Europaudvalget 2018
KOM (2018) 0083
Offentligt
1863203_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 2.3.2018
COM(2018) 83 final
2018/0039 (NLE)
Forslag til
RÅDETS AFGØRELSE
om den holdning, der skal indtages på Den Europæiske Unions vegne i
Det Blandede EØS-Udvalg, til en ændring af bilag XXII
(Selskabsret) og protokol 37 (som indeholder den i artikel 101
omhandlede liste) til EØS-aftalen
DA
DA
kom (2018) 0083 - Ingen titel
1863203_0002.png
BEGRUNDELSE
1.
BAGGRUND FOR FORSLAGET
Forslagets begrundelse og formål
Udkastet til Det Blandede EØS-Udvalgs afgørelse (der er knyttet som bilag til
forslaget til Rådets afgørelse) har til formål at ændre bilag XXII (Selskabsret) og
protokol 37 (som indeholder den i artikel 101 nævnte liste) til EØS-aftalen med
henblik på at indarbejde forordning (EU) nr. 537/2014 om specifikke krav til
lovpligtig revision af virksomheder af interesse for offentligheden
1
og direktiv
2014/56/EU om lovpligtig revision af årsregnskaber og konsoliderede regnskaber
2
.
De tilpasninger, der er opført i vedlagte udkast til Det Blandede EØS-Udvalgs
afgørelse, går ud over, hvad der kan anses for at være rent tekniske tilpasninger som
omhandlet i Rådets forordning nr. 2894/94. Unionens holdning skal derfor
fastlægges af Rådet.
Sammenhæng med de gældende regler på samme område
Vedlagte udkast til Det Blandede EØS-Udvalgs afgørelse udvider den allerede
eksisterende EU-politik til EØS-EFTA-staterne (Norge, Island og Liechtenstein).
Sammenhæng med Unionens politik på andre områder
Udvidelsen af den gældende EU-ret til at omfatte EØS-EFTA-staterne ved
indarbejdelse heraf i EØS-aftalen gennemføres i overensstemmelse med målene og
principperne i aftalen, der har til formål at oprette et dynamisk og ensartet europæisk
økonomisk samarbejdsområde, som skal bygge på fælles regler og lige
konkurrencevilkår.
2.
RETSGRUNDLAG,
NÆRHEDSPRINCIPPET
PROPORTIONALITSPRINCIPPET
Retsgrundlag
Den lovgivning, der skal indarbejdes i EØS-aftalen, bygger på artikel 50 og 114 i
traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde.
I henhold til artikel 1, stk. 3, i Rådets forordning (EF) nr. 2894/94
3
om visse
gennemførelsesbestemmelser til EØS-aftalen skal Rådet på forslag af Kommissionen
fastlægge den holdning, som skal indtages på Unionens vegne i forbindelse med
sådanne afgørelser.
EU-Udenrigstjenesten forelægger i samarbejde med Kommissionen udkastet til Det
Blandede EØS-Udvalgs afgørelse til vedtagelse i Rådet som Unionens holdning. EU-
Udenrigstjenesten håber snarest muligt at kunne forelægge forslaget i Det Blandede
EØS-Udvalg.
OG
1
2
3
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 537/2014 af 16. april 2014 om specifikke krav til
lovpligtig revision af virksomheder af interesse for offentligheden og om ophævelse af Kommissionens
afgørelse 2005/909/EF (EUT L 158 af 27.5.2014, s. 77).
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/56/EU af 16. april 2014 om ændring af direktiv
2006/43/EF om lovpligtig revision af årsregnskaber og konsoliderede regnskaber (EUT L 158 af
27.5.2014, s. 196).
EFT L 305 af 30.11.1994, s. 6.
DA
1
DA
kom (2018) 0083 - Ingen titel
Nærhedsprincippet (for områder, der ikke er omfattet af enekompetence)
Forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet af følgende grunde:
Målet med dette forslag, nemlig at sikre ensartethed på det indre marked, kan ikke i
tilstrækkelig grad opfyldes af medlemsstaterne og kan derfor på grund af
foranstaltningens virkninger bedre nås på EU-plan.
