Europaudvalget 2018-19 (1. samling)
KOM (2018) 0340 Bilag 2
Offentligt
1955132_0001.png
EU og Internationalt
Den 17. oktober 2018
MFVM 682
___________________________________________________________________
Samlenotat
Tidlig forelæggelse i Folketingets Europaudvalg den 26. oktober 2018
____________________________________________________________________
6.
1.
1.
2.
3.
4.
5.
7.
8.
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om reduktion af visse
plastprodukters miljøpåvirkning.
Tidlig forelæggelse
KOM (2018) 340
Side 2
9.
1
kom (2018) 0340 - Bilag 2: Samlenotat vedr. forslag til direktiv om plastprodukters miljøpåvirkning til mødet i Europaudvalget 26/10-18
1955132_0002.png
NOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
1.
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om reduktion af visse plastpro-
dukters miljøpåvirkning
KOM(2018) 340
Revideret udgave af grundnotat oversendt til Folketingets Europaudvalg den 22. juni 2018. Ændringer er
markeret i marginen.
Resumé
Kommissionen har fremlagt forslag til direktiv om reduktion af visse plastprodukters miljøpåvirkning.
Formålet er at reducere mængden af henkastet plastaffald. Direktivet indeholder initiativer til håndtering
af 1o engangsprodukter af plast samt fiskeredskaber, der indeholder plast. Direktivets væsentligste initiati-
ver er følgende: 1) Forbud mod salg af engangsbestik og -tallerkner, sugerør, ballonpinde, drinkspinde og
vatpinde fremstillet af plast fra 2021. 2)krav om, at drikkevarebeholdere, herunder plastikflasker og mæl-
ke- og juicekartoner, skal konstrueres så plastlåg ikke kan adskilles fra selve beholderen fra 2022 og 3)
krav om indførelse af udvidet producentansvar (producent og importør ansvarlig for egne produkter i
affaldsfasen) og krav om afholdelse af udgifter til oprydning af henkastet affald på cigaretfiltre, engangs-
bægre og hygiejneartikler m.m. fra 2021. Forslaget vurderes at medføre betydelige erhvervsøkonomiske
konsekvenser. Forslagets initiativer vurderes at indeholde en skærpet beskyttelse af det danske havmiljø og
af dansk natur og miljø i forhold til henkastning af plastaffald.
Baggrund
Kommissionen har ved KOM (2018) 340 af den 28. maj 2018 fremsendt forslag om direktiv om reduktion af
visse plastprodukters miljøpåvirkning. Forslaget er oversendt til Rådet den 28. maj 2018 i en dansk sprogud-
gave.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF 192, stk. 1 og skal behandles efter proceduren for den almindelige
lovgivningsprocedure i TEUF artikel 294.
Forslaget forventes vedtaget på et kommende rådsmøde.
Formål og indhold
Forslaget skal ses i sammenhæng med øvrige fælleseuropæiske initiativer til bekæmpelse af plastforurening.
Den nyligt fremførte europæiske plaststrategi fra januar 2018 påpegede behovet for et lovgivningsinitiativ på
EU-plan, specifikt rettet mod engangsplastprodukter.
Baggrunden for fremsættelse af forslaget er Kommissionens ønske om at begrænse affald i havene i tråd med
de internationale forpligtelser, Fællesskabet tidligere har indgået. Direktivets fokus på plastprodukter skyl-
des, at 80-85 % af den samlende affaldsmængde fundet på udvalgte europæiske strande er plastaffald. Plast-
affald i havet udgør en risiko for dyrelivet, idet blandt andet havpattedyr og havfugle kan indtage og ophobe
plast i kroppen samt risikere at sidde fast i plaststykker eller blive kvalt. Plastaffald i havet har også sam-
fundsøkonomiske konsekvenser bl.a. i form af øgede udgifter til strandrensning samt gener for skibsfart,
fiskeri, turisme og rekreative aktiviteter. Plastaffald i havet kan ved slid og nedbrydning danne mikroplast.
Bag initiativet til direktivet ligger også et ønske om at fremme cirkulær økonomi ved bedre indsamling og
behandling af plastaffald, samt et ønske om at skabe fokus på mere selektiv anvendelse af plastprodukter. En
fælles koordineret indsats på dette område modvirker et fragmenteret marked med nationale særregler.
Udkastet til direktivet indeholder blandt andet forslag om:
2
kom (2018) 0340 - Bilag 2: Samlenotat vedr. forslag til direktiv om plastprodukters miljøpåvirkning til mødet i Europaudvalget 26/10-18
1955132_0003.png
-
-
-
-
-
-
At medlemsstaterne skal sikre initiativer til væsentlig reduktion af forbruget af visse engangsplastpro-
dukter til mad og drikkevarer (for eksempel visse fødevarebeholdere til fastfood og take-away samt drik-
kebægre).
At visse plastprodukter forbydes på det indre marked (forslaget indeholder forbud mod salg af engangs-
bestik og tallerkner, sugerør, ballonpinde og vatpinde fremstillet af plast).
At der stilles designkrav til, at plastlåg fastgøres på drikkevarebeholdere.
At medlemsstaterne skal sikre separat indsamling af minimum 90 % af al drikkevareemballage af plast-
flasker.
At medlemsstaterne skal sikre, at visse engangsplastprodukter (vådservietter, bind, tamponer og ballo-
ner) mærkes med information om f.eks. miljøpåvirkning ved henkastning i naturen.
