Europaudvalget 2018
KOM (2018) 0157
Offentligt
1874233_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 28.3.2018
COM(2018) 157 final
RAPPORT FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET
Rapport om anvendelsen af forordning (EU) nr. 211/2011 om borgerinitiativer
DA
DA
kom (2018) 0157 - Ingen titel
1874233_0002.png
Det europæiske borgerinitiativ er et instrument, som giver én million borgere mulighed for
at anmode Kommissionen om at fremsætte et forslag til EU-retsakt med henblik på
gennemførelse af traktaterne. Det er et redskab til at sætte dagsordenen og skabe
deltagelse i det demokratiske liv i EU. Reglerne om borgerinitiativet bygger på
bestemmelserne i Lissabontraktaten
1
og gennemføres ved forordningen om
borgerinitiativer, som har fundet anvendelse siden den 1. april 2012
2
. Siden da har
initiativtagere indsamlet ca. 9 mio. støttetilkendegivelser fra borgere over hele Den
Europæiske Union.
I henhold til artikel 22 i forordningen om borgerinitiativer skal Kommissionen hvert tredje
år aflægge rapport til Europa-Parlamentet og Rådet om forordningens anvendelse.
2015-2018:
VEJEN MOD ET REVIDERET BORGERINITIATIV
I Kommissionens første rapport, som blev vedtaget den 31. marts 2015, anføres en række
udfordringer i forbindelse med gennemførelsen af forordningen i den aktuelle form. De
rækker fra tekniske eller logistiske aspekter til spørgsmål af mere politisk karakter
3
.
Rapporten førte til et eftersyn af borgerinitiativet som instrument med henblik på at
indsamle synspunkter vedrørende forbedringen af dets gennemførelse. Processen
omfattede drøftelser med og bidrag fra centrale interessenter og samtalepartnere, herunder
EU's institutioner og rådgivende organer, medlemsstaterne, civilsamfundsorganisationer
og initiativtagere til borgerinitiativer. Borgerinitiativsdagene, der hvert år siden 2012 er
blevet afholdt af Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg og partnere i
civilsamfundet, har udgjort et forum for drøftelser og bidrag. Andre EU-institutioner
og -organer og forskellige interessenter har også foretaget deres egne vurderinger og
evalueringer af instrumentet. Bemærkes bør især Europa-Parlamentets beslutning af 28.
oktober 2015
4
, hvori der opfordres til en revision af forordningen.
På denne baggrund har Kommissionen den 13. september 2017 vedtaget et forslag til en
ny forordning om det europæiske borgerinitiativ
5
(i denne rapport herefter "forslaget").
Formålet med forslaget er at realisere borgerinitiativets fulde potentiale ved at gøre det
1
Artikel 11, stk. 4, i traktaten om Den Europæiske Union og artikel 24 i traktaten om Den Europæiske Unions
funktionsmåde.
2
Forordning (EU) nr. 211/2011 vedtaget af Europa-Parlamentet og Rådet i februar 2011. Denne forordning
suppleres af Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) nr. 1179/2011 af 17. november 2011 om
fastsættelse af tekniske specifikationer for onlineindsamlingssystemer.
3
4
5
Rapport om anvendelsen af forordning (EU) nr. 211/2011 om borgerinitiativer af 31. marts 2015.
Europa-Parlamentets beslutning af 28. oktober 2015 om det europæiske borgerinitiativ.
COM(2017) 482 af 13.9.2017.
kom (2018) 0157 - Ingen titel
1874233_0003.png
mere tilgængeligt, mindre byrdefuldt og lettere at bruge for initiativtagere og støtter.
Forslaget tager hensyn til de talrige bidrag, som er blevet indsamlet i løbet af de
foregående år, og de bemærkninger, der er modtaget i forbindelse med en offentlig høring
om revisionen, der blev afholdt i 2017. Bidragene og bemærkningerne opsummeres i et
arbejdsdokument fra Kommissionens tjenestegrene, der ledsager forslaget.
Arbejdsdokumentet indeholder også en redegørelse for de funktionelle problemer med
hensyn til det europæiske borgerinitiativ samt en analyse af mulighederne for
forbedringer
6
, som bygger på de undersøgelser, Kommissionen iværksatte i forbindelse
med revisionen af borgerinitiativet
7
.