Indarbejdelsen af gældende EU-ret i EØS-aftalen foretages i overensstemmelse med
Rådets forordning (EF) nr. 2894/94 af 28. november 1994 om visse
gennemførelsesbestemmelser til aftalen om Det Europæiske Økonomiske
Samarbejdsområde, hvilket bekræfter den valgte tilgang.
Proportionalitetsprincippet
I overensstemmelse med proportionalitetsprincippet går dette forslag ikke videre, end
hvad der er nødvendigt for at nå dette mål.
Valg af retsakt
I overensstemmelse med artikel 98 i EØS-aftalen er reguleringsmidlet Det Blandede
EØS-Udvalgs afgørelse. Det Blandede EØS-Udvalg sikrer en effektiv gennemførelse
og anvendelse af EØS-aftalen. Den træffer med henblik herpå afgørelser i de i EØS-
aftalen fastsatte tilfælde.
3.
RESULTATER AF EFTERFØLGENDE EVALUERINGER, HØRINGER AF
INTERESSEREDE PARTER OG KONSEKVENSANALYSER
Efterfølgende evaluering/kvalitetskontrol af gældende lovgivning
Ikke relevant
Høringer af interesserede parter
Ikke relevant
Indhentning og brug af ekspertbistand
Ikke relevant
Konsekvensanalyse
Ikke relevant
Målrettet regulering og forenkling
Ikke relevant
Grundlæggende rettigheder
Ikke relevant
4.
VIRKNINGER FOR BUDGETTET
Der forventes ingen budgetmæssige konsekvenser som følge af indarbejdelsen i
EØS-aftalen af forordning (EU) nr. 537/2014 om specifikke krav til lovpligtig
revision af virksomheder af interesse for offentligheden og direktiv 2014/56/EU om
lovpligtig revision af årsregnskaber og konsoliderede regnskaber.
DA
2
DA
kom (2018) 0083 - Ingen titel
5.
ANDRE FORHOLD
Planer for gennemførelsen og foranstaltninger til overvågning, evaluering og
rapportering
Ikke relevant
Forklarende dokumenter (for direktiver)
Ikke relevant
Nærmere redegørelse for de enkelte bestemmelser i forslaget
Henvisninger til den "EU-lovgivning", der er indeholdt i forordning (EU) nr.
537/2014
I overensstemmelse med artikel 7 i EØS-aftalen er kun de retsakter, som er
indarbejdet i EØS-aftalen, bindende for EØS-EFTA-staterne. Ved tilpasning a) til
forordning (EU) nr. 537/2014 sikres det derfor, at bestemmelser, hvor der henvises til
gældende EU-lovgivning, afspejler, at den retlige referenceramme i EØS-
sammenhæng er EØS-aftalen og de retsakter, som er indarbejdet heri.
Artikel 41 og 44 i forordning (EU) nr. 537/2014
Ved forordningens artikel 41 indføres en overgangsordning for ikrafttrædelsen af
forpligtelsen til at skifte revisorer og revisionsfirmaer samt tilrettelægge en
udvælgelsesprocedure i forbindelse med valg af disse revisorer. Som anført i
forordningens præambel er denne overgangsperiode vigtig "for at skabe
retssikkerhed og sikre en gnidningsfri overgang til den ordning, der indføres med"
forordningen. Disse betragtninger finder også anvendelse på EFTA-staterne.
Eftersom forordningen imidlertid vil blive indarbejdet i EØS-aftalen på et senere
tidspunkt end ikrafttrædelsen i EU, skal disse overgangsordninger tilpasses, så det
sikres, at virksomheder i EFTA-staterne nyder godt af samme tilpasningsperiode.
Ved tilpasning b) justeres derfor de i artikel 41 nævnte datoer, så de vedrører
ikrafttrædelsen af Det Blandede Udvalgs afgørelse om indarbejdelse af forordningen
i EØS-aftalen.
Forordningens artikel 44 udsætter ikrafttrædelsen af forbuddet mod klausuler, der
begrænser aktionærernes valg af revisor, med et år. Af ovenstående grunde justeres
derfor ved tilpasning c) denne dato tilsvarende, så den vedrører ikrafttrædelsen af den
foreliggende afgørelse fra Det Blandede Udvalg.