At medlemsstaterne skal sikre, at der etableres et udvidet producentansvarssystem for fiskeudstyr, med
komponenter af plast (herunder garn), samt for en række produkter herunder: cigaretfiltre, engangsbæg-
re, fødevarebeholdere, engangsservice, indpakningsposer, drikkevarebeholdere, vådservietter, hygiejne-
bind, balloner og letvægtsbæreposer. Producentansvaret indebærer som minimum, at den markedsfø-
ringsansvarlige skal finansiere indsamling af plastaffaldet, behandling heraf og oprydning af henkastet
affald.
Formandsskabets ændringsforslag:
Formandsskabet har fremlagt en række ændringsforslag, hvor der blandt andet etableres en fleksibilitet i
forhold til at bestemme en særskilt procentdel af de omkostninger, som producenterne forventes at skulle
betale til oprensning af affald. Dog lægges stadig op til, at alle produkter bliver pålagt udvidet producentan-
svar. Med kompromisforslaget lægges endvidere op til, at krav om separat indsamling af plastflasker indfases
med en målsætning på 75 % i 2025 og 90 % i 2030 i modsætning til det oprindelige forslag om 90 % i 2025.
Med kompromisforslaget etableres endvidere en fleksibilitet i forhold til at krav om udvidet producentansvar
kan gennemføres via fælles aftaler frem for national lovgivning, så længe minimumskriterierne for udvidet
producentansvar i henhold til affaldsrammedirektivet overholdes.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentets Miljøudvalg har den 10. oktober 2018 stemt om ændringsforslag, hvor der blandt andet
lægges op til, at medlemsstaterne i forhold til forbrugsreduktion skal sætte kvantitative målsætninger, lige-
som de skal udarbejde nationale handlingsplaner. Der lægges endvidere op til, at der også indføres krav om
reduktion i forhold til affald fra tobaksprodukter. I forhold til restriktion af markedsadgangen lægges op til,
at det også skal omfatte tynde plastikposer, føde- og drikkevarebeholdere af flamingo samt produkter af oxo-
plastik. Der stilles krav til medlemsstaterne om at sikre, at i 2025 må drikkevarebeholdere, som er omfattet
af designkrav, kun komme på markedet, hvis de indeholder minimum 35 % genanvendt materiale og er gen-
anvendelige. Medlemsstaterne skal også sikre at der fra 2025 indsamles 50 % af affaldet fra fiskeudstyr, der
indeholder plastik, og at minimum 15 % skal genanvendes.
Nærhedsprincippet
Kommissionen påpeger, at hvis medlemsstaterne hver især træffer ukoordinerede foranstaltninger med for-
skelligt omfang, fokus og ambitionsniveau, risikerer det at have negativ effekt på sammenhængen i det indre
marked. Af denne grund argumenterer Kommissionen for nødvendigheden af at etablere en harmoniseret
lovramme, der fastlægger fælles mål og foranstaltninger på EU-plan for at forebygge og reducere mængden af
marint plastaffald. Forslaget vurderes at være i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
De produkter, som behandles i direktivet, er i dansk lovgivning reguleret af flere regelsæt. Den væsentligste
regulering er lov om afgift på visse emballager, poser, engangsservice og pvc-folier (emballageafgiftsloven).
Loven pålægger afgift på både engangsservice og bæreposer over 5 liter og vurderes at have en vis forbrugs-
reducerende effekt. Hovedparten af drikkevareemballager i Danmark er desuden omfattet af det danske
pantsystem, jf. pantbekendtgørelsen. Den del af produkterne der betegnes som emballage er dækket af em-
ballageaffaldsdirektivet, herunder direktivets bestemmelser om indførelse af udvidet producentansvar for
emballage. Emballageaffaldsdirektivet er endnu ikke implementeret i dansk ret. Produkter såsom vatpinde,
3
kom (2018) 0340 - Bilag 2: Samlenotat vedr. forslag til direktiv om plastprodukters miljøpåvirkning til mødet i Europaudvalget 26/10-18
1955132_0004.png
tamponer og vatrondeller er reguleret af produktsikkerhedsloven og REACH. Hvis produkter såsom vådser-
vietter for eksempel indeholder lotion er dette reguleret af kosmetikreglerne. Balloner er reguleret af lege-
tøjsbekendtgørelsen. Samtidig pålægger havstrategiloven, som implementerer EU’s havstrategidirektiv, at
der udarbejdes havstrategier,
som sikrer, at der opnås god miljøtilstand i havmiljøet, herunder at ”egenska-
berne ved og mængderne af affald i havet ikke skader kyst-
og havmiljøet”.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Vedtagelse af det fremlagte forslag vil medføre behov for tilpasning af dansk lovgivning.
Økonomiske konsekvenser
Samlet set vurderes forslaget at medføre betydelige erhvervsøkonomiske omkostninger i størrelsesordenen
210-270 mio. kr. årligt samt engangsomkostninger for ca. 16 mio. kr., for de dele af forslaget, som det har
været muligt at opgøre.
De nuværende offentlige udgifter til oprydning af henkastet affald fra produkter, der er omfattet af direktivet
skønnes med stor usikkerhed til 90-150 mio. kr. årligt, hvoraf størstedelen afholdes frivilligt af kommunerne.
Med direktivet pålægges erhvervet at afholde minimum 80 % af udgifterne hertil.
