Europaudvalget 2018
KOM (2018) 0039
Offentligt
1848187_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 22.1.2018
COM(2018) 39 final
RAPPORT FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET
om gennemførelsen af EU-toldkodeksen og om udøvelsen af delegationen af beføjelser til
at vedtage delegerede retsakter i henhold til kodeksens artikel 284
DA
DA
kom (2018) 0039 - Ingen titel
1848187_0002.png
1. INDLEDNING
Den 9. oktober 2013 vedtog Den Europæiske Union (EU) EU-toldkodeksen. Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 952/2013 om EU-toldkodeksen
1
trådte i kraft den
30. oktober 2013, om end de fleste materielle bestemmelser først trådte i kraft den 1. maj
2016.
I EU-toldkodeksen fastsættes en retlig ramme for toldregler og -procedurer i EU's toldområde,
der er tilpasset moderne handelsvilkår som f.eks. den globale integration af produktions- og
leveringssystemer, e-handel og moderne kommunikationsværktøjer. Kodeksens formål er at
lette strømmen af varer, som passerer igennem eller føres ind i og ud af EU, for at øge de
europæiske virksomheders konkurrenceevne og samtidig sikre en bedre beskyttelse af
Unionens og medlemsstaternes finansielle og økonomiske interesser og beskyttelsen af EU-
forbrugernes sikkerhed. For at opfylde disse mål tager EU-toldkodeksen navnlig sigte på at
færdiggøre toldmyndighedernes overgang til et papirløst, integreret og fuldt elektronisk
system. I EU-toldkodeksen fastsættes fælles regler og datakrav vedrørende
toldmyndighedernes angivelser, meddelelser, ansøgninger og afgørelser forud for varernes
ankomst og afgang. I denne forbindelse skal 17 elektroniske systemer opgraderes eller
udvikles.
Selv om de lovgivningsmæssige bestemmelser i EU-toldkodeksen er trådt i kraft,
gennemføres de 17 elektroniske systemer gradvist, og EU-toldkodeksen indeholder derfor
også bestemmelser om en overgangsperiode frem til udgangen af 2020, hvor eksisterende
papirbaserede eller elektroniske systemer fortsat kan anvendes i forbindelse med
toldspørgsmål, hvis de nye elektroniske systemer til behandling heraf endnu ikke er
tilgængelige. En overgangsperiode finder også anvendelse på tilladelser (f.eks. til at opnå
status som autoriseret økonomisk operatør eller til at anvende særlige toldprocedurer) udstedt
i henhold til de tidligere toldrammebestemmelser, EF-toldkodeksen, der fortsat kan finde
anvendelse frem til senest april 2019.
Selv om de midlertidige foranstaltninger i EU-toldkodeksen stadig er gældende, har Europa-
Kommissionen udarbejdet denne rapport med henblik på at gøre status over gennemførelsen
af de lovgivningsmæssige bestemmelser og udviklingen og indførelsen af de elektroniske
systemer. Rapporten er udarbejdet på baggrund af en opfordring fra Europa-Parlamentet i dets
beslutning af 19. januar 2017
2
og opfordringen fra Rådet i dets konklusioner om opfølgningen
på EU-toldkodeksen af 29. september 2016
3
.
Kommissionen aflægger desuden rapport til Europa-Parlamentet og Rådet om dens udøvelse
af delegationen af beføjelser til at vedtage delegerede retsakter, den er tillagt i EU-
toldkodeksens artikel 284.
Kommissionen har udarbejdet denne rapport på baggrund af drøftelser med EU's
medlemsstater og virksomheder om problemer i forbindelse med gennemførelsen af EU-
toldkodeksen og på baggrund af sin egen analyse.
1
EUT L 269 af 10.10.2013, s. 1. I en berigtigelse (EUT L 287 af 29.10.2013, s. 90) blev der rettet en slåfejl i
teksten af 10. oktober, hvor gennemførelsesdatoen var blevet fastsat til den 1. juni 2016. I den tekst, som Europa-
Parlamentet og Rådet vedtog, var gennemførelsesdatoen blevet fastsat til den 1. maj 2016.
2
Europa-Parlamentets beslutning af 19. januar 2017 om håndtering af udfordringerne ved gennemførelsen af
EU's toldkodeks og Kommissionens svar – 2016/3024(RSP).
3
Rådets konklusioner om opfølgningen på EU-toldkodeksen (EUT C 357 af 29.9.2016, s. 2).
1
kom (2018) 0039 - Ingen titel
1848187_0003.png
2. BAGGRUND
a. Retlig struktur
EU-toldkodeksen afløste EF-toldkodeksen fra 1992, der var det første forsøg på at konsolidere
EU's toldregler. Selv om den var et stort fremskridt og gjorde det nemmere for
virksomhederne på daværende tidspunkt, var procedurerne og praksis i henhold til EF-
toldkodeksen baseret på papirdokumentation, hvilket ikke var hensigtsmæssigt i et mere
moderne elektronisk erhvervsmiljø. Som følge af toldmyndighedernes øgede ansvar på
områder, der rækker ud over opkrævning af told (såsom håndtering af sikkerheds- og
sikringsmæssige udfordringer, ulovlige kontantbevægelser og varemærkeforfalskede varer),
var det desuden nødvendigt at vedtage lovgivningsmæssige bestemmelser for at gøre
tilrettelæggelsen af toldkontrol mere effektiv.
Kommissionen gennemførte på denne baggrund en omfattende konsekvensanalyse for at
fastlægge den rette tilgang til at imødekomme de udfordringer, der lå forude
4
, og på grundlag
af resultaterne af denne konsekvensanalyse forelagde Kommissionen et forslag til EU's
moderniserede toldkodeks og en afgørelse om e-told i slutningen af 2005. Af forskellige
årsager, navnlig fordi der med Lissabontraktaten
5
blev indført en ny retlig struktur med nye
regler og procedurer for vedtagelse af gennemførelsesbestemmelser til de vigtigste retsakter,
var Kommissionen imidlertid nødt til at "omarbejde" den moderniserede toldkodeks før dens
planlagte anvendelsesdato.
Den 20. februar 2012 fremsatte Kommissionen derfor et forslag til en EU-toldkodeks i form
af en omarbejdning af den moderniserede toldkodeks, herunder artikler, der tillagde
Kommissionen beføjelser til at vedtage detaljerede supplerende bestemmelser og
gennemførelsesbestemmelser, og dette forslag bragte EU's toldlovgivning i overensstemmelse
med kravene i Lissabontraktaten.
EU-toldkodeksen trådte i kraft den 30. oktober 2013, og Kommissionens beføjelser fik
virkning fra denne dato, hvorimod de øvrige bestemmelser i kodeksen først trådte i kraft den
1. maj 2016. Kommissionen gjorde brug af sine beføjelser i den mellemliggende periode til at
vedtage følgende retsakter, der sammen med kodeksen udgør EU-toldkodekspakken:
i.
ii.
iii.
Den "delegerede retsakt" til EU-toldkodeksen
6
, der supplerer visse ikkevæsentlige
bestemmelser i kodeksen
"Gennemførelsesretsakten" til EU-toldkodeksen
7
, som fastsætter ensartede
procedureregler for gennemførelsen af EU-toldkodeksen
Den delegerede overgangsretsakt til EU-toldkodeksen
8
, der gør det muligt at
anvende andre midler til udveksling og lagring af toldoplysninger, indtil de
elektroniske systemer i henhold til EU-toldkodeksen er blevet operationelle
4
5
SEC(2005)1543.
