Europaudvalget 2018
KOM (2018) 0130
Offentligt
1869268_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Strasbourg, den 13.3.2018
COM(2018) 130 final
MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET, RÅDET
OG DET EUROPÆISKE ØKONOMISKE OG SOCIALE UDVALG
Overvågning af gennemførelsen af den europæiske søjle for sociale rettigheder
{SWD(2018) 67 final}
DA
DA
kom (2018) 0130 (forslag) - MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET, RÅDET OG DET EUROPÆISKE ØKONOMISKE OG SOCIALE UDVALG Overvågning af gennemførelsen af den europæiske søjle for sociale rettigheder
1869268_0002.png
1. Indledning
I sin tale om Unionens tilstand den 9. september 2015 foreslog formand Jean-Claude Juncker
at oprette en europæisk søjle for sociale rettigheder
1
, som tager højde for de skiftende vilkår i
de europæiske samfund og udviklingen i arbejdsverdenen.
Efter en bred offentlig høring i 2016 af borgerne, arbejdsmarkedsparterne, civilsamfundet,
medlemsstaterne og EU-institutionerne
2
blev den europæiske søjle for sociale rettigheder
oprettet
af
Europa-Parlamentet,
Rådet
og
Kommissionen
den
17. november 2017 på det sociale topmøde i Göteborg om retfærdig beskæftigelse og vækst .
3
Den europæiske søjle for sociale rettigheder er tænkt som en ny måde at sikre opadgående
konvergens
mod
bedre
arbejds-
og
leveforhold
i
EU.
I søjlen er der fastsat tyve væsentlige principper og rettigheder om lige muligheder og adgang
til arbejdsmarkedet, retfærdige arbejdsvilkår og social beskyttelse og inklusion.
Det Europæiske Råd godkendte den 14. december 2017 konklusionerne fra det sociale
topmøde og understregede, at den europæiske søjle om sociale rettigheder bør gennemføres
både på EU- og medlemsstatsniveau under hensyntagen til deres respektive kompetencer.
Det
4
Europæiske Råd opfordrede også Kommissionen til at foreslå passende overvågning .
Denne
meddelelse er et svar på denne opfordring og skitserer vejen frem.
1
https://ec.europa.eu/commission/priorities/deeper-and-fairer-economic-and-monetary-union/european-pillar-
social-rights/european-pillar-social-rights-20-principles_da
2
Den 8. marts 2016 fremlagde Kommissionen et første udkast til den europæiske søjle for sociale rettigheder og
indledte en offentlig høring. Kommissionen modtog mere end 16 500 onlinesvar og næsten 200 positionspapirer.
Høringen
blev
afsluttet
med
konferencen
"Going
Forward
Together"
den
23. januar 2017. Som en del af høringen vedtog Europa-Parlamentet en beslutning om søjlen den
19. januar 2017 (2016/2095(INI). Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg vedtog en udtalelse den
25. januar 2017 (SOC/542-01902-00-01-ac). Regionsudvalget vedtog en udtalelse den 11. oktober 2016 (CDR
2868/2016).
3
http://www.socialsummit17.se/
4
Det Europæiske Råd understregede den 14. december 2017 følgende: "Der blev på det sociale topmøde i
Göteborg mindet om behovet for at sætte mennesket i centrum, videreudvikle Unionens sociale dimension på
grundlag af et fælles engagement og fastlagte beføjelser og fremme konvergens gennem en indsats på alle
niveauer,
også
fra
arbejdsmarkedets parter. Som et første skridt fremad bør følgende fremmes: gennemførelse af den europæiske
søjle for sociale rettigheder på EU-plan og medlemsstatsplan under hensyntagen til deres respektive beføjelser;
Kommissionen opfordres til at foreslå passende overvågning (…)."
1
kom (2018) 0130 (forslag) - MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET, RÅDET OG DET EUROPÆISKE ØKONOMISKE OG SOCIALE UDVALG Overvågning af gennemførelsen af den europæiske søjle for sociale rettigheder
1869268_0003.png
2. Fremme af den europæiske søjle for sociale rettigheder:
Oprettelsen af en europæisk søjle for sociale rettigheder er en del af en bredere debat om
Europas
fremtid,
som
blev
indledt
ved
Kommissionens
hvidbog
af
1. marts 2017 . Spørgsmålet om, hvordan man styrker og moderniserer den europæiske sociale
model, når man står over for fundamentale ændringer – såsom nye teknologier, globalisering og en
aldrende befolkning – er et af de vigtigste spørgsmål, der blev stillet i hvidbogen, samt i
6
7
Kommissionens oplæg om Europas sociale dimension og om styring af globaliseringen .
På topmødet i Rom, hvor man fejrede 60-årsdagen for EU's oprettelse, gentog lederne deres
8
engagement for at fremme et socialt Europa .
I denne bredere debat er den europæiske søjle for
5
sociale rettigheder både en milepæl i opbygningen og konsolideringen af et socialt Europa og
et referencepunkt på vejen til Sibiu, hvor EU's ledere mødes i maj 2019 for at drage
konklusioner om Europas fremtid forud for det næste valg til Europa-Parlamentet.
Det er altid blevet betragtet som en fælles politisk forpligtelse og et fælles politisk ansvar at
opnå resultater med den europæiske søjle for sociale rettigheder. EU-institutionerne,
medlemsstaterne,
de
offentlige
myndigheder,
arbejdsmarkedsparterne
og
civilsamfundsorganisationerne på alle niveauer spiller en afgørende rolle i overensstemmelse
med deres kompetencer.
På EU-niveau er Kommissionen fast besluttet på at
integrere prioriteterne i den europæiske
søjle for sociale rettigheder i alle EU-politikker.
