Europaudvalget 2018-19 (1. samling)
KOM (2019) 0192 Bilag 1
Offentligt
2058173_0001.png
Notat
23. maj 2019
J.nr. 2019-5333
Kontor: MAT
Grund- og nærhedsnotat til Folketingets Europaudvalg
Forslag til Rådets direktiv om ændring af direktiv 2006/112/EF om det fælles merværdiaf-
giftssystem og direktiv 2008/118/EF om den generelle ordning for punktafgifter for så
vidt angår forsvarsindsats inden for EU's rammer (KOM (2019) 192).
Dette er et nyt notat. Notatet oversendes også til Folketingets Skatteudvalg.
1. Resumé
Kommissionen har ved KOM(2019) 192 af 24. april 2019 fremsat forslag om ændring af direktiv
2006/112/EF om det fælles merværdiafgiftssystem og direktiv 2008/118/EF om den generelle ordning
for punktafgifter for så vidt angår forsvarsindsats
inden for EU’s rammer.
Kommissionen foreslår, at der indføres en fritagelse for moms og punktafgift for aktiviteter inden for ram-
merne af den fælles sikkerheds- og forsvarspolitik. Fritagelserne skal have et begrænset omfang ligesom de
gældende fritagelser for NATO's forsvarsindsats. Det er således kun udgifter, der er afholdt i forbindelse
med opgaver, der er direkte knyttet til en forsvarsindsats, som vil kunne fritages.
Formålet med forslaget er at tilpasse moms- og punktafgiftsbehandlingen af forsvarsindsatsen inden for
rammene af EU og NATO i det omfang, det er muligt, med henblik på at forbedre den europæiske
kapacitet inden for forsvar og krisestyring og for at styrke Unionens sikkerhed og forsvar.
Regeringen er generelt positiv over for Kommissionens ambition om at tilpasse moms- og punktafgiftsbe-
handlingen af forsvarsindsatsen inden for rammene af EU og NATO i det omfang, det er muligt.
Retsakten er fremsat med hjemmel i artikel 113 i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde
(TEUF), som ikke er omfattet af det danske forsvarsforbehold.
2. Baggrund
Kommissionen har ved KOM(2019)192 af 24. april 2019 fremsat et forslag om ændring
af direktiv 2006/112/EF (momssystemdirektivet) og ændring af direktiv 2008/118/EF
om den generelle ordning for punktafgifter (cirkulationsdirektivet) for så vidt angår for-
svarsindsats inden for EU’s rammer.
Momssystemdirektivet indeholder ikke nogen generel momsfritagelse for levering af varer
eller ydelser til sikkerheds- og forsvarsformål. I princippet vil varer eller ydelser, der leve-
res til, eller varer indført af væbnede styrker, derfor være momspligtige.
1
Omkostningerne
1
Initialer: ADP, MNL
Dog gælder visse undtagelser, jf. direktivets artikel 148, litra b), og nr. 11) og 12) i del B i bilag X.
kom (2019) 0192 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om punktafgifter for så vidt angår forsvarsindsats inden for EU's rammer
2058173_0002.png
ved moms afspejles i en stigning i de indtægter, som afgiften genererer for statskassen
(som offentlige organer er militærstyrkerne ikke i stand til at få dækket en sådan moms),
hvilket igen bidrager til det budget, der finansierer aktiviteter som f.eks. det nationale for-
svar.
Momssystemdirektivet giver dog mulighed for fritagelse for leveringer til de væbnede
styrker i enhver stat, der er part i den Nordatlantiske Traktat, når disse styrker deltager i
en fælles forsvarsindsats uden for deres egen stat.
2
Denne fritagelse blev indført for at
tage højde for situationer, hvor indtægts- og udgiftsstrømmene blev brudt, fordi moms på
sådanne leveringer normalt ville udgøre en indtægt for den stat, hvor de væbnede styrker
er udstationeret, snarere end for deres egen stat.
Cirkulationsdirektivet indeholder en lignende fritagelse for punktafgifter
3
på bevægelser af
punktafgiftspligtige varer til de væbnede styrker fra alle medlemmer af NATO.
NATO's forsvarsindsats har været omfattet af momssystemdirektivet siden 1977 og cir-
kulationsdirektivet siden 1993, men ingen af undtagelserne omfatter varer, der er knyttet
til den fælles forsvarsindsats inden for EU's rammer.
Forslaget er opfølgning på den fælles meddelelse om handlingsplanen for militær mobili-
tet fra marts 2018
4
fra Kommissionen og Unionens højtstående repræsentant. Handlings-
planen anerkender behovet for ligebehandling af forsvarsindsatsen, således at den
administrative byrde mindskes, at det undgås at påføre den militære mobilitet forsinkelser
og omkostninger, og at medlemsstaterne tilskyndes til at samarbejde. Der henvises endvi-
dere til Rådets konklusioner om sikkerhed og forsvar inden for rammerne af EU’s globale
strategi for udenrigs- og sikkerhedspolitik.
