Europaudvalget 2018-19 (1. samling)
KOM (2018) 0471 Bilag 2
Offentligt
2047506_0001.png
SAMLENOTAT
til brug for forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
den 26. april 2019
17. april 2019
Kommissionens forslag under den flerårige finansielle ramme: a) For-
ordning om oprettelse af Asyl- og Migrationsfonden (AMF), b) Forord-
ning om oprettelse af Grænseforvaltnings- og Visuminstrumentet som
en del af Fonden for Integreret Grænseforvaltning (BMVI) og c) For-
ordning om oprettelse af Fonden for Intern Sikkerhed (ISF).
KOM(2018) 471 endelig, KOM(2018) 472 endelig,
KOM(2018) 473 endelig
= Tidlig forelæggelse / delvis generel indstilling
15. april 2019
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Internationalt Udlændingesamarbejde
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
Sagsbehandler
Morten Nykjær Krøjgaard
Mail
[email protected]
Side
1/14
kom (2018) 0471 - Bilag 2: Samlenotat vedr. fonde under EU’s flerårige finansielle ramme (MFF) for 2021-2027
2047506_0002.png
Kommissionens forslag under den flerårige finansielle ramme:
a) Forordning om oprettelse af Asyl- og Migrationsfonden
(AMF)
b) Forordning om oprettelse af Grænseforvaltnings- og Vi-
suminstrumentet som en del af Fonden for Integreret
Grænseforvaltning (BMVI)
c) Forordning om oprettelse af Fonden for Intern Sikker-
hed (ISF)
KOM(2018) 471 endelig
KOM(2018) 472 endelig
KOM(2018) 473 endelig
= Tidlig forelæggelse / delvis
generel indstilling
Revideret notat. Ændringer er fremhævet i kursiv.
Sagen er omfattet af retsforbeholdet, idet der dog er tale om en delvis ud-
bygning af Schengen-reglerne.
1
1. Resumé
Som led i
EU’s kommende flerårige finansielle ramme for perioden 2021-
2027 har Kommissionen fremsat forslag til tre fonde på området for retlige
og indre anliggender: Asyl- og Migrationsfonden, et instrument for finansiel
støtte til grænseforvaltning og visum under Fonden for Integreret Grænse-
forvaltning som begge hører under Udlændinge- og Integrationsministeriets
område samt Fonden for Intern Sikkerhed, der hører under Justitsministeri-
1
For så vidt angår forslaget om Asyl- og Migrationsfonden, er dette fremsat med hjemmel i Traktaten
om Den Europæiske Unions funktionsmåde (TEUF), tredje del, afsnit V, artikel 78, stk. 2 og artikel
79, stk. 2 og 4 og skal behandles efter den almindelige lovgivningsprocedure i TEUF artikel 294.
Rådet træffer afgørelse med kvalificeret flertal. Ifølge artikel 1 i protokollen om Danmarks stilling
deltager Danmark ikke i vedtagelsen af foranstaltninger, der foreslås i henhold til TEUF, tredje del,
afsnit V, og ifølge artikel 2 i protokollen er ingen af de foranstaltninger, der er vedtaget i henhold til
dette afsnit, bindende for Danmark, ligesom de ikke finder anvendelse i Danmark (”retsforbeholdet”).
For så vidt angår forslaget om instrumentet for finansiel støtte til grænseforvaltning og visum som en
del af Fonden for Integreret Grænseforvaltning, er dette fremsat med hjemmel i Traktaten om Den
Europæiske Unions Funktionsmøde (TEUF), tredje del, afsnit V, artikel 77, stk. 2, og artikel 79, stk.
2, litra d) og skal behandles efter den almindelige lovgivningsprocedure i TEUF artikel 294. Rådet
træffer afgørelse med kvalificeret flertal. Ifølge artikel 1 i protokollen om Danmarks stilling deltager
Danmark ikke i vedtagelsen af foranstaltninger, der foreslås i henhold til TEUF, tredje del, afsnit V,
og ifølge artikel 2 i protokollen er ingen af de foranstaltninger, der er vedtaget i henhold til dette
afsnit, bindende for Danmark, ligesom de ikke finder anvendelse i Danmark (”retsforbeholdet”). Da
forordningen imidlertid vil udgøre en videreudvikling af Schengen-reglerne, vil Danmark inden seks
måneder efter vedtagelsen af forordningen skulle træffe afgørelse om, hvorvidt Danmark vil gennem-
føre den i dansk ret, jf. protokollens artikel 4.
For så vidt angår forslaget om Fonden for Intern Sikkerhed er dette fremsat med hjemmel i Traktaten
om Den Europæiske Unions funktionsmåde (TEUF), tredje del, afsnit V, artikel 82, stk. 1, artikel 84
og artikel 87, stk.2 skal behandles efter den almindelige lovgivningsprocedure i TEUF artikel 294.
Rådet træffer afgørelse med kvalificeret flertal. Ifølge artikel 1 i protokollen om Danmarks stilling
deltager Danmark ikke i vedtagelsen af foranstaltninger, der foreslås i henhold til TEUF, tredje del,
afsnit V, og ifølge artikel 2 i protokollen er ingen af de foranstaltninger, der er vedtaget i henhold til
dette afsnit, bindende for Danmark, ligesom de ikke finder anvendelse i Danmark (”retsforbeholdet”).
