Europaudvalget 2018
KOM (2018) 0036
Offentligt
1847225_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 19.1.2018
COM(2018) 36 final
RAPPORT FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET
Rapport om det generelle toldpræferencearrangement for perioden 2016-2017
{SWD(2018) 23 final} - {SWD(2018) 24 final} - {SWD(2018) 25 final} -
{SWD(2018) 26 final} - {SWD(2018) 27 final} - {SWD(2018) 28 final} -
{SWD(2018) 29 final} - {SWD(2018) 30 final} - {SWD(2018) 31 final} -
{SWD(2018) 32 final}
DA
DA
kom (2018) 0036 - Ingen titel
1847225_0002.png
1.
I
NDLEDNING
I denne rapport og det ledsagende arbejdsdokument
1
vurderes virkningerne af det
generelle toldpræferencearrangement ("GSP") i årene 2016-2017 med fokus på de GSP+-
begunstigedes resultater. I henhold til GSP-forordningen
2
skal denne rapport hvert andet
år forelægges Europa-Parlamentet og Rådet.
Gennem GSP er EU fortsat førende med hensyn til at bistå udviklingslande i at opnå en
bæredygtig udvikling ved hjælp af handel som økonomisk drivkraft. Handelspræferencer,
der fremmer universelle værdier såsom menneskerettigheder, social retfærdighed og
miljøbeskyttelse er en integreret del af Kommissionens strategi
"Handel for alle"
3
.
Omfattende adgang til EU-markedet giver GSP-begunstigede lande mulighed for at
generere yderligere indtægter via international handel og bidrager til deres bestræbelser
på at reducere fattigdom og fremme bæredygtig udvikling, menneskerettigheder og god
regeringsførelse.
1.1.
Tre forskellige ordninger under GSP
GSP omfatter tre forskellige handelspræferenceordninger, der er beskrevet i detaljer i
GSP-rapporten for 2016
4
, og som opsummeres nedenfor:
Under den generelle ordning ("den
almindelige GSP")
tildeles lavindkomstlande og
lavere middelindkomstlande
5
toldnedsættelser på ca. 66 % af alle EU's toldpositioner,
hvis de ikke har indgået andre præferencehandelsaftaler med EU. I
rapporteringsperioden 2016-2017 var der 23 begunstigede lande under den
almindelige GSP (jf. Table 1).
Den særlige ansporende ordning for bæredygtig udvikling og god regeringsførelse
("GSP+") giver fuldstændig toldsuspension på stort set de samme 66 % af EU's
toldpositioner som den almindelige GSP for berettigede lande, som er udsatte, fordi
de kæmper med at diversificere deres økonomier og nedbringe deres
eksportmængder. Til gengæld skal de begunstigede lande ratificere og effektivt
gennemføre 27 centrale internationale konventioner, som er opført i GSP-
forordningen, og som dækker menneskerettigheder og arbejdstagerrettigheder,
miljøbeskyttelse og god regeringsførelse. I løbet af rapporteringsperioden 2016-2017
var der 10 begunstigede lande omfattet af GSP+ (jf. tabel 2).
Den særlige ordning "alt undtagen våben" ("EBA") medfører fuld toldfri og kvotefri
adgang til EU's marked for alle produkter med undtagelse af våben og ammunition
1
Den første biennale GSP-rapport, der omfatter årene 2014 og 2015, blev offentliggjort i januar 2016:
http://trade.ec.europa.eu/doclib/docs/2016/january/tradoc_154180.pdf.
Forordning (EU) nr. 978/2012 om anvendelse af et arrangement med generelle toldpræferencer
http://trade.ec.europa.eu/doclib/docs/2015/october/tradoc_153846.pdf.
http://trade.ec.europa.eu/doclib/docs/2016/january/tradoc_154180.pdf.
http://databank.worldbank.org/data/download/site-content/CLASS.xls.
1
2
3
4
5
kom (2018) 0036 - Ingen titel
1847225_0003.png
for lande, der er klassificeret af FN som mindst udviklede lande ("LDC-lande"). Med
undtagelse af den almindelige GSP og GSP+, mister lande ikke deres EBA-status ved
at indgå en frihandelsaftale (FTA) med EU. I rapporteringsperioden 2016-2017 var
der 49 EBA-begunstigede (jf. Table 3).
I 2016 blev der under GSP-præferencer importeret varer til EU for 62,6 mia. EUR, der er
fordelt som følger: 31,6 mia. EUR fra lande under den almindelige GSP, ca. 7,5 mia.
EUR fra begunstigede lande under GSP+ og 23,5 mia. EUR fra EBA-lande (der er flere
oplysninger i tabel 4-7)
6
.
Figur 1 og 2 nedenfor giver et overblik over importen, som er omfattet af de tre GSP-
ordninger.
Figur 1 - Præferenceimport til EU omfattet af den almindelige GSP, GSP+ og EBA
2014-2016 (i tusind EUR)
70 000 000
60 289 166
60 000 000
62 681 502
Præferenceimport til EU (i tusind EUR)
50 948 452
50 000 000
EBA
17 058 019
33%
GSP+
7 153 681
12%
EBA
22 264 102
37%
EBA
23 534 339
38%
40 000 000
30 000 000
GSP+
6 177 630
12%
GSP+
7 485 760
12%
20 000 000
Standard GSP
27 712 803
54%
Standard GSP
30 871 383
51%
Standard GSP
31 661 403
51%
10 000 000
-
2014
2015
2016
6
Kilde til al statistik i denne rapport: Data fra Eurostat fra september 2017. Den samlede import fra
tredjelande kan være lavere end den faktiske samlede import på grund af følgende undtagelser: KN-
kapitel 99, fortrolig handel, er ikke omfattet af GSP-ordninger og handel med henblik på aktiv og
passiv forædling.
2
kom (2018) 0036 - Ingen titel
1847225_0004.png
Figur 2 - Præferenceimport til EU omfattet af den almindelige GSP, GSP+ og EBA i 2016
(i tusind EUR)
Standard GSP
31 661 403
51%
GSP+
7 485 760
12%
EBA
23 534 339
38%
Som vist i figur 3 er de to lande, som stod for den største andel af al EU-import fra GSP-
begunstigede lande (herunder ikke-GSP-import), Indien og Vietnam, som begge er
begunstigede lande under den almindelige GSP. Det tredjestørste er Bangladesh, et EBA-
begunstiget land.
Figur 3 - Samlet EU-import (herunder ikke-GSP-import) fra alle GSP-begunstigede lande, 2016
(i tusind EUR)
Pakistan
6 197 304
3%
Alle andre
36 381 066
20%
Indien
37 664 155
21%
Filippinerne
6 300 265
3%
Irak
10 404 550
6%
Bangladesh
Ukraine
11 604 889
6%
Indonesien
13 988 094
8%
16 355 547
9%
Vietnam
32 547 301
18%
Nigeria
10 833 197
6%
Figur 4 viser, at Indien, Bangladesh og Vietnam også er de tre største af de begunstigede
lande målt på præferenceimport under GSP alene.
3
kom (2018) 0036 - Ingen titel
1847225_0005.png
4
kom (2018) 0036 - Ingen titel
1847225_0006.png
2.