Artikel 30c, stk. 3, i direktiv 2006/43/EF
I overensstemmelse med artikel 7 i EØS-aftalen er kun de retsakter, som er
indarbejdet i EØS-aftalen, bindende for EØS-EFTA-staterne. Den Europæiske
Unions charter om grundlæggende rettigheder er et instrument i EU's primærret, som
ikke er bindende for ikkemedlemsstater og ikke er relevant i EØS-sammenhæng.
Derfor annulleres ved tilpasning a) til direktiv 2014/56/EU henvisningen til det
charter, som nævnes i artikel 30c, stk. 3.
De kompetente myndigheders forpligtelse til, at offentliggørelsen af sanktioner skal
overholde de grundlæggende rettigheder, herunder navnlig retten til respekt for
privatliv og familieliv og retten til beskyttelse af personoplysninger, finder imidlertid
stadig anvendelse i EØS.
DA
3
DA
kom (2018) 0083 - Ingen titel
1863203_0005.png
2018/0039 (NLE)
Forslag til
RÅDETS AFGØRELSE
om den holdning, der skal indtages på Den Europæiske Unions vegne i
Det Blandede EØS-Udvalg, til en ændring af bilag XXII
(Selskabsret) og protokol 37 (som indeholder den i artikel 101
omhandlede liste) til EØS-aftalen
RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR —
under henvisning til traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde, særlig artikel 50 og
114 sammenholdt med artikel 218, stk. 9,
under henvisning til Rådets forordning (EF) nr. 2894/94 af 28. november 1994 om visse
gennemførelsesbestemmelser
til
aftalen
om
Det
Europæiske
Økonomiske
4
Samarbejdsområde , særlig artikel 1, stk. 3,
under henvisning til forslag fra Europa-Kommissionen, og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
(2)
Aftalen om Det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde
5
("EØS-aftalen") trådte i
kraft den 1. januar 1994.
I medfør af EØS-aftalens artikel 98 kan Det Blandede EØS-Udvalg beslutte at ændre
bl.a. bilag XXII (Selskabsret) og protokol 37 (som indeholder den i artikel 101 nævnte
liste) til EØS-aftalen.
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 537/2014
6
skal indarbejdes i EØS-
aftalen.
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/56/EU
7
skal indarbejdes i EØS-aftalen.
For at sikre en velfungerende EØS-aftale skal protokol 37 til EØS-aftalen udvides til
at omfatte Udvalget af Europæiske Revisionstilsynsmyndigheder (CEAOB), der blev
nedsat ved forordning (EU) nr. 537/2014, og bilag XXII til EØS-aftalen skal ændres
for at fastsætte procedurerne for samarbejdet med dette udvalg.
Bilag XXII og protokol 37 til EØS-aftalen bør derfor ændres.
Den holdning, der skal indtages på Unionens vegne i Det Blandede EØS-Udvalg, bør
derfor baseres på det udkast til afgørelse, der er knyttet til nærværende afgørelse —
(3)
(4)
(5)
(6)
(7)
4
5
6
7
EFT L 305 af 30.11.1994, s. 6.
EFT L 1 af 3.1.1994, s. 3.
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 537/2014 af 16. april 2014 om specifikke krav til
lovpligtig revision af virksomheder af interesse for offentligheden og om ophævelse af Kommissionens
afgørelse 2005/909/EF (EUT L 158 af 27.5.2014, s. 77).
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/56/EU af 16. april 2014 om ændring af direktiv
2006/43/EF om lovpligtig revision af årsregnskaber og konsoliderede regnskaber (EUT L 158 af
27.5.2014, s. 196).
DA
4
DA
kom (2018) 0083 - Ingen titel
VEDTAGET DENNE AFGØRELSE:
Artikel 1
Den holdning, der skal indtages på Unionens vegne i Det Blandede EØS-Udvalg til den
foreslåede ændring af bilag XXII (Selskabsret) og protokol 37 (som indeholder den i artikel
101 nævnte liste) til EØS-aftalen, skal baseres på det udkast til Det Blandede EØS-Udvalgs
afgørelse, der er knyttet til nærværende afgørelse.
Artikel 2
Denne afgørelse træder i kraft på dagen for vedtagelsen.
Udfærdiget i Bruxelles, den
[…].
På Rådets vegne
Formand
DA
5
DA