Europaudvalget 2018-19 (1. samling)
KOM (2018) 0474 Bilag 2
Offentligt
1996815_0001.png
Notat
3. januar 2019
J.nr. 2018 - 3927
Samlenotat
Forslag om instrument for finansiel støtte til toldkontroludstyr som en del af Fon-
den for Integreret Grænseforvaltning .......................................................................................... 2
KOM (2018) 474
Tidlig forelæggelse/delvis generel indstilling
Kontor:
Moms, afgifter og told
kom (2018) 0474 - Bilag 2: Rev. samlenotat vedr. forordning om instrument for finansiel støtte til grænsekontroludstyr
1996815_0002.png
Forslag om instrument for finansiel støtte til toldkontroludstyr som en del af
Fonden for Integreret Grænseforvaltning
KOM(2018) 474
1. Resumé
Kommissionen har den 12. juni 2018 fremsat forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om
instrument for finansiel støtte til toldkontroludstyr som en del af Fonden for Integreret Grænseforvalt-
ning. Instrumentet omfatter en del af den fond for integreret grænseforvaltning, som EU-Kommissionen
har foreslået oprettet under budgetposten ”Migration og grænseforvaltning”, der omfatter støtte til med-
lemsstaterne til sikring af unionens fælles ydre grænser. Dette forslag dækker alene den del af fonden, der
vedrører toldkontroludstyr.
Forslaget skal forbedre ensartetheden i udførelsen af toldkontrollen på de ydre EU-grænser, og fonden vil
kunne give støtte til køb, vedligeholdelse og opgradering af det støtteberettigede detektionsudstyr til told-
kontrol i bred forstand.
Forslaget har sammenhæng til det foreslåede Toldprogram, og skal ses i lyset af de samlede forhandlinger
om EU´s flerårige finansielle ramme. Den samlede ramme for Fonden til toldkontroludstyr foreslås at
udgøre ca. 1326 mio. euro i løbende priser i den kommende finansielle ramme (MFF) for 2021-2027.
Det er regeringens opfattelse, at forslaget ikke bør støttes i sin nuværende form. Der findes allerede, under
de eksisterende budgetrammer, midler til denne type investeringer, og i det mindste bør rammen for en ny
fond ikke udvides i forhold til dette. Samtidig finder regeringen den øgede centralisering i relation til told-
kontrol, som følger af forslaget, problematisk.
2. Baggrund
Under forhandlingerne om det nuværende toldprogram (Customs 2020) ønskede en
række medlemsstater, at programmet skulle omfatte en pulje af penge til indkøb af told-
kontroludstyr. Dette var der dog ikke enighed om, og det blev i stedet besluttet at an-
mode Kommissionen (KOM) om at foretage en analyse af, hvilke muligheder der allerede
eksisterede i form af regler, fonde mv., såsom Herkules III og strukturfonde. Denne op-
fordring er efterfølgende blevet gentaget af såvel Rådet som Europa-Parlamentet.
KOM har på baggrund af opfordringerne fremlagt nærværende forslag om oprettelse af
en øremærket toldfond. Der er dog ikke udarbejdet en egentlig analyse af behovet.
3. Formål og indhold
Formålet med forslaget er at støtte toldunionen og toldmyndighederne for at beskytte
Unionens og medlemsstaternes finansielle og økonomiske interesser, samt skabe sikker-
hed og beskytte Unionen mod unfair og ulovlig handel, samtidig med at det gøres lettere
at udføre lovlige handelsaktiviteter.
Forslaget indebærer, at medlemsstaterne kan få tilskud til indkøb, vedligeholdelse og op-
gradering af toldkontroludstyr, som centralt på EU-plan vurderes nødvendigt for at
kunne gennemføre kontrollen ensartet på tværs af EU.
Side 2 af 5
kom (2018) 0474 - Bilag 2: Rev. samlenotat vedr. forordning om instrument for finansiel støtte til grænsekontroludstyr
1996815_0003.png
Forslaget omfatter kriterier for støtteberettigelse, ligesom der er fastlagt en liste med ud-
styr for hvert kontrolområde. KOM tillægges delegeret beføjelse til at ændre denne liste.
Også afprøvning af nyt udstyr vil kunne modtage tilskud. Kun toldmyndigheder, der giver
alle de informationer, der er relevante for, at der centralt kan ske vurdering af behovene,
vil kunne komme i betragtning til tilskud. For at kunne vurdere behovene, indgår der fæl-
les klassificering af grænseovergangssteder, en liste over disponibelt toldkontroludstyr,
fælles definition af minimumsstandard mv. og detaljeret overslag over de finansielle be-
hov. Arbejdet med at fastlægge disse behov foreslås udført i regi af det kommende Told-
program.
Forslaget indeholder desuden bestemmelser om fx evaluering af selve programmet.
Formandskabets kompromisforslag
Formandskabet har fremlagt kompromisforslag forud for indhentelse af mandat i Core-
per med henblik på opstart af trilogforhandlinger med Europa-Parlamentet.
Forslaget er ændret ganske lidt i forhold Kommissionens oprindelige forslag. Alle grund-
læggende elementer er fortsat med i forslaget. Forslaget indeholder således stadig planer
om udarbejdelse af en oplistning af eksisterende udstyr, ligesom der fortsat indgår en cen-
tral vurdering af behovene for toldkontroludstyr i forhold
til en ”fælles standard” mv.
