Europaudvalget 2018-19 (1. samling)
KOM (2018) 0833 Bilag 1
Offentligt
1998086_0001.png
Grund- og nærhedsnotat til Folketingets Europaudvalg
Forslag til Rådets afgørelse om indgåelse og undertegnelse på vegne
af EU af Art. 50-aftalen mellem EU27 og Storbritannien om britisk
udtræden af EU
KOM(2018) 833 og KOM(2018) 834
1. Resumé
Europa-Kommissionen
har den 5. december 2018 fremsat forslag til EU27’s indgåelse og
undertegnelse af Art. 50-aftalen mellem EU27 og Storbritannien om den britiske udtræden
af EU. Forslaget er oversendt til Rådet i dansk sprogversion den 12. december 2018.
Aftalen er et resultat af flere års forhandlinger for at sikre en velordnet britisk udtræden.
Aftalen indeholder således dele om borgerrettigheder, finansielle bestemmelser, en lang række
udtrædelsesbestemmelser, en overgangsperiode frem til udgangen af 2020 med mulighed for
forlængelse, institutionelle bestemmelser for aftalen samt protokoller vedr. bagstopperløsningen
for grænsen mellem Nordirland og Irland, Gibraltar og de britiske baser på Cypern.
Forslaget forventes at medføre visse tilpasninger af dansk ret. Storbritanniens udtræden af
EU vil få negative samfundsøkonomiske og erhvervsøkonomiske konsekvenser for
Danmark. Undertegnelse og indgåelse af udtrædelsesaftalen forventes dog umiddelbart at
mindske nogle af disse konsekvenser ved at sikre en velordnet britisk udtræden, ligesom
aftalen vil bidrage til at undgå betydelige negative statsfinansielle konsekvenser i form af et
ubetalt finansielt mellemværende mellem Storbritannien og EU27.
Samlet set vurderes udtrædelsesaftalen at være i overensstemmelse med danske interesser.
Derfor kan regeringen støtte de foreliggende udkast til rådsafgørelser om
EU’s undertegnelse
og indgåelse af udtrædelsesaftalen.
2. Baggrund
Europa-Kommissionen har ved KOM(2018) 833 og 834 den 5. december
2018 fremsat forslag til indgåelse og undertegnelse af Art. 50-aftalen mellem
EU27 og Storbritannien om den britiske udtræden af Den Europæiske Union
(EU). Forslaget er oversendt til Rådet i dansk sprogversion den 12. december
2018.
Efter den britiske folkeafstemning om britisk medlemskab af EU den 23. juni
2016 informerede den britiske premierminister Theresa May den 29. marts
2017, i overensstemmelse med artikel 50 i Traktaten om Den Europæiske
Union (TEU), Det Europæiske Råd om landets ønske om at udtræde af EU og
Det Europæiske Atomenergifællesskab (Euratom).
1
kom (2018) 0833 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. indgåelse og undertegnelse på vegne af EU af Art. 50-aftalen mellem EU27 og Storbritannien om britisk udtræden af EU
På denne baggrund bemyndigede Rådet den 22. maj 2017 Kommissionen til at
indlede forhandlinger med Storbritannien om britisk udtræden af EU. Parterne
nåede i november 2018 til enighed om en aftale.
Udtrædelsesaftalen sikrer en velordnet britisk udtræden af EU ved at håndtere
en lang række bodelingsspørgsmål. Udtrædelsesaftalen er vedlagt udkastene til
rådsafgørelser og består af 185 artikler, der er opdelt i følgende seks dele, tre
protokoller samt ni bilag.
Første del
(Fælles bestemmelser) indeholder de fælles bestemmelser for
udtrædelsesaftalen, herunder definitioner, det territoriale anvendelsesområde
for udtrædelsesaftalen samt metoder og principper for aftalens virkning,
gennemførelse og anvendelse.
Anden del
(Borgerrettigheder) indeholder de bestemmelser, der tager sigte på
at sikre, at EU-borgere og borgere fra Storbritannien og deres familier, som er
berørt af den britiske udtræden, bevarer den status og de rettigheder, der
følger af EU-retten.
Tredje del
(Udtrædelsesbestemmelser) indeholder bestemmelser om andre
spørgsmål i forbindelse med Storbritanniens udtræden af EU. Det drejer sig
blandt mange emner om varer, der allerede er på markedet, igangværende
moms- og punktafgiftssager, Euratom, igangværende politisamarbejde og
retligt samarbejde i straffesager, igangværende retligt samarbejde på det civil-
og handelsretlige område samt data og oplysninger, der behandles eller
indhentes inden overgangsperiodens udløb eller på grundlag af denne aftale.
