Europaudvalget 2018
KOM (2018) 0111
Offentligt
1865618_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 9.3.2018
COM(2018) 111 final
2018/0046 (NLE)
Forslag til
RÅDETS AFGØRELSE
om den holdning, Unionen skal indtage på det 55. møde i ekspertudvalget vedrørende
transport af farligt gods under Organisationen for Internationale Jernbanebefordringer
for så vidt angår visse ændringer af tillæg C til konventionen om internationale
jernbanebefordringer, som finder anvendelse fra den 1. januar 2019
DA
DA
kom (2018) 0111 - Ingen titel
1865618_0002.png
BEGRUNDELSE
1.
F
ORSLAGETS GENSTAND
Dette forslag vedrører afgørelsen om den holdning, der skal indtages på Unionens vegne ved
mødet i ekspertudvalget vedrørende transport af farligt gods (i det følgende benævnt
"ekspertudvalget
vedrørende RID")
under
Organisationen for Internationale
Jernbanebefordringer (OTIF), der finder sted den 30. maj 2018, i forbindelse med visse
ændringer af de tekniske og administrative bestemmelser i bilaget til tillæg C til konventionen
om internationale jernbanebefordringer (COTIF), som det nævnte udvalg skal træffe afgørelse
om.
2.
2.1.
B
AGGRUND FOR FORSLAGET
Reglementet for international befordring af farligt gods med jernbane (RID)
Reglementet for international befordring af farligt gods med jernbane har til formål at regulere
den internationale transport af farligt gods med jernbane mellem de OTIF-medlemsstater, der
anvender RID-reglerne (RID-kontraherende stater). Den Europæiske Union er part i aftalen
1
,
selv om to af dens medlemsstater, Cypern og Malta, ikke er kontraherende parter i aftalen.
2.2.
Ekspertudvalget vedrørende RID
Ekspertudvalget vedrørende RID er nedsat i henhold til COTIF for at træffe afgørelser om
ændringer af RID. Det består af repræsentanter for de OTIF-medlemsstater, der anvender
RID, og for Unionen. Hver OTIF-medlemsstat har en stemme, og hvis et dagsordenspunkt
handler om spørgsmål, hvor Unionen har enekompetence, stemmer Kommissionen på
Unionens vegne
2
.
De internationale bestemmelser vedrørende transport af farligt gods fastsættes af forskellige
internationale organisationer såsom OTIF, De Forenede Nationers Økonomiske Kommission
for Europa (FN/ECE) og forskellige særorganisationer under De Forenede Nationer. Da
reglerne skal være forenelige indbyrdes, er der udviklet et komplekst internationalt system for
samordning og harmonisering mellem de organisationer, der deltager i dette arbejde.
Bestemmelserne tilpasses i en cyklus på to år.
En bred vifte af eksperter fra den offentlige og private sektor er blevet hørt under
udarbejdelsen af disse ændringer. I forbindelse med udarbejdelsen af disse ændringer er der
afholdt følgende tekniske møder:
(1)
(2)
(3)
(4)
i FN's Økonomiske og Sociale Råds ekspertgruppe for transport af farligt gods på
dennes:
47. møde i Genève, den 22.–26. juni 2015
48. møde i Genève, den 30. november – 9. december 2015
49. møde i Genève, den 27. juni – 7. juli 2016
50. møde i Genève, den 28. november – 6. december 2016
1
2
Rådets afgørelse 2013/103/EU af 16. juni 2011 om undertegnelse og indgåelse af aftalen mellem Den
Europæiske Union og Den Mellemstatslige Organisation for Internationale Jernbanebefordringer om
Den Europæiske Unions tiltrædelse af konventionen om internationale jernbanebefordringer (COTIF) af
9. maj 1980, som ændret ved Vilniusprotokollen af 3. juni 1999 (EUT L 51 af 23.2.2013, s. 1).
Punkt 3.1 i bilag III til Rådets afgørelse 2013/103/EU.
DA
2
DA
kom (2018) 0111 - Ingen titel
1865618_0003.png
(1)
(2)
(3)
(4)
i ekspertudvalget vedrørende RID og arbejdsgruppen for transport af farligt gods på
det fælles FN/ECE- og OTIF-møde:
efterårsmødet i 2016 i Genève, den 19. – 23. september 2016
forårsmødet i 2017 i Bern, den 13. – 17. marts 2017
efterårsmødet i 2017 i Genève, den 19. – 29. september 2017
der afholdes yderligere et fælles møde, (forårsmødet i Bern den 13. – 17. marts
2018), som forventes at munde ud i en anbefaling om yderligere ændringer med
virkning fra den 1. januar 2019
i den stående arbejdsgruppe under ekspertudvalget vedrørende RID på dennes:
7. møde i Prag, den 22. – 24. november 2016
8. møde i Utrecht, den 20. – 24. november 2017.