D
EN ALMINDELIGE
GSP-
ORDNING
I løbet af rapporteringsperioden 2016-2017
Indien
nød 23 lande godt af den almindelige GSP-
Fra og med 2014 blev flere produktafsnit,
ordning (tabel 1). I denne periode forlod fem
herunder tekstiler, undtaget fra GSP, da de ikke
var
berettiget
til
GSP-
lande den almindelige GSP-ordning som
længere
handelspræferencer. På trods af undtagelsen er
følge af ændringer i deres adgang til EU-
Indien fortsat den største eksportør til EU under
markedet (der er omfattet af en FTA) eller
GSP. I 2016 eksporterede Indien for 7,6
som følge af deres økonomiske situation (af
mia. EUR tekstilvarer og beklædningsgenstande
Verdensbanken klassificeret som højere
til EU, hvoraf 5,7 mia. EUR er under den
middelindkomstland eller højere i tre på
almindelige GSP.
hinanden følgende år). Figur 5 nedenfor
viser fordelingen af præferenceimport
7
til EU under den almindelige GSP-ordning i
2016.
Vietnam
I 2016 stod Vietnam for 23 % af den
Listen over produktafsnit, der stammer fra
samlede import fra alle begunstigede
begunstigede lande under den almindelige GSP-
lande under den almindelige GSP-
ordning tilsammen. Ser man kun på
ordning, revideres hvert tredje år. Den seneste
GSP-importen fra Vietnam, tegnede
revidering fandt sted i 2016 og førte til en revideret
fodtøj sig for næsten 40 %.
liste over produktafsnit, der trådte i kraft den 1.
januar 2017
8
. Produkter, der ikke længere havde
brug for støtte under GSP-præferencer, blev fjernet fra listen.
Figur 5 - Præferenceimport til EU under den almindelige GSP, 2016 (i tusind EUR)
Sri Lanka
1 105 615
3%
Ukraine
1 400 536
4%
Indonesien
5 164 449
16%
Alle andre
238 926
1%
Vietnam
7 129 422
23%
Indien
16 622 456
53%
7
Præferenceimporten er den berettigede import, for hvilken der faktisk blev anvendt GSP-præferencer.
Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) 2016/330 af 8. marts 2016 (EUT L 62 af 9.3.2016, s. 9).
5
8
kom (2018) 0036 - Ingen titel
1847225_0007.png
3.
EBA-
ARRANGEMENTET
EBA er EU's flagskibsinstrument vedrørende handel, der er udarbejdet med henblik på at
hjælpe verdens fattigste og svageste lande, LDC-landene, med at drage fordel af
handelsmuligheder. I løbet af rapporteringsperioden 2016-2017 var der 49 EBA-
begunstigede lande (jf. tabel 3).
I figur 6 vises en opdeling af værdien og procentandelen af præferenceimporten fra EBA-
begunstigede lande i 2016. Den største andel af EBA-import kom fra Bangladesh (66 %),
efterfulgt af Cambodja (18 %).
3.1.
EU
Øget engagement med visse EBA-begunstigede
kan,
som
det
fremgår
af
Myanmar
Myanmar blev genindført som EBA-begunstiget i
2013 som en anerkendelse af landets bestræbelser
på at iværksætte ambitiøse politiske, sociale og
arbejdsmarkedsrelaterede reformer. Situationen for
nylig vedrørende humanitære rettigheder og
menneskerettigheder i delstaten Rakhine er meget
alvorlig.
EU har indtrængende opfordret
regeringen i Myanmar til at give flygtninge
fuldstændig humanitær adgang og sørge for sikker,
frivillig og værdig tilbagerejse. EU opfordrede
Myanmar til at finde en langsigtet løsning på de
strukturelle problemer i delstaten Rakhine i
overensstemmelse med landets internationale
forpligtelser og EBA-kravene.
Kommissionens
"Handel for alle"
-
strategi,
under
usædvanlige
omstændigheder midlertidigt suspendere
præferencerne under den almindelige
GSP eller EBA, navnlig i tilfælde af
alvorlig og systematisk overtrædelse af
principperne i konventionerne om
menneskerettigheder
og
arbejdstagerrettigheder, der er anført i
GSP-forordningen.
EU forstærkede dialogen med nogle
EBA-lande gennem øget engagement for
at fremme konkrete tiltag vedrørende og bæredygtige løsninger på alvorlige mangler med
hensyn til at respektere grundlæggende menneskerettigheder og arbejdstagerrettigheder.
Hvis dialogen ikke giver resultater, er EU fortsat rede til, som sidste udvej, at indlede
6
kom (2018) 0036 - Ingen titel
1847225_0008.png
GSP-tilbagetrækningsproceduren under behørig hensyntagen til de økonomiske og
sociale virkninger af en sådan tilbagetrækning.
Hvad angår Myanmar er EU sammen med USA, Japan, Danmark og ILO med i
"initiativet
til fremme af grundlæggende arbejdstagerrettigheder og -praksis i
Myanmar",
der har til formål at fremme overholdelse af ILO's internationale
arbejdsstandarder
og
ansvarlig
Bangladesh
forretningspraksis.
Dette
internationale
EBA har bidraget til landets socioøkonomiske
interessentforum bidrager til at styrke
udvikling ved at skabe millioner af
i
prioriteringen
af
reformprocessen
af
beskæftigelsesmuligheder
konfektionsindustrien, hvor langt de fleste af
arbejdsretten i Myanmar og til at fremme
arbejdstagerne er kvinder. Denne udvikling
forbindelserne mellem arbejdsmarkedets
skal imidlertid ske under samtidig overholdelse
parter.
af grundlæggende menneskerettigheder og
Efter en forværring af menneskerettigheder og
arbejdstagerrettigheder i Bangladesh og
Cambodja, har Kommissionen og EU-
Udenrigstjenesten engageret sig mere aktivt i
disse to lande og inddraget relevante
interessenter, herunder NGO'er, CSO'er, internationale organisationer, arbejdsmarkedets
parter og virksomheder.
arbejdstagerrettigheder,
navnlig
foreningsfrihed, med henblik på at bidrage til
øget velstand og anstændigt arbejde. EU skal
se reelle og varige forbedringer, hvis
yderligere foranstaltninger skal undgås.
I Bangladesh har Kommissionen udtrykt bekymring med hensyn til arbejdstageres
rettigheder, navnlig foreningsfrihed og gennemførelsen af det fælles initiativ, den
såkaldte"Sustainability
Compact for Continuous Improvements in Labour Rights and
Factory Safety in the Ready-Made Garment
Cambodja
and Knitwear Industry in Bangladesh"
(en
EU samarbejder med Cambodja om at løse
bæredygtighedsaftale, som skal give løbende
menneskerettighedsspørgsmål
vedrørende
jordtvister, der skyldes koncessioner til
forbedringer inden for arbejdstagerrettigheder
fabrikssikkerhed i industrien for
sukkerrørsproduktion og forhold vedrørende
og
arbejdstagerrettigheder,
navnlig
konfektionstøj og strikvarer i Bangladesh).
foreningsfrihed. EU skal se reelle og varige
EU har navnlig styrket tilpasningen af
forbedringer, hvis yderligere foranstaltninger
Bangladeshs arbejdsmarkedslov (BLA) og
skal undgås.
loven om eksportproduktionszoner (EPZ) til
ILO-konventionerne om arbejdstageres rettigheder som en af de prioriterede
foranstaltninger.
For så vidt angår Cambodja har EU indtrængende opfordret regeringen til at etablere en
uafhængig og gennemsigtig mekanisme for at behandle krav om kompensation, der
følger af tildelingen af økonomiske jordkoncessioner til sukkerrørsplantager.
Det øgede engagement er primært baseret på foreliggende anbefalinger og konklusioner
fra ILO og andre FN-organer, der fører tilsyn med konventionerne om
menneskerettigheder og arbejdstagerrettigheder. Anvendelsen af disse anbefalinger og
konklusioner giver mulighed for en objektiv og gennemsigtig vurdering af
gennemførelsen af afgivne internationale tilsagn.
