Europaudvalget 2018-19 (1. samling)
KOM (2018) 0812 Bilag 1
Offentligt
1998051_0001.png
Notat
6. januar 2019
J.nr. 2018-8525
Kontor: Moms, Afgifter og
Told
Grund- og nærhedsnot til Folketingets Europaudvalg
Forslag til Rådets direktiv om ændring af direktiv 2006/112/EF (momssystemdirektivet)
for så vidt angår gennemførelsen af visse krav til betalingstjenesteudbydere KOM(2018)
812.
Dette er et nyt notat. Grund- og nærhedsnotat oversendes til Folketingets Europaudvalg
og Folketingets Skatteudvalg.
1. Resumé
Direktivforslaget har til hensigt, sammen med et samtidig fremsat forordningsforslag KOM (2018) 813,
at bekæmpe momssvig forbundet med e-handel. Forslaget indebærer, at betalingstjenesteudbydere (tredjepar-
ter som fx NETS) pålægges at føre et tilstrækkeligt detaljeret register over visse betalingsoplysninger.
Direktivforslaget hænger sammen med det samtidig fremsatte forordningsforslag KOM (2018) 813, som
indebærer, at EU-landene pålægges at samle disse registre, og udveksle betalingsoplysningerne i registrene
med de øvrige EU-lande via et nyt centralt elektronisk system.
Regeringen er positivt indstillet over for direktivforslaget, da det medfører styrket administrativt samarbejde
og øget informationsdeling, som forbedrer Skatteforvaltningens mulighed for at identificere og bekæmpe svig.
De administrative og økonomiske konsekvenser udestår for nærværende, men vil blive afklaret i forbindelse
med behandlingen af direktivforslaget og indgå i et revideret grund- og nærhedsnotat.
2. Baggrund
EU-Kommissionen har ved KOM(2018) 812 af 12. december 2018 fremsat et forslag om
ændring af direktiv 2006/112/EF (momssystemdirektivet) med henblik på at stille visse
krav til betalingstjenesteudbydere. Forslaget er fremsendt til Rådet den 12. december 2018
i dansk sprog-version. Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 113 i traktaten om Den
Europæiske Unions funktionsmåde (TEUF), der kræver høring af Europa-Parlamentet og
Det Økonomiske og Sociale Udvalg samt enstemmig vedtagelse af EU-landene.
På momsområdet indføres nye momsforpligtelser for onlinemarkedspladser og nye for-
enklede bestemmelser til at hjælpe virksomhederne med at overholde momsforpligtel-
serne for levering af tjenester, fjernsalg af indenlandske og importerede varer, herunder
elektronisk momsregistrering og momsbetaling gennem One Stop Shop (OSS)
1
.
1
Initialer:ADP/MNL
OSS er et it-system, hvor virksomheder fra 2021 kan angive og afregne moms for grænseoverskridende salg af visse varer
og ydelser til forbrugere i alle EU-lande. Dvs. at virksomhederne kan angive og afregne i ét EU-land fremfor i alle EU-
lande, hvortil de har salg.
kom (2018) 0812 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om ændring af momsdirektivet
1998051_0002.png
Disse foranstaltninger vil styrke efterlevelsen af momsreglerne ved at forenkle momssy-
stemet, men foranstaltningerne kan ikke stå alene. Skattemyndighederne skal fortsat være
i stand til at afsløre og kontrollere svigagtige virksomheder.
Særligt på området for e-handel gør internettet det muligt for svigagtige virksomheder at
skjule deres egen identitet bag et domænenavn. Selv når en skattemyndighed har kend-
skab til eksistensen af en given onlinebutik, er det svært at finde frem til, hvem der står
bag virksomheden, virksomhedens faktiske beliggenhed og dens omsætning i det pågæl-
dende EU-land. Skattemyndighederne må derfor påbegynde en undersøgelse eller indlede
et administrativt samarbejde på EU-plan, hvilket kræver en del administrative ressourcer.
3. Formål og indhold
Forslaget har til formål sammen med et samtidig fremsat forordningsforslag, jf. ramme-
notat til KOM (2018) 813, at bekæmpe momssvig ved e-handel, ved at styrke samarbejdet
mellem skattemyndigheder og betalingstjenesteudbydere.
Forslaget medfører en forpligtelse for betalingstjenesteudbydere til at føre et detaljeret re-
gister over visse betalingsoplysninger i forbindelse med grænseoverskridende e-handel.
Direktivforslaget hænger sammen med det samtidig fremsatte forordningsforslag KOM
(2018) 813, som indebærer, at EU-landene pålægges at samle de registre, som betalingstje-
nesteudbyderne skal føre og udveksle betalingsoplysningerne med de øvrige EU-lande via
et nyt centralt elektronisk system.
Forpligtelsen indebærer, at betalingstjenesteudbydere skal registrere grænseoverskridende
overførelser af beløb fra en betaler (en forbruger eller en virksomhed), der er beliggende
2
i
et EU-land, til en betalingsmodtager, der er beliggende i et andet EU-land, et tredjelands-
område eller et tredjeland, når betalingstjenesteudbyderen udfører mere end 25 betalings-
transaktioner til den samme betalingsmodtager i løbet af et kvartal. Oplysningerne skal op-
bevares af betalingstjenesteudbyderne i en periode på to år fra slutningen af det år, hvor
betalingstransaktionen fandt sted.
