Europaudvalget 2018
KOM (2018) 0112
Offentligt
1865005_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 8.3.2018
COM(2018) 112 final
RAPPORT FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET
om kvaliteten af de budgetdata, medlemsstaterne indberettede i 2017
DA
DA
kom (2018) 0112 - Ingen titel
RAPPORT FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET
om kvaliteten af de budgetdata, medlemsstaterne indberettede i 2017
INDHOLDSFORTEGNELSE
1.
2.
B
AGGRUND
..................................................................................................................................... 2
V
IGTIGSTE KONSTATERINGER VEDRØRENDE INDBERETNINGEN FOR
2017
AF DET
OFFENTLIGE UNDERSKUD OG DEN OFFENTLIGE GÆLD
....................................................................... 2
2.1.
Aktualitet, pålidelighed og fuldstændighed ........................................................................ 2
Aktualitet ......................................................................................................................... 2
Pålidelighed .................................................................................................................... 2
Skemaernes fuldstændighed og supplerende oplysninger ............................................... 3
2.1.1.
2.1.2.
2.1.3.
2.1.4.
Supplerende skema til indberetning af det offentliges indgreb til støtte for finansielle
institutioner ..................................................................................................................................... 5
2.1.5.
2.2.
Spørgeskema om mellemstatslig långivning ................................................................... 5
Overholdelse af regnskabsregler og de statistiske datas konsistens ................................. 5
Udveksling af oplysninger og præciseringer .................................................................. 5
Dialogbesøg og metodologiske besøg ............................................................................. 6
Særlig rådgivning ydet af Eurostat ................................................................................. 6
Nyere metodologiske spørgsmål ..................................................................................... 6
Overensstemmelse med de tilgrundliggende offentlige regnskaber ................................ 7
2.2.1.
2.2.2.
2.2.3.
2.2.4.
2.2.5.
2.3.
Offentliggørelse ..................................................................................................................... 8
Offentliggørelse af overordnede tal og detaljerede indberetningsskemaer .................... 8
Forbehold vedrørende dataenes kvalitet ......................................................................... 9
Ændring af de indberettede data .................................................................................... 9
Offentliggørelse af metadata (oversigter) ....................................................................... 9
2.3.1.
2.3.2.
2.3.3.
2.3.4.
3.
K
ONKLUSIONER
........................................................................................................................... 10
1
kom (2018) 0112 - Ingen titel
1865005_0003.png
1.
B
AGGRUND
Ifølge artikel 8, stk. 3, i Rådets forordning (EF) nr. 479/2009
1
skal Kommissionen
(Eurostat) regelmæssigt aflægge rapport til Europa-Parlamentet og Rådet om
kvaliteten af de faktiske data, der indberettes af medlemsstaterne. I denne årlige
rapport gives der en generel vurdering af dataenes aktualitet, pålidelighed,
fuldstændighed, konsistens og overensstemmelse med regnskabsreglerne.
Kommissionen vedtog den foregående rapport (om dataene fra 2016) den 9. marts
2017
2
.
Eurostat vurderer regelmæssigt kvaliteten af de faktiske data, som medlemsstaterne
indberetter, og af de tilgrundliggende regnskaber for sektoren offentlig forvaltning
og service i overensstemmelse med forordning (EU) nr. 549/2013
3
. Den vurdering
fokuserer på de faktorer, der forklarer det offentlige underskud/overskud og
variationer i den offentlige gæld. Medlemsstaterne indsender disse oplysninger til
Eurostat to gange om året i "EDP-indberetningsskemaerne", "spørgeskemaet
vedrørende EDP-indberetningsskemaerne", "det supplerende skema vedrørende
offentlige indgreb til støtte for finansielle institutioner" samt via bilaterale
redegørelser. Eurostat aflægger også regelmæssige EDP-dialogbesøg for at holde
kontakt med medlemsstaterne.
Denne rapport tager udgangspunkt i de vigtigste resultater og konstateringer
vedrørende medlemsstaternes EDP-indberetninger i 2017. Den fokuserer på de
seneste indberetninger, der blev foretaget i oktober 2017, og når det er
hensigtsmæssigt, drages der sammenligninger med de data, der blev indsendt i april
2017 og i 2016.
2.
2.1.
2.1.1.
