Europaudvalget 2018
KOM (2018) 0055
Offentligt
1852814_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 5.2.2018
COM(2018) 55 final
2018/0021 (NLE)
Forslag til
RÅDETS GENNEMFØRELSESAFGØRELSE
om at give Den Italienske Republik tilladelse til at indføre en særlig foranstaltning, der
fraviger artikel 218 og 232 i direktiv 2006/112/EF om det fælles merværdiafgiftssystem
DA
DA
kom (2018) 0055 - Ingen titel
1852814_0002.png
BEGRUNDELSE
I henhold til artikel 395, stk. 1, i direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles
merværdiafgiftssystem
1
(herefter "momsdirektivet") kan Rådet med enstemmighed på forslag
af Kommissionen give en medlemsstat tilladelse til at indføre særlige foranstaltninger, der
fraviger bestemmelserne i nævnte direktiv, for at forenkle momsopkrævningen eller for at
undgå visse former for momsunddragelse eller momsundgåelse.
Ved brev registreret i Kommissionen 27. september 2017 anmodede Den Italienske Republik
om tilladelse til at fravige momsdirektivets artikel 218 og 232 med henblik på at indføre
obligatorisk elektronisk fakturering. I overensstemmelse med momsdirektivets artikel 395,
stk. 2, underrettede Kommissionen ved brev af 3. november 2017 de øvrige medlemsstater og
ved brev af 6. november 2017 Portugal om Den Italienske Republiks anmodning. Ved brev af
7. november 2017 underrettede Kommissionen Den Italienske Republik om, at den rådede
over alle de oplysninger, den fandt nødvendige for at kunne vurdere anmodningen.
1.
BAGGRUND FOR FORSLAGET
Forslagets begrundelse og formål
Italien har anmodet om en undtagelse efter artikel 395 i momsdirektivet for at få tilladelse til
at anvende obligatorisk elektronisk fakturering for alle afgiftspligtige personer, som er
etableret på Italiens område, med undtagelse af afgiftspligtige personer, der er omfattet af
fritagelsen for små virksomheder. Dette skal foregå via systemet Sistema de interscambio
(herefter "SdI"), der forvaltes af det italienske skattevæsen.
Italien anfører, at kravet om elektronisk fakturering via SdI vil gøre det muligt for
skattemyndighederne at indhente oplysninger i realtid, der stammer fra fakturaer, som
udstedes og modtages af erhvervsdrivende. Som følge heraf kan skattemyndighederne udføre
rettidig og automatisk kontrol af overensstemmelsen mellem den angivne moms og den
betalte moms.
Italien finder derfor, at indførelsen af en generel pligt til elektronisk fakturering vil bidrage til
at bekæmpe momssvig og momsunddragelse samt forenkle skatteopkrævningen. Italien er af
den opfattelse, at der kan opnås konkrete fordele via bedre overholdelse af skattereglerne samt
en mere rettidig og effektiv kontrol med henblik på at bekæmpe momssvig og
momsunddragelse. Det vil også fremme digitaliseringen og bidrage til administrativ
forenkling.
Ifølge oplysninger indgivet af Italien har den nuværende frivillige ordning og den
obligatoriske elektroniske fakturering ved levering af varer og tjenesteydelser til offentlige
myndigheder banet vejen for obligatorisk elektronisk fakturering og vil således sikre en
glidende overgang til systemet samt begrænse foranstaltningens virkning på afgiftspligtige
personer og forbrugere.
Siden 2014 har afgiftspligtige personer, der udfører handelstransaktioner med de offentlige
myndigheder i Italien (20 % af de afgiftspligtige), været pålagt obligatorisk elektronisk
fakturering. Alle fakturaer relateret til den offentlige forvaltning sendes gennem SdI og
videresendes til rigsrevisionen med henblik på udgiftskontrol samt til de offentlige
myndigheder. Fra begyndelsen af 2017 blev der desuden indført en valgfri ordning, som
dækker elektronisk overførsel af data eller elektroniske fakturaer mellem virksomheder.
Ordningen giver mulighed for at tilvælge kvartalsvis elektronisk dataoverførsel til
myndighederne vedrørende alle udstedte fakturaer i referencekvartalet. Som et alternativ til
1
EUT L 347 af 11.12.2006, s. 1.
DA
1
DA
kom (2018) 0055 - Ingen titel
1852814_0003.png
denne regelmæssige dataoverførsel kan leverandører sende og modtage elektroniske fakturaer
via SdI. Fra og med juli 2016 har skattemyndighederne stillet en gratis webapplikation til
rådighed til udarbejdelse, overførsel og lagring af elektroniske fakturaer. Følgelig er en række
virksomheder allerede forpligtet til at udstede elektroniske fakturaer, mens andre
virksomheder har haft eller vil få mulighed for at sætte sig ind i SdI, før foranstaltningen
indføres.