(1)
(2)
På disse møder er de enkelte forslag til ændringer blevet analyseret og behandlet af
ekspertudvalgene. I de fleste tilfælde er den anbefalede foranstaltning vedtaget med
enstemmighed. Visse forslag er anbefalet af et flertal af eksperterne.
Ekspertudvalget vedrørende RID træffer afgørelse om disse forslag den 30. maj 2018.
Udvalget vedrørende transport af farligt gods, der er nedsat ved Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2008/68/EF
3
, afholdt indledende drøftelser om forslagene på sit møde den 14.
december 2017.
2.3.
Afgørelsen fra ekspertudvalget vedrørende RID
Ekspertudvalget vedrørende RID forventes på sit 55. møde den 30. maj 2018 at vedtage en
række ændringer af RID vedrørende tilpasning af bilaget til RID til den tekniske og
videnskabelige udvikling ("afgørelsen"). Formålet med afgørelsen er at ajourføre de gældende
bestemmelser i forbindelse med deltagernes forpligtelser vedrørende sikkerhed, for så vidt
angår transport af farligt gods emballeret i små mængder, tjekliste for påfyldning og tømning
af tankvogne til flydende gas, mærkning og beskyttelsesafstand, visse farenumre, transport af
farligt gods som håndbagage eller rejsegods, m.m.
Den planlagte retsakt bliver retligt bindende for parterne i aftalen fra den 1. januar 2019.
3.
D
EN HOLDNING
,
DER SKAL INDTAGES PÅ
U
NIONENS VEGNE
Den Europæiske Union tiltrådte COTIF i juli 2011 ved Rådets afgørelse 2013/103/EU
4
.
COTIF er en blandet aftale, hvori både Unionen og de fleste af medlemsstaterne er
kontraherende parter. I afgørelsens bilag III fastlægges de interne ordninger for Rådet,
medlemsstaterne og Kommissionen i procedurer under OTIF. I anliggender, hvor EU har
enekompetence, stemmer EU med et antal stemmer svarende alle medlemsstater, som har
tiltrådt COTIF.
Desuden er det fastsat i COTIF's artikel 38, at med henblik på udøvelsen af retten til at
stemme og retten til at gøre indsigelse, jf. artikel 35, stk. 2, og artikel 35, stk. 4, har regionale
3
4
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2008/68/EF af 24. september 2008 om indlandstransport af
farligt gods (EUT L 260 af 30.9.2008, s. 13).
EUT L 51 af 23.2.2013, s. 1.
DA
3
DA
kom (2018) 0111 - Ingen titel
1865618_0004.png
organisationer, bl.a. Den Europæiske Union, et antal stemmer svarende til de af Unionens
medlemmer, der også er medlemmer af organisationen.
Som nævnt ovenfor er 26 af Unionens medlemsstater medlemmer af COTIF. På nuværende
tidspunkt findes der 45 RID-kontraherende stater og 50 OTIF-medlemsstater.
Siden den 1. januar 1997 har Unionen anvendt bestemmelserne i RID i forbindelse med al
transport i EU, i første omgang i overensstemmelse med Rådets direktiv 96/49/EF
5
. I 2008
blev direktiv 96/49/EF erstattet af direktiv 2008/68/EF, som forfølger målene i den
foregående retsakt.
I artikel 4 i direktiv 2008/68/EF er det i forbindelse med tredjelande fastsat, at "transport af
farligt gods mellem medlemsstaterne og tredjelande er tilladt, hvis kravene i ADR, RID eller
ADN overholdes, medmindre andet fremgår af bilagene". I henhold til 12. betragtning i
direktivet bør det desuden "være tilladt at anvende transportmidler, der er indregistreret i
tredjelande, til at udføre international transport af farligt gods på en medlemsstats område,
hvis de overholder de relevante bestemmelser i ADR, RID eller ADN og dette direktiv".
Derfor hører ændringerne af RID helt og holdent under Unionens enekompetence.
I overensstemmelse med COTIF's artikel 35 vil ændringerne, når ekspertudvalget vedrørende
RID har truffet afgørelse herom, træde i kraft for alle kontraherende parter den første dag i
den sjette måned efter den måned, hvor generalsekretæren har givet meddelelse om dem til de
kontraherende parter. En kontraherende part kan gøre indsigelse inden for en periode på fire
måneder fra datoen for meddelelsen. Hvis en fjerdedel af de kontraherende parter gør
indsigelse, træder ændringen ikke i kraft.
