Europaudvalget 2018-19 (1. samling)
EUU Alm.del Bilag 587
Offentligt
2040115_0001.png
NOTAT til Folketingets Europaudvalg
Til:
CC:
Folketingets Europaudvalg
J.nr.:
2019 - 11918
Fiskeripolitisk kontor
Dato:
2. april 2019
Udenrigsministeriet
Emne: Fælles forslag fra Tyskland, Storbritannien og Nederlandene om fiskeriregulering i tre
naturbeskyttede områder på Doggerbanke.
KOM-dokument foreligger ikke
1. Resumé
Tyskland, Storbritannien og Nederlandene har fremsat endeligt forslag til fiskeriregulering i tre Natura 2000
områder beliggende på Doggerbanke i Nordsøen. Forslagene lægger op til et forbud mod brug af bundslæbende
redskaber i seks udlagte forbudsområder, samt et yderligere forbud mod not og vod i tysk forvaltningszone. Dan-
mark, Frankrig, Sverige og Belgien har fiskerirettigheder i området og er derfor konsulteret omkring de foreslå-
ede fiskerireguleringer. I medfør af grundforordningen 1380/2013 om den fælles fiskeripolitik, skal forslag til
fiskeriforanstaltninger, som medlemsstaterne tager initiativ til med henblik på overholdelse af forpligtelserne i
EU’s miljølovgivning, koordineres regionalt og fremsendes i form af en fælles henstilling til Kommissionen
via
Scheveningen samarbejdet
1
. Efterfølgende kan henstillingen vedtages som en delegerede retsakt. Fremsendelse til
Kommissionen forventes at ske hurtigst muligt, når de berørte medlemsstater har godkendt den fælles henstilling.
Regeringen kan støtte den fælles henstilling. Regeringen kan ligeledes støtte, at Rådet ikke gør indsigelser mod
udstedelsen af den konkrete delegerede retsakt og vil 8 dage fra oversendelse af nærværende notat, lægge dette til
grund.
2. Baggrund
Grundforordningen om den fælles fiskeripolitik, særligt artikel 18, lægger op til et udvidet regio-
nalt samarbejde mellem medlemsstater med en direkte forvaltningsmæssig interesse inden for
rammerne af den fælles fiskeripolitik. De pågældende medlemsstater kan med hjemmel i artikel
11 og 18 fremsende en fælles henstilling om en fiskeriregulering til Kommissionen. Kommissio-
nen kan på baggrund af den fælles henstilling vedtage en endelig fiskeriregulering.
Forslaget om regulering af fiskeri på Doggerbanke i tysk, nederlandsk og britisk del af Nord-
søen skal vedtages af Kommissionen med hjemmel i den nye grundforordning, særligt artikel
11, stk. 2, og artikel 18 som en delegeret retsakt. Den delegerede retsakt kan kun træde i kraft,
Alle berørte medlemsstater i en region skal opnå enighed om en fælles henstilling med henblik på en forelæggelse for
Kommissionen. Det indebærer, at de enkelte medlemsstater med en direkte forvaltningsmæssig interesse forud for
fremsendelsen af den fælles henstilling skal tilkendegive, om de kan tilslutte sig den fælles henstilling. Dette vil nor-
alt ske i e ”High Level gruppe” beståe de af fiskeridirektører fra edle sstater ed e direkte forvalt i gs æssig
interesse i en region. I Nordsøen er det Scheveningengruppen, som består af de medlemsstater, der har direkte fiske-
riinteresser i Nordsøen, Skagerrak og Kattegat, det vil sige Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Nederlandene,
Belgien og Frankrig. Kommissionen deltager ad hoc
.
1
Fra:
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 587: Delegeret retsakt vedr. fiskeriregulering i tre naturbeskyttede områder på Doggerbanke
2040115_0002.png
2
hvis Europa-Parlamentet eller Rådet ikke gør indsigelse inden for en frist på 2 måneder. Fristen
for indsigelse kan forlænges med 2 måneder efter anmodning fra enten Europa-Parlamentet el-
ler Rådet. Europa-Parlamentet træffer beslutning om indsigelse med simpelt flertal. Rådet træf-
fer beslutning om indsigelse med kvalificeret flertal.
Kommissionen træffer de nødvendige foranstaltninger under hensyn til den foreliggende viden-
skabelige rådgivning senest tre måneder efter modtagelsen af en fuldstændig anmodning fra den
initierende medlemsstat med en fælles henstilling fra de berørte medlemsstater.
3. Formål og indhold
Det overordnede formål med forslaget til fiskeriregulering på Doggerbanke er en forbedring
eller genopretning af miljøtilstanden i området
herunder for en række skaldyr og hvirvelløse
dyr, der lever på havbunden (bentiske habitater).
