Europaudvalget 2018
KOM (2018) 0005
Offentligt
1843097_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 10.1.2018
COM(2018) 5 final
2017/0361 (NLE)
Forslag til
RÅDETS GENNEMFØRELSESAFGØRELSE
om at give Republikken Malta tilladelse til at anvende en særlig foranstaltning, der
fraviger artikel 287 i direktiv 2006/112/EF om det fælles merværdiafgiftssystem
DA
DA
kom (2018) 0005 - Ingen titel
1843097_0002.png
BEGRUNDELSE
I henhold til artikel 395, stk. 1, i Rådets direktiv 2006/112/EF
1
af 28. november 2006 om det
fælles merværdiafgiftssystem (i det følgende benævnt "momsdirektivet") kan Rådet med
enstemmighed på forslag af Kommissionen give en medlemsstat tilladelse til at anvende
særlige foranstaltninger, der fraviger bestemmelserne i direktivet, for at forenkle
momsopkrævningen eller for at forhindre visse former for momsunddragelse eller
momsundgåelse.
Ved brev registreret i Kommissionen den 22. september 2017 anmodede Malta om tilladelse
til at anvende en foranstaltning fra den 1. januar 2018, der fraviger momsdirektivets artikel
287, og som giver Malta mulighed for at momsfritage afgiftspligtige personer, hvis
økonomiske aktivitet hovedsageligt består i levering af ydelser med en høj merværdi (lavt
input), og hvis årlige omsætning ikke overstiger 20 000 EUR.
I overensstemmelse med momsdirektivets artikel 395, stk. 2, underrettede Kommissionen ved
brev af 3. november 2017 de øvrige medlemsstater om Maltas anmodning. Ved brev af 7.
november 2017 meddelte Kommissionen Malta, at den rådede over alle de oplysninger, der
var nødvendige for at vurdere anmodningen.
1.
BAGGRUND FOR FORSLAGET
Forslagets begrundelse og formål
Det følger af momsdirektivets afsnit XII, kapitel 1, at medlemsstaterne har mulighed for at
anvende særordninger for små virksomheder, herunder mulighed for at indrømme
momsfritagelse til afgiftspligtige personer med en årlig omsætning under et vist beløb.
Momsfritagelsen indebærer, at en afgiftspligtig person ikke skal opkræve moms af leveringer
og følgelig heller ikke kan fradrage indgående moms.
I henhold til momsdirektivets artikel 287 kan medlemsstater, som er tiltrådt efter den 1. januar
1978, indrømme momsfritagelse til afgiftspligtige personer, hvis årlige omsætning højst er lig
med modværdien i national valuta af et bestemt beløb beregnet på grundlag af kursen på
dagen for deres tiltrædelse. Malta indførte euroen den 1. januar 2008.
I henhold til momsdirektivets artikel 287, nr. 13), kan Malta indrømme momsfritagelse til tre
kategorier af afgiftspligtige personer: afgiftspligtige personer, hvis årlige omsætning højst er
lig med 37 000 EUR, såfremt den økonomiske aktivitet hovedsageligt består i levering af
varer, højst 24 300 EUR, såfremt den økonomiske aktivitet hovedsageligt består i levering af
ydelser med en ringe merværdi (højt input), og højst 14 600 EUR i andre tilfælde, dvs.
levering af ydelser med høj merværdi (lavt input).
Malta har siden sin tiltrædelse anvendt denne bestemmelse til at hjælpe små virksomheder og
anspore nye virksomheder til at påbegynde en aktivitet. Den har vist sig at være en nyttig
forenklingsforanstaltning, da den fjerner mange momsforpligtelser for virksomheder med en
årlig omsætning under et vist beløb, hvilket er med til at reducere disse virksomheders
driftsomkostninger. Samtidig har den en ubetydelig virkning for indtægterne. Den maltesiske
regering er fast besluttet på fortsat at anvende foranstaltninger til at forenkle de små
virksomheders forpligtelser i overensstemmelse med Den Europæiske Unions målsætninger
1
EUT L 347 af 11.12.2006, s. 1.