V
IGTIGSTE
KONSTATERINGER VEDRØRENDE INDBERETNINGEN FOR
OFFENTLIGE UNDERSKUD OG DEN OFFENTLIGE GÆLD
2017
AF DET
Aktualitet, pålidelighed og fuldstændighed
Aktualitet
Medlemsstaterne skal underrette Eurostat om deres faktiske og forventede EDP-data
to gange om året, inden den 1. april og inden den 1. oktober
4
. I 2017 dækkede EDP-
indberetningerne perioden 2013
-
2017. Tallene for 2017 er de af de nationale
myndigheder forventede tal, mens tallene for 2013
-
2016 er de faktiske data
5
. I
overensstemmelse med artikel 8, stk. 1, i forordning (EF) nr. 479/2009 vurderer
Eurostat de faktiske data, som medlemsstaterne indberetter, men ikke de forventede
data.
Alle medlemsstater overholdt fristerne for begge indberetninger.
2.1.2.
Pålidelighed
De ændringer, der blev foretaget mellem EDP-indberetningerne i april 2017 og
oktober 2017, skyldtes hovedsagelig opdateringer af kildedata, primært for de
1
2
3
4
5
Rådets forordning (EF) nr. 479/2009 om gennemførelse af den protokol om proceduren i forbindelse med
uforholdsmæssigt store underskud ("EDP"), der er knyttet som bilag til traktaten om oprettelse af Det
Europæiske Fællesskab (EUT L 145 af 10.6.2009, s. 1).
COM(2017) 123 final.
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 549/2013 af 21. maj 2013 om det europæiske national-
og regionalregnskabssystem i Den Europæiske Union ("ENS 2010") (EUT L 174 af 26.6.2013, s. 1).
Artikel 3, stk. 1 og 3, i forordning (EF) nr. 479/2009.
Faktiske data kan være endelige, næsten endelige eller estimerede tal.
2
kom (2018) 0112 - Ingen titel
1865005_0004.png
offentlige budgetters saldi ("working balances") og skattedata, og metodologiske
ændringer såsom omklassificeringer af enheder eller transaktioner.
Hvad angår ændringer mellem indberetningerne for april og oktober 2016, blev det
offentlige overskud/underskud (som en procentdel af BNP) forbedret for otte
medlemsstaters vedkommende og forværret for 10 medlemsstaters vedkommende.
De største positive ændringer blev indberettet af Danmark og Sverige (+0,3
procentpoint hver) samt Tjekkiet og Finland (+0,2 procentpoint hver). De største
negative ændringer blev indberettet af Estland (-0,6 procentpoint), Slovakiet (-0,5
procentpoint) og Grækenland (-0,3 procentpoint). De største opjusteringer af
gældsniveauet for 2016, der blev foretaget af andre årsager end en ændring af BNP,
blev indberettet af Sverige (+0,9 procentpoint), Ungarn og Cypern (+0,7
procentpoint hver) samt Luxembourg (+0,3 procentpoint), mens gældsniveauet i
Malta blev nedjusteret (-0,4 procentpoint).
Ændringer af BNP havde en betydelig virkning på gældskvotienten i flere
medlemsstater. På grund af ændringer i BNP blev der registreret stigninger i
Grækenland (+1,7 procentpoint), Luxembourg og Frankrig (+0,4 procentpoint hver)
samt Letland (+0,2 procentpoint), og et fald i 24 medlemsstater, hvoraf Irland
indberettede det største (-2,7 procentpoint), Kroatien, Cypern og Slovenien (-1,3
procentpoint hver), Det Forenede Kongerige (-1,0 procentpoint), Østrig og Ungarn (-
0,9 procentpoint hver), Italien (-0,6 procentpoint), Bulgarien, Tjekkiet,
Nederlandene og Finland (-0,5 procentpoint hver).
2.1.3.