Den anvender allerede eksisterende
værktøjer og processer med henblik herpå, og den har allerede fremlagt adskillige målrettede
initiativer inden for EU's kompetenceramme, hvoraf nogle stadig mangler at blive vedtaget af
EU's medlovgivere.
Kommissionen er ligeledes opsat på at
støtte medlemsstaterne, arbejdsmarkedsparterne
og civilsamfundsorganisationerne i gennemførelsen af den europæiske søjle for sociale
rettigheder
på nationalt, regionalt og lokalt niveau.
Et arbejdsdokument fra Kommissionens
tjenestegrene, som offentliggøres sammen med denne meddelelse, minder om de retlige rammer,
de respektive funktioner på nationalt niveau og EU-niveau samt allerede trufne foranstaltninger for
9
hvert af principperne i den europæiske søjle for sociale rettigheder .
5
6
COM(2017) 2025 final.
COM(2017) 206 final.
7
COM(2017) 240 final.
8
I Romerklæringen af 25. marts 2017 erklærede EU's ledere: "I disse foranderlige tider og i bevidstheden om
vores borgeres bekymringer forpligter vi os på Romdagsordenen og lover at arbejde hen imod:
… Et socialt
Europa: En Union, der på grundlag af bæredygtig vækst fremmer økonomiske og sociale fremskridt såvel som
samhørighed og konvergens, og samtidig fastholder det indre markeds integritet. En Union, der tager hensyn til
de forskelligartede nationale systemer og arbejdsmarkedsparternes centrale rolle. En Union, der fremmer
ligestilling mellem kvinder og mænd såvel som rettigheder og lige muligheder for alle. En Union, der bekæmper
arbejdsløshed, forskelsbehandling, social udstødelse og fattigdom. En Union, hvor unge får den bedste
uddannelse og kan studere og finde beskæftigelse på hele kontinentet.
En Union, der bevarer vores kulturarv og
fremmer kulturel mangfoldighed."
9
SWD (2018) 67.
2
kom (2018) 0130 (forslag) - MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET, RÅDET OG DET EUROPÆISKE ØKONOMISKE OG SOCIALE UDVALG Overvågning af gennemførelsen af den europæiske søjle for sociale rettigheder
1869268_0004.png
Overvågning af gennemførelsen af den europæiske søjle for sociale rettigheder er af
afgørende betydning for at sikre konkrete fremskridt i praksis. Med denne meddelelse foreslår
Kommissionen som supplement til initiativer, der allerede er truffet eller forventes på EU-
niveau, at
intensivere overvågningen af gennemførelsen af den europæiske søjle for
sociale rettigheder i det europæiske semester for politisk samordning.
Dette kan ske ved
at:
afspejle prioriteter i den europæiske søjle for sociale rettigheder i analysen af trufne
foranstaltninger og fremskridt på nationalt niveau,
yde
teknisk
bistand,
støtte
benchmarking,
fremme udvekslingen af god praksis blandt medlemsstaterne og interessenterne,
screene beskæftigelsesmæssige og sociale resultater på baggrund af den nye sociale
resultattavle og på den måde støtte den bredere proces med opadgående konvergens.
3. Gennemførelse af søjlen på EU-niveau
De sociale prioriteter har været kernen i Kommissionens dagsorden, siden den tiltrådte i
2014.
Indholdet og målsætningerne i den europæiske søjle for sociale rettigheder bygger på en
række initiativer inden for det beskæftigelsesmæssige og sociale område, som er indført af
Kommissionen i de seneste år, navnlig
10
:
Fremme af en ny start for social dialog, som afspejler Kommissionens tilsagn om at
samarbejde tæt med arbejdsmarkedsparterne på alle niveauer.
Forslag om en europæisk tilgængelighedslov med det formål at forbedre et
velfungerende indre marked for tilgængelige produkter og tjenesteydelser ved at fjerne
hindringer skabt af afvigende lovgivning og således lette arbejdet for virksomhederne
og skabe fordele for handicappede eller ældre i EU.
Forslag til direktiv om forbedring af gennemsigtigheden og forudsigeligheden i
arbejdsvilkårene, som forbedrer oplysningerne til arbejdstagerne om deres rettigheder
og samtidig fastsætter nye minimumskrav til forbedring af arbejdsvilkårene.
Revision af udstationeringsdirektivet, som forankrer princippet om "lige løn for lige
arbejde på samme sted", og dermed skaber lige vilkår og forhindrer uretfærdig
konkurrence på det indre marked.
Nye lovgivningsmæssige forslag for at modernisere koordinering af de sociale
sikringsordninger, som især er med til at sikre, at arbejdstagere, som gør brug af deres
ret til fri bevægelighed, ikke mister deres sociale sikringsrettigheder.
Forslag til direktiv om arbejdsliv og privatliv for forældre og omsorgspersoner for at
modernisere den eksisterende retlige ramme ved at indføre fædreorlov og plejeorlov,
styrke forældreorloven og udvide retten til at søge om fleksible arbejdsforhold.
Handlingsplanen til bekæmpelse af den
kønsbestemte lønforskel
2017-2019, som
omfatter en række aktiviteter til behandling af de grundlæggende årsager.
Gennemgang af de forskellige dele af lovgivningen inden for sikkerhed og sundhed på
arbejdspladsen, som opdaterer og supplerer de bestemmelser, der beskytter
10
https://ec.europa.eu/commission/sites/betapolitical/files/social_dimension_of_europe_
overview_of_initiatives_en.pdf
3
kom (2018) 0130 (forslag) - MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET, RÅDET OG DET EUROPÆISKE ØKONOMISKE OG SOCIALE UDVALG Overvågning af gennemførelsen af den europæiske søjle for sociale rettigheder
1869268_0005.png
arbejdstagerne mod arbejdsrelaterede sundhedsrisici, herunder eksponering for
kræftfremkaldende stoffer,
Forskellige tiltag til sikring af rettidig adgang til prismæssigt overkommelige,
forebyggende og helbredende
sundhedsydelser
af god kvalitet, herunder de
europæiske netværk af referencecentre, som, siden sidste november, giver mennesker
med sjældne sygdomme adgang til diagnose og behandling i hele EU.