EUT C 306 af 17.12.2007, s. 1.
6
Kommissionens delegerede forordning (EU) 2015/2446 af 28. juli 2015 til supplering af Europa-Parlamentets
og Rådets forordning (EU) nr. 952/2013 med nærmere regler angående visse bestemmelser i EU-toldkodeksen
(EUT L 343 af 29.12.2015, s. 1).
7
Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) 2015/2447
af 24. november 2015 om
gennemførelsesbestemmelser til visse bestemmelser i Europa-Parlamentets og Rådets forordning
(EU) nr. 952/2013 om EU-toldkodeksen (EUT L 343 af 29.12.2015, s. 558).
8
Kommissionens delegerede forordning (EU) 2016/341 af 17. december 2015 til supplering af Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 952/2013 med overgangsregler angående visse bestemmelser i EU-
toldkodeksen, hvor de relevante elektroniske systemer endnu ikke er operationelle, og om ændring af
Kommissionens delegerede forordning (EU) 2015/2446 (EUT L 69 af 15.3.2016, s. 1).
2
kom (2018) 0039 - Ingen titel
1848187_0004.png
iv.
Arbejdsprogrammet for EU-toldkodeksen
9
i form af
gennemførelsesafgørelse om planlægning af IT-systemerne.
Kommissionens
På baggrund af en løbende dialog med repræsentanter for erhvervslivet, Europa-Parlamentet
og medlemsstaterne, der afdækkede en række tekniske problemstillinger, har Kommissionen
sammen med Europa-Parlamentet og Rådet sat hurtigt ind for at afhjælpe disse problemer ved
at vedtage følgende ændringsforslag til lovgivningspakken, endog før de nye regler trådte i
kraft:
v.
To ændringer af den delegerede retsakt til EU-toldkodeksen:
o
Den delegerede overgangsretsakt ændrede den delegerede retsakt for at sikre
en smidig overgang fra EF-toldkodeksen til EU-toldkodeksen den 1. maj
2016
10
. Det viste sig, at nogle af bestemmelserne i den delegerede retsakt ikke
kan anvendes, før IT-systemerne er fuldt operationelle, og at der således var
behov for en række overgangsforanstaltninger, ikke blot i EU-toldkodeksen,
men også i den delegerede retsakt, for at muliggøre den fortsatte brug af
papirbaserede eller alternative systemer, indtil IT-systemerne er operationelle.
o
To bestemmelser
11
i den delegerede retsakt til EU-toldkodeksen, som ved et
fejl udelod en bestemmelse om lettelse i EF-toldkodeksen, blev ændret.
Ændringen sikrer, at det fortsat formodes, at der er indgivet en angivelse om
midlertidig import eller en reeksportangivelse i forbindelse med turisttrafik og
i forbindelse med bestemte varer såsom paller, containere og fartøjer og fly,
der passerer gennem toldområdet. For fly, navnlig fly, der passerer EU's
grænse, ville forpligtelsen til at indgive mundtlige eller skriftlige angivelser i
høj grad have påvirket grænse- og turisttrafikken.
vi.
Teknisk ændring til bilag 12 i den delegerede overgangsretsakt til EU-
toldkodeksen
12
, som fastsætter de formularer, der skal benyttes i forbindelse med
ansøgninger og bevillinger.
Endelig har Kommissionen i april 2016 udøvet beføjelserne i henhold til artikel 50 i EU-
toldkodeksen til at vedtage Kommissionens gennemførelsesafgørelse
13
om fastlæggelse af
regler om indførelse af fælles risikokriterier og standarder for risikoanalyse af
sikkerhedsmæssige aspekter for at sikre en harmoniseret anvendelse af visse toldkontroller i
henhold til EU-toldkodeksen.
b. Formål og lovgivningskontekst
9
Kommissionens gennemførelsesafgørelse (EU) 2016/578 af 11. april 2016 om fastlæggelsen af
arbejdsprogrammet vedrørende udviklingen og indførelsen af de elektroniske systemer, der er omhandlet i EU-
toldkodeksen
(EUT L 99 af 15.4.2016, s. 6), der erstatter den tidligere version af
arbejdsprogrammet fastlagt i Kommissionens gennemførelsesafgørelse 2014/255/EU af 29.
april 2014 (EUT L 134 af 7.5.2014, p. 46).
10
Den delegerede overgangsretsakt ændrede artikel 2, 3, 104, 106, 112, 113, 128, 138, 141, 144, 146, 181 og 184
i den delegerede retsakt til EU-toldkodeksen og tilføjede artikel 122a, 124, 124a, 126, 126a og 129a-129d.
11
Kommissionens delegerede forordning (EU) 2016/651 af 5. april 2016 (EUT L 111 af 27.4.2016, s.1)
berigtigede artikel 136 og 141 i den delegerede forordning til EU-toldkodeksen.
12
Kommissionens delegerede forordning (EU) 2016/698 af 8. april 2016 om berigtigelse af den delegerede
overgangsretsakt.
13
Kommissionens gennemførelsesafgørelse C 2016/2422 af 27. april 2016 om fastlæggelse af fælles
risikokriterier for risikoanalyse af sikkerhedsmæssige aspekter.
3
kom (2018) 0039 - Ingen titel
Formålet med EU-kodeksen er i overensstemmelse med de aktuelle behov at sikre større
retssikkerhed og ensartede regler til gavn for både virksomheder og toldmyndigheder, at
forenkle reglerne og procedurerne, at fremme en mere effektiv toldbehandling og at opnå fuld
automatisering af toldprocedurer og -processer. EU-toldkodeksen har samtidig til formål at
sikre en bedre beskyttelse af Unionens og medlemsstaternes finansielle og økonomiske
interesser. Den har desuden til formål at tage højde for udviklingen af politikker og
lovgivning på andre måder, som kan have indflydelse på toldlovgivningen, f.eks. inden for
sikkerhed og sikring i forbindelse med import. Nogle af de vigtigste lovgivningsmæssige
ændringer i EU-toldkodeksen i overensstemmelse med ovenstående mål er følgende:
Ingen begrænsninger af en toldrepræsentants
ret til at levere tjenesteydelser i en
anden medlemsstat end den, hvor den pågældende er etableret, for at sikre lige
handelsvilkår for handel inden for toldunionen.
Harmoniserede regler om beslutningstagning
i medlemsstaterne, herunder om
toldmyndighedernes udstedelse af bevillinger. Dette har til formål at gavne handelen
ved at øge forudsigeligheden, lette anvendelsen af procedurer og indføre bedre og
strammere regler om en erhvervsdrivendes ret til at blive hørt, inden der træffes en
ugunstig afgørelse.
Nye forenklinger af toldbehandlingsprocesser.