Skemaernes fuldstændighed og supplerende oplysninger
Det er lovpligtigt at udfylde indberetningsskemaerne, og det er nødvendigt, hvis
Eurostat skal vurdere datakvaliteten på en passende måde. I henhold til artikel 8,
stk. 2, i forordning (EF) nr. 479/2009 skal medlemsstaterne til Eurostat indsende
relevante statistiske oplysninger, der
"(...) (især) omfatter (...):
a) data fra nationalregnskaber
b) oversigter
c) skemaer til indberetning af data vedrørende proceduren i forbindelse med
uforholdsmæssigt store underskud
d) yderligere spørgeskemaer
indberetningerne."
og
præciseringer
i
forbindelse
med
Der er fire centrale EDP-indberetningsskemaer:
Skema 1 dækker indberetning af det offentlige overskud/underskud (i alt og
pr. offentlig delsektor), og den offentlige gæld (det samlede
6
gældsniveau
og pr. kategori af finansielle instrumenter). Det dækker ligeledes BNP i
markedspriser og de offentlige udgifter til faste bruttoinvesteringer og
renter.
Skema 2A-2D indeholder data, der forklarer sammenhængen mellem de
nationale definitioner af den offentlige saldo (benævnt "de offentlige
6
I henhold til protokollen om proceduren i forbindelse med uforholdsmæssigt store underskud, der er knyttet
som bilag til traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde, er den offentlige gæld defineret som hele
den offentlige sektors konsoliderede bruttogæld, der er udstående ved årets afslutning (til pålydende værdi). I
henhold til forordning (EF) nr. 479/2009 indbefatter den offentlige gæld sedler og mønt samt indskud
(AF.2), gældsværdipapirer (AF.3) og lån (AF.4) som defineret i ENS 2010.
3
kom (2018) 0112 - Ingen titel
1865005_0005.png
budgetters saldo" ("working balance") i nationalregnskabsmetodologien) og
overskuddet/ underskuddet for hver offentlig delsektor (benævnt
"nettolångivning/nettolåntagning" i nationalregnskabsmetodologien)
7
.
Skema 3A-3D indeholder data, der forklarer bidragene fra det offentlige
overskud/underskud og andre relevante faktorer til variationen i den
offentlige gæld og konsolideringen af gælden.
Skema 4 indeholder
forudbetalinger
8
.
hovedsagelig
data
om
handelskreditter
og
I 2017 dækkede EDP-skema 1 og 2 perioden 2013-2017
9
, mens de øvrige skemaer
dækkede perioden 2013-2016.
Alle medlemsstater fremsendte alle EDP-indberetningsskemaer
10
til Eurostat i april
og oktober. I forbindelse med indberetningen i oktober udfyldte alle medlemsstater
EDP-skema 1 fuldt ud og gav oplysninger i EDP-skema 2 om sammenhængen
mellem de offentlige budgetters saldo og det offentlige overskud/underskud for alle
delsektorer. Det Forenede Kongerige indberettede for første gang korrektionsposter i
EDP-skema 2A og 2C. Nogle lande (Tyskland og Østrig) indberettede ikke alle de
korrektionsposter, der var anmodet om i skemaet, og andre (Tyskland, Italien,
Nederlandene, Finland og Sverige) medtog en række yderligere korrektionsposter.
Ikke alle medlemsstater leverede samtlige underopdelinger i EDP-skema 3, navnlig
hvad angår kommunal forvaltning og service.
Den offentlige beholdning af handelskreditter og forudbetalinger bør indberettes i
EDP-skema 4. Der blev dog opnået fuldstændig dækning af alle offentlige
delsektorer samt inden for delsektorerne i lidt over halvdelen af medlemsstaterne.
Belgien, Bulgarien, Tyskland, Irland, Frankrig, Italien, Cypern, Luxembourg, Malta,
Nederlandene, Polen og Det Forenede Kongerige mærkede de data, de indberettede,
som midlertidige, dvs. at de kan blive ændret i fremtidige indberetninger.
EDP-skemaernes fuldstændighed kan stadig forbedres. De resterende problemer
forventes dog at have ringe indvirkning på datakvaliteten.
Alle
medlemsstaterne
besvarede
"spørgeskemaet
vedrørende
EDP-
11
indberetningsskemaerne" . Selv om besvarelsernes dækning og kvalitet løbende er
blevet forbedret, skal der stadig gøres fremskridt, da nogle lande ikke indberettede
alle de oplysninger, der blev anmodet om. Dette gælder især for data om den
offentlige sektors fordringer og gældsannulleringer, opdelingerne af andre forfaldne
ikke-betalte mellemværender, registreringen af statsgarantier (hovedsagelig for
kommunal forvaltning og service) og data om kapitalindskud.