Styrkelse og lancering af ungdomsgarantien for at hjælpe unge med hurtigt at komme i
gang med beskæftigelse eller uddannelse.
Iværksættelse af en lang række initiativer under den nye dagsorden for færdigheder,
som har til formål at udstyre flere mennesker med bedre færdigheder.
Forskellige initiativer til fremme af adgang til inkluderende uddannelse af høj kvalitet,
uddannelse og livslang læring som et skridt på vejen mod et
europæisk
uddannelsesområde.
Hvad angår
uddannelse
sigter Kommissionen mod mere ambitiøse mål for dem, der
klarer sig dårligt, og elever, der forlader skolen tidligt, og den overvejer nye mål for
digitale kompetencer og iværksætteri
11
.
Af de 22 forslag til retsakter, der siden november 2014 er fremsat på beskæftigelsesområdet
og det sociale område, er 10 forslag blevet vedtaget, og 12 mangler stadig at blive vedtaget af
Rådet og/eller Europa-Parlamentet. Som det fremgår af den fælles erklæring fra Europa-
Parlamentet, Rådet og Kommissionen vil der i de kommende måneder blive lagt vægt på at
drage konklusioner om verserende lovgivningsmæssige initiativer og fokusere på resultater og
gennemførelse af de nye initiativer i praksis.
Derudover har Kommissionen integreret de sociale prioriteter over hele linjen ved fuldt ud at
anerkende den sociale dimension i alt, hvad den foretager sig. Dette omfatter:
Det
europæiske semester
for politisk samordning, hvor Kommissionen i højere grad
fokuserer på sociale prioriteter og ligestiller dem med økonomiske mål som kernen i
den årlige cyklus med økonomisk styring, hvor dette års cyklus for første gang også
afspejler prioriteterne i den europæiske søjle for sociale rettigheder
12
,
Under samhørighedspolitikken har de sociale prioriteter bred opbakning fra de
europæiske struktur- og investeringsfonde på områder som adgang til
arbejdsmarkedet, social inklusion og uddannelse. Andre finansieringsprogrammer og -
instrumenter som Den Europæiske Fond for Tilpasning til Globaliseringen og Den
Europæiske Fond for Bistand til de Socialt Dårligst Stillede yder støtte til mennesker,
som rammes af omstruktureringer af virksomheder, eller som er i risiko for at lide
alvorlige materielle afsavn.
11
12
COM(2017) 673 final.
Den årlige vækstundersøgelse 2018 (COM(2017) 690 final) og meddelelsen om vurderingen af fremskridtene
med strukturreformerne, forebyggelse og korrektion af de makroøkonomiske ubalancer og resultater af de
dybdegående undersøgelser (COM(2018) 120).
4
kom (2018) 0130 (forslag) - MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET, RÅDET OG DET EUROPÆISKE ØKONOMISKE OG SOCIALE UDVALG Overvågning af gennemførelsen af den europæiske søjle for sociale rettigheder
1869268_0006.png
Investeringsplanen for Europa ("Juncker-planen"): Social infrastruktur og socialt
udstyr samt strategiske investeringer i sociale virksomheder kan støttes finansielt af
Den Europæiske Fond for Strategiske Investeringer
13
.
Under energiunionen sættes der med pakken om "Ren energi til alle europæere", som
Kommissionen har foreslået, stærkt fokus på forbrugeren og indsatsen skærpes for at
sikre, at overgangen til ren energi er socialt retfærdig, og at ingen bliver ladt i stikken.
Derudover er pakken forbundet med en ny tilgang til at beskytte de sårbare forbrugere,
hvilket også omfatter hjælp til medlemsstaterne med at reducere
energiomkostningerne for forbrugerne ved at støtte investeringer i energieffektivitet.
Dette har også været medvirkende til oprettelsen af et europæisk observatorium for
energifattigdom
Under det digitale indre marked fremlagde Kommissionen konnektivitetsmål for 2025 for at
hjælpe med til at gøre bredbåndsnet med meget høj kapacitet tilgængelig for samfundet som
helhed, især i områder, der halter bagefter, såsom landdistrikter og fjerntliggende områder,
sammen med et stærkt fokus på udvikling af digitale færdigheder. Den sigter også mod at
fremme gratis wi-fi-forbindelse til borgere og besøgende i det offentlige rum gennem sit
WIFI4EU-initiativ.
Desuden indeholder den foreslåede europæiske kodeks for elektronisk kommunikation
bestemmelser til at sikre muligheder for at benytte elektroniske
kommunikationstjenester (herunder bredbånd) som en del af en forsyningspligtydelse.
På området for transportpolitik omfatter mobilitetspakken "Et mobilt Europa" en lang
række initiativer, der bl.a. sikrer ordentlige arbejdsvilkår. Derudover er EU i øjeblikket
i færd med at revidere lovgivningen om passagerrettigheder for at sikre, at mennesker
med reduceret mobilitet får samme adgang til transportydelser som alle andre
passagerer.
Kommissionen foreslog at revidere direktivet om drikkevand, som vil forbedre
adgangen for alle mennesker, særligt sårbare og marginaliserede grupper.
Under
dagsordenen for beskatning
har Kommissionen fremlagt en række initiativer
med sigte på at genoprette retfærdigheden i EU's skattesystem ved at sikre, at alle
virksomheder betaler deres del af skatten der, hvor de skaber deres fortjeneste
14
.
