Europaudvalget 2018-19 (1. samling)
EUU Alm.del Bilag 477
Offentligt
2025276_0001.png
Den 3. marts 2019
MFVM 787
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Kommissionens udkast til gennemførelsesbeslutning vedrørende
fastsættelse af regler om beregning, kontrol og rapportering af data, som
dokumenterer opfyldelse af målsætningerne for genanvendelse af
emballageaffald og fastlægger formatet for rapportering af data herom udført
som ændring af kommissionsbeslutning 2005/270 af 22. marts 2005
(komitésag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag til gennemførelsesbeslutning, der præciserer og harmoniserer
reglerne for, hvorledes medlemsstaterne skal implementere emballagedirektivets artikel 5, 6a og 12
om reglerne for beregning, kontrol, rapportering og rapporteringsformat for emballageaffald og
emballagegenanvendelse. Reglerne skal bidrage til at sikre pålideligheden og sammenligneligheden
af de data, medlemsstaterne indrapporterer om opfyldelse af emballagedirektivets
genanvendelsesmål for emballageaffald. Udover at præcisere direktivets bestemmelser om, hvad der
kan medregnes i genanvendelsen af emballageaffald, indebærer forslaget, at medlemsstaterne på en
række områder skal levere forskellige typer af mere præcis dokumentation for, hvorledes de opfylder
direktivets genanvendelsesmålsætninger, herunder krav til indholdet i en årlig
kvalitetssikringsrapport samt krav om analyser og stikprøver vedrørende de samlede
emballageaffaldsmængder, emballageaffald der bionedbrydes og vedrørende metal i slaggen fra
emballageaffald, der forbrændes. Herudover indeholder forslaget generelle kvalitetskrav til
stikprøveundersøgelser. Forslaget er sat til afstemning i skriftlig procedure i den tekniske
tilpasningskomité nedsat under affaldsdirektivet med frist den 13. marts 2019. Forslaget vurderes
ikke at have økonomiske eller administrative konsekvenser for regioner, kommuner eller
erhvervslivet. Forslagets analyse- og rapporteringskrav vurderes at have begrænsede
statsfinansielle konsekvenser. Forslaget vurderes ikke at påvirke beskyttelsesniveauet i Danmark.
Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget.
Baggrund
Kommissionen har fremlagt udkast til kommissionsbeslutning om fælles regler for beregning, kontrol
og rapportering om mængden af emballage affald til genanvendelse og hvorledes rapportering herom
skal finde sted.
Forslaget er fremlagt med hjemmel i artikel 5, stk. 4, artikel 6a, stk. 9 og artikel 12, stk. 3d i Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv 2018/852 af 30. maj 2018 om ændring af direktiv 94/62 om
emballage- og emballageaffald (fremover
emballagedirektivet) samt med hjemmel i artikel 11a, stk. 9
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 477: Notat om komitésag om genanvendelse af emballageaffald
i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2018/851 af 30. maj 2018 om ændring af direktiv 2008/98
EF om affald.
Forslaget behandles efter en undersøgelsesprocedure i den tekniske tilpasningskomité nedsat under
affaldsdirektivet. Afgiver Komitéen en positiv udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager
Kommissionen forslaget. Afgiver Komitéen en negativ udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager
Kommissionen ikke forslaget, idet Kommissionen inden for to måneder kan forelægge Komitéen et
ændret forslag eller indenfor en måned kan forelægge forslaget for appeludvalget. Afgives der ikke
nogen udtalelse med kvalificeret flertal, kan Kommissionen vedtage forslaget/indenfor to måneder
forelægge komitéen et ændret forslag eller indenfor en måned forelægge forslaget for appeludvalget.
Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en negativ udtalelse om forslaget, kan Kommissionen
ikke vedtage forslaget. Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en positiv udtalelse, vedtager
Kommissionen forslaget. Afgiver appeludvalget ikke nogen udtalelse med kvalificeret flertal kan
Kommissionen vedtage forslaget.
Forslaget er sat til afstemning i skriftlig procedure i den tekniske tilpasningskomité nedsat under
affaldsdirektivet med frist den 13. marts 2019.
Formål og indhold
Som udmøntning af Kommissionens handlingsplan om cirkulær økonomi fra december 2015, har
Rådet og Parlamentet i maj 2018 vedtaget en række ændringer af centrale affaldsdirektiver, herunder
tilføjet til emballagedirektivet en ny artikel 5 om genbrug af emballager samt en ny artikel 6a om regler
for beregning af om direktivets bindende mål for genanvendelse af emballageaffald er opfyldt. Det
ændrede emballagedirektiv har tilføjet nye og skærpede mål for genanvendelse af emballageaffald for
2025 og for 2030.