7
8
9
10
11
Artikel 3, stk. 2, i forordning (EF) nr. 479/2009.
Se erklæringerne til Rådets mødeprotokol af 22. november 1993:
https://webgate.ec.europa.eu/fpfis/mwikis/gfs/images/e/e7/Statements_9817.en93.pdf.
I henhold til forordning (EF) nr. 479/2009 kræves det kun eksplicit, at medlemsstaterne fremlægger
forventede data i EDP-skema 1 og 2A.
Medlemsstaternes EDP-indberetningsskemaer findes på Eurostats hjemmeside:
http://ec.europa.eu/eurostat/web/government-finance-statistics/excessive-deficit-procedure/edp-notification-
tables.
Spørgeskemaet omfatter 13 dele, hvor der anmodes om kvantitative og en række kvalitative oplysninger
inden for forskellige områder, bl.a. transaktioner i forbindelse med skatter og bidrag til sociale ordninger og
med EU, anskaffelse af militært udstyr, statsgarantier, gældsannulleringer, offentlige kapitalindskud i
offentlige selskaber, offentlig-private partnerskaber, omkanalisering af transaktioner osv.
4
kom (2018) 0112 - Ingen titel
1865005_0006.png
2.1.4.
Supplerende skema til indberetning af det offentliges indgreb til støtte for finansielle
institutioner
Eurostat har siden den 15. juli 2009 indsamlet et sæt supplerende data om offentlige
indgreb til støtte for finansielle institutioner. De data, der blev indsamlet i 2017,
vedrørte perioden 2007-2016. Alle medlemsstater undtagen fem (Estland, Malta,
Polen, Rumænien og Slovakiet) indberettede statslige indgreb i denne periode. I
Finland (2008) og Tjekkiet (2013-2015) vedrørte de eneste indgreb, der blev
indberettet, eventualforpligtelser. Med undtagelse af Slovenien og Cypern
indberettede alle lande i 2016 enten en begrænset stigning i deres underskud eller en
neutral virkning som følge af det offentliges indgreb til støtte for finansielle
institutioner. Eurostat offentliggjorde sideløbende med sin EDP-pressemeddelelse et
baggrundsnotat, der gav flere oplysninger om indholdet af det supplerende skema og
konklusioner vedrørende data
12
.
2.1.5.
Spørgeskema om mellemstatslig långivning
Medlemsstaterne leverer data om mellemstatslig långivning, sædvanligvis i
forbindelse med finansielle støtteprogrammer. Disse data og yderligere oplysninger
om den europæiske finansielle stabilitetsfacilitet er en del af EDP-
pressemeddelelsen. I 2013
-
2016 vedrørte disse data hovedsagelig Grækenland,
Irland og Portugal.
Bilateral mellemstatslig långivning trækkes fra ved beregningen af EU-28- og
euroområdeaggregaterne for offentlig gæld efter Maastrichtkriterierne, da begge
vises på konsolideret basis.
2.2.
2.2.1.
Overholdelse af regnskabsregler og de statistiske datas konsistens
Udveksling af oplysninger og præciseringer
I den tre uger lange indberetningsperiode mellem forårs-/efterårsindberetningsfristen
og offentliggørelsesdatoen kontaktede Eurostat alle medlemsstaternes nationale
statistikmyndigheder for at anmode om yderligere oplysninger og for at præcisere,
hvordan regnskabsreglerne skal anvendes i forbindelse med bestemte transaktioner.
Denne korrespondance skete ad flere omgange.
Med indberetningsperioden efteråret 2017 som eksempel blev de første anmodninger
om præciseringer sendt til alle medlemsstater inden den 6. oktober, den næste
omgang anmodninger blev sendt til 26 medlemsstater, en tredje omgang til 17 og i
fjerde omgang blev der kun sendt anmodninger til én medlemsstat. Eurostat
anmodede visse medlemsstater om at fremlægge reviderede "EDP-
indberetningsskemaer", reviderede skemaer for de tilgrundliggende offentlige
regnskaber (dvs. udgifts- og indtægtsregnskaber på årsbasis og finansielle og ikke-
finansielle konti på kvartalsbasis) og et revideret "spørgeskema vedrørende EDP-
indberetningsskemaerne". I de fleste tilfælde var ændringerne i dataene fra oktober
2017-indberetningsperioden rettelser af tekniske fejl, interne uoverensstemmelser og
tilpasninger i EDP-indberetningsskemaerne eller i det tilhørende spørgeskema. Et
par ændringer vedrørte en opdatering af kildedata, herunder forventede data for
2017.