EU fremmer via sin handelspolitik grundlæggende arbejdsstandarder, som er vedtaget
på internationalt niveau: foreningsfrihed, retten til kollektive forhandlinger,
13
EFSI har allerede støttet sådanne projekter for et forventet samlet investeringsbeløb på mere end 10,5 mia.
EUR. 18 sociale infrastrukturprojekter er allerede blevet godkendt i EFSI's infrastruktur- og innovationsvindue,
og det forventes, at de kan mobilisere et samlet beløb på over 6 mia. EUR i investeringer. Disse projekter
omfatter opførelse, udvidelse eller modernisering af skoler og universiteter, klinikker og hospitaler og
prismæssigt overkommelige sociale boliger i lokalsamfundet. I EFSI's vindue for små og mellemstore
virksomheder beløber den samlede forventede investering, der er mobiliseret i den sociale sektor, sig til 4,5 mia.
EUR. For nyligt gjorde EFSI det europæiske program for beskæftigelse og social innovation endnu mere
slagkraftigt for mikrofinansiering og socialt iværksætteri.
14
Eksempler herpå er direktivet om bekæmpelse af skatteundgåelse, direktivet om obligatorisk automatisk
udveksling af oplysninger på beskatningsområdet og forhåndsgodkendte prisfastsættelsesordninger, direktivet
om landespecifik rapportering vedrørende multinationale selskaber og forslaget om at genoprette det fælles
konsoliderede selskabsskattegrundlag.
5
kom (2018) 0130 (forslag) - MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET, RÅDET OG DET EUROPÆISKE ØKONOMISKE OG SOCIALE UDVALG Overvågning af gennemførelsen af den europæiske søjle for sociale rettigheder
1869268_0007.png
ikkediskrimination, bekæmpelse af børnearbejde og tvangsarbejde, arbejdstilsyn,
sundhed og sikkerhed på arbejdspladsen og anstændige arbejdsvilkår. Sociale aspekter
er sammen med økonomiske virkninger, menneskerettigheder og miljøvirkninger også
centrale aspekter i de bæredygtighedsvurderinger, der gennemføres for alle
handelsaftaler.
Det nye europæiske solidaritetskorps giver unge, særligt mindre gunstigt stillede unge,
mulighed for at deltage i solidaritetsaktiviteter og være med til at imødekomme
samfundsmæssige behov i Europa, hvilket også gør det muligt for dem at udvikle
deres egne kompetencer og færdigheder.
I forbindelse med stabilitetsstøtteprogrammer er denne praksis blevet etableret siden
tilfældet i Grækenland i 2015 for at sikre, at disse ledsages af en social
konsekvensanalyse.
Desuden er konvergens mod bedre samfundsøkonomiske resultater, social modstandskraft og
retfærdighed, som fremmet af den europæiske søjle for sociale rettigheder, en vigtig del af
bestræbelserne på at styrke og gennemføre
Den Økonomiske og Monetære Union,
som det
fremgik af de fem formænds rapport fra juni 2015
15
og senere kommissionsforslag
16
.
Nedenstående figur 1 giver et overblik over de forskellige måder, hvorpå Kommissionen har
forsøgt at integrere de sociale prioriteter i alt, hvad den gør:
15
https://ec.europa.eu/commission/publications/five-presidents-report-completing-europes-
economic-and-monetary-union_en
16
Den 6. december 2017 fremlagde Kommissionen en meddelelse om "Yderligere skridt hen imod fuldførelsen
af Europas Økonomiske og Monetære Union: En køreplan" (COM(2017)821).
6
kom (2018) 0130 (forslag) - MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET, RÅDET OG DET EUROPÆISKE ØKONOMISKE OG SOCIALE UDVALG Overvågning af gennemførelsen af den europæiske søjle for sociale rettigheder
1869268_0008.png
Figur 1. Centrale initiativer under den nuværende Kommission på det
beskæftigelsesmæssige og sociale område
Ny start for social dialog
Firpartsaftale
(med Rådet) for at støtte social
dialog på alle niveauer
Det europæiske semester for
politisk samordning og den
sociale resultattavle
Investeringsplan for Europa
Energiunionen, det digitale
indre marked, transport; revision
af drikkevandsdirektivet
Genoptagelse af
social dialog
Integration af
sociale
prioriteter i alle
områder
Vurdering af de sociale følger af
stabilitetsstøtteprogrammet for
Grækenland
Handelsaftaler
Initiativer om sundhed og
uddannelse
Balance mellem arbejde og
privatliv
Europæisk tilgængelighedslov
Modernisering af lovgivningen om
sundhed og sikkerhed og kampen
mod kræft
Direktivet om gennemsigtige
og forudsigelige arbejdsvilkår
Henstilling om adgang til social
beskyttelse
Vejledning i
arbejdstidsdirektivet
Ungdomsgaranti
Dagsordenen for
nye kvalifikationer
Opkvalificeringsforløb
ErasmusPro
Det europæiske
solidaritetskorps
Integration af
langtidsledige på
arbejdsmarkedet
Vurdering af fælles
værdier: den
europæiske søjle for
Investering i
sociale rettigheder
ungdom og
færdigheder
Fornyelse og
modernisering
af social
Retfærdige
lovgivning
regler for
arbejdskraftens
bevægelighed
Revision af udstationeringsdirektivet
Modernisering af koordineringen af socialsikringssystemer
Forslag om en europæisk arbejdsmarkedsmyndighed
I denne sammenhæng har oprettelsen af søjlen været en vigtig drivkraft i opdateringen og
suppleringen af EU's lovgivning, hvor det er nødvendigt. Ud over, hvad der er gjort hidtil,
fremlægger Kommissionen endnu et sæt initiativer sammen med den aktuelle meddelelse,
som resumeret i boks 1.