Processen har bidraget til at lægge pres på regeringer for at behandle spørgsmål af
betydning, og der er registreret en vis positiv udvikling. Samtidig blev spørgsmålene rejst
7
kom (2018) 0036 - Ingen titel
1847225_0009.png
på en sammenhængende og koordineret måde ved hjælp af alle relevante instrumenter
(f.eks. handelsudvalg, politiske dialoger eller menneskerettighedsdialoger).
Fremskridt er motivation. Ikke desto mindre er EU parat til, som sidste udvej, at indlede
GSP-tilbagetrækningsproceduren, hvis vores konstruktive indsats gennem dialog ikke
skaber tilfredsstillende resultater. En sådan afgørelse skal tage behørigt hensyn til de
negative økonomiske, sociale og menneskelige konsekvenser i forbindelse med en
eventuel tilbagetrækning af GSP-præferencer.
4.
GSP+-
ORDNINGEN
GSP+-er et af EU's primære værktøjer til at fremme bæredygtig udvikling i sårbare
udviklingslande. GSP+-lande nyder godt af lettere handel med EU, forudsat at de
effektivt gennemfører de 27 centrale internationale konventioner om
menneskerettigheder
og
arbejdstagerrettigheder,
miljøbeskyttelse
og
god
regeringsførelse.
4.1.
GSP+-begunstigede lande
I rapporteringsperioden 2016-2017 er der ti GSP+-begunstigede lande: Armenien,
Bolivia, Kap Verde, Georgien, Kirgisistan, Mongoliet, Pakistan, Paraguay, Filippinerne
og Sri Lanka (jf. tabel 2).
Fra den 1. januar 2017 ophørte Georgien med at være GSP+-begunstiget, fordi landet fik
præferenceadgang i medfør af en vidtgående og bred frihandelsaftale (DCFTA) med EU.
Kirgisistan blev et GSP+-begunstiget land kort efter starten af rapporteringsperioden
(januar 2016). Sri Lanka blev igen et GSP+-begunstiget land i maj 2017, efter at landet
blev trukket tilbage i 2010. Paraguay, der i tre på hinanden følgende år af Verdensbanken
er klassificeret som et højere middelindkomstland, træder ud af GSP+ den 1. januar 2019.
Figur 7 nedenfor viser værdien af præferenceimport
9
fra GSP+-lande i 2016. Den største
andel kom fra Pakistan, der tegnede sig for 74 % af al import under GSP+.
9
Præferenceimporten er berettiget import, for hvilken der faktisk blev anvendt GSP-præferencer.
8
kom (2018) 0036 - Ingen titel
1847225_0010.png
9
kom (2018) 0036 - Ingen titel
1847225_0011.png
4.2.
GSP+-overvågning
Bolivia
Bolivia fortsatte sine væsentlige fremskridt
med effektivt at gennemføre sine forpligtelser
på menneskerettighedsområdet i 2016-2017,
uanset den generelle socioøkonomiske
situation. Bolivia har navnlig gjort en indsats
for at udrydde fattigdom, forbedre adgangen
til uddannelse, sundhed, fødevarer og boliger
og for at afhjælpe problemer med reproduktiv
sundhed. Det er imidlertid fortsat et stort
problem i forbindelse med minimumsalderen
for adgang til at udøve erhvervsarbejde, som
ikke er i overensstemmelse med ILO-
konvention nr. 138.
GSP+ er baseret på begrebet bæredygtig
udvikling. Når et land bliver et GSP+-
begunstiget land, forpligter det sig til effektivt
at gennemføre de 27 centrale konventioner for
til gengæld at få bedre adgang til EU-
markedet.
GSP+-begunstigede lande forventes at udvise
ejerskab og politisk engagement samt frem for
alt løbende at forbedre landets overholdelse af
konventionerne, på trods af de identificerede
mangler.
I forbindelse med GSP+-overvågningen indgår
EU et samarbejde med det begunstigede land
på alle områder, hvor gennemførelsen er
utilfredsstillende.
4.2.1.
Dialog med interessenter
Pakistan
Der har været remskridt i forbindelse med
styrkelsen
af
menneskerettigheder
og
lovgivningsmæssige foranstaltninger med
hensyn til kvinder, børn, minoriteters
rettigheder samt arbejdstagerrettigheder, og
lovgivning om bl.a. tortur, retspleje for
mindreårige og transpersoners rettigheder er
under udarbejdelse. Disse områder samt
anvendelsen af tortur, dødsstraf, høj forekomst
af børnearbejde og ytringsfriheden giver dog
anledning til store bekymringer. Den generelle
menneskerettighedssituation er altså blandet,
og Pakistan skal øge sine bestræbelser på at
sikre fuldbyrdelse og gennemførelse af
lovgivningen.
Sri Lanka
Sri Lanka har truffet vigtige foranstaltninger
til at forbedre regeringsførelsen og
overholdelsen af menneskerettighederne. Sri
Lanka deltager positivt i FN-systemet.
Regeringen har imidlertid endnu ikke skabt
resultater for en række vigtige reformer, som
er af direkte relevans for effektiv
gennemførelse
af
menneskerettighedskonventionerne
under
GSP+, navnlig ophævelsen af loven om
forebyggelse af terrorisme, sikring af
grundlæggende retsgarantier og bekæmpelsen
10
kom (2018) 0036 - Ingen titel
1847225_0012.png
Bevisbyrden for opfyldelse af de bindende
tilsagn under GSP+ er pålagt det begunstigede
land
10
. De begunstigede lande skal indlevere
alle de oplysninger, der er nødvendige, for at
EU kan vurdere landets overholdelse af GSP+.
EU's vurdering er primært baseret på de seneste
rapporter og anbefalinger fra internationale
overvågningsorganer som f.eks. ILO og FN.
EU har et aktivt samarbejde med disse
internationale organisationer, navnlig fordi FN-
rapporter udstedes hvert 4-5 år, hvilket ikke er
så ofte som GSP+-rapporteringen hvert andet
år. Der bliver afholdt møder med FN's og ILO's
overvågningsorganer
og
deres
lokale
repræsentanter før og under EU's GSP+-
overvågningsbesøg.
af anvendelsen af tortur.
Mongoliet
GSP+-dialog og støtte i form af et EU-
finansieret ILO-projekt tilskyndede Mongoliet
til
at
revidere
landets
arbejdsmarkedslovgivning. Mongoliet vedtog
et nationalt program om ligestilling med
henblik på at udarbejde politikker, der
inddrager
kønsaspektet,
inden
2021.
Strafferetsplejeloven, der blev vedtaget for
nylig, indeholder en definition af "tortur", der
er i overensstemmelse med konventionen mod
tortur. En eventuel genindførelse af dødsstraf
og udbredelsen af korruption, der har stor
indvirkning på menneskerettighederne, giver
anledning til store bekymringer.
EU benytter sig desuden af en bred vifte af andre oplysninger og mødes med
civilsamfundsorganisationer
(CSO'er),
herunder
fagforeninger,
menneskerettighedsforkæmpere, virksomheder og arbejdsgivere, både før og under
overvågningsbesøg i EU og det begunstigede land. I juni 2017 blev der afholdt en
civilsamfundsdialog for at høre CSO'erne og samle deres input og synspunkter
11
.
Europa-Parlamentet (EP) og Rådet deltager aktivt i gennemførelsen af GSP+ og
overvågningen af de begunstigede landes overholdelse. Der er planlagt regelmæssige
møder med medlemsstaterne i form af GSP's ekspertgruppe og Rådets GSP-Gruppe. De
spørgsmål, der blev drøftet med medlemsstaternes eksperter, omfattede svarene fra
resultattavler fra GSP+-begunstigede lande og afrapporteringer om GSP+-
overvågningsbesøg.
