Europaudvalget 2018
KOM (2018) 0024
Offentligt
1848540_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 17.1.2018
COM(2018) 24 final
ANNEX
BILAG
til
forslag til Rådets henstilling
om nøglekompetencer for livslang læring
{SWD(2018) 14 final}
DA
DA
kom (2018) 0024 - Ingen titel
1848540_0002.png
BILAG
NØGLEKOMPETENCER FOR LIVSLANG LÆRING
EN EUROPÆISK REFERENCERAMME
Baggrund og formål
Alle har ret til inkluderende uddannelse og livslang læring af høj kvalitet med henblik
på at bevare og tilegne sig færdigheder, der sætter dem i stand til at deltage fuldt ud i
samfundslivet og foretage vellykkede overgange til arbejdsmarkedet.
Alle har ret til rettidig og skræddersyet bistand til at forbedre udsigterne til
beskæftigelse eller selvstændig virksomhed. Dette omfatter retten til at modtage støtte
til jobsøgning, uddannelse og omskoling.
Disse principper er fastsat i den europæiske søjle for sociale rettigheder.
I en hurtigt skiftende og tæt forbundet verden vil hvert enkelt individ få brug for en lang
række færdigheder og kompetencer og for at udvikle dem kontinuerligt gennem hele livet.
Nøglekompetencerne som defineret i referencerammen skal danne grundlag for at opnå mere
lige og mere demokratiske samfund. De er et svar på behovet for inklusiv og bæredygtig
vækst, social sammenhængskraft og yderligere udvikling af den demokratiske kultur.
Hovedformålene med referencerammen er at:
a) identificere og definere de nøglekompetencer, der er nødvendige for
beskæftigelsesegnethed, personlig udfoldelse, aktivt medborgerskab og social inklusion
b) levere et europæisk referenceværktøj til brug for politikere, udbydere af uddannelse,
uddannelsespersonale, arbejdsgivere og de lærende selv
c) støtte indsatsen på europæisk, nationalt, regionalt og lokalt plan for at fremme udvikling af
kompetencer i et livslangt læringsperspektiv.
Nøglekompetencer
Med henblik på denne henstilling defineres kompetencer som en kombination af viden,
færdigheder og holdninger, hvor:
a) viden består af fakta og tal, begreber, idéer og teorier, der allerede er fastsat, og som støtter
forståelsen af et bestemt område eller emne
b) færdigheder defineres som evnen og kapaciteten til at gennemføre processer og anvende
den eksisterende viden til at opnå resultater
c) holdninger er udtryk for indstillinger og tankesæt, der får én til at handle i forhold til eller
reagere på idéer, personer og situationer.
Nøglekompetencer er de kompetencer, som alle mennesker har brug for med henblik på
personlig udfoldelse og udvikling, beskæftigelsesegnethed, social inklusion og aktivt
medborgerskab. De udvikles i et livslangt læringsperspektiv, fra tidlig barndom og gennem
hele voksenlivet, og gennem formel, ikke-formel og uformel læring.
Nøglekompetencerne betragtes som lige vigtige, fordi de alle kan bidrage til et vellykket liv i
samfundet. Kompetencer kan anvendes i mange forskellige sammenhænge og i en lang række
kombinationer. De overlapper og griber ind i hinanden, og aspekter, der er essentielle på ét
område, understøtter kompetencer på et andet område. Færdigheder som for eksempel kritisk
tænkning, problemløsning, teamwork, kommunikations- og forhandlingsfærdigheder,
analytiske færdigheder, kreativitet og interkulturelle færdigheder er indlejret i
nøglekompetencerne.
DA
1
DA
kom (2018) 0024 - Ingen titel
Referencerammen omfatter otte nøglekompetencer:
Læse- og skrivekompetence
Sproglig kompetence
Matematisk kompetence og kompetence inden for naturvidenskab, teknologi og
ingeniørvirksomhed
Digital kompetence
Personlig, social og læringsmæssig kompetence
Medborgerkompetence
Iværksætterkompetence
Kompetence inden for kulturel bevidsthed og udtryksevne.