DA
1
DA
kom (2018) 0005 - Ingen titel
1843097_0003.png
for små virksomheder som beskrevet i Kommissionens meddelelse "Tænk småt først – En
"Small Business Act" for Europa"
2
.
Malta ønsker derfor at øge den nugældende tærskel for kategorien med den laveste omsætning
(14 600 EUR) til 20 000 EUR.
Ifølge de maltesiske myndigheder kan en sådan forhøjelse potentielt øge antallet af små
virksomheder, der er registreret under forenklingsordningen for SMV'er i den laveste
kategori, fra 15 615 virksomheder til omkring 16 504 svarende til en stigning på ca. 5,3 %.
Det vil desuden give de maltesiske skattemyndigheder mulighed for at afsætte mere personale
til bekæmpelse af momssvig.
Ved at hæve tærsklen for momsregistrering af afgiftspligtige personer fra 14 600 EUR til
20 000 EUR forventes det, at de administrative byrder for virksomheder, der kan omfattes af
ordningen, og især for mikrovirksomheder, vil mindskes som følge af foranstaltningen, idet de
fritages for mange af momsforpligtelserne under den almindelige momsordning, f.eks. at føre
momsregnskab eller indgive momsangivelser.
De maltesiske myndigheder anslår, at denne forøgelse potentielt vil reducere
momsindtægterne med ca. 0,24 % af de samlede momsindtægter, og at den derfor ikke vil
have nogen væsentlig indvirkning på statens indtægter. Denne ubetydelige reduktion i
indtægterne ventes at blive opvejet af en generelt bedre anvendelse af reglerne og bedre
revisionsarbejde.
Afgiftspligtige personer, hvis omsætning ikke overstiger tærsklen, vil stadig have mulighed
for at lade sig momsregistrere.
Sammenhæng med de gældende regler på samme område:
Andre medlemsstater har fået tilladelse til lignende fravigelser. Belgien
3
har fået godkendt en
tærskel på 25 000 EUR, Luxembourg
4
en tærskel på 30 000 EUR, Polen
5
og Estland
6
en
tærskel på 40 000 EUR, Litauen
7
en tærskel på 45 000 EUR, Letland
8
og Slovenien
9
en
2
3
4
5
6
7
8
Meddelelse fra Kommissionen til Rådet, Europa-Parlamentet, Det Europæiske Økonomiske og Sociale
Udvalg og Regionsudvalget – "Tænk småt først – En "Small Business Act" for Europa", Bruxelles, den
25.6.2008 (KOM(2008) 394 endelig).
Rådets gennemførelsesafgørelse (EU) 2015/2348 af 10. december 2015 om ændring af
gennemførelsesafgørelse 2013/53/EU om bemyndigelse af Kongeriget Belgien til at indføre en særlig
foranstaltning, der fraviger artikel 285 i direktiv 2006/112/EF om det fælles merværdiafgiftssystem
(EUT L 330 af 16.12.2015, s. 51).
Rådets gennemførelsesafgørelse (EU) 2017/319 af 21. februar 2017 om ændring af
gennemførelsesafgørelse 2013/677/EU om bemyndigelse af Luxembourg til at indføre en særlig
foranstaltning, der fraviger artikel 285 i direktiv 2006/112/EF om det fælles merværdiafgiftssystem
(EUT L 47 af 24.2.2017, s. 7).
Rådets gennemførelsesafgørelse (EU) 2016/2090 af 21. november 2016 om ændring af beslutning
2009/790/EF om bemyndigelse af Republikken Polen til at anvende en foranstaltning, der fraviger
artikel 287 i direktiv 2006/112/EF om det fælles merværdiafgiftssystem (EUT L 324 af 30.11.2016, s.
7).
Rådets gennemførelsesafgørelse (EU) 2017/563 af 21. marts 2017 om bemyndigelse af Republikken
Estland til at anvende en særlig foranstaltning, der fraviger artikel 287 i direktiv 2006/112/EF om det
fælles merværdiafgiftssystem (EUT L 80 af 25.3.2017, s. 33).