I perioden 2016/2017 arrangerede EP's Udvalg om International handel (INTA) en række
meningsudvekslinger om GSP, herunder fremskridt i GSP+-begunstigede lande,
overvågningsbesøg og CSO'ernes rolle i anvendelsen af GSP+. Kommissionen og EU-
Udenrigstjenesten havde også fordel af EP-delegationernes besøg til GSP+-lande.
4.2.2.
GSP+-overvågningsbesøg
Filippinerne
Der er registreret fremskridt inden for
ligestilling,
menneskehandel,
arbejdstagerrettigheder,
sundhed,
uddannelse,
sociale
og
økonomiske
rettigheder, bekæmpelse af korruption og
beskyttelse af miljøet. Præsident Duterte
undertegnede
partnerskabs-
og
10
Artikel 15, stk. 2, i GSP-forordningen (forordning (EU) nr. 978/2012)
http://trade.ec.europa.eu/doclib/docs/2017/august/tradoc_155993.07.17%20report%20for%20web%
20page.pdf.
11
11
kom (2018) 0036 - Ingen titel
1847225_0013.png
mellem
EU
og
Der anvendes to indbyrdes forbundne værktøjer
samarbejdsaftalen
i GSP+-overvågningen. Det første er
Filippinerne, som nu afventer senatets
henrettelser,
"resultattavlen", som er en liste over de mest
godkendelse. Udenretslige narkotika, og
navnlig i kampen mod ulovlig
iøjnefaldende mangler, som de respektive
dermed forbundet straffrihed samt den mulige
internationale
overvågningsorganer
(eller
genindførelse af dødsstraf og nedsættelse af
enhver anden nøjagtig og pålidelig kilde) har
den kriminelle lavalder giver dog fortsat
identificeret for hver konvention. Alle GSP+-
anledning til store bekymringer.
begunstigede lande modtager årligt en sådan
resultattavle og anmodes om at reagere på de mangler, der er opført på listen.
Det andet værktøj er "GSP+-dialogen", der omfatter GSP+-overvågningsbesøgene, som
EU benytter til at samarbejde med myndighederne i en ærlig og åben drøftelse af de
identificerede mangler og afhjælpende foranstaltninger. I løbet af rapporteringsperioden
2016-2017 gennemførte Kommissionen og EU-Udenrigstjenesten overvågningsbesøg i
Armenien, Bolivia, Kap Verde, Kirgisistan, Mongoliet, Pakistan, Paraguay, Filippinerne
og Sri Lanka.
GSP+-overvågningsbesøgene muliggjorde direkte kontakt på højt niveau med regeringer,
ministerier og organer samt virksomheder, lokale NGO'er og CSO'er. Der blev afholdt
koordineringsmøder med de internationale FN- og ILO-organisationer, der var til stede i
de pågældende lande, herunder FN's Menneskerettighedskontor, FN's udviklingsprogram
(UNDP) og FN's Kontor for Narkotikakontrol og Kriminalitetsbekæmpelse (UNODC).
Dette har forbedret den generelle forståelse blandt interessenter i GSP+-ordningen og for
hvert GSP+-begunstigede lands særlige forpligtelse. Det har også lettet indsamlingen af
input fra anvendelsen i praksis fra de vigtigste interessenter.
Lokale interessenter spiller en vigtig rolle i at tilskynde regionale og centrale
myndigheder til at opfylde deres GSP+-forpligtelser. Navnlig virksomheder forventes
som direkte begunstigede af toldpræferencer at støtte myndighedernes gennemførelse af
de 27 relevante konventioner.
12
kom (2018) 0036 - Ingen titel
GSP+-besøg til Kirgisistan (juni 2016)
Eftersom Kirgisistans først tiltrådte GSP+ i januar 2016, var besøget koncentreret om at indføre GSP+ og
forudgående kontrol. GSP+-overvågningsmøderne, der blev afholdt "back-to-back" med
menneskerettighedsdialogen, viste sig at være særdeles effektive, da sidstnævnte desuden behandlede
GSP+-relevante spørgsmål såsom forebyggelse af tortur og mishandling i detentionsfaciliteter og
bestræbelser på at forbedre relationer mellem etniske grupper, bekæmpe forskelsbehandling, reducere
praksis med at kidnappe brude og forbedre børns rettigheder. Virksomheder var ivrige efter at få mere at
vide om de økonomiske fordele ved GSP+.
GSP+-besøg til Bolivia (juni 2016)
Børnearbejde blev drøftet som et højt prioritet emne med særlig fokus på at sænke den erhvervsaktive
alder for børn. Bolivia er det land i Sydamerika, der har den største andel af oprindelige folk (ca. 66 % af
den samlede befolkning), derfor blev det oprindelige folks ret til forudgående høring og informeret
samtykke om adgang til jord også fremhævet.
GSP+-besøg til Kap Verde (juli 2017)
Overordnet set er Kap Verdes menneskerettighedsforhold fortsat positive. Vedvarende spørgsmål omfatter
kønsbaseret vold, børns rettigheder og forsinkelser i indberetning. For så vidt angår sidstnævnte
spørgsmål gør Kap Verde en bemærkelsesværdig indsats på dette område i tæt samarbejde med ILO i et
EU-finansieret kapacitetsopbygningsprojekt.
GSP+-besøg til Paraguay (juni 2016)
Positive tiltag vedrørende menneskerettigheder omfatter oprettelse af overvågningssystemet for
internationale anbefalinger om menneskerettigheder (SIMORE) med støtte fra FN's
Menneskerettighedskontor. Børnearbejde, navnlig i forbindelse med anvendelsen af "criadazgo" (arbejde i
hjemmet), blev drøftet under besøget som et af de største problemer.
GSP+-besøg til Pakistan (november 2016)
Under det andet GSP+-besøg blev der registreret en positiv udvikling inden for institutioner (f.eks.
oprettelse af den nationale kommission for menneskerettigheder og en national handlingsplan for
menneskerettigheder) og på det lovgivningsmæssige område (f.eks. vedtagelse af love til bekæmpelse af
voldtægt og æresdrab). Der er samtidig fortsat store udfordringer, herunder kvinders, børns og
minoriteters rettigheder, ytringsfrihed, anvendelse af dødsstraf, tortur og kapacitet til at gennemføre og
håndhæve lovgivning.
GSP+-besøg til Filippinerne (januar – februar 2017)
Der blev registreret fremskridt inden for områder som ligestilling, menneskehandel,
arbejdstagerrettigheder, reproduktiv sundhed og beskyttelse af miljøet. Fremskridt på centrale områder
afhænger af den lovgivning, der fortsat er under udarbejdelse i kongressen. Der er fortsat alvorlige
problemer i forbindelse med, hvordan kampagnen til bekæmpelse af ulovlig narkotika udføres, navnlig
vedrørende retten til liv, retlig sikkerhed og effektiv efterforskning samt retsforfølgning, samarbejde med
FN-mekanismer samt eventuel genindførelse af dødsstraf og en eventuel nedsættelse af den kriminelle
lavalder.
GSP+-besøg til Mongoliet (marts 2017)
Under det første GSP+-besøg blev der konstateret en positiv udvikling inden for lovgivningen såsom
ikrafttrædelsen af den nye straffelov, den reviderede lov om vold i hjemmet, loven om beskyttelse af børn
og loven om børns rettigheder. Mongoliet har gjort gode fremskridt med hensyn til ILO's rapportering med
hjælp fra et EU-finansieret projekt. Mongoliet sigter endvidere mod at forbedre sin kapacitet til at drage
fuld fordel af GSP+.
GSP+-besøg til Armenien (juni 2017)
De vigtigste problemer, som Armenien skulle løse, blev drøftet indgående, herunder den effektive
gennemførelse af handlingsplaner vedrørende menneskerettigheder for 2014-2016 og 2017-2019,
forelæggelse af den nye almene retsplejelov, straffelov og den nye lov om strafferetspleje for parlamentet,
en selvstændig lov til bekæmpelse af vold i hjemmet og en omfattende lovgivning mod forskelsbehandling i
overensstemmelse med internationale standarder, behovet for at (gen)etablere en arbejdstilsynsordning og
for at gøre fremskridt hen imod kategori 1-status i CITES-konventionen.
13
kom (2018) 0036 - Ingen titel
1847225_0015.png
GSP+-besøg til Sri Lanka (september 2017)
Det første overvågningsbesøg, efter Sri Lanka blev GSP+-begunstiget i maj 2017, omfattede også et besøg
til Jaffna. Det blev påpeget, at Sri Lanka generelt gør fremskridt med gennemførelsen af de 27
konventioner. Der er imidlertid behov for en større indsats for at ophæve loven om forebyggelse af
terrorisme, løse problemet vedrørende den udbredte brug af tortur, redegøre for tvungne forsvindinger,
returnere jord i tidligere konfliktområder og bekæmpe forskelsbehandling i forbindelse med fagforeninger
og uretfærdig arbejdspraksis.
4.3.
Teknisk bistand og udviklingsprojekter
I løbet af rapporteringsperioden gennemførte Kommissionen og ILO specifikke GSP+-
projekter
12
for at støtte overholdelse af ILO's rapporterings- og gennemførelseskrav i
følgende GSP+-lande: Armenien, Kap Verde, Mongoliet, Pakistan, Paraguay og
Filippinerne. Disse projekter vil fortsætte i de kommende to år.
I Armenien, Paraguay og Filippinerne blev der fokuseret på at styrke de offentlige
forvaltningers evne til effektivt at anvende de grundlæggende ILO-konventioner. I Kap
Verde bistod ILO de lokale myndigheder med at indlevere forsinkede ILO-rapporter. I
Pakistan var det vigtigste mål at støtte udformningen af lovgivning og tilhørende
gennemførelsesinitiativer vedrørende afskaffelse af børnearbejde og tvangsarbejde. I
Mongoliet bistod ILO, ud over kapacitetsopbygning med henblik på rettidig
indberetning, med at tilpasse lovgivningen til ILO-konventionen om retten til at
organisere sig og føre kollektive forhandlinger.
Højdepunkter i EU-ILO-projekter i GSP+-lande
Kap Verde
I Kap Verde har EU's GSP+-indsats øget kendskabet til de grundlæggende ILO-
konventioner blandt parterne i trepartsforhandlingerne (regering, arbejdsgivere og
arbejdstagere). Den har også styrket trepartsdrøftelserne om lovgivning på baggrund af
bemærkninger fra ILO's tilsynsorganer. Derudover er Kap Verde nu ajour med sine
rapporter om konventionerne fra 87 og 98 om foreningsfrihed og organisationsfrihed og
ret til at føre kollektive forhandlinger. Arbejdsmarkedets parter er blevet mere bevidste
om deres rolle og bedre udstyret til at efterkomme bemærkningerne fra ILO's
tilsynsorganer.
Mongoliet
EU-ILO-projektet hjalp Mongoliet med at forbedre overholdelsen af internationale
arbejdsstandarder (ILS) og rapportering. Projektet reviderede Mongoliets gennemførelse
af de grundlæggende ILO-konventioner og hjalp Mongoliet med bedre at forstå sine
forpligtelser. Projektet resulterede også i trepartshøringer om revisionen af
arbejdsmarkedslovgivningen, der nu er mere i overensstemmelse med de grundlæggende
principper og rettigheder på arbejdspladsen. Ved hjælp af et politisk resumé af ILS og
handel på engelsk og mongolsk samt dialoger på højt niveau og workshops fik regering,
arbejdstagere og arbejdsgivere en bedre forståelse af de grundlæggende principper og
rettigheder på arbejdspladsen. Takket være den tekniske bistand er Mongoliet nu ajour
med sin ILS-rapportering.
Pakistan
12
http://trade.ec.europa.eu/doclib/docs/2017/july/tradoc_155843.pdf
14
kom (2018) 0036 - Ingen titel
1847225_0016.png
Det EU-finansierede kapacitetsopbygningsinitiativ har gjort det muligt for statslige og
regionale arbejdsministerier at forbedre deres rapportering om de ratificerede ILO-
konventioner. I januar, februar og april 2017 blev der afholdt ILO-workshops, som
bidrog til at styrke den sociale dialog i de statslige og regionale
trepartsrådgivningsudvalg. I løbet af disse workshops mødtes arbejdsministerierne med
arbejdsgivernes og arbejdstagernes organisationer for at forbedre deres forståelse af
centrale arbejdsstandarder.
Som en del af EU's GSP+-indsats og som reaktion på lovgivningsmæssige beføjelser, der
blev uddelegeret for nylig, tilbød ILO også specifik teknisk bistand til regeringen i
Baluchistan ved udarbejdelsen af en række reviderede arbejdsmarkedslove. Der blev
afholdt konsultationer med arbejdsmarkedets parter for at sikre, at lovgivningen i højere
grad er i overensstemmelse med ILO's principper.
Filippinerne
EU's GSP+-indsats i Filippinerne er koncentreret om at skabe et gunstigt miljø for
foreningsfrihed og kollektive overenskomstforhandlinger i henhold til anbefalingerne fra
et ILO-besøg med direkte kontakt i februar 2017. EU's GSP+-indsats gjorde det muligt at
afholde drøftelser mellem arbejdsministeriet og arbejdsmarkedets parter, hvilket har
resulteret i et trepartsmanifest, som forpligter dem til effektiv gennemførelse af
princippet om foreningsfrihed og kollektive overenskomstforhandlinger og til at oprette
en national handlingsplan til dette formål.
I 2017 blev der desuden i alle GSP+-lande lanceret projekter, der havde til formål at
støtte lokale CSO'ers
13
og arbejdsmarkedets parters deltagelse i GSP+. I løbet af 2017
foretog projekthold undersøgelsesmissioner for at identificere de vigtigste spørgsmål i
forbindelse med deres projekter, der skal gennemføres sammen med lokale CSO'er. I den
næste rapporteringsperiode vil Kommissionen fortsætte med at undersøge mulighederne
for at hjælpe GSP+-landene via ekspertbistand, teknisk bistand og specifikke
kapacitetsopbygningprojekter.
4.4.
Denne rapport er vedlagt: arbejdsdokument om GSP+
I lighed med GSP-rapporten fra 2016 er denne anden biennale rapport om GSP ledsaget
af et arbejdsdokument om GSP+. Arbejdsdokumentet indeholder en omfattende
vurdering af enkelte GSP+-begunstigede landes overholdelse af deres GSP+-
forpligtelser, opdelt efter klynge: menneskerettigheder, arbejdstagerrettigheder,
miljøbeskyttelse og god regeringsførelse. I dokumentet vurderes fremskridt, mangler,
fremtidige foranstaltninger og prioriterede opgaver med henblik på at opnå en effektiv
gennemførelse af de 27 centrale konventioner.
4.5.
Midtvejsevalueringsrapport
I
henhold
til
GSP-forordningen
14
skal
Kommissionen
forelægge
en
midtvejsevalueringsrapport om anvendelsen af GSP-forordningen for Europa-
Parlamentet og Rådet fem år efter GSP-forordningens ikrafttræden. I denne
midtvejsevaluering skal det vurderes, om GSP-forordningen har nået sine mål.