Medmindre et tilstrækkeligt antal parter har gjort indsigelse, forventes ændringerne i henhold
til dette forslag at træde i kraft pr. 1. januar 2019 og blive bindende for Unionen og
medlemsstaterne, idet de udgør en integrerende del af gældende EU-ret.
Forslagets artikel 1 omfatter en udførlig liste over de planlagte ændringer med angivelse af,
hvilke ændringer der kan accepteres af Unionen. De påtænkte ændringer anses for velegnede
til at sikre transport af farligt gods på en omkostningseffektiv måde, hvor der tages højde for
den teknologiske udvikling, og de kan derfor støttes.
4.
4.1.
4.1.1.
R
ETSGRUNDLAG
Proceduremæssigt retsgrundlag
Principper
I henhold til artikel 218, stk. 9, i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde (TEUF)
vedtager Rådet afgørelser om "fastlæggelse
af, hvilke holdninger der skal indtages på
Unionens vegne i et organ nedsat ved en aftale, når dette organ skal vedtage retsakter, der
har retsvirkninger, bortset fra retsakter, der supplerer eller ændrer den institutionelle ramme
for aftalen".
Begrebet "retsakter,
der har retsvirkninger"
omfatter retsakter, der har retsvirkninger i medfør
af de folkeretlige regler, der gælder for det pågældende organ. Det omfatter også
5
Rådets direktiv 96/49/EF af 23. juli 1996 om indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes lovgivning om
jernbanebefordring af farligt gods (EFT L 235 af 17.9.1996, s. 25).
DA
4
DA
kom (2018) 0111 - Ingen titel
1865618_0005.png
retsforskrifter, der ikke har bindende virkning i henhold til folkeretten, men som "vil
kunne få
afgørende indflydelse på indholdet af de regler, der vedtages af EU-lovgiver"
6
.
4.1.2.
Anvendelse på det foreliggende tilfælde
Ekspertudvalget vedrørende RID er et organ, der er nedsat ved en aftale, nemlig konventionen
om internationale jernbanebefordringer (COTIF).
Den afgørelse, som ekspertudvalget vedrørende RID skal vedtage, er en retsakt, der har
retsvirkninger. Afgørelsen bliver bindende i henhold til folkeretten, jf. artikel 6 i reglementet
for international befordring af farligt gods med jernbane (RID). I artikel 4 i direktiv
2008/68/EF er det endvidere fastsat, at bilaget til RID finder anvendelse på transport af farligt
gods med jernbane inden for eller mellem medlemsstaterne undtagen de medlemsstater, som
ikke har et jernbanesystem. Endelig er det, for så vidt angår tredjelande, fastsat i artikel 4 i
direktiv 2008/68/EF, at "transport af farligt gods mellem medlemsstaterne og tredjelande er
tilladt, hvis kravene i ADR, RID eller ADN overholdes, medmindre andet fremgår af
bilagene".
Den påtænkte afgørelse supplerer eller ændrer ikke den institutionelle ramme for aftalen. Det
proceduremæssige retsgrundlag for den foreslåede afgørelse er derfor artikel 218, stk. 9, i
TEUF.
4.2.
4.2.1.
Materielt retsgrundlag
Principper
Hovedformålet med og indholdet af afgørelsen vedrører transport af farligt gods med
jernbane. Det proceduremæssige retsgrundlag for den foreslåede afgørelse er derfor artikel 91
i TEUF.
4.3.
Konklusion
Retsgrundlaget for den foreslåede afgørelse bør være artikel 91 i TEUF sammenholdt med
artikel 218, stk. 9, i TEUF.
5.
O
FFENTLIGGØRELSE AF DEN PÅTÆNKTE RETSAKT
Da afgørelsen fra ekspertudvalget vedrørende RID ændrer bilaget til RID, bør oplysningerne
om resultatet af mødet offentliggøres i
Den Europæiske Unions Tidende
efter vedtagelsen af
afgørelsen.
Ændringerne af RID vil, i det omfang de bliver bindende for Unionen, skulle indarbejdes i
direktiv 2008/68/EF om indlandstransport af farligt gods, ifølge hvilket der i henhold til
COTIF og FN/ECE anvendes ensartede regler for transport af farligt gods ad vej, med
jernbane eller ad indre vandveje inden for eller mellem medlemsstaterne. Til dette formål er
Kommissionen bemyndiget til at tilpasse del II.1 i bilag II til direktiv 2008/68/EF til den
videnskabelige og tekniske udvikling.
