Europaudvalget 2018-19 (1. samling)
EUU Alm.del Bilag 462
Offentligt
2023214_0001.png
Europaudvalget
Til:
Dato:
Udvalgets medlemmer
28. februar 2019
Foreløbigt referat af Europaudvalgets møde 8/2-19 vedr.
Frontex
Til brug for Europaudvalgets møde fredag den 1. marts 2019 omdeles her-
med foreløbigt referat af Europaudvalgets møde fredag den 8. februar 2019
vedr. Frontex.
Med venlig hilsen
Niels Yde,
udvalgsassistent
Side 1 | 6
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 462: Foreløbigt referat af Europaudvalgets møde 8/2-19 om Frontex
2023214_0002.png
FO
Punkt 4. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om den
europæiske grænse- og kystvagt (Frontex-forordningen) og om
ophævelse af Rådets fælles aktion 98/700/RIA, Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EU) nr. 1052/2013 og Europa-Parlamentets- og
Rådets forordning 2016/1624
Mandat til indledning af forhandlinger med Europa-Parlamentet
KOM (2018) 0631
KOM (2018) 0631
bilag 2 (samlenotat)
EUU alm. del (18)
bilag 403 (kommenteret dagsorden)
EU-note (18)
E 9 (EU-note af 16/11-18)
EUU alm. del (18)
bilag 320 (udvalgsmødereferat side 482 FO,
forhandlingsoplæg forelagt 30/11-18)
Udlændinge- og integrationsministeren:
Frontex-forslaget forelægger jeg
med henblik på forhandlingsoplæg. Det blev fremsat tilbage i september sid-
ste år og der er blevet forhandlet i højt tempo for at nå til enighed.
Samtidig har forhandlingerne været langstrakte, fordi det for mange lande,
herunder Danmark, har været meget vigtigt at få fastslået, at agenturet ikke
fratager medlemsstaternes suverænitet, når det kommer til Frontex’ operative
mandat.
Jeg forelagde dele af forslaget til forhandlingsoplæg tilbage i november, hvor
Rådet var nået til enighed om de dele, der drejer sig om Frontex’ samarbejde
med tredjelande og agenturets rolle på tilbagesendelsesområdet.
Som bekendt lovede jeg at komme tilbage med henblik på at tage forhand-
lingsoplæg på den resterende del af forslaget, når Rådet var nær enighed om
denne del. Så det er altså den resterende del af forslaget, som jeg anmoder
om udvalgets opbakning til i dag. Det drejer sig om Frontex’ mandat
og ope-
rative kapacitet og forslaget om at etablere et stående korps.
Regeringen kan støtte etableringen af et stående korps, og jeg er glad for, at
man har lyttet til Danmark og de øvrige lande og sikret, at antallet af grænse-
eksperter skal tilrettelægges og prioriteres på den bedst mulige måde og
afspejle de operative behov. Og at medlemsstaternes bidrag til det stående
korps skal aftales årligt ved bilaterale aftaler mellem de enkelte medlemssta-
ter og Frontex under hensyntagen til de operative behov.
Side 2 | 6
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 462: Foreløbigt referat af Europaudvalgets møde 8/2-19 om Frontex
2023214_0003.png
Forhandlingsoplægget lyder derfor som følger:
-
Regeringen støtter etableringen af et stående korps, der
baseret på
årlige forhandlinger om et årligt bidrag fra medlemsstaterne, der af-
spejler de operationelle behov
har en maksimal kapacitet på op til
10.000 personer.
Regeringen støtter, at medlemsstaternes bidrag til det stående korps
skal afspejle en rimelig balance medlemsstaterne imellem.
Regeringen støtter indførelsen af en midtvejsevaluering, der skal
evaluere korpset, herunder dets overordnede kapacitet og opbyg-
ning, eksisterende og potentielle operationelle behov og ændringer i
en medlemsstats mulighed for at bidrage til korpset.
Regeringen
når der er opnået generel indstilling i Rådet
vil tilken-
degive, at Danmark støtter forslaget.
-
-
-
På den baggrund håber jeg på udvalgets opbakning til forhandlingsoplæg.
Rasmus Nordqvist
undrede sig over, hvad et korps på 10.000 personer
skulle foretage sig ved de ydre grænser, hvis den nationale kompetence gør
sig gældende her. Var det 10.000 kontorpladser, man rykkede ud? Hvem
havde ansvaret for, om reglerne bliver overholdt og ingen konventioner bliver
brudt?