13
http://trade.ec.europa.eu/doclib/docs/2017/july/tradoc_155843.pdf
Forordning (EU) nr. 978/2012 om anvendelse af et arrangement med generelle toldpræferencer
15
14
kom (2018) 0036 - Ingen titel
Konklusionerne bliver inddraget ved udarbejdelsen af den næste GSP. Rapporten
forventes vedtaget i løbet af det første halvår af 2018.
5.
K
ONKLUSIONER
Den biennale rapport om GSP følger gennemførelsen af den nuværende GSP-ordning,
siden toldpræferencerne blev anvendt første gang i januar 2014. I det ledsagende
arbejdsdokument fastsættes menneskerettigheder, den sociale og miljømæssige situation i
de GSP+-begunstigede lande, og der fastsættes en platform for civilsamfundets dialog
med regeringerne i de begunstigede lande.
Under den nuværende overvågningscyklus blev de GSP+-begunstigede lande kraftigt
opfordret til i højere grad at tage ejerskab for gennemførelsen af de 27 konventioner og
til at være mere proaktive med hensyn til at løse de problemer, der blev registreret på
resultattavlerne, og som blev påpeget under GSP+-overvågningsbesøgene.
Kirgisistan, som tiltrådte GSP+ i januar 2016, optræder for første gang i denne rapport.
Sri Lanka genindtrådte i GSP+ i maj 2017, dvs. at overvågningsperioden omfatter mindre
end seks måneder. I Armenien viste overvågningsbesøget sig at være en værdifuld
metode til inddragelse af civilsamfundet. Eftersom der ikke har været nogen rapporter for
nylig til FN og ILO, var overvågningsbesøget til Kap Verde særdeles vigtigt for at
indsamle de oplysninger, der var nødvendige for EU's vurdering. Overvågningsbesøget i
Filippinerne gav EU en mulighed for at give udtryk for sine bekymringer om den seneste
udvikling vedrørende menneskerettigheder og samtidig anerkende fremskridtene med
hensyn til arbejdstagerrettigheder samt de socioøkonomiske politikker. I Paraguay og
Bolivia var der en åben drøftelse af problemet med børnearbejde med deltagelse af alle
relevante interessenter, herunder ILO og UNICEF. Georgien er med for sidste gang, da
landet trådte ud af GSP+ som følge af landets vidtgående og brede frihandelsaftale med
EU.
Samlet set gav GSP+-overvågningen en struktureret tilgang og udgjorde et solidt
grundlag for vurderingen af hvert GSP+-begunstiget land på baggrund af FN's og ILO's
overvågningsorganers resultater samt oplysninger fra tredjeparter, herunder
civilsamfundet, arbejdsmarkedets parter, Europa-Parlamentet og Rådet. GSP+-
overvågningen er fuldt integreret i EU's bilaterale rammer og dialoger, herunder
menneskerettighedsdialoger. GSP+ har navnlig støttet lande som Pakistan, Sri Lanka,
Mongoliet og Bolivia i at styrke deres engagement i EU's menneskerettighedsdialoger.
Menneskerettighedsdialoger har samtidig leveret en platform til at drøfte
menneskerettighedsspørgsmål med relation til GSP+. GSP+- har forbedret synergier og
ført til en gensidigt forstærkende virkning af de to værktøjer.
GSP er et vigtigt instrument til at løse bekymringer vedrørende menneskerettigheder og
arbejdstagerrettigheder i begunstigede lande, og samtidig er EU forpligtet til at anvende
alle relevante politikker og instrumenter til at støtte landene i at nå deres mål om
bæredygtig udvikling og god regeringsførelse. I betragtning af karakteristikaene ved
disse forhold og behovet for strukturelle og varige løsninger, kræver GSP-engagementet
en varig langsigtet forpligtelse fra både EU og de begunstigede lande.
Den næste rapporteringsperiode, som dækker 2018 og 2019, kommer samtidig med den
nye toårige cyklus af resultattavler og overvågningsbesøg i første halvdel af 2018. Ved
udgangen af 2019 forelægger Kommissionen sin tredje biennale rapport om GSP for
16
kom (2018) 0036 - Ingen titel
Europa-Parlamentet og Rådet med særlig fokus på at evaluere tendenser i alle GSP+-
begunstigede lande.
17
kom (2018) 0036 - Ingen titel
1847225_0019.png
6.
B
EGUNSTIGEDE LANDE UNDER DEN ALMINDELIGE
GSP-
ORDNING OG
EBA-
ORDNINGEN
Tabel 1 – Begunstigede lande under den almindelige GSP-ordning 2016-2017
Begunstigede lande under den almindelige GSP-
ordning i rapporteringsperioden 2016-2017
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
Cameroun
Cookøerne
Elfenbenskysten
Fiji
Ghana
Indien
Indonesien
Irak
Kenya
Forlod ordningen den 1. januar 2017
Forlod ordningen den 1. januar 2017
Forlod ordningen den 1. januar 2017
Ændringer i begunstigede landes
status i 2016-2017
Forlod ordningen den 1. januar 2017
10. Marshalløerne
11. Mikronesiens Forenede Stater
12. Nauru
13. Mexico
14. Niue
15. Republikken Congo
16. Sri Lanka
17. Swaziland
18. Syrien
19. Tadsjikistan
20. Tonga
21. Ukraine
22. Usbekistan
23. Vietnam
Forlod ordningen den 18. maj 2017 efter
GSP+-status
Forlader ordningen den 1. januar 2018
Tabel 2 – GSP+-begunstigede lande 2016-2017
GSP+-begunstigede lande i
rapporteringsperioden 2016-2017
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
Armenien
Bolivia
Kap Verde
Georgien
Kirgisistan
Mongoliet
Pakistan
Paraguay
Filippinerne
Sri Lanka
Tiltrådte ordningen den 18. maj 2017
Forlod ordningen
den 1. januar 2017
Tiltrådte ordningen den
27. januar 2016
Ændringer af GSP+-begunstiget status
i 2016-2017
18
kom (2018) 0036 - Ingen titel
1847225_0020.png
Tabel 3 – EBA-begunstigede lande 2016-2017
EBA-begunstigede lande i rapporteringsperioden 2016-2017
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
11.
12.
13.
14.
15.
16.
17.
18.
19.
20.
21.
22.
23.
24.
25.
26.
Afghanistan
Angola
Bangladesh
Bhutan
Burkina Faso
Burundi
Benin
Cambodja
Tchad
Den Demokratiske Republik
Congo
Den Centralafrikanske Republik
Comorerne
Djibouti
Eritrea
Etiopien
Gambia
Guinea
Ækvatorialguinea
Guinea-Bissau
Haiti
Kiribati
Den Demokratiske
Folkerepublik Laos
Liberia
Lesotho
Madagaskar
Mali
27.
28.
29.
30.
31.
32.
33.
34.
35.
36.
37.
38.
39.
40.
41.
42.
43.
44.
45.
46.
47.
48.
49.
Mauretanien
Malawi
Myanmar/Burma
Mozambique
Nepal
Niger
Rwanda
Samoa
Sierra Leone
Senegal
Salomonøerne
Somalia
Sydsudan
Sudan
São Tomé og Príncipe
Tanzania
Østtimor
Togo
Tuvalu
Uganda
Vanuatu
Yemen
Zambia
19
kom (2018) 0036 - Ingen titel
1847225_0021.png
7.