1. Læse- og skrivekompetence
Læse- og skrivekompetence er evnen til at identificere, forstå, udtrykke, skabe og fortolke
begreber, følelser, faktiske forhold og meninger både mundtligt og skriftligt ved at anvende
visuelt, lydligt og digitalt materiale på tværs af discipliner og sammenhænge. Den indebærer
evnen til at kommunikere og interagere effektivt med andre på en hensigtsmæssig og kreativ
måde.
Udvikling af læse- og skrivekompetence danner grundlag for yderligere læring og yderligere
sproglig interaktion. Afhængigt af sammenhængen kan læse- og skrivekompetence udvikles
på modersmålet, på det sprog, der anvendes i skolen, og/eller på det officielle sprog i et land
eller en region.
Viden, færdigheder og holdninger, der er essentielle og forbundet med denne kompetence
Læse- og skrivekompetence indebærer viden om læsning og skrivning og en grundlæggende
forståelse af skriftlig information. Læse- og skrivekompetence forudsætter, at den enkelte har
viden om ordforråd, funktionel grammatik og sprogets funktioner. Den omfatter et kendskab
til de vigtigste former for verbal interaktion, en række litterære og ikke-litterære teksttyper
samt de vigtigste kendetegn ved forskellige stilarter og sproglige registre.
Den enkelte bør have færdigheder til at kunne kommunikere både mundtligt og skriftligt i
forskellige situationer og til at iagttage sin egen kommunikation og tilpasse den til de krav,
som den givne situation stiller. Denne kompetence omfatter også evnen til at skelne mellem
og anvende forskellige kilder, til at søge efter, indsamle og bearbejde oplysninger, til at bruge
hjælpemidler og til at formulere og udtrykke mundtlige og skriftlige argumenter på en
overbevisende måde i forhold til situationen.
En positiv holdning til læse- og skrivekompetence kræver åbenhed over for kritisk og
konstruktiv dialog, forståelse af æstetiske kvaliteter og interesse for at interagere med andre.
Dette indebærer bevidsthed om sprogets virkning på andre og et behov for at forstå og
anvende sproget på en positiv og socialt ansvarlig måde.
2. Sproglig kompetence
Ved denne kompetence forstås evnen til at anvende forskellige sprog til at kommunikere på
en passende og effektiv måde. Den har de vigtigste færdigheder til fælles med læse- og
skrivekompetence: Den er baseret på evnen til at forstå, udtrykke og fortolke begreber, tanker,
følelser, faktiske forhold og meninger mundtligt og skriftligt (lytte, tale, læse og skrive) i et
passende antal samfundsmæssige og kulturelle sammenhænge alt efter ønsker eller behov.
DA
2
DA
kom (2018) 0024 - Ingen titel
Den kan omfatte vedligeholdelse og yderligere udvikling af kompetence på modersmålet, hvis
det er relevant.
Viden, færdigheder og holdninger, der er essentielle og forbundet med denne kompetence
Denne kompetence kræver viden om ordforråd og funktionel grammatik på forskellige sprog
samt kendskab til de vigtigste former for verbal interaktion og sproglige registre. Viden om
samfundets sædvaner og det kulturelle aspekt ved sproget og sprogets variation er vigtig.
Til de essentielle færdigheder for denne kompetence hører evnen til at forstå talt sprog,
indlede, føre og afslutte en samtale og læse, forstå og udfærdige tekster med forskellig grad af
beherskelse, afhængigt af sproget og af den enkeltes behov. Den enkelte bør være i stand til at
anvende hjælpemidler korrekt og til at lære sprog formelt, ikke-formelt og uformelt gennem
hele livet.
En positiv holdning omfatter en forståelse af kulturel mangfoldighed og en interesse for og
nysgerrighed over for forskellige sprog og interkulturel kommunikation. Den omfatter også
respekt for hvert enkelt menneskes sproglige profil, herunder respekt for modersmålet hos
personer, der hører til minoriteter, og/eller som har migrantbaggrund.
