Europaudvalget 2018-19 (1. samling)
KOM (2018) 0783 Bilag 2
Offentligt
2007721_0001.png
Grund- og nærhedsnotat: Kommissionens forslag til
sammensætning af Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg
(ØSU) i EU for perioden 2020-2025
Revideret notat (notatet er revideret i forhold til det notat, der blev
oversendt til Folketingets Europaudvalg den 11. januar 2019).
KOM (2018) 783 final
1. Resumé
Kommissionen foreslår en snæver justering af sammensætning af Det Europæiske
Økonomiske og Sociale Udvalg (ØSU) for perioden 2020 - 2025, da Storbritannien
udtræder af EU og derved efterlader 24 tomme pladser i udvalget. Det foreslås, at Estland,
Cypern og Luxembourg hver får én plads tilbage, som de mistede i perioden 2015 - 2020
grundet Kroatiens optagelse. De resterende 21 af Storbritanniens pladser foreslås at stå
ufordelte hen.
Forslaget vurderes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser eller væsentlige
konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, erhvervslivet, miljøet eller
beskyttelsesniveauet. Forslaget kan medføre en lille reduktion i de samlede omkostninger til
ØSU’s
arbejde, idet 21 udvalgspladser ikke vil være i anvendelse i 2020 - 2025.
2. Baggrund
Kommissionen har ved KOM (2018) 783 final af 28. november 2018 fremsat
forslag til en afgørelse fra Rådet om sammensætningen af Det Europæiske
Økonomiske og Sociale Udvalg. Forslaget er oversendt til Rådet den 4.
december 2018 i dansk sprogversion.
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 305 TEUF og følger artikel 300,
stykke 3, TEUF. Rådet træffer afgørelse med enstemmighed.
Kommissionen anbefaler, at tidspunktet for afgørelsens anvendelse sættes til
den 21. september 2020. Dette er dagen efter udløbet af
ØSU’s
nuværende
mandatperiode.
3. Formål og indhold
Mandatperioden 2015 - 2020 for ØSU udløber næste år. Ændringsforslaget har
derfor til formål at fastsætte
ØSU’s
sammensætning for perioden 2020 - 2025.
Storbritannien har p.t. 24 medlemmer i ØSU, som forventes at fratræde deres
pladser ved Storbritanniens udtrædelse af EU. Dette nødvendiggør en
stillingtagen til fremtiden for de 24 pladser.
Enhed:
EUP
Sagsbehandler:
Katrine Emilie Andersen
Dato:
23.01.2019
Sagsnummer:
2019 - 810
Bilag:
-
kom (2018) 0783 - Bilag 2: Revideret grund- og nærhedsnotat om Det Økonomiske og Sociale Udvalgs sammensætning
2007721_0002.png
Artikel 305 TEUF fastsætter, at antallet af medlemmer i ØSU ikke må
overstige 350. Efter optagelsen af Kroatien i EU i 2015, afgav tre
medlemslande hver én plads i ØSU (Estland, Cypern og Luxembourg).
Kommissionens forslag er baseret på den tilgang, at den nuværende fordeling
af pladserne i udvalget så vidt muligt bør bevares.
Kommissionen foreslår derfor en smal justering, hvor Estland, Cypern og
Luxembourg hver får tilbageført én plads. Kommission foreslår, at de
resterende 21 af Storbritanniens pladser skal stå ufordelte hen, og at de kan
indgå i en reserve til eventuelle, fremtidige udvidelser af EU.
ØSU fremsendte i september 2018 sin anbefaling til Kommissionen om
udvalgets sammensætning. Anbefalingen var overensstemmende med
Kommissionen forslag, dvs. ØSU anbefalede på ny at tildele Estland, Cypern
og Luxembourg én plads hver i udvalget, ligesom at udvalget anbefalede ikke
at fordele de resterende, ledige pladser for perioden 2020-2025.
Hvis Kommissionens forslag vedtages, vil pladserne være fordelt således:
Medlemsland
Belgien
Bulgarien
Tjekkiet
Danmark
Tyskland
Estland
Irland
Grækenland
Spanien
Frankrig
Kroatien
Italien
Cypern
Letland
Litauen
Luxembourg
Ungarn
Malta
Nederlandene
Østrig
Polen
Portugal
Rumænien
Slovenien
Slovakiet
Finland
Sverige
2015-2020
12
12
12
9
24
6
9
12
21
24
9
24
5
7
9
5
12
5
12
12
21
12
15
7
9
9
12
2020-2025
12
12
12
9
24
7
9
12
21
24
9
24
6
7
9
6
12
5
12
12
21
12
15
7
9
9
12
Ændring
-
-
-
-
-
+1
-
-
-
-
-
-
+1
-
-
+1
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
2
kom (2018) 0783 - Bilag 2: Revideret grund- og nærhedsnotat om Det Økonomiske og Sociale Udvalgs sammensætning
2007721_0003.png
Storbritannien
I alt
24
350
-
329
-24
-21
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
En vedtagelse af forslaget vurderes ikke at medføre behov for tilpasning af
dansk lovgivning.
Forslaget vurderes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser eller
væsentlige konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien,
erhvervslivet, miljøet eller beskyttelsesniveauet. Forslaget kan medføre en lille
reduktion i de samlede omkostninger til
ØSU’s
arbejde, idet 21 udvalgspladser
ikke vil være i anvendelse i 2020 - 2025.
8. Høring
Som led i udarbejdelsen af regeringens holdning til Kommissionens forslag har
Udenrigsministeriet sendt forslaget i høring hos de danske organisationer og
institutioner, som på nuværende tidspunkt er repræsenteret i Regionsudvalget
og Det Økonomisk og Sociale Udvalg (ØSU). Høringsfristen var sat til den 18.
januar 2019. Der er modtaget tre svar på høringen fra hhv. Danske Regioner,
Dansk Industri (DI) og Kommunernes Landsforening (KL).
Af svarene fremgår det, at DI kan tiltræde Kommissionens forslag til revision
af sammensætningen af Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg (ØSU)
samt Regionsudvalget. Det fremgår endvidere, at Danske Regioner og KL begge
støtter Kommissionens forslag til sammensætningen af Regionsudvalget. KL
bemærker supplerende, at det, ved at lade nogle pladser stå tomme, sikres, at der
er rum for fremtidige udvidelser, uden at der skal foretages en omfordeling
blandt medlemsstaterne.
Notatet har desuden været sendt i høring i Specialudvalget for relationer
mellem EU’s institutioner.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
3
kom (2018) 0783 - Bilag 2: Revideret grund- og nærhedsnotat om Det Økonomiske og Sociale Udvalgs sammensætning
Forhandlingerne er endnu ikke startet, men det forventes, at der vil kunne
opnås den nødvendige enstemmighed for forslaget blandt medlemslandene.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen arbejder for et slankt og effektivt EU og kan bakke op om at lade
21 pladser stå ubesatte hen i perioden 2020 - 2025. Samtidigt finder man det
rimeligt, at de tre lande, som måtte nedjusteres med ét medlem hver i perioden
2015
2020, hver tildeles ét ekstra medlem af Det Europæiske Økonomiske og
Sociale Udvalg. Regeringen kan derfor støtte det samlede forslag.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
4