Europaudvalget 2018-19 (1. samling)
EUU Alm.del Bilag 729
Offentligt
2059032_0001.png
Den 4. juni 2019
MFVM 830
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om ændring af bilag II, III og IV til Europa-Parlamentets og Rådets forordning
(EF) nr. 396/2005 med hensyn til maksimalgrænseværdier for rester af pestici-
derne 1-decanol, 2,4-D, ABE-IT 56, cyprodinil, dimethenamid, fedtalkoholer,
florpyrauxifen-benzyl, fludioxonil, fluopyram, mepiquat, pendimethalin, picoli-
nafen, pyraflufen-ethyl, pyridaben, S-abscisinsyre og trifloxystrobin i eller på
specifikke produkter (komitésag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag om ændringer vedrørende maksimalgrænseværdier for pesticid-
rester i bilag II, III og IV til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 396/2005 for 16 ak-
tivstoffer i en række afgrøder og i produkter af animalsk oprindelse (komitésag). Forslaget vedrører
ændringer af maksimalgrænseværdier på baggrund af nye anvendelser i EU for stofferne cypro-
dinil, florpyrauxifen-benzyl, fludioxonil, fluopyram og
trifloxystrobin,
ansøgning om en importtole-
rance for stoffet 2,4-D samt revurderinger for stofferne 1-decanol, ABE-IT 56, dimethenamid, fedtal-
koholer, mepiquat, pendimethalin, picolinafen, pyraflufen-ethyl, pyridaben og S-abscisinsyre. Æn-
dringerne betyder, at der er maksimalgrænseværdier, der sættes op og nye maksimalgrænseværdier
der etableres. Derudover er der fastsat maksimalgrænseværdier, der tidligere har været midlerti-
dige på grund af manglende data; data er nu indsendt. Der er gennemført risikovurderinger af den
europæiske fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) for de anførte stoffer, og ændringerne vurderes at
være sundhedsmæssigt acceptable af DTU Fødevareinstituttet. DTU Fødevareinstituttet har også fo-
retaget en vurdering af eventuelle kombinationseffekter, som ikke giver anledning til sundhedsmæs-
sige betænkeligheder. Forslaget forventes sat til afstemning i den stående komité for planter, dyr,
fødevarer og foder (SCoPAFF) den 13.–14. juni 2019. En vedtagelse af forslaget vurderes at betyde et
uændret beskyttelsesniveau i Danmark. Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget. Det
bemærkes, at regeringens holdning til forslaget ligger inden for de retningslinjer, som den tidligere
regering i 2012 forelagde Folketingets fødevareordførere for behandling af komitésager om fastsæt-
telse af maksimalgrænseværdier for pesticidrester.
Baggrund
Kommissionen har fremsat forslag til ændring af bilag II, III og IV til Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EF) nr. 396/2005 af 23. februar 2005 om maksimalgrænseværdier for pesticidrester i eller
på vegetabilske og animalske fødevarer og foderstoffer og om ændring af Rådets direktiv 91/414/EØF
(herefter pesticidrammeforordningen).
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 729: Notat om komitésag om maksimalgrænseværdier for rester af pesticiderne 1-decanol, 2,4-D, ABE-IT 56, cyprodinil, dimethenamid, fedtalkoholer, florpyrauxifen-benzyl, m.fl.
2059032_0002.png
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 5 stk. 1, 14 stk. 1 litra a, og artikel 16 stk. 1 litra a i pesticid-
rammeforordningen.
Forslaget behandles i en forskriftsprocedure med kontrol i den stående komité for planter, dyr, fødeva-
rer og Foder (SCoPAFF). Såfremt der er kvalificeret flertal for forslaget, forelægger Kommissionen -
med henblik på legalitetskontrol - forslaget for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med hen-
holdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for tre måneder. Kommissionen vedtager forslaget, så-
fremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget, eller ikke har udtalt sig inden for tidsfri-
sten. Opnås der ikke kvalificeret flertal i den stående komité, forelægger Kommissionen sagen for Rå-
det, der udtaler sig med kvalificeret flertal inden for to måneder. Kommissionen underretter samtidig
Europa-Parlamentet. Hvis Rådet vedtager forslaget eller ikke udtaler sig inden for fristen, skal forsla-
get sendes til Europa-Parlamentet til legalitetskontrol. Kommissionen vedtager forslaget, hvis Europa-
Parlamentet ikke inden for en frist på fire måneder har gjort indsigelse mod forslaget.
