Europaudvalget 2018-19 (1. samling)
EUU Alm.del Bilag 82
Offentligt
1961097_0001.png
5. oktober 2018
NOTAT
18/07498
/skn-dep
Praksisændring på sommerhuslovens område
I henhold til aftalen om
Danmark i Bedre Balance
af juni 2016 skal land-
zonereglerne være mere fleksible, så der bliver bedre mulighed for at
drive virksomhed, arbejde og bo i landdistrikterne. Aftaleparterne var
derfor enige om at lempe reglerne for etablering og udlejning af feriebo-
liger i overflødiggjorte bygninger i landzone.
Som led i udmøntningen af planloven, der trådte i kraft den 1. juni 2017,
er der foretaget en tilpasning af administrativ praksis efter planlovens
landzonebestemmelser og sommerhusloven.
Ændring af praksis på sommerhuslovens område medfører lempeligere
tilladelsespraksis for udlejning af ferieboliger i overflødiggjorte bygnin-
ger i landzone uden for kystnærhedszonen samt i udviklingsområder in-
den for kystnærhedszonen.
Formålet med praksisændringen er at muliggøre en hensigtsmæssig ud-
nyttelse af bestående værdier og understøtte lokal udvikling.
Gældende praksis
Udlejning af fast ejendom til ferieboligformål reguleres i sommerhuslo-
ven.
Sommerhusloven blev indført som optakt til Danmarks indtræden i EF.
Man forventede, at optagelsen i fællesskabet ville medføre en markant
forøgelse af presset på det danske ferieboligmarked. For at regulere efter-
spørgslen blev adgangen til erhvervsmæssig ferieboligudlejning væsent-
ligt indskrænket ved at indføre krav om en særlig udlejningstilladelse.
Sommerhuslovens regler gælder al udlejning af hus eller husrum til ferie-
og fritidsformål, uanset om bebyggelsen ligger i landzone, byzone eller
sommerhusområde. Ifølge sommerhusloven skal ejere og brugere af fast
ejendom søge Erhvervsstyrelsen om tilladelse efter sommerhusloven,
såfremt det ønskes at udleje boligen erhvervsmæssigt til ferieformål. I
overensstemmelse med forarbejderne til loven, gives der som altoverve-
jende hovedregel ikke tilladelse til erhvervsmæssig udlejning af feriebo-
liger, med undtagelse af nogle få nærmere afgrænsede tilfælde. Et sådant
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 82: Kopi af ERU alm. del - bilag 26: Notat om ændring af praksis i henhold til sommerhusloven, fra erhvervsministeren
1961097_0002.png
tilfælde er udlejning af ferieboliger etableret i overflødiggjorte land-
brugsbygninger.
Det har hidtil været muligt at meddele udlejningstilladelse til udlejning af
op til 10 ferieboliger på op til 100 m
2
pr. feriebolig, som indrettes i over-
flødiggjorte driftsbygninger, herunder også overflødiggjorte stuehuse, på
en nuværende eller tidligere landbrugsejendom. Der stilles i den forbin-
delse ikke krav om, at ejer skal bo på ejendommen.
Tilladelse til udlejning af ferieboliger i overflødiggjorte bygninger i land-
zone er betinget af, at kommunen meddeler landzonetilladelse til etable-
ringen af ferieboligerne (ændret anvendelse).
Praksisændringen
Der kan med praksisændringen gives tilladelse til erhvervsmæssig udlej-
ning af ferieboliger indrettet i overflødiggjorte bygninger, under følgende
nærmere vilkår:
I landzone uden for kystnærhedszonen samt i udpegede udviklingsområ-
der, kan der nu meddeles tilladelse til udlejning af ferieboliger på op til
100 m
2
pr. feriebolig, indrettet i overflødiggjorte bygninger (f.eks. meje-
rier og skoler)
1
.
Der er i disse områder ingen fast grænse for antallet af ferieboliger, der
kan gives tilladelse til udlejning af. Der gøres dog opmærksom på, at pro-
jektet efter omstændighederne kan være omfattet af lokalplanpligt og at
anden lovgivning, som f.eks. naturbeskyttelsesloven, kan påvirke mulig-
heden for at etablere ferieboliger.
Det er fortsat en betingelse for udlejningstilladelsen, at ferieboligerne
etableres i bygninger, der reelt er overflødiggjorte. Bygningerne må såle-
des ikke være opført inden for de seneste 5 år. Bygningerne skal være
egnede og have en reel bygningsværdi, og omdannelsen til ferieboliger
må ikke indebære, at bygningerne om- eller tilbygges i væsentlig grad.
Det er således ikke muligt at indrette ferieboliger i for eksempel stakla-
der, presenninghaller, skure, carporte m.v. Der kan ikke gives tilladelse til
nedrivning af overflødiggjorte bygninger med henblik på genopførelse
som udlejningsferieboliger.
1
Det gælder ikke stuehuset på en landbrugsejendom (den for en landbrugsejendom
nødvendige beboelsesbygning), jf. landbrugslovens regler. Det gælder heller ikke for en
medhjælperbolig, der er opført som nødvendig for driften af en landbrugsejendom. Til-
svarende er boliger opført efter § 36, stk. 1, nr. 14, ikke omfattet.
2