Rådets gennemførelsesafgørelse (EU) 2017/1853 af 10. oktober 2017 om ændring af
gennemførelsesafgørelse 2011/335/EU om bemyndigelse af Republikken Litauen til at anvende en
foranstaltning, der fraviger artikel 287 i direktiv 2006/112/EF om det fælles merværdiafgiftssystem
(EUT L 265 af 14.10.2017, s. 15).
Rådets gennemførelsesafgørelse 2014/796/EU af 7. november 2014 om bemyndigelse af Republikken
Letland til at anvende en foranstaltning, der fraviger artikel 287 i direktiv 2006/112/EF om det fælles
merværdiafgiftssystem (EUT L 330 af 15.11.2014, s. 46).
DA
2
DA
kom (2018) 0005 - Ingen titel
1843097_0004.png
tærskel på 50 000 EUR, Italien
10
en tærskel på 65 000 EUR og Rumænien
11
en tærskel på
88 500 EUR.
Undtagelser fra momsdirektivets regler bør altid være begrænset i tid, således at virkningerne
heraf kan bedømmes. Bestemmelserne i momsdirektivets artikel 281-294 om særordningen
for små virksomheder er desuden taget op til revision. Som bebudet i momshandlingsplanen
12
og i Kommissionens arbejdsprogram 2017
13
ventes Kommissionen at fremsætte et forslag i
form af en omfattende forenklingspakke inden udgangen af 2017.
Det foreslås derfor at tillade en forhøjelse af tærsklen for små virksomheder, hvis økonomiske
aktivitet hovedsageligt består i levering af ydelser med en høj merværdi, på op til 20 000 EUR
fra den 1. januar 2018 indtil den 31. december 2020 eller indtil datoen for ikrafttrædelse af et
direktiv om ændring af bestemmelserne i momsdirektivet om særordningen for små
virksomheder, alt efter hvilken dato der kommer først.
Sammenhæng med Unionens politik på andre områder
Foranstaltningen er i overensstemmelser med Unionens målsætninger for små virksomheder
som beskrevet i Kommissionens meddelelse "Tænk småt først – En "Small Business Act" for
Europa"
14
, hvori medlemsstaterne opfordres til at tage hensyn til SMV'ernes særlige
karakteristika ved udformning af lovgivningen og derfor til at forenkle de gældende regler.
2.
RETSGRUNDLAG,
NÆRHEDSPRINCIPPET
PROPORTIONALITETSPRINCIPPET
Retsgrundlag
OG
Momsdirektivets artikel 395.
Nærhedsprincippet (for områder, der ikke er omfattet af enekompetence)
I betragtning af den bestemmelse i momsdirektivet, som forslaget bygger på, finder
nærhedsprincippet ikke anvendelse.
Proportionalitetsprincippet
Afgørelsen vedrører en tilladelse, der indrømmes en medlemsstat på dennes egen anmodning
og udgør ikke en forpligtelse.
9
10
11
12
13
14
Rådets gennemførelsesafgørelse (EU) 2015/2089 af 10. november 2015 om ændring af Rådets
gennemførelsesafgørelse 2013/54/EU om bemyndigelse af Republikken Slovenien til at indføre en
særlig foranstaltning, der fraviger artikel 287 i direktiv 2006/112/EF om det fælles
merværdiafgiftssystem (EUT L 302 af 19.11.2015, s. 107).
Rådets gennemførelsesafgørelse (EU) 2016/1988 af 8. november 2016 om ændring af
gennemførelsesafgørelse 2013/678/EU om tilladelse til Den Italienske Republik til fortsat at anvende en
særlig foranstaltning, der fraviger artikel 285 i direktiv 2006/112/EF om det fælles
merværdiafgiftssystem (EUT L 306 af 15.11.2016, s. 11).
Rådets gennemførelsesafgørelse (EU) 2017/1855 af 10. oktober 2017 om bemyndigelse af Rumænien
til at anvende en særlig foranstaltning, der fraviger artikel 287 i direktiv 2006/112/EF om det fælles
merværdiafgiftssystem (EUT L 265 af 14.10.2017, s. 19).
