Europaudvalget 2018-19 (1. samling)
KOM (2017) 0536 Bilag 5
Offentligt
1987092_0001.png
INSPIRATIONSPUNKTER
[KUN DET TALTE ORD GÆLDER]
6. december 2018
Samråd i ERU den 6. december 2018
Spørgsmål AI stillet af Er-
hvervsudvalget.
[Indledning]
Tak for invitationen til samrådet i dag.
Det er bestemt et centralt emne.
Jeg var selv nede og høre, da Kommissionen præsente-
rede sit forslag for ECOFIN i september. Jeg fik indtryk
af, at der er god opbakning til forslaget, som derfor nok
kan forventes vedtaget i nogenlunde den form, forslaget
har.
Kommissionen fremsatte den 12. september 2018 et for-
slag om at styrke beføjelserne på hvidvaskområdet til
Den Europæiske Banktilsynsmyndighed, også kaldet
EBA. Det på baggrund af den seneste tids alvorlige sa-
ger på hvidvaskområdet i flere EU-lande.
I samrådsspørgsmålet spørges der til
o
hvilke krav Europa-Kommissionens forslag stiller
til danske myndigheder;
o
hvilke ressourcer danske myndigheder skal bruge
for at kunne opfylde kravene; og
kom (2017) 0536 - Bilag 5: Kopi af ERU alm. del - svar på spm. 151 om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 6/12-18 om Europa-Kommissionens reviderede forslag om øgede beføjelser til de europæiske tilsynsmyndigheder (EBA) i forbindelse med hvidvask, fra erhvervsministeren
o
hvilke lovgivningsmæssige konsekvenser forsla-
get vil have.
Inden jeg besvarer samrådsspørgsmålet, har jeg nogle
indledende bemærkninger.
Sammen med forslaget præsenterede Kommissionen en
meddelelse om bekæmpelse af hvidvask. I meddelelsen
peges der på en række yderligere mulige tiltag på kort og
lang sigt.
kort sigt
foreslår Kommissionen en række tiltag, der
ikke kræver lovgivning. Det handler bl.a. om at udvik-
ling af "best practice" for samarbejdet mellem myndig-
hederne og vejledninger om, hvordan tilsynsmyndighe-
derne bedst kan adressere risici relateret til hvidvask.
Kommissionen foreslår bl.a., at det på
lang sigt
bør
overvejes at samle de europæiske beføjelser på hvid-
vaskområdet hos én institution på europæisk niveau.
Derudover mener Kommissionen, at det bør overvejes,
at gøre dele af hvidvaskdirektivet til en forordning med
direkte virkning i medlemslandene. Formålet er at sikre
øget harmonisering af reglerne på tværs af landene.
2
kom (2017) 0536 - Bilag 5: Kopi af ERU alm. del - svar på spm. 151 om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 6/12-18 om Europa-Kommissionens reviderede forslag om øgede beføjelser til de europæiske tilsynsmyndigheder (EBA) i forbindelse med hvidvask, fra erhvervsministeren
[Spørgsmål 1: krav til Finanstilsynet som følge af forslaget]
Hvis vi vender os mod forslagets konkrete indhold, fore-
slår
Kommissionen at øge EBA’s beføjelser og ansvar
på en række punkter i forhold til bekæmpelsen af hvid-
vask og terrorfinansiering. Det gælder bl.a. indsamling
af data, udarbejdelse af fælles europæiske standarder for
tilsyn med hvidvask samt overvågning og vurdering af
udviklingen indenfor hvidvaskrisici på de finansielle
markeder.
Der lægges derimod ikke med forslaget op til at ændre
på, at EBA ikke er en tilsynsmyndighed på linje med de
nationale tilsynsmyndigheder. EBA fører f.eks.
ikke
di-
rekte tilsyn med europæiske kreditinstitutter. Modsat fø-
rer Finanstilsynet som national tilsynsmyndighed direkte
tilsyn med kreditinstitutter, såvel som med øvrige finan-
sielle virksomheder uden for pengeinstitutområdet. Det
ændres der ikke på med forslaget.
Med forslaget vil det således fortsat være Finanstilsynet,
der fører hvidvasktilsyn med de finansielle virksomhe-
der i Danmark efter hvidvaskloven.
EBA skal fremover primært fungere som koordinerende
europæisk tilsynsmyndighed for bekæmpelse af hvid-
3
kom (2017) 0536 - Bilag 5: Kopi af ERU alm. del - svar på spm. 151 om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 6/12-18 om Europa-Kommissionens reviderede forslag om øgede beføjelser til de europæiske tilsynsmyndigheder (EBA) i forbindelse med hvidvask, fra erhvervsministeren
vask og gå forrest i arbejdet for at fremme integritet,
gennemsigtighed og sikkerhed i de finansielle systemer.