Der er således tale om væsentlige bestemmelser, der sikrer afklaring om en
lang række tekniske og vigtige sager til glæde for borgere og virksomheder.
Fjerde del
(Overgangsordningen) fastsætter en overgangsperiode, i hvilken
hele EU’s gældende regelsæt med få undtagelser
vil finde anvendelse i
Storbritannien. Det gælder også for internationale aftaler, hvor Storbritannien
fortsat vil være bundet af de forpligtelser, der følger af disse aftaler. I
overgangsperioden vil Storbritannien dog hverken være repræsenteret i EUs
institutioner eller deltage i EUs beslutningsproces, da landet vil være trådt ud
af EU. Der er mulighed for én gang at beslutte forlængelse af
overgangsperioden med enten et eller to år.
Overgangsordningen gælder også på fiskeriområdet, hvor adgang til fiskeri i
britisk zone og fordelingen af fiskerimuligheder fastholdes til periodens udløb.
Femte del
(Finansielle bestemmelser) indeholder bestemmelser om den
finansielle opgørelse, herunder nærmere bestemmelser om elementerne samt
beregningen af værdien af den finansielle opgørelse og betalingsvilkårene.
2
kom (2018) 0833 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. indgåelse og undertegnelse på vegne af EU af Art. 50-aftalen mellem EU27 og Storbritannien om britisk udtræden af EU
Sjette del
(Institutionelle og afsluttende bestemmelser) omfatter bestemmelser
for en ensartet fortolkning og anvendelse af aftalen, nedsættelse af et blandet
udvalg samt fastsættelse af en tvistbilæggelsesprocedure. Denne del indeholder
også en forpligtelse for parterne til at bestræbe sig på inden
overgangsperiodens udløb at nå til enighed om det fremtidige forhold.
Protokollen om Irland/Nordirland
og dens 10 bilag indeholder de
nødvendige bestemmelser for den såkaldte bagstopperløsning, der har til
formål at undgå en hård grænse mellem Nordirland og Irland.
Bagstopperløsningen er ikke tiltænkt at træde i kraft, men er en
forsikringsordning i tilfælde af, at man ikke har opnået enighed om et
fremtidigt forhold, der kan opretholde den bløde grænse mellem Nordirland
og Irland, inden overgangsperiodens udløb. Bagstopperløsningen vil finde
anvendelse, medmindre og indtil den helt eller delvist erstattes af en
efterfølgende aftale.
Udtrædelsesaftalen omfatter også en
protokol om de britiske baseområder i
Cypern.
Endelig omfatter udtrædelsesaftalen en
protokol om Gibraltar,
der behandler
de særlige spørgsmål, som Storbritanniens udtræden af EU giver anledning til
for så vidt angår Gibraltar
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 50 TEU. EU har enekompetence i
henhold til aftaler med hjemmel i artikel 50 TEU, hvorfor aftalen derfor
udelukkende undertegnes og indgås (ratificeres) af EU. Rådet træffer afgørelse
om bemyndigelse til undertegnelse og indgåelse af aftalen med kvalificeret flertal
efter Europa-Parlamentets godkendelse.
3. Formål og indhold
Udkastet til rådsafgørelse om
undertegnelse
af Art. 50-aftalen indeholder ni
indledende paragraffer, som beskriver forslagets kontekst. De indledende
paragraffer informerer om, at:
1) Storbritannien den 29. marts 2017 i overensstemmelse med Art. 50 TEU
officielt informerede Det Europæiske Råd om landets ønske om at
udtræde af EU og Det Europæiske Atomenergifællesskab (Euratom).
2) Rådet den 22. maj 2017 bemyndigede Kommissionen til at indlede
forhandlinger med Storbritannien om at indgå en aftale, der håndterer
landets udtræden af EU under hensyn til rammen for det fremtidige
forhold mellem EU27 og Storbritannien.
3) Der er ført forhandlinger i lyset af Det Europæiske Råds retningslinjer af
29. april 2017, 15. december 2017 og 23. marts 2018.
4) Det Europæiske Råd godkendte udtrædelsesaftalen den 25. november
2018.
3
kom (2018) 0833 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. indgåelse og undertegnelse på vegne af EU af Art. 50-aftalen mellem EU27 og Storbritannien om britisk udtræden af EU
5) Udtrædelsesaftalen skal undertegnes af Den Europæiske Union med
forbehold for opfyldelsen af procedurerne, der er nødvendige for indgåelse
af aftalen på et senere tidspunkt.
6) I henhold til Art. 106a om Traktaten om oprettelse af Det Europæiske
Atomenergifællesskab (Euratom) finder Art. 50 TEU anvendelse for
Euratom.