Forslaget vedrører de vigtigste konstaterede mangler i forbindelse med gennemgangen:
borgernes vanskeligheder ved at foreslå juridisk antagelige initiativer – hvilket
fremgår af den relativt høje andel af afslag på registrering inden fasen for indsamling
af underskrifter (det var ikke muligt for Kommissionen at registrere 30 % af
anmodningerne om registrering, fordi de foreslåede initiativer faldt åbenbart uden for
Kommissionens beføjelser)
en for initiativtagerne kompleks og byrdefuld proces i forbindelse med indsamlingen
af støttetilkendegivelser – hvilket illustreres af den lave andel af vellykkede initiativer
(dvs. initiativer, som formår at opnå det krævede antal underskrifter inden for den
etårige indsamlingsperiode) – bl.a. i form af mangel på fleksibilitet i tidsplanen for
borgerinitiativer, forskellige datakrav til underskriverne fra medlemsstat til
medlemsstat og en kompleks proces for onlineindsamling af støttetilkendegivelser og
den forholdsvis begrænsede debat og virkning som borgerinitiativer samlet set har
medført indtil nu.
Kommissionen har allerede inden for de nuværende retlige rammer truffet forskellige
ikkelovgivningsmæssige foranstaltninger med henblik på praktiske forbedringer af
gennemførelsen af borgerinitiativet som instrument. Den har bl.a. stillet gratis
hostingservere til rådighed for initiativtagernes onlineindsamlingssystemer, styrket
rådgivningen og støtten til (potentielle) initiativtagere og kommunikationsaktiviteter og
forbedret brugervenligheden af den onlineindsamlingssoftware, som initiativtagerne kan
vælge at benytte. Hvor det har været hensigtsmæssigt, har den desuden besluttet at
registrere initiativer delvist.
6
7
Arbejdsdokumentet findes på den
særlige side for revisionen
på det europæiske borgerinitiativs websted.
Ud over en undersøgelse om forordningen om borgerinitiativer og brugen af IKT fra juni 2015 bestilte
Kommissionen tre andre undersøgelser om henholdsvis datakravene til underskrivere, om brugen af elektronisk
identifikation (eID) og om onlineindsamlingssystemer og tekniske specifikationer i henhold til forordning (EU)
nr. 211/2011 om borgerinitiativer og gennemførelsesforordning (EU) nr. 1179/2011. Undersøgelserne findes på
den
særlige side for revisionen på det europæiske borgerinitiativs websted.
2
kom (2018) 0157 - Ingen titel
1874233_0004.png
Det bemærkes især, at det bratte fald i andelen af registreringsanmodninger, som
Kommissionen har givet afslag på (kun 2 afslag ud af 17 foreslåede initiativer siden april
2015 sammenlignet med 20 ud af 51 i perioden april 2012 til marts 2015), også kan
tilskrives Kommissionens indførelse af en praksis med at tillade delvis registrering i
tilfælde, hvor der er grundlag for en sådan fremgangsmåde.
Disse ændringer har medført betydelige forbedringer, men er udelukkende af
ikkelovgivningsmæssig karakter. For at sikre at borgerinitiativet som instrument er helt
effektivt og fuldt tilgængeligt, er vedtagelsen af en ny forordning blevet udpeget som en
prioritet i den fælles erklæring om EU's lovgivningsmæssige prioriteter for 2018-2019,
som blev vedtaget af formændene for de tre institutioner den 14. december 2017.
Denne rapport er den anden af sin art og følger nøje den omfattende vurdering, der blev
foretaget forud for den foreslåede revision af den gældende forordning om
borgerinitiativer. Den bygger derfor på dette seneste arbejde og indeholder en yderligere
redegørelse for og faktiske oplysninger om gennemførelsen og funktionen af det
europæiske borgerinitiativ.
Det følgende afsnit indeholder en status over borgerinitiativsproceduren, bl.a. med en kort
analyse af de vigtigste problemer, interessenterne står over for i den forbindelse. Hvor det
er hensigtsmæssigt, henvises der til de forbedringer, som allerede er gennemført, eller som
Kommissionen foreslår i det nye forordningsforslag.
O
VERSIGT OVER INITIATIVER
Et borgerinitiativ forløber efter regler og procedurer, der er fastsat i forordningen. Et
initiativ skal iværksættes af en borgerkomité, og det registreres efterfølgende af
Kommissionen, under forudsætning af at det overholder betingelserne med hensyn til
antagelighed. Dette gælder navnlig spørgsmålet om, hvorvidt initiativet falder åbenbart
uden for Kommissionens beføjelser. Når dette er afklaret, kan indsamlingen af
støttetilkendegivelser påbegyndes. Hvis medlemsstaternes kompetente myndigheder ved
kontrollen af støttetilkendegivelserne bekræfter, at minimumsantallet af underskrivere er
nået, indgiver initiativtagerne deres initiativ til Kommissionen, som har en frist på tre
måneder til at svare. Denne fase omfatter også et møde med Kommissionen og en
offentlig høring i Europa-Parlamentet.