Oplysningerne gør det muligt for skattemyndighederne at identificere leverandøren, kon-
trollere antallet af transaktioner og transaktionernes værdi, samt kontrollere betalingernes
oprindelse. Fx skal oplysninger om beløb, valuta, betalingsmodtagerens navn mv. registre-
res.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Parlamentets udtalelse foreligger endnu ikke.
2
Betalerens beliggenhed bestemmes ud fra (a) IBAN-nummeret på betalerens betalingskonto, eller (b) BIC eller enhver
forretningsidentifikationskode, der utvetydigt identificerer den betalingstjenesteudbyder, der handler på betalerens vegne.
Side 2 af 4
kom (2018) 0812 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om ændring af momsdirektivet
1998051_0003.png
5. Nærhedsprincippet
EU-Kommissionen anfører i direktivforslaget, at forslaget er i overensstemmelse med nær-
hedsprincippet. EU-Kommissionen anfører bl.a. som begrundelse, at EU-landene ikke
alene kan samle de nødvendige oplysninger fra betalingstjenesteudbydere til 1) at kontrol-
lere moms i forbindelse med grænseoverskridende levering af varer og tjenesteydelser, 2)
at sikre at momsreglerne i forbindelse med e-handel anvendes korrekt, og 3) at håndtere
momssvig i forbindelse med e-handel.
Den danske regering er enig i, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
6. Gældende dansk ret
Der vurderes ikke at være fastsat tilsvarende forpligtelser for betalingstjenesteudbydere
med henblik på bekæmpelse af momssvig, hvor der løbende og regelmæssigt skal stilles
oplysninger til rådighed for Skatteforvaltningen med henblik på, at Skatteforvaltningen
udveksler disse oplysninger med de øvrige EU-lande. Det er dog muligt i henhold til
momsloven, at Skatteforvaltningen med Skatterådets tilladelse kan pålægge en betalings-
tjenesteudbyder at levere betalingsoplysninger til brug for kontrol af afgiftsgrundlaget for
varer, der sælges ved fjernsalg, og elektronisk leverede ydelser til forbrugere. Udleverin-
gen af oplysningerne kan kun ske, hvis udleveringen har væsentlig betydning for skatte-
forvaltningens kontrol af afgiftsgrundlaget. Det vurderes umiddelbart, at den nuværende
bestemmelse i momsloven kan blive overflødig som følge af de nødvendige lovændringer
direktivet måtte medføre.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Det vurderes, at direktivforslaget vil medføre behov for lovændringer.
Økonomiske konsekvenser
På nuværende tidspunkt udestår en vurdering af de økonomiske konsekvenser. En vurde-
ring af de økonomiske konsekvenser vil blive indarbejdet i et revideret grund- og nær-
hedsnotat.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
På nuværende tidspunkt udestår en vurdering af andre konsekvenser og beskyttelsesni-
veauet. En vurdering af andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet vil blive indarbejdet i
et revideret grund- og nærhedsnotat.
8. Høring
Forslaget er sendt i høring hos Advokatsamfundet, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd,
Borger- og retssikkerhedschefen i Skatteforvaltningen, CEPOS, Cevea, Danmarks stati-
stik, Dansk Byggeri, Dansk Erhverv, Dansk Iværksætterforening, Danske Advokater,
Danske Speditører, Datatilsynet, DI, Digitaliseringsstyrelsen, Erhvervsstyrelsen (Letbyr-
der), Eksportrådet, Forbrugerrådet
”Tænk”,
FDIH, Finans Danmark, FSR - danske revi-
sorer, Foreningen danske revisorer, IBIS, Justitia, Konkurrence og forbrugerstyrelsen,
Side 3 af 4
kom (2018) 0812 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om ændring af momsdirektivet
1998051_0004.png
Kraka, Landsskatteretten, Mellemfolkelig Samvirke, SMVdanmark, SRF Skattefaglig For-
ening og Danske Speditører.
Direktivforslaget er den 14. december 2018 sendt i høring i 4 uger med høringsfrist den
11. januar 2019. Dog er direktivforslaget eftersendt til Forbrugerrådet ”Tænk” den 17.
december 2018. Der vil blive fremsendt et revideret grund- og nærhedsnotat med resul-
tatet af høringen.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er ikke kendskab til andre landes holdninger til forslaget.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter generelt EU-Kommissionens ambition om at modernisere og styrke
momssystemet i EU og prioritere en fælles og ambitiøs indsats til bekæmpelse af moms-
svig.
Regeringen er positivt indstillet over for forslaget, idet det konkret medfører en øget in-
formationsdeling, som forbedrer skattemyndighedernes muligheder for at identificere og
bekæmpe momssvig.
Regeringen vil arbejde for en fornuftig balance mellem de nye muligheder for at bekæmpe
momssvig og de administrative byrder, der pålægges Skatteforvaltningen og erhvervslivet.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Side 4 af 4