Meddelelse fra Kommissionen til Europa-Parlamentet, Rådet og Det Europæiske Økonomiske og
Sociale Udvalg om en handlingsplan for moms – Mod et fælles europæisk momsområde – De svære
valg, Bruxelles, den 7.4.2016 (COM(2016)148 final).
Kommissionens arbejdsprogram 2017 – Realisering af et Europa, der beskytter, styrker og forsvarer,
Strasbourg, den 25.10.2016 (COM(2016) 710 final).
Meddelelse fra Kommissionen til Rådet, Europa-Parlamentet, Det Europæiske Økonomiske og Sociale
Udvalg og Regionsudvalget – "Tænk småt først – En "Small Business Act" for Europa", Bruxelles, den
25.6.2008 (KOM(2008) 394 endelig).
DA
3
DA
kom (2018) 0005 - Ingen titel
1843097_0005.png
I betragtning af undtagelsens begrænsede anvendelsesområde står den særlige foranstaltning i
rimeligt forhold til det tilstræbte mål, nemlig at forenkle momsopkrævningen for et større
antal små afgiftspligtige personer og for skatteforvaltningen.
Valg af retsakt
Foreslået retsakt: Rådets gennemførelsesafgørelse.
Andre midler ville ikke være hensigtsmæssige, da en fravigelse af de fælles momsregler i
henhold til momsdirektivets artikel 395 kun er mulig, hvis Rådet med enstemmighed på
forslag af Kommissionen giver tilladelse til det. En gennemførelsesafgørelse vedtaget af
Rådet er derfor det bedst egnede reguleringsmiddel, da den kan rettes til individuelle
medlemsstater.
3.
RESULTATER AF EFTERFØLGENDE EVALUERINGER, HØRINGER AF
INTERESSEREDE PARTER OG KONSEKVENSANALYSER
Høringer af interesserede parter
Forslaget er baseret på en anmodning fra Malta og vedrører kun denne medlemsstat.
Ekspertbistand
Der har ikke været behov for ekstern ekspertbistand.
Konsekvensanalyse
Forslaget til en rådsafgørelse tilsigter en indførelse af en forenklingsforanstaltning, som
fjerner mange af momsforpligtelserne for virksomheder, hvis økonomiske aktivitet
hovedsageligt består i levering af ydelser med en høj merværdi og lave input, og hvis årlige
omsætning ikke overstiger 20 000 EUR. Det vil derfor potentielt kunne bidrage positivt til at
nedbringe den administrative byrde for en række afgiftspligtige personer og følgelig for
skatteforvaltningen.
På grund af fravigelsens begrænsede karakter og dens begrænsede tidsmæssige anvendelse vil
virkningen under alle omstændigheder være begrænset.
4.
VIRKNINGER FOR BUDGETTET
Forslaget har ingen virkninger for EU-budgettet, eftersom Malta vil beregne en kompensation
efter artikel 6 i Rådets forordning (EØF, EURATOM) nr. 1553/89
15
.
5.
ANDRE FORHOLD
Forslaget indeholder en udløbsklausul.
15
EFT L 155 af 7.6.1989, s. 9.
DA
4
DA
kom (2018) 0005 - Ingen titel
1843097_0006.png
2017/0361 (NLE)
Forslag til
RÅDETS GENNEMFØRELSESAFGØRELSE
om at give Republikken Malta tilladelse til at anvende en særlig foranstaltning, der
fraviger artikel 287 i direktiv 2006/112/EF om det fælles merværdiafgiftssystem
RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR —
under henvisning til traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde,
under henvisning til Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles
merværdiafgiftssystem
1
, særlig artikel 395, stk. 1,
under henvisning til forslag fra Europa-Kommissionen, og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
I henhold til artikel 287, nr. 13), i direktiv 2006/112/EF kan Malta indrømme
momsfritagelse til tre kategorier af afgiftspligtige personer: dem, hvis årlige
omsætning højst er lig med 37 000 EUR, såfremt den økonomiske aktivitet
hovedsageligt består i levering af varer, lig med 24 300 EUR, såfremt den økonomiske
aktivitet hovedsageligt består i levering af ydelser med en ringe merværdi (højt input),
og lig med 14 600 EUR i andre tilfælde, dvs. levering af ydelser med en høj merværdi
(lavt input).