Kriterierne for autoriserede
økonomiske operatører (AEO) kan anvendes til at afgøre, om ikke-autoriserede
økonomiske aktører kan drage fordel af visse forenklinger, mens andre forenklinger
kun er tilgængelige for autoriserede økonomiske operatører:
Forenklinger, hvor en række eller alle AEO-kriterierne finder anvendelse: i)
toldrepræsentant, der ønsker at levere tjenesteydelser i en anden medlemsstat
end den, hvor den pågældende er etableret, ii) fradrag for told i den samlede
sikkerhedsstillelse, iii) godkendelse af et andet sted end det kompetente
toldsted til frembydelse af varer, iv) bevilling til at indgive toldangivelser i
form af en "indskrivning i klarererens regnskaber", v) bevilling til at udnytte
forenklede toldbestemmelser i forbindelse med forsendelse, vi) bevilling til
drift af lagerfaciliteter til midlertidig opbevaring, vii) bevilling til at anvende
særlige procedurer (toldoplag, særlige anvendelsesformål, midlertidig import,
aktiv forædling og passiv forædling).
Ydelser, der udelukkende er tilgængelige for autoriserede økonomiske
operatører (kompensation for, at erhvervsdrivende, der ønsker at opnå AEO-
status, nu skal opfylde yderligere kriterier): i) fuldstændig eller delvis
nedsættelse af den sikkerhedsstillelse, der kræves for at opnå henstand med
betaling af den skyldige afgift, ii) centraliseret toldbehandling, der giver
operatørerne mulighed for at indgive toldangivelser og betale afgifter centralt
fra deres forretningssted i stedet for i andre medlemsstater, hvor varerne
frembydes for toldmyndighederne, iii) fritagelse for forpligtelsen til at
frembyde varerne ved brug en den forenklede procedure i form af en
indskrivning i klarererens regnskaber, iv) "egen beregning", der giver
pålidelige økonomiske aktører mulighed for at beregne det skyldige
afgiftsbeløb og udføre en vis kontrol på vegne af toldmyndighederne, v)
tilladelse til at transportere varer til en anden medlemsstat, mens de stadig er
under midlertidig opbevaring (dvs. før de underlægges en toldprocedure).
4
kom (2018) 0039 - Ingen titel
Standardisering af regler vedrørende toldmyndighedernes bindende afgørelser om
tarifering og oprindelse:
i) gyldigheden af en afgørelse vedrørende bindende
tariferingsoplysninger (BTO-afgørelse) reduceres fra seks til tre år i overensstemmelse
med den tærskel, som gælder for bindende oprindelsesoplysninger, og ii) BTO-
afgørelsen er nu bindende for indehaveren, hvilket betyder, at han skal underrette
toldmyndighederne om, at han er indehaver af en BTO-afgørelse for de angivne varer,
for at undgå BTO-shopping.
Indførelse af obligatorisk sikkerhedsstillelse
for alle toldprocedurer for at sikre EU's
egne indtægter og finansielle interesser kombineret med nedsættelser for meget
pålidelige økonomiske operatører og fritagelser for autoriserede økonomiske
operatører.
Nye sikkerhedsregler med krav om parallel registrering ved indpassage,
dvs. at det
ikke kun er transportøren, men også speditøren og endog modtageren, der skal
registrere, hvilket er i overensstemmelse med internationale standarder (f.eks. WCO's
Framework of Standards to Secure and Facilitate Global Trade).
Lempelse af reglerne om midlertidig opbevaring,
herunder forlængelse af
opbevaringsperioden til 90 dage (tidligere 20 eller 45 dage, afhængigt af om varerne
blev transporteret ad søvejen), og mulighed for at flytte varer under midlertidig
opbevaring mellem lagerfaciliteter uden brug af forsendelsesprocedurer.
Sammenlægning af toldprocedurerne for "aktiv forædling", "forarbejdning under
toldkontrol" og tilintetgørelse.
Hertil kommer, at indehaveren af en bevilling til at
anvende en toldprocedure, nu har en længere frist til at beslutte, om færdigvarerne skal
tilintetgøres eller overgå til fri omsætning.
c. Elektroniske systemer
I henhold til EU-toldkodeksen skal udvekslingen af oplysninger mellem de økonomiske
operatører og toldmyndighederne samt mellem toldmyndighederne senest i 2020 udelukkende
være baseret på elektroniske databehandlingsteknikker. Dette betragtes som et stort skridt
fremad, der vil lette den lovlige samhandel, mindske de administrative byrder og sikre
anvendelsen af harmoniserede krav i hele EU. For at nå dette mål er 17 elektroniske systemer
ved at blive opgraderet eller udviklet i overensstemmelse med den tidsplan, der er fastsat i
arbejdsprogrammet for EU-toldkodeksen. Disse systemer kan inddeles i to kategorier: i) 14
transeuropæiske systemer, der skal udvikles eller opgraderes af Kommissionen i samarbejde
med medlemsstaterne, herunder centrale systemer og systemer med et nationalt element, som
skal gennemføres af medlemsstaterne, og ii) tre nationale systemer, som medlemsstaterne skal
udvikle eller opgradere.
De 14 transeuropæiske systemer (herunder systemer med nationale elementer) er som følger:
1. Systemet med registrerede eksportører –
REX
(nyt): Formålet er at gøre ajourførte
oplysninger om både registrerede eksportører, der er etableret i præferenceberettigede
lande (lande, der er omfattet af EU's generelle toldpræferenceordning, som giver
præferenceadgang til EU's marked), og EU-eksportører, som eksporterer til
præferenceberettigede lande og visse andre lande, tilgængelige.
2. Bindende tariferingsoplysninger –
BTO
(opgradering): Formålet er at tilpasse
databasen med alle bindende tariferingsoplysninger udstedt af toldmyndighederne i
medlemsstaterne til EU-toldkodeksen.
5
kom (2018) 0039 - Ingen titel
3. Toldafgørelsessystemet – (CDS) (nyt): Formålet er at harmonisere procedurerne for
toldmyndighedernes afgørelser vedrørende anvendelsen af toldlovgivningen i hele EU
ved at lette høringer i beslutningstagningsperioden og forvaltningen af
bevillingsprocessen.
4. Ensartet brugerforvaltning og digital signatur –
UUM&DS
eller
"Portal for EU-
virksomheder"
(nyt): Formålet er at sikre en direkte og EU-harmoniseret adgang for
virksomheder til forskellige elektroniske toldsystemer som fastlagt i EU-toldkodeksen.
5. Autoriserede økonomiske operatører –
AEO
(opgradering): Formålet er at forbedre
forretningsprocesserne vedrørende AEO-ansøgninger og -bevillinger under
hensyntagen til ændringerne i EU-toldkodeksen.
6. Systemet til registrering og identificering af økonomiske operatører –
EORI
(opgradering) Formålet er en mindre opgradering af det eksisterende system, der
muliggør registrering og identificering af økonomiske operatører fra EU samt andre
personer end økonomiske operatører, som er aktive i toldsager i EU.
7. Den fælles toldtarif og tilsyn –
Tilsyn
(opgradering): Formålet er at opgradere den
eksisterende database med alle EU's handelsdata (import og eksport), der fremsendes
på daglig basis af de nationale toldmyndigheder, med henblik på tilpasning til
kodekskravene.
8. Systemet til bevis for EU-status –
PoUS
(nyt): Formålet er at lagre, forvalte og
genfinde alle angivelser fra virksomheder indgivet som bevis på deres varers
toldmæssige status som EU-varer.
9. Det nye EDB-baserede forsendelsessystem –
NCTS
(opgradering): Formålet er at
tilpasse det eksisterende forsendelsessystem til de nye kodekskrav såsom registrering
af hændelser under transport og tilpasning af informationsudveksling til datakravene i
kodeksen og opgradering og udvikling af grænseflader med andre systemer.