6
Domstolens dom af 7. oktober 2014, Tyskland mod Rådet, C-399/12, ECLI:EU:C:2014:2258, præmis
61 og 64.
DA
5
DA
kom (2018) 0111 - Ingen titel
1865618_0006.png
2018/0046 (NLE)
Forslag til
RÅDETS AFGØRELSE
om den holdning, Unionen skal indtage på det 55. møde i ekspertudvalget vedrørende
transport af farligt gods under Organisationen for Internationale Jernbanebefordringer
for så vidt angår visse ændringer af tillæg C til konventionen om internationale
jernbanebefordringer, som finder anvendelse fra den 1. januar 2019
RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR —
under henvisning til traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde, særlig artikel 91
sammenholdt med artikel 218, stk. 9,
under henvisning til forslag fra Europa-Kommissionen, og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
Unionen tiltrådte konventionen om internationale jernbanebefordringer af 9. maj 1980,
som ændret ved Vilniusprotokollen af 3. juni 1999 ("COTIF"), i medfør af Rådets
afgørelse 2013/103/EU
7
.
Alle medlemsstaterne med undtagelse af Cypern og Malta har tiltrådt og anvender
COTIF.
I henhold til artikel 13, stk. 1, litra d), og artikel 33, stk. 5, i COTIF, kan
ekspertudvalget vedrørende transport af farligt gods ("ekspertudvalget vedrørende
RID") under Organisationen for Internationale Jernbanebefordringer ("OTIF") ændre
bilaget til tillæg C til COTIF, reglementet for international befordring af farligt gods
med jernbane ("RID").
Ved Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2008/68/EF
8
fastsættes krav til transport
af farligt gods ad vej, med jernbane eller ad indre vandveje inden for eller mellem
medlemsstaterne, idet der henvises til RID.
Med henblik på at tilpasse RID-bilaget til den tekniske og videnskabelige udvikling er
det yderst væsentligt for ekspertudvalget vedrørende RID at vedtage ændringer
vedrørende tekniske standarder eller ensartede tekniske forskrifter. Særlig skal det
sikres, at transporten af farligt gods er sikker og effektiv, samtidig med at der tages
hensyn til den videnskabelige og tekniske udvikling i sektoren og udviklingen af nye
stoffer og genstande, der kan udgøre en fare under transporten.
Ekspertudvalget vedrørende RID forventes på sit 55. møde den 30. maj 2018 at
vedtage en afgørelse om ændringer af RID.
(2)
(3)
(4)
(5)
(6)
7
8
Rådets afgørelse af 16. juni 2011 om undertegnelse og indgåelse af aftalen mellem Den Europæiske
Union og Den Mellemstatslige Organisation for Internationale Jernbanebefordringer om Den
Europæiske Unions tiltrædelse af konventionen om internationale jernbanebefordringer (COTIF) af 9.
maj 1980, som ændret ved Vilniusprotokollen af 3. juni 1999 (EUT L 51 af 23.2.2013, s. 1).
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2008/68/EF af 24. september 2008 om indlandstransport af
farligt gods (EUT L 260 af 30.9.2008, s. 13).
DA
6
DA
kom (2018) 0111 - Ingen titel
(7)
Den holdning, der skal indtages på Unionens vegne i ekspertudvalget vedrørende RID,
bør fastlægges, da den afgørelse, som udvalget træffer, bliver bindende for Unionen —
VEDTAGET DENNE AFGØRELSE:
Artikel 1
Den holdning, der skal indtages på Unionens vegne på det 55. møde i ekspertudvalget
vedrørende RID inden for rammerne af konventionen om internationale jernbanebefordringer
af 9. maj 1980, som ændret ved Vilniusprotokollen af 3. juni 1999, er fastsat i bilaget til denne
afgørelse.
Mindre ændringer af de dokumenter, der er omhandlet i bilaget, kan vedtages af
repræsentanter for Unionen i ekspertudvalget vedrørende RID, uden at Rådet skal træffe
yderligere afgørelse.
Artikel 2
Efter vedtagelsen offentliggøres afgørelse fra ekspertudvalget vedrørende RID i
Den
Europæiske Unions Tidende.
Artikel 3
Denne afgørelse er rettet til Kommissionen.
Udfærdiget i Bruxelles, den
[…].
På Rådets vegne
Formand
DA
7
DA