5
Baggrunden for handlingsplanen er, at fleksibel og effektiv transport af militært udstyr og
personel inden for og på tværs af grænser i Europa i dag begrænses af såvel en række fysi-
ske som lovgivningsmæssige barrierer såsom fysisk infrastruktur, udgifter til moms eller
omstændelige toldprocedurer. Sådanne barrierer svækker muligheden for nationalt såvel
som multinationalt at reagere effektivt og rettidigt på interne og eksterne krisesituationer.
Forslaget supplerer desuden handlingsplanen for moms fra 2016
6
, hvori der redegøres
for, hvordan momssystemet kan moderniseres, således at systemet bliver enklere, mere
modstandsdygtigt over for svig og mere erhvervsvenligt.
Se fx direktivets artikel 143, litra h)
3
Punktafgifter, som er omfattet af EU-retten, anvendes på alkoholholdige drikkevarer, forarbejdet tobak og energiproduk-
ter (motorbrændstof og brændsel til opvarmning, såsom benzin, elektricitet, naturgas, kul og koks). Afgiftsstrukturen og
minimumssatserne er harmoniseret på EU-plan.
4
Handlingsplanen for militær mobilitet,
fælles meddelelse til Europa-Parlamentet og Rådet (JOIN(2018)
5 final).
5
Se desuden Rådets konklusioner:
http://data.consilium.europa.eu/doc/document/ST-13978-2018-INIT/da/pdf
6
Mod et fælles europæisk momsområde
De svære valg,
meddelelse fra Kommissionen til Europa-Parlamentet, Rådet og Det Eu-
ropæiske Økonomiske og Sociale Udvalg om en handlingsplan for moms (COM(2016)
148 final).
2
Side 2 af 5
kom (2019) 0192 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om punktafgifter for så vidt angår forsvarsindsats inden for EU's rammer
2058173_0003.png
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 113 i traktaten om Den Europæiske Unions
funktionsmåde (TEUF), der kræver høring af Europa-Parlamentet og Det Økonomiske
og Sociale Udvalg samt enstemmig vedtagelse af medlemsstaterne. Forslaget er oversendt
til Rådet den 24. april 2019 i dansk sprogversion.
Det bemærkes, at det følger af det danske forsvarsforbehold, at Danmark ikke deltager i
vedtagelsen, udarbejdelsen og gennemførelsen af EU’s afgørelser
og aktioner, der har
hjemmel i traktatbestemmelserne angivet i artikel 5 i Protokol nr. 22 om Danmarks stil-
ling, der er knyttet til Lissabontraktaten, og som har indvirkning på forsvarsområdet.
Nærværende forslag har hjemmel i artikel 113 i TEUF, som ikke er omfattet af det danske
forsvarsforbehold.
3. Formål og indhold
Formålet med forslaget er at tilpasse moms- og punktafgiftsbehandlingen af forsvarsind-
satsen inden for rammene af EU og NATO i det omfang, det er muligt, med henblik på
at forbedre den europæiske kapacitet inden for forsvar og krisestyring og for at styrke
Unionens sikkerhed og forsvar.
Kommissionen forslår, at der indføres en momsfritagelse for levering af varer og ydelser,
der enten er bestemt til brug for en medlemsstats væbnede styrker eller det civile perso-
nale, der ledsager dem, eller til forsyning af deres messer eller kantiner, når disse styrker
deltager i en forsvarsindsats udført med henblik på gennemførelsen af en EU-aktivitet in-
den for rammerne af den fælles sikkerheds- og forsvarspolitik uden for deres medlems-
stat. Leveringer af varer og ydelser til de væbnede styrker i den medlemsstat, hvor disse
varer eller ydelser leveres, vil således ikke være omfattet af momsfritagelsen.
Kommissionen foreslår desuden, at der indføres en fritagelse for moms, når varer, der
indføres af en medlemsstats væbnede styrker, er beregnet til brug for disse styrker eller
ledsagende civilt personale eller til forsyning af deres messer eller kantiner, når de deltager
i en fælles forsvarsindsats udført med henblik på gennemførelsen af en EU-aktivitet un-
der den fælles sikkerheds- og forsvarspolitik uden for deres medlemsstat.
Kommissionen foreslår endvidere, at der indføres en fritagelse for punktafgift for punkt-
afgiftspligtige varer, der leveres til brug for de væbnede styrker i enhver anden medlems-
stat end den, hvor punktafgiften forfalder, når disse styrker deltager i en forsvarsindsats,
der udføres med henblik på gennemførelsen af en EU-aktivitet inden for rammerne af
den fælles sikkerheds- og forsvarspolitik uden for deres medlemsstat.
Kommissionen foreslår endelig, at fritagelserne skal have et begrænset omfang ligesom
fritagelserne for NATO's forsvarsindsats. Det er således kun udgifter, der er afholdt i for-
bindelse med opgaver, der er direkte knyttet til en forsvarsindsats, som vil kunne fritages.
Opgaver, der udelukkende udføres af civilt personale eller udelukkende ved brug af civile
kapaciteter, vil ikke være omfattet af fritagelserne. Fritagelserne omfatter heller ikke varer
som reservedele til militært udstyr eller transportydelser, som en medlemsstats væbnede
Side 3 af 5
kom (2019) 0192 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om punktafgifter for så vidt angår forsvarsindsats inden for EU's rammer
2058173_0004.png
styrker erhverver til brug i den pågældende medlemsstat, eller konstruktion af transport-
eller kommunikations- og informationssysteminfrastrukturer.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal høres i overensstemmelse med proceduren i TEUF artikel 113.
Der foreligger på nuværende tidspunkt ikke en udtalelse fra Europa-Parlamentet.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen anfører i direktivforslaget, at forslaget er i overensstemmelse med nær-
hedsprincippet. Kommissionen anfører som begrundelse følgende:
”Den manglende tilpasning af moms-
og punktafgiftsbehandlingen af forsvarsindsatsen i EU og i
NATO-regi hidrører fra de gældende moms- og punktafgiftsdirektiver. Medlemsstaterne kan ikke løse
dette problem alene. Tilpasning kræver et forslag fra Kommissionen om ændring af begge direktiver.”
Den danske regering er enig i, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
6. Gældende dansk ret
Momsområdet er EU-harmoniseret i det gældende momssystemdirektiv og er implemen-
teret i den danske momslov samt momsbekendtgørelsen.
De generelle regler for virksomheder, der fremstiller og forhandler afgiftspligtige varer,
samt for transporten eller cirkulationen af varer mellem virksomheder inden for EU er
fastsat i cirkulationsdirektivet. Direktivet er implementeret i dansk lovgivning ved lov nr.
1385 af 21. december 2009.
Momsloven og punktafgiftslovene indeholder i varierende omfang regler om afgiftsfrita-
gelse af visse varer og ydelser, der anvendes i NATO-regi. I øjeblikket findes der imidler-
tid ingen lovgivning om moms- eller punktafgiftsbehandling af leveringer til EU's for-
svarsindsats.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Det vurderes foreløbigt, at forslaget vil medføre behov for lovændringer i momsloven og
eventuelt momsbekendtgørelsen samt punktafgiftslovene.
Økonomiske konsekvenser
Forslaget vil alene have økonomiske konsekvenser i det omfang, de omfattede aktiviteter
inden for rammerne af den fælles sikkerheds- og forsvarspolitik udføres ved de gældende
regler, da momsindtægterne herfra i så fald er indregnet ved fremskrivning af momsind-
tægterne. Forsvarsministeriet har oplyst at omfanget af de omfattede aktiviteter i Danmark
er meget begrænset.
Moms, der betales i forbindelse med fremtidige ekstraordinære aktiviteter inden for ram-
merne af den fælles sikkerheds- og forsvarspolitik, som fx afholdelse af øvelser på dansk
Side 4 af 5
kom (2019) 0192 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om punktafgifter for så vidt angår forsvarsindsats inden for EU's rammer
2058173_0005.png
territorium, vil ikke være indregnet i fremskrivningerne af moms- og punktafgiftsindtæg-
terne. Den foreslåede afgiftsfritagelse af disse aktiviteter medfører derfor ikke et mindre-
provenu i forhold til de gældende regler.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
På nuværende tidspunkt udestår en vurdering af andre konsekvenser og beskyttelsesni-
veauet. En vurdering af andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet vil blive indarbejdet i
et revideret notat.
8. Høring
Direktivforslaget er sendt i høring fra den 10. maj 2019 til den 7. juni 2019 hos Advokat-
samfundet, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Borger- og retssikkerhedschefen i Skatte-
forvaltningen, CEPOS, Cevea, Dansk Byggeri, Dansk Erhverv, Danske Advokater, Dan-
ske Speditører, DI, Erhvervsstyrelsen (Letbyrder), Finans Danmark, FSR - danske reviso-
rer, Foreningen danske revisorer, IBIS, Justitia, Kraka, Landsskatteretten, Mellemfolkelig
Samvirke, Skatteankestyrelsen og SRF Skattefaglig Forening.
Et notat, der redegør for hovedindholdet af høringssvarene, oversendes, når høringssva-
rene foreligger.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forslaget har endnu ikke været drøftet på teknisk niveau. Der er pt. ikke kendskab til an-
dre landes holdninger til forslaget.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er generelt positiv over for Kommissionens ambition om at tilpasse moms-
og punktafgiftsbehandlingen af forsvarsindsatsen inden for rammene af EU og NATO i
det omfang, det er muligt.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Det bemærkes, at den fælles meddelelse om handlingsplanen for militær mobilitet fra marts
2018 fra Kommissionen og Unionens højtstående repræsentant har været forelagt for Fol-
ketingets Europaudvalg til orientering den 9. maj 2019.
Side 5 af 5