12
http://ec.europa.eu/eurostat/documents/1015035/2022710/Background-note-on-gov-interventions-OCT-
2017-final.pdf
5
kom (2018) 0112 - Ingen titel
1865005_0007.png
2.2.2.
Dialogbesøg og metodologiske besøg
Der er i forordning (EF) nr. 479/2009 fastsat bestemmelser om dialogbesøg og
metodologiske besøg. Repræsentanter for GD for Økonomiske og Finansielle
Anliggender og Den Europæiske Centralbank deltager regelmæssigt i disse besøg
som observatører. I forbindelse med de regelmæssige (som minimum hvert andet år)
dialogbesøg i medlemsstaterne gennemgår Eurostat de indberettede data, undersøger
metodologiske spørgsmål, drøfter de statistiske procedurer og kilder, der er
beskrevet i oversigterne, og vurderer overholdelsen af de relevante regnskabsregler
(afgrænsning af den offentlige sektor, registreringstidspunktet og klassificering af
offentlige transaktioner og forpligtelser). Metodologiske besøg finder normalt kun
sted i særlige tilfælde, hvor der er konstateret betydelige risici eller potentielle
problemer i forbindelse med dataenes kvalitet.
Der kan også tilrettelægges ad hoc-besøg eller tekniske besøg, hvis Eurostat tager et
særligt vigtigt spørgsmål op med en medlemsstat, som kun kan løses ved et møde
med de berørte myndigheder.
I 2017 aflagde Eurostat EDP-dialogbesøg i Kroatien, Irland, Grækenland (to gange),
Italien, Cypern, Det Forenede Kongerige, Frankrig, Sverige, Letland, Slovenien,
Estland, Østrig, Slovakiet og Spanien. Der blev også aflagt ad hoc-besøg i Polen,
Luxembourg og Ungarn.
Eurostat foretog ingen metodologiske besøg i 2017.
De endelige resultater af hvert dialogbesøg, herunder de aftalte aktionspunkter og
status for de spørgsmål, som blev rejst, sendes til Det Økonomiske og Finansielle
Udvalg og offentliggøres på Eurostats hjemmeside
13
. Dialogbesøgene samt
gennemførelsen af disse aktionspunkter har gradvist forbedret datakvaliteten
betydeligt.
2.2.3.
Særlig rådgivning ydet af Eurostat
Medlemsstaterne spørger regelmæssigt Eurostat til råds om forskellige
nationalregnskabstekniske spørgsmål vedrørende fremtidige eller allerede
gennemførte transaktioner. Eurostat yder rådgivning i overensstemmelse med de
offentliggjorte retningslinjer
14
. Af hensyn til gennemsigtigheden har Eurostat siden
juli 2016 offentliggjort alle sine rådgivningsskrivelser
15
uden først at indhente
samtykke fra den berørte medlemsstat, sådan som det var praksis indtil da. Eurostat
offentliggjorde 12 rådgivningsskrivelser i 2017:
2.2.4.
Nyere metodologiske spørgsmål
Eurostat overvåger anvendelsen af reglerne i ENS 2010 og dens metodologiske
afgørelser ved at analysere de data, som medlemsstaterne har indberettet i EDP-
skemaerne og "spørgeskemaet vedrørende EDP-indberetningsskemaerne", samt
gennem drøftelser med de nationale statistikmyndigheder under EDP-
dialogbesøgene.
Eurostat stiller yderligere metodologisk vejledningsmateriale om regnskabsreglerne
for både EDP-statistikker og statistikker over statsfinanserne (GFS - government
13
14
15
http://ec.europa.eu/eurostat/web/government-finance-statistics/excessive-deficit-procedure/eurostat-edp-
visits-to-member-states
http://ec.europa.eu/eurostat/web/government-finance-statistics/methodology/guidance-on-accounting-rules
http://ec.europa.eu/eurostat/web/government-finance-statistics/methodology/advice-to-member-states
6
kom (2018) 0112 - Ingen titel
1865005_0008.png
finance statistics), der supplerer de generelle bestemmelser i ENS 2010, til rådighed.