Sofie Carsten Nielsen
bakkede op om en indsats ved de ydre grænser og
var uforstående over for regeringens skepsis. Var det ikke kontrol ved de
ydre grænser, der skulle til for at få styr på situationen? Hvem ville blive ud-
sendt fra Danmark og fra de andre lande? Og var der ikke behov for koordi-
nerede instrukser for, hvordan indsatsen skulle udmøntes? Og ville ministe-
ren sige noget om processen
ville forslaget blive vedtaget nu?
Peter Hummelgaard Thomsen
sagde, at han på trods af, at han havde fulgt
hele debatten, ikke havde fundet svar på, hvad de 10.000 personer skulle
lave. Kunne ministeren fortælle ham det? Han påskønnede, at regeringen
havde et mål om, at antallet af personer skulle være behovsbestemt. Han var
enig i en styrkelse af indsatsen ved de ydre grænser, men gjorde man det
ved at placere 10.000 personer ved grænserne? Ville deres job blive at ind-
registrere flygtninge? Og hvad var de øvrige landes holdning til forslaget?
Kenneth Kristensen Berth
efterlyste en forstærket grænsekontrol, men
mente, at den ville være uden effekt, hvis den ikke gjorde det muligt at sende
migranter retur. Som det var nu, skulle de bare sige ordet asyl for at komme
ind. Det kunne være godt, hvis korpset kunne være med til at danne en mur
omkring Europa og sørge for at sende alle retur. Det ville forudsætte, at der
blev lavet aftaler med tredjelande, eller at man blæste på konventioner og
bare afviste folk, der kommer til Europa og agerer grænseløbere under på-
Side 3 | 6
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 462: Foreløbigt referat af Europaudvalgets møde 8/2-19 om Frontex
2023214_0004.png
skud af at være asylansøgere. Budgettet for Frontex var stadigt stigende,
men dette forslag var en papirtiger, som man ikke kunne bruge til noget, så
længe der ikke var villig til at tilsidesætte konventioner, så man kan forsvare
kontinentet mod masseindvandring.
Kenneth Kristensen Berth mente endvidere, at det burde være nationalsta-
terne, der har ansvaret for at kontrollere ved grænserne. Ministeren sagde da
også, at det stadig lå inden for national kompetence, men Dansk Folkeparti
anså det alligevel som en form for europæisering af grænsekontrollen. At
Danmark bilateralt medvirkede til at betale til de sydeuropæiske lande, der
har problemer med at bevogte deres grænser, ville være en bedre løsning.
Men det faldt med, at man ikke kan afvise de ankomne, der bruger ordet asyl
så slår portene op. På grund af flygtningekonventioner var kontinentet på
vej i en gal retning. Han kunne ikke støtte forhandlingsoplægget.
Udlændinge- og integrationsministeren
var enig Kenneth Kristensen Berth
i, at man burde indføre et nyt asylsystem. På den baggrund havde Danmark
og Østrig fremlagt et forslag, der går på, at flygtninge skal søge asyl i det
første sikre land, hvilket for de flestes vedkommende vil være et afrikansk
land. Indtil der kommer et effektivt asylsystem, måtte man dog sørge for at
sikre de ydre grænser. En af de måder, man kan gøre det på, er ved at hjæl-
pe EU-lande med at få styr på de ydre grænser.
Ministeren henviste til et besøg, hun havde været på i Bulgarien, hvor hun
havde fået et indblik i den kontrol, der foretages ved grænsehegnet af Fron-
tex’ personale. Staben på de 10.000 personer skulle hjælpe med grænsepa-
truljering, identitetskontrol, håndtering af rejsedokumenter og medvirke til at
tillade eller nægte indrejse
kort sagt det helt almindelige grænsearbejde.
Frontex skulle nu også medvirke til håndteringen af hjemsendelser, og det
kræver nogle hænder.
Om ansvaret sagde ministeren til Rasmus Nordqvist, at det var fordelt efter
gældende principper: EU-lovgivning og konventioner samt et Frontex-
adfærdskodeks.
Til Sofie Carsten Nielsen sagde ministeren, at det afhang af medlemslandene
og af fordelingen ved den årlige forhandling, hvem der skulle sendes ud. Hun
kunne ikke sige, hvornår forslaget ville blive vedtaget, men formandskabet
lagde op til, at det blev inden europaparlamentsvalget.