T
ABELLER MED STATISTISKE OPLYSNINGER
,
DER OMFATTER
GSP-
BEGUNSTIGEDE LANDE PR
. 1.
DECEMBER
2016
Tabel 4 – Værdien af præferenceimporten fra alle GSP-lande (i tusind EUR)
2014
GSP-
Præference
Udnyttel-
berettiget
import
sesgrad
import
under GSP
37 617 869
7 129 263
19 614 129
64 361 261
27 712 803
6 177 630
17 058 019
50 948 452
74%
87%
87%
79%
Samlet import
Den almindelige GSP
GSP+
EBA
Alle GSP
136 293 050
13 324 942
37 500 741
187 118 733
Samlet import
138 379 251
15 476 883
37 922 199
191 778 333
2015
GSP-
Præference
berettiget
import
import
under GSP
45 327 097
8 413 704
23 735 273
77 476 074
30 871 383
7 153 681
22 264 102
60 289 166
Udnyttel-
sesgrad
68%
85%
94%
78%
2016
GSP-
Præference
Udnyttel-
Samlet import berettiget
import
sesgrad
import
under GSP
130 968 548
15 132 431
36 175 387
182 276 366
47 080 530
8 687 292
25 573 515
81 341 337
31 661 403
7 485 760
23 534 339
62 681 502
67%
86%
92%
77%
Tabel 5 – Værdien af præferenceimporten til EU fra lande omfattet af den almindelige GSP (i tusind EUR)
2014
GSP-berettiget Præferenceimpor Udnyttelses-
Den almindelige GSP Samlet import
import
t under GSP
grad
136 293 050
37 617 869
27 712 803
73,7%
Cameroun
2 148 042
32 560
39
0,1%
Congo
Cookøerne
Fiji
Ghana
Indien
Indonesien
Irak
Elfenbenskysten
Kenya
Marshalløerne
Mikronesien
Nauru
Mexico
Niue
Sri Lanka*
Swaziland
Syrien
Tadsjikistan
Tonga
Ukraine
Usbekistan
Vietnam
1 523 993
1 496
97 685
2 864 884
35 582 745
13 917 691
11 518 140
3 247 091
1 140 708
146 012
612
82
27 792 156
127
2 163 151
150 572
85 008
52 422
906
12 003 711
146 175
21 709 640
82 830
97
1 301
150 575
16 987 636
6 279 700
5 232
319 695
190 922
423
171
31
207 878
108
1 799 337
5 140
25 209
14 897
71
2 495 103
75 976
8 942 978
67 269
61
3
127
15 031 426
4 511 742
146
366
138 111
-
127
-
135 410
1
1 073 969
46
3 443
10 571
54
1 473 299
60 465
5 206 129
81,2%
62,8%
0,2%
0,1%
88,5%
71,8%
2,8%
0,1%
72,3%
0,0%
74,3%
0,0%
65,1%
0,8%
59,7%
0,9%
13,7%
71,0%
75,9%
59,0%
79,6%
58,2%
2015
GSP-berettiget Præferenceimpor Udnyttelses-
Samlet import
import
t under GSP
grad
138 379 251
45 327 097
30 871 383
68,1%
1 781 293
150 204
12 054
8,0%
1 764 705
1 906
85 504
2 631 417
37 822 096
14 672 861
12 100 516
4 241 390
1 302 367
116 787
538
626
18 402 503
227
2 337 415
133 591
80 265
46 363
379
11 309 183
117 222
29 430 096
40 965
58
5 532
737 363
18 910 730
7 176 336
7 918
1 287 254
864 017
505
509
175
129 416
10
1 966 849
19 474
25 358
12 107
136
2 676 266
69 750
11 246 165
31 126
3
421
804
16 698 497
5 017 542
2 080
3 261
19 935
-
215
-
94 963
0
1 078 955
109
4 405
11 286
95
1 185 545
57 747
6 652 339
76,0%
5,2%
7,6%
0,1%
88,3%
69,9%
26,3%
0,3%
2,3%
0,0%
42,3%
0,0%
73,4%
1,0%
54,9%
0,6%
17,4%
93,2%
70,3%
44,3%
82,8%
59,2%
2016
GSP-berettiget Præferenceimpor Udnyttelses-
Samlet import
import
t under GSP
grad
130 968 548
47 080 530
31 661 403
67,2%
1 773 132
120 563
6 323
5,2%
1 048 910
8 660
60 313
2 287 705
37 664 155
13 988 094
10 404 550
4 523 986
1 268 292
186 992
452
95
10 833 197
267
2 395 894
121 857
49 463
81 953
863
11 604 889
117 529
32 547 301
34 069
246
6 767
683 385
18 864 567
7 272 570
3 832
1 294 501
869 747
20 856
444
53
158 137
181
2 022 993
21 069
20 213
12 953
125
3 379 200
86 579
12 207 480
14 331
31
142
868
16 622 456
5 164 449
1 041
2 070
16 345
-
112
-
102 210
-
1 105 615
56
8 911
11 823
35
1 400 536
74 625
7 129 422
25,3%
0,0%
64,6%
0,0%
54,7%
0,3%
44,1%
91,3%
28,2%
41,4%
86,2%
58,4%
42,1%
12,7%
2,1%
0,1%
88,1%
71,0%
27,2%
0,2%
1,9%
-
20
kom (2018) 0036 - Ingen titel
1847225_0022.png
Tabel 6 – Værdien af præferenceimporten til EU fra EBA-lande (i tusind EUR)*
EBA
Afgha ni s ta n
Angol a
Ba ngl a des h
Beni n
Bhuta n
Burki na Fa s o
Burundi
Ca mbodja
Den Centra l a fri ka ns ke Republ i k
Tcha d
Comorerne
Den Demokra ti s ke Republ i k Congo
Dji bouti
Ækva tori a l gui nea
Eri trea
Eti opi en
Ga mbi a
Gui nea
Gui nea -Bi s s a u
Ha i ti
Ki ri ba ti
La os
Les otho
Li beri a
Ma da ga s ka r
Ma l a wi
Ma l i
Ma ureta ni en
Moza mbi que
Mya nma r
Nepa l
Ni ger
Rwa nda
Sa moa
Sã o Tomé og Prínci pe
GSP-berettiget
Samlet import
import
37 500 741
35 033
9 361 175
12 320 951
44 864
14 927
111 601
21 359
3 019 263
6 253
13 789
10 640
1 003 279
8 233
3 643 048
8 234
550 548
17 627
454 347
3 329
31 331
53
222 578
247 359
284 022
826 063
289 986
39 253
544 977
1 346 297
355 447
86 408
118 520
46 415
1 076
7 999
19 614 129
16 943
50 117
12 259 151
12 270
14 790
11 697
414
3 008 589
181
319
6 782
8 202
3 771
227 486
2 505
252 196
9 276
1 648
12
17 794
32
195 086
1 566
3 400
534 460
266 631
4 400
172 679
1 143 588
313 704
77 883
2 958
538
867
175
2014
Præferenceimport
under GSP
17 058 019
6 966
20 937
11 776 557
11 246
14 416
9 849
86
2 778 838
157
-
1 536
6 240
62
210 568
2 378
248 726
8 561
658
-
3 324
25
191 073
484
423
21 331
251 596
3 628
164 746
292 715
298 065
72 205
1 931
107
310
112
Udnyttelses-
grad
87,0%
41,1%
41,8%
96,1%
91,7%
97,5%
84,2%
20,7%
92,4%
87,0%
0,0%
22,6%
76,1%
1,6%
92,6%
94,9%
98,6%
92,3%
39,9%
0,0%
18,7%
76,8%
97,9%
30,9%
12,4%
4,0%