3. Matematisk kompetence og kompetence inden for naturvidenskab, teknologi og
ingeniørvirksomhed
A. Matematisk kompetence er evnen til at udvikle og anvende matematisk tankegang med
henblik på at løse problemer i dagligdagen. Idet der bygges på god regnefærdighed, ligger
vægten på processen og aktiviteten og på viden. Matematisk kompetence kræver
i
forskellig grad
evne og vilje til at anvende matematiske tankegange (logisk og rumlig
tænkning) og udtryksformer (formler, modeller, figurer, diagrammer/kurver).
B. Naturvidenskabelig kompetence er evnen og viljen til at anvende den viden og de metoder,
der bruges til at forklare naturen, til at stille spørgsmål og drage konklusioner på grundlag af
erfaringer. Kompetence inden for teknologi og ingeniørvirksomhed er anvendelsen af denne
viden og disse metoder til at finde svar på menneskets ønsker eller behov. Kompetence inden
for naturvidenskab, teknologi og ingeniørvirksomhed kræver forståelse af de forandringer, der
opstår som følge af menneskets aktiviteter, samt ansvarsbevidsthed som borger.
Viden, færdigheder og holdninger, der er essentielle og forbundet med denne kompetence
A. Matematisk kompetence kræver grundlæggende viden om tal, måleenheder og strukturer,
grundlæggende operationer og grundlæggende matematiske udtryksformer og forståelse af
matematiske begreber og bevidsthed om de spørgsmål, matematikken kan levere svar på.
Den enkelte bør have færdigheder til at anvende matematiske grundprincipper og processer i
hverdagssituationer i hjemmet og på arbejdsmarkedet (f.eks. økonomiske færdigheder) og til
at forstå og vurdere argumentationskæder. Den enkelte bør være i stand til at ræsonnere
matematisk, forstå matematiske beviser og bruge matematikkens sprog og til at anvende
passende hjælpemidler, herunder statistiske data og grafer.
En positiv holdning til matematik er baseret på respekt for sandheden og vilje til at søge
årsager og vurdere gyldigheden.
B. Inden for naturvidenskab, teknologi og ingeniørvirksomhed omfatter de essentielle
kompetencer viden om naturens grundprincipper, de videnskabelige grundbegreber, teorier,
principper og metoder, teknologi og teknologiske produkter og processer samt forståelse af
den virkning, som naturvidenskab, teknologi, ingeniørvirksomhed og menneskelig aktivitet
generelt har på det naturlige miljø. Disse kompetencer bør sætte den enkelte i stand til bedre
at forstå fremskridt, begrænsninger og risici ved videnskabelige teorier, anvendelser og
DA
3
DA
kom (2018) 0024 - Ingen titel
teknologier i samfundet i almindelighed (med hensyn til beslutningstagning, værdier, etik,
kultur osv.).
Færdighederne omfatter forståelse af naturvidenskab som en proces til undersøgelse af
naturen ved hjælp af kontrollerede forsøg, evnen til at anvende og betjene teknologiske
redskaber og maskiner samt anvende videnskabelige data til at nå et mål eller til at træffe en
afgørelse eller drage en konklusion på et underbygget grundlag, samt at man er rede til at se
bort fra egne overbevisninger, hvis de går imod nye forsøgsresultater. Den enkelte bør også
være i stand til at genkende de væsentlige kendetegn ved en videnskabelig undersøgelse og til
at fremstille konklusionerne og de argumenter, der ligger til grund.
Denne kompetence forudsætter en holdning præget af kritisk forståelse og nysgerrighed samt
en optagethed af etiske spørgsmål og af både sikkerhed og miljømæssig bæredygtighed,
navnlig med hensyn til videnskabelige og teknologiske fremskridt i forhold til individet selv,
familien, samfundet og globale spørgsmål.
4. Digital kompetence
Digital kompetence omfatter sikker, kritisk og ansvarlig brug af digitale teknologier til læring,
arbejde og deltagelse i samfundet, samt at man beskæftiger sig med disse teknologier. Den
omfatter IT-færdigheder og digital kunnen, kommunikation og samarbejde, digital
indholdsproduktion (herunder programmering), sikkerhed (herunder digital tryghed og
kompetencer i forbindelse med cybersikkerhed) og problemløsning.