Forslaget ventes desuden at medføre offentlige merudgifter samt erhvervsøkonomiske omkostninger, idet
udgifterne til indkøb af engangsprodukter vil stige. Hertil kommer erhvervsøkonomiske konsekvenser ved et
forbud mod salg af engangsbestik og andet engangsplastik. Det har ikke været muligt at opgøre disse effekter.
Det er ikke afklaret, om et producentansvar mest hensigtsmæssigt vil skulle implementeres med indførelse af
afgifter, gebyrer eller anden form for regulering. Direktivet muliggør, at producentansvarsordningen, herun-
der evt. administrationsomkostninger for kommunerne, finansieres fuldt ud af producenterne. Oprydning af
henkastet affald vil fortsat være en frivillig opgave for kommunerne. Forslaget vurderes dermed ikke som
udgangspunkt at kunne medføre et DUT-krav, medmindre kommunerne pålægges omkostninger, som pro-
ducenterne ikke dækker. Tilsvarende vurderes den kommunale serviceramme ikke umiddelbart at kunne
reduceres med udgangspunkt i DUT, selvom direktivet forventes at reducere kommunernes nettoomkostnin-
ger til oprydning.
Forslaget forventes at medføre merudgifter for forbrugere til køb af alternative engangsprodukter samt et
mindre udbud heraf.
Der er ikke foretaget en analyse af forslagets samfundsøkonomiske effekter.
Det bemærkes, at emballageafgiften på engangsservice indbringer ca. 140 mio. kr. årligt. Der skønnes et
uændret provenu fra afgiften, selvom forslaget indføres, idet forbrugerne vil substituere mod anden afgiftsbe-
lagt engangsservice.
Forslaget vurderes ikke at have indvirkning på EU’s budget.
Forslagets konsekvenser er nærmere uddybet nedenfor:
Fødevarebeholdere og drikkebægre.
Her foreslår Kommissionen tiltag til opnåelse af en ”Betydelig redukti-
on” af forbruget.
Formålet er at reducere brugen af fødevarebeholdere og drikkebægre. Kommissionen har
ikke fastlagt en metode for opfyldning af målsætningen, ligesom Kommissionen heller ikke har fastsat en
egentlig kvantitativ målsætning. Artiklen stipulerer, at Kommissionen efterfølgende vedtager en gennemfø-
relsesretsakt, som fastsætter metoden til beregning af reduktionen. Konsekvenserne af artiklen, både miljø-
mæssigt og økonomisk, er derfor ukendte på nuværende tidspunkt. Initiativet er tilsigtet ”on-the-go”-
produkter, men afgrænsningen heraf giver anledning til nogen tvivl,
ligesom forståelsen af ’en betydelig re-
4
kom (2018) 0340 - Bilag 2: Samlenotat vedr. forslag til direktiv om plastprodukters miljøpåvirkning til mødet i Europaudvalget 26/10-18
1955132_0005.png
duktion’ ikke er klart defineret. Det bemærkes, at Danmark allerede har en emballageafgift på engangsser-
vice.
Vatpinde, bestik, tallerkner, rørepinde, sugerør og ballonpinde af plast.
Her foreslår Kommissionen at disse
produkter forbydes. Der er på nuværende tidspunkt identificeret én dansk producent af engangsplastikbe-
stik, men det kan ikke udelukkes, at et forbud mod disse produkter vil ramme flere danske virksomheder.
Overordnet vurderes dette initiativ dog ikke at indebære betydelige omkostninger for danske producenter.
Initiativet vurderes heller ikke at være forbundet med betydelige omkostninger for dansk detailhandel, da
produkterne vil kunne substitueres med lignende produkter af andre materialer. Initiativet vil muligvis med-
føre fordyrende omkostninger for restaurationsbranchen i forbindelse med overgang til andet engangsser-
vice. Det har dog ikke været muligt for branchen at opgøre omfanget. Danmarks Tekniske Universitet har ved
gennemførelse af en komparativlivscyklusanalyse bekræftet, at de substituerbare produkter, for eksempel
træ, papir, pap, bambus, som forudses at erstatte de engangsplastikprodukter, som forbydes, også er hen-
sigtsmæssige alternativer ud fra et bredt livscyklusperspektiv.
Designkrav.
Kommissionen foreslår krav om, at drikkevarebeholdere omfattet af direktivet (herunder pla-
stikflasker og papkartoner med en plastikbelægning, som f.eks. mælke- og juicekartoner) skal konstrueres
således, at plastlåg ikke kan adskilles fra selve beholderen. Drikkevareproducenterne estimerer, at dette vil
betyde merudgifter årligt på 110 mio. kr., som følge af overgang til låg, der er 3 gange dyrere end de i dag
anvendte låg. Dansk Retursystem oplyser, at flaskerne i deres system allerede i dag indleveres med låg, hvor-
for henkastede låg ikke vurderes at udgøre et nævneværdigt miljøproblem i Danmark.
Indsamling af minimum 90 % af al drikkevareemballage af plast.
Kommissionens forslag om indsamlings-
krav på 90 % vurderes at være opfyldt i Danmark for de emballager, der indgår i pantsystemet. Mængden af
drikkevareemballager, der ikke indgår i pant- og retursystemet er dog ikke afdækket, det er derfor på nuvæ-
rende tidspunkt ikke klart, om Danmark samlet set lever op til kravet om 90 % indsamling af drikkevareem-
ballager.
