Europaudvalget 2018-19 (1. samling)
EUU Alm.del
Offentligt
2001669_0001.png
Folketinget
Europaudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
16. januar 2019
Formueretskontoret
Selina Rosenmeier
2019-0032/06-0069
969273
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 115 (Alm. del), som Folketin-
gets Europaudvalg har stillet til justitsministeren den 19. december 2018.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Søren Søndergaard (EL).
Søren Pape Poulsen
/
Morten Holland Heide
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 115: Spm. om kvoter for, hvor stor en andel af boligmassen i den givne kommune, der kan ejes af udenlandske selskaber og personer, til justitsministeren, kopi til udenrigsministeren
Spørgsmål nr. 115 (Alm. del) fra Folketingets Europaudvalg:
”Ministeren bedes oplyse, om danske kommuner i overensstem-
melse med EU-retten kan vedtage kvoter for, hvor stor en andel
af boligmassen i den givne kommune, der kan ejes af udenland-
ske selskaber og personer, som har erhvervet ejendomme med
henblik på investering eller spekulation.”
Svar:
En ordning, hvor kommunerne får adgang til at vedtage en kvote for, hvor
stor en andel af boligmassen i en kommune, der kan ejes af udenlandske
selskaber og personer, som har erhvervet ejendomme med henblik på inve-
stering eller spekulation, vil skulle vurderes i forhold til EUF-traktatens be-
stemmelser om fri bevægelighed, herunder bestemmelserne om kapitalens
fri bevægelighed.
Det følger af TEUF artikel 63, at alle restriktioner for kapitalbevægelser
mellem medlemsstaterne indbyrdes og mellem medlemsstaterne og tredje-
lande er forbudt. Ifølge praksis fra EU-Domstolen omfatter dette også re-
striktioner vedrørende adgangen til at foretage visse investeringer i fast ejen-
dom.
Det er alene muligt at indføre sådanne restriktioner, hvis de kan begrundes
i et af de tvingende almene hensyn, som EU-Domstolen har anerkendt, eller
de traktatfæstede undtagelser om hensynet til den offentlige orden eller den
offentlige sikkerhed, jf. EUF-traktatens art. 65, stk. 1. Det er i så fald lige-
ledes et krav, at restriktionerne er proportionale, det vil sige, at de er egnede
til at varetage de omhandlede hensyn og ikke går videre, end hvad der er
nødvendigt.
En nærmere vurdering af mulighederne for at indføre den nævnte ordning
inden for rammerne af EU-retten vil bl.a. forudsætte nærmere oplysninger
om, hvilket formål ordningen skal varetage.
2