Viden, færdigheder og holdninger, der er essentielle og forbundet med denne kompetence
Den enkelte bør forstå, hvordan digitale teknologier kan understøtte kreativitet og innovation,
og være klar over de muligheder, begrænsninger, virkninger og risici, der er forbundet
hermed. De bør forstå de generelle principper, mekanismer og logikker, der ligger til grund
for digitale teknologier i udvikling og have kendskab til den grundlæggende funktion og
anvendelsen af forskellige apparater, software og netværk. Den enkelte bør have en kritisk
tilgang til gyldigheden, pålideligheden og virkningen af oplysninger og data, der gøres
tilgængelige ved hjælp af digitale midler, og være klar over de juridiske og etiske principper,
der gør sig gældende, når man beskæftiger sig med digitale teknologier.
Den enkelte bør være i stand til at anvende digitale teknologier til at understøtte sit aktive
medborgerskab og sin sociale inklusion, sit samarbejde med andre og sin kreativitet med
henblik på at opnå personlige, sociale eller forretningsmæssige mål. Færdighederne omfatter
evnen til at anvende, tilgå, sortere i, evaluere, skabe, programmere og dele digitalt indhold.
Den enkelte bør være i stand til at forvalte og beskytte oplysninger, indhold, data og digitale
identiteter samt genkende og beskæftige sig effektivt med software, anordninger, kunstig
intelligens eller robotter.
Det at beskæftige sig med digitale teknologier og digitalt indhold kræver en reflekterende og
kritisk, men også nysgerrig, åben og fremadskuende holdning til deres udvikling. Det kræver
også, at man anvender de pågældende værktøjer på en etisk forsvarlig, sikker og
ansvarsbevidst måde.
5. Personlig, social og læringsmæssig kompetence
Personlig, social og læringsmæssig kompetence er evnen til at reflektere over sig selv,
forvalte tid og oplysninger effektivt, arbejde sammen med andre på en konstruktiv måde,
forblive modstandsdygtig og forvalte ens egen læring og arbejdsliv. Den omfatter evnen til at
håndtere usikkerhed og kompleksitet, til "at lære at lære", til at understøtte ens eget fysiske og
følelsesmæssige velbefindende og til at føle empati og håndtere konflikter.
Viden, færdigheder og holdninger, der er essentielle og forbundet med denne kompetence
DA
4
DA
kom (2018) 0024 - Ingen titel
For vellykkede interpersonelle og sociale relationer er det vigtigt at forstå de bredt
accepterede adfærdsmønstre og regler for kommunikation i forskellige samfund og miljøer.
Personlig, social og læringsmæssig kompetence kræver også viden om elementerne i en sund
psyke, en sund krop og en sund livsstil. Den omfatter kendskab til ens egne foretrukne
læringsstrategier, kendskab til ens egne behov for kompetenceudvikling og til forskellige
måder, hvorpå man kan udvikle kompetencer og søge efter de uddannelses- og
erhvervsmuligheder, der er tilgængelige, samt den vejledning og støtte, man kan få.
Færdighederne omfatter evnen til at identificere ens egne kapaciteter, fokusere, håndtere
kompleksitet, reflektere kritisk og træffe beslutninger. Den omfatter evnen til at lære og
arbejde både sammen med andre og selvstændigt og til at planlægge og være vedholdende i
sin læringsproces, evaluere og dele den, søge støtte, når det er relevant, og forvalte sit
arbejdsliv og sin sociale interaktion effektivt. Den enkelte bør være modstandsdygtig og i
stand til at håndtere usikkerhed og stress. De bør være i stand til at kommunikere konstruktivt
i forskellige miljøer, samarbejde i hold og forhandle. Dette indebærer, at man udviser
tolerance og udtrykker og forstår forskellige synspunkter, og er i stand til at skabe tillid og
føle empati.