Siden den seneste rapport om anvendelsen af borgerinitiativet i marts 2015 har
Kommissionen modtaget 17 anmodninger om registreringer af forslag til borgerinitiativer,
hvoraf 15 blev accepteret og 2 fik afslag. Desuden blev to initiativer, der oprindelig havde
fået afslag på registrering i den foregående treårsperiode, registreret af Kommissionen
som følge af afgørelser fra Retten (se nedenfor).
3
kom (2018) 0157 - Ingen titel
1874233_0005.png
Nedenstående tabel giver et overblik over det samlede antal registrerede borgerinitiativer
og afslåede anmodninger om registreringer siden april 2012, hvor forordningen begyndte at
finde anvendelse.
4.2012 -3.2015
Initiativer
registreret i alt
Afslag på
registrering i alt
31
4.2015-3.2018
17
I alt siden 4.2012
48
22
20
2
G
ENNEMFØRELSE AF BORGERINITIATIVPROCEDUREN
Borgerkomitéen
En forudsætning for at kunne iværksætte et borgerinitiativ er oprettelsen af en
borgerkomité bestående af mindst syv EU-borgere, der skal være bosiddende i syv
forskellige medlemsstater og have en alder, der berettiger dem til at stemme ved valg til
Europa-Parlamentet. Der er ingen grænse for antallet af medlemmer i komitéen, men kun
de syv medlemmer registreres formelt af Kommissionen.
Statistikker over medlemmer af borgerkomitéer for initiativer, der er registreret siden
april 2015:
-
16
14
12
10
8
6
4
2
0
AT
BE
BG
CY
CZ
DE
DK
EE
EL
ES
FI
FR
HR
HU
IE
IT
LT
LU
LV
MT
NL
PL
PT
RO
SE
SI
SK
UK
Bopæl
Nationalitet
Borgerkomitémedlemmernes bopæl og nationalitet
-
Borgerkomitémedlemmernes alder (på tidspunktet for registreringen)
4
kom (2018) 0157 - Ingen titel
1874233_0006.png
Aldersfordeling
over 80
71-80
61-70
51-60
41-50
31-40
21-30
under 20
0
5
10
15
20
25
30
35
Registrering af initiativer
Inden de begynder at indsamle støttetilkendegivelser, skal initiativtagerne lade deres
initiativ registrere i Kommissionen, som i den forbindelse navnlig kontrollerer, at
borgerkomitéen opfylder ovennævnte krav. Kommissionen kontrollerer også, at
initiativforslaget ikke åbenbart falder uden for dens beføjelse til at fremsætte et forslag til
EU-retsakt med henblik på gennemførelsen af traktaterne, og at forslaget ikke er
utilstedeligt, uunderbygget eller af chikanøs karakter samt ikke er åbenbart i strid med
Unionens værdier.
Kommissionen har to måneder til at kontrollere, at betingelserne i artikel 4, stk. 2, i
forordningen om borgerinitiativer er opfyldt.
Det blev allerede fremhævet i den foregående rapport, at registreringsproceduren var en
udfordring for initiativtagerne, især med hensyn til omfanget af Kommissionens
beføjelser. Der er efterfølgende foretaget forbedringer på to niveauer. Siden 2015 har
kommissærkollegiet vedtaget afgørelserne om registrering af forslag til borgerinitiativer,
hvilket viser den betydning, som Kommissionen tillægger det europæiske borgerinitiativ
og prioriteten om at lytte til borgerne og deres bekymringer. Kommissionen har via
pressemeddelelser også øget registreringernes synlighed.
Derudover har Kommissionen indført en praksis med at registrere initiativer delvist.
Kommissionen har i de pågældende tilfælde vedtaget en afgørelse, hvori der fastsættes
betingelser for registreringen, herunder en præcisering af de elementer, som
Kommissionen har registreret, og det grundlag, som støttetilkendegivelser til et initiativ
kan indsamles på.
5
kom (2018) 0157 - Ingen titel
1874233_0007.png
Som følge heraf har kun to initiativforslag ikke opfyldt registreringskravene siden 2015,
og Kommissionen har således ikke kunnet registrere dem (det drejer sig om "Stop Brexit"
og "British friends - stay with us in EU").