Krav til mærkning.
Kommissions forslag om krav til mærkning af vådservietter, bind, tamponer og balloner
med henblik på at undgå henkastning ved udskylning i toiletter, vurderes ikke at medføre nævneværdige
meromkostninger.
Udvidet producentansvar.
Kommissionen foreslår indførelse af udvidet producentansvar for fiskeredskaber,
der indeholder plast, samt for alle ovenfor nævnte engangsplastprodukter, med undtagelse af de produktty-
per, som foreslås forbudt. Producentansvaret er desuden udvidet til også at indeholde krav om, at producen-
terne skal afholde omkostninger til oprydning. Producenternes omkostninger forbundet hermed er endnu
ikke estimeret, men vurderes at udgøre den væsentligste omkostning i direktivet. Som indikation for om-
kostningsniveauet kan ses til kommunernes omkostninger til behandling af de samme produkttyper.
Det må forventes, at producenternes meromkostninger overvæltes på forbrugerne, såvel som forbrugerne i
dag betaler for den kommunale affaldsbehandling. Ved et producentansvar står forureneren-betaler-
princippet tydeligere frem, eftersom det er forbrugere af de givne produkter, som betaler for affaldsindsam-
lingen og oprydningen.
Beskyttelsesniveauet og andre konsekvenser
Forslagets initiativer vurderes at indeholde en skærpet beskyttelse af det danske havmiljø og generelt skær-
pet beskyttelse af dansk natur og miljø i forhold til henkastning af plastaffald og understøtter implemente-
ringen af havstrategidirektivet. Forslagets endelige effekt for beskyttelsesniveauet vil i høj grad afhænge af,
hvilke produkter, løsninger og materialer, der erstatter dem, som udfases som følge af forslaget. Det er
Kommissionens og Miljø- og Fødevareministeriets vurdering, at et forbud mod visse produkter alene vil re-
ducere det samlede antal plastik genstande på europæiske strande med 17 %. Krav om separat indsamling på
90 % plastikflasker vil desuden give en væsentligt forbedret genanvendelse af plastikflasker i EU, svarende til
det danske niveau. Forslaget vurderes også at påvirke mængden af plastikaffald, som skyller op på danske
strande. De særskilte danske miljøeffekter kan dog ikke estimeres.
5
kom (2018) 0340 - Bilag 2: Samlenotat vedr. forslag til direktiv om plastprodukters miljøpåvirkning til mødet i Europaudvalget 26/10-18
1955132_0006.png
Høring
Sagen har været i skriftlig høring i oktober 2018 i EU Miljøspecialudvalget, der er modtaget følgende hø-
ringssvar:
Plastic Change er positive overfor forslaget. Plastic Change tilføjer, at overgang til engangsprodukter af andre
materialer kan medføre uhensigtsmæssige og ukendte miljømæssige problematikker, hvorfor det er vigtigt at
materialeforbruget ikke stiger. Plastic Change påpeger nødvendigheden af, at have fokus på reduktion i pro-
duktion og forbrug af engangsprodukter gennem økonomiske virkemidler og incitamentsmodeller. Plastic
Change støtter overførsel af ansvar for oprydning til producenten. I forhold til designkrav om fastgørelse af
låg på drikkevarebeholdere er Plastic Change skeptisk og efterspørger en klarere definition, da en uhensigts-
mæssig omgåelse af kravet kan medføre låg af andre materialer, hvilket vil besværliggøre genanvendelsen.
Landbrug & Fødevarer hæfter sig særligt ved kravet om fastførelse af låg til drikkevarebeholdere. Landbrug &
Fødevarer har endnu ikke beregnet omkostningerne forbundet med indførelse af et krav om fastgørelse af
plastiklåg i forhold til mejerisektoren men skønner, at mejerisektoren i Danmark årligt sælger ca. 500 mio.
beholdere med plastiklåg. Landbrug & Fødevarer vurderer, at der vil være væsentlige omkostninger forbun-
det med udvikling af nye lågtyper for disse produkter, som ikke er medtaget. Landbrug & Fødevarer foreslår,
at der arbejdes for en alternativ løsning med undtagelse for mejeriprodukter. Argumenteret herfor er at disse
produkter hovesagligt forbruges i hjemmet, hvorfor de bortskaffes korrekt og dermed i langt mindre grad er
tilbøjelige til at ende som henkastet affald. Det påpeges desuden, at et krav om fastgørelse af låg vil besvær-
liggøre affaldssorteringen, da låget skal frigøres fra mælkekartonen for at indgå i den separate plastikindsam-
ling.
Det Økologiske Råd støtter forslaget herunder indførelse af forbud mod engangsprodukter, som ses som et
særligt problem i forhold til plastforurening af naturen. Hertil tilføjes at der bør arbejdes for, at forbruget af
engangsprodukter nedsættes generelt og ikke blot erstattes af andre materialetyper. Det Økologiske Råd ser
behov for øget fokus på bionedbrydeligt plast, som, Det Økologiske Råd mener, giver anledning til misforstå-
elser og uhensigtsmæssig bortskaffelse. Det Økologiske Råd stiller spørgsmål til hensigtsmæssigheden af
kravet om fastførelse af låg til drikkevarebeholdere. Det anførers, at merforbruget af plastik ved fremstilling
af fastgjorte plastiklåg skal stå mål med miljøeffekterne ved at indføre af disse låg. Angående forslaget om at
drikkevarebeholdere skal indeholde minimum 35 % genanvendt materiale og være genanvendelige, anfører
Det Økologiske Råd, at hensynet til folkesundhed og miljø skal sikres, hvorfor genbrugsplasten skal være af
lige så høj kvalitet som jomfruelige plast.
