Europaudvalget 2018-19 (1. samling)
EUU Alm.del Bilag 604
Offentligt
2042965_0001.png
Notat om delegeret forordning til Folketingets Europaudvalg
Dato
28. marts 2019
Europa-Kommissionens delegerede forordning om supplerende regler
til Europa-Parlamentet og Rådets direktiv 2003/87/EF for så vidt angår
driften af EU-registret
KOM-dokument foreligger ikke.
1. Resumé
Europa-Kommissionen har den 12. marts 2019 udstedt en delegeret forordning, der
udmønter regler i direktiv 2003/87/EF af den 13. oktober 2003 (kvotehandelsdirek-
tivet), som omhandler driften af CO2-kvoteregisteret.
Den delegerede forordning erstatter Kommissionens forordning (EU) nr. 389/2013
(registerforordningen) og implementerer de nye regler i kvotehandelsdirektivet samt
lovgivningen omkring bekæmpelse af hvidvask, databeskyttelse og finansielle in-
strumenter. Derudover indfører forordningen forenkling af nogle procedurer og pro-
cesser i EU-registret, uden at det sker på bekostning af
EU’s kvotehandelssystems
sikkerhed og integritet.
Den delegerede retsakt forventes at træde i kraft den 12. maj 2019 og skal anven-
des fra 1. januar 2021.
Den delegerede retsakt vil medføre en ændring af den danske bekendtgørelse om
EU’s CO2-kvoteregister
og det Danske Kyoto-register. Retsakten vurderes ikke at
medføre økonomiske konsekvenser eller konsekvenser for beskyttelsesniveauet i
Danmark.
Regeringen kan støtte, at Rådet ikke gør indsigelse mod udstedelsen af den kon-
krete delegerede retsakt, og vil 8 dage fra oversendelsen af nærværende notat
lægge dette til grund.
2. Baggrund
Kommissionen har udstedt en delegeret forordning af 12. marts 2019 (C (2019)
1841), som omhandler generelle bestemmelser og krav vedrørende drift og vedli-
geholdelse af EU-registret og den uafhængige transaktionsjournal. Den delegerede
forordning udstedes med hjemmel i artikel 19, stk. 3, i Europa–Parlamentets og
Side 1/5
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 604: Delegeret retsakt om driften af CO2-kvoteregistret
2042965_0002.png
Rådets direktiv 2003/87/EF af 13. oktober 2003 om et system for handel med kvo-
ter for drivhusgasemissioner i Unionen (kvotehandelsdirektivet).
EU-registret blev oprettet ved registerforordningen, jf. Kommissionens forordning
(EU) nr. 389/2013. Det er nødvendigt at tilpasse forordningen til den nye retlige
ramme, der er fastsat for den fjerde handelsperiode i EU's emissionshandelssy-
stem (EU ETS) (2021-2030), jf. forordning (EU) 2017/2392
1
og direktiv
2018/410/EU
2
. Forordningen ændrer samtidig registerforordningen med regler om
beskyttelse af persondata i overensstemmelse med reglerne i den generelle for-
ordning om databeskyttelse (GDPR).
3
Den delegerede forordning træder kun i kraft, hvis hverken Europa-Parlamentet
eller Rådet har gjort indsigelse inden for en frist på to måneder fra, at de er meddelt
herom. Indsigelse imod den delegerede forordning kan i Rådet vedtages med kvali-
ficeret flertal.
3. Formål og indhold
Den delegerede forordning har til formål at fastlægge reglerne for processer og
procedurer for EU-registret og afspejler de seneste ændringer til kvotehandelsdi-
rektivet. De seneste ændringer i lovgivningen om bekæmpelse af hvidvask af pen-
ge, databeskyttelse og finansielle instrumenter indebærer også, at reglerne og pro-
cedurerne for EU-registret skal ændres.
Desuden har de praktiske erfaringer med driften af EU-registret i den tredje han-
delsperiode vist, at det er muligt at forenkle visse procedurer, samtidig med at sy-
stemets integritet og sikkerhed bevares.
Tilsyn med kvotemarkedet
Der indføres nye krav for virksomheder med en konto i EU-registret for at sikre et
passende tilsyn med kvotemarkedet. Formålet med de nye krav er at sikre marke-
dets stabilitet, integritet og modstandsdygtighed, herunder både markedssegmentet
for tildeling af emissionskvoter gennem auktionering i henhold til auktioneringsfor-
ordningen
4
og det sekundære marked for handel med sådanne kvoter i henhold til
1
Kommissionens forordning (EU) nr. 389/2013 af 2. maj 2013 om oprettelse af et EU-
register i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2003/87/EF og Europa-
Parlamentets og Rådets beslutning nr. 280/2004/EF og nr. 406/2009/EF, og om ophævelse
af Kommissionens forordning (EU) nr. 920/2010 og nr. 1193/2011
2
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2018/410 af 14. marts 2018 om ændring af
direktiv 2003/87/EF for at styrke omkostningseffektive emissionsreduktioner og lavemissi-
onsinvesteringer og afgørelse (EU) 2015/1814
3
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2016/679 af 27. april 2016 om beskyttelse
af fysiske personer i forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri udveksling
af sådanne oplysninger og om ophævelse af direktiv 95/46/EF (generel forordning om data-
beskyttelse)
4
Kommissionens Forordning (EU) nr. 1031/2010 af 12. november 2010 om det tidsmæssige
og administrative forløb af auktioner over kvoter for drivhusgasemissioner og andre aspekter
Side 2/5
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 604: Delegeret retsakt om driften af CO2-kvoteregistret
2042965_0003.png
rådets direktiv om markeder for finansielle instrumenter (MiFID II)
5
. Dette betyder,
at virksomhederne fremover skal markere, om en kvoteoverførsel er til en ekstern
part eller inden for egen koncern eller virksomhed, samt at de ved kontoåbning og
periodiske tjek skal levere en beskrivelse af deres koncerns struktur, hvis de indgår
i en koncern.