Forbudszonerne er udpeget, fordi de tre medlemsstater, Tyskland, Storbritannien og Nederlan-
dene, på baggrund af national videnskabelig rådgivning har vurderet, at miljøtilstanden på Dog-
gerbanke er ugunstig i forhold til habitatdirektivets (92/43/EØF) bestemmelser. Den samlede
andel af de foreslåede forbudsområder udgør 33,8 % af Doggerbankes areal (ca. 17.600 km
2
). I
de åbne zoner i Natura 2000 områderne vil fiskeri være tilladt, mens fiskeri med bundslæbende
redskaber foreslås forbudt i de lukkede zoner. Afgrænsningen af forbudsområderne tager
blandt andet fiskerierhvervets input i betragtning, hvorefter der blandt andet tages hensyn til
præcise afgrænsninger af de væsentligste fiskepladser
især for tobis, uden at habitatdirektivets
beskyttelsesmålsætninger derved svækkes.
De Natura 2000 områder, de tre medlemsstater ønsker at beskytte, er beliggende i Nordsøen,
hvor andre medlemsstater har fiskerirettigheder, hvorfor medlemsstaterne er forpligtet til at
høre og koordinere udformningen af det endelige forslag til fiskeriregulering med de medlems-
stater, som har fiskerirettigheder i området. Ud over Storbritannien, Tyskland og Nederlandene,
har Belgien, Danmark, Frankrig og Sverige fiskerirettigheder i området.
I overensstemmelse med de aftalte retningslinjer om regionalt samarbejde i regi af Schevenin-
gen samarbejdet, har der været nedsat en ad hoc arbejdsgruppe med deltagelse af embedsmænd
fra de berørte medlemsstater. Arbejdsgruppens formål har været at drøfte forslagsteksten og
formulere forslag til en fælles henstilling.
Områderne og den foreslåede fiskeriregulering gennemgås nedenfor.
Beskrivelse af forslaget
Reguleringsforslaget baseres på en zoneinddeling, hvor seks marine zoner er udpeget som om-
råder, hvor fiskeri med bundslæbende redskaber skal forbydes i en seksårig periode, og en åben
kontinuerlig zone, hvor der forsat kan fiskes. Der er tale om forbud mod bomtrawl, bundtrawl,
semi-pelagisk trawl og skrabere samt not og vod der er forbudt i en tre-årig periode i tysk for-
valtningszone.
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 587: Delegeret retsakt vedr. fiskeriregulering i tre naturbeskyttede områder på Doggerbanke
2040115_0003.png
3
Når den seksårige periode er udløbet vil de initierende medlemsstater evaluere fiskeriforvalt-
ningstiltagene med henblik på eventuelt ændring af tiltagene. Forbuddet mod not og vod ophæ-
ves i tysk forvaltningszone automatisk efter tre år, med mindre at aftaleparterne opnår enighed
om at forlænge perioden.
Redskaber, der bliver forbudt i
alle lukkede områder
Bomtrawl
Bundtrawl
Skrabere
Semi-pelagiske trawl
Redskabsgrupper, som kun er
forbudte i den tyske lukkede
zone
Snurrevod, skotsk snurrevod, vod
trukket af to fartøjer, vod- ikke
nærmere angivet, vod brugt fra
fartøj)
International
standard Classi-
fikation af fiske-
redskaber (IS-
SCFG)
TBB
03.1.1
OTB, OTT, PTB, 03.1.2,03.3.0,
TBN, TBS, TB
OTP,
03.1.3,03.1.9
DRB, HMD
04.1.0, 04.2.0,
DRM, DRX
Classified as ‘Bot-
TSP
tom otter board
trawls-
Redskabskode
Annex XI i EU
forordning
404/2011
SDN, SSC,
SPR,SX, SV
02.2.1, 02.2.2,
02.2.3, 02.9.0,
02.2.0
Nye eller modificerede bundslæbende redskaber kan opnå undtagelse fra forbudszonerne, hvis
de ikke truer opnåelsen af god bevaringsstatus. Ansøgning om undtagelser skal sendes til Stor-
britannien, Tyskland, eller Nederlandene, med videnskabelig dokumentation herfor. De tre
medlemsstater kan herefter foreslå en ny fælles henstilling efter konsultation af de øvrige med-
lemsstater med direkte forvaltningsmæssig interesse om at tillade brug af redskaberne i forbuds-
zonerne.