I betragtning af at fravigelsen har et bredt anvendelsesområde og er ny, er det vigtigt at sørge
for en passende opfølgning inden for rammerne af denne fravigelse og navnlig dens virkning
på bekæmpelsen af momssvig og momsunddragelse samt på afgiftspligtige personer. Hvis
Italien ønsker at forlænge fravigelsesforanstaltningen, anmodes landet om at udarbejde en
rapport om foranstaltningens virkninger sammen med anmodningen om forlængelse.
Rapporten bør indeholde en vurdering af foranstaltningen i forhold til, hvor effektivt den
bidrager til at bekæmpe momssvig og momsunddragelse samt til at forenkle
skatteopkrævningen. Rapporten bør også indeholde en evaluering af foranstaltningens
virkning på afgiftspligtige personer, især for så vidt angår deres øgede administrative byrder
og omkostninger til efterlevelse af reglerne.
Det foreslås derfor at tillade fravigelsen fra den 1. juli 2018 til den 31. december 2021.
Sammenhæng med de gældende regler på samme område
I artikel 218 i momsdirektivet ligestilles fakturaer i papirform med fakturaer i elektronisk
form ved at fastsætte, at medlemsstaterne skal acceptere ethvert dokument eller enhver
meddelelse i papirform eller elektronisk form som faktura. I henhold til artikel 232 i
momsdirektivet forudsætter anvendelsen af en elektronisk faktura, at modtageren er
indforstået hermed. Den obligatoriske elektroniske fakturering, som Italien har planer om at
indføre, vil derfor fravige disse to bestemmelser.
Fravigelsen kan indrømmes på grundlag af momsdirektivets artikel 395 for at forenkle
momsopkrævningen eller for at forhindre visse former for momsunddragelse eller
momsundgåelse. Italien har anmodet om fravigelsesforanstaltningen for at bekæmpe
momssvig og momsunddragelse og forenkle skatteopkrævningen. På basis af de oplysninger,
der er indgivet af Italien, stemmer fravigelsen overens med gældende regler på området.
Fravigelsen med henblik på at indføre obligatorisk elektronisk fakturering er i
overensstemmelse med Rådets henstilling om Italiens nationale reformprogram for 2017
2
,
hvori det henstilles, at
"Italien i 2017 og 2018 træffer foranstaltninger med henblik på blandt
andet at udbrede den obligatoriske brug af elektronisk fakturering og betaling".
2.
RETSGRUNDLAG,
NÆRHEDSPRINCIPPET
PROPORTIONALITETSPRINCIPPET
Retsgrundlag
Nærhedsprincippet (for områder, der ikke er omfattet af enekompetence)
OG
Momsdirektivets artikel 395.
I betragtning af den bestemmelse i momsdirektivet, som forslaget bygger på, finder
nærhedsprincippet ikke anvendelse.
2
https://ec.europa.eu/info/sites/info/files/2017-european-semester-country-specific-recommendations-
commission-recommendations-italy.pdf
DA
2
DA
kom (2018) 0055 - Ingen titel
Proportionalitetsprincippet
Forslaget er i overensstemmelse med proportionalitetsprincippet af følgende grunde.
Afgørelsen vedrører en tilladelse, der indrømmes en medlemsstat på dennes egen anmodning
og udgør ikke en forpligtelse.
Obligatorisk elektronisk fakturering vil medføre en række forandringer for afgiftspligtige
personer. Italien har dog foregrebet forandringerne og har truffet de nødvendige
forholdsregler. Afgiftspligtige personer, der er omfattet af fritagelsen for SMV'er, er ikke
omfattet af foranstaltningen. Fravigelsen er desuden tidsbegrænset, og der skal udarbejdes en
rapport om, hvordan foranstaltningen fungerer, og hvor effektiv den er, 18 måneder efter
ikrafttrædelsesdatoen.
Den særlige foranstaltning står derfor i et rimeligt forhold til det tilstræbte mål, nemlig at
bekæmpe momsunddragelse og forenkle skatteopkrævningen.
Valg af retsakt
Foreslået retsakt: Rådets gennemførelsesafgørelse.
I henhold til momsdirektivets artikel 395 er en fravigelse fra de fælles momsregler kun mulig,
hvis Rådet med enstemmighed på forslag af Kommissionen giver tilladelse til det. En
gennemførelsesafgørelse vedtaget af Rådet er den bedst egnede retsakt, da den kan rettes til
individuelle medlemsstater.