Kompetencen er baseret på en positiv holdning til ens personlige, sociale og fysiske
velbefindende og til livslang læring. Den er holdningsmæssigt baseret på samarbejde,
gennemslagskraft og integritet. Dette indebærer respekt for andre, og at man er rede til både at
overvinde fordomme og gå på kompromis. Den enkelte bør være rede til at identificere og
fastsætte mål, motivere sig selv og udvikle modstandsdygtighed og tiltro til sig selv for på
vedvarende og vellykket vis at kunne lære gennem hele livet. En holdning rettet mod
problemløsning fremmer både læreprocessen og den enkeltes evne til at overvinde
forhindringer og håndtere forandring. Den indebærer et ønske om at bruge tidligere læring og
livserfaringer samt nysgerrighed efter at finde læremuligheder og udvikle sig i forskellige
livssammenhænge.
6. Medborgerkompetence
Medborgerkompetence er evnen til at handle som ansvarlige borgere og deltage fuldt ud i
samfundslivet og det sociale liv på grundlag af en forståelse af sociale, økonomiske og
politiske begreber og strukturer samt af globale udviklinger og bæredygtighed.
Viden, færdigheder og holdninger, der er essentielle og forbundet med denne kompetence
Medborgerkompetence er baseret på viden om grundlæggende begreber vedrørende
enkeltpersoner, grupper, erhvervsorganisationer, samfund, økonomi og kultur. Dette
indebærer en forståelse af de fælles europæiske værdier, som de kommer til udtryk i artikel 2 i
traktaten om Den Europæiske Union og i Den Europæiske Unions charter om grundlæggende
rettigheder. Kompetencen omfatter viden om nutidige begivenheder samt en kritisk forståelse
af de vigtigste udviklinger i den nationale historie, den europæiske historie og
verdenshistorien. Den omfatter desuden bevidsthed om mål, værdier og politikker i sociale og
politiske bevægelser og om bæredygtige systemer, navnlig klimaændringer og demografiske
ændringer på globalt plan og de underliggende årsager hertil. Kendskab til europæisk
integration samt bevidsthed om mangfoldighed og kulturelle identiteter i Europa og verden
spiller en afgørende rolle. Dette omfatter en forståelse af de europæiske samfunds
flerkulturelle og socioøkonomiske dimensioner og af samspillet mellem den nationale
kulturelle identitet og den europæiske identitet.
Færdigheder forbundet med medborgerkompetence er blandt andet evnen til at indgå i et
effektivt samspil med andre i fællesskabets eller offentlighedens interesse, herunder for så
vidt angår bæredygtig udvikling af samfundet. Dette indebærer kritisk tænkning og
DA
5
DA
kom (2018) 0024 - Ingen titel
konstruktiv deltagelse i fællesskabsaktiviteter samt i beslutningstagning på alle niveauer, fra
lokalt og nationalt til europæisk og internationalt plan. Det indebærer også evnen til at tilgå,
udvise en kritisk forståelse af og interagere med både traditionelle og nye former for medier.
Det at have respekt for menneskerettighederne som grundlaget for demokrati er afgørende for
en ansvarlig og konstruktiv holdning. Konstruktiv deltagelse indebærer viljen til at deltage i
demokratisk beslutningstagning på alle niveauer og i aktiviteter i samfundslivet. Dette
indebærer, at man støtter op om kulturel mangfoldighed, ligestilling mellem kønnene og
social sammenhængskraft, og at man er rede til at respektere andres privatliv og tage ansvar
for miljøet. Interesse for politiske og socioøkonomiske udviklinger og interkulturel
kommunikation er nødvendig for, at man både kan overvinde fordomme og gå på kompromis,
hvor det er nødvendigt, og sikre social retfærdighed og rimelighed.
7. Iværksætterkompetence
Ved iværksætterkompetence forstås evnen til at handle i forhold til muligheder og idéer og til
at omskabe dem til værdier for andre. Kompetencen er baseret på kreativitet, kritisk tænkning
og problemløsning, initiativtagning og vedholdenhed samt evnen til at arbejde sammen med
andre med henblik på at forvalte projekter, der er af kulturel, social og forretningsmæssig
værdi.