Side
2/14
kom (2018) 0471 - Bilag 2: Samlenotat vedr. fonde under EU’s flerårige finansielle ramme (MFF) for 2021-2027
2047506_0003.png
ets område. Forslagene skal medvirke til at styrke EU’s dagsorden for mi-
gration og sikkerhed ved bl.a. at styrke indsatsen til bekæmpelse af irregu-
lær migration, styrke EU’s
ydre grænser og øge det operationelle samar-
bejde på tværs af grænserne i forbindelse med forebyggelse, opdagelse og
efterforskning af grænseoverskridende kriminalitet. På rådsmødet (retlige
og indre anliggender) den 6.-7. juni 2019 ventes en delvis generel indstilling
på forslagene, hvad angår de bestemmelser, der vedrører den tekniske og
administrative forvaltning af instrumenterne og fondenes anvendelsesområ-
de. Således vedrører den delvise generelle indstilling ikke de beløb, der stil-
les til rådighed for de tre fonde eller allokeringen heraf De tre fonde har i
forslagene et samlet budget på ca. 19,6 mia. euro.
2
Dertil indeholder det
foreslåede budget for grænseforvaltning yderligere en post på ca. 12 mia.
euro til styrkelse af decentraliserede agenturer, herunder særligt Frontex og
eu-LISA, og det foreslåede budget for migrationsforvaltning indeholder en
post på ca. 768 mio. euro til styrkelse af decentraliserede EU-agenturer,
herunder særligt EASO. Det samlede budget på grænse- og migrationsom-
rådet samt Fonden for Intern Sikkerhed udgør ca. 32,4 mia. euro. Danmark
deltager som følge af retsforbeholdet ikke i vedtagelsen af forslagene. For-
slaget vedrørende instrumentet for finansiel støtte til grænseforvaltning og
visum udgør en udbygning af Schengen-reglerne, hvorfor Danmark inden
seks måneder efter vedtagelsen skal træffe afgørelse om, hvorvidt Danmark
vil gennemføre forordningen i dansk ret. Det er regeringens foreløbige vur-
dering, at forslagene er i overensstemmelse med nærhedsprincippet. Så-
fremt Danmark vælger at tilslutte sig forslaget til et instrument for finansiel
støtte til grænseforvaltning og visum, vil det have statsfinansielle konse-
kvenser. Fra dansk side er man overordnet set positiv over for Kommissio-
nens forslag til forordningerne, idet det findes vigtigt, at områderne styrkes
generelt. Dog lægger regeringen vægt på, at midlerne prioriteres til initiati-
ver, der fjerner incitamentet til irregulær migration.
2. Baggrund
Den 2. maj 2018 fremsatte Kommissionen forslag til den næste flerårige
finansielle ramme for perioden 2021-2027. I Kommissionens refleksionspa-
pir vedrørende EU’s finansielle fremtid konkluderes det, at der er behov for
en styrkelse af budgetrammen til migrations-, grænseforvaltnings- og sik-
kerhedsinitiativer, for at EU kan modstå det fortsatte migrationspres på
EU’s ydre grænser og opretholde et højt sikkerhedsniveau inden for EU.
I lyset heraf har Kommissionen den 12.-13. juni 2018 fremsat forslag til tre
forordninger med henblik på videreførelse af den nuværende Asyl-, Migra-
tions- og Integrationsfond (AMIF), etablering af Fonden for Integreret
Grænseforvaltning
3
og videreførelse af Fonden for Intern Sikkerhed, for så
vidt angår politisamarbejde.
2
3
Alle
tal er anført i 2018-priser.
Det bemærkes, at Fonden for Integreret Grænseforvaltning består af to instrumenter: Et instrument
for finansiel støtte til grænseforvaltning og visum, som behandles her, og et instrument for finansiel
Side
3/14
kom (2018) 0471 - Bilag 2: Samlenotat vedr. fonde under EU’s flerårige finansielle ramme (MFF) for 2021-2027
2047506_0004.png
Udover de ovennævnte tre forslag har Kommissionen stillet forslag om en
horisontal retsakt,
4
som også gælder for de tre fonde. Den horisontale retsakt
indeholder en række fælles administrative bestemmelser, der skal mindske
unødvendige administrative byrder for støttemodtagerne og forvaltningsor-
ganerne og samtidig opretholde en høj grad af sikkerhed for udgifternes
lovlighed og formelle rigtighed. De specifikke målsætninger og de aktivite-
ter, der kan finansieres med støtte fra de tre instrumenter, er dog specificeret
i de respektive forordningsforslag for de tre instrumenter.
Hjemmelsgrundlaget og det danske retsforbehold
Forslag til forordning om Asyl- og Migrationsfonden (KOM(2018) 471 en-
delig) er fremsat med hjemmel i Traktaten om den Europæiske Unions funk-
tionsmåde (TEUF) artikel 78, stk. 2, og artikel 79, stk. 2 og 4.
Forslag til forordning om instrumentet for finansiel støtte til grænseforvalt-
ning og visum som en del af Fonden for Integreret Grænseforvaltning
(KOM(2018) 473 endelig), er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 77, stk.
2 og artikel 79, stk. 2, litra d.
Forslag til forordning om den Interne Sikkerhedsfond (KOM(2018) 472
endelig) er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 82, stk. 1, artikel 84 og
artikel 87, stk. 2.