Den nye artikel 6a fastlægger de grundlæggende regler for beregningen af, hvor stor en del af det
frembragte emballageaffald, der kan indrapporteres som genanvendt ved opfyldelsen af de skærpede
mål. Overordnet gælder, at kun vægten af det emballageaffald, som tilgår den
genanvendelsesoperation, hvor den konkrete oparbejdning af affaldsmaterialer til produkter,
materialer eller stoffer finder sted, kan medregnes. Dvs., der kan kun medregnes den affaldsmængde,
som går til genanvendelse efter at alt affald, der frasorteres i forbindelse med forudgående sortering og
andre forberedende foranstaltninger er fjernet. Artikel 6a opregner herefter særlige regler for, 1)
medregning af genanvendelse af bionedbrydeligt emballageaffald, 2) for emballageaffald, der er blevet
af-klassificeret som affald, 3) for medregning af metalslagge til genanvendelse fra forbrændingsanlæg,
samt 4) for medregning af emballageaffald, der eksporteres til genanvendelse henholdsvis i en anden
medlemsstat i EU eller i et tredjeland udenfor EU. Endelig fastlægger artikel 6a en forpligtelse for
Kommissionen til senest den 31. marts at vedtage en gennemførelsesretsakt, der fastsætter detaljerede
og harmoniserede regler for medlemsstaternes implementering af beregningsreglerne og for så vidt
angår metoden til at fastsætte vægten af det emballageaffald, der er produceret. Direktivets artikel 5
fastlægger regler for, hvorledes salgsemballager, der genbruges og træemballager, der ved reparation
forberedes med henblik på genbrug, kan medregnes i genanvendelsesmålet. Endelig fastlægger
direktivets artikel 12 om rapportering, at Kommissionen skal beslutte, i hvilken form de fastlagte
rapporteringskrav skal indberettes af medlemsstaterne.
Formålet med nærværende forslag er at fastsætte detaljerede og harmoniserede regler for
medlemsstaternes implementering af emballagedirektivets artikel 5, 6a og 12 om reglerne for
beregning, kontrol, rapportering og rapporteringsformat for emballageaffald og
emballagegenanvendelse. Reglerne skal således bidrage til at sikre pålideligheden og
sammenligneligheden af de data medlemsstaterne indrapporterer om opfyldelse af
emballagedirektivets genanvendelsesmål for emballageaffald.
2
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 477: Notat om komitésag om genanvendelse af emballageaffald
2025276_0003.png
Følgende konkrete elementer indgår i forslaget:
Præcisering af emballagedirektivets artikel 6a om regler for hvornår emballageaffald kan betragtes
som genanvendt i henhold til målsætningerne i direktivets artikel 6
Forslagets centrale artikel 6c, stk. 1, præciserer direktivets artikel 6a om regler for beregning af endelig
genanvendelse i forhold til de opstillede målsætninger, herunder blandt andet:
om mulighed for at medregne såkaldte ”ikke-målsatte” materialer i opgørelsen af
genanvendelsesmålet,
om fradrag af ”ikke-målsatte” materialer på virksomheder, hvor både sortering og endelig
genanvendelse finder sted,
om korrektion for fugtighed af de genanvendte materialer,
om pligten til at adskille emballageaffald fra ikke-emballageaffald af tilsvarende materialer samt
om muligheden for at medregne materialer til genanvendelse, der måtte fremkomme som et
resultat af fremtidige nye teknologier til genanvendelse af for eksempel blandet emballageaffald.
Mulighed for medregning af genbrugsemballager i direktivets genanvendelsesmål
Forslagets artikel 6a præciserer direktivets bestemmelser om, at markedsførte salgsemballager til
genbrug, der indgår i et genbrugssystem, kan medregnes som genanvendte første gang de
markedsføres i et maksimalomfang på 5 procentpoint af den samlede genanvendelse for samme type
emballagemateriale jf. emballagedirektivets artikel 5, stk.2.
Mulighed for medregning af reparerede træemballager i direktivets genanvendelsesmål
Forslagets artikel 6b fastlægger, at medlemsstaterne kan vælge at medregne mængden af
træemballage, som repareres med henblik på genbrug, ved beregning af genanvendelsesmål. Mængden
af træemballage, som repareres, skal både tælle med i forsyningsmængden og i mængden af
genanvendt træemballage.
Materialekategorisering af kompositemballager (emballager sammensat af flere materialer)
Forslagets artikel 6c, stk. 2 fastlægger, at kompositemballage fremover skal indrapporteres pr.
materiale, der indgår i emballagen. Hvis et materiale dog udgør mindre end 5 % af
kompositemballagens samlede vægt, kan medlemsstaterne vælge ikke at opgøre materialerne separat.