10. Systemet til automatiseret eksport –
AES
(opgradering af det eksisterende
transeuropæiske system og det eksisterende nationalt eksportsystem): Formålet er at
implementere kodekskravene til eksport og udpassage af varer.
11. Systemet til standardiseret informationsudveksling vedrørende særlige procedurer –
INF
(nyt): Formålet er at udvikle et nyt system til at støtte og strømline processerne
for dataforvaltning og elektronisk behandling af data inden for særlige procedurer.
12. Systemet
til
centraliseret toldbehandling for import –
CCI
(nyt): Formålet er
at koordinere behandlingen af toldangivelser og tilladelsen til at frigive varer mellem
de relevante toldsteder, således at økonomiske operatører kan centralisere deres
forbindelser med toldmyndighederne.
13. Systemet til forvaltning af sikkerhedsstillelse –
GUM
(nyt): Formålet er at sikre en
fordeling og forvaltning i realtid i hele EU af de erhvervsdrivendes samlede
sikkerhedsstillelse for told, hvis der er en risiko for, at tolden ikke betales.
14. Importkontrolsystemet –
ICS
(opgradering): Formålet er at styrke sikkerheden i
forsyningskæden
ved
at
forbedre
datakvaliteten,
dataregistreringen,
datatilgængeligheden og datadelingen for så vidt angår summarisk indgangsangivelse
og hertil relateret risiko- og kontrolinformation.
Medlemsstaterne skal udvikle eller forbedre følgende tre systemer:
6
kom (2018) 0039 - Ingen titel
1848187_0008.png
1. Harmonisering og fremme af særlige procedurer –
SP:
De nationale systemer skal
gennemføre
alle
påkrævede
kodeksændringer
for
toldoplag,
særlige
anvendelsesformål, midlertidig import, aktiv forædling og passiv forædling.
2. Systemet til underretning om ankomst, meddelelse om frembydelse og midlertidig
oplagring –
NA, PN, TS:
Formålet er at få fastlagt automatiseringen af processer på
nationalt plan for så vidt angår procedurerne for underretning om ankomst for
transportmidlet, frembydelse af varer og angivelse til midlertidig oplagring som
beskrevet i kodeksen og at støtte harmonisering i alle medlemsstaterne for så vidt
angår dataudveksling mellem virksomheder og toldvæsen.
3. Nationale importsystemer –
NIS:
Formålet er at gennemføre alle krav til processer og
data, der følger af kodeksen, og som vedrører import.
3. GENNEMGANG
a.
Status for gennemførelsen af EU-toldkodekspakken
EU-toldkodekspakken blev gennemført rettidigt den 1. maj 2016. Kommissionen har indtil
videre ikke afdækket større anvendelsesproblemer, selv om det er klart, at EU-toldkodeksens
fordele og virkninger først vil være helt tydelige, når alle de tilknyttede IT-systemer er blevet
indført.
Siden EU-toldkodeksens ikrafttræden har Kommissionen afholdt regelmæssige møder med
medlemsstaterne og repræsentanter for erhvervslivet for at identificere og løse problemer med
lovgivningen, bistå med fortolkningen heraf og undersøge mulighederne for en yderligere
forenkling af processer. Denne høringsproces er i overensstemmelse med de tilsagn, som
Kommissionen har afgivet i sin meddelelse om udvikling af EU's toldunion og dens
forvaltning
14
. Kommissionen har altid lagt særlig vægt på behovet for realistiske tidsplaner og
på omkostningerne og på de generelle virkninger af disse ændringer på told- og
handelsområdet.
Medlemsstaterne og erhvervslivets repræsentanter har desuden samarbejdet med
Kommissionen om en række vejledende dokumenter vedrørende den praktiske anvendelse af
de nye regler.
Kommissionen har oprettet en række projektgrupper
15
under Told 2020, der inddrager både
medlemsstaterne og repræsentanter for erhvervslivet i en række konkrete
virksomhedsanalyser:
En projektgruppe om forenklinger
med det formål at øge fordelene forbundet med
egen beregning, indskrivning i klarererens regnskaber og centraliseret toldbehandling.
En projektgruppe om import af ringe værdi
med det formål at analysere den mest
hensigtsmæssige metode til at sikre lige vilkår mellem post- og kurertjenester i lyset af
stigningen i internetsalget og toldmyndighedernes heraf følgende forpligtelse til at
sikre passende kontrol og beskytte borgernes og EU's finansielle interesser uden at
hindre den lovlige handel.
Kommissionens
register
over
ekspertgrupper:
14
15
COM/2016/0813 final.
Se
http://ec.europa.eu/transparency/regexpert/index.cfm?do=search.result&page=1.
7
kom (2018) 0039 - Ingen titel
1848187_0009.png
En projektgruppe om forsendelse
med det formål at fremme anvendelsen af et
elektronisk transportdokument som forsendelsesangivelse i forbindelse med luft- eller
søtransport.
En projektgruppe om sikkerhedsstillelse
med det formål at undersøge, hvordan
betingelserne for at kunne drage fordel af en fuldstændig eller delvis nedsættelse af
den samlede sikkerhedsstillelse i højere grad kan tilpasses de faktiske økonomiske
forhold.
Der pågår desuden en pilotafprøvning i samarbejde med medlemsstaterne og handelssektoren
som fastlagt i EU-toldkodeksen for at afprøve nye metoder og finde bedre metoder til at tackle
udfordringer såsom stigningen i internetsalget, den manglende adgang til oplysninger og
behovet for systembaserede tilgange.
Denne regelmæssige dialog med interessenterne har resulteret i følgende yderligere ændringer
af og tilføjelser til EU-toldkodekspakken siden den 1. maj 2016:
i.
En ændring af artikel 136 i EU-toldkodeksen om varer, der midlertidigt har forladt
Unionens toldområde ad sø- eller luftvejen Denne ændring
16
var nødvendig for at
sikre et behørigt toldtilsyn i forbindelse med visse varer, der indføres til Unionen
via en havn, men videretransporteres med et containerskib til en anden havn i
Unionen og først losses i sidstnævnte havn. Som følge af ændringen skal varerne
også frembydes for toldmyndighederne i denne anden havn.
En ændring af gennemførelsesretsakten til EU-toldkodeksen
17
for at sikre en bedre
tilpasning af lovgivningen til myndighedernes og handelssektorens behov og en
mere effektiv og ensartet anvendelse af reglerne. De væsentlige ændringer, som
blev indført på anmodning af repræsentanter for de erhvervsdrivende, kan
sammenfattes som følger:
o
De bestemmelser, der gælder for stående leverandørerklæringer, er blevet
præciseret og forenklet. Repræsentanterne for de erhvervsdrivende glædede sig
navnlig over genindførelsen af de erhvervsdrivendes mulighed for at udstede
en enkelt erklæring, der dækker hele kalenderåret, på et hvilket som helst
tidspunkt i løbet af året.
o
Eksportørerne har fået en længere frist til at opnå et nummer som registreret
eksportør (REX) (der giver eksportørerne mulighed for selv at certificere
varernes oprindelse) i forbindelse med handelsaftalen mellem EU og Canada
(CETA)
o
Reglerne for udpegning af udpassagetoldstedet i forbindelse med eksport og
efterfølgende forsendelse af punktafgiftspligtige varer er blevet forbedret.
ii.
