Europaudvalget 2018-19 (1. samling)
KOM (2019) 0038 Bilag 1
Offentligt
2024667_0001.png
Grund- og nærhedsnotat til Folketingets Europaudvalg om tilpasning af MRV-
forordningen til IMO
overvågning af CO2-emissioner fra søtransport
Kontor i departementet
EU-kontoret
Dato
22. februar 2019
Kontor i styrelse
Center for Forsyning
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om ændring af
MRV-forordningen (EU) 2015/757 for at tage passende hensyn til det
globale IOM-system til indsamling af data om skibes fuelolie, KOM
(2019) 38
1. Resumé
Kommissionen har fremsat et forslag til en ændring af MRV-forordningen. Formålet
med ændringen er at tage passende højde for IMO's nye globale dataindsamlings-
system og dermed at give virksomheder mulighed for i størst muligt omfang at re-
ducere deres administrative byrder, samtidig med at målene i MRV-forordningen
fastholdes.
Tilpasningen sker ved at ændre definitionerne af selskab og rapporteringsperiode,
så de er enslydende i de to regelsæt. Derudover
tilføjes ”dødvægtstonnage” til de-
finitionslisten og skal fremover også rapporteres. Overvågningsplanens indhold
reduceres i MRV-forordningen og overvågning pr. sejlads ændres til tid til søs.
Desuden præciseres fragt til at være på frivilligt grundlag. Ved skibsskifte forlæn-
ges den efterfølgende periode det nye selskab har til at indsende sin emissions-
rapport til Kommissionen med tre måneder. Endelig fastholdes det, at transportar-
bejdet skal indrapporteres, der er et mål for den afstand skibet har tilbagelagt og
vægten, selvom det ikke indgår i IMO’s
regelsæt,
Forslaget vil ikke have lovgivningsmæssige konsekvenser eller økonomiske konse-
kvenser.
Regeringen støtter, at MRV-forordningen tilpasses IMO-aftalen, da man fra dansk
side generelt arbejder for, at søfarten reguleres på globalt niveau. Derudover læg-
ger regeringen vægt på, at rapportering af transportarbejdet fastholdes i MRV-
forordningen selvom det ikke indgår i IMO’s regelsæt.
Transportarbejdet vil udgøre
et væsentligt element i at vurdere skibsfartens løbende CO
2
-reduktioner, da det
derved sikres, at opgørelsen af CO
2
-emissioner fra de enkelte skibe også fortsat
inddrager vægten af den last, der fragtes.
Side 1/5
kom (2019) 0038 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om tilpasning af MRV-forordningen til IMO – overvågning af CO2-emissioner fra søtransport
2024667_0002.png
2. Baggrund
Drivhusgasemissioner fra international søtransport anslås at udgøre ca. 2-3 pct. af
de samlede globale udledninger af drivhusgasser, og i 2015 tegnede de sig for 13
pct. af EU's samlede drivhusgasemissioner fra transportsektoren. Søtransport er
ikke omfattet af EU's emissionsreduktionsmål eller specifikke afhjælpende foran-
staltninger.
Som et første skridt til at nedbringe drivhusgasemissioner vedtog Europa-
Parlamentet og Rådet i april 2015 forordning om overvågning, rapportering og veri-
fikation af CO
2
-emissioner fra søtransport (EU) 2015/757 (MRV-forordning). MRV-
forordningen blev udviklet med henblik på at indsamle pålidelige og efterprøvede
data om CO
2
-emissioner for alle skibe med en bruttotonnage over 5.000 (BT), som
anløber havne i Det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde (EØS). Formålet
er at tilvejebringe pålidelige oplysninger til støtte for fremtidige politiske beslutnin-
ger og sikre den nødvendige gennemsigtighed om data for at fremme indførelsen
af nye teknologier og operationelle foranstaltninger, der skal gøre skibe mere miljø-
venlige.
Efter Parisaftalens ikrafttrædelse og vedtagelsen af MRV-forordningen vedtog
FN’s
Søfartsorganisation, International Maritime Organization (IMO), i 2016 i medfør af
MARPOL-konventionen (International Convention for the Prevention of Pollution
from Ships) et globalt system til dataindsamling om skibes brændstofforbrug (IMO's
globale dataindsamlingssystem). I henhold til dette indledes overvågningsforpligtel-
serne i 2019 med de første indberetninger fra skibe i 2020. Som følge heraf skal
skibe, der udfører søtransportaktiviteter inden for EØS, fra januar 2019 opfylde
overvågnings- og rapporteringskrav både i henhold til EU's MRV-forordning og
IMO's globale dataindsamlingssystem.