Hidtil har kompositemballager alene skulle rapporteres/medregnes under den dominante
materialetype (f.eks. pap). Den ændrede indrapporteringsmetode skal levere en mere retvisende og
harmoniseret opgørelse af især plastikemballage-affaldsmængden (og genanvendelsen), end det er
tilfældet, hvis kompositemballager alene opgøres som for eksempel pap.
Krav om stikprøveundersøgelse ved beregning af metal i slaggen på forbrændingsanlæg
Forslagets artikel 6d fastlægger, at for at kunne medregne genanvendelse af metal i slagge fra
forbrændingsanlæg i emballagegenanvendelsen, skal metalandelen, der stammer fra emballageaffald,
fastsættes ved en specifik beregningsmodel, der fremgår af forslagets bilag III og som understøttes af
stikprøveundersøgelser. Undersøgelsen skal foretages mindst hvert femte år, eller når der er grund til
at antage, at andelen har ændret sig væsentligt.
Krav om kompositionsanalyser ved medregning af emballageaffald, der bionedbrydes
Hvor bionedbrydeligt emballageaffald komposteres eller bioforgasses sammen med øvrigt
bionedbrydeligt affald og medregnes som genanvendt emballageaffald, stilles der krav om, at
genanvendelsen verificeres ved regelmæssige kompositionsanalyser, som skal vise, hvor stor en del af
det genanvendte affald, der er bionedbrydeligt emballageaffald.
Krav om verifikation af data vedr. de samlede emballageaffaldsmængder
Forslagets artikel 6f, stk. 1 kræver, at især data vedrørende opgørelse af emballageaffaldsmængderne
skal søges verificeret ved anvendelse af forskellige metoder, således at f.eks. opgørelser baseret på data
3
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 477: Notat om komitésag om genanvendelse af emballageaffald
2025276_0004.png
om markedsførte emballageprodukter indenfor et givet kalenderår sammenholdes med andre
relevante affaldsdata, herunder kompositionsanalyser af blandet husholdningsaffald udført som
stikprøveundersøgelser, og at Kommissionen, hvis det vurderes relevant skal informeres om
signifikante uoverensstemmelser.
Kvalitetskrav til stikprøveundersøgelser
Forslagets artikel 6f, stk. 4 stiller kvalitetskrav til de undersøgelser, der måtte være nødvendige for at
tilvejebringe data. Undersøgelserne skal være regelmæssige og bygge på en repræsentativ stikprøve af
populationen. I kvalitetssikringsrapporten skal det angives, hvor stor en andel af populationen, der er
blevet undersøgt samt, hvad konfidensintervallet og fejlmargenen er.
Definition af punkt for endelig genanvendelse
Emballagedirektivet foreskriver, at det affald, som bringes ind i den endelige genanvendelsesproces,
kan regnes som genanvendt jf. baggrundsafsnittet ovenfor. Som en præcision af direktivet på dette
punkt opstilles der i forslagets bilag 2 en liste over såkaldte ”calculation points” for de 7 mest
almindelige typer af affaldsmaterialer
dvs. det punkt i genanvendelsesprocessen, hvor affaldet kan
siges at indgå i den endelige proces for omdannelse til nye produkter eller materialer og dermed kan
medregnes som genanvendt.
Rapportering af metode for tilvejebringelse af indberettede mængder af genanvendt affald
Forslaget indeholder retningslinjer for en omfattende såkaldt kvalitetssikringsrapport, der skal
udfyldes af medlemsstaterne med det formål at evaluere, forklare og verificere de indberettede data. I
kvalitetssikringsrapporten angives de anvendte metoder til indsamling af data, og der angives
usikkerheder forbundet med metoderne samt ændringer fra forgående år. For eksempel skal det
beskrives, hvorledes andelen af emballageaffald er adskilt fra opgørelsen af den samlede
affaldsmængde.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtagen retsakt. Det er derfor
regeringens vurdering, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Der er ikke i dansk lovgivning fastsat regler for, hvordan genanvendelsen af emballageaffald skal
opgøres/beregnes.
Konsekvenser
Forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Forslaget har begrænsede statsfinansielle konsekvenser, idet det indebærer en række nye analysekrav,
der skal udføres regelmæssigt samt en præcisering af de mere omfattende krav til den årlige
indrapportering og opgørelse af genanvendelsen og en beskrivelse af grundlaget herfor i en ligeledes
årlig kvalitetssikringsrapport.