16
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2016/2339 af 14. december 2016 om ændring af forordning
(EU) nr. 952/2013 om EU-toldkodeksen, for så vidt angår varer, der midlertidigt har forladt Unionens
toldområde ad sø- eller luftvejen (EUT L 354 af 23.12.2016, s. 32).
17
Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) 2017/989 af 8. juni 2017 om berigtigelse til og ændring af
gennemførelsesforordning (EU) 2015/2447 om gennemførelsesbestemmelser til visse bestemmelser i Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 952/2013 om EU-toldkodeksen (EUT L 149 af 13.6.2017, s. 19).
8
kom (2018) 0039 - Ingen titel
1848187_0010.png
iii.
Vedtagelse af en gennemførelsesretsakt
18
om den tekniske tilrettelæggelse af
udvikling, vedligeholdelse og benyttelse af elektroniske systemer til udveksling og
lagring af oplysninger i henhold til EU-toldkodeksen. I forordningen fastsættes
reglerne for toldafgørelsessystemet og systemet til ensartet brugerforvaltning og
digital signatur (se afsnit B nedenfor).
Det bliver sandsynligvis nødvendigt at ændre den delegerede retsakt og
gennemførelsesretsakten i 2018 for at tage højde for bl.a. følgende punkter:
o
En ny
definition af eksportør
i artikel 1, stk. 19, i den delegerede retsakt, hvor
eksportøren stadig skal være etableret i EU, men hvor betingelsen om, at
eksportøren skal være i besiddelse af købsaftalen, vil blive lempet. En række
repræsentanter for de erhvervsdrivende anfører, at den nuværende definition
ikke i tilstrækkelig grad afspejler de eksisterende forretningsmodeller, f.eks.
hvor sælgeren er etableret uden for EU.
o
En ændring af artiklerne 114 og 134 i den delegerede retsakt til EU-
toldkodeksen med det formål at indføre fleksibilitet i de toldformaliteter, der
gælder for transaktioner mellem et
særligt fiskalt område
og fastlandet (dvs.
for transaktioner inden for samme medlemsstat).
o
Forlængelse af fristen på en dag i artikel 115 i den delegerede retsakt til EU-
toldkodeksen til at angive
varer, der er oplagret et andet sted end i en
lagerfacilitet til midlertidig opbevaring.
Ændringen skal sikre, at tidsfristen er
mere overkommelig for både de erhvervsdrivende og toldmyndighederne, men
den skal stadig være kort for at undgå misbrug.
o
Ændring af en eksisterende bestemmelse med krav om et udskrift af
fiskerilogbogen,
herunder fortrolige forretningsoplysninger, som skal
indsendes til toldmyndighederne i tredjelande, således at disse myndigheder
kan certificere, at produkter fra havfiskeri, der omlades og transporteres
gennem deres lande eller områder, ikke er blevet manipuleret. Fiskeindustrien
har gjort Kommissionen opmærksom på problemet med kravet om at
videregive fortrolige forretningsoplysninger om, hvor fiskene er blevet fanget,
og ændringen vil således sikre, at der ikke udveksles fortrolige oplysninger, der
tilhører EU-fartøjer.
o
Ændring af den delegerede retsakt med henblik på at genskabe en bestemmelse
i EF-toldkodeksen. Repræsentanter for handelssektoren har anført, at EU-
toldkodekspakken ikke indeholder bestemmelser, der specifikt tillader en
indehaver af bevillinger til særlige anvendelsesformål at
lagre
energiprodukter,
der henhører under forskellige underpositioner,
i en enkelt tank.
På grund af
disse produkters tekniske egenskaber gør denne begrænsning det umuligt at
anvende sådanne bevillinger til særlige anvendelsesformål i praksis.
o
Ændring af den lovgivningsmæssige ramme for
biler lejet uden for EU af EU-
borgere.
Hvis bilerne ikke har en EU-nummerplade, omfattes de af
importafgifter, når de indføres på EU's toldområde (medmindre en EU-borger
bruger en lejet bil til at vende tilbage til sin bopæl). Dette er blevet anset for at
være for restriktivt i forbindelse med EU-borgere, der lejer biler i korte
iv.
18
Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) 2017/2089 af 14. november 2017 om den tekniske
tilrettelæggelse af udvikling, vedligeholdelse og benyttelse af elektroniske systemer til udveksling og lagring af
oplysninger i henhold til EU-toldkodeksen.
9
kom (2018) 0039 - Ingen titel
perioder, og den delegerede retsakt bliver muligvis ændret for at rette op på
denne situation.
o
Ændring af oprindelsesreglerne, således at
der kan indrømmes
præferencetoldbehandling i forbindelse med forarbejdede produkter,
der er
fremstillet af importerede varer, som selv var berettiget til
præferencebehandling under proceduren for aktiv forædling. Denne ændring
vil give de berørte erhvervsdrivende en toldbehandling, der svarer til den, de
fik under den såkaldte procedure for forarbejdning under toldkontrol i henhold
til den tidligere EF-toldkodeks.
o
En række tekniske ændringer for at sikre, at reglerne om registrering i det
elektroniske REX-system er bedre tilpasset eksportørernes situation.
Ud over ovennævnte mere generelle ændringer i EU-toldkodekspakken har Kommissionen
har også – som under EF-toldkodeksen – ved flere lejligheder gjort brug af sine beføjelser i
henhold til EU-kodeksen til at vedtage gennemførelsesretsakter med specifikke eller tekniske
formål såsom tarifering af varer og midlertidige undtagelser fra reglerne om
præferenceoprindelse.
b. Status for gennemførelsen af arbejdsprogrammet for EU-toldkodeksen
Den første frist for idriftsættelse af en række af de 17 IT-systemer, der er opført i
arbejdsprogrammet for EU-toldkodeksen, var 2017, og denne frist er blevet overholdt:
Den 1. januar 2017 lancerede Kommissionen systemet med registrerede eksportører
(REX-systemet). Denne nye database indeholder oplysninger om registrerede
eksportører i lande, der er omfattet af EU's generelle præferenceordning, og om visse
registrerede eksportører i EU, herunder i forbindelse med frihandelsaftalen med
Canada. Den giver en økonomisk operatør mulighed for at kontrollere, om en
leverandør er registreret til at udfærdige udtalelser om oprindelse, og den vil også give
EU's toldmyndigheder mulighed for at validere REX-numre angivet i toldangivelser
ved at sammenholde dem med oplysningerne i den centrale database. Omkring 20 000
eksportører er blevet registreret i EU, og omkring 11 000 eksportører er blevet
registreret i de præferenceberettigede lande, der allerede anvender systemet.
Tilbagemeldingerne fra de økonomiske operatører, fra EU's toldmyndigheder og fra de
kompetente myndigheder i de præferenceberettigede lande har været meget positive,
og der har indtil videre ikke været nogen klager.
I oktober 2017 lancerede Kommissionen toldafgørelsessystemet og systemet til
ensartet brugerforvaltning og digital signatur (UUM&DS) samtidigt.