Forslagene skal vedtages i overensstemmelse med den almindelige lovgiv-
ningsprocedure, jf. TEUF artikel 294, hvor der kræves enighed mellem Eu-
ropa-Parlamentet og Rådet.
Da forslagene er fremsat med hjemmel i TEUF, tredje del, afsnit V, vil de
være omfattet af Danmarks forbehold vedrørende retlige og indre anliggen-
der. Protokollen om Danmarks stilling vil på den baggrund finde anvendel-
se.
Ifølge artikel 1 i protokollen om Danmarks stilling deltager Danmark ikke i
Rådets vedtagelse af foranstaltninger, der foreslås i henhold til afsnit V i
TEUF, og ifølge protokollens artikel 2 er ingen af de foranstaltninger, der er
vedtaget i henhold til dette afsnit, bindende for eller finder anvendelse i
Danmark.
I det omfang Rådet har truffet afgørelse om et forslag om eller initiativ til
udbygning af Schengen-reglerne efter bestemmelserne i afsnit V i TEUF,
støtte til toldkontroludstyr, som hører under Skatteministeriets område, hvorfor det ikke behandles
yderligere i nærværende notat.
4
KOM(2018) 375 endelig - forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om fælles bestem-
melser for Den Europæiske Fond for Regionaludvikling, Den Europæiske Socialfond plus, Samhørig-
hedsfonden og Den Europæiske Hav- og Fiskerifond og om finansielle regler for nævnte fonde og for
Asyl- og Migrationsfonden, Fonden for Intern Sikkerhed og instrumentet under Fonden for Integreret
Grænseforvaltning for finansiel støtte til grænseforvaltning og visum. Det bemærkes, at Udenrigsmi-
nisteriet er ressortansvarlig for den horisontale retsakt.
Side
4/14
kom (2018) 0471 - Bilag 2: Samlenotat vedr. fonde under EU’s flerårige finansielle ramme (MFF) for 2021-2027
2047506_0005.png
træffer Danmark i henhold til artikel 4 i protokollen om Danmarks stilling
inden seks måneder afgørelse om, hvorvidt denne foranstaltning gennemfø-
res i national lovgivning. Hvis Danmark beslutter sig herfor, vil afgørelsen
skabe en folkeretlig forpligtelse mellem Danmark og de øvrige medlemssta-
ter, der er bundet af foranstaltningen.
Det fremgår af forordningsforslaget om etablering af et instrument for fi-
nansiel støtte til grænseforvaltning og visum, at der er tale om et forslag til
udbygning af Schengen-reglerne.
3. Formål og indhold
3.1. Generelt
Kommissionens overordnede formål med de tre fonde er at sikre sammen-
hæng mellem udgifter og Unionens strategiske mål. Forslagene skal ses i
lyset af de særlige migrationsudfordringer, som EU har været vidne til de
seneste år. Migration er et af de vigtigste punkter på den politiske dagsor-
den, og
Den Europæiske Dagsorden for Migration
bekræfter det fortsatte
behov for at mindske incitamentet til irregulær migration, styrkelse af ind-
satsen for at redde liv i Middelhavet og en fortsat styrkelse af de ydre græn-
ser.
Den delvise generelle indstilling inkluderer bestemmelser om den tekniske
og administrative forvaltning af instrumenterne og bestemmelser om in-
strumenternes anvendelsesområde. Forslagene forsøger at lempe de admi-
nistrative byrder for medlemslandenes ansvarlige myndigheder. Samtidig
sikres større fleksibilitet i anvendelsen, da forslagene kun i meget begrænset
omfang indeholder bestemmelser, der øremærker midler til specifikke fo-
kusområder, mens der samtidig sikres tilstrækkelig styring i forhold til in-
strumenternes formål. Nærværende delvise generelle indstilling vedrører
ikke de beløb, der stilles til rådighed for de tre fonde eller allokeringen her-
af.
Asyl- og Migrationsfonden skal overordnet bidrage til en EU-politik på mi-
grationsområdet, der er robust, realistisk og retfærdig. Fonden skal under-
støtte et effektivt fælles europæisk asylsystem. Kommissionen har foreslået,
at det samlede budget for fonden skal være ca. 9,2 mia. euro.
Instrumentet til finansiel støtte til grænseforvaltning og visum under Fonden
for Integreret Grænseforvaltning skal overordnet bidrage til en effektiv be-
skyttelse af EU’s ydre grænser, da det er en forudsætning for et sikkert om-
råde, hvor personer og varer kan bevæge sig frit. Kommissionen har foreslå-
et, at det samlede budget for Fonden for integreret Grænseforvaltning skal
være på ca. 8,2 mia. euro, hvor ca. 7 mia. euro skal gå til instrumentet for
finansiel støtte til grænseforvaltning og visum.
Fonden for Intern Sikkerhed har til formål at bidrage til at sikre et højt sik-
kerhedsniveau i EU ved navnlig at bekæmpe terrorisme og radikalisering,
grov og organiseret kriminalitet og cyberkriminalitet og ved at bistå og be-
Side
5/14
kom (2018) 0471 - Bilag 2: Samlenotat vedr. fonde under EU’s flerårige finansielle ramme (MFF) for 2021-2027
2047506_0006.png
skytte ofre for kriminalitet. Kommissionen har foreslået, at det samlede
budget for Fonden for Intern sikkerhed skal være på ca. 2,2 mia. euro.