Ved brev registreret i Kommissionen den 22. september 2017 anmodede Malta om
tilladelse til at hæve den laveste tærskel fra 14 600 EUR til 20 000 EUR for levering af
ydelser med en høj merværdi (lavt input) fra og med den 1. januar 2018.
Foranstaltningen vil indebære en fritagelse af disse afgiftspligtige personer for nogle
af eller alle de momsforpligtelser, der er omhandlet i afsnit XI, kapitel 2-6, i direktiv
2006/112/EF.
I overensstemmelse med artikel 395, stk. 2, i direktiv 2006/112/EF underrettede
Kommissionen ved brev af 3. november 2017 de øvrige medlemsstater om Maltas
anmodning. Ved brev af 7. november 2017 meddelte Kommissionen Malta, at den
rådede over alle de oplysninger, der var nødvendige for at vurdere anmodningen.
Fravigelsesforanstaltningen er i overensstemmelse med målsætningerne i
Kommissionens meddelelse "Tænk småt først – En "Small Business Act" for Europa"
af 25. juni 2008
2
.
Eftersom fravigelsesforanstaltningen bør medføre færre momsforpligtelser og dermed
en reduktion af de administrative byrder og omkostninger for små virksomheder, bør
Malta indrømmes tilladelse til at anvende foranstaltningen i en begrænset periode frem
til den 31. december 2020. Den særlige ordning er valgfri for afgiftspligtige personer.
(2)
(3)
(4)
(5)
1
2
EUT L 347 af 11.12.2006, s. 1.
Meddelelse fra Kommissionen til Rådet, Europa-Parlamentet, Det Europæiske Økonomiske og Sociale
Udvalg og Regionsudvalget – "Tænk småt først – En "Small Business Act" for Europa", Bruxelles, den
25.6.2008 (KOM(2008) 394 endelig).
DA
5
DA
kom (2018) 0005 - Ingen titel
1843097_0007.png
(6)
Da artikel 281-294 i direktiv 2006/112/EF, som omhandler særordningen for små
virksomheder, er under revision, er det muligt, at et direktiv om ændring af disse
bestemmelser i direktiv 2006/112/EF vil træde i kraft inden udløbet af undtagelsens
gyldighedsperiode; i givet fald ophører denne afgørelse med at finde anvendelse.
På grundlag af de oplysninger, som Malta har fremlagt, vil den hævede tærskel have
ubetydelig virkning på de samlede momsindtægter, der opkræves i det endelige
forbrugsled.
Undtagelsen vil ikke få negativ indvirkning på Unionens egne indtægter hidrørende fra
moms, idet Malta vil foretage en kompensationsberegning som omhandlet i artikel 6 i
Rådets forordning (EØF, EURATOM) nr. 1553/89
3
(7)
(8)
VEDTAGET DENNE AFGØRELSE:
Artikel 1
Som en undtagelse fra artikel 287, nr. 13), i direktiv 2006/112/EF bemyndiges Malta til at
momsfritage afgiftspligtige personer, hvis økonomiske aktivitet hovedsageligt består i
levering af ydelser med en høj merværdi (lavt input), og hvis årlige omsætning ikke overstiger
20 000 EUR.
Artikel 2
Denne afgørelse anvendes fra den 1. januar 2018 til den 31. december 2020 eller indtil
ikrafttrædelsesdatoen for et direktiv om ændring af artikel 281-294 i direktiv 2006/112/EF
vedrørende særordningen for små virksomheder, alt efter hvilken dato der kommer først.
Artikel 3
Denne afgørelse er rettet til Republikken Malta.
Udfærdiget i Bruxelles, den
[…].
På Rådets vegne
Formand
3
Rådets forordning (EØF, Euratom) nr. 1553/89 af 29. maj 1989 om den endelige ordning for ensartet
opkrævning af egne indtægter hidrørende fra merværdiafgiften (EFT L 155 af 7.6.1989, s. 9).
DA
6
DA