7)
Aftalen inkluderer en overgangsperiode, hvor hele EU’s regelsæt –
herunder også internationale aftaler
fortsat vil være gældende i
Storbritannien. Kommissionen vil derfor på vegne af EU og Euratom
notificere tredjelande om, at Storbritannien under overgangsperioden vil
være at betragte som et EU-land i henhold til disse aftaler. Da
Storbritannien dog vil være trådt ud af EU, vil der ikke længere være britisk
deltagelse i EU’s institutioner,
organer, kontorer eller agenturer.
8) Medlemsstaterne kan ved en skriftlig procedurer tilkendegive, at de af
hensyn til fundamentale principper i national lovgivning ikke vil overgive
egne statsborgere til Storbritannien ved en europæisk arrestordre under
overgangsperioden. Derfor fastsættes en frist for en sådan tilkendegivelse.
9) Storbritannien har ikke været en del af rådsformationen, der har drøftet
denne afgørelse samt dens vedtagelse.
Rådsafgørelsen indeholder derudover fem operative artikler, hvori det anføres,
at:
1) Undertegnelsen af udtrædelsesaftalen godkendes på vegne af EU og
Euratom. Udtrædelsesaftalen er vedlagt som bilag til udkast til
rådsafgørelsen.
2) Formanden for Det Europæiske Råd og formanden for Europa-
Kommissionen bemyndiges til at underskrive aftalen på vegne af EU og
Euratom.
3) Umiddelbart efter aftalens undertegnelse vil Kommissionen underrette
tredjeparter til EU’s internationale aftaler om, at
Storbritannien skal
behandles som medlemsstat i overgangsperioden.
4) De medlemsstater, der ikke vil overgive egne statsborgere til Storbritannien
ved en europæisk arrestordre under overgangsperioden, skal informere
Kommissionen og Rådssekretariatet herom før den 15. februar 2019.
5) Afgørelsen træder i kraft på dagen for dens vedtagelse.
Udkastet til rådsafgørelse om
indgåelse
af Art. 50-aftalen indeholder 13
indledende paragraffer, som beskriver forslagets kontekst, anvendelse og
proces. Det kan særligt fremhæves, at de indledende paragraffer informerer
om, at:
1) Der henvises til den tidligere rådsbeslutning om undertegnelse samt dato
herfor, der endnu ikke kan tilføjes, idet den ikke kendes.
2) Aftalen skal godkendes på vegne af EU samt Euratom, hvorfor alle
referencer til EU i rådsafgørelsen skal forstås som omfattende Euratom.
4
kom (2018) 0833 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. indgåelse og undertegnelse på vegne af EU af Art. 50-aftalen mellem EU27 og Storbritannien om britisk udtræden af EU
3) På datoen for ikrafttrædelsen af aftalen vil alle mandater for britiske
medlemmer af EU’s institutioner, organer, kontorer eller agenturer ophøre
automatisk som konsekvens af den britiske udtræden.
4) Hvor Det Blandede Udvalg ifølge udtrædelsesaftalen har beføjelser til at
vedtage retsakter, der har retsvirkninger,
skal EU’s holdninger fastlægges i
Rådet.
Ved fastlæggelse af EU’s holdning i Det Blandede Udvalg
vedrørende forlængelsen af overgangsperioden og gennemgangen af
protokollen om Irland/Nordirland, vil Rådet handle i overensstemmelse
med Det Europæiske Råds retningslinjer. Ved enhver afgørelse om
forlængelse af overgangsperioden vil der blive taget hensyn til, om
forpligtelserne i henhold til aftalen, herunder protokollerne hertil, er
opfyldt.
5) Det påhviler Kommissionen at informere Storbritannien ift. aftalens
bestemmelser, med undtagelse af områder, hvor aftalen henviser til andre
af EU’s institutioner.
6) Kommissionen vil udstede retningslinjer for invitation af britiske
repræsentanter til EU’s møder under overgangsperioden.
7) Storbritannien har ikke været en del af rådsformationen, der har drøftet
denne afgørelse samt dens vedtagelse.
Rådsafgørelsen indeholder derudover ni operative artikler, hvori det anføres,
at:
1) Udtrædelsesaftalen godkendes herved på vegne af EU og Euratom. Alle
henvisninger til EU i denne afgørelse forstås som omfattende Euratom.
2) Kommissionen repræsenterer EU i Det Blandede Udvalg samt alle
specialudvalg herunder. Der fastlægges procedurer for mulig deltagelse for
Irland, Cypern og Spanien ved møder i specialudvalg om protokollerne
samt procedurer for Rådets involvering i Det Blandede Udvalg.