De tre fonde erstatter den nuværende Asyl-, Migrations- og Integrationsfond
(AMIF), Fonden for Intern Sikkerhed (ISF) - grænser og visum og Fonden
for Intern Sikkerhed (ISF) - politi.
Med de tre fonde styrkes navnligt muligheden for at anvende midler på en
mere fleksibel måde til krisestyring. Således foreslås 40 % af fondenes mid-
ler forankret til brug for en række definerede tematiske prioriteter, hvor
midlerne løbende kan uddeles i henhold til Kommissionens finansieringsaf-
gørelser.
Det fremgår endvidere, at de resterende 60 % skal gå til de nationale pro-
grammer, hvor 10 % først udbetales i forbindelse med midtvejsevalueringen
i 2024. Dette gøres for at sikre, at der også er midler til ændrede prioriteter,
som kan opstå i løbet af den samlede flerårige finansielle periode.
Ydermere afsættes der ca. 12 mia. euro under grænseforvaltning og ca. 768
mio. euro under migrationsforvaltning til at styrke relevante agenturer, her-
under navnlig Det Europæiske Agentur for Grænse- og Kystbevogtning
(Frontex), Det Europæiske Agentur for den Operationelle Forvaltning af
Store IT-Systemer (eu-LISA) og Det Europæiske Asylstøttekontor (EASO).
Det samlede foreslåede budget for grænse- og migrationsforvaltningsområ-
det udgør ca. 32,4 mia. euro, hvilket er en betydelig stigning i forhold til det
nuværende budget på samlet ca. 10,6 mia. euro.
De tre fonde vil også bistå med støtte til indsatser uden for EU. Asyl- og
Migrationsfonden vil således fortsætte med at yde støtte til genbosætning fra
og kapacitetsopbygning i tredjelande, til håndtering af migrationsstrømme
og beskyttelse af migranter. Derudover vil fonden fortsat støtte implemente-
ring af tilbagetagelsesaftaler og reintegration af tilbagesendte samt foran-
staltninger, som skal bidrage til at bekæmpe irregulær migration. Instrumen-
tet til finansiel støtte til grænseforvaltning og visum vil fortsat støtte tiltag til
styrkelse af tredjelandes beskyttelse af deres grænser gennem træning og
finansiering af udstyr. Fonden for Intern Sikkerhed vil øge informationsud-
veksling med tredjelande og intensivere fælles operationer på tvær af græn-
ser til bekæmpelse af kriminalitet med en grænseoverskridende dimension.
3.2. Forslag om Asyl- og Migrationsfonden
Asyl- og Migrationsfonden skal overordnet bidrage til en EU-politik på mi-
grationsområdet, der er robust, realistisk og retfærdig. Det skal være en poli-
tik, hvor medlemslandenes og EU-borgernes behov anerkendes, og hvor der
arbejdes tæt sammen med partnere i hele verden.
Fonden skal støtte projekter, som erstatter irregulære og ukontrollerede mi-
grationsstrømme med sikre og velordnede migrationsveje. Fordelingen af
Side
6/14
kom (2018) 0471 - Bilag 2: Samlenotat vedr. fonde under EU’s flerårige finansielle ramme (MFF) for 2021-2027
2047506_0007.png
EU-finansieringen skal sikre, at de medlemslande, der er mest berørt, har
tilstrækkelig kapacitet til at klare de udfordringer, de stilles overfor.
Fonden skal også understøtte den tidlige integration. Støtten skal gå til
fremme af foranstaltninger til modtagelse og tidlig integration af tredje-
landsstatsborgere, der lovligt opholder sig i EU. Den langsigtede integration
skal støttes gennem fondene vedrørende samhørighedspolitikken navnlig
Den Europæiske Socialfond Plus.
Ydermere vil fonden med henblik på bæredygtige tilbagesendelsespolitikker
støtte en integreret og koordineret tilgang til forvaltning af tilbagesendelser
og samarbejdet med tredjelande om overholdelsen af deres forpligtigelser
via støtte til for eksempel kapacitetsopbygning til forvaltning af tilbagesen-
delser, oplysningskampagner og støtte til reintegrationsforanstaltninger.
Der tildeles alle deltagende medlemslande et minimumsbeløb på 5 mio. euro
samt et variabelt beløb, der vil blive fordelt på grundlag af en fordelingsnøg-
le, som afspejler de behov og det pres, de forskellige medlemslande oplever
på tre centrale områder omfattet af fonden: Asyl, lovlig migration og inte-
gration samt bekæmpelse af irregulær migration, herunder tilbagesendelse.
Instrumentets totale foreslåede budgetramme udgør ca. 9,2 mia. euro, heraf
reserveres ca. 900 mio. euro til fordeling på baggrund af midtvejsevaluerin-
gen i 2024.
3.3. Forslag om instrumentet for finansiel støtte til grænseforvaltning og
visum som en del af Fonden for Integreret Grænseforvaltning
Instrumentet for finansiel støtte til grænseforvaltning og visum under Fon-
den for Integreret Grænseforvaltning skal bidrage til en effektiv beskyttelse
af EU’s ydre grænser.
Instrumentet skal bidrage til en videreudvikling af den fælles visumpolitik
og sikre en europæisk integreret grænseforvaltning ved de ydre grænser. Det
omfatter håndtering af migrationsmæssige udfordringer og potentielle frem-
tidige trusler og skal dæmme op for alvorlig grænseoverskridende kriminali-
tet. Der er behov for, at fonden yder finansiel støtte til medlemsstaternes
kapacitetsopbygning i relation til grænseforvaltning.
