Europaudvalget 2018-19 (1. samling)
KOM (2018) 0744 Bilag 1
Offentligt
1979295_0001.png
Grund- og nærhedsnotat til Folketingets Europaudvalg
Dato
29. november 2018
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse om
tilpasning af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2012/27/EU om energieffektivitet [som ændret ved direktiv
2018/XXX/EU] og Europa-Parlamentets og Rådets forordning
(EU) 2018/XXX [forvaltning af energiunionen] på grund af Det
Forenede Kongeriges udtræden af Den Europæiske Union,
KOM(2018) 744
Notatet sendes tillige til Folketingets Energi-, Forsynings- og Klimaudvalg
1. Resumé
Kommissionens forslag om en tilpasning af Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2012/27/EU om energieffektivitet [som ændret ved direktiv 2018/XXX/EU]
1
og af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2018/XXX [forvaltning af
energiunionen] sker som led i forberedelsen af Storbritanniens udtræden af EU. I
begge retsakter indgår EU’s mål for energibesparelser,
der er beregnet ud fra en
fremskrivning af
EU’s samlede energiforbrug i 2030.
I lyset af Storbritanniens
udtræden er det nødvendigt at opdatere dette mål, således at det baseres på
EU27. Målet
for EU’s energibesparelser
ændres til et maksimalt samlet primært
energiforbrug i 2030 på 1128 Mtoe (millioner tons olieækvivalens) i stedet for 1273
Mtoe og et maksimalt endeligt energiforbrug i 2030 på 846 Mtoe i stedet for 956
Mtoe.
Forslaget vurderes ikke at have væsentlige lovgivningsmæssige, økonomiske eller
andre konsekvenser for Danmark. Regeringen støtter Kommissionens forslag, som
vurderes at være en teknisk nødvendig tilpasning af EU-lovgivningen i lyset af
Storbritanniens udtræden af EU.
2. Baggrund
Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse om tilpasning
af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2012/27/EU om energieffektivitet [som
ændret ved direktiv 2018/XXX/EU] (det reviderede energieffektivitetsdirektiv) og
1
Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet
Stormgade 2-6
1470 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om energieffektivitet 2012/27/EU er under revision bl.a. med
henblik på at fastsætte EU’s mål for energieffektivitet i 2030. Der er opnået enighed om det revideret
direktiv, som forventes endeligt vedtaget ultimo 2018.
Side 1/4
www.efkm.dk
kom (2018) 0744 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om tilpasning til energieffektivitetsdirektivet (Brexit)
1979295_0002.png
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2018/XXX [forvaltning af
energiunionen] (herefter forordningen om et forvaltningssystem for energiunionen),
KOM(2018) 744, er fremsat den 13. november 2018. Forslaget er fremsendt i
dansk sprogversion den 13. november 2018.
Forslaget har hjemmel i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde,
artikel 192, stk. 1 og 192, stk. 2. Forslaget skal vedtages efter den almindelige
lovgivningsprocedure, hvor Europa-Parlamentet er medlovgiver, og vedtages med
kvalificeret flertal i Rådet.
Baggrunden for forslaget er, at der med Storbritanniens udtræden af Den
Europæiske Union (EU) er behov for at genberegne det forventede energiforbrug
for 2030, så dette er baseret på 27 medlemslande. Det reviderede
energieffektivitetsdirektiv og forordningen om et forvaltningssystem for
energiunionen indeholder begge opgørelser over det forventede energiforbrug i
2030 baseret på
EU’s nuværende
28 medlemslande.
Det reviderede energieffektivitetsdirektiv sætter et fælles EU-mål for
energibesparelser i 2030 på mindst 32,5 pct., mens forordningen om et
forvaltningssystem for energiunionen stiller krav om, at medlemslandene tager
Unionens samlede energiforbrug i 2030 i betragtning, når de sætter deres
vejledende nationale bidrag til opfyldelse af EU-målet.