Forslaget forventes at komme til afstemning i den stående komité for planter, dyr, fødevarer og foder
(SCoPAFF) den 13.
14. juni 2019.
Formål og indhold
Generelt om ændringer af maksimalgrænseværdier for pesticidrester
Maksimalgrænseværdier for pesticidrester i fødevarer er fastsat i pesticidrammeforordningens bilag II
for de aktivstoffer, der allerede er fuldt evaluerede i forbindelse med godkendelse eller ikke-godken-
delse som pesticidaktivstoffer (Europa Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1107/2009). Mak-
simalgrænseværdier er fastsat i bilag III for de aktivstoffer og afgrøder, der endnu ikke er færdigevalu-
erede med hensyn til alle anvendelser og resulterende restindhold; der er dog foretaget en sundheds-
mæssig vurdering af alle maksimalgrænseværdier i bilag III.
For nogle pesticider vurderes det ikke nødvendigt at fastsætte maksimalgrænseværdier, fordi et even-
tuelt restindhold efter anvendelse af pesticiderne ikke vurderes at have en sundhedsmæssig risiko.
Disse stoffer opføres på en liste i pesticidrammeforordningens bilag IV. Pesticider, hvor alle maksimal-
grænseværdier fastsættes på detektionsgrænsen, opføres på bilag V.
Når der er indgivet en ansøgning om en konkret anvendelse af et pesticid i EU, gennemføres der i EU
en konkret risikovurdering. På den baggrund fastlægges specifikke maksimalgrænseværdier for pesti-
cidrester i bestemte afgrøder. Så længe der ikke er fastlagt en maksimalgrænseværdi på baggrund af
konkrete anvendelser af et pesticid, gælder den automatisk fastsatte analytiske detektionsgrænse på
0,01 mg/kg for afgrøde-pesticid-kombinationen. Dette er udtryk for en 0-tolerance, idet det pågæl-
dende pesticid ikke må kunne måles i afgrøden. Undtagelsen for dette generelle princip, er pesticider,
som opføres på bilag IV.
Ansøgninger om fastsættelse af en ny maksimalgrænseværdi på baggrund af anvendelse i EU eller im-
port af fødevarer, der indeholder rester af stoffet, bliver i første omgang evalueret af en medlemsstat i
EU. Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) foretager herefter en videnskabelig
sundhedsmæssig vurdering af disse forslag til ændringer af maksimalgrænseværdier.
En maksimalgrænseværdi for pesticidrester kan, efter den fornødne konkrete risikovurdering i EU,
indføres eller ændres på baggrund af:
1) Nye anvendelser af pesticidmidler i EU, fx anvendelse af nye pesticider, udvidet anvendelse til an-
dre afgrøder af et allerede godkendt pesticid eller ændret anvendelse af et pesticid på en afgrøde.
2
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 729: Notat om komitésag om maksimalgrænseværdier for rester af pesticiderne 1-decanol, 2,4-D, ABE-IT 56, cyprodinil, dimethenamid, fedtalkoholer, florpyrauxifen-benzyl, m.fl.
2059032_0003.png
2) Importtolerancer, ansøgninger fra tredjelande for fødevarer, der indføres til EU, og hvor der ikke
allerede er fastsat en dækkende EU-grænseværdi for restindholdet af pesticider.
3) Revurdering af maksimalgrænseværdierne på baggrund af for eksempel planlagt revurdering af
pesticidet, nye oplysninger om toksikologi eller en tilbagekaldelse af eksisterende godkendelser.
4) Implementering af Codex-grænseværdier i EU - tilpasning af EU-maksimalgrænseværdier til de
maksimalgrænseværdier, der er fastsat af Codex Alimentarius (FAO
Food and Agriculture Orga-
nization/WHO
World Health Organization).
5) Andre særlige forhold, for eksempel at stoffet forekommer som miljøforurening.
Kommissionens forslag
Kommissionen foreslår på baggrund af videnskabelige risikovurderinger fra EFSA, at bilag II, III og
bilag IV ændres med hensyn til maksimalgrænseværdier for stofferne 1-decanol, 2,4-D, ABE-IT 56, cy-
prodinil, dimethenamid, fedtalkoholer, florpyrauxifen-benzyl, fludioxonil, fluopyram, mepiquat, pen-
dimethalin, picolinafen, pyraflufen-ethyl, pyridaben, S-abscisinsyre og trifloxystrobin.