Viden, færdigheder og holdninger, der er essentielle og forbundet med denne kompetence
Iværksætterkompetence kræver, at man er bevidst om, at der er forskellige sammenhænge og
muligheder for at føre idéer ud i livet i forbindelse med personlige, sociale og professionelle
aktiviteter, og en forståelse af, hvordan disse sammenhænge og muligheder opstår. Den
enkelte bør have kendskab til og forstå tilgange til planlægning og forvaltning af projekter,
hvilket omfatter forståelse af både processer og ressourcer. De bør have en forståelse af
økonomi og af de sociale og økonomiske muligheder og udfordringer, som en arbejdsgiver, en
organisation eller et samfund står over for. De bør være bevidst om etiske principper og om
deres egne styrker og svagheder.
Færdigheder forbundet med iværksætterkompetence er baseret på kreativitet, herunder
forestilllingsevne, strategisk tænkning og problemløsning, samt kritisk og konstruktiv
refleksion med hensyn til kreative processer og innovation. De omfatter evnen til at arbejde
både individuelt og sammen med andre i hold, til at mobilisere ressourcer (mennesker og ting)
og til at opretholde aktivitet. Dette indebærer evnen til at træffe finansielle beslutninger i
forbindelse med omkostninger og værdi. Evnen til at kommunikere effektivt og forhandle
med andre og til at håndtere usikkerhed, tvetydighed og risiko som en del af det at træffe
informerede beslutninger spiller en afgørende rolle.
En iværksætterholdning er kendetegnet ved initiativ og handling, og ved, at man er proaktiv
og fremadskuende og udviser mod og vedholdenhed med hensyn til at opnå mål. Den
indebærer et ønske om at motivere andre og værdsætte deres idéer, at man føler empati og
tager sig af mennesker, samt at man påtager sig ansvar og vælger etiske tilgange i processen.
8. Kompetence inden for kulturel bevidsthed og udtryksevne
Kompetence inden for kulturel bevidsthed og udtryksevne indebærer en forståelse af og en
respekt for, hvordan idéer og betydning udtrykkes kreativt og formidles i forskellige kulturer
og gennem en lang række kunstarter og andre kulturelle former. Den indebærer, at man
beskæftiger sig med at forstå, udvikle og udtrykke ens egne idéer og sin plads eller rolle i
samfundet på forskellige måder og i forskellige sammenhænge.
Viden, færdigheder og holdninger, der er essentielle og forbundet med denne kompetence
DA
6
DA
kom (2018) 0024 - Ingen titel
Denne kompetence kræver viden om lokale, nationale, europæiske og globale kulturer og
udtryksformer, herunder deres sprog, kulturarv og traditioner, samt om kulturelle produkter
og en forståelse af, hvordan disse udtryksformer kan gribe ind i hinanden og i idéerne hos en
person. Den indebærer en forståelse af de forskellige måder, hvorpå idéer kan formidles
mellem skabende kunstner, deltager og publikum for så vidt angår skrevne, trykte og digitale
tekster, teater, film, dans, spil, kunst og design, musik, ritualer og arkitektur samt
hybridformer. Den kræver en forståelse af ens egen udvikling af identitet i en verden af
kulturel mangfoldighed, og af, hvordan kunst og andre kulturelle former kan være et redskab
til både at anskue og forme verden.
Færdighederne omfatter evnen til at udtrykke og fortolke billedlige og abstrakte idéer,
oplevelser og følelser med empati samt evnen til at gøre dette inden for en lang række
kunstarter og andre kulturelle former. Færdighederne omfatter også evnen til at identificere og
realisere muligheder af personlig, social eller kommerciel værdi gennem kunstarterne og
andre kulturelle former samt evnen til at beskæftige sig med kreative processer, både
individuelt og sammen med andre.
Det er vigtigt at have en fordomsfri holdning til og respekt for mangfoldigheden af kulturelle
udtryksformer samt en etisk forsvarlig og ansvarsbevidst tilgang til intellektuelt og kulturelt
ejerskab. En positiv holdning omfatter også en nysgerrighed over for verden, en åbenhed med
hensyn til at forestille sig nye muligheder og en vilje til at deltage i kulturelle oplevelser.