Toldafgørelsessystemet er en vigtig etape i harmoniseringen af forvaltningen af
toldbevillinger i de 28 medlemsstater. Systemet har fælles komponenter (portal for
EU-virksomheder, centralt system til forvaltning af toldafgørelser og
kundereferencetjenester) og nationale komponenter (portal for nationale virksomheder
og nationalt system til forvaltning af toldafgørelser). Systemet kan behandle 22
toldbevillinger såsom til forenklet angivelse, centraliseret toldbehandling, aktiv og
passiv forædling, samlet sikkerhedsstillelse, henstand med betalingen og forsendelse
og en række andre bevillinger. Den økonomiske operatør kan indgive ansøgningerne
om bevillinger via systemet til ensartet brugerforvaltning og digital signatur, der giver
operatøren adgang til toldafgørelsessystemet.
10
kom (2018) 0039 - Ingen titel
Den første fase af systemet til bindende tariferingsoplysninger (BTO) blev gennemført
i oktober 2017, der var fristen for gennemførelse af denne fase.
De fleste af de øvrige elektroniske systemer forventes også at blive indført inden udløbet af de
frister, der er fastsat i arbejdsprogrammet. Det forventes rent faktisk, at næsten 80 % af
Kommissionens arbejde med de transeuropæiske systemer vil blive afsluttet i løbet af 2020.
Det har imidlertid også vist sig, at det ikke er muligt at indføre alle systemerne fuldt ud inden
fristen i 2020. Denne frist har altid været ambitiøs i betragtning af opgavens kompleksitet og
omkostningerne ved at indføre nye IT-systemer i hele EU. Ved fastsættelsen af denne frist
blev det forventet, at de regler, der supplerer og gennemfører EU-toldkodeksen (den
delegerede retsakt, gennemførelsesretsakten og den delegerede overgangsretsakt) ville blive
vedtaget meget hurtigt efter vedtagelsen af EU-toldkodeksen i 2013, således at
bestemmelserne heri kunne tages i betragtning i forbindelse med udviklingen af IT-systemer.
Drøftelserne om de supplerende bestemmelser og gennemførelsesbestemmelserne tog
imidlertid meget længere tid end forventet, og retsakterne blev først vedtaget i deres endelige
form i slutningen af 2015 og starten af 2016. Dette resulterede efterfølgende i forsinkelser i
udarbejdelsen af de funktionelle specifikationer for de elektroniske systemer for angivelser og
meddelelser, som er baseret på de datakrav, der er fastsat i bilag B til den delegerede retsakt
og gennemførelsesretsakten til EU-toldkodeksen. Systemernes kompleksitet er først blevet
fuldt ud påvist efter udarbejdelsen af disse tekniske specifikationer.
Desuden har harmoniseringen af datakravene (dvs. de data, som medlemsstaternes
toldmyndigheder forlanger fra de økonomiske operatører) vist sig at være en af de vigtigste
udfordringer for udviklingen af IT-systemerne. Harmonisering af data er afgørende for
interoperabiliteten af de forskellige elektroniske systemer og for en harmoniseret anvendelse
af de retlige bestemmelser. Det er også afgørende for at sikre overensstemmelse med
internationale datamodeller såsom Verdenstoldorganisationen og dermed sikre forbindelser
med tredjelandes IT-systemer og lette samhandelen. Dette arbejde er imidlertid en langt større
investering end forventet – både i tidsmæssig og økonomisk henseende – i hele
omprogrammeringen i en række af de eksisterende elektroniske systemer.
Da de elektroniske systemer er tæt forbundne, er det desuden særlig vigtigt at gennemføre
dem i den rigtige rækkefølge (sekvensering), således at den indbyrdes afhængighed
respekteres, og således at de ændringer, der berører myndighederne og de erhvervsdrivende,
indføres på en struktureret og sammenhængende måde.
Der er særlige problemstillinger i forbindelse med opgraderingen af importkontrolsystemet
(ICS). Dette system blev udviklet som reaktion på bekymringerne over sikkerheden efter
angrebene den 11. september 2001 og inden for rammerne af de standarder for international
handel, som Verdenstoldorganisationen anbefalede. Det forpligter transportører til at sende et
vist antal oplysninger elektronisk til EU-toldstedet for den første indpassage, inden varerne
føres ind i området, og i de fleste tilfælde endda inden varerne forlader eksportlandet.
Formålet i henhold til EU-toldkodeksen er at forbedre det eksisterende importkontrolsystem.
"ICS2" vil f.eks. indføre et centralt europæisk register med henblik på indsamling af
forudgående fragtinformation af høj kvalitet og i realtid, give mulighed for parallel
registrering (dvs. at det ikke kun er en transportør, men også en importør, modtager, eller
andre relevante personer, der vil kunne give de nødvendige oplysninger om de varer, der
indføres toldunionen), fastsætte en harmoniseret grænseflade for virksomheder, der giver
økonomiske aktører mulighed for at indgive forudgående fragtinformation på en
11
kom (2018) 0039 - Ingen titel
standardiseret og harmoniseret måde, og tilvejebringe redskaber, der gør det lettere for
toldmyndighederne at screene de store mængder data, der er lagret i registret. Det har
imidlertid vist sig, at arbejdet med importkontrolsystemet er langt større end forventet,
navnlig på grund af de høje sikkerhedskrav til dataene i det centrale register, høje
driftsomkostninger, ovennævnte behov for at harmonisere datakrav og behovet for flere fælles
funktioner på EU-plan for at mindske behovet for parallelle dyre nationale investeringer.
c. De næste skridt
Kommissionen vil fortsætte de regelmæssige drøftelser med medlemsstaterne og erhvervslivet
for at sikre, at
EU-toldkodeksen letter samhandelen.
Den forenkling af toldlovgivningen og -
procedurerne, der er indført ved EU-toldkodeksen, har allerede en god indvirkning, og den er
generelt blevet hilst velkommen af erhvervslivet. Nogle anfører imidlertid, at EU-
toldkodeksen ikke er vidtgående nok med hensyn til at lette samhandelen. De fremhæver, at
det nu er obligatorisk at have AEO-status for at drage fordel af visse forenklinger, og at dette
er til ugunst for små virksomheder, som ikke kan investere i opnåelsen af AEO-status, selv
om det var virksomhederne, der anmodede om en række særlige fordele til autoriserede
økonomiske operatører til gengæld for de involverede økonomiske aktørers indsats og
investeringer i opnåelsen af AEO-bevillingen. Mange repræsentanter for erhvervslivet
påpeger også, at det vil tage for lang tid at få fuldt udbytte af fordelene i henhold til EU-
toldkodeksen på grund af de lange overgangsperioder for den fortsatte sameksistens af
papirbaserede systemer i nogle medlemsstater, hvorimod andre ønsker længere
overgangsperioder for gennemførelse af alle de nye elektroniske krav. Nogle repræsentanter
for erhvervslivet påpeger desuden, at der fortsat er forskelle i medlemsstaternes fortolkning af
reglerne.
Kommissionen vil også fortsat arbejde tæt sammen med interessenterne
for at afdække fejl og
tekniske uregelmæssigheder
i lovgivningspakken. Retsakterne til EU-toldkodeksen fylder
over 2 000 sider, og det er derfor uundgåeligt, at det fortsat vil være nødvendigt at tilpasse
lovpakken. Det var ligeledes nødvendigt at foretage en række ændringer af den tidligere EF-
toldkodeks og de tilknyttede gennemførelsesbestemmelser.
En kritisk funktion for toldmyndighedernes er at
beskytte indtægter og garantere sikkerheden.