Den samtidige anvendelse af disse to systemer på henholdsvis EU-plan og på glo-
balt plan blev forudset i MRV-forordningen. Af forordningens artikel 22 fremgår
således, at "Såfremt der indgås en international aftale om et globalt system til over-
vågning, rapportering og verifikation for drivhusgasemissioner (...), revurderer
Kommissionen denne forordning og foreslår, hvor det er relevant, ændringer til
denne forordning for at sikre tilpasning til denne internationale aftale."
Kommissionen har derfor fremsat et forslag til ændring af forordningen MRV-
forordningen (EU) 2015/757. Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 192,
stk. 1 og skal behandles efter den almindelige lovgivningsprocedure i TEUF artikel
294. Rådet træffer afgørelse med kvalificeret flertal, og er oversendt i en dansk
sprogversion den 4. februar 2019.
3. Formål og indhold
Hovedformålet med forslaget er at tilpasse MRV-forordningen med henblik på at
tage passende højde for IMO's nye globale dataindsamlingssystem, for dermed at
give virksomheder mulighed for i størst muligt omfang at strømline og reducere
Side 2/5
kom (2019) 0038 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om tilpasning af MRV-forordningen til IMO – overvågning af CO2-emissioner fra søtransport
2024667_0003.png
deres administrative byrder, samtidig med at målene i MRV-forordningen fasthol-
des. I det følgende vil de foreslåede ændringer blive gennemgået.
Definitioner
Tilpasningen
til IMO’s regelsæt
sker
ved at revidere definitionerne af ”selskab” og
”rapporteringsperiode”, således at de flugter med IMO’s definitioner.
Endvidere
tilføjes ”dødvægtstonnage”,
det vil sige den samlede dødvægt som skibet har om
bord, til definitionslisten og skal fremover også rapporteres.
Overvågningsplanen
Overvågningsplanens indhold reduceres og skal blandt andet fremover ikke inde-
holde registreringshavn eller hjemsted, ligesom beskrivelsen af en række overvåg-
ningsprocedurer udgår.
Overvågning pr. sejlads ændres gennemgående
fra ”tid til søs” til ”timer undervejs”.
Derfor ændres også den årlige overvågning
fra ”samlet tid” til ”samlet antal timer
undervejs”.
Desuden præciseres fragt til at være på frivilligt grundlag
Endelig har transportarbejdet, det vil sige et mål for den afstand skibet har tilbage-
lagt og dets vægt, hidtil skulle opgøres i MRV-systemet. Dette foreslår Kommissio-
nen bibeholdt, selvom man i IMO-systemet bruger skibets dødvægttonnage, som
udtryk for transportarbejdet.
Emissionsrapport ved skibsskifte
Hvis et skib skifter selskab, forlænges fristen for det nye selskab at oversende
emissionsrapporten til Kommissionen til tre måneder, og data for dødvægtstonnage
tilføjes emissionsrapporten.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet er i henhold til den almindelige lovgivningsprocedure (TEUF
artikel 294) medlovgiver. Der foreligger endnu ikke en udtalelse fra Europa-
Parlamentet.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen har oplyst, at retsgrundlaget for forslaget er artikel 192 i TEUF.
Kommissionen har endvidere oplyst, at forslaget er i overensstemmelse med nær-
hedsprincippet, jf. artikel 5 i traktaten om Den Europæiske Union, og at målene i
dette forslag kun kan nås gennem et forslag fra Kommissionen på EU-plan, da
forslaget har til formål at ændre gældende EU-lovgivning.
Indsamling og offentliggørelse af data om skibes emissioner og energieffektivitet på
EU-niveau har den fordel, at resultaterne er fuldt sammenlignelige, da de er base-
ret på et enkelt sæt af krav. Dette bidrager bedre til at fjerne markedshindringer,
der skyldes manglende information.
Side 3/5
kom (2019) 0038 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om tilpasning af MRV-forordningen til IMO – overvågning af CO2-emissioner fra søtransport
2024667_0004.png
Regeringen er enig i Kommissionens vurdering af nærhedsprincippet.