Danmarks Naturfredningsforening støtter generelt forslaget. Det er vigtigt, at der er opmærksomhed om-
kring, hvilke alternative produkter, der som følge af dette forbud mod visse engangsplastprodukter, vil blive
markedsført. Det er vigtigt for Danmarks Naturfredningsforening, at forslaget ikke bliver lagt ned, af en strid
om hvorvidt andre alternativer er mere miljøskadeligt
og det ender med en kamp mellem forskellige Livs-
cyklusvurderings (LCA) metoder til at vurdere produkter. Forbuddet mod visse engangsprodukter, skal føl-
ges op af krav til de alternative produkter. Kravene kunne være: Bevislig nedbrydelige inden for 15-30 dage
under naturlige forhold, lavet af FSC-mærket træ, produkter omfattet af pantordninger osv. Dette kan følges
op med en tilpasning af emballageafgiften. Afgiften skal sikre at genanvendelse bliver indtænkt i designfasen.
Danmarks Naturfredningsforening er således enige med Plastindustrien i, at man bør følge princippet om, at
forureneren betaler. Det vil sige, at de, der markedsfører de mest miljøvenlige emballager, skal betale mindre
end dem, der markedsfører mindre miljøvenlige emballager. Udfordringen kan her blive, om der kan opnås
konsensus, omkring hvilke produkter der er mest miljøvenlige. Det er ligeledes fint at være opmærksom på
udfordringerne angående kravet om fastgørelse af låg på plastflasker. Danmarks Naturfredningsforening
mener dog, at denne udfordring, kan imødekommes af design-krav om, at låget skal kunne genanvendes
sammen med flasken. Danmarks Naturfredningsforening er dog positive i forhold til kompromisforslaget:
”at
der kan etableres en undtagelsesbestemmelse for medlemsstater med effektive retursystemer”. Undtagelsen
skal så kun omfatte de produkter, der er omfattet af pant systemet.
6
kom (2018) 0340 - Bilag 2: Samlenotat vedr. forslag til direktiv om plastprodukters miljøpåvirkning til mødet i Europaudvalget 26/10-18
1955132_0007.png
Plastindustrien meget positive over, at EU i højere grad sætter fokus på plast i havet, da det er en reel miljø-
udfordring, som skal aktivt adresseres
gerne på internationalt niveau, hvor der for alvor er mulighed for at
gøre en reel forskel. Der er ingen tvivl om, at der er plads til en klar forbedring i forhold til bedre forebyggelse
af plast i havet, øget plastgenanvendelse og mere cirkulær økonomi. Men det er afgørende med en dybdegå-
ende debat om de forskellige mekanismer. Plastindustrien oplever i øjeblikket en tendens til en unuanceret
debat om plast, som af og til medfører uigennemtænkte ønsker om at forbyde forskellige produkter - bare
fordi de er fremstillet af plast, hvilket ikke giver meget mening, hvis alternativet samlet set ikke er miljømæs-
sigt bedre. I den forbindelse vil Plastindustrien gerne generelt opfordre til, at en eventuel markedsrestriktion
af udvalgte produkter først sker efter yderligere analyser af substitutionsmuligheder, hvorvidt der reelt set
findes miljømæssige bedre alternativer til de plastprodukter, som står til at blive forbudt.
Et andet væsentligt element i direktivet er forslaget om at indføre af et udvidet producentansvar på for ek-
sempel fødevarebeholdere (beregnet til fødevarer til umiddelbar fortæring), indpakningsposer- og folier (be-
regnet til fødevarer til umiddelbar fortæring) samt drikkevarebeholdere. Såfremt forslaget realiseres bliver
det emballageproducenternes ansvar at finansiere, at de pågældende produkter eksempelvis bliver indsamlet
og affaldsbehandlet korrekt. I den forbindelse vil Plastindustrien gerne appellere til, at det udvidede produ-
centansvar bliver struktureret sådan, at man gennem systemet skaber incitament til reelt at forbedre design-
og genanvendelsesmulighederne (hvilket for eksempel ikke er sket på lignende ordninger på elektronikområ-
det). Plastindustrien ved erfaringsmæssigt, at en stor andel af engangsplastprodukterne ender i naturen net-
op på grund af dårlig/forkert forbrugeradfærd, som hvis take-away boksen bliver efterladt på havnekanten,
eller når hygiejnebindet bliver skyllet ud i toilettet. Derfor kan Plastindustrien kun støtte op om, at der bliver
taget initiativ til at skrue op for graden af forbrugeroplysning. Dette må forventes at have en positiv effekt på
den personlige ansvarsfølelse hos den enkelte forbruger, hvilket nødvendigvis må resultere i en mere hen-
sigtsmæssig affaldshåndtering.