Desuden er det præciseret, at alle typer af grænsetoldsteder
uanset om der er tale om
land, luft, sø eller post
er omfattet, idet dette ikke var så tydeligt i Kommissionens for-
slag.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Forslaget vedtages i fælles beslutningstagen mellem Europa-Parlamentet og Rådet. Eu-
ropa-Parlamentets IMCO-udvalg vedtog den 6. december 2018 deres rapport, der inde-
holdt en række ændringsforslag til Kommissionens forslag. Udvalget forholder sig over-
ordnet positivt til forslaget, og førstebehandlingen i Europa-Parlamentet forventes for-
melt at finde sted den 15. januar 2019.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen anfører, at hver medlemsstat bestemmer, hvilke midler, herunder udstyr,
den allokerer til toldkontrol. Kommissionen mener dog, at udstyr i dag er skævt fordelt,
bl.a. pga. geografiske forskelle, og anfører, at de nuværende tiltag fra Unionens side har
været begrænsede og utilfredsstillende, hvorfor EU bør gribe ind over for skævhederne
for at forhindre, at de nye politiske spændinger ikke forværres og i sidste ende skaber mu-
ligheder for, at borgere eller virksomheder med svigagtige hensigter vælger de svageste
grænseovergangssteder.
I det tidligere oversendte grund- og nærhedsnotat var der udtrykt tvivl om, hvorvidt for-
slaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet. Regeringen er efter fornyet overve-
jelse enig i Kommissionens vurdering af, at forslaget er i overensstemmelse med nærheds-
princippet.
Side 3 af 5
kom (2018) 0474 - Bilag 2: Rev. samlenotat vedr. forordning om instrument for finansiel støtte til grænsekontroludstyr
1996815_0004.png
6. Gældende dansk ret
Forordningen er direkte gældende.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Forordningen vil være direkte gældende, og ingen lovændringer er nødvendige.
Økonomiske konsekvenser
Forslaget ventes at få statsfinansielle konsekvenser samt konsekvenser for udmøntningen
af EU’s budget. Kommissionen lægger op til et samlet udgiftsniveau for Toldfonden på
1326 mio. euro i løbende priser, hvoraf der forslås udgiftsniveauer for tilskud mv. og
ÅV/andre administrationsopgaver på henholdsvis 1300 mio. euro og 26 mio. euro i lø-
bende priser. Udgiftsniveauet for Told-fonden forhandles som led i Kommissionens for-
slag til den næste flerårige finansielle ramme for 2021-2027, som blev offentliggjort 2. maj
2018.
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget medfører ingen administrative konsekvenser for erhvervslivet.
Administrative konsekvenser for myndighederne
Der skønnes ikke umiddelbart at være afledte udgifter for myndighederne som følge af
fonden i sig selv.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark.
8. Høring
Forslaget vil på grund af sin interne myndighedskarakter ikke blive sendt i ekstern høring.
9.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er konstateret en positiv holdning til forslaget fra nogle medlemsstater, som forven-
ter, at forslaget vil give dem EU-finansiering af nyt udstyr. Omvendt er der konstateret
modstand fra andre medlemsstater, da disse må forventes at blive nettobidragsydere.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen lægger vægt på, at drøftelser vedrørende forordningen om Toldfonden ikke
foregriber forhandlingerne om den kommende finansielle ramme, idet regeringens hoved-
prioritet for MFF-forhandlingerne er at realisere et samlet udgiftsniveau svarende til 1,00
pct. af EU's BNI.
Det er regeringens opfattelse, at forslaget ikke kan støttes i sin nuværende form. Dels in-
debærer forslaget, at der skal gennemføres et meget omfattende kortlægningsarbejde over
alt nuværende materiel ved samtlige grænseovergange (vej, luft og sø), der skal danne bag-
Side 4 af 5
kom (2018) 0474 - Bilag 2: Rev. samlenotat vedr. forordning om instrument for finansiel støtte til grænsekontroludstyr
1996815_0005.png
grund for et centralt overblik over alt toldmateriale ved EU's grænser og derefter være ud-
gangspunktet for en centraliseret beslutning om uddeling af tilskud til de enkelte med-
lemsstater efter ansøgning. Regeringen finder, at det bør være medlemsstaterne selv, der
vurderer, hvilket udstyr mv. de mener er nødvendigt for at løfte deres toldopgave, og at
dette ikke er en vurdering, der bør centraliseres hos Kommissionen.
Regeringen vil fortsat arbejde for at ændre indholdet i forslaget, således at centraliseringen
mindskes, og selvbestemmelsen beholdes hos de enkelte medlemsstater.
Desuden er der ikke tilstrækkelig stort kendskab til, hvilke EU-midler, der allerede findes
og er til rådig for medlemsstaterne, og udnyttelsen af disse midler. Det afsatte beløb til
brug for tilskud til køb, vedligeholdelse og opgradering synes at være meget stort. Rege-
ringen finder derfor den foreslåede budgetramme problematisk.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Folketingets Europaudvalg har fået tilsendt grund- og nærhedsnotat om EU-Kommissio-
nens forslag den 26. juni 2018.
Skatteministeren forelagde sagen til forhandlingsoplæg på møde i Folketingets Europaud-
valg den 18. december 2018.
Side 5 af 5