Der er ydermere behov for en hensigtsmæssig fordeling af de målrettede
finansielle ressourcer fra EU for at sikre, at de medlemslande, der er mest
berørt, har tilstrækkelig kapacitet til at klare de udfordringer, de stilles over-
for.
Der tildeles alle deltagende medlemslande et minimumsbeløb på 5 mio. euro
samt et variabelt beløb, der vil blive fordelt på grundlag af en fordelingsnøg-
le, som afspejler de behov og det pres, de forskellige medlemslande oplever.
Side
7/14
kom (2018) 0471 - Bilag 2: Samlenotat vedr. fonde under EU’s flerårige finansielle ramme (MFF) for 2021-2027
2047506_0008.png
Instrumentets totale foreslåede budgetramme udgør ca. 7 mia. euro, heraf
reserveres ca. 700 mio. euro til fordeling på baggrund af midtvejsevaluerin-
gen i 2024.
3.4 Forslag om Fonden for Intern Sikkerhed
Fonden for Intern Sikkerhed skal bidrage til at øge informationsudvekslin-
gen mellem myndigheder i Unionen og andre relevante EU-organer samt
med tredjelande og internationale organisationer. Fonden skal desuden bi-
drage til en intensivering af de fælles operationer på tværs af grænserne
mellem myndigheder i Unionen i forbindelse med grov og organiseret kri-
minalitet med en grænseoverskridende dimension. Endelig skal fonden bi-
drage til en styrkelse af kapaciteten til at bekæmpe og forebygge kriminali-
tet, herunder terrorisme, navnlig gennem et øget samarbejde mellem offent-
lige myndigheder, civilsamfundet og private partnere på tværs af medlems-
staterne.
Det foreslåede anvendelsesområde bygger i vid udstrækning på den nugæl-
dende forordning om Fonden for Intern Sikkerhed
Politi. Der tages dog
samtidig hensyn til den seneste politiske udvikling i EU såsom oprettelsen
af den europæiske grænse- og kystvagt og den nye dagsorden om interope-
rabilitet mellem forskellige EU-informationsdatabaser.
Der tildeles alle deltagende medlemslande et minimumsbeløb på 5 mio. euro
samt et variabelt beløb, der vil blive fordelt på grundlag af en fordelingsnøg-
le, som består af tre kriterier: Bruttonationalprodukt, medlemsstatens areal
og befolkningsstørrelse.
Fondens totale foreslåede budgetramme udgør ca. 2,2 mia. euro, heraf re-
serveres ca. 200 mio. euro til fordeling på baggrund af midtvejsevalueringen
i 2024.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Forslag om Asyl- og Migrationsfonden
Europa-Parlamentet vedtog sin betænkning den 13. marts 2019.
Europa-Parlamentet har særligt fremhævet vigtigheden af, at fonden har en
støttefunktion i relation til håndteringen af den eksterne dimension af mi-
gration, og at ”integration” tilføres titlen for at understrege, at fonden fort-
sat har en vigtig rolle i relation til tidlig integration, hvorefter Den Europæ-
iske Socialfond Plus tager over.
Europa-Parlamentet har bl.a. foreslået, at der for at opnå en rimelig og
transparent fordeling af midlerne til rådighed i fonden skal øremærkes mi-
nimumsallokeringer til bestemte mål. Europa-Parlamentet foreslår derfor,
at der under den tematiske facilitet og medlemslandenes nationale pro-
grammer som minimum skal øremærkes: 20 % til at styrke og udvikle alle
dele af det fælles europæiske asylsystem, herunder også den eksterne di-
mension, 10 % til styrkelse og udvikling af migrationspolitikker på europæ-
Side
8/14
kom (2018) 0471 - Bilag 2: Samlenotat vedr. fonde under EU’s flerårige finansielle ramme (MFF) for 2021-2027
2047506_0009.png
isk og nationalt plan, 10 % til bidrag til og fremme af effektiv integration og
social inklusion af tredjelandsstatsborgere som supplement til andre EU-
fonde og 10 % til bekæmpelse af irregulær migration og sikring af effektive,
sikre og værdige tilbagesendelser, tilbagetagelser og reintegration i tredje-
lande. Derudover foreslår Europa-Parlamentet, at der øremærkes minimum
5 % af den tematiske facilitet til lokale og regionale myndigheder, som har
ansvar for implementeringen af integrationsopgaver.
I relation til den eksterne dimension af migration foreslår Europa-
Parlamentet desuden, at der øremærkes maksimalt 5 % af den tematiske
facilitet og 5 % af de midler, som stilles til rådighed for medlemslandene
under de nationale programmer, hertil.
I forhold til fordelingsnøglen, der danner grundlag for tildelingen til med-
lemslandenes nationale programmer, foreslår Europa-Parlamentet, at der
allokeres et fast beløb på 10 mio. euro til hvert af medlemslandenes natio-
nale programmer, hvor der i Kommissionens forslag foreslås et fast beløb
på 5 mio. euro.
Forslag om instrumentet for finansiel støtte til grænseforvaltning og visum
som en del af Fonden for Integreret Grænseforvaltning
Europa-Parlamentet vedtog sin betænkning den 13.marts 2019.
Europa-Parlamentet har bl.a. foreslået, at instrumentet skal anvendes til at
understøtte medlemslandenes udstedelse af visum med begrænset territorial
gyldighed i de tilfælde, hvor disse udstedes af humanitære årsager.