Der udsendes vejledninger under Eurostats ansvar efter høring af medlemsstaternes
statistikmyndigheder. Der udsendes præciseringer under Eurostats ansvar, hvori der
redegøres for regnskabsreglerne for en række meget specifikke spørgsmål.
I 2017 offentliggjorde Eurostat vejledninger om mobiltelefonlicenser,
udnyttelsesrettigheder og andre licenser (27. marts) og om registrering af kontrakter
om energimæssig ydeevne i offentlige regnskaber (19. september).
Medlemsstaternes retningslinjer for udfyldelse af EDP-indberetningen vedrørende
det offentlige underskud og gæld, der anvendes til sammenstilling af EDP-
statistikker, blev opdateret i overensstemmelse med ENS 2010 (23. marts).
De emner, der ikke var dækket i tilstrækkelig grad, gennem eksisterende
vejledninger og retningslinjer blev analyseret nærmere og drøftet i tekniske
arbejdsgrupper og projektgrupper.
Ud over de to regelmæssige møder i arbejdsgruppen for EDP-statistikker, oprettede
Eurostat fire projektgrupper (om henholdsvis kontrakter om energimæssig ydeevne,
en vejledning for offentlige underskud og gæld, statistikker over statsfinanserne og
formålsklassifikationen for offentlig forvaltning og service) samt to særlige
ekspertmøder (om afviklingsselskaber og giftig gæld).
Eurostat fortsatte arbejdet med at følge op på Økofinrådets konklusioner fra
november 2016 vedrørende statistikker i samarbejde med Det Økonomiske og
Finansielle Udvalgs underudvalg vedrørende statistik og med Det Økonomiske og
Finansielle Udvalg (suppleanter). Efter anmodning fra Rådet udarbejdede Eurostat
en rettidig fremskridtsrapport og fremlagde den for EFC. Eurostat udarbejdede også
et dokument, der fastlagde detaljerede procedurer for udvikling og gennemførelse af
metoder til understøttelse af data vedrørende proceduren i forbindelse med
uforholdsmæssigt store underskud
16
, hvis primære formål er at fastlægge faste
procedurer for det metodologiske arbejde vedrørende EDP og GFS med et særligt
fokus på klarhed, gennemsigtighed og rettidighed. I dokumentet gøres der rede for
de forskellige typer metodologisk vejledning, som der findes ud over ENS 2010, for
hvad høringsprocessen er for hver type samt for de nærmere bestemmelser for
gennemførelsen.
Den 22. februar vedtog Kommissionen en rapport om undersøgelsen af manipulation
af statistikker i Østrig (jf. forordning (EU) nr. 1173/2011 om en effektiv
håndhævelse af budgetovervågningen i euroområdet og Kommissionens afgørelse af
3. maj 2016) og en henstilling med henblik på Rådets gennemførelsesafgørelse om
en bod, der pålægges Østrig for manipulation af gældsdata i delstaten Salzburg. I
henhold til artikel 8, stk. 1, i forordning (EU) nr. 1173/2011, skal Rådet træffe
afgørelse vedrørende henstillingen.
2.2.5.
Overensstemmelse med de tilgrundliggende offentlige regnskaber
Indberetningsfristerne, som ved forordning (EF) nr. 479/2009 blev fastsat til den 1.
april og den 1. oktober, blev indført for at sikre overensstemmelse med de
tilgrundliggende årlige og kvartårlige regnskaber for den offentlige sektor som
meddelt i forskellige ENS-indberetninger til Eurostat. Eksempelvis bør de samlede
udgifts- og indtægtsbeløb være i overensstemmelse med de indberettede underskud.
16
http://ec.europa.eu/eurostat/documents/1015035/2041329/Procedures-Dev-and-Implt-Methodology-EDP-
data.pdf
7
kom (2018) 0112 - Ingen titel
1865005_0009.png
EDP-dataene stemte som regel overens med de indberettede ENS 2010-regnskaber
for den offentlige sektor, selv om både statuskontiene for finansielle aktiver og
passiver (beholdninger) og de finansielle konti for offentlig forvaltning og service på
kvartalsbasis (ENS-skema 27) gav anledning til bekymring. Der er stadig behov for
en yderligere indsats fra visse medlemsstater for at forbedre konsistensen mellem
EDP-skema 3 og ENS-tabel 27.