Der bør også fortsat gøres en indsats for at sikre, at balancen mellem kontrol og
handelslettelser er rigtig, og at eventuelle problemer i denne henseende tackles hurtigt. Dette
arbejde vil omfatte fortsatte intensive drøftelser med Europa-Parlamentet, Den Europæiske
Revisionsret og de tjenestegrene i Kommissionen, som er ansvarlige for beskyttelsen af EU's
egne indtægter og for bekæmpelse af svig.
Med hensyn til de elektroniske systemer i henhold til EU-toldkodeksen, mener
Kommissionen, at det er nødvendigt at forlænge fristen for nogle systemer for at sikre en
gnidningsløs gennemførelse af de øvrige systemer inden måldatoen i 2020. Medlemsstaterne
og erhvervslivet har brug for realistiske tidsplaner og retlig sikkerhed, får så vidt angår
ordningerne for udveksling og lagring af toldoplysninger, og skal i gennemsnit bruge to år til
at udvikle de enkelte elektroniske systemer Hvis det er sandsynligt, at nogle systemer ikke vil
blive gennemført inden denne dato, skal dette afklares inden 2018, og der skal være sikkerhed
for de retlige bestemmelser, som vil finde anvendelse i mangel af sådanne systemer.
Derfor foreslår Kommissionen følgende:
i) Kommissionen foretager en foreløbig evaluering af EU-toldkodeksen ved udgangen af
2021, og en samlet kvalitetskontrol, når alle de elektroniske systemer er blevet gennemført.
12
kom (2018) 0039 - Ingen titel
Kvalitetskontrollen vil på længere sigt give Kommissionen mulighed for at afgøre, om der er
behov for større politikændringer, således at EU-toldkodeksen fortsat er egnet til formålet i et
globalt handelsmiljø, og således at Kommissionen fortsat sikrer en passende balance mellem
handelslettelser og kontrol.
ii) Inden gennemførelsen af kvalitetskontrollen kan Kommissionen fortsat fremlægge forslag
til de korrektioner eller tekniske ændringer af EU-toldkodekspakken, der er nødvendige for at
sikre, at lovgivningsrammen fortsat fungerer korrekt.
iii) Kommissionen vil overveje at fremlægge et lovforslag i begyndelsen af 2018 vedrørende
en forlængelse af fristen for fortsat anvendelse af overgangsordningerne for det begrænsede
antal elektroniske systemer, der ikke fuldt ud kan gennemføres inden 2020. Dette vil blive
efterfulgt af en gennemførelsesafgørelse fra Kommissionen med en tilsvarende ajourføring af
arbejdsprogrammet. På nuværende tidspunkt forventes det, at der skal arbejdes videre med
følgende systemer efter 2020:
opgraderingerne af importkontrolsystemet (ICS), det nye EDB-baserede
forsendelsessystem (NCTS), det automatiserede eksportsystem (AES) og
eksportkomponenten i systemet til særlige procedurer
indførelsen af centraliseret toldbehandling for import (CCI), bevis for EU-status
(PoUS) og systemer til forvaltning af sikkerhedsstillelse.
Kommissionen har hørt medlemsstaterne om disse elektroniske systemer, der kræver
yderligere arbejde, og har udarbejdet denne foreløbige planlægning på grundlag af de svar,
der er modtaget fra medlemsstaterne. Kommissionen har desuden hørt repræsentanter for
erhvervslivet på de regelmæssige møder i Erhvervskontaktgruppen, som samler
repræsentanter fra forskellige erhvervsorganisationer.
4. UDØVELSE AF
RETSAKTER
BEFØJELSEN
TIL
AT
VEDTAGE
DELEGEREDE
I EU-toldkodeksens artikel 284 tillægges Kommissionen beføjelser til at vedtage delegerede
retsakter i overensstemmelse med den procedure, der er fastsat i artikel 290 i TEUF, for at
supplere eller ændre visse ikkevæsentlige elementer i forordningen om EU-toldkodeksen i en
periode på fem år fra den 30. oktober 2013. I henhold artikel 284, stk. 2, skal Kommissionen
udarbejde en rapport til Europa-Parlamentet og Rådet om udøvelsen af denne delegation af
beføjelser til at vedtage delegerede retsakter. Kommissionen skal udarbejde rapporten senest
ni måneder inden udløbet af femårsperioden, dvs. inden den 30. januar 2018.
EU-toldkodeksen giver Kommissionen beføjelse til at vedtage delegerede retsakter i henhold
til følgende bestemmelser: artikel 2, 7, 10, 20, 24, 31, 36, 40, 62, 65, 75, 88, 99, 106, 115,
122, 126, 131, 142, 151, 156, 160, 164, 168, 175, 180, 183, 186, 196, 206, 212, 216, 221, 224,
231, 235, 253, 265 og 279.
Indtil november 2017 udøvede Kommissionen sine beføjelser til at vedtage delegerede
retsakter fire gange (se afsnit 2.a):
13
kom (2018) 0039 - Ingen titel
1848187_0015.png
a)
Den delegerede retsakt til EU-toldkodeksen
19
. Tabellen i bilaget knytter
bestemmelserne i den delegerede retsakt til EU-toldkodeksen sammen med de
beføjelser, som kodeksen tillægger Kommissionen
Den delegerede overgangsretsakt til EU-toldkodeksen
20
ved brug af beføjelserne i
kodeksens artikel 279
Ændring af artikel 136 og 141 i den delegerede retsakt til EU-toldkodeksen
21
ved
brug af beføjelserne i kodeksens artikel 160
Ændring af bilag 12 i den delegerede overgangsretsakt til EU-toldkodeksen
22
ved
brug af beføjelserne i kodeksens artikel 279.
b)
c)
d)
I forbindelse med udarbejdelsen af de delegerede retsakter har Kommissionen hørt alle
relevante interessenter, navnlig eksperter og økonomiske aktører inden for handel, logistik og
erhvervssektoren i medlemsstaterne. Eksperter fra medlemsstaterne og erhvervslivet har
drøftet og støtter bestemmelserne i de delegerede retsakter.
Under hele proceduren og beslutningsprocessen sikrede Kommissionen en rettidig og
passende fremsendelse af relevante dokumenter til Europa-Parlamentet og Rådet. Europa-
Parlamentet og Rådet gjorde ikke indsigelse mod vedtagelsen af nogen af disse retsakter.
For at sikre, at EU's toldlovgivning løbende tilpasses de tekniske krav og den teknologiske
udvikling inden for toldbehandling, er Kommissionen af den opfattelse, at beføjelsen til at
vedtage delegerede retsakter, der er tillagt Kommissionen i EU-toldkodeksen, bør forlænges
med yderligere fem år i overensstemmelse med artikel 284, stk. 2, i EU-toldkodeksen.
5. KONKLUSION
Med udarbejdelsen af denne rapport opfylder Kommissionen i) Europa-Parlamentets
anmodning om en rapport om gennemførelse af EU-toldkodeksen og ii) sin forpligtelse til at
aflægge rapport til Europa-Parlamentet og Rådet om dens udøvelse af delegationen af
beføjelser til at vedtage delegerede retsakter i henhold til EU-toldkodeksens artikel 284, stk.
2.
For så vidt angår gennemførelsen af EU-toldkodeksen,
mener Kommissionen, at det er et
væsentligt resultat, at der ikke har været nogen større lovgivningsmæssige problemer i de
første 18 måneder af gennemførelsen af EU-toldkodeksen, der indførte disse store ændringer.