I relation til den eksterne dimension af migration foreslår Europa-
Parlamentet desuden, at der øremærkes maksimalt 4 % af den tematiske
facilitet og 4 % af de midler, som stilles til rådighed for medlemslandene
under de nationale programmer, hertil.
Ydermere foreslår Europa-Parlamentet, at der skal øremærkes minimum 20
% af den tematiske facilitet og 20 % af midlerne til rådighed for medlems-
landene til at fremme en mere ensartet visumudstedelse.
I forhold til fordelingsnøglen, der danner grundlag for tildelingen til med-
lemslandenes nationale programmer, foreslår Europa-Parlamentet desuden,
at vægtningen af antallet af grænsekrydsninger på regulære grænseover-
gangssteder sænkes fra 70 % til 60 %. Ligeledes foreslås det, at vægtningen
af antallet af afviste tredjelandsstatsborgere reduceres fra 30 % til 20 %.
De 20 %, der bliver til overs, foreslås anvendt på en ny kategori bestående
af antallet af personer, som ansøger om international beskyttelse. I forhold
til trusselsniveauet, foreslår Europa-Parlamentet at fjerne den faktor, der
relaterer sig til et kritisk niveau.
Side
9/14
kom (2018) 0471 - Bilag 2: Samlenotat vedr. fonde under EU’s flerårige finansielle ramme (MFF) for 2021-2027
2047506_0010.png
Desuden ønsker Europa-Parlamentet at styrke relevante agenturer som
Frontex, eu-LISA
og EASO’s rolle på et tidligt stadie i forbindelse med med-
lemslandendes udarbejdelse af de nationale programmer.
Forslag om Fonden for Intern Sikkerhed
Europa-Parlamentet vedtog sin betænkning den 13. marts 2019.
Europa-Parlamentet har bl.a. foreslået, at der for hver af fondens specifikke
mål skal øremærkes minimumsallokeringer både i den tematiske facilitet og
i de nationale programmer, for at sikre at alle fondens mål bliver priorite-
ret. Europa-Parlamentet foreslår derfor, at der under den tematiske facilitet
og de nationale programmer som minimum skal øremærkes: 10 % til for-
bedring og facilitering af udveksling af information mellem relevante aktø-
rer, 10 % til forbedring og intensivering af koordination og samarbejde
mellem medlemslandenes retshåndhævende myndigheder, 30 % til styrkelse
af medlemslandenes evne til at bekæmpe og forebygge kriminalitet, herun-
der terrorisme, cyberkriminalitet og radikalisering samt 5 % til at udvikle
en fælles efterretningskultur.
I relation til den eksterne dimension af migration foreslår Europa-
Parlamentet desuden, at der øremærkes maksimalt 2 % af den tematiske
facilitet og 2 % af de midler, som stilles til rådighed for medlemslandene
under de nationale programmer, hertil.
Desuden ønsker Europa-Parlamentet at styrke relevante agenturers rolle på
et tidligt stadie i forbindelse med medlemslandendes udarbejdelse af de na-
tionale programmer.
Fælles for de tre instrumenter
Europa-Parlamentet foreslår, at medlemslandene ikke skal være berettiget
til de midler, som frigives i forbindelse med midtvejs-evalueringen, hvis ikke
mindst 30 % af de oprindeligt allokerede midler til det pågældende med-
lemsland er blevet anvendt. Kommissionens forslag og rådspositionen sæt-
ter et krav om, at mindst 10 % af de oprindeligt allokerede midler skal være
anvendt.
5. Nærhedsprincippet
De foreliggende forslag til forordninger vurderes ikke at være i strid med
nærhedsprincippet.
Kommissionen har vedrørende nærhedsprincippet anført, at formålet med
etableringen af Asyl- og Migrationsfonden er at bidrage til forvaltningen af
migrationsstrømmene, der ikke kan håndteres af medlemsstaterne alene.
Asyl- og Migrationsfonden forventes at skabe merværdi gennem en styrkel-
se af det fælles europæiske asylsystem. I relation til den eksterne dimension
anføres det, at en samling af ressourcer til hensigtsmæssig forvaltning af
migrationsstrømme vil være en nødvendig løftestang for at få tredjelande til
Side
10/14
kom (2018) 0471 - Bilag 2: Samlenotat vedr. fonde under EU’s flerårige finansielle ramme (MFF) for 2021-2027
2047506_0011.png
at indgå et samarbejde om migrationsrelaterede spørgsmål. Nærhedsprin-
cippet vurderes derfor opfyldt.
For så vidt angår instrumentet under Fonden for Integreret Grænseforvalt-
ning for finansiel støtte til grænseforvaltning og visum har Kommissionen
anført, at forvaltning af de ydre grænser er et område, hvor der er en klar
merværdi ved en EU-koordineret tilgang for at skabe helhedsorienteret vare-
tagelse af grænseforvaltninger til sikring af området uden indre grænser.
Desuden skal fonden skabe rammerne for solidaritet inden for grænsekon-
trol, visumpolitik og forvaltning af migrationsstrømme. Nærhedsprincippet
vurderes derfor opfyldt.
For så vidt angår Fonden for Intern Sikkerhed anfører Kommissionen, at
forvaltningen af sikkerhedstrusler udgør udfordringer, som medlemsstaterne
ikke alene kan imødegå, og hvor det giver en tydelig merværdi at gøre en
indsats på EU-plan og at udnytte EU-budgettet.