Siden forordningen blev taget i anvendelse i 2012 har seks borgerkomitéer anlagt sag ved
Retten mod Kommissionen vedrørende dens afgørelser om afslag på registrering af deres
initiativforslag
8
. Der har fortsat kørt sager ved Retten i denne rapporteringsperiode, men
alle disse søgsmål vedrører afgørelser truffet i perioden 2012-2014.
Retten bekræftede i fire sager afgørelserne om afslag på registrering
9
. To af disse fire
domme fra Retten er blevet appelleret til Domstolen. Den 12. september 2017 afviste
Domstolen appellen i den første af disse sager og stadfæstede Rettens dom og
Kommissionens afgørelse om at afslå registreringen af initiativforslaget
10
.
I to andre sager har Kommissionen registreret initiativerne i overensstemmelse med
Rettens domme fra 2017
11
("Stop TTIP", "Minority SafePack"). Et annullationssøgsmål
blev derefter anlagt til prøvelse af Kommissionens afgørelse fra marts 2017 om at
registrere initiativforslaget "Minority SafePack"
12
.
Kommissionens forslag til en ny forordning sigter mod at forbedre
registreringsproceduren, herunder muligheden for (foreløbigt) at informere initiativtagerne
om, at deres initiativ falder uden for Kommissionens beføjelser. Forslaget præciserer også
betingelserne for delvis registrering af initiativer, dvs. tilfælde, hvor kun en del af
initiativet ikke åbenbart falder uden for Kommissionens beføjelse til at fremsætte et
forslag til EU-retsakt til gennemførelse af traktaterne.
Indsamlingen af støttetilkendegivelser
Det fastlægges i forordningen om borgerinitiativer, at retten til at støtte et borgerinitiativ
er forbeholdt unionsborgere, der har nået valgretsalderen for valg til Europa-Parlamentet.
Den er 18 år i hele EU med undtagelse af Østrig, hvor den er 16 år.
Initiativtagerne har maksimalt 12 måneder til at indsamle støttetilkendegivelser i
papirform eller online. De skal anvende formularer, der svarer til modellerne i bilag III til
forordningen.
8
9
Sag T-754/14, T-361/14, T-44/14, T-529/13, T-450/12, T-646/13.
Sag T-450/12, T 44/14, T 529/13, T 361/14.
Sag C-589/15 og C-420/16.
Sag T-646/13 og T-754/14.
Sag T-391/17.
10
11
12
6
kom (2018) 0157 - Ingen titel
1874233_0008.png
Med hensyn til indsamlingen af støttetilkendegivelser til det seneste initiativ, der har nået
tærsklen på en million, nemlig "Indfør et forbud mod glyphosat og beskyt mennesker og
miljø mod giftige pesticider", blev ca. 21 % indsamlet på papir og ca. 79 % online
13
.
Datakrav
Underskriverne skal opfylde kravene om forbindelse til en given medlemsstat i form af
nationalitet eller bopæl og meddele personoplysninger til de kompetente myndigheder i
medlemsstaterne med henblik på deres bekræftelse. Kravene hertil varierer fra den ene
medlemsstat til den anden.
Kommissionen kan på medlemsstaternes anmodning ændre de i bilag III fastlagte krav
med hensyn til underskrivernes data ved en delegeret retsakt. Efter den første ændring i
2013, som vedrørte seks medlemsstater, blev kravene for tre andre medlemsstater ændret
ved den anden ændring i 2015.
Disse forskelle i datakravene i forbindelse med borgernes støttetilkendegivelser har haft
en negativ indvirkning på borgerinitiativets effektivitet: bl.a. er nogle EU-borgere afskåret
fra at tilkendegive deres støtte; samtidig stilles der i nogle lande omfattende krav om
personoplysninger, eller også anses oplysningerne af borgerne for følsomme, således at
det afholder dem fra at tilkendegive deres støtte; derudover er der i øjeblikket op til 13
formularer i brug, hvori der anmodes om forskellige personoplysninger, således at
indsamlingen af støtte bliver yderst besværlig, især i papirform; osv.
Disse udestående problemstillinger er blevet prioriteret i Kommissionens forslag fra
september 2017 og beskrives udførligt i det ledsagende arbejdsdokument fra dennes
tjenestegrene.
Onlineindsamling
Onlineindsamlingen af støttetilkendegivelser fra underskrivere er en af styrkerne ved
instrumentet og ofte et uundværligt redskab for initiativtagerne. Indsamlingen kan
imidlertid også være en betydelig udfordring for initiativtagerne.
For at kunne indsamle støttetilkendegivelser online er de i øjeblikket nødt til at opbygge
deres eget system (med software og hostingserver) og få det attