Europaudvalget 2018
C (2018) 5458
Offentligt
1927789_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 14.8.2018
C(2018) 5458 final
KOMMISSIONENS GENNEMFØRELSESAFGØRELSE
af 14.8.2018
om bemyndigelse til at indrømme undtagelser fra Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EU) nr. 1307/2013 og Kommissionens delegerede forordning (EU) nr.
639/2014 for så vidt angår anvendelsen af visse betingelser vedrørende betaling for
grønne krav for ansøgningsåret 2018 i Danmark, Estland, Letland, Litauen, Polen,
Portugal, Finland og Sverige
(Kun den danske, den estiske, den lettiske, den litauiske, den polske, den portugisiske, den
finske og den svenske udgave er autentisk)
DA
DA
c (2018) 5458 - Ingen titel
1927789_0002.png
KOMMISSIONENS GENNEMFØRELSESAFGØRELSE
af 14.8.2018
om bemyndigelse til at indrømme undtagelser fra Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EU) nr. 1307/2013 og Kommissionens delegerede forordning (EU) nr.
639/2014 for så vidt angår anvendelsen af visse betingelser vedrørende betaling for
grønne krav for ansøgningsåret 2018 i Danmark, Estland, Letland, Litauen, Polen,
Portugal, Finland og Sverige
(Kun den danske, den estiske, den lettiske, den litauiske, den polske, den portugisiske, den
finske og den svenske udgave er autentisk)
EUROPA-KOMMISSIONEN HAR
under henvisning til traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde,
under henvisning til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 1307/2013 af 17.
december 2013 om fastsættelse af regler for direkte betalinger til landbrugere under
støtteordninger inden for rammerne af den fælles landsbrugspolitik og om ophævelse af
Rådets forordning (EF) nr. 637/2008 og Rådets forordning (EF) nr. 73/2008
1
, særlig artikel
69, stk. 1, og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
Afsnit III, kapitel 3, i forordning (EU) nr. 1307/2013 indeholder en bestemmelse om
betaling for landbrugsmetoder, der er til gavn for klimaet og miljøet (herefter "betaling
for grønne krav"). Disse metoder omfatter afgrødediversificering og miljømæssige
fokusområder. Der er fastsat yderligere bestemmelser om disse metoder i kapitel 3 i
Kommissionens delegerede forordning (EU) nr. 639/2014
2
.
I henhold til artikel 44, stk. 4, i forordning (EU) nr. 1307/2013 skal braklagt jord i
forbindelse med afgrødediversificering betragtes som en anden afgrøde end græs eller
andet grøntfoder. Dette indebærer, at jord, der er blevet afgræsset eller høstet til
produktionsformål, ikke kan betragtes som braklagt jord.
I henhold til artikel 45, stk. 2, i Kommissionens delegerede forordning (EU) nr.
639/2014 kan braklagt jord betragtes som miljømæssige fokusområde som omhandlet i
artikel 46 i forordning (EU) nr. 1307/2013 under forudsætning af, at der ikke finder
nogen landbrugsproduktion sted på den.
Landbrugsaktiviteten var i januar, februar og marts 2018 for Portugals vedkommende
og i maj eller juni 2018 for Danmarks, Estlands, Letlands, Litauens, Polens, Finlands
og Sveriges vedkommende i visse områder af disse medlemsstater i betydelig grad
påvirket af alvorlig tørke, navnlig hvad angår foderressourcerne til husdyrene.
Usædvanligt beskedne nedbørsmængder kombineret med lavere temperaturer end
EUT L 347 af 20.12.2013, s. 608.
Kommissionens delegerede forordning (EU) nr. 639/2014 af 11. marts 2014 om supplerende regler til
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 1307/2013 om regler for direkte betalinger til
landbrugere under den fælles landbrugspolitiks støtteordninger og om ændring af bilag X til nævnte
forordning (
EUT L 181 af 20.6.2014, s. 1).
(2)
(3)
(4)
1
2
DA
1
DA
c (2018) 5458 - Ingen titel
normalt i Portugal og usædvanligt høje temperaturer i Danmark, Estland, Letland,
Litauen, Polen, Finland og Sverige påvirkede udbyttet fra etårige og flerårige
græsningsarealer og græsarealer ved henholdsvis enten at forsinke deres vækstperiode
eller forårsage for tidlig udvikling. Disse forhold havde også konsekvenser for de
omhandlede afgrøders ernæringsmæssige værdi. Dyrkningen af alternative kilder til
dyrefoder såsom kornarter, der sås om vinteren eller foråret, blev også påvirket af
disse forhold, idet såningen af forårsafgrøder enten blev forsinket på grund af jordens
tørhedsgrad eller afgrøderne modnedes for hurtigt eller spiringsprocessen blev påvirket
negativt. Disse forhold fik nogle landbrugere til at trække på foderreserver, som
normalt oplagres med henblik på anvendelse i en senere sæson, eller forhindrede dem i
at oplagre sådanne reserver. Denne udvikling gav anledning til bekymringer angående
dyrefoders prismæssige overkommelighed på kort og lang sigt på grund af stigende
priser som en konsekvens af manglende produktion, hvilket bringer de berørte
bedrifters levedygtighed i fare.
(5)
Derfor anmodede Danmark, Estland, Letland, Litauen, Polen, Portugal, Finland og
Sverige om muligheden for at afvige fra visse betingelser i forbindelse med betalingen
for grønne krav med henblik på at give landbrugere i de berørte områder mulighed for
omgående at gøre brug af så stor en del af deres til rådighed stående arealer som
muligt, herunder braklagt jord, som er blevet anmeldt med henblik på at opfylde
kravene til afgrødediversificering og miljømæssige fokusområder, med det formål at
fodre deres dyr.