Tobaksproducenterne har i forhold til direktivets bestemmelser om indførelse af udvidet producentansvar,
herunder ansvar for oprydning af henkastet affald, tilkendegivet, at branchen er indstillet på at påtage sig en
del af ansvaret for at minimere miljøpåvirkningen af plastikaffald. Tobaksproducenterne anbefaler dog, at
der ikke stilles krav om udvidet producentansvar i direktivet, da dette ikke vurderes hensigtsmæssigt til at
løse problematikken med forurening af havmiljøet, idet producenterne ikke har kontrol over, hvordan for-
brugerne i sidste ende vælger at bortskaffe deres plastprodukter. Tobaksproducenterne ser fokus på oplys-
ning og information om de skadelige effekter ved henkastning af plastikaffald i naturen som den bedst egne-
de indsats. Her ønsker producenterne at bidrage positivt og stiller sig til rådighed for et forpligtende partner-
skab med regeringen og relevante brancheaktører i forhold til at ændre den dårlige affaldskultur.
Danmarks Fiskeriforening bakker ikke op om forslaget om indførelse af producentansvar på fiskeredskaber.
Danmarks Fiskeriforening påpeger, at der allerede i direktivet om havnes modtagefaciliteter er regler der
sikrer et velfungerende system, hvor fiskerne kan aflevere udtjente og evt. opfiskede fiskeredskaber i havnen
uden ekstra omkostninger forbundet hermed. De økonomiske barrierer, der potentielt kunne afholde fiskere
i udenlandske havne fra at aflevere deres udtjente redskaber, er således adresseret effektivt i direktivet om
havnenes modtagefaciliteter. Hermed er der allerede skabt den fornødne ramme til at sikrer, at gamle og
opfiskede fiskeredskaber bliver bragt i land i EU. Danmarks Fiskeriforening frygter, at det bliver fiskerne, der
ender med at måtte betale eventuelle økonomiske omkostninger ved indførslen af et udvidet producentan-
svar, uden at dette bidrager til yderligere beskyttelse af miljøet.
Dansk Industri mener overordnet, at direktivets tilgang til plast er unuanceret. Det taler alene om forbud og
reduktion af forbrug af plast uden at sammenholde det med plastemballagens bidrag i forhold til længere
holdbarhed og reduktion af transportskader. Dansk Industri havde foretrukket mere fokus på at bruge plast
til de rigtige formål og på at få plast til at indgå i den cirkulære økonomi. Tilgangen er særligt problematisk i
lyset af de betydelige erhvervsøkonomiske omkostninger, der er estimeret. I Danmark indsamles 93 % af alle
plastflasker til genanvendelse gennem pantsystemet, 9 ud af 10 med låg. Dansk Industri mener derfor, at
forslaget vil medføre betydelige omkostninger for virksomhederne uden tilnærmelsesvis tilsvarende miljøge-
7
kom (2018) 0340 - Bilag 2: Samlenotat vedr. forslag til direktiv om plastprodukters miljøpåvirkning til mødet i Europaudvalget 26/10-18
1955132_0008.png
vinster. Herudover skal Dansk Industri henvise til Bryggeriforeningens høringssvar og tilslutte sig bekymrin-
gen for omkostningerne for ikke bare Bryggeriforeningens medlemmer, men virksomheder i fødevarebran-
chen bredt, idet ministeriets omkostningsestimat må betragtes som yderst konservativt. Det er endvidere
stærkt bekymrende, at også emballager, der ikke indgår i pantsystemet, formentlig vil blive omfattet af direk-
tivets krav, med betydelige erhvervsøkonomiske omkostninger til følge. Direktivet pålægger fortsat virksom-
hederne at betale for
at rydde plast væk fra EU’s strande. Hvis producentansvar instrumentet skal bruges til
at mindske plast på danske strande, er det Dansk Industris vurdering, at det beskrevne producentansvar
ikke
er et effektivt instrument. Tværtimod forekommer det urimeligt, uproportionelt og reelt i strid med princip-
pet om, at forureneren betaler. Dels kommer en stor del af plasten på danske strande fra lande uden for
Danmark og endda uden for EU. Og dels kan danske virksomheder næppe forhindre danske
eller uden-
landske
strandgæster i at efterlade plastprodukter på strandene. Producentansvar i affaldsram-
me/emballagedirektivets forstand kan potentielt give miljøgevinster ved at tilskynde til et mere miljøvenligt
produktdesign, der eksempelvis fremmer genanvendelse. Det beskrevne producentansvar vil alene ændre på,
hvem der betaler for at fjerne affald på strande. På den baggrund opfordrer Dansk Industri til, at man fra
dansk side arbejder for, at virksomhederne alene pålægges producentansvar i affaldsram-
me/emballagedirektivets forståelse heraf, hvor der i det mindste er et potentiale for, at virksomhederne kan
fremme genanvendelsen af plast. Afslutningsvist skal Dansk Industri bemærke, at det er uhensigtsmæssigt,
at dette direktiv regulerer et producentansvar, der i forvejen indgår i to andre direktiver, ligesom designkrav
og indsamlingsmål er reguleret andre steder. Det gør det vanskeligt for virksomhederne at få overblik over de
krav, der stilles til dem.
DI Fødevarer finder det betænkeligt, at forslaget tilsyneladende rammer bredere end først antaget, herunder
i relation til det nævnte designkrav, hvor man juicekartoner af pap med plasticbelægning er omfattet. DI
Fødevarer er på denne baggrund stærkt bekymret for de omkostninger som væltes over på juice og saftpro-
ducenterne. DI Fødevarer henviser i øvrigt til Dansk Industris generelle bemærkninger til forslaget.