Videnskabelig baggrund:
Flere lande har påbegyndt beskyttelse af sandbanker i deres netværk af beskyttede områder ud-
peget under hhv. EU's habitatdirektiv såvel som havstrategidirektiv. Om og hvordan sandban-
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 587: Delegeret retsakt vedr. fiskeriregulering i tre naturbeskyttede områder på Doggerbanke
2040115_0004.png
4
ker skal beskyttes i forhold til fiskeri er et emne, som optager mange. Viden på området er be-
grænset, hvorfor videns institutioner og flere medlemslande har flere projekter i gang, som skal
bidrage til mere viden på området. Der er bred international enighed om, at fiskeri med bund-
slæbende redskaber påvirker den flora og fauna, som lever i og omkring sandbanker. Der er
imidlertid begrænset viden om, hvor stor denne påvirkning er, og om den er af en sådan karak-
ter, at der er brug for regulering af fiskeriet, såfremt sandbankeres bevaringsstatus skal forbed-
res.
Kontrol:
Kontrol foreslås gennemført som søværts og luftbåren kontrol,
og der etableres ’alert zones’ på
4 sømil omkring forbudszonerne. Det er ifølge forslaget kyststaten, der skal kontrollere fiske-
riet. Herudover stilles krav om VMS-signal hvert 30.
minut, hvis fartøjet bevæger sig ind i ’alert’
eller forbudszonen kombineret med et meldekrav. EU-kravet er hvert 2. time. I Danmark er
kravet hver time.
Transit af områderne må ske under forudsætning af, at forbudte redskaber er stuvet af vejen og
skal foregå med en hastighed på mindst 6 knob med undtagelse af force majeure eller andre for-
hold.
Den formelle regionale proces blev sat i gang helt tilbage i 2011, hvor Doggerbanke forslaget
blev præsenteret for første gang. Der blev nedsat en
såkaldt ’ad-hoc
arbejdsgruppe med repræ-
sentanter fra de initierende medlemsstater og Danmark, mens Sverige, Frankrig og Belgien til-
sluttede sig senere. Det endelige forslag blev fremsendt til High Level gruppen under Sche-
veningen samarbejdet den 27. februar 2019 med henblik på godkendelse.
Udenrigsministeriet har indhentet videnskabelig rådgivning fra DTU Aqua.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet vil få forelagt den delegerede retsakt.
5. Nærhedsprincippet
Forslaget vil være et led i gennemførelsen af Unionens miljølovgivning og den fælles fiskeripoli-
tik, hvorfor nærhedsprincippet er tilgodeset.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Det forventes ikke, at forslaget får lovgivningsmæssige konsekvenser.
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 587: Delegeret retsakt vedr. fiskeriregulering i tre naturbeskyttede områder på Doggerbanke
2040115_0005.png
5
Statsfinansielle konsekvenser
Det forventes, at forslaget får begrænsede statsfinansielle konsekvenser. Det skyldes, at der skal
udvikles IT-løsninger, som kan sikre at Fiskeristyrelsen kan modtage VMS-signaler med et hyp-
pigere interval end det i dag er tilfældet, for at kontrollere, om der fiskes i Natura 2000 områ-
derne. Det forventes, at dette vil koste ca. 2 mio. kr., som afholdes inden for ministeriets egen
ramme.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Fiskeriaktiviteten er generelt målrettet rødspætte, brisling og tobis. Størstedelen af dansk tobis-
fiskeri finder sted på Doggerbanke.
Omfanget af danske fiskeriaktiviteter i perioden 2007-2018 efter tobis i de udlagte forbudsom-
råder er gennemsnitligt ca. 5 mio. kr. pr. år, idet det bemærkes, at kortlivede arter som tobis gi-
ver meget forskelligt fangstudbytte og afsætningspriser fra år til år. Det samlede fiskeri for hele
perioden 2007- 2018 efter tobis er for Danmark i de udlagte forbudsområder efter tobis opgjort
til en værdi af ca. 64 mio. kr.
Beskyttelsesniveauet og andre konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark.
8. Høring
5-udvalget (fiskeri) er blevet hørt.
Danmarks Fiskeriforening PO (DFPO), Danmarks Pelagiske PO (DPPO) og Marine Ingredi-
ents Denmark (MID) har indsendt et fælles høringssvar.
