet, at alternativer er teknisk tilgængelige, men
at disse ikke er økonomisk tilgængelige for virksomhederne.
Denne vurdering er regeringen ikke enig i. I forbindelse med behandlingen af begrænsningsforslaget
for de 4 ftalater DEHP, DBP, BBP og DIBP i produkter til brug indendørs eller i tæt kontakt med hu-
den blev der foretaget en økonomisk vurdering af alternativerne til DEHP. I 2017 blev det således vur-
deret, at der skal anvendes 3
15 % mere af alternativet, og prisen for alternativet er op til 10 % dyre-
re. Merudgiften ved brug af alternativerne vurderes således generelt at være i størrelsesordenen 10 %. I
forbindelse med begrænsningsforslaget blev det vurderet, at denne merudgift er overkommelig for
virksomheder, der producerer produkter til indendørs brug eller i tæt kontakt med huden. Det vurde-
res ikke, at det er godtgjort, at den forventede merudgift i modsætning hertil skulle være uoverkomme-
lig for virksomheder, der producerer produkter til udendørs brug, og dermed at det er godtgjort, at der
ikke er tilgængelige alternativer til brugen af DEHP, der er teknisk og økonomisk egnede. Dette under-
støttes af, at ca. 90 % af
EU’s
PVC virksomheder ikke anvender DEHP. Endvidere var der oprindeligt
tre virksomheder, som ansøgte om godkendelse til anvendelse 1 og 2, som er beskrevet ovenfor, men
den ene virksomhed trak sin ansøgning tilbage i december 2015. Grupa Azoty Zaklady Azotowe Kedzi-
erzyn s.a har tilsvarende planer om at stoppe produktionen af DEHP i løbet af 2019, da de fremadret-
tet vil producere et alternativ til DEHP.
Ikke alle skadelige effekter er medtaget i vurderingen. Under REACH er det blevet vedtaget, at DEHP
ikke kun er et særligt problematisk stof (et såkaldt SVHC) på grund af dets skadelige effekter på for-
plantningsevnen, men også fordi det er hormonforstyrrende i mennesker og miljøet. Kommissionen
har derfor startet processen med at opdatere godkendelsesordningens bilag XIV, således at denne
egenskab fremover også skal medtages i vurderingen af, om der skal gives en godkendelse. Ved at give
godkendelsen nu vil der således være effekter, som der ikke er taget højde for.
Regeringen agter at stemme imod godkendelser for anvendelserne 1 og 2 til formulering af blandinger
samt produktion af artikler af blødgjort PVC, da der findes alternativer, som ikke er væsentligt dyrere,
da de fleste virksomheder allerede har udfaset anvendelsen, og da det derfor vil være konkurrencefor-
vridende og skadeligt for innovation, hvis der gives en godkendelse til fortsat anvendelse.
Regeringen agter endvidere at støtte forslaget om godkendelse til anvendelse 3 til DEZA a.s., idet man
lægger afgørende vægt på, at godkendelsen alene gives til industriel anvendelse i keramiske lag og
trykpasta til fremstilling af lambda-sensorelementer, idet der ikke forventes en risiko for hverken ar-
bejdstagere eller den generelle befolkning.
5
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 457: Notat om komitésag om godkendelse af anvendelsen af Di(2-ethylhexyl)ftalat (DEHP) som blødgører i PVC til anvendelser, der er undtaget fra forbuddet mod ftalater (REACH)
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
6