3) Der fastlægges procedurer for, at Rådet kan bemyndige Storbritannien til
på egne vegne at give sit samtykke til at være bundet af en international
aftale, der skal træde i kraft eller anvendes i overgangsperioden på et
område, hvor EU har enekompetence.
4) Der fastlægges procedurer for. at Irland, Cypern og Spanien kan
bemyndiges til at forhandle bilaterale aftaler med Storbritannien på
områder, hvor EU har enekompetence.
5) Kommissionen fastlægger gyldighedsperioden og formatet, herunder
sikkerhedselementer og den fælles erklæring, for dokumenter, som
medlemsstaterne udsteder til de borgere, der er berørt af aftalens anden
del, afsnit II (Borgerrettigheder).
6) Kommissionen fastlægger format for standardeksemplar af varecertifikat
A. UK. samt standardeksemplar af den etiket hertil, som fremgår af
udtrædelsesaftalens backstop-løsning for grænsen mellem Nordirland og
Irland.
5
kom (2018) 0833 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. indgåelse og undertegnelse på vegne af EU af Art. 50-aftalen mellem EU27 og Storbritannien om britisk udtræden af EU
7) Kommissionen skal bistås af udvalg for gennemførselsakter samt
Toldkodeksudvalget.
8)
Formanden for Rådet skal på EU’s vegne deponere den notifikation
vedr.
de medlemsstater, der ikke vil overgive egne statsborgere til Storbritannien
ved en europæisk arrestordre under overgangsperioden.
9) Denne afgørelse træder i kraft på dagen for vedtagelsen.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal godkende udtrædelsesaftalen. Seneste udtalelse fra
Europa-Parlamentet, herunder Formandskonferencen og Brexit-styregruppen,
af 12. december 2018 understreger, at man finder udtrædelsesaftalen fair og
balanceret.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant, idet EU er enekompetent
til at indgå aftaler i henhold til TEU artikel 50.
6. Gældende dansk ret
Udtrædelsesaftalen regulerer den britiske udtræden af EU på en lang række
lovområder, jf. afsnit 2.
7. Konsekvenser
Undertegnelse og indgåelse af udtrædelsesaftalen forventes at medføre visse
ændringer i dansk ret. Arbejdet med at afdække det nærmere omfang heraf pågår
fortsat.
Storbritanniens udtræden af EU vil få negative samfundsøkonomiske og
erhvervsøkonomiske konsekvenser for Danmark afledt af et mindre tæt
handelssamkvem med Storbritannien. Undertegnelse og indgåelse af
udtrædelsesaftalen forventes dog umiddelbart at mindske nogle af disse
konsekvenser ved at sikre en velordnet britisk udtræden, hvor
bodelingsspørgsmål håndteres på passende vis.
For så vidt angår de statsfinansielle konsekvenser vil undertegnelse og
indgåelse af udtrædelsesaftalen bidrage til at undgå store negative
konsekvenser i form af et ubetalt finansielt mellemværende mellem
Storbritannien og EU27.
Undertegnelse og indgåelse af udtrædelsesaftalen forventes ikke at berøre
beskyttelsesniveauet i Danmark.
8. Høring
Udkast til rådsafgørelserne har ikke været i høring.
6
kom (2018) 0833 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. indgåelse og undertegnelse på vegne af EU af Art. 50-aftalen mellem EU27 og Storbritannien om britisk udtræden af EU
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes generelt opbakning til undertegnelse og indgåelse af aftalen
blandt EU27-medlemsstaterne.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
I overensstemmelse med EU27-retningslinjerne anlægger regeringen en
konstruktiv og pragmatisk tilgang til forhandlingerne og ser gerne fremadrettet
det tættest mulige forhold mellem EU27 og Storbritannien, der balancerer
rettigheder og pligter og respekterer det indre markeds integritet. Regeringens
førsteprioritet er at sikre danske interesser, herunder ikke mindst for
virksomheder og borgere.
Samlet set vurderes udtrædelsesaftalen i sin helhed at være i overensstemmelse
med danske interesser. Derfor kan regeringen støtte forslagene til
rådsafgørelser om
EU’s undertegnelse og indgåelse af udtrædelsesaftalen.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Art. 50-forhandlingerne blev forelagt til forhandlingsoplæg den 21. april 2017.
Forhandlingerne om Storbritanniens udtræden af EU har været drøftet
løbende med Folketingets Europaudvalg i forbindelse med
udenrigsministerens forelæggelse af rådsmøderne (almindelige anliggender -
Art. 50) samt statsministerens forelæggelser af og afrapporteringer fra Det
Europæiske Råd (Art. 50), senest den 18. december 2018.
7