3. Formål og indhold
EU’s mål for energibesparelser på 32,5 pct. udtrykker,
hvor meget energiforbruget i
2030 skal reduceres med set i forhold til forventede forbrug i 2030 i den
fremskrivning af EU’s
energiforbrug, som Kommissionen lavede i 2007. Målet i
2030 er det absolutte forbrug som fremkommer, når forbruget i 2030 i
fremskrivningen reduceres med 32,5 pct. I energieffektivitetsdirektivet fremgår, at
EU’s mål for energibesparelser på mindst 32,5 pct. i 2030 svarer til et for EU28
samlet primært energiforbrug på maksimalt 1273 Mtoe, og et samlet endeligt
energiforbrug på maksimalt 956 Mtoe.
Forslaget lægger op til, at Storbritanniens andel af det forventede energiforbrug
trækkes ud af 2007-fremskrivningen. På den baggrund er der beregnet et nyt mål
for 2030, der udtrykker en reduktion på 32,5 pct. af det primære energiforbrug i de
tilbageværende 27 medlemslande. Når Storbritannien undtages fra beregningerne
om det forventede energiforbrug i 2030, må det primære energiforbrug i 2030
maksimalt være 1128 Mtoe, og det endelige energiforbrug i 2030 maksimalt være
846 Mtoe.
Opgørelsen af energiforbruget bliver med forslaget justeret i det reviderede
energieffektivitetsdirektivs artikel 3, stk. 5 samt i forordningen om et
forvaltningssystem for energiunionens artikel 6, stk. 1 og artikel 29, stk. 3.
Side 2/4
kom (2018) 0744 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om tilpasning til energieffektivitetsdirektivet (Brexit)
1979295_0003.png
Kommissionen lægger op til, at forslaget skal træde i kraft på tyvendedagen efter
offentliggørelsen i Den Europæiske Unions Tidende og skal finde anvendelse fra
dagen efter den dag, hvor EU-retten ophører med at finde anvendelse på
Storbritannien.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Forslaget vedtages efter den almindelige lovgivningsprocedure. Der foreligger
endnu ikke en udtalelse fra Europa-Parlamentet.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen vurderer, at nærhedsprincippet er overholdt, da der er tale om en
nødvendig teknisk tilpasning af fælles EU-lovgivning. Regeringen er enig med
Kommissionen i denne vurdering.
6. Gældende dansk ret
Det fælles EU-mål for 2030 er ikke fastsat i dansk lovgivning. Det nationale danske
bidrag til det fælles EU-mål angives i den danske nationale energi- og klimaplan, jf.
forordningen om et forvaltningssystem for energiunionen.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Der vurderes ikke at være lovgivningsmæssige konsekvenser for Danmark som
følge af Kommissionens forslag.
Økonomiske konsekvenser
Der vurderes ikke at være økonomiske konsekvenser for Danmark som følge af
Kommissionens forslag.
Det fælles EU-mål om 32,5 pct. energibesparelser i 2030 er et fælles vejledende
mål, der ikke er fordelt mellem medlemslandene. Medlemslandene er forpligtede til
at tage de reviderede maksimale energiforbrug i EU27 i betragtning, når det
nationale vejledende bidrag til EU-målet fastsættes. Forslaget betyder således ikke
øgede forpligtelser for EU eller for Danmark.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Der vurderes ikke at være andre konsekvenser, herunder for beskyttelsesniveauet,
for Danmark som følge af Kommissionens forslag.
8. Høring
Forslaget har været sendt i høring hos Specialudvalget for Energi-, Forsynings- og
Klimapolitik. Der er ikke indkommet høringssvar.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er ikke kendskab til andre landes holdninger til forslaget.
Side 3/4
kom (2018) 0744 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om tilpasning til energieffektivitetsdirektivet (Brexit)
1979295_0004.png
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter Kommissionens udkast til afgørelse om tilpasning af
energieffektivitetsmålet, som vurderes at være nødvendig i lyset af Storbritanniens
udtræden af EU.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Side 4/4