9. Støtte af udviklingen af nøglekompetencer
Nøglekompetencer er en dynamisk kombination af den viden og de færdigheder og
holdninger, som en lærende har behov for at udvikle gennem hele livet, fra en tidlig alder og
frem. Inklusiv uddannelse af høj kvalitet samt livslang læring giver alle mulighed for at
udvikle nøglekompetencer, og derfor kan kompetenceorienterede tilgange anvendes i alle
uddannelses- og læringsmiljøer gennem hele livet.
Der er med hensyn til støtte af kompetenceorienteret uddannelse og læring i et livslangt
læringsperspektiv blevet identificeret tre udfordringer: anvendelsen af forskellige tilgange til
og sammenhænge for læring, støtte til lærere og andet uddannelsespersonale og vurdering og
validering af kompetenceudvikling. Der kan med henblik på at tackle disse udfordringer
udpeges visse former for god praksis.
a. Forskellige tilgange til og sammenhænge for læring
a)
Tværfaglig
læring,
partnerskaber
mellem
forskellige
uddannelsesniveauer, uddannelses- og læringsaktører, herunder fra
arbejdsmarkedet, samt begreber som for eksempel tilgange for
"hele skolen" med fokus på kollaborativ undervisning og læring
samt det, at de lærende deltager aktivt i undervisningen og
beslutningstagningen, vil kunne styrke læringen. Samarbejde på
tværs af sektorer, for eksempel mellem uddannelsesinstitutioner og
eksterne aktører fra erhvervslivet, kunstens verden, sportens
verden, ungdomsfællesskaber og højere uddannelses- eller
forskningsinstitutioner, vil kunne være nøglen til effektiv
kompetenceudvikling.
Tilegnelsen af grundlæggende færdigheder samt den bredere
udvikling af kompetencer vil kunne fremmes ved systematisk at
supplere akademisk læring med social og følelsesmæssig læring,
kunst og sport. Styrkelse af personlige, sociale og læringsmæssige
b)
DA
7
DA
kom (2018) 0024 - Ingen titel
1848540_0009.png
kompetencer fra en tidlig alder vil kunne danne grundlag for
udviklingen af grundlæggende færdigheder.
c)
Læringsmetoder som for eksempel problembaseret læring,
projektbaseret læring, blandet læring og kunst- og spilbaseret
læring vil kunne øge motivationen til og engagementet i læring.
Tilsvarende vil eksperimenterende læring, arbejdsbaseret læring og
videnskabelige
metoder
fra
naturvidenskab,
teknologi,
ingeniørvirksomhed og matematik (STEM) kunne fremme
udviklingen af en lang række kompetencer.
Lærende, uddannelsespersonale og udbydere af uddannelse vil
kunne tilskyndes til at anvende digitale teknologier for at forbedre
læringen og for at støtte udviklingen af digitale kompetencer. For
eksempel ved at deltage i EU-initiativer som for eksempel "EU's
programmeringsuge"
1
. Anvendelsen af selvevalueringsværktøjer,
som for eksempel Selfie-værktøjet
2
, vil kunne øge den digitale
kapacitet hos uddannelses- og læringsudbydere.
Specifikke muligheder for at få erfaring inden for iværksætteri, som
for eksempel minivirksomheder, praktikophold i virksomheder
eller besøg af iværksættere på uddannelsesinstitutioner, vil navnlig
kunne være til gavn for unge, men også for voksne og lærere. Unge
vil kunne få mulighed for at gøre sig mindst én erfaring inden for
iværksætteri på primær- og sekundærtrinnet. Partnerskaber mellem
skoler og erhvervsliv samt platforme på lokale plan, navnlig i
landområder, vil kunne spille en vigtig rolle med hensyn til at
formidle uddannelse i iværksætteri. Passende uddannelse af og
støtte til lærere og ledere vil kunne være afgørende med hensyn til
at skabe bæredygtigt fremskridt og lederskab.
Sproglige kompetencer vil kunne udvikles gennem et tæt
samarbejde med uddannelses- og læringsmiljøer i udlandet,
gennem mobilitet for uddannelsespersonale og lærende eller
gennem anvendelse af eTwinning, EPALE og/eller lignende
onlineportaler.