94,4%
82,5%
95,4%
25,6%
95,0%
92,7%
65,3%
20,0%
35,8%
64,0%
GSP-berettiget
Samlet import
import
37 922 199
25 208
7 153 713
15 085 588
45 236
48 501
58 116
38 785
4 060 331
12 044
108 771
10 947
481 672
13 103
1 931 886
41 742
676 177
16 900
644 545
1 985
33 006
142
235 114
254 450
187 013
922 271
321 254
39 323
475 350
1 423 821
645 322
97 418
116 763
63 219
2 271
8 414
23 735 273
6 164
39 948
15 017 416
5 535
16 726
11 204
362
4 005 450
58
616
5 605
10 079
2 635
45 310
2 498
333 655
11 472
1 566
1 047
14 017
59
195 855
1 993
585
573 703
287 017
5 510
221 069
1 170 217
562 714
86 983
3 308
937
1 778
141
2015
Præferenceimport
under GSP
22 264 102
3 691
18 089
14 642 919
3 968
16 102
9 576
322
3 772 302
3
-
5 487
5 181
-
33 132
2 294
256 378
11 261
740
-
12 483
-
189 968
1 411
-
4 774
270 725
4 176
212 175
1 137 842
534 806
80 420
2 726
647
224
98
Udnyttelses-
grad
93,8%
59,9%
45,3%
97,5%
71,7%
96,3%
85,5%
89,0%
94,2%
4,6%
0,0%
97,9%
51,4%
0,0%
73,1%
91,9%
76,8%
98,2%
47,3%
0,0%
89,1%
0,0%
97,0%
70,8%
0,0%
0,8%
94,3%
75,8%
96,0%
97,2%
95,0%
92,5%
82,4%
69,0%
12,6%
69,0%
GSP-berettiget
Samlet import
import
36 175 387
18 932
4 156 215
16 355 547
39 234
2 606
109 132
31 850
4 571 947
16 544
114 696
15 655
740 378
23 592
1 237 764
13 108
711 534
14 077
522 968
1 602
39 015
152
234 482
207 530
273 678
934 020
267 862
36 620
427 029
1 301 696
971 484
94 310
116 135
51 351
1 882
10 382
2016
Præferenceimport Udnyttelses-
under GSP
grad
23 534 339
2 855
30 828
15 614 030
4 817
1 884
9 899
260
4 177 745
6
-
7 168
3 566
211
19 052
2 031
245 195
9 933
811
-
13 343
-
169 889
2 047
379
9 850
214 041
4 776
217 873
964 758
827 432
77 089
3 080
948
293
98
92,0%
50,3%
44,2%
95,8%
94,0%
88,0%
90,7%
89,3%
92,7%
1,1%
0,0%
95,5%
59,7%
3,8%
83,5%
93,5%
61,3%
94,3%
30,7%
0,0%
85,9%
0,0%
95,9%
70,9%
8,7%
1,4%
99,5%
83,3%
97,2%
99,4%
94,5%
92,4%
83,4%
47,6%
19,9%
53,5%
25 573 515
5 680
69 812
16 292 347
5 123
2 140
10 911
291
4 505 346
596
1 003
7 505
5 977
5 557
22 825
2 172
399 735
10 535
2 647
404
15 527
97
177 167
2 889
4 342
702 449
215 102
5 730
224 212
970 577
875 939
83 407
3 692
1 991
1 475
183
* "Import i alt" dækker al import, herunder produkter, der automatisk gives mestbegunstiget nation ("MFN") med toldfritagelse. Med "EBA-berettiget import" menes der udelukkende produkter under EBA-ordningen, som ikke på
anden måde er omfattet af MFN-toldfrihed.
21
kom (2018) 0036 - Ingen titel
1847225_0023.png
Tabel 6 (fortsat) – Værdien af præferenceimporten til EU fra EBA-lande (i tusind EUR)*
Senega l
Si erra Leone
Sa l omonøerne
Soma l i a
Syds uda n
Suda n
Ta nza ni a
Øs tti mor
Togo
Tuva l u
Uga nda
Va nua tu
Yemen
Za mbi a
391 649
220 043
62 985
2 589
117
204 463
588 179
11 955
83 505
513
447 656
1 842
83 951
305 011
281 694
480
62 069
122
32
107 837
281 806
43
20 254
476
149 922
403
10 574
76 308
-
101 344
119 833
-
19 154
-
31 573
334
8 268
38 765
276 858
80
61 950
6
98,3%
16,6%
99,8%
4,7%
0,0%
94,0%
42,5%
0,0%
94,6%
0,0%
21,1%
82,8%
78,2%
50,8%
411 225
238 444
68 308
8 587
182
211 637
686 687
5 984
70 005
512
488 899
11 748
17 461
422 117
293 897
3 939
67 718
117
52
83 319
356 266
47
21 854
454
157 883
4 512
7 077
94 907
286 079
3 280
66 356
-
-
81 717
346 966
-
20 093
-
154 426
414
3 016
67 838
97,3%
83,3%
98,0%
0,0%
0,0%
98,1%
97,4%
0,0%
91,9%
0,0%
97,8%
9,2%
42,6%
71,5%
416 309
223 681
53 495
13 047
304
182 874
620 682
5 369
102 321
51
444 743
3 334
18 623
425 544
266 077
1 796
52 945
569
106
23 463
323 841
71
33 250
28
150 527
1 475
6 285
77 696
255 260
533
52 848
15
70
22 751
317 287
-
24 095
-
148 279
370
4 574
72 067
95,9%
29,7%
99,8%
2,7%
66,7%
97,0%
98,0%
0,0%
72,5%
0,0%
98,5%
25,1%
72,8%
92,8%
Tabel 7 – Værdien af præferenceimporten til EU fra GSP+-lande (i tusind EUR)*
GSP+
Armenien
Bolivia
Kap Verde
Georgien
Den Kirgisiske Republik
Mongoliet
Pakistan
Paraguay
Filippinerne
Samlet import
13 324 942
192 932
518 567
96 849
621 360
68 806
71 146
5 390 009
1 098 733
5 266 541
2014
GSP-berettiget Præferenceimport Udnyttelses-
import
under GSP
grad
86,7%
7 129 263
6 177 630
47 343
107 094
55 897
213 860
12 000
17 952
4 775 255
72 824
1 827 039
42 435
102 577
54 716
100 401
8 248
15 101
4 557 142
69 349
1 227 661
89,6%
95,8%
97,9%
46,9%
68,7%
84,1%
95,4%
95,2%
67,2%
Samlet import
15 476 883
268 322
596 432
63 283
688 607
48 834
80 086
5 953 902
1 057 067
6 720 351
2015
GSP-berettiget Præferenceimport Udnyttelses-
import
under GSP
grad
85,0%
8 413 704
7 153 681
115 211
84 340
53 279
312 638
10 089
18 732
5 450 261
46 567
2 322 588
103 588
80 755
51 519
31 302
6 581
16 277
5 235 525
42 275
1 585 860
89,9%
95,7%
96,7%
10,0%
65,2%
86,9%
96,1%
90,8%
68,3%
Samlet import
15 132 431
310 034
529 748
70 595
513 241
72 291
64 237
6 197 304
1 074 715
6 300 265
2016
GSP-berettiget Præferenceimport Udnyttelses-
import
under GSP
grad
86,2%
8 687 292
7 485 760
116 432
58 705
68 077
244 174
6 091
18 210
5 775 157
41 912
2 358 534
107 772
55 225
65 690
6 562
3 245
15 286
5 521 262
36 736
1 673 980
92,6%
94,1%
96,5%
2,7%
53,3%
83,9%
95,6%
87,7%
71,0%
22