Finansudvalget 2018-19 (1. samling)
FIU Alm.del
Offentligt
2037912_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
29. marts 2019
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 433 (Alm. del) af 1. marts
2019
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse det årlige forbrug af konsulenter (i mio. kr.) i staten for perioden 2008 og
frem til og med i dag i en tabel og fordele det årlige forbrug af konsulenter (i mio. kr.) i staten for
perioden 2008 og frem til og med i dag på de forskellige ministerier i en tabel?
Svar
Opgørelsen af statens forbrug af konsulenter fra 2008 og frem bygger på flere
forskellige datagrundlag:
For årene 2008 til 2014 er anvendt den statslige indkøbsdatabase, som bygger
på regnskabstal
1
For årene 2015 til 2016 er anvendt den statslige indkøbsdatabase, men med en
mere detaljeret registreringsramme
For 2017-2018 er anvendt den statslige fakturadatabase
2
De tre opgørelser og uddybende forklaringer af deres datagrundlag findes neden-
for. Finansministeriet bemærker, at det på grund af forskellene i registreringsprak-
sis og dermed i opgørelsesmetode ikke er muligt at foretage en direkte sammen-
ligning over tid på tværs af de tre datagrundlag.
Alle tre opgørelser baserer sig på ministeriernes egne registreringer af udgifter til
indkøb. Registreringen omfatter departementer og styrelser, men ikke selskaber og
selvejende institutioner mv., da selvstændige offentlige virksomheder og selvejen-
de institutioner har ikke pligt til at kategorisere deres indkøb eller til at indrappor-
tere deres indkøb til Moderniseringsstyrelsen. Da alle tal baserer sig på ministeri-
ernes manuelle registreringer af indkøbskategorier, er opgørelsen forbundet med
en vis usikkerhed samt risiko for uens praksis på tværs af ministerområder samt
mellem årene.
1
Databasen blev opdateret manuelt med data fra NavisionStat samt manuelle indsendelser af data fra de institutioner, som
bruger andre regnskabssystemer.
2
Data opdateres automatisk fra data fra IndFak samt data, som indsendes manuelt fra institutioner, som ikke bruger Ind-
Fak.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 433: Spm. om det årlige forbrug af konsulenter, til ministeren for offentlig innovation
Side 2 af 7
Der kan i opgørelserne derudover ikke skelnes mellem, om managementkonsu-
lentydelser er indkøbt til brug for ministeriernes interne drift eller til forsknings-,
udviklings- eller specialistopgaver målrettet ministeriernes eksterne interessenter,
hvilket for nogle ministerier, eksempelvis Undervisningsministeriet, udgør en stor
del af det samlede managementkonsulentforbrug.
Det statslige forbrug af konsulenter i perioden 2008 til 2014
Det samlede statslige forbrug af konsulenter i perioden 2008 til 2014 fordelt på
ministerområder er opgjort i tabel 1.
Opgørelsen af det statslige forbrug af konsulenter i perioden 2008 til 2014 bygger
på ministeriernes egne registreringer af udgifter fordelt på indkøbskategorier. Dis-
se registreringer er samlet i den statslige indkøbsdatabase. Det bemærkes, at
løbende ressortomlægninger besværliggør direkte sammenligninger over tid.
Registreringsrammen er overvejende lavet for at understøtte grundlaget for at
indgå fællesstatslige indkøbsaftaler og dermed opnå effektiviseringer i regi af Sta-
tens Indkøbsprogram. Det samlede forbrug af konsulenter er for 2008-2014 op-
gjort på baggrund af indkøbskategorierne: Konsulentydelser (ej IT), Konsulent-
ydelser - Management, Konsulentydelser - HR og ledelse, Konsulentydelser -
Økonomi, Konsulentydelser
Bodyshopping og IT-konsulenter.
Opgørelsen viser, at de samlede, statslige udgifter til eksterne konsulenter faldt i
perioden 2008 til 2014.