Unge og voksne, der er dårligt stillet, enten på grund af deres
socioøkonomiske baggrund eller deres migrantbaggrund, eller som
har særlige uddannelsesmæssige behov, vil kunne få passende
støtte i inklusive miljøer for at udfolde deres uddannelsesmæssige
potentiale. Sådan støtte vil kunne bestå af sproglig støtte, støtte til
skolearbejdet eller følelsesmæssig støtte, peercoaching, eksterne
skoleaktiviteter, erhvervsvejledning eller materiel støtte.
Samarbejdet mellem uddannelses- og læringsmiljøer på alle
niveauer og på forskellige områder vil kunne være nøglen til at
forbedre kontinuiteten i den lærendes udvikling af kompetencer og
til at udvikle innovative tilgange til læring.
d)
e)
f)
g)
h)
1
2
EU's programmeringsuge, http://codeweek.eu/.
Selvevalueringsværktøjet
vedrørende
(https://ec.europa.eu/jrc/en/digcomporg/selfie-tool) eller
digital
kapacitet
HEInnovate,
https://heinnovate.eu/.
(Selfie)
DA
8
DA
kom (2018) 0024 - Ingen titel
1848540_0010.png
i)
Samarbejde
mellem
uddannelsesinstitutioner
og
ikke-
uddannelsesmæssige partnere i lokalsamfundet og arbejdsgivere i
kombination med formel og ikke-formel læring støtter udviklingen
af kompetencer og kan lette overgangen fra uddannelse til arbejde.
Indarbejdelse af kompetenceorienterede tilgange til uddannelse og
læring i grunduddannelsen og i det videre erhvervsmæssige forløb
vil kunne hjælpe uddannelsespersonale til at ændre undervisning og
læring i deres miljøer og til at blive kompetente til at anvende
tilgangene.
Uddannelsespersonale vil kunne få støtte til at udvikle
kompetenceorienterede tilgange i deres specifikke sammenhænge
gennem udveksling af personale og peerlæring, der giver mulighed
for fleksibilitet og autonomi i tilrettelæggelsen af læring, og
gennem netværk, samarbejde og praksisfællesskaber.
Uddannelsespersonale vil kunne få hjælp til at skabe innovative
praksisser, til at deltage i forskning og til på passende vis at gøre
brug af nye teknologier til kompetenceorienterede tilgange til
undervisning og læring.
Uddannelsespersonale vil kunne få vejledning og adgang til
ekspertisecentre, og passende værktøjer og materialer kan forbedre
undervisnings- og læringsmetoder og -praksis.
Beskrivelser af nøglekompetencer vil kunne omsættes til rammer
for læringsresultater, der vil kunne suppleres med egnede værktøjer
til diagnostisk og formativ evaluering, summativ evaluering og
validering på relevante niveauer
3
.
Digitale teknologier vil navnlig kunne bidrage til at indfange de
mange dimensioner af læringsprogression, herunder inden for
iværksætteri.
Der vil kunne udvikles forskellige tilgange til vurdering af
nøglekompetencer i ikke-formelle og uformelle læringsmiljøer,
herunder hos arbejdsgivere, vejledere og arbejdsmarkedsparter.
Disse bør være tilgængelige for alle, og navnlig for personer med
ringe færdigheder, for at støtte deres læringsprogression.
Valideringen af læringsresultater, der er opnået gennem ikke-
formel og uformel læring, vil kunne udvides og gøres mere solid i
overensstemmelse med Rådets henstilling om validering af
tidligere ikke-formel og uformel læring, herunder forskellige
valideringsprocesser og anvendelsen af værktøjer som for eksempel
Europass og ungdomspasset.
b. Støtte til uddannelsespersonale
a)
b)
c)
d)
c. Vurdering og validering af kompetenceudvikling
a)
b)
c)
d)
3
Bl.a. den fælles europæiske referenceramme for sprog, den digitale kompetenceramme,
kompetencerammen for iværksætteri samt PISA's kompetencebeskrivelser giver supplerende materiale til
vurdering af kompetencer.
DA
9
DA