3.
RESULTATER AF EFTERFØLGENDE EVALUERINGER, HØRINGER AF
INTERESSEREDE PARTER OG KONSEKVENSANALYSER
Konsekvensanalyse
Italien har anmodet om tilladelse til at indføre obligatorisk elektronisk fakturering for alle
fakturaer udstedt til andre aktører eller til endelige forbrugere af skattepligtige personer, der er
etableret på Italiens område, og som ikke er omfattet af fritagelsen for små virksomheder.
Forenklede fakturaer, dokumenter udstedt i henhold til artikel 219 og fakturaer vedrørende
transaktioner, der er fritaget for afgift, bør også være omfattet af obligatorisk elektronisk
fakturering. Afgiftspligtige personer, der ikke er etableret på Italiens område, kan vælge at
sende deres fakturaer gennem SdI. Herudover kan afgiftspligtige personer, der er undtaget fra
obligatorisk elektronisk fakturering via SdI, vælge at deltage i systemet
Obligatorisk elektronisk fakturering vil medføre forandringer for afgiftspligtige personer.
Afgiftspligtige personer vil blive påført ekstra omkostninger i forbindelse med
gennemførelsen af det nye faktureringssystem og driften af dette. Dog har Italien foregrebet
foranstaltningens virkning på afgiftspligtige personer, da systemet har eksisteret som en
valgfri ordning siden begyndelsen af 2017, og virksomhederne har haft eller vil få mulighed
for at sætte sig ind i systemet. Ifølge Italien vil e-fakturering medføre konkrete resultater for
bekæmpelsen af momssvig, da oplysningerne vil blive mere fuldstændige, aktuelle og
sporbare. Fremsendelse af fakturaer gennem SdI vil derfor give det italienske skattevæsen
rettidig og automatiseret adgang til alle de faktureringsoplysninger, som er relevante i
skattehenseende. Som følge heraf vil skattemyndighederne kunne udføre rettidig og
automatisk kontrol af overensstemmelsen mellem den angivne moms og den betalte moms.
Italien anfører konkret, at det på nuværende tidspunkt varer omkring 18 måneder, før
skattemyndighederne bliver opmærksomme på en forhandler, som er forsvundet. Ved at have
øjeblikkelig adgang til elektroniske fakturaer vil denne tid kunne nedbringes med op til tre
måneder, hvorved kædesvigen afbrydes meget hurtigere.
DA
3
DA
kom (2018) 0055 - Ingen titel
4.
VIRKNINGER FOR BUDGETTET
Forslaget får ingen negativ indvirkning på Unionens egne indtægter hidrørende fra moms.
DA
4
DA
kom (2018) 0055 - Ingen titel
1852814_0006.png
2018/0021 (NLE)
Forslag til
RÅDETS GENNEMFØRELSESAFGØRELSE
om at give Den Italienske Republik tilladelse til at indføre en særlig foranstaltning, der
fraviger artikel 218 og 232 i direktiv 2006/112/EF om det fælles merværdiafgiftssystem
RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR —
under henvisning til traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde,
under henvisning til Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles
merværdiafgiftssystem
1
, særlig artikel 395, stk. 1,
under henvisning til forslag fra Europa-Kommissionen, og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
Ved brev registreret i Kommissionen den 27. september 2017 anmodede Italien om
tilladelse til at fravige artikel 218 og 232 i direktiv 2006/112/EF med henblik på at
indføre obligatorisk elektronisk fakturering for alle afgiftspligtige personer, som er
etableret på Italiens område, med undtagelse af afgiftspligtige personer omfattet af
fritagelsen for små virksomheder, jf. artikel 282 i direktiv 2006/112/EF, og at
videresende disse fakturaer via systemet Sistema de interscambio (herefter "SdI"), der
forvaltes af det italienske skattevæsen.
I overensstemmelse med artikel 395, stk. 2, i direktiv 2006/112/EF underrettede
Kommissionen ved breve af 3. november 2017 og 6. november 2017 de øvrige
medlemsstater om Italiens anmodning. Ved brev af 7. november 2017 meddelte
Kommissionen Italien, at den rådede over alle de nødvendige oplysninger for at kunne
vurdere anmodningen.
Italien anfører, at anvendelsen af obligatorisk elektronisk fakturering, hvorved
fakturaer videresendes via SdI, giver skattemyndighederne i Italien mulighed for at
indhente oplysninger i realtid, der stammer fra fakturaer, som udstedes og modtages af
erhvervsdrivende. Som følge heraf vil skattemyndighederne kunne udføre rettidig og
automatisk kontrol af overensstemmelsen mellem de angivne og de betalte
momsbeløb.