6. Gældende dansk ret
MRV-forordningen er umiddelbar anvendelig i dansk ret. Dog har den gældende
MRV-forordning pålagt medlemsstaterne at fastsætte et sanktionssystem for mang-
lende overholdelse af overvågnings- og rapporteringsforpligtelserne i MRV-
forordningen. Dette blev gjort ved lov nr. 1754 af 27. december 2016
lov om æn-
dring af lov om bæredygtige biobrændstoffer og om reduktion af drivhusgasser fra
transport.
7.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Forslaget til ændring af MRV-forordning ses ikke at indeholde elementer, der kræ-
ver ny lovgivning eller ændring af eksisterende lovgivning.
Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
Det vurderes, at forslaget ikke vil medføre væsentlige statsfinansielle konsekven-
ser.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Det vurderes, at forslaget ikke vil medføre væsentlige samfundsøkonomiske kon-
sekvenser.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Forslaget tager sigte på at reducere den administrative byrde for skibe, der udøver
søtransportaktiviteter, der er dækket af både MRV-forordningen og IMO's globale
dataindsamlingssystem. Hvor stor reduktion af de administrative byrder, der kan
skabes, som følge af forslaget kan ikke bestemmes nærmere.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Forslaget vurderes ikke at have konsekvenser for beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Forslaget er sendt til høring hos Specialudvalget for Energi-, Forsynings- og Klima-
politik og Skibsfartspolitisk Specialudvalg. Høringsfristen er fastsat til den 14. fe-
bruar 2019.
Der er modtaget høringssvar fra Danske Rederier (DR), der oplyser, at de støtter
kommissionens bestræbelser på at harmonisere EU's MRV-forordning med IMO's
nye globale dataindsamlingssystem (IMO DC).
DR er dog bekymret for, at transportarbejde ikke konsekvent opgøres på basis af
den aktuelle last, da IMO-reguleringen gør indrapportering af transportarbejde frivil-
Side 4/5
kom (2019) 0038 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om tilpasning af MRV-forordningen til IMO – overvågning af CO2-emissioner fra søtransport
2024667_0005.png
ligt. DR mener, at det bør sikres, at opgørelsen af CO
2
-emissioner fra de enkelte
skibe også fortsat inddrager vægten af den last, der fragtes. DR oplyser i deres
høringssvar, at hvis ændringen i forslagets artikel 9, stk. 1, litra f, får den konse-
kvens, at transportarbejdet ikke konsekvent opgøres på basis af den aktuelle last
transporteret, kan de ikke støtte ændringen. Endvidere foreslår DR to sproglige
præciseringer.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er ikke kendskab til andre landes holdninger til forslaget.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen arbejder generelt for, at reguleringen af skibsfartens drivhusgasudled-
ninger sker på globalt niveau i IMO, og regeringen har i klima- og luftudspillet sendt
et klart signal om at ville fortsætte sit aktive engagement i IMO for at nedbringe
bl.a. drivhusgasudledninger fra skibe.
Regeringen støtter derfor, at EU's MRV-forordning tilpasses, således at kravene
heri i videst muligt omfang tilnærmes IMO's globale dataindsamlingssystem. Det vil
samtidig bidrage til at sænke administrative byrder.
Regeringen finder, at regelsættene i såvel EU som IMO bør drive udviklingen af en
grøn maritim sektor og derfor bør fremme energieffektivitet inden for søtransport.
Som følge deraf lægger regeringen vægt på, at transportarbejde bibeholdes i MRV-
forordningen, selvom dette ikke er et internationalt krav. Derved sikres det, at opgø-
relsen af CO
2
-emissioner fra de enkelte skibe også fortsat inddrager vægten af den
last, der fragtes. Dette vil endvidere udgøre et væsentligt element i at vurdere
skibsfartens løbende CO
2
-reduktioner, herunder i forhold til de konkrete målsæt-
ninger for den globale sektors reduktioner, som fastsat i IMO. Dette skønnes ikke at
pålægge erhvervet unødige byrder idet det allerede afrapporteres i dag.
Endelig vil regeringen arbejde for at fastholde offentliggørelse af data, idet dette
kan hjælpe med at fremhæve energieffektive skibe
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Side 5/5