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 433: Spm. om det årlige forbrug af konsulenter, til ministeren for offentlig innovation
2037912_0003.png
Side 3 af 7
Tabel 1
Statens forbrug af konsulenter fordelt på ministerier, 2008-2014 (mio. kroner)
2008
Ministerium
Statsministeriet
Udenrigsministeriet
Justitsministeriet
Finansministeriet
Forsvarsministeriet
Økonomi- og Inden-
rigsministeriet
Børne- og
Socialministeriet
Beskæftigelses-
ministeriet
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet
Ministeriet for By, Bolig
og Landdistrikter
Sundheds- og Ældre-
ministeriet
Skatteministeriet
Undervisnings-
ministeriet
Kulturministeriet
Kirkeministeriet
Transport-, Bygnings-
og Boligministeriet
Miljø- og Fødevaremini-
steriet
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Erhvervsministeriet
Total
1
61
240
204
554
-
126
253
51
87
0
169
302
199
342
-
131
237
83
96
1
110
326
228
217
-
98
276
82
97
0
86
325
236
218
-
104
251
107
159
2
94
346
250
276
106
118
248
-
188
79
211
564
252
173
2
648
440
96
192
278
196
281
174
2
524
462
138
259
291
137
226
161
2
437
388
119
168
313
587
188
144
2
408
534
85
144
166
656
178
125
11
200
510
104
155
1
63
305
267
303
134
96
175
-
183
58
173
536
183
125
8
118
535
89
185
173
69*
228
106
1
77
487
111
231
1
53
384
191
381
104
144
144
26
165
2009
2010
2011
2012
2013
2014
4.155
3.872
3.362
3.892
3.809
3.538
3.077
Anm.: Løbende priser. Opgørelsen baserer sig på ministeriernes indrapporterede indkøb (Indkøbsdatabasen).
Moderniseringsstyrelsen kan ikke validere kategoriseringen, og opgørelsen er dermed behæftet med
usikkerhed. Opgørelsen kan have afvigelser fra tidligere opgørelser afhængigt af opgørelsestidspunktet, bl.a.
fordi de enkelte instititioner kan foretage løbende ændringer i regnskabet et stykke ind i det nye år.
Opgørelsen omfatter de institutioner i staten, som er forpligtede af Cirkulære om indkøb i staten.
Opgørelsen omfatter f.eks. ikke Folketinget, selvejende institutioner, statslige virksomheder eller
institutioner, der er placeret udenfor Danmark. Kreditnotaer er fratrukket. For data fra indkøbsdatabasen
gælder, at indkøb indgår efter bogføringsdato. Der kan være gennemført regnskabsmæssige korrektioner, der
påvirker tallene. Ved sammenlægninger af ministerområder er forbruget lagt sammen, f.eks. Miljøministeriet
og Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri. Ved ressort- og navneændringer følger forbruget
paragraffen. Udsving i forbrug kan dermed også skyldes, at ministerområdet kan ændre størrelse hen over
tid. Bemærk, at der på grund af afrundinger kan være forskel mellem den opgjorte total for et år og summen
af de anførte udgifter fordelt på ministerområdernes for det samme år.
* Skatteministeriet har i 2014 fejlkategoriseret alle udgifter til IT-konsulenter, hvorfor tallet ikke afspejler det
reelle forbrug. Fejlpraksissen blev rettet op i 2015.
Kilde: Moderniseringsstyrelsens indkøbsdatabase (regnskabsdata)
Det statslige forbrug af konsulenter i perioden 2015 til 2016
Det samlede statslige forbrug af konsulenter i perioden 2015 til 2016 er opgjort i
tabel 2. I lighed med opgørelsen af det statslige forbrug af konsulenter i perioden
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 433: Spm. om det årlige forbrug af konsulenter, til ministeren for offentlig innovation
2037912_0004.png
Side 4 af 7
2008 til 2014 bygger opgørelsen for 2015 til 2016 på ministeriernes egne registre-
ringer af udgifter fordelt på indkøbskategorier. Disse registreringer er samlet i den
statslige indkøbsdatabase. Registreringsrammen er ændret fra 2014 til 2015 på
foranledning af Rigsrevisionen, således at registreringsrammen blev gjort mere
detaljeret med henblik på, at det i højere grad blev muligt at få mere retvisende og
styringsrelevant information. Det samlede forbrug af konsulenter fra 2015 og
frem opgøres derfor på baggrund af indkøbskategorierne: Managementkonsulen-
ter, Øvrige rådgivende konsulenter, Rådgivende IT-konsulenter, drift, Rådgivende
IT-konsulenter, udvikling, Udførende IT-konsulenter, drift, Udførende IT-
konsulenter, udvikling samt efterregistreringer på 2014-kategorier.
Denne ændring i opgørelsesmetoden fra 2014 til 2015 betyder, at opgørelserne for
perioden 2015-2016 ikke er direkte sammenlignelig med opgørelserne for perio-
den 2008-2014.
