Europaudvalget 2018-19 (1. samling)
EUU Alm.del Bilag 618
Offentligt
2045039_0001.png
Ida Auken (RV)
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
10. april 2019
J nr.
2019-1111
Ida Auken (RV) har i brev af 15. marts stillet mig følgende spørgsmål 257 alm. del,
som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Ida Auken
(RV).
Spørgsmål 257
Vil ministeren tage initiativ til, at Danmark får en konsolideret holdning til en CO
2
-
skat på luftfart på europæisk plan, som rejst af Belgien på det seneste miljømini-
sterrådsmøde, så et forretningsministerium har et forhandlingsmandat til den dis-
kussion, der skal finde sted i juni i tilfælde af, at Danmark ikke har en regering en-
ten pga. valgkamp eller regeringsforhandlinger?
Svar
Regeringen er stærkt optaget af at sikre, at vi når klimamålene i Parisaftalen. Euro-
pa-Kommissionen har med sin vision om et klimaneutralt EU i 2050 vist, at der er
brug for en styrket indsats i luftfarten, hvis vi i EU skal nå det mål på en omkost-
ningseffektiv måde.
Der er derfor brug for en styrket indsats i alle sektorer
også i luftfarten
hvis vi
skal nå målet om klimaneutralitet senest i 2050. Derfor er regeringen villig til at
undersøge flere forskellige muligheder for, hvordan man i EU kan sikre, at der ta-
ges hånd om udledningerne fra luftfarten, så vi kan nå målet om klimaneutralitet i
2050.
Luftfarten har en afgørende betydning for Danmarks forbindelser til omverdenen og
for danskernes mobilitet. Det er vigtigt, at løsninger driver den grønne omstilling af
branchen og ikke blot gør det dyrere for borgerne at flyve.
Belgien og Nederlandene har opfordret til, at det i EU drøftes, hvordan man kan
arbejde sammen i Europa om at håndtere luftfartens udledninger gennem fælleseu-
ropæisk regulering. Der er dermed ikke tale om konkrete forslag til håndteringen af
udledningerne fra luftfarten.
Den nederlandske regering afholder i juni en konference, hvor der er lagt op til at
drøfte fælleseuropæiske løsninger til håndteringen af udledningerne fra luftfarten.
Der er på nuværende tidspunkt dermed ikke tale om konkrete forhandlinger.
I det forløb er regeringen villige til at undersøge effekten af en brændstofafgift eller
en CO
2
-afgift i EU. Det er en forudsætning, at det sikres, at en eventuel afgift ikke
Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet
Stormgade 2-6
1470 København K
T: +45 3392 2805
E: [email protected]
www.efkm.dk
Side 1/2
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 618: Kopi af EFK alm. del - svar på spm. 257 om en konsolideret holdning i Danmark til en CO2-skat på luftfart på europæisk plan, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
2045039_0002.png
kan omgås, så europæiske luftfartsselskabers konkurrenceevne ikke svækkes
unødigt på det globale marked.
For på længere sigt at opnå en fuldstændig grøn omstilling af luftfartssektoren, er
der brug for nye teknologier og CO
2
-neutrale brændstoffer. Regeringen er derfor
villig til i EU at undersøge effekten af et europæisk iblandingskrav for nye, CO
2
-
neutrale brændstoffer i fremtiden for at fremme etableringen af et marked.
Den danske luftfartsbranche er kommet med ambitiøse meldinger. Brancheforenin-
gen Dansk Luftfart har fremlagt en vision om klimaneutral luftfart i 2050 og foreslået
et Luftfartens Klimapartnerskab med deltagelse af erhvervet, grønne organisationer
og forskere. Det vil vi fra regeringens side gerne støtte op om. Det kan blandt andet
være et forum for at drøfte, hvordan vi kan styrke forsknings- og udviklingsindsat-
sen, så man kan udvikle CO
2
-neutrale brændstoffer.
Regeringen ser frem til at deltage aktivt i drøftelserne og få belyst de forskellige
muligheder, så vi kan finde de bedste løsninger.
Med venlig hilsen
Lars Chr. Lilleholt
Side
2/2