Forslaget har tidligere i juni 2018 været i høring på høringsportalen samt i skriftlig høring i EU Miljøspecial-
udvalget.
Plastindustrien er positiv overfor forslaget men bemærker, at eventuelle forbud mod visse produkttyper bør
bygge på en komparativ livscyklusanalyse, med de produkter, som engangsplastprodukterne vil blive substi-
tueret med. Angående indførelse af producentansvar appelleres til, at det udvidede producentansvar bliver
struktureret således, at systemet skaber incitamenter til at forbedre design- og genanvendelsesmulighederne.
Derfor bør producentansvar på for eksempel fødevarebeholdere følge princippet om, at forureneren betaler.
Det vil sige, at de, der markedsfører de mest miljøvenlige emballager, skal betale mindre end dem, der mar-
kedsfører mindre miljøvenlige emballager.
Dansk Industri er positiv over for forslaget, men forholder sig skeptisk til, hvorvidt producentansvar er det
rette instrument i forhold til at reducere plast på strandene. Dansk Industri fremhæver i tråd med bemærk-
ningerne fra Plastindustrien, at incitamenterne i producentansvarssystemet er afgørende for, om målene
opnås. Ved implementering af producentansvar på emballage opfordres til fokus på at give incitamenter til
miljøvenligt produktdesign. Desuden tilkendegives tvivl om, hvorvidt krav om mærkning af korrekt bortskaf-
felse af produkter reelt vil bidrage til en adfærdsændring.
Danmarks Naturfredningsforening er positive over for forslaget og støtter et forbud mod de engangsproduk-
ter, som er årsag til meget forurening i vores natur. Foreningen påpeger dog ligeledes, at substitution med
andre engangsprodukter af andre materialer kan udgøre et problem, der bør afklares. Danmarks Naturfred-
ningsforening fremhæver, at direktivet bør have fokus på reduktion af forbruget af engangsprodukter, gerne
via inddragelse af økonomiske virkemidler til at reducere forbruget.
Danmarks Naturfedningsforening er positive overfor forslaget, men fremhæver at gennemførelsen af dette
direktiv ikke bør afvente en undersøgelse af, om der er andre plastprodukter, der skaber miljøproblemer og
8
kom (2018) 0340 - Bilag 2: Samlenotat vedr. forslag til direktiv om plastprodukters miljøpåvirkning til mødet i Europaudvalget 26/10-18
1955132_0009.png
foreslår derfor, at det i stedet sker som det næste skridt. Danmarks Naturfedningsforening finder det endvi-
dere sikkert at antage, at man i Danmark ikke indsamler 90 % af vores drikkevareemballage af plast. I den
forbindelse henvises til, at flere emballager på det danske marked for eksempel, juice mv.
ikke er en del af
pantsystemet som det er i dag.
Bryggeriforeningen stiller spørgsmål til, om ikke kommunerne bør sænke affaldsgebyret svarende til de om-
kostninger, der lægges op til fremover vil blive dækket via producentansvar, hvis affaldsgebyrerne skal fast-
sættes ud fra et hvile i sig selv princip. Bryggeriforeningen påpeger også, at kravet om at låget skal forblive
fastgjort til drikkevareemballagen forventes at medføre et 2-4 gange større materialeforbrug (svarende til
2.200 ton) til produktion af nye låg, og at udgiften til nye låg forventes tredoblet med en deraf følgende årlig
meromkostning på 110 mio. kr. Bryggeriforeningen gør opmærksom på, at 9 ud af 10 af de plastflasker, som i
dag indsamles gennem pant- og retursystemet, returneres med låg, og at restfraktionen ender i det alminde-
lige husholdningsaffald. Bryggeriforeningen mener desuden, at det bør fremgå, at Kommissionens forslag
ikke har en entydig miljøgevinst, henset til at forslaget kan føre til en negativ substitution og øget materiale-
forbrug som følge af designkrav til låg på drikkevareemballager. Bryggeriforeningen støtter, at der ikke skal
stilles designkrav om fastgørelse af låg på plastflasker.
Dansk Affaldsforening bifalder forslaget, men ser gerne indførelse af krav om incitamenter til genbrugelige
take-away-emballager. Dansk Affaldsforening peger på behov for klarere definitioner i direktivet og påpeger
desuden mulige uhensigtsmæssigheder ved kravet om, at låg skal fastgøres til drikkevareemballager, da det
kan besværliggøre genanvendelsen, hvis låget er fremstillet af en anden plasttype end selve flasken, eller hvis
låget tilføjes dele af for eksempel metal. Danmarks Naturfredningsforening deler denne bekymring, og Dansk
Industri og Bryggeriforeningen tilkendegiver lignende synspunkt med tilføjelse af, at 9 ud af 10 flasker, der
returneres gennem Dansk Retursystem, faktisk returneres med låg på.
Dansk Affaldsforening bakker op om at se på andre uhensigtsmæssige plastprodukter også, f.eks. nogle som
generer genanvendelsesmulighederne (for eksempel fuldt plastikfolieindpakkede plastikflasker og laminere-
de plastprodukter). Dansk Affaldsforening mener desuden, at emballageafgiften bør differentieres, og at
afgifterne skal have et gennemsyn, således at de understøtter en udvikling mod mindre plastik, mindre en-
gangsservice og mindre PVC-folie.