Opgørelsen viser en stigning på ca. 600 mio. kroner fra 2015 til 2016.
Tabel 2
Statens forbrug af konsulenter fordelt på ministerier, 2015-2016 (mio. kroner)
2015
Ministerium
Statsministeriet
Udenrigsministeriet
Justitsministeriet
Finansministeriet
Forsvarsministeriet
Økonomi- og Indenrigsministeriet
Børne- og Socialministeriet
Beskæftigelsesministeriet
Udlændinge- og Integrationsministeriet
Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet
Sundheds- og Ældreministeriet
Skatteministeriet
Undervisningsministeriet
Kulturministeriet
Kirkeministeriet
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet
Miljø- og Fødevareministeriet
Uddannelses- og Forskningsministeriet
Erhvervsministeriet
Total
0
64
259
136
274
40
101
146
32
151
258
667
177
60
1
134
290
70
170
1
84
338
219
300
121
155
54
190
376
812
258
67
2
144
272
81
191
2016
3.027
3.667
Anm.: Løbende priser. Opgørelsen baserer sig på ministeriernes indrapporterede indkøb (Indkøbsdatabasen).
Moderniseringsstyrelsen kan ikke validere kategoriseringen, og opgørelsen er dermed behæftet med
usikkerhed. Opgørelsen kan have afvigelser fra tidligere opgørelser afhængigt af opgørelsestidspunktet, bl.a.
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 433: Spm. om det årlige forbrug af konsulenter, til ministeren for offentlig innovation
Side 5 af 7
fordi de enkelte instititioner kan foretage løbende ændringer i regnskabet et stykke ind i det nye år.
Opgørelsen omfatter de institutioner i staten, som er forpligtede af Cirkulære om indkøb i staten.
Opgørelsen omfatter f.eks. ikke Folketinget, selvejende institutioner, statslige virksomheder eller
institutioner, der er placeret udenfor Danmark. Kreditnotaer er fratrukket. For data fra indkøbsdatabasen
gælder, at indkøb indgår efter bogføringsdato. Ved sammenlægninger af ministerområder er forbruget lagt
sammen, f.eks. Miljøministeriet, Fødevareministeriet og Miljø- og Fødevareministeriet i 2015. Ved ressort-
og navneændringer følger forbruget paragraffen.Udsving i forbrug kan dermed også skyldes, at
ministerområdet kan ændre størrelse hen over tid. Bemærk, at der på grund af afrundinger kan være forskel
mellem den opgjorte total for et år og summen af de anførte udgifter fordelt på ministerområdernes for det
samme år.
Kilde: Moderniseringsstyrelsens indkøbsdatabase (regnskabsdata).
Det statslige forbrug af konsulenter i 2017-2018
Det statslige forbrug af konsulenter i 2017-2018 er opgjort i tabel 3. Opgørelsen i
det statslige forbrug af konsulenter i 2017-2018 adskiller sig metodisk fra de oven-
anførte opgørelser, idet opgørelser for 2017 og frem baserer sig på data fra den
statslige fakturadatabase, der indeholder alle varer og tjenester, som ministerierne
har godkendt fakturaer for. Den statslige indkøbsdatabase baserer sig i modsæt-
ning hertil på regnskabsdata.
Begrundelserne for dette skifte i datagrundlaget for opgørelsen af statens indkøb
er bl.a., at fakturadata indeholder flere og mere præcise oplysninger, og at største-
delen af informationsindhentningsprocessen er automatiseret.
Skiftet i datagrundlaget betyder, at datagrundlaget er væsentligt bredere end tidli-
gere, da der medtages flere regnskabskonti i opgørelsen end tidligere. Således ind-
går der i opgørelsen fra 2017 og frem eksempelvis også indkøb af konsulentydel-
ser vedrørende anlægsudgifter inden for Transport-, Bygge- og Boligministeriets
område.
Det bemærkes, at opgørelsen for Transport-, Bygge- og Boligministeriet er ændret
for 2017 ift. besvarelsen af FIU 619. I nærværende svar er der efter aftale med
Transport-, Bygge- og Boligministeriet medtaget alt indkøb af konsulentydelser
uanset om købet vedrører anlægsprojekter, som ikke var medtaget i forbruget før
2017. Det skal dog bemærkes, at Moderniseringsstyrelsen har konstateres en ræk-
ke fejlkategoriseringer inden for indkøb af ingeniører i forbindelse med anlægs-
projekter, som fejlagtigt er kategoriseret som managementkonsulenter. Moderni-
seringsstyrelsen er i dialog med Transport-, Bygge og Boligministeriet om at rette
op på denne praksis.