Der er betydelige uoverensstemmelser vedrørende finansielle nettotransaktioner for
en række år for Grækenland, fordi de finansielle regnskaber, der er indberettet af den
græske nationalbank, ikke er enslydende med de EDP-data, der er indberettet af
ELSTAT. Den græske nationalbank har ikke fulgt Eurostats vejledning for ENS
2010-regnskaber på en række områder. I oktober 2015 besluttede Eurostat at undlade
at offentliggøre ENS-tabel 27 for Grækenland, indtil problemerne var blevet løst.
Hvad angår Tyskland, Spanien og Portugal adskiller indberetningen af statistiske
afvigelser i indberetningsskemaet for oktober 2017 sig fra konventionen for ENS-
tabel 27, og dette fører til betydelige forskelle for alle årene.
BNP-tallene var konsistente for alle medlemsstaterne, bortset fra mindre forskelle
for Frankrig (april) og Litauen (oktober), hvor begge lande indrapporterede en
foreløbig udgave af årsregnskaberne i forbindelse med EDP.
De data om overskud/underskud, faste bruttoinvesteringer og renteudgifter, som
medlemsstaterne har indberettet, var i fuld overensstemmelse med de årlige og
kvartalsvise data om de offentlige udgifter og indtægter (ENS-tabel 2 og 25).
Dataene om årlig gæld og offentlig gæld på kvartalsbasis (ENS-tabel 28) er også i
fuldkommen overensstemmelse for alle medlemsstater.
2.3.
2.3.1.
Offentliggørelse
Offentliggørelse af overordnede tal og detaljerede indberetningsskemaer
I henhold til artikel 14, stk. 1, i forordning (EF) nr. 479/2009 "[fremlægger]
Kommissionen (Eurostat) [...] dataene om det faktiske offentlige underskud og den
faktiske offentlige gæld med henblik på anvendelsen af protokollen om proceduren i
forbindelse med uforholdsmæssigt store underskud senest tre uger efter udløbet af de
indberetningsfrister [...]. Fremlæggelsen af dataene sker ved offentliggørelse."
Eurostat offentliggjorde tallene for det offentlige underskud og den offentlige gæld
på sin hjemmeside den 24. april
17
og den 23. oktober
18
sammen med samtlige
endelige indberetningsskemaer
19
, som medlemsstaterne havde indsendt, og notater
om:
stock-flow-tilpasning
offentlige indgreb til støtte for finansielle institutioner
beholdningen af
forudbetalinger
passiver
i
forbindelse
med
handelskreditter
og
17
18
19
http://ec.europa.eu/eurostat/documents/2995521/7997684/2-24042017-AP-EN.pdf/d83f50f3-ecab-457a-
a46b-f58d3e42a030
http://ec.europa.eu/eurostat/documents/2995521/8338481/2-23102017-AP-EN.pdf/d980082d-a002-4871-
9d81-a4152e27e0c4
http://ec.europa.eu/eurostat/web/government-finance-statistics/excessive-deficit-procedure/edp-notification-
tables
8
kom (2018) 0112 - Ingen titel
1865005_0010.png
ændringer af det offentlige overskud/underskud og gæld (dette blev
offentliggjort separat for første gang i april).
Eurostat offentliggjorde ligeledes en pressemeddelelse om gælden efter
Maastrichtkriterierne på kvartalsbasis, ca. t+115 dage
20
, samt en pressemeddelelse
om det kvartårlige offentlige underskud.
I henhold til forordning (EF) nr. 479/2009 skal medlemsstaterne offentliggøre deres
faktiske data om underskud og gæld. Alle medlemsstater offentliggør data om
underskud og gæld på nationalt plan. De fleste har meddelt Eurostat, at de
offentliggør alle deres EDP-skemaer. Fem medlemsstater (Bulgarien, Italien,
Luxembourg, Polen og Slovakiet) offentliggør kun nogle af indberetningsskemaerne.
Frankrig offentliggør kun tallene for underskud og gæld og ingen EDP-skemaer på
nationalt plan.
2.3.2.
Forbehold vedrørende dataenes kvalitet
Oktober 2017
Eurostat har udtrykt forbehold vedrørende kvaliteten af de data, som Frankrig har
indberettet, hvad angår registreringen af en række transaktioner gennemført af
Agence Française de Développement.