Holger K. Nielsen
støttede forhandlingsoplægget. Han mindede om, at den
græske grænsekontrol på et tidspunkt var brudt sammen under presset. I den
sammenhæng var grækerne noget skeptiske over, at de nationale beføjelser
blev udfordret. Hvad ville relationen blive mellem Frontex-personale og natio-
nale grænsebevogtningsfolk? Og hvilke former for personale ville komme fra
Side 4 | 6
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 462: Foreløbigt referat af Europaudvalgets møde 8/2-19 om Frontex
2023214_0005.png
Danmark? Politibetjente, toldere? Hvis der opstod en konflikt mellem en ud-
sendt fra Danmark og f.eks. en lokal græsk tolder, skulle den så løses i hen-
hold til den græske lovgivning? Og hvis den danske tolder var utilfreds med
den græske måde at håndtere situationen på, skulle vedkommende så gå til
den lokale græske toldchef? Der ville formentlig opstå mange konflikter der,
hvor forskellige kulturer mødes, så hvad var muligheden for at få dem løst?
Rasmus Nordqvist
undrede sig over, hvordan medarbejdere fra alle EU-
landene kan samarbejde uden et fælles system. Hvis regler skulle de agere
efter? Hvem kunne de klage til? Alternativet kunne ikke støtte forhandlings-
oplægget.
Kenneth Kristensen Berth
mente, at det var en historisk dag, for han var
enig med Holger K. Nielsen og Rasmus Nordqvist i, at de satte spørgsmåls-
tegn ved, hvordan det skulle kunne fungere med 27 forskellige lovgivninger
og uden et klart lovgrundlag at operere ud fra. Det var det, Dansk Folkeparti
kaldte europæisering af grænsekontrollen, fordi der pludselig er et hold fra
hele Europa, der skal bevogte grænser. Den europæisering var så ikke fuld-
stændigt gennemført uden et fælles lovgrundlag. Han mente, at man sagtens
kunne hjælpe andre lande med opgaven, men det skulle ske bilateralt ved, at
Nordeuropa sender penge til håndteringen ved de ydre grænser og så i øvrigt
styrke grænsekontrollen i egne lande.
Kenneth Kristensen Berth konkluderede, at Dansk Folkeparti ikke var imod
hele forslaget, og at det f.eks. var en god idé at samarbejde om hjemsendel-
sesaspektet, men i sin helhed var forslaget en papirtiger. Man skulle gerne
nå dertil, hvor man ikke alene kan bevogte grænserne, men også håndhæve
dem og returnere mennesker til deres hjemlande. Det var absurd at opbygge
så stort et system, der så ikke kan sende folk retur. Man måtte indse, at ordet
asyl ikke skal kunne åbne alle døre
ellers går Europa til grunde.
Udlændinge- og integrationsministeren
svarede, at der var lovgivning på
området såsom Schengens grænsekodeks og EU- og folkeretten. En dansk
grænsebetjent ville kunne retsforfølges, og ministeren var med på, at der
skulle være fokus på, at der sprogbarrierer og forskellige kulturer. Fra hendes
besøg ved den tyrkisk-bulgarske grænse var det også hendes oplevelse, at
man var opmærksom på at skabe en fælles forståelse. Ministeren foreslog
Holger K. Nielsen at sende ham et skriftligt svar med scenariobeskrivelser af
procedurer, hvis der opstår problemer i samarbejdet ved grænserne.
Holger K. Nielsen
pointerede, at han trods indlysende udfordringer ikke ville
gå imod forhandlingsoplægget, for hvad var alternativet? Man var nødt til at
få styr på situationen. Hvilke personalegrupper skulle sendes til grænserne?
Han takkede ja til at modtage at modtage en beskrivelser af scenarier.
Side 5 | 6
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 462: Foreløbigt referat af Europaudvalgets møde 8/2-19 om Frontex
2023214_0006.png
Kenneth Kristensen Berth
spurgte, om en dansk politibetjent, der er udsta-
tioneres i Grækenland og forbryder sig mod noget, så skulle straffes i hen-
hold til græsk lovgivning.
Udlændinge- og integrationsministeren
svarede Holger K. Nielsen, at der
var tale om danske politifolk, der er trænet i grænsekontrol. Hvis en dansk
betjent begår noget kriminelt i Grækenland
f.eks. at slå en gammel dame
ned
skal sagen håndteres efter græsk ret, men opstår der problemer i ar-
bejdssammenhæng, vil det være dansk lov, der gælder.
Den fungerende formand
konkluderede, at der ikke var et flertal imod rege-
ringens forhandlingsoplæg, idet kun Dansk Folkeparti, Enhedslisten og Alter-
nativet havde ytret sig imod det.
Side 6 | 6