Europaudvalget 2018-19 (1. samling)
KOM (2016) 0683 Bilag 5
Offentligt
1997888_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
7. januar 2019
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 258 (Alm. del) af 12.
december 2018 stillet efter ønske fra Jesper Petersen (S)
Spørgsmål
Vil ministeren i forlængelse af spørgsmål 253 besvare samme spørgsmål under
antagelse af, at der opnås enighed om kommissionens forslag om fælles konsolide-
ret selskabsskattebase (CCCTB)?
Svar
Som det fremgår af besvarelsen af FIU spørgsmål nr. 253 (alm. del) af 11. decem-
ber 2018, afhænger effekten af en evt. fælles minimumsgrænse for selskabsskatte-
satsen i EU af en række forhold.
Indledende skal det bemærkes, at Kommissionens forslag til et fælles konsolideret
selskabsskattegrundlag (CCCTB) forudsætter, at Kommissionens forslag til et
fælles selskabsskattegrundlag (CCTB) er blevet vedtaget forinden. Der redegøres
kort for virkningerne af Kommissionens forslag til fælles selskabsskattebase
(CCTB) og konsolideret selskabsskattebase (CCCTB) i besvarelsen af FIU
spørgsmål nr. 261 (alm. del) af 12. december 2018.
En harmoniseret selskabsskattebase, sådan som Kommissionen den 25. oktober
2016 fremlagde et direktivforslag til, må
alt afhængig af den endelige udform-
ning
forventes at fjerne eller i vid udstrækning mindske medlemslandenes mu-
ligheder for i stedet at konkurrere på indretningen af selskabsskattebasen mv.
Hvis Kommissionens forslag til fælles selskabsskattebase (CCTB) gennemføres
forinden, vil det derfor betyde, at en fælles minimumsgrænse for selskabsskatte-
satsen i EU mere effektivt vil kunne forhindre skattekonkurrence mellem EU-
landene. Gennemføres tillige forslaget om konsolideret selskabsskattebase
(CCCTB), vil det i sig selv forhindre at multinationale selskaber kan kanalisere
skattepligtige overskud fra høj- til lavskattelande via transfer pricing og tynd kapi-
talisering koncerninternt i EU, jf. besvarelsen af FIU spørgsmål nr. 261 (alm. del)
af 12. december 2018.
Det bemærkes, at Kommissionens forslag til CCTB og CCCTB som udgangs-
punkt kun er obligatorisk for koncerner, der regnskabsmæssigt har en konsolide-
ret omsætning på 750 mio. euro (ca. 5,6 mia. kr.). Dvs. at direktivforslagene vil
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
kom (2016) 0683 - Bilag 5: Kopi af FIU alm. del - svar på spm. 258 om at besvare spørgsmål 253 under antagelse af, at der opnås enighed om kommissionens forslag om fælles konsolideret selskabsskattebase (CCCTB), fra finansministeren
Side 2 af 2
efterlade rum for skattekonkurrence for virksomheder, der ligger uden for direkti-
vets anvendelsesområde.
Virkningen af fælles minimumssats vil dog afhænge af niveauet for en evt. mini-
mumsgrænse, og om grænsen i praksis vil være bindende for nogle lande.
En bund under selskabsskatten i EU med fælles base og minimumssats vil endvi-
dere ikke forhindre skattekonkurrence fra lande uden for EU, herunder europæi-
ske lande som Norge, Schweiz og UK efter Brexit.
Med venlig hilsen
Kristian Jensen
Finansminister