7
kom (2018) 0130 (forslag) - MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET, RÅDET OG DET EUROPÆISKE ØKONOMISKE OG SOCIALE UDVALG Overvågning af gennemførelsen af den europæiske søjle for sociale rettigheder
1869268_0009.png
Boks 1: Den nye "pakke om social retfærdighed", som blev præsenteret den 13. marts
2018
Denne meddelelse ledsages af en ny pakke om social retfærdighed, som blev vedtaget af
Kommissionen den 13. marts 2018.
Først foreslår Kommissionen, at der oprettes en europæisk arbejdsmarkedsmyndighed, som supplerer
tidligere initiativer for at forbedre reglerne for udstationering af arbejdstagere og koordineringen af
sociale sikringsordninger. Den frie bevægelighed er en af det indre markeds mest værdsatte friheder,
som gavner enkeltpersoner, økonomier og samfund generelt. I dag findes der en omfattende EU-
lovgivning for at sikre retfærdig mobilitet, men det, som betyder noget, er, at disse regler anvendes
effektivt i praksis. I denne forbindelse vil autoritetens rolle og merværdi være at:
a) lette adgangen for enkeltpersoner og arbejdsgivere til oplysninger om deres rettigheder og pligter
samt til relevante tjenester
b) fremme samarbejdet medlemsstaterne imellem om håndhævelse på tværs af grænserne af relevant
EU-ret, herunder fælles inspektioner
c) at mægle og bidrage til at finde en løsning i tilfælde af tvister på tværs af grænserne nationale
myndigheder imellem eller arbejdsmarkedsforstyrrelser.
Kommissionen opretter som en del af forberedelsen til og oprettelsen af myndigheden også en
rådgivende gruppe, som bringer interessenterne sammen.
Dernæst foreslår Kommissionen en Rådets henstilling om adgang til social beskyttelse for
arbejdstagere og selvstændige, som bygger på en høring af EU's arbejdsmarkedsparter og sigter mod at
tilskynde medlemsstaterne til at sikre, at alle, som arbejder, kan bidrage og har tilstrækkelig adgang til
social beskyttelse, såsom arbejdsløshedsdagpenge eller sygedagpenge. I dag arbejder cirka 60 % af
arbejdstagerne på tidsubegrænsede fuldtidskontrakter. Et stadigt stigende antal mennesker arbejder
imidlertid på andre former for kontrakter, herunder deltids- eller tidsbegrænsede kontrakter, eller er
selvstændige. Denne tendens kan give anledning til uligheder og sociale risici, hvis disse arbejdstagere
ikke har tilstrækkelig adgang til social beskyttelse. Kommissionen undersøgte muligheden for at
foreslå et direktiv til at håndtere dette spørgsmål, men i betragtning af de forskelligartede situationer
og den retlige rammes begrænsninger, når det drejer sig om at handle på EU-niveau, er den af den
opfattelse, at en rådshenstilling er en passende måde at styre fremskridtene på nationalt niveau og sikre
lige vilkår og støtte opadgående konvergens.
Endelig arbejder Kommissionen på at udarbejde et
europæisk socialsikringsnummer,
som er tænkt
som en digital identifikator til at gøre eksisterende systemer interoperable. Millioner af turister og
mennesker, som rejser, bor og arbejder i et andet EU-land, vil nemt kunne bevise, at de er dækket i
deres hjemland, og få hurtigere og lettere adgang til de ydelser, de har ret til, vel vidende, at deres
personlige oplysninger er fuldt beskyttet. Dette vil lette overførslen af rettigheder over grænserne, gøre
det muligt i realtid at kortlægge og verificere dækningen og samtidig reducere den risiko for fejl og
svig, der opstår på baggrund af anvendelsen af papirbaserede dokumenter. Det vil forenkle
administrationernes arbejde på alle niveauer. Dette initiativ er en del af Kommissionens
arbejdsprogram for 2018: I overensstemmelse med principperne om bedre regulering samarbejder
Kommissionen med medlemsstaterne og interessenterne og fremlægger et initiativ senere i år.
8
kom (2018) 0130 (forslag) - MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET, RÅDET OG DET EUROPÆISKE ØKONOMISKE OG SOCIALE UDVALG Overvågning af gennemførelsen af den europæiske søjle for sociale rettigheder
1869268_0010.png
For den videre gennemførelse af søjlen på EU-niveau vil Kommissionen fortsat til fulde
gøre brug af alle eksisterende værktøjer, som den har til rådighed.
Anvendelsen af disse
værktøjer vil variere alt efter politikområdet og principperne i søjlen og vil afspejle arten og
omfanget af kompetencer på EU-niveau. De omfatter ud over overvågning af fremskridtene
under det europæiske semester også opdatering og supplering af eksisterende lovgivning, som
nævnt ovenfor, forbedring af håndhævelse af EU-lovens rettigheder i medlemsstaterne og
støtte af den sociale dialog i EU.
Dette gælder også for relevant finansiel støtte fra EU's fonde, navnlig de europæiske struktur-
og investeringsfonde, Erasmus+ og andre relevante programmer. I sin nylige meddelelse om
"En ny, moderniseret flerårig finansiel ramme for en Europæisk Union, der effektivt lever op
til de valgte prioriteter for perioden efter 2020 "
17
opfordrer Kommissionen til, at EU-
budgettet indfrier de løfter, som Unionens ledere gav på det sociale topmøde i Göteborg, og
yderligere udvikler Unionens sociale dimension, herunder gennem den fulde gennemførelse af
den europæiske søjle for sociale rettigheder
18
.
Kommissionen understregede, at der vil være
brug for tilstrækkelige ressourcer til forbedring af beskæftigelsesmulighederne og til at tage
hånd om færdighedsudfordringerne, herunder udfordringerne i forhold til digitalisering.