Kommissionen anfører videre for alle tre instrumenter, at forslagene over-
holder nærhedsprincippet, da det meste af finansieringen vil blive gennem-
ført ved delt forvaltning i overensstemmelse med medlemsstaternes institu-
tionelle kompetencer samtidig med, at det anerkendes, at EU's rolle ikke bør
gå ud over, hvad der er nødvendigt.
6. Gældende dansk ret
Sagen giver ikke anledning til at redegøre for gældende dansk ret.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Da forslagene til forordninger om Asyl- og Migrationsfonden og Fonden for
Intern Sikkerhed er omfattet af retsforbeholdet, har de ikke lovgivnings-
mæssige konsekvenser.
Etableringen af et instrument for finansiel støtte til grænseforvaltning og
visum under Fonden for Integreret grænseforvaltning er ligeledes omfattet
af det retlige forbehold. Instrumentet vil imidlertid udgøre en udbygning af
Schengen-reglerne, og Danmark vil derfor i henhold til artikel 4 i protokol-
len om Danmarks stilling inden seks måneder efter forordningens vedtagelse
skulle træffe afgørelse om, hvorvidt forordningen skal gennemføres i natio-
nal lovgivning. Såfremt Danmark beslutter sig for at gennemføre forordnin-
gen, er det vurderingen, at dette ikke vil have lovgivningsmæssige konse-
kvenser.
Økonomiske konsekvenser
Forslagene skal finansieres over fællesskabsbudgettet. Kommissionen læg-
ger i sit forslag op til en budgetramme på ca.
32,4
mia. euro til migrations-,
sikkerheds- og grænseforvaltningsområdet over perioden 2021-2027.
Bud-
gettet er ikke omfattet af nærværende delvise generelle indstilling og vil
blive forhandlet separat.
Side
11/14
kom (2018) 0471 - Bilag 2: Samlenotat vedr. fonde under EU’s flerårige finansielle ramme (MFF) for 2021-2027
2047506_0012.png
Der forventes alene at være statsfinansielle konsekvenser forbundet med
forslaget på grænseforvaltningsområdet. Der forventes ikke statsfinansielle
konsekvenser af forslagene på migrations- og sikkerhedsområdet, da disse
er omfattet af det danske forbehold. For de forbeholdsomfattede retsakter på
EU-budgettet modtager Danmark refusion svarende til Danmarks finansie-
ringsandel af omkostningerne ved retsakterne (administrative omkostninger
fratrukket).
På grænseforvaltningsområdet foreslås der afsat ca. 20,2 mia. euro i perio-
den 2021-2027. Heraf kan ca. 8,2 mia. euro henføres til Fonden for Integre-
ret Grænseforvaltning (ca. 7 mia. euro til instrumentet for finansiel støtte til
grænseforvaltning og visum og ca. 1,2 mia. euro til instrumentet for told-
kontroludstyr), mens det resterende beløb på ca. 12 mia. euro kan tilskrives
decentrale agenturer (Det Europæiske Agentur for Grænse- og Kystbevogt-
ning (Frontex) og Det Europæiske Agentur for den Operationelle Forvalt-
ning af Store IT-Systemer (eu-LISA)).
Danmark finansierer ca. 2 pct. af EU-budgettet. Hvis Danmark vælger at
gennemføre retsakterne i national lovgivning, vil den danske finansierings-
andel udgøre ca. 3 mia. kr. Heraf kan ca. 1,1 mia. kr. henføres til medfinan-
siering af instrumentet for finansiel støtte til grænseforvaltning og visum
som en del af Fonden for Integreret Grænseforvaltning.
5
Det skal i den for-
bindelse bemærkes, at den nye fond vil træde i stedet for det nuværende
instrument under Fonden for Intern Sikkerhed vedrørende finansiel støtte til
ydre grænser og visum, som Danmark allerede deltager i.
Endvidere kan ca. 1,6 mia. kr. henføres til en medfinansiering af de decen-
trale agenturer, jf. Frontex og eu-LISA, som Danmark allerede deltager i.
8. Høring
Sagen har senest været forelagt Specialudvalget for asyl- og indvandrings-
samarbejde den 15. april 2019
Sagen har tidligere været forelagt Specialudvalget for asyl- og indvan-
dringssamarbejde den 25. september 2018.
For så vidt angår forslagene til Asyl- og Migrationsfonden og instrumentet
for finansiel støtte til grænseforvaltning og visum har sagen tidligere været
forelagt Specialudvalget for asyl- og indvandringssamarbejde 4. juli 2018 til
10. august 2018.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der ses ikke at foreligge offentlige tilkendegivelser om de øvrige medlems-
staters holdning til sagen.
5
Derudover kan ca. 200 mio. kr. henføres til en medfinansiering af instrumentet for indkøb af told-
kontoludstyr.
Side
12/14
kom (2018) 0471 - Bilag 2: Samlenotat vedr. fonde under EU’s flerårige finansielle ramme (MFF) for 2021-2027
Det vurderes, at medlemsstaterne generelt er positive over for forslagene.
Under de igangværende forhandlinger har man særligt drøftet, hvorvidt der
skal øremærkes midler til håndtering af den eksterne dimension under
grænse- og migrationsområdet. Dette er blevet tilføjet teksten i tråd med
Det Europæiske Råds konklusioner fra 28. juni 2018.