De beføjelser til bekæmpelse af hvidvask, som i dag fin-
des hos de tre europæiske tilsynsmyndigheder
altså
EBA, ESMA og EIOPA
foreslås samlet hos EBA.
I praksis har de europæiske tilsynsmyndigheders arbejde
på området hidtil været begrænset. Der har således også
kun været prioriteret ganske få årsværk til området for-
delt på de tre myndigheder.
EBA får konkret til opgave at indsamle information om
svagheder i forbindelse med procedurer for hvidvaskbe-
kæmpelse, ledelsesstrukturer, egnetheds- og hæderlig-
hedsvurderinger, forretningsmodeller og andre aktivite-
ter til bekæmpelse af hvidvask hos finansielle aktører og
tilsynsmyndigheder.
Endvidere bliver der lagt op til, at EBA skal udvikle fæl-
les standarder for hvidvaskbekæmpelse og overvåge
markedsudvikling med henblik på at kunne identificere
sårbarheder over for hvidvask.
Det foreslås derudover, at EBA skal søge at ensrette til-
gangen til tilsynsprocesser mellem nationale myndighe-
der gennem jævnlige undersøgelser. Såfremt EBA finder
4
kom (2017) 0536 - Bilag 5: Kopi af ERU alm. del - svar på spm. 151 om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 6/12-18 om Europa-Kommissionens reviderede forslag om øgede beføjelser til de europæiske tilsynsmyndigheder (EBA) i forbindelse med hvidvask, fra erhvervsministeren
alvorlige mangler i de nationale tilsyn, skal dette medde-
les i en rapport til Europa-Parlament, Rådet og Kommis-
sionen.
EBA skal desuden spille en rolle i forhold til samarbej-
det og kontakt med myndigheder i lande uden for EU i
tilfælde af grænseoverskridende sager om hvidvask, som
involverer tredjelande.
Derudover lægges der op til, at der skal oprettes en cen-
tral database under EBA til indsamling og udveksling af
informationer mellem europæiske og nationale tilsyns-
myndigheder.
Endvidere foreslås det, at der bliver etableret et perma-
nent internt udvalg til bekæmpelse af hvidvask, som skal
ledes af EBA og med deltagelse af nationale hvidvasktil-
synsmyndigheder og relevante EU-institutioner og -
myndigheder. Udvalget vil få til opgave at forberede og
koordinere nye hvidvaskbekæmpelsesinitiativer.
Når det gælder konkrete tilfælde, hvor EBA finder indi-
kationer på væsentlige overtrædelse af EU's hvidvask-
lovgivning eller den nationale implementering heraf, kan
EBA anmode de nationale myndigheder (som i Danmark
er Finanstilsynet) om at efterforske mulige tegn på over-
5
kom (2017) 0536 - Bilag 5: Kopi af ERU alm. del - svar på spm. 151 om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 6/12-18 om Europa-Kommissionens reviderede forslag om øgede beføjelser til de europæiske tilsynsmyndigheder (EBA) i forbindelse med hvidvask, fra erhvervsministeren
trædelser og at overveje at pålægge den pågældende fi-
nansielle aktør sanktioner.
Desuden skal EBA kunne anmode den nationale myn-
dighed om at overveje at vedtage en afgørelse rettet mod
den pågældende finansielle aktør, der pålægger aktøren
at træffe alle nødvendige foranstaltninger for at opfylde
aktørens forpligtelser. I dag har EBA kun mulighed for
at igangsætte en egentlig proces efter reglerne for muligt
brud på EU-retten, men ikke at anmode den nationale
myndighed om at overveje at agere.
Såfremt den nationale myndighed afslår at efterkomme
en anmodning fra EBA, kan EBA selv foretage en un-
dersøgelse, som i sidste ende kan ende med vedtagelse
en afgørelse rettet mod den pågældende finansielle ak-
tør.
Før en endelig afgørelse mod den finansielle aktør træf-
fes, skal Kommissionen have udtalt sig, og afgørelsen
må ikke være i strid med Kommissionens udtalelse, lige-
som afgørelsen skal være nødvendig for at opretholde li-
ge konkurrencevilkår på det indre marked eller til sik-
ring af det finansielle systems funktion og integritet.
Endelig bliver der lagt op til enkelte mindre konsekvens-
rettelser af hvidvaskdirektivet, der som bekendt er
6
kom (2017) 0536 - Bilag 5: Kopi af ERU alm. del - svar på spm. 151 om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 6/12-18 om Europa-Kommissionens reviderede forslag om øgede beføjelser til de europæiske tilsynsmyndigheder (EBA) i forbindelse med hvidvask, fra erhvervsministeren
strammet ad flere omgange de seneste år. Vi er jo i gang
med at implementere femte udgave i øjeblikket.