De bemærker, at helt overordnet set kan DFPO, DPPO og MID ikke anbefale, at forslaget ac-
cepteres i sin nuværende form. Formålet med Natura 2000 områderne er ikke tydeliggjort; der
foreligger ikke en tilstrækkelig videnskabelig dokumentation for forslaget, og forslaget vil have
betydelige negative konsekvenser for dansk fiskeri. Foreningerne mener i forhold til den viden-
skabelige dokumentation, at det ikke er tilstrækkeligt blot at henvise til national videnskabelig
rådgivning, og at det bør forklares, hvordan de tre initierende medlemsstater er kommet frem til
at lukke præcis 33.8 % af området. Foreningerne mener herudover, at udpegningen af områderne
ikke lever op til habitatdirektivets bestemmelser og hensigter i forhold til definitionen af sand-
banker. Foreningerne mener ligeledes, at påvirkningen af det marine økosystem ved fiskeri på en
dynamisk sandbanke er minimal, da habitatet naturligt påvirkes af naturens egne kræfter. Trawl-
fiskeri har i den sammenhæng ifølge foreningerne en ubetydelig indvirkning. Foreningerne finder
endvidere, at perioden 2007-2009, der ligger til grund for forslaget, er kendetegnende ved, at
fiskeriet på Dogger Banke var på et lavpunkt fiskemæssigt og derfor også indtjeningsmæssigt.
Fiskeriet efter tobis er nøje afgrænset i forhold til de specifikke banker, hvor der kan fiskes. Når
disse lukkes, kan fiskeriet ikke bare flyttes til andre områder, da antallet af tobisfiskebanker er
begrænset i Nordsøen.
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 587: Delegeret retsakt vedr. fiskeriregulering i tre naturbeskyttede områder på Doggerbanke
6
Lukning af tobisområder vil i mange tilfælde resultere i et direkte tab for fiskeriet og forarbejd-
ningsindustrien, der ikke kan kompenseres ved fiskeri andre steder. Dertil kommer, at påvirknin-
gen af økosystemet vil langt større end på en ren sandbund. Lukningen af Doggerbanke kan
således forværre miljøpåvirkningen af Nordsøen
samlet set, hvilket hverken vil være til gavn
for naturen eller fiskeriet.
Der bør generelt set ifølge foreningerne gennemføres en ny proces, så erhvervet får mulighed for
at præsentere et opdateret forslag til områder, der både lever op til betingelserne i direktivet og
samtidig tager hensyn til fiskeriet.
Det er afgørende for foreningerne, at justeringer af områderne muliggøres i samarbejde med
erhvervet. Det vil også tilskynde erhvervet til at tage medejerskab til beskyttelse af de lukkede
områder, hvilket er helt afgørende for en effektiv implementering.
Endelig finder foreningerne, at hvis lukningen af områderne gennemføres, er det derfor helt af-
gørende, at moniteringen bliver så omfattende, at man videnskabeligt kan udtale sig om effek-
terne af de lukkede områder. Der skal laves en monitering af områderne inden en regulering
iværksættes, så mulige ændringer i økosystemet kan moniteres.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
De tre initierende medlemsstater fremsendte det endelige forslag High Level gruppen under
Scheveningen samarbejdet den 27. februar 2019 med henblik på godkendelse.
Det vurderes, at der fra Rådet ikke vil blive gjort indsigelser mod Kommissionens delegerede
retsakt.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen forholder sig positiv til gennemførelse af tiltag i fiskeriforvaltningen, der følger af
grundforordningen 1380/2013.
Regeringen kan støtte den fælles indstilling om, at Tyskland Storbritannien, og Nederlandene
indfører beskyttelse af habitater i sine Natura 2000 områder, baseret på det foreliggende forslag.
Der er udpegede zoner, hvor trawlfiskeriet fortsat kan fiske samt en automatisk ophævelse af
forbuddet mod af fiske i tysk zone efter tre år, idet det bemærkes, at kortlivede arter som tobis
giver meget forskelligt fangstudbytte og afsætningspriser fra år til år. Afgrænsningen af forbuds-
områderne tager blandt andet afsæt i fiskerierhvervets input, hvorefter der blandt andet tages
hensyn til præcise afgrænsninger af de væsentligste fiskepladser
især for tobis, uden at habitat-
direktivets beskyttelsesmålsætninger derved svækkes. Der er tale om et meget nøje afmålt kom-
promis mellem erhvervsmæssige interesser og beskyttelseshensyn. Det er derfor regeringens
opfattelse, at forpligtelserne i henhold til direktiverne kan opnås, og at der er en fornuftig ba-
lance mellem de foreslåede tiltag og beskyttelsesbehovet. Den foreslåede fiskeriregulering vur-
deres at være proportional, tage udgangspunkt i videnskabelig rådgivning og være kontrollerbar.
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 587: Delegeret retsakt vedr. fiskeriregulering i tre naturbeskyttede områder på Doggerbanke
7
Regeringen kan støtte, at Rådet ikke gør indsigelser mod udstedelsen af den konkrete delege-
rede retsakt på grundlag af den fælles henstilling, og vil 8 dage fra oversendelsen af nærværende
notat lægge dette til grund.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Fiskeripolitisk kontor
FPK