Eurostat fastholdt sit forbehold vedrørende kvaliteten af de data, der var blevet
indberettet af Belgien og Ungarn (forbeholdet blev for Ungarns vedkommende
trukket delvist tilbage).
Eurostat trak sit forbehold vedrørende kvaliteten af de data, som Luxembourg havde
indberettet, (udtrykt i sin pressemeddelelse af 24. april 2017) tilbage.
April 2017
Eurostat udtrykte et forbehold vedrørende kvaliteten af de data, som Luxembourg
havde indberettet, hvad angår sektorklassificeringen af sygehuse samt en række
tekniske spørgsmål såsom registreringen af tilgodehavender og forpligtelser,
størrelsen af statistiske forskelle i skemaer vedrørende proceduren i forbindelse med
uforholdsmæssigt store underskud og manglende data for kommunal forvaltning og
service.
Eurostat fastholdt sit forbehold vedrørende kvaliteten af de data, der var blevet
indberettet af Belgien og Ungarn.
Eurostat trak sit forbehold vedrørende kvaliteten af de data, som Cypern havde
indberettet, (udtrykt i sin pressemeddelelse af 21. oktober 2016) tilbage.
2.3.3.
Ændring af de indberettede data
Eurostat har ikke ændret de data, som medlemsstaterne indberettede i EDP-
indberetningerne i april eller oktober 2017.
2.3.4.
Offentliggørelse af metadata (oversigter)
21
Det fremgår af forordning (EF) nr. 479/2009, at EDP-oversigterne er en del af de
statistiske oplysninger, som medlemsstaterne skal levere. I henhold til forordningen
skal oversigterne også offentliggøres nationalt.
20
21
"t" henviser til udgangen af indberetningsperioden.
Oversigter over metoder, procedurer og kilder, der er anvendt til at indsamle data om det faktiske underskud
og den faktiske gæld og de tilgrundliggende offentlige regnskaber.
9
kom (2018) 0112 - Ingen titel
Eurostat har ændret formatet for EDP-oversigterne og foretaget strukturelle
ændringer og indført krav om mere detaljerede oplysninger. Der er opnået enighed
om den nye skabelon for oversigter, der er tilpasset ENS 2010, og ved udgangen af
2017 havde Eurostat offentliggjort reviderede oversigter for 21 medlemsstater. De
resterende syv medlemsstater har indsendt et udkast til en EDP-oversigt. De endelige
EDP-oversigter for Grækenland, Irland og Østrig vil blive offentliggjort i løbet af de
kommende måneder. Der forventes yderligere fremskridt, hvad angår Frankrig,
Cypern, Luxembourg og Nederlandene.
3.
K
ONKLUSIONER
Eurostat anerkender de fortsatte generelle forbedringer i de indberettede datas
konsistens og fuldstændighed. Budgetdataenes kvalitet skal dog forbedres
yderligere. I 2017 har Eurostat intensiveret de bilaterale præciseringer i forbindelse
med vurderingen af EDP-indberetningerne. Eurostat styrkede også kontakterne og
samrådet med medlemsstaterne mellem indberetningerne. Offentliggørelsen af alle
Eurostats rådgivningsskrivelser om metodologi forbedret videndelingen og
gennemsigtigheden. Det samme er tilfældet for den meget omfattende
kommunikationsindsats mellem brugere og producenter af statistikker i forbindelse
med metodeudvikling.
Der er fortsat konsistensproblemer med de finansielle kvartalsregnskaber i nogle
medlemsstater, navnlig i Grækenland.
Eurostat udtrykte forbehold vedrørende kvaliteten af de data, som Luxembourg
indberettede i EDP-indberetningen i april, og som Frankrig indberettede i EDP-
indberetningen i oktober. Eurostat trak sine forbehold vedrørende Cypern (april) og
Luxembourg (oktober) tilbage og fastholdt forbeholdene vedrørende Belgien og
Ungarn (april og oktober).
Alt i alt konkluderer Eurostat, at kvaliteten af indberetningen af budgetdata fortsatte
med at blive forbedret i 2017. Generelt har medlemsstaterne indsendt oplysninger,
som er af højere kvalitet og mere fuldstændige i EDP-indberetningsskemaerne og i
andre statistiske indberetninger.
10