Detaljerede forslag om Unionens næste finansielle ramme for perioden fra 2021 følger i
foråret 2018.
4. Gennemførelse af søjlen på nationalt niveau
De fleste af de beføjelser og værktøjer, der er nødvendige for at opnå resultater med den
europæiske søjle for sociale rettigheder ligger i hænderne på de lokale, regionale og
nationale myndigheder, arbejdsmarkedsparterne og civilsamfundene.
Mens EU spiller en
afgørende rolle i støtten til medlemsstaterne, ligger ansvaret for gennemførelsen af søjlen — i
vid udstrækning — på forskellige regerings- og forvaltningsniveauer i medlemsstaterne.
Desuden spiller arbejdsmarkedsparterne på alle niveauer en afgørende rolle med hensyn til at
gennemføre søjlen i overensstemmelse med deres uafhængighed til at forhandle og indgå
aftaler
19
.
Respekten for de forskelligartede nationale arbejdsmarkedssystemer samt
arbejdsmarkedsparternes uafhængighed anerkendes udtrykkeligt i traktaten om Den
17
18
COM(2018)98 final.
Kommissionen understregede i sin meddelelse: "I den kommende flerårige finansielle ramme skal den
finansiering, der er til rådighed, bedre afspejle vore politiske prioriteter.
Rammen bør bygge på, hvad der
fungerer godt i dag, og samtidig foregribe morgendagens udfordringer. I overensstemmelse med
Romerklæringen skal budgettet muliggøre et sikkert og trygt Europa. Et velstående og bæredygtigt Europa. Et
socialt bevidst Europa.
Og et Europa, der står stærkere på den globale scene." Kommissionen understregede
også: "EU-budgettet vil skulle indfri de løfter, som Unionens ledere gav på det sociale topmøde i Göteborg. Det
betyder i praksis yderligere udvikling af Unionens sociale dimension, herunder gennem fuld gennemførelse af
den europæiske søjle for sociale rettigheder, støtte til de unge og til EU-borgernes mobilitet".
19
Et nyligt eksempel på arbejdsmarkedsparternes tiltag er den uafhængige rammeaftale om aktiv aldring og den
tværgenerationelle tilgang, som parterne blev enige om den 8. marts 2017. Et eksempel på en aftale mellem
arbejdsmarkedsparterne, som er blevet gennemført i EU-retten er Rådets direktiv (EU) 2018/131 af 23. januar
2018 om iværksættelse af den aftale, der er indgået mellem European Community Shipowners' Associations
(ECSA) og Det Europæiske Transportarbejderforbund (ETF) til ændring af direktiv 2009/13/EF i
overensstemmelse med ændringerne fra 2014 til konventionen om søfarendes arbejdsforhold af 2006 so.
9
kom (2018) 0130 (forslag) - MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET, RÅDET OG DET EUROPÆISKE ØKONOMISKE OG SOCIALE UDVALG Overvågning af gennemførelsen af den europæiske søjle for sociale rettigheder
1869268_0011.png
Europæiske Unions funktionsmåde (TEUF). I årenes løb har Kommissionen opfordret
medlemsstaterne til at lade arbejdsmarkedsparterne spille en større rolle inden for
beskæftigelsesområdet og det sociale område, da deres engagement er af afgørende betydning
for ejerskabet til reformer. Ikkestatslige organisationer (NGO'er) spiller ligeledes, især når de
leverer sociale tjenester, en afgørende rolle i forbindelse med mobilisering og opnåelse af
resultater med søjlen.
Ved at udtrykke væsentlige principper og rettigheder fungerer den europæiske søjle for
sociale rettigheder som en vejledning mod effektive resultater inden for det
beskæftigelsesmæssige og sociale område.
Der er ingen universalløsninger og søjlen viser
diversiteten af nationale situationer. Selv om medlemsstaterne ofte står over for fælles
udfordringer og har de samme problemer, er der stor forskel på de løsninger, de har brug for.
Dette skyldes store forskelle i deres nationale systemer, traditioner, udgangspunkter og
socioøkonomiske forhold.
Den nuværende økonomiske situation giver mulighed for at fremme inklusiv vækst,
modernisere en stærk social markedsøkonomi i EU og investere i mennesker i
overensstemmelse med den europæiske søjle for sociale rettigheder.
EU's økonomi er
fortsat i solid vækst
20
.
Der er blevet skabt mere end 9 millioner nye job siden starten af
efteråret 2014, da den nuværende Kommission startede sin embedsperiode
21
.
Arbejdsløsheden
falder støt og er på det laveste niveau siden 2008. Antallet af beskæftigede er på 236,3
millioner i EU, det højeste der nogensinde er blevet registreret. Der er dog stadig 18 millioner
arbejdsløse i EU, i en række medlemsstater er husstandsindkomsterne stadig under niveauet i
2008, og der er stadig mange sociale udfordringer, særlig i forbindelse med tempoet for og
omfanget af den igangværende udvikling – fra digitalisering til aldring. Der er stadig meget
store forskelle på situationerne blandt og i medlemsstaterne.
Prioriteterne vil nødvendigvis variere, og det europæiske semester er en mulighed for
medlemsstaterne for at gøre fremskridt med og rapportere om resultaterne med søjlen.
Landerapporterne, der for nylig blev offentliggjort i forbindelse med det europæiske semester
2018
22
skitserer arten og omfanget af udfordringerne på nationalt niveau mod bedre arbejds-
og levevilkår, mere retfærdige og mere velfungerede arbejdsmarkeder, forbedrede
uddannelsessystemer til at give borgerne passende og relevante færdigheder samt sociale
velfærdssystemer, som både er bæredygtige og tilstrækkelige. De nationale
reformprogrammer, som forventes fra medlemsstaterne i april, vil opstille fornyede prioriteter
og fremme konkrete tiltag på nationalt niveau. Disse programmer vil danne grundlag for de
landespecifikke henstillinger, som Kommissionen vil foreslå senere i foråret 2018.