Der ændres med forslaget ikke på Finanstilsynets befø-
jelser på hvidvaskområdet.
Forslaget vil dog betyde, at Finanstilsynet i højere grad
vil blive forpligtet til at udveksle data og oplysninger
med EBA. I den forbindelse vil der være behov for at
indsamle, oversætte og fremsende den slags oplysninger.
[Spørgsmål 2: ressourcer til Finanstilsynet]
I samrådsspørgsmålet spørges der også til, hvilke res-
sourcer danske myndigheder, det vil sige Finanstilsynet,
skal bruge for at kunne opfylde kravene.
Som nævnt vedrører forslaget fra Kommissionen pri-
mært en styrkelse af EBA’s hvidvaskkompetencer. Der-
for er det også primært EBA, der vil få nye eller mere
omfattende arbejdsopgaver.
Finanstilsynet vil i højere grad skulle udveksle data og
oplysninger med EBA mv.
Ligeledes vil Finanstilsynets skulle deltage i flere ar-
bejdsgrupper og lignende i EBA, f.eks. med udarbejdel-
se af retningslinjer. Det er dog ikke noget, der forventes
at lægge beslag på væsentlige ressourcer.
7
kom (2017) 0536 - Bilag 5: Kopi af ERU alm. del - svar på spm. 151 om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 6/12-18 om Europa-Kommissionens reviderede forslag om øgede beføjelser til de europæiske tilsynsmyndigheder (EBA) i forbindelse med hvidvask, fra erhvervsministeren
På nuværende tidspunkt vides det ikke præcist, hvilke
oplysninger der vil være tale om, så på det foreliggende
grundlag er det ikke muligt nærmere at estimere et res-
sourcebehov. Udgifterne ventes imidlertid isoleret set at
være forholdsvis begrænsede.
[Spørgsmål 3: lovgivningsmæssige ændringer]
Endelig spørges der i samrådsspørgsmålet til, hvilke
lovgivningsmæssige ændringer, der vil følge af forsla-
get.
De forordninger, der i forslaget lægges op til at ændre,
finder direkte anvendelse i dansk ret
som det jo er med
EU-forordninger. Derudover lægges der som nævnt ale-
ne op til mindre justeringer af hvidvaskdirektivet.
En vedtagelse af forslaget forventes derfor at have rela-
tivt begrænsede lovgivningsmæssige konsekvenser. Der
kan være behov for visse mindre konsekvensrettelser i
dansk ret som følge af forslaget.
Efter forslaget er vedtaget, vil efterfølgende standarder,
retningslinjer og lignende udarbejdet af EBA kunne få
en afsmittende virkning på den tilsynspraksis, Finanstil-
synet i dag har på hvidvaskområdet.
8
kom (2017) 0536 - Bilag 5: Kopi af ERU alm. del - svar på spm. 151 om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 6/12-18 om Europa-Kommissionens reviderede forslag om øgede beføjelser til de europæiske tilsynsmyndigheder (EBA) i forbindelse med hvidvask, fra erhvervsministeren
Det svarer til andre dele af den finansielle regulering,
hvor de europæiske tilsynsmyndigheder også bidrager til
fortolkningen af reglerne.
[Regeringens holdning]
Regeringen lægger stor vægt på en styrket bekæmpelse
af hvidvask. Derfor bakker vi grundlæggende op om for-
slaget.
Vi er således gået aktivt og positivt ind i drøftelserne om
nye europæiske initiativer til bekæmpelse af hvidvask
med henblik på at styrke integriteten og stabiliteten i det
finansielle system.
Regeringen er åben over for at give europæiske myndig-
heder, herunder også EBA, øgede kompetencer til be-
kæmpelse af hvidvask, hvor det er velbegrundet og ska-
ber merværdi.
Vi håber samtidig på, at der hurtigt kan opnås enighed i
Rådet og efterfølgende med Europa-Parlamentet.
[Afslutning]
De tekniske forhandlinger om forslaget er i gang nu, så-
vel i Rådet som i Europa-Parlamentet. Derfor kan for-
slaget naturligvis blive justeret i løbet af forhandlinger-
ne.
9
kom (2017) 0536 - Bilag 5: Kopi af ERU alm. del - svar på spm. 151 om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 6/12-18 om Europa-Kommissionens reviderede forslag om øgede beføjelser til de europæiske tilsynsmyndigheder (EBA) i forbindelse med hvidvask, fra erhvervsministeren
Tak for ordet.
10