Europaudvalget 2018-19 (1. samling)
KOM (2018) 0636 Bilag 1
Offentligt
Den 17. oktober
2018
UM
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUD-
VALG
om revision af forordning om statut for og finansiering af europæiske
politiske partier og europæiske politiske fonde
KOM (2018) 636 final
Nyt notat
1. Resumé
Kommissionen foreslår at indføre muligheden for at pålægge europæiske politiske partier
og europæiske politiske fonde (EPPF) finansielle sanktioner, såfremt de bevidst har på-
virket eller forsøgt at påvirke valg til Europa-Parlamentet ved at drage fordel af en over-
trædelse af de gældende regler om beskyttelse af personoplysninger. ’Myndigheden for
EPPF’ får tildelt fast personale og beføjelser som ansættelsesmyndighed.
En vedtagelse af forslaget forventes ikke at medføre behov for tilpasning af dansk lov-
givning. Forslaget vurderes ikke at have væsentlige, økonomiske konsekvenser, da der
lægges op til at finde midlerne hertil via omprioritering inden for Europa-Parlamentets
eksisterende rammer.
2. Baggrund
Kommissionen har ved KOM (2018) 636 final af 12. september 2018 fremsat forslag om
ændring af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU, Euratom) nr. 1141/2014 af 22.
oktober 2014 om statut for og finansiering af europæiske politiske partier og europæiske
politiske fonde (EPPF). Forslaget er oversendt til Rådet den 19. september 2018 i dansk
sprogversion.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF, særligt artikel 224, og på traktaten om opret-
telse af det Europæiske Atomenergifællesskab, særligt artikel 106a, og skal behandles efter
den almindelige lovgivningsprocedure i TEUF artikel 294. Rådet træffer afgørelse med kva-
lificeret flertal.
Kommissionen opfordrer til, at ændringerne af forordningen skal træde i kraft tidsnok til
at kunne have effekt inden valget til Europa-Parlamentet i maj 2019.
3. Formål og indhold
Ændringsforslagene til forordningen har til formål at imødegå risikoen for brud på data-
beskyttelsesreglerne for personoplysninger. Misbrug af personoplysninger kan påvirke
kom (2018) 0636 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om statut for og finansiering af europæiske politiske partier og europæiske politiske fonde
1955221_0002.png
den demokratiske debat og frie valg, herunder valgene til Europa-Parlamentet. Blandt an-
det sagen fra 2018 om Cambridge Analyticas påståede ulovlige behandling af brugerdata
har givet anledning til alvorlig bekymring for konsekvenserne af databeskyttelseskrænkel-
ser i valgprocesser i EU.
Kommissionen finder ikke, at den nuværende EPPF-forordning
giver mulighed for ’effek-
tivt at afskrække og sanktionere’ misbrug af EU’s nye databeskyttelsesregler, der trådte i
kraft i maj 2018, hvilket kan påvirke såvel valgkampen som selve valget. Kommissionen
foreslår derfor at udstrække den eksisterende mulighed for at pålægge EPPF finansielle
sanktioner til også at gælde i tilfælde af, at EPPF
bevidst påvirker eller forsøger at på-
virke valg til Europa-Parlamentet ved at drage fordel af en overtrædelse af de gældende
regler om databeskyttelse.
Revisionen af forordningen skal ses i sammenhæng Kommissionens meddelelse af 19.
september 2018 om sikring af frie og fair valg til Europa-Parlamentet.
Kommissionen foreslår derfor en begrænset revision af forordning 1141/2014 med føl-
gende, overordnede hovedændringer:
’Myndigheden for EPPF’ får tildelt
fast personale,
og at dens direktør får beføjel-
ser som
ansættelsesmyndighed
idet myndigheden med forordningsforslaget får
nye opgaver at udføre, og bedre vil kunne udføre sine opgaver på en uafhængig
måde.
Der indføres
finansielle sanktioner
for den nye type dataovertrædelser tilsva-
rende forordningens allerede gældende sanktioner
1
.
Der fastlægges en
kontrolprocedure:
1. Proceduren igangsættes, såfremt myndigheden for EPPF bliver bekendt
med en afgørelse fra en kompetent tilsynsmyndighed for databeskyttelse
om brud på reglerne
2
.
2.
Herefter skal myndigheden anmode forordningens ’udvalg af uafhængige
fremtrædende personer’ om at vurdere, om det relevante EPPF
bevidst
har påvirket eller forsøgt at påvirke valg til Europa-Parlamentet ved at
drage fordel af en overtrædelse af reglerne for beskyttelse af personoplys-
ninger.
3. Udvalget afgiver udtalelse inden for en kort, rimelig frist, fastsat af myn-
digheden.
4. Såfremt udvalget finder den ovenstående beskrevne påvirkning eller for-
søg herpå, bør myndigheden for EPPF pålægge sanktioner.