Sideløbende hermed vil Kommissionen fortsat samarbejde med medlemsstaterne for at sikre,
20
Se Europa-Kommissionens økonomiske vinterprognose for 2018 på:
https://ec.europa.eu/info/business-economy-euro/economic-performance-and-forecasts/economic-
forecasts/winter-2018-economic-forecast_en
og kvartalsrapporten om den økonomiske og sociale udvikling:
http://ec.europa.eu/social/main.jsp?catId=738&langId=en&pubId=8063.
21
Størstedelen af disse nyskabte job kan betragtes som værende af "god kvalitet": 78 % af de nyskabte job siden
3. kvartal af 2014 er faste job og 88 % af dem er fuldtidsjob.
22
Meddelelse om vurdering af fremskridtene med strukturreformer, forebyggelse og korrektion af
makroøkonomiske ubalancer og resultater af de dybdegående undersøgelser (COM(2018) 120).
10
kom (2018) 0130 (forslag) - MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET, RÅDET OG DET EUROPÆISKE ØKONOMISKE OG SOCIALE UDVALG Overvågning af gennemførelsen af den europæiske søjle for sociale rettigheder
1869268_0012.png
at tilgængelige EU-midler anvendes hensigtsmæssigt til støtte for strukturreformer eller til
investering i mennesker i overensstemmelse med prioriteterne i landerapporterne og de
landespecifikke henstillinger.
5. Overvågning af gennemførelsen af direktivet
Det europæiske semester for politisk samordning er et passende værktøj til overvågning af
fremskridt på centrale områder, der er dækket af den europæiske søjle for sociale rettigheder.
Det europæiske semester er baseret på grundige analyser, som er tilpasset situationen i det
enkelte land: Det anerkender mangfoldigheden af udfordringerne og behovet for at prioritere
på baggrund af forskellige udgangspunkter og tilgængelige midler på tværs af landene. Det
europæiske semester er også måden at strukturere den kollektive indsats på over tid: Det
bygger på indgående dialog og detaljeret rapportering i løbet af året, som er gennemsigtig og
åben for alle aktører, og det anvendes især til at strukturere peer reviews og benchmarking
blandt medlemsstaterne. Ved at bygge på de fremskridt, der er opnået i de seneste år for at
styrke den sociale dimension inden for det europæiske semester, er Kommissionen begyndt at
finjustere eksisterende værktøjer og arbejdsmetoder for at afspejle den europæiske søjle for
sociale rettigheder, siden den blev proklameret. Dette kræver ikke grundlæggende ændringer
eller oprettelse af nye instrumenter eller yderligere administrative byrder for medlemsstaterne.
Det vil også være nødvendigt at foretage en mere tematisk opfølgning for at dække
dybden af de forskellige principper af søjlen og revidere effektiv opfølgning og
udbredelse på stedet.
Regelmæssige EU-publikationer – såsom den årlige fælles rapport om
beskæftigelsen og årsrapporten om beskæftigelse og social udvikling – anvendes til grundigt
at undersøge specifikke spørgsmål. EU-agenturer, der er aktive på området
23
, vil også få til
opgave at foretage grundig rapportering for de principper, der i højere grad falder inden for
deres
ansvarsområder.
Arbejdsmarkedsparterne
EU-niveau
og
civilsamfundsorganisationerne kan derimod beslutte i højere grad at fokusere på visse
principper af særlig interesse for dem.
Tre nye elementer vil blive tilføjet som en del af det europæiske semester for at hjælpe med at
overvåge gennemførelsen af den europæiske søjle af sociale rettigheder:
Integrering af prioriteterne i søjlen i det europæiske semester ved udvælgelse af emner til
detaljeret årlig rapportering: Der vil blive taget højde for de principper og rettigheder, der
er nedfældet i søjlen, igennem hele det europæiske semester ved overvågning,
sammenligning og vurdering af de opnåede fremskridt. Samtidig vil visse emner
vedrørende søjlen blive fremhævet for en detaljeret vurdering hvert år. Dette gælder især
for den årlige vækstundersøgelse (udarbejdet i november), der fastsætter økonomiske og
sociale prioriteter på EU-niveau, og landerapporterne (udarbejdet i februar/marts), som
danner grundlag for yderligere landespecifikke retningslinjer. Valget af emner foretages
23
Det Europæiske Center for Udvikling af Erhvervsuddannelse (Cedefop) Det Europæiske Institut til Forbedring
af Leve- og Arbejdsvilkårene (Eurofound) Det Europæiske Arbejdsmiljøagentur (EU-OSHA) Det Europæiske
Erhvervsuddannelsesinstitut (ETF)
11
kom (2018) 0130 (forslag) - MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET, RÅDET OG DET EUROPÆISKE ØKONOMISKE OG SOCIALE UDVALG Overvågning af gennemførelsen af den europæiske søjle for sociale rettigheder
1869268_0013.png
efter høring af alle aktører, navnlig de relevante udvalg der repræsenterer
medlemsstaterne.
Teknisk bistand, fremme af benchmarking og udveksling af god praksis: Det europæiske
semester tilbyder et forum for dialog med interessenter, hvor de kan udveksle og styrke
gensidig
læring
blandt
medlemsstaterne
med henblik på at støtte opadgående konvergens mod dem, der klarer sig bedst.
Organer,
der beskæftiger sig med beskæftigelse og socialpolitik under det europæiske semester, såsom
beskæftigelsesudvalget og Udvalget for Social Beskyttelse, arbejder allerede på benchmarking af
politisk konvergens.