Italien finder, at indførelsen af et krav om almen elektronisk fakturering desuden vil
bidrage til at bekæmpe momssvig og momsunddragelse, fremme digitaliseringen samt
forenkle skatteopkrævningen.
Italien anfører, at der allerede er skabt et grundlag for indførelsen af obligatorisk
elektronisk fakturering med den frivillige anvendelse af det eksisterende SdI-system,
som vil sikre en glidende overgang til elektronisk fakturering og samtidig begrænse
foranstaltningens virkning på afgiftspligtige personer.
I betragtning af at fravigelsen har et bredt anvendelsesområde og er ny, er det vigtigt at
evaluere foranstaltningens virkning på bekæmpelsen af momssvig og
EUT L 347 af 11.12.2006, s. 1.
(2)
(3)
(4)
(5)
(6)
1
DA
5
DA
kom (2018) 0055 - Ingen titel
momsunddragelse samt på afgiftspligtige personer. I tilfælde af at Italien finder det
nødvendigt at forlænge foranstaltningen, bør landet sammen med anmodningen om
forlængelse fremlægge en rapport for Kommissionen, som indeholder en vurdering af
foranstaltningen i forhold til, hvor effektivt den bidrager til at bekæmpe momssvig og
momsunddragelse samt til at forenkle momsopkrævningen.
(7)
(8)
Denne fravigelse bør ikke påvirke forbrugernes ret til at modtage fakturaer på papir i
forbindelse med transaktioner inden for Fællesskabet.
Den pågældende fravigelse bør være tidsbegrænset, så det er muligt at foretage en
vurdering af, om den særlige foranstaltning i lyset af de fastsatte mål er
hensigtsmæssig og effektiv.
Fravigelsesforanstaltningen står derfor i rimeligt forhold til de tilstræbte mål, eftersom
den er tidsbegrænset og har en begrænset anvendelse, da den ikke finder anvendelse på
afgiftspligtige personer, som er omfattet af fritagelsen for små virksomheder, jf. artikel
282 i direktiv 2006/112/EF. Desuden er der ingen risiko for, at foranstaltningen giver
anledning til momssvig i andre sektorer eller i andre medlemsstater.
Fravigelsen vil ikke have negative konsekvenser for de samlede indtægter fra moms,
der opkræves i det endelige forbrugsled, og den har ingen negativ indvirkning på
Unionens egne indtægter fra moms —
(9)
(10)
VEDTAGET DENNE AFGØRELSE:
Artikel 1
Uanset artikel 218 i direktiv 2006/112/EF kan Italien fastsætte, at dokumenter og meddelelser
udelukkende accepteres i elektronisk form som fakturaer, hvis de er udstedt af andre
skattepligtige personer etableret på Italiens område end dem, der er omfattet af fritagelsen for
små virksomheder, jf. artikel 282 i direktiv 2006/112/EF.
Artikel 2
Uanset artikel 232 i direktiv 2006/112/EF kan Italien fastsætte, at anvendelsen af elektroniske
fakturaer, der er udstedt af skattepligtige personer, som er etableret på Italiens område, ikke
forudsætter, at modtageren er indforstået hermed, medmindre disse fakturaer er udstedt af
skattepligtige personer omfattet af fritagelsen for små virksomheder, jf. artikel 282 i direktiv
2006/112/EF.
Artikel 3
Italien giver Kommissionen meddelelse om de nationale foranstaltninger, jf. artikel 1 og 2.
Hvis Italien finder det nødvendigt at forlænge foranstaltningen som omhandlet i artikel 1 og 2,
skal Italien sammen med en anmodning om forlængelse fremlægge en rapport for
Kommissionen, som indeholder en vurdering af foranstaltningen ud fra, hvor effektivt den
bidrager til at bekæmpe momssvig og momsunddragelse samt til at forenkle
skatteopkrævningen. Rapporten skal også indeholde en evaluering af foranstaltningens
virkning på afgiftspligtige personer, og navnlig om foranstaltningen øger disses administrative
byrder og omkostninger.
Artikel 4
Denne afgørelse anvendes fra den 1. juli 2018 til den 31. december 2021.
DA
6
DA
kom (2018) 0055 - Ingen titel
Artikel 5
Denne afgørelse er rettet til Den Italienske Republik.
Udfærdiget i Bruxelles, den
[…].
På Rådets vegne
Formand
DA
7
DA