I lyset af hvor alvorlig tørken og dens konsekvenser var, bør der indrømmes
undtagelser fra artikel 44, stk. 4, i forordning (EU) nr. 1307/2013 og fra artikel 45, stk.
2, i Kommissionens delegerede forordning (EU) nr. 639/2014.
For at opfylde kravene i artikel 69, stk. 1, i forordning (EU) nr. 1307/2013 bør
nærværende afgørelse dog kun indrømme undtagelser fra forpligtelsen til
afgrødediversificering og miljømæssige fokusområder i det omfang og tidsrum, der er
strengt nødvendigt. Af denne grund bør undtagelserne i nærværende afgørelse gælde
for landbrugere, der er etableret i områder, for hvilke de kompetente myndigheder i de
berørte medlemsstater officielt har anerkendt, at områderne blev ramt af denne tørke,
som førte til mangel på foderressourcer og dermed påvirkede husdyravlen.
Under hensyntagen til de berørte områders særlige kendetegn, herunder eksisterende
landbrugssystemer og arealanvendelse, bør Danmark, Estland, Letland, Litauen, Polen,
Portugal, Finland og Sverige have mulighed for at beslutte, hvilken af disse
undtagelser der finder anvendelse, og i hvilket omfang, under forudsætning af, at de i
denne afgørelse fastsatte betingelser overholdes.
For at sikre at undtagelserne i denne afgørelse er effektive, bør Danmark, Estland,
Letland, Litauen, Polen, Portugal, Finland og Sverige træffe deres beslutninger senest
30 dage efter datoen for meddelelsen af nærværende afgørelse.
For at gøre det muligt for Kommissionen at overvåge den korrekte anvendelse af de
relevante bestemmelser og virkningen af sådanne undtagelser bør Danmark, Estland,
Letland, Litauen, Polen, Portugal, Finland og Sverige give Kommissionen meddelelse
om deres beslutninger inden for 14 dage efter den dato, hvor disse beslutninger blev
truffet. Det er nødvendigt, at disse medlemsstater angiver det skønnede og det faktiske
areal af de pågældende områder, hvormed den mulige virkning af undtagelserne på
gennemførelsen af afgrødediversificeringens miljømål og miljømæssige
fokusområder, der er fastsat ved forordning (EU) nr. 1307/2013, kan vurderes.
(6)
(7)
(8)
(9)
(10)
DA
2
DA
c (2018) 5458 - Ingen titel
(11)
Foranstaltningerne i denne afgørelse er i overensstemmelse med udtalelse fra
Forvaltningskomitéen for Direkte Betalinger
VEDTAGET DENNE AFGØRELSE:
Artikel 1
Undtagelser fra visse betingelser for at modtage betaling for grønne krav
1. Uanset artikel 44, stk. 4, i forordning (EU) nr. 1307/2013 kan Danmark, Estland, Letland,
Litauen, Polen, Portugal, Finland og Sverige for ansøgningsåret 2018 beslutte, at braklagt jord
betragtes som en særskilt afgrøde, selv om disse arealer er blevet afgræsset eller høstet til
produktionsformål.
2. Uanset artikel 45, stk. 2, i Kommissionens delegerede forordning (EU) nr. 639/2014 kan
Danmark, Estland, Letland, Litauen, Polen, Portugal, Finland og Sverige for ansøgningsåret
2018 beslutte, at braklagt jord betragtes som et miljømæssigt fokusområde, selv om disse
arealer er blevet afgræsset eller høstet til produktionsformål.
Artikel 2
Undtagelsens omfang
De afgørelser, der er omhandlet i artikel 1, skal kun gælde for områder, hvor de berørte
husdyr findes, og som er formelt anerkendt af de kompetente myndigheder i Danmark,
Estland, Letland, Litauen, Polen, Portugal, Finland og Sverige som påvirket af tørken i januar,
februar og marts 2018 for Portugals vedkommende og i maj eller juni 2018 for Danmarks,
Estlands, Letlands, Litauens, Polens, Finlands og Sveriges vedkommende.
Artikel 3
Frist
Beslutningerne i artikel 1 træffes senest 30 dage efter datoen for meddelelsen af nærværende
afgørelse.
Artikel 4
Meddelelse
1. Senest 14 dage efter den dato, hvor beslutningerne i artikel 1 er blevet truffet, giver
Danmark, Estland, Letland, Litauen, Polen, Portugal, Finland og Sverige Kommissionen
meddelelse om de trufne beslutninger og om følgende:
a)
de områder, der er formelt anerkendt af de kompetente myndigheder i Danmark,
Estland, Letland, Litauen, Polen, Portugal, Finland og Sverige som påvirket af tørken
i januar, februar og marts 2018 for Portugals vedkommende og i maj eller juni 2018
for Danmarks, Estlands, Letlands, Litauens, Polens, Finlands og Sveriges
vedkommende
et skøn over arealet af områderne, på hvilke undtagelserne i artikel 1 kan anvendes.
(b)
2. Senest den 15. december 2018 giver Danmark, Estland, Letland, Litauen, Polen, Portugal,
Finland og Sverige Kommissionen meddelelse om arealet af de områder, på hvilke
undtagelserne i artikel 1 er blevet anvendt.
DA
3
DA
c (2018) 5458 - Ingen titel
1927789_0005.png
Artikel 5
Adressater
Denne afgørelse er rettet til Kongeriget Danmark, Republikken Estland, Republikken Letland,
Republikken Litauen, Republikken Polen, Den Portugisiske Republik, Republikken Findland
og Kongeriget Sverige.
Udfærdiget i Bruxelles, den 14.8.2018.
På Kommissionens vegne
Phil HOGAN
Medlem af Kommissionen
DA
4
DA