I sin meddelelse om "Yderligere skridt hen imod fuldførelsen af
Europas Økonomiske og Monetære Union: en køreplan"
24
foreslog Kommissionen
endvidere, at igangværende arbejde i Rådet og i Eurogruppen om benchmarking af
politikker bør styrkes. Ud over den økonomiske støtte, der gives gennem de europæiske
struktur- og investeringsfonde, har Kommissionens Strukturreformtjeneste intensiveret sit
tilbud om skræddersyet støtte til institutionelle, administrative og politiske reformer
25
.
Vurdering og overvågning af præstationer ved hjælp af den nye sociale resultattavle:
Kommissionen præsenterede sammen med sit forslag til søjlen en ny social resultattavle.
Det er meningen, at resultattavlen sammen med de forskellige dimensioner i søjlen skal
være et led i vurderingen af medlemsstaternes præstationer inden for
beskæftigelsesområdet
og
det
sociale
område.
Den
blev
anvendt
første gang til at belyse og uddybe analysen i den fælles beskæftigelsesrapport 2018, og
indikatorerne blev anvendt til at understøtte analysen i landerapporterne 2018. Selv om de
ikke er udtømmende for drøftelserne om overvågning af søjlen, kaster de nyttigt lys over
den aktuelle situation og gør det muligt at foretage sammenligninger over tid og på tværs
af landene. Resultattavlen og dens statistiske fundament udvikles yderligere med støtte fra
medlemsstaterne.
24
25
COM(2017)821 final.
Siden 2015 har Strukturreformtjenesten gennemført tæt på 500 projekter om teknisk støtte. Eksempler på
sådanne projekter på det sociale område omfatter: (i) Støtte til gennemførelsen af en garanteret mindsteløn (ii)
Støtte til udarbejdelsen og gennemførelsen af integrationspolitikker for migranter og flygtninge (iii) Forbedring
af handicapvurderingssystemer og tjenesteydelser for mennesker med handicap (iv) Forbedring af udformningen
og gennemførelsen af aktive arbejdsmarkedspolitikker (v) Støtte til reformen af specialundervisningen
12
kom (2018) 0130 (forslag) - MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET, RÅDET OG DET EUROPÆISKE ØKONOMISKE OG SOCIALE UDVALG Overvågning af gennemførelsen af den europæiske søjle for sociale rettigheder
1869268_0014.png
Boks 2: EU's nye sociale resultattavle
26
tjener som referenceramme til
overvågning af fremskridt
mod et "socialt tredobbelt A"
muliggør
benchmarking
af positive resultater med hensyn til forbedring af
præstation
og
konvergens
giver, inden for visse områder, mulighed for at
sammenligne
EU's resultater med andre
internationale aktørers
resultater
spiller en afgørende rolle i oplysningen om arbejdet under det europæiske semester gennem
data
og kvantitative oplysninger
er blevet drøftet i
udvalgene,
som spiller en afgørende rolle i det europæiske semester, og blev
anvendt første gang i den
fælles beskæftigelsesrapport
2018. Det vil blive udviklet yderligere i
den fælles beskæftigelsesrapport 2019.
Den sociale resultattavle omfatter 35 sociale, uddannelsesmæssige og beskæftigelsesmæssige indikatorer
(herunder opdeling efter alder, køn og uddannelse) grupperet i 3 dimensioner og 12 områder.
Lige muligheder og adgang til arbejdsmarkedet
Uddannelse, færdigheder og livslang læring
Ligestilling på arbejdsmarkedet
Ulighed i indkomst
Risiko for fattigdom eller social udstødelse
Ungdom
Dynamiske arbejdsmarkeder og retfærdige arbejdsvilkår
Arbejdskraftstruktur
(beskæftigelsesgrad og
arbejdsløshedsprocent)
Arbejdsmarkedspolitikker
Indkomst og lønninger
Offentlig støtte, social beskyttelse og inklusion
6. Konklusion
I årtier har Den Europæiske Union været med til at skabe øget velstand og social
retfærdighed. Europa er i dag et af de mest attraktive steder at bo i verden. Den økonomiske
og sociale krise i det sidste årti har dog haft en vidtrækkende indvirkning på vores sociale
struktur, hvilket har stillet spørgsmålstegn ved essensen af vores sociale markedsøkonomi.
Europa har nu lagt krisen bag sig, og det er tid til at se fremad, til at tilpasse sig hastigheden
på de skiftende vilkår og tackle de bredere socioøkonomiske udfordringer, som Europa står
over for, for at forny og opretholde vores økonomiske og sociale modeller.
Ved at gøre det mere klart, hvad Europa står for, udtrykker den europæiske søjle for sociale
rettigheder det, som er af afgørende betydning for de sociale fremskridt til gavn for borgerne
og samfundene, og som baner vejen for yderligere tiltag.
De forpligtelser, som EU's ledere påtog sig på det sociale topmøde i Göteborg, er en del af en
bredere dagsorden med fokus på at opbygge fremtiden for EU og dens 27 medlemsstater. Det
er et fælles ansvar at skabe fremskridt med den europæiske søjle for sociale rettigheder og
26
For flere oplysninger om den sociale resultattavle:
https://composite-indicators.jrc.ec.europa.eu/social-scoreboard/#
13
kom (2018) 0130 (forslag) - MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET, RÅDET OG DET EUROPÆISKE ØKONOMISKE OG SOCIALE UDVALG Overvågning af gennemførelsen af den europæiske søjle for sociale rettigheder
gøre den en realitet for alle europæere. Regeringer, arbejdsmarkedsparter og ikkestatslige
organisationer, lokale, regionale og europæiske institutioner er klar til og fast besluttet på at
bidrage til hertil.
14