Analyse- og rapporteringsarbejdet skal forestås af Miljøstyrelsen. Det vurderes at udarbejdelsen af den
årlige kvalitetssikringsrapport omfangsmæssigt ikke vil være væsentligt anderledes end den bredere
rapportering, som medlemsstaterne har skullet levere efter emballagedirektivets hidtidige
rapporteringsbestemmelser.
4
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 477: Notat om komitésag om genanvendelse af emballageaffald
2025276_0005.png
Udgifterne til de løbende analyse- og rapporteringskrav forbundet med implementering af forslaget vil
kunne finansieres inden for rammerne af Miljøstyrelsens budget.
Forslaget skønnes ikke at have væsentlige erhvervsøkonomiske konsekvenser. Forslaget skønnes ikke
at have væsentlige samfundsøkonomiske konsekvenser.
Forslaget vurderes ikke at påvirke beskyttelsesniveauet i Danmark.
Høring
Sagen har været i skriftlig høring i EU Miljøspecialudvalget, hvor der er indkommet høringssvar fra
Dansk Industri (DI) og fra Danmarks Naturfredningsforening (DN). DI støtter, at opgørelsen af
mængder og genanvendelse samt kontrol med emballageaffald harmoniseres på tværs af EU. DI støtter
herudover omlægning til et fokus på reel genanvendelse. DI finder dog, at ønsket om at tilvejebringe
korrekte affaldsdata bør afvejes nøje med den potentielle byrde forbundet hermed. Endelig støtter DI
muligheden for på visse områder, at kunne medregne genbrug i genanvendelsesmålet, en mulighed
man gerne så realiseret på andre områder for eksempel vedrørende elektronikaffald. DN er positiv
overfor, at genanvendelse bliver målt på faktisk genanvendelse og ikke som i dag på indsamlet
mængde. Herudover finder DN, at den årlige kvalitetssikringsrapport også belyser kvalitet i
genanvendelse.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Et flertal af medlemsstater har udtrykt generel opbakning til Kommissionens forslag.
Regeringens generelle holdning
Regeringen hilser kommissionens udkast til gennemførelsesbeslutning om ensartede regler for
beregning, kontrol og rapportering af data om genanvendelse af emballageaffald velkommen.
Regeringen støtter en harmoniseret beregningsmetode for emballageaffald med henblik på en ensartet
beregning af emballageaffaldet på tværs af medlemsstaterne. En ensartet metode til beregning af
genanvendelse på tværs af medlemsstaterne er nødvendig for at sikre lige konkurrencevilkår, og at
data kan sammenlignes på tværs af EU og anvendes til at kontrollere, at medlemsstaterne lever op til
de fastsatte målsætninger om genanvendelse af emballageaffald som fastlagt i emballagedirektivets
artikel 6 stk.1, litra f)
–i).
Regeringen støtter endvidere de nye årlige rapporteringskrav, der fokuserer på medlemsstaternes
målopfyldelse samt den tilhørende kvalitetssikringsrapport, der skal redegøre for de metoder, der er
anvendt til at beregne målopfyldelsen og tilvejebringe de nødvendige data herom.
Kvalitetssikringsrapporten gør det muligt for Kommissionen og de øvrige medlemsstater at validere
kvaliteten af den dokumentation og de metoder, der er lagt til grund for de genanvendelsesdata,
medlemsstaterne indrapporterer, og dermed mulighed for en meningsfuld sammenligning af
målopfyldelsen i EU.
Regeringen er tilfreds med, at der for de enkelte affaldsstrømme nu er foretaget en mere entydig
fastlæggelse af det punkt i genanvendelseskæden, hvorefter affald kan regnes som genanvendt, ligesom
Regeringen kan støtte den overordnede metodefrihed til at tilvejebringe data herom. Regeringen
finder heroverfor, at den veludbyggede kvalitetssikringsrapport understøtter såvel validiteten i data
som kvaliteten af de valgte metoder til indhentning af data.
Regeringen er enig i, at affald fra kompositemballager fremover skal opgøres per materiale, der indgår
i emballagen for herigennem at levere en mere retvisende og harmoniseret opgørelse af især mængden
af henholdsvis plastik- og papemballage-affaldsmængderne, end det vil være tilfældet, hvis
5
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 477: Notat om komitésag om genanvendelse af emballageaffald
kompositemballager alene opgøres på baggrund af det dominerende emballagemateriale (typisk pap),
således som det hidtil har været muligt.
Endelig ønsker regeringen, at det i artikel 6c, litra i) om genanvendelse tilvejebragt via nye teknologier,
tydeliggøres, at tab i genanvendelsesprocessen, der hidrører fra fysiske eller kemiske transformationer,
som knytter sig til selve processen, ikke fradrages i den genanvendte mængde, som kan medregnes i de
bindende genanvendelsesmål for emballageaffald.
Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
6