Det bemærkes generelt, at Moderniseringsstyrelsen kun i begrænset omfang kan
validere ministeriernes kategorisering, og opgørelsen er dermed behæftet med
usikkerhed. Fejl, der konstateres i fakturadatabasen, kan ikke rettes med
tilbagevirkende kraft. I den udstrækning, at Moderniseringsstyrelsen konstaterer
betydelige fejlkonteringer, vil styrelsen anmode ministernerne om at korrigere
deres kategorisering fremover.
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 433: Spm. om det årlige forbrug af konsulenter, til ministeren for offentlig innovation
2037912_0006.png
Side 6 af 7
Tabel 3
Statens forbrug af konsulenter fordelt på ministerier, 2017-2018 (mio. kroner)
2017
Ministerium
Statsministeriet
Udenrigsministeriet
Justitsministeriet
Finansministeriet
Forsvarsministeriet
Økonomi- og Indenrigsministeriet
Børne- og Socialministeriet
Beskæftigelsesministeriet
Udlændinge- og Integrationsministeriet
Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet
Sundheds- og Ældreministeriet
Skatteministeriet
Undervisningsministeriet
Kulturministeriet
Kirkeministeriet
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet
Miljø- og Fødevareministeriet
Uddannelses- og Forskningsministeriet
Erhvervsministeriet
Total
0
258
281
257
309
57
75
169
92
241
273
1.256
240
100
2
421
190
64
254
0
208
276
337
262
67
122
195
111
245
257
1.223
251
93
2
421
195
71
288
2018
4.539
4.623
Anm.: Løbende priser. Opgørelsen baserer sig på ministeriernes fakturaer (Fakturadatabasen).
Moderniseringsstyrelsen kan kun i begrænset om fang validere kategoriseringen, og opgørelsen er dermed
behæftet med usikkerhed. Opgørelsen kan af forskellige årsager have afvigelser fra tidligere opgørelser
afhængigt af opgørelsestidspunktet. Opgørelsen omfatter de institutioner i staten, som er forpligtede af
Cirkulære om indkøb i staten. Opgørelsen omfatter f.eks. ikke Folketinget, selvejende institutioner, statslige
virksomheder eller institutioner, der er placeret udenfor Danmark. Kreditnotaer er fratrukket. For data fra
fakturadatabasen indgår køb efter fakturadato og tallene kan ikke påvirkes af regnskabsmæssige korrektioner.
Dette betyder også, at fejl, der opdages senere, ikke kan rettes i databasen med tilbagevirkende kraft.
Bemærk, at der på grund af afrundinger kan være forskel mellem den opgjorte total for et år og summen af
de anførte udgifter fordelt på ministerområdernes for det samme år.
Kilde: Moderniseringsstyrelsens fakturadatabase (fakturadata), opgjort i januar 2019
FIU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 433: Spm. om det årlige forbrug af konsulenter, til ministeren for offentlig innovation
2037912_0007.png
Side 7 af 7
Det bemærkes, at forbruget af ’managementkonsulenter inkl. øvrige rådgivende
konsulenter’ er
faldet og er på omtrent samme niveau i 2018 som i 2014,
jf. tabel 4.
Tabel 4
Statens forbrug af konsulenter fordelt på kategorier, 2008-2018 (mio. kroner)
Indkøbskategori
Managementkonsu-
lenter
Øvrige rådgivende
konsulenter
Managementkon-
sulenter inkl.
øvrige rådgivende
konsulenter
2008
2.357
2009
2.457
2010
2.008
2011
2.017
2012
1.846
2013
1.868
2014
1.786
2015
996
315
2016
982
490
2017
1.171
920
2018
802
909
2.357
2.457
2.008
2.017
1.846
1.868
1.786
1.312
1.472
2.091
1.711
Anm.: For 2008-2014: Se anmærkninger i tabel 1. For 2015-2016: Se anmærkninger i tabel 2. For 2017-2018: Se
anmærkninger i tabel 3
Kilde: Moderniseringsstyrelsens indkøbsdatabase (regnskabsdata) og Moderniseringsstyrelsens fakturadatabase
(fakturadata), opgjort i januar 2019
Med venlig hilsen
Sophie Løhde
Minister for offentlig innovation