Dansk Erhverv anfører, at direktivet bør opstille fleksible rammer for medlemsstaterne, således at medlems-
lande ikke tvinges til at gennemføre forbud rettet mod visse engangsprodukter af plast, hvis ikke disse udgør
et problem i det pågældende land. Dansk Erhverv fremhæver, at de er kraftigt imod forslaget om producent-
ansvar, herunder afholdelse af udgifter til oprydning, da Dansk Erhverv finder det urimeligt at tvinge produ-
center til at betale for oprydning af svineri forårsaget af forbrugere. Dansk Erhverv støtter direktivets infor-
mationsinitiativer.
3F støtter den foreslåede regeringsholdning, idet de påpeger, at der i forbindelse med indsamling og behand-
ling af den indsamlede plast, skal sikres, at der ikke opstår arbejdsmiljømæssige risici for de medarbejdere,
der evt. skal udføre indsamlingen og behandlingen af de forskellige plastmaterialer.
Dansk Miljøteknologi støtter forslaget til dansk holdning men bemærker, at der fra dansk side også bør være
fokus på fremme af biobaserede alternativer til fossil plast, som kan bidrage til udviklingen af en innovativ
bioøkonomi.
Danmarks Jægerforbund bemærker, at foreningen har besluttet at arbejde for udfasning af engangsplast i
haglpatroner. I dag udskydes der i forbindelse med haglskydning en plastforladning (haglskål) sammen med
haglene, og denne haglskål af plast ønskes substitueret med et mere miljøvenligt produkt. Danmarks Jæger-
forbund ønsker, at der i direktivet indarbejdes krav til en væsentlig reduktion og indførelse af producentan-
svar på haglpatroner med komponenter af plast, som udskydes sammen med haglene.
9
kom (2018) 0340 - Bilag 2: Samlenotat vedr. forslag til direktiv om plastprodukters miljøpåvirkning til mødet i Europaudvalget 26/10-18
1955132_0010.png
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Medlemsstaterne forventes generelt at forholde sig positivt til forslaget. Der er fortsat stor usikkerhed blandt
en række medlemsstaterne i forhold til definitionerne af særligt plast- og engangsprodukter. Flere medlems-
stater har udtrykt opbakning til udvidet producentansvar som foreslået af Kommissionen. Andre medlems-
stater har udtrykt ønske om, at der burde være større fleksibilitet i valget af instrument, da udvidet produ-
centansvar ikke altid kan siges at være det mest effektive instrument. Hertil er der fortsat diskussioner i Rå-
det om, hvordan særligt oprydningselementet under artikel 8 skal relatere til udvidet producentansvarsord-
ninger. Der har generelt været opbakning til artikel 6 om fastgørelse af låg, dog er det forventningen, at én
enkelt større medlemsstat vil argumentere for, at der skal etableres en undtagelsesbestemmelse for med-
lemsstater med et velfungerende retursystem. Enkelte medlemsstater har argumenteret for, at der skulle
indføres en skelnen mellem de indsatser, der planlagdes for produkter, der hovedsageligt var af plast, og
produkter (ofte af papir) som indeholdt en mindre del af plast (eksempelvis i form af en foring). En række
medlemsstater, særligt uden eksisterende retursystemer, har ønsket at mindske ambitionsniveauet i artikel 9
om separat indsamling af plastikflasker.
Regeringens generelle holdning
Regeringen er enig i behovet for indsatser på plastområdet og deler ambitionen om at mindske mængden af
henkastet plastaffald. Regeringen bifalder, at der tages ambitiøse tiltag for at mindske mængden af henka-
stet plastaffald, idet regeringen overordnet set finder det vigtigt, at der er sammenhæng mellem forslagets
forventede positive effekter og økonomiske konsekvenser. Regeringen finder det vigtigt, at der med forslaget
ikke skabes utilsigtede negative konsekvenser for beskyttelsesniveauet, for eksempel ved at produkter, løs-
ninger og materialer erstattes med andre mere miljøbelastende alternativer. Forslaget bruger alene en opgø-
relse over plastprodukter fundet på europæiske strande, som indikation for hvilke plastprodukter, der udgør
et forureningsproblem. Regeringen mener i tilføjelse hertil, at det bør undersøges nærmere, om der er plast-
produkter, som skaber andre miljøudfordringer, som ikke nødvendigvis findes henkastet på europæiske
strande, som bør medtages i direktivet. Regeringen finder ikke, at der bør stilles designkrav om fastgørelse af
låg på plastflasker, idet et sådant designkrav risikerer at virke som en hindring for genanvendelsesprocessen
og skabe incitament til omgåelse ved anvendelse af låg af for eksempel metal. Som alternativ mener regerin-
gen, at der bør kunne etableres en undtagelsesbestemmelse for medlemsstater med effektive retursystemer.
Regeringen finder det vigtigt at afklare, hvorvidt et udvidet producentansvar kan udgøre et effektivt instru-
ment, herunder hvordan omkostningerne til oprydning af henkastet affald eventuelt kan fordeles blandt pro-
ducenterne. Endelig finder regeringen, at det er vigtigt at der i forslaget sikres tid til gennemførelsen af for-
slaget, herunder at der er overensstemmelse med gennemførelsen af affaldspakken.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Der er oversendt grundnotat til Folketingets Europaudvalg den 22. juni 2018.
Notatet er ligeledes fremsendt til Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg.
10