Europaudvalget 2018-19 (1. samling)
EUU Alm.del Bilag 713
Offentligt
2058187_0001.png
NOTAT til Folketingets Europaudvalg
Til:
CC:
Fra:
Folketingets Europaudvalg
J.nr.:
Bilag:
2018-43790
Fiskeripolitisk kontor
Dato:
23-05-2019
Emne: Undtagelse fra landingsforpligtelsen for rødspætte i Østersøen gennem en delegeret
retsakt.
KOM-dokument foreligger ikke.
1. Resumé
BALTFISH
1
, som er forum for det regionale samarbejde om fiskeriforvaltningen i Østersøen, forventes på bag-
grund af udkast til fælles henstilling at anbefale, at rødspætte i Østersøen undtages fra landingsforpligtelsen. Den
fælles henstilling udarbejdes på baggrund af en række videnskabelige forsøg, der påviser høj overlevelse for rød-
spætte ved genudsætning. Det forventes, at formandskabet for BALTFISH efter høring af relevante parter frem-
sender den fælles henstilling til Kommissionen med henblik på forelæggelse for Den Videnskabelige, Tekniske og
Økonomiske Komité for Fiskeri (STECF), således at Kommissionen kan udstede den delegerede retsakt snarest
muligt. Regeringen kan støtte den fælles indstilling om at undtage rødspætte fra landingsforpligtelsen i Østersøen.
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark. Det bemærkes dog, at der
kan være variationer i overlevelsesgraden ved genudsættelse afhængig af årstid og redskabstype, der anvendes til
fiskeriet. Regeringen kan ligeledes støtte, at Rådet ikke gør indsigelser mod udstedelsen af den konkrete delege-
rede retsakt på grundlag af den fælles henstilling, og vil 8 dage fra oversendelsen af nærværende notat lægge dette
til grund.
2. Baggrund
Grundforordningen om den fælles fiskeripolitik 1380/2013, særligt artikel 18, lægger op til at
styrke det regionale samarbejde mellem medlemsstater med en direkte forvaltningsmæssig inte-
resse i geografiske områder inden for rammerne af den fælles fiskeripolitik. De pågældende
medlemsstater kan med hjemmel i artikel 18 i forordning 1380/2013 samt for Østersøen med
hjemmel i artikel 7 i den flerårige forvaltningsplan for Østersøen, forordning 2016/1139, frem-
sende en fælles henstilling til Kommissionen om indholdet af visse bestemmelser i tilknytning
til landingsforpligtelsen. Kommissionen kan på baggrund heraf vedtage den fælles henstilling i
form af en delegeret retsakt om at undtage rødspætte fra landingsforpligtelsen som følge af høj
overlevelse.
Den delegerede retsakt kan kun vedtages og træde i kraft, hvis Europa-Parlamentet eller Rådet
ikke gør indsigelse inden for en frist på to måneder. Fristen for indsigelse kan dog forlænges
1
Regionalt samarbejdsforum om fiskeriforvaltningen i Østersøen, som dels mødes i en bred kreds i BALTFISH Forum (Østersøens regionale Råd,
grønne organisationer, ICES samt berørte medlemslande), dels en BALTFISH High Level Gruppe, hvor fiskeridirektørerne mødes og beslutter de endelige
henstillinger. EU-Kommissionen er repræsenteret i begge fora. BALTFISH er i Østersøen drivkraften i regionaliseringsprocessen, ikke mindst med hensyn
til formulering af fælles henstillinger på fiskeriområdet.
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 713: Delegeret retsakt om undtagelse fra landingsforpligtelsen for rødspætte i Østersøen
2
med yderligere to måneder efter anmodning fra enten Europa-Parlamentet eller fra Rådet. Eu-
ropa-Parlamentet træffer beslutning om indsigelse med et flertal af sine medlemmer, mens Rå-
det træffer beslutning med kvalificeret flertal.
Kommissionen forventer, at et forslag kan vedtages som en delegeret retsakt senest seks måne-
der efter, at den fælles henstilling er modtaget officielt i Kommissionen.
3. Formål og indhold
Et af de helt centrale elementer i reformen af den fælles fiskeripolitik er gradvist at bringe ud-
smid til ophør og i videst muligt omfang reducere uønskede fangster.
Derudover indgår det regionale samarbejde mellem medlemsstaterne som et vigtigt element i
forbindelse med udarbejdelse af fælles henstillinger og forslag inden for fiskeriforvaltningen.
Med artikel 15, stk. 4b, i grundforordning 1380/2013 gives der mulighed for at indføre undta-
gelser fra landingsforpligtelsen, forudsat det kan dokumenteres, at der en høj grad af overle-
velse ved genudsættelse af fisk. Dertil kommer bestemmelserne i artikel 7 i forordning
2016/1139 om at kunne undtage arter for landingsforpligtelsen, herunder ved høj overlevelse
for arter, der genudsættes:
Undtagelser fra anvendelsen af landingsforpligtelsen for arter med videnskabeligt dokumenterede høje
overlevelsesrater under hensyntagen til specifikationer for redskaberne, for fiskerimetoderne og for øko-
systemet med henblik på at lette gennemførelsen af landingsforpligtelsen.