Sikkerhed ved kvotehandel
Virksomhederne får med den nye forordning mulighed for selv at fastsætte deres
sikkerhed ved handel med kvoter, dog således at de altid skal overholde den mini-
mumssikkerhedsgrænse, der er fastsat for systemet. De kan bl.a. fastsætte, om der
skal en eller to personers godkendelse til for at gennemføre overførsler, og om der
skal kunne overføres til konti, der ikke er markeret som betroede. Virksomhederne
får endvidere mulighed for selv at stoppe visse overførsler, hvis der er sket en fejl.
Endelig får virksomhederne pligt til at indberette svig eller mistanke om svig.
Tekniske forenklinger af EU-registeret
Brugen af EU-registret bliver med reglerne i den delegerede forordning forenklet,
blandt andet i forhold til kontotyper, gennemførelse af overførsler, og hvilke mulig-
heder personer med adgang til en konto i registret har for at starte eller godkende
overførsler. Der er tale om tekniske forenklinger, der skal lette virksomhedernes
brug af registret.
Beskyttelse af personoplysninger
Reglerne om beskyttelse af personoplysninger bliver tilpasset reglerne i den gene-
relle forordning om databeskyttelse (GDPR).
Forenkling af krav til dokumentation
Forordningen medfører visse lettelser for virksomheder med en konto i EU-
registret. Lettelserne omhandler mulighed for, at tidligere indsendt dokumentation
kan genbruges, og at den periodiske kontrol for visse kontotyper skal ske mindst
hvert 5. år i stedet for mindst hver 3. år. Forordningen giver endvidere mulighed for,
at den nationale administrator (i Danmark er det Erhvervsstyrelsen) fremover selv
kan indhente dokumentation via digitale værktøjer. Danmark benytter allerede den-
ne mulighed med hjemmel i national lovgivning.
Mulighed for brug af internationale kreditter
Kvotehandelsdirektivet fastsætter, at virksomhederne ikke kan benytte internationa-
le kreditter fra 1. januar 2021, og den delegerede forordning fastsætter derfor, at
disse enheder ikke længere kan opbevares på konti i EU-registeret efter 1. juli
i forbindelse med sådanne auktioner i medfør af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2003/87/EF om en ordning for handel med kvoter for drivhusgasemissioner i Fællesskabet
5
Europa-Parlamentets og Rådets Direktiv 2014/65/EU af 15. maj 2014 om markeder for
finansielle instrumenter og om ændring af direktiv 2002/92/EF og direktiv 2011/61/EU
Side 3/5
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 604: Delegeret retsakt om driften af CO2-kvoteregistret
2042965_0004.png
2023. Virksomhederne har således 1�½ år til at afhænde evt. uforbrugte internatio-
nale kreditter.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Den delegerede forordning træder kun i kraft, hvis hverken Europa-Parlamentet
eller Rådet har gjort indsigelse inden for en frist på to måneder, fra de er meddelt
herom. Der er endnu ikke fastsat dato for, hvornår Europa-Parlamentet forventes at
behandle sagen.
5. Nærhedsprincippet
Der er tale om en delegeret retsakt med henblik på at supplere en allerede vedta-
get retsakt
(EU’s kvotehandelsdirektiv). Det er derfor regeringens vurdering, at det
følger heraf, at den delegerede forordning er i overensstemmelse med nærheds-
princippet.
6. Gældende dansk ret
Den delegerede forordning er direkte gældende i dansk ret.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Den delegerede forordning fastsætter, at medlemsstaterne selv skal beslutte visse
regler om dokumentation, der skal forelægges ved åbning af en konto, udpegning
af personer med adgang til kontoen og ved de kontroller, der skal foretages med
faste mellemrum.
Dette medfører en ændring af bekendtgørelse om EU’s CO2-
kvoteregister og det Danske Kyoto-register, nr. 1636 af 13/12/2017.
Der skal fastsættes regler om, at følgende dokumentation skal forelægges: virk-
somhedens stiftelsesdokument, årsrapport, momsregistrering og bankoplysninger
samt straffeattest fra virksomhedens reelle ejere og/eller ledelse. Det er endnu ikke
afklaret, hvilken dokumentation som Danmark vil kræve forelagt. Virksomhederne
skal i dag indsende disse oplysninger, da de kræves i registerforordningen. I det
omfang oplysningerne findes i tilgængelige registre, indhenter Erhvervsstyrelsen
selv oplysningerne.
Økonomiske konsekvenser
Den delegerede forordning forventes ikke at få erhvervsøkonomiske, samfunds-
økonomiske eller statsfinansielle konsekvenser.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Den delegerede forordning skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Dan-
mark.
8. Høring
Den delegerede forordning har ikke været sendt i høring.
Side 4/5
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 604: Delegeret retsakt om driften af CO2-kvoteregistret
2042965_0005.png
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at Rådet ikke vil gøre indsigelse mod den delegerede retsakt, og at
der ikke vil blive bedt om forlængelse af fristen.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter forslaget, som vil forenkle visse procedurer i EU-registret, sam-
tidig med at kvotehandelssystemets integritet og sikkerhed bevares.
På den baggrund kan regeringen støtte, at Rådet ikke gør indsigelse mod udste-
delsen af den delegerede retsakt, og vil fra 8 dage fra oversendelse af dette notat
lægge dette til grund.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Side 5/5