For at sikre mest mulig fleksibilitet for medlemslandene og for at fremtids-
sikre anvendelsen af midlerne mest muligt, er der fortsat generel opbakning
blandt medlemslandene inklusiv Danmark til, at der ikke skal øremærkes
midler til særlige indsatsområder, men at den eksterne dimension skal være
et centralt indsatsområde for de kommende fonde. I den forbindelse pågår
der sideløbende med forhandlingerne af de finansielle instrumenter på RIA-
området forhandlinger om et instrument for naboskab, udviklingssamarbej-
de og internationalt samarbejde (NDICI), hvor spørgsmålet om øremærkede
midler til den eksterne dimension af migration og et eventuelt samspil med
de finansielle instrumenter på RIA-området også drøftes.
Et andet spørgsmål, som fortsat er genstand for drøftelser, er fordelingen
mellem de nationale programmer og den tematiske facilitet, der skal admi-
nistreres af Kommissionen. I Kommissionens forslag er der lagt op til en
fordeling med 60 % til de nationale programmer og 40 % til den tematiske
facilitet. En række lande har ønsket, at den tematiske facilitet skal være
mindre mod et større beløb til de nationale programmer, mens en lille grup-
pe af lande bestående af bl.a. Danmark ønsker det modsatte. På nuværende
tidspunkt ses der at være opbakning til at forblive på Kommissionens fore-
slåede fordelingsnøgle. Der er desuden generel enighed om, at eventuelle
øremærkede midler til den eksterne dimension af migration skal forankres i
den tematiske facilitet.
Derudover har drøftelserne mest omhandlet tekniske detaljer i relation til
medlemslandenes forvaltning af fondene, hvor man fortsat arbejder for at få
en afbalanceret tekst, der tilgodeser medlemslandenes ønske om at mindske
de administrative byrder samtidig med, at Kommissionen modtager tilstræk-
kelige indberetninger for at kunne udføre den nødvendige kontrol med med-
lemslandenes forvaltning af fondsmidlerne.
Særligt for så vidt angår Asyl-og Migrationsfonden, er der et flertal, som
ønsker, at man inkluderer ”integration” i titlen igen,
som tilfældet er under
den nuværende flerårige finansielle periode. Medlemslandene mener, at det
sender et signal om, at det fortsat er et vigtigt element i fondens prioriteter.
På rådsmødet (retlige- og indre anliggender) 6.-7. juni 2019 er der lagt op
til en delvis generel indstilling om selve teksten, mens de dele, som relaterer
sig til de horisontale forhandlinger, herunder beløb, fortsat vil afvente, at
der nås til enighed om den
samlede aftale om EU’s kommende
flerårige
finansielle ramme.
10. Regeringens generelle holdning
Side
13/14
kom (2018) 0471 - Bilag 2: Samlenotat vedr. fonde under EU’s flerårige finansielle ramme (MFF) for 2021-2027
Regeringen lægger betydelig vægt på, at drøftelserne vedrørende forordnin-
gerne om de tre fonde på grænse-, migrations- og sikkerhedsområdet ikke
foregriber
forhandlingerne om EU’s
kommende flerårige finansielle ramme,
idet regeringens hovedprioritet for denne er at realisere et samlet udgiftsni-
veau svarende til 1,00 pct. af EU's BNI.
Fra dansk side er man umiddelbart positiv over for forslagene, idet migrati-
ons- og grænseforvaltningsindsatsen er en prioritet for regeringen.
For så vidt angår den delvise generelle indstilling, er regeringen positiv
overfor de dele af forslaget, som er omfattet heraf. Det har været vigtigt at
sikre, at der ikke skabes nye administrative byrder for de ansvarlige myn-
digheder i medlemslandene. Det er endvidere lykkedes at sikre større fleksi-
bilitet i mulighederne for at anvende midlerne ved at begrænse øremærk-
ning af midlerne til ufleksible specifikke formål, der kan ændre sig i løbet af
den flerårige finansielle periode. Samtidig sikres tilstrækkelig styring for at
undgå at midlerne bruges til andre formål end de finansielle instrumenters
anvendelsesområde.
For så vidt angår Asyl- og Migrationsfonden og instrumentet for finansiel
støtte til grænseforvaltning og visum er det vigtigt, at midlerne prioriteres til
initiativer, der fjerner incitamentet til irregulær migration. Indsatsen i EU’s
nærområder og i oprindelseslandene skal derfor styrkes. Det er ydermere
vigtigt at styrke EU’s ydre grænser, men også Frontex’ mulighed for hurtigt
at kunne aflaste lande, der er særligt udfordret ift. ankomster. Endvidere bør
midlerne også styrke tilbagesendelsesindsatsen, herunder særligt indsatsen i
relation til tvangsmæssige udsendelser i EU.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg den 5. oktober
2018.
Der blev oversendt grund- og nærhedsnotat den 12. juli 2018 for så vidt
angår a) Forordning om oprettelse af Asyl- og Migrationsfonden og b) For-
ordning om oprettelse af Grænseforvaltnings- og Visuminstrumentet som en
del af Fonden for Integreret Grænseforvaltning. Der blev oversendt grund-
og nærhedsnotat den 14. august 2018 for så vidt angår c) Forordning om
oprettelse af Fonden for Intern Sikkerhed.
Side
14/14