Europaudvalget 2018-19 (1. samling)
EUU Alm.del Bilag 710
Offentligt
2056836_0001.png
UDENRIGSMINISTERIET
Center for Europa og Nordamerika
EKN, sagsnr.: 2019-511
Den 14. maj 2019
SAMLENOTAT
Horisontalt EU-sanktionsregime vedrørende cyberangreb
KOM-dokument foreligger ikke
Nyt notat
1. Resumé
På rådsmødet den 17. maj 2019 ventes en vedtagelse af et horisontalt EU-sanktionsregime vedrørende
cyberangreb imod EU og dens allierede mhp. at styrke
EU’s
mulighed for at forebygge, modstå og reagere på
ondsindet cyberaktivitet. Det foreslåede sanktionsregime indebærer, at der kan iværksættes målrettede restriktive
foranstaltninger i form af indefrysning af midler og indrejseforbud over for personer, grupper, virksomheder og
enheder, der er ansvarlige for cyberangreb.
2. Baggrund
Rådet har fremlagt forslag om en afgørelse samt en forordning vedrørende sanktioner ifm.
cyberangreb (herefter ”forslaget”).
Etableringen af et sanktionsregime ifm. cyberangreb sker som led i udmøntning af den
omfattende cyberpakke, som EU-kommissionen fremlagde i september 2017. Pakken indeholder
en lang række tiltag, der til sammen skal styrke EU's mulighed for at forebygge, modstå og
reagere på cyberangreb. Bl.a. i form af en "cyberdiplomatisk værktøjskasse" for EU-svar på
cyberangreb i regi af den fælles udenrigs- og sikkerhedspolitik. Redskaberne strækker sig fra
dialog i den ene ende af spektret til mulige sanktioner i den anden. Den cyberdiplomatiske
værktøjskasse blev udarbejdet pba. FAC-konklusioner fra juni 2017, som specifikt nævner, at
muligheden for sanktioner ("restrictive measures") skal inkluderes heri.
Konklusionerne fra GAC den 20. november 2017 hilser tillige den cyberdiplomatiske
værktøjskasse velkommen, og nævner også muligheden for brug af sanktioner som EU-respons
på cyberangreb. Udenrigsministeren orienterede i den forbindelse den 15. november 2017
Folketingets Europaudvalg om regeringens støtte til rådskonklusionerne og understregede i den
forbindelse, at EU's modsvar på cyberangreb ville spænde fra "diplomatisk dialog i den bløde ende
til sanktioner i den hårdere ende". Udenrigsrådet vedtog den 16. april 2018 konklusioner, som
fordømte de konkrete cyberangreb WannaCry og NotPetya (der bl.a. ramte Mærsk hårdt og
kostede virksomheden op mod 2 mia. kr.). Heri refereredes igen til muligheden for sanktioner.
DER den 28. juni 2018 opfordrede i sine konklusioner alle medlemslande, Kommissionen og Den
Fælles Udenrigstjeneste til at udmønte cyberpakkens elementer (herunder anvendelsen af den
cyberdiplomatiske værktøjskasse).
1
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 710: Samlenotat og skriftlig forelæggelse af etablering af et cyber-sanktionsregime
Rådets forslag sker herudover i overensstemmelse med DER-konklusionerne fra 18. oktober
2018 hvori Kommissionen og Den Fælles Udenrigstjeneste blev instrueret om at tage arbejdet
med etablering af et cyber-sanktionsregime fremad.
Diskussioner i EU om konsekvenser i forbindelse med cyberangreb blev påbegyndt helt tilbage i
februar 2015 med rådskonklusionerne på cyberdiplomati, men der har indtil nu ikke været
nævneværdig fremgang mht. etableringen af et sanktionsregime på cyberområdet. Det er derfor
glædeligt set fra et dansk synspunkt, at der nu opnås enighed om etableringen af et
cybersanktionsregime.
3. Formål og indhold
Det foreslåede sanktionsregime indebærer, at der kan iværksættes målrettede restriktive
foranstaltninger i form af indefrysning af midler og indrejseforbud over for personer, grupper,
virksomheder og enheder i tredjelande, der er ansvarlige for eller yder økonomisk, teknisk eller
materiel støtte ifm. cyberangreb imod EU, tredjelande eller internationale organisationer, hvor
det er nødvendigt for at opnå de fælles udenrigs- og sikkerhedsmålsætninger efter EU-Traktatens
art. 21. De restriktive foranstaltninger kan endvidere iværksættes over for personer, grupper,
virksomheder og enheder, der tilskynder eller opfordrer andre personer, grupper, virksomheder
og enheder til handlinger, som resulterer i eller bidrager til cyberangreb. Forslaget er det tredje
tematiske EU-sanktionsregime i tillæg til de eksisterende sanktionsregimer mod spredning og
brug af kemiske våben og terrorbekæmpelse. Virkefeltet er således ikke på forhånd afgrænset ift.
personers, gruppers, virksomheders og enheders geografiske eller organisatoriske tilhørsforhold.
Der er ved forslagets fremsættelse endnu ikke optaget nogen personer, grupper, virksomheder og
enheder på den til forslaget tilhørende sanktionsliste. Nye personer grupper, virksomheder og
enheder kan tilføjes ved enstemmighed.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant
7. Konsekvenser
Forslaget forventes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser eller væsentlige konsekvenser
for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Forslaget har været i høring i myndighedsinteressentkreds vedr. EU-sanktioner (Specialudvalget
for EU-sanktioner). Kredsen har ikke bemærkninger til forordningsudkastet.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er bred enighed iblandt medlemsstaterne om vigtigheden af hurtigst muligt at implementere
EU’s cyberpakke. Samtlige medlemsstater bakker derfor op om forslaget.
10. Regeringens generelle holdning
2
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 710: Samlenotat og skriftlig forelæggelse af etablering af et cyber-sanktionsregime
Danmark støtter et stadigt tættere internationalt samarbejde om at imødegå cybertrusler, ikke
mindst i EU, med fastholdelse af, at operativ cybersikkerhed er national kompetence. Regeringen
hilser derfor det store fokus på cybersikkerhed i EU velkomment, og finder, at en fælles EU-
indsats øger muligheden for at imødegå cyber-truslen. I den forbindelse ses det fra dansk side
vigtigt at give mulighed for at sanktionere de aktører, der står bag cyberangrebene. Derfor har man
fra dansk side aktivt arbejdet for at få etableret cybersanktionsregimet,
der forventes at styrke EU’s
mulighed for i fællesskab at kunne imødegå cyberangreb.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.
Forslaget har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg. Jf. ovenfor orienterede
udenrigsministeren den 15. november 2017 Europaudvalget om, at sanktioner ville være en del af
EU’s cyberdiplomatiske værktøjskasse.
3