De væsentligste ændringer af maksimalgrænseværdier i forslaget og baggrunden for disse fremgår af
nedenstående skema. I skemaet refereres der i kolonnen ”Baggrund for ændring” til ovenstående liste
over baggrund for ændring af maksimalgrænseværdier for pesticidrester.
Pesticidaktiv-
stof
1-decanol
Produkter
Foreslåede ændringer
Baggrund
for æn-
dring
3
Alle produkter
2,4-D
Soyabønner
ABE-IT 56
Alle produkter
Cyprodinil
Dimethenamid
Knoldfennikel
Forårs-
løg/springløg/grønne løg
og pibeløg, havesalat,
bredbladet endivie, urter
og spiselige blomster
Stoffet tilføjes til bilag IV, som er en
liste over pesticider, der ikke skal
fastsættes en grænseværdi for, fordi
restindhold af pesticiderne ikke
vurderes at have en sundhedsmæs-
sig risiko.
Grænseværdien har tidligere været
midlertidig, da ansøger manglede at
indsende data vedr. analysemetode.
Data er nu indsendt, og en fodnote
på soyabønner foreslås slettet.
Stoffet tilføjes til bilag IV, som er en
liste over pesticider, der ikke skal
fastsættes en grænseværdi for, fordi
restindhold af pesticiderne ikke
vurderes at have en sundhedsmæs-
sig risiko.
Maksimalgrænseværdien foreslås
sat op
Grænseværdien har tidligere været
midlertidig, da ansøger manglede at
indsende data vedr. analysemetode.
Data er nu indsendt, og fodnote på
afgrøderne foreslås slettet.
2
3
1
3
3
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 729: Notat om komitésag om maksimalgrænseværdier for rester af pesticiderne 1-decanol, 2,4-D, ABE-IT 56, cyprodinil, dimethenamid, fedtalkoholer, florpyrauxifen-benzyl, m.fl.
2059032_0004.png
Pesticidaktiv-
stof
Fedtalkoholer
Produkter
Foreslåede ændringer
Alle produkter
Florpyrauxifen-
benzyl
Ris
Fludioxonil
Fluopyram
Mepiquat
Pendimethalin
Knoldfennikel
Broccoli
Østershatte
Jordbær, hvidløg, løg,
skalotteløg, tomat, peb-
ber, aubergine, agurk,
drueagurker, courgetter,
melon, græskar, vandme-
lon, artiskokker, porrer
Byg, havre, rug, hvede og
fødevarer af animalsk op-
rindelse
Picolinafen
Pyraflufen-ethyl
Pyridaben
Citrus frugter, trænødder,
kernefrugter, stenfrugter,
druer, solbær og ribs
(hvide, røde og sorte),
stikkelsbær (gule, grønne
og røde), hyldebær, spise-
oliven, kartofler, rapsfrø,
bomuldsfrø, oliven til
oliefremstilling, byg,
havre, rug og hvede
Tomat og aubergine
Stoffet tilføjes til bilag IV, som er en
liste over pesticider, der ikke skal
fastsættes en grænseværdi for, fordi
restindhold af pesticiderne ikke
vurderes at have en sundhedsmæs-
sig risiko.
Ny maksimalgrænseværdi foreslås
fastsat. Maksimalgrænseværdien
har hidtil ligget på detektionsgræn-
sen.
Maksimalgrænseværdien foreslås
sat op
Maksimalgrænseværdien foreslås
sat op
Maksimalgrænseværdien foreslås
sat op
Grænseværdien har tidligere været
midlertidig, da ansøger manglede at
indsende data om restindhold af
pesticider. Data er nu indsendt, og
fodnote på afgrøderne foreslås slet-
tet.
Grænseværdien har tidligere været
midlertidig, da ansøger manglede at
indsende data vedr. analysemetode
og resultater fra fodringsstudie på
drøvtyggere. Data er nu indsendt,
og fodnote på afgrøderne foreslås
slettet.
Grænseværdien har tidligere været
midlertidig, da ansøger manglede at
indsende data vedr. analysemetode.
Data er nu indsendt, og fodnote på
afgrøderne foreslås slettet.
Baggrund
for æn-
dring
3
1
1
1
3
3
3
3
Ny maksimalgrænseværdi foreslås
fastsat. Maksimalgrænseværdien
har hidtil ligget på detektionsgræn-
sen.