Forslaget har til formål at bidrage til opfyldelse af målsætninger for den fælles fiskeripolitik,
hvor en undtagelse fra landingsforpligtelsen for rødspætte kan sikre en bedre udnyttelse af res-
sourcerne.
Der foreligger en række forsøg med genudsætning af rødspætte gennemført i forskellige far-
vande (trawl og snurrevod). En dansk undersøgelse af fiskeriet efter rødspætte med trawl i Ska-
gerrak har vist en overlevelse i sommermånederne på 44 % sammenlignet med en overlevelse
på 78% i vintermånederne. En fransk undersøgelse for høj overlevelse på 42 % ved fiskeri efter
rødspætte med trawl i de Nordvestlige farvande blev for fiskeriet i 2019 accepteret som grund-
lag for en undtagelse fra landingsforpligtigelsen i udsmidsplanen for de Nordvestlige farvande. I
relation til forsøg, som er gennemført uden for Østersøen, har DTU Aqua i notat af 9. august
2018 anført, at resultater og dokumentation fra disse forsøg i en vis udstrækning bør kunne
overføres til at gælde i andet farvand, herunder Østersøen, når en række lighedspunker, som ek-
sempelvis fartøjstyper, redskabstyper, håndtering af fangster med videre, er til stede. Derudover
har Aalborg Universitet gennemført undersøgelser i Østersøen i ICES underområde 22 (Bæl-
terne) og underområde 23 (Øresund) med toggergarn og snorrevod, hvor forsøgene viste 100
% overlevelse ved fiskeri med toggergarn og 87 % ved fiskeri med snurrevod for genudsatte
rødspætter.
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 713: Delegeret retsakt om undtagelse fra landingsforpligtelsen for rødspætte i Østersøen
2058187_0003.png
3
Den fælles henstilling fra BALTFISH forventes på baggrund af ovenstående at indeholde en
anbefaling om, at alle fangster af rødspætte undtages fra landingsforpligtelsen, når fiskeriet fore-
tages med trawl, snurrevod og visse garntyper som toggergarn.
Forslaget forventes behandlet i BALTFISH den 4. juni 2019, hvorefter den fælles henstilling
sendes i høring i Det Rådgivende Råd for Østersøen, BSAC
2
, med henblik på efterfølgende
godkendelse i BALTFISH.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet vil få forelagt den delegerede retsakt.
5. Nærhedsprincippet
Forslaget er et led i gennemførelsen af den fælles fiskeripolitik, hvorfor nærhedsprincippet er
tilgodeset.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Der er ingen statsfinansielle og administrative konsekvenser for det offentlige ved indførelse af
supplerende tilpasninger.
Det er vurderingen, at undtagelsen fra landingsforpligtelsen vil bidrage til en bedre udnyttelse af
fiskeressourcerne og en mere optimal tilrettelæggelse af fiskeriet. En vedtagelse af forslaget
skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark. Det bemærkes dog, at der kan være va-
riationer i overlevelsesgraden ved genudsættelse afhængig af årstid og redskabstype, der anven-
des til fiskeriet.
8. Høring
§5-udvalget (fiskeri) er blevet hørt.
Danmarks Fiskeriforening Producent Organisation, DFPO, anbefaler, at der indføres en undta-
gelse for landingsforpligtelsen for rødspætte i Østersøen, idet der foreligger videnskabelig doku-
mentation for høj overlevelse ved genudsætning. DFPO anfører endvidere, at det for mange
fiskere er uforståeligt, at de skal bringe små rødspætter i land, når de små fisk kan overleve ved
genudsætning og dermed bidrage til udviklingen af bestanden. Endelige er DFPO overbevist
om, at en undtagelse for rødspætte fra landingsforpligtelsen vil bidrage til en større forståelse
for landingsforpligtelsen i fiskeriet.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at BALTFISH landene opnår enighed om den fælles henstilling.
2
Det Rådgivende Råd for Østersøen(BSAC) er sammensat af repræsentanter fra erhvervet, NGO’er og andre interesseorganisationer
i henhold til nær-
mere fastsatte EU-regler herom.
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 713: Delegeret retsakt om undtagelse fra landingsforpligtelsen for rødspætte i Østersøen
4
Det vurderes, at der fra Rådet ikke vil blive gjort indsigelser mod Kommissionens delegerede
retsakt.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen forholder sig positiv til gennemførelse af tiltag i fiskeriforvaltningen, der følger af
grundforordningen 1380/2013.
Regeringen kan støtte den fælles indstilling om at undtage rødspætte fra landingsforpligtelsen
for rødspætte i Østersøen.
Regeringen kan støtte, at Rådet ikke gør indsigelser mod udstedelsen af den konkrete delege-
rede retsakt på grundlag af den fælles henstilling, og vil 8 dage fra oversendelsen af nærværende
notat lægge dette til grund.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Fiskeripolitisk kontor