Den nye kontrolprocedure berører ikke forordningens allerede fastsatte procedu-
rer for andre typer overtrædelser.
Tilsynsmyndighederne for databeskyttelse samarbejder
med ’udvalget for uaf-
hængige fremtrædende personer’ i overensstemmelse med gældende lovgivning.
’Myndigheden’
efterprøver gældende sanktioner,
hvis afgørelsen fra den kompe-
tente tilsynsmyndighed ophæves, eller hvis en foranstaltning over for afgørelsen
er blevet taget til følge, efter anmodning fra den pågældende EPPF.
Kommissionen ønsker, at man vil nå at behandle forslaget i Rådet og Europa-Parlamentet
samt implementere ændringerne inden valget til Europa-Parlamentet i maj 2019.
De finansielle sanktioner er fastsat i den eksisterende forordnings artikel 27, stykke 4.
Kommissionen har ifølge begrundelsen
henstillet
og
tilskyndet
til
i sin sikkerhedspakke om valg, KOM
(2018) 638
at datatilsynsmyndigheder, i overensstemmelse med gældende EU-ret og national lovgivning,
straks og proaktivt underretter myndigheden for EPPF, såfremt datatilsynsmyndighederne træffer afgørelser om
EPPF’s
brud på reglerne. Sådan underretning er dog ikke en lovmæssig del af dette forordningsforslag om EPPF,
men kan ses som en praktisk forudsætning for dens reelle effekt.
1
2
2
kom (2018) 0636 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om statut for og finansiering af europæiske politiske partier og europæiske politiske fonde
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet er medlovgiver i henhold til den almindelige lovgivningsprocedure
(TEUF art. 294).
Europa-Parlamentet har endnu ikke behandlet det konkrete forslag eller fastlagt en hold-
ning.
Kommissionen har i forberedelsen af revisionen af forordningen taget hensyn til
opfor-
dringer
udtrykt i Europa-Parlamentet under høringer og drøftelser om Cambridge Analy-
tica-sagen (høringer den 4. juli 2018, den 25. juni 2018 og den 2. juli 2018).
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen vurderer, at de foreslåede ændringer er i fuld overensstemmelse med nær-
hedsprincippet, da man kun på EU-plan kan fastsætte regler vedrørende statut for og fi-
nansiering af europæiske politiske partier og europæiske politiske fonde. Regeringen de-
ler denne vurdering.
6. Gældende dansk ret
Der forefindes ikke nationale regler i Danmark for finansiering af europæiske politiske
partier og europæiske politiske fonde, herunder myndigheden til regulering af disse par-
tier og fonde.
7. Konsekvenser
En vedtagelse af forslaget forventes ikke at medføre behov for tilpasning af dansk lovgiv-
ning.
Forslaget vurderes ikke at have væsentlige, økonomiske konsekvenser. Forslaget indehol-
der en forhøjelse i midler til myndigheden for EPPF på årligt 1,43 mio. EUR (10,67 mio.
DKK), og forhøjelsen håndteres ved intern omfordeling af eksisterende EU-midler til Eu-
ropa-Parlamentets administration.
8. Høring
Forslaget er sendt til høring hos alle danske partier, som er opstillingsberettigede til Fol-
ketinget og/eller Europa-Parlamentet. Høringsfristen er fastsat til den 1. november 2018.
Der vil blive fremsendt et supplerende notat om resultatet af høringen, såfremt der mod-
tages høringssvar.
Notatet har været sendt i høring i Specialudvalget for relationer
mellem EU’s institutio-
ner.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Den generelle forventning er, at en bred kreds af medlemslande og medlemmer af Eu-
ropa-Parlamentet vil være positivt stemte over for forslagets formål og spørgsmålet om
sanktioner.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter generelt forslagets overordnede formål.
Fra regeringens side finder man, at økonomiske sanktioner på linje med forordningens
nuværende sanktioner er et acceptabelt instrument fsva. europæiske politiske partier og
europæiske politiske fondes eventuelle overtrædelser af reglerne for beskyttelse af person-
oplysninger til egen vinding i forbindelse med Europa-Parlamentsvalg.
3
kom (2018) 0636 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om statut for og finansiering af europæiske politiske partier og europæiske politiske fonde
For så vidt angår tilførslen af ressourcer til myndigheden for EPPF til administration fin-
der man fra regeringens side generelt, at udgiftsniveauet til administration bør holdes så
lavt
som muligt. Regeringen kan dog støtte en intern omfordeling i Europa-Parlamentets
administrationsmidler med henblik på at styrke myndighedens virke, idet midlerne under
alle omstændigheder bør begrænses til det absolut nødvendige.
Regeringen finder, at det bør præciseres, at nationale tilsynsmyndigheder samarbejder
efter gældende lovgivning og ikke pålægges nye krav.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
4