Den regelmæssige høring af medlemsstaterne og handelssektoren har betydet, at eventuelle
tekniske fejl, der er blevet afdækket efter vedtagelsen af kodeksen i 2013, hurtigt er blevet
rettet. Det står samtidig klart, at virkningerne af EU-toldkodeksen skal undersøges på en
sammenhængende måde på et senere tidspunkt for at fastslå, om EU-toldkodeksen har opfyldt
de tiltænkte mål, eller om der er behov for politikjusteringer. Kommissionen agter derfor:
at foretage en foreløbig evaluering af EU-toldkodeksrammen og af de elektroniske
systemer, der er gennemført på dette tidspunkt, inden 2021
19
20
Se fodnote 6.
Se fodnote 8.
21
Se fodnote 11.
22
Se fodnote 12.
14
kom (2018) 0039 - Ingen titel
at foretage en mere omfattende kvalitetskontrol, når alle de elektroniske systemer er
blevet gennemført
at fortsætte med at foreslå de korrektioner eller tekniske ændringer af EU-
toldkodekspakken, der er nødvendige for at sikre, at lovgivningsrammen fortsat
fungerer korrekt
at overveje at fremlægge et lovforslag i begyndelsen af 2018 om en ændring af EU-
toldkodeksen med det formål at forlænge fristen for fortsat anvendelse af
overgangsordninger til senest 2025 i forbindelse med de toldformaliteter, som
behandles ved brug af elektroniske systemer, der ikke fuldt ud kan gennemføres inden
2020.
at
ajourføre
arbejdsprogrammet
for
EU-toldkodeksen
gennem
en
gennemførelsesafgørelse fra Kommissionen.
F
or så vidt angår udøvelsen af delegationen af beføjelser til at vedtage delegerede retsakter i
henhold til artikel 284, stk. 2, i EU-toldkodeksen,
mener Kommissionen, at den har udøvet
disse beføjelser aktivt og på passende vis. Kommissionen mener samtidig, at denne delegation
af beføjelser bør udvides, således at Kommissionen får mulighed for at foreslå yderligere
foranstaltninger, som måtte være nødvendige for at tilpasse toldlovgivningen til tekniske og
teknologiske fremskridt samt til dynamikken i samhandelen.
Kommissionen opfordrer Europa-Parlamentet og Rådet til at tage denne rapport til
efterretning.
15
kom (2018) 0039 - Ingen titel
1848187_0017.png
Bilag
EU-toldkodeksens
bestemmelser om
beføjelser
Artikel 2
Artikel 7 (midler til
udveksling og lagring af
oplysninger og fælles
datakrav)
Artikel 10
Artikel 20
Artikel 24 (afgørelser om
anvendelse af
toldlovgivningen)
Artikel 31
(tilbagekaldelse og
ændring af gunstige
afgørelser)
Bestemmelser i den delegerede retsakt til EU-toldkodeksen vedtaget
i overensstemmelse med delegationen af beføjelser
Artikel 114, 134, 188
Artikel 2, 3, 4, 9, 19, 21, 38, 39, 40, 82, 85, 86, 87, 92, 93, 94, 95, 96,
116, 124, 124a, 125, 126, 126a, 127, 129a, 129b, 130, 131, 132, 133,
144, 154, 157, 160, 163, 164, 165, 175, 178, 181, 184, 185, 190, 196,
238, 241, 246, 247, 249
Artikel 5, 6, 7
Artikel 210
Artikel 5, 8, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 22, 26, 27, 28, 29,
30, 82, 92, 97, 121, 123, 156, 162, 171, 172, 173, 186, 192, 194, 205
Delegation endnu ikke anvendt:
Bestemmelsen vedrører 1) de tilfælde, hvor en gunstig afgørelse, der er
rettet til flere personer, også kan tilbagekaldes for andre personer end
den person, som ikke overholder en forpligtelse, der er pålagt i kraft af
den pågældende afgørelse, 2) de undtagelsestilfælde, hvor
toldmyndighederne kan lade tilbagekaldelsen eller ændringen få
virkning fra et senere tidspunkt.
Delegation endnu ikke anvendt:
Bestemmelsen vedrører 1) de i artikel 34, stk. 7, litra b), og stk. 8, litra
b), omhandlede specifikke tilfælde, hvor afgørelser vedrørende bindende
tariferingsoplysninger (BTO-afgørelser) og afgørelser vedrørende
bindende oprindelsesoplysninger (BOO-afgørelser) skal tilbagekaldes,
2) de i artikel 35 omhandlede tilfælde, hvor afgørelser vedrørende
bindende oplysninger træffes for så vidt angår andre faktorer, der skal
ligge til grund for import- eller eksportafgifter og andre foranstaltninger
for så vidt angår varehandel.
Artikel 23, 24, 25
Artikel 31, 32, 33, 34, 35, 36
Artikel 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57,
58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70
Artikel 36 (forvaltning af
afgørelser vedrørende
bindende oplysninger)
Artikel 40
Artikel 62
Artikel 65
(præferenceoprindelse)
16
kom (2018) 0039 - Ingen titel
1848187_0018.png
Artikel 75
Artikel 88 (toldskyld)
Artikel 99
Artikel 106
Artikel 115
Artikel 122
Artikel 126
Artikel 131 (godtgørelse
og fritagelse)
Artikel 142 (anviste
steder for frembydelse af
de varer, der føres ind i
EU's toldområde)
Artikel 151 (betingelser
for og tilladelse til
midlertidig opbevaring)
Artikel 156 (Varers
toldmæssige status)
Artikel 160 (henførsel af
varer under en
toldprocedure)
Artikel 164
Artikel 168 (forenklet
angivelse)
Artikel 175
Artikel 180
Artikel 183 (EIDR)
Artikel 186
Artikel 196
Artikel 206
Artikel 212 (generelle
bestemmelser og særlige
Artikel 71
Artikel 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 168
Artikel 81, 82, 83, 84, 85, 86
Artikel 88, 92
Artikel 89, 90, 91
Artikel 98, 99, 100, 101, 102
Artikel 103
Artikel 104, 105, 106, 107, 108, 109, 110, 111, 112, 113
Artikel 115
Artikel 115, 116, 117, 118
Artikel 119, 120, 121, 122, 122a, 128, 129, 129c, 129d, 182
Artikel 135, 136, 137, 138, 139, 140, 141, 142, 143
Artikel 155
Artikel 145, 146, 147, 183
Artikel 148, 248
Artikel 149
Artikel 150
Artikel 151, 152
Artikel 153
Artikel 158, 159
Artikel 161, 163, 165, 166, 167, 170, 175, 176, 177, 178, 201, 202, 203,
17
kom (2018) 0039 - Ingen titel
1848187_0019.png
procedurer)
Artikel 216
Artikel 221
Artikel 224
Artikel 231
Artikel 235 (EU-
forsendelse)
Artikel 253 (særlig
anvendelse)
Artikel 265
204, 206, 207, 218, 239, 240, 242, 243
Artikel 174, 217, 218, 237
Artikel 179, 180
Artikel 169
Artikel 187, 189
Artikel 191, 193, 195, 197, 198, 199, 200
Artikel 206, 208, 209, 210, 211, 212, 213, 214, 215, 216, 219, 220, 221,
222, 223, 224, 225, 226, 227, 228, 229, 230, 231, 232, 233, 234, 235,
236
Artikel 244, 245
18