3
4
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 729: Notat om komitésag om maksimalgrænseværdier for rester af pesticiderne 1-decanol, 2,4-D, ABE-IT 56, cyprodinil, dimethenamid, fedtalkoholer, florpyrauxifen-benzyl, m.fl.
2059032_0005.png
Pesticidaktiv-
stof
S-abscisinsyre
Produkter
Foreslåede ændringer
Alle produkter
Trifloxystrobin
Broccoli
Stoffet tilføjes til bilag IV, som er en
liste over pesticider, der ikke skal
fastsættes en grænseværdi for, fordi
restindhold af pesticiderne ikke
vurderes at have en sundhedsmæs-
sig risiko.
Maksimalgrænseværdien foreslås
sat op
Baggrund
for æn-
dring
3
1
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet vil få forelagt sagen som et led i forskriftsproceduren med kontrol med henblik på
legalitetskontrol.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor regerin-
gens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Forslaget vedrører ændring af bilag til pesticidrammeforordningen. Ændringen vil være direkte gæl-
dende i Danmark.
Konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser. Forslaget har heller ingen væ-
sentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller for EU´s budget. For-
slaget skønnes heller ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske konsekvenser. Ligeledes medfører
forslaget ingen nævneværdige administrative konsekvenser for erhvervslivet.
Forslaget er udarbejdet på baggrund af videnskabelige vurderinger fra EFSA, som har vurderet, at de
foreslåede ændringer vedrørende maksimalgrænseværdier er sundhedsmæssigt acceptable for forbru-
gerne.
DTU Fødevareinstituttet er anmodet om en vurdering af forslaget, og vurderer, at der ikke vil være
sundhedsmæssige problemer som følge af de foreslåede ændringer vedrørende maksimalgrænsevær-
dier. DTU Fødevareinstituttet bemærker, at EFSA ikke har foretaget en vurdering af eventuelle kombi-
nationseffekter, idet der endnu ikke foreligger en harmoniseret metode til dette. Der arbejdes i EFSA
målrettet på at udvikle en sådan metode.
Det fremgår af pesticidrammeforordningens artikel 14, stk. 2, at eventuelle kombinationseffekter skal
indarbejdes i vurderingen af pesticidrester i fødevarer, når der findes en egnet metode.
I fravær af en harmoniseret metode til vurdering af mulige kombinationseffekter har DTU Fødevarein-
stituttet - på grundlag af den nuværende viden om kombinationseffekter og indtag af pesticidrester hos
den danske befolkning - foretaget en overslagsmæssig vurdering af risikoen for indtaget af pesticider,
hvor der tages højde for kombinationseffekter. På baggrund heraf vurderes de foreslåede maksimal-
grænseværdier ikke at give anledning til sundhedsmæssige betænkeligheder.
5
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 729: Notat om komitésag om maksimalgrænseværdier for rester af pesticiderne 1-decanol, 2,4-D, ABE-IT 56, cyprodinil, dimethenamid, fedtalkoholer, florpyrauxifen-benzyl, m.fl.
En vedtagelse af forslaget vurderes på den baggrund at betyde et uændret beskyttelsesniveau i Dan-
mark.
Høring
Forslaget har været i høring på høringsportalen. Der er ikke kommet høringssvar.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre medlemssta-
ter. Baseret på afstemningerne fra tidligere lignende forslag vurderes der at være kvalificeret flertal for
forslaget.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Pesticidrammeforordningen, og de deraf afledte forordninger, er vigtige elementer i beskyttelsen af de
danske forbrugeres sikkerhed. Regeringen kan alene støtte forslag, der vurderes at være sundheds-
mæssigt acceptable.
Det er højt prioriteret fra dansk side, at pesticidrammeforordningen kan virke med henblik på fuld
harmonisering af reglerne vedrørende fastsættelse af maksimalgrænseværdier for pesticidrester i føde-
varer i EU. For at dette kan lade sig gøre, skal rammeforordningens bilag løbende ændres, herunder
bilag II, III, IV og V.
Det er vurderingen, at de foreslåede ændringer vil medføre en tilstand på fødevareområdet, der er
sundhedsmæssigt acceptabel.
Regeringen agter på denne baggrund at støtte forslaget.
Det bemærkes, at regeringens holdning til forslaget ligger inden for de retningslinjer, som den tidligere
regering i 2012 forelagde Folketingets fødevareordførere for behandling af komitésager om fastsæt-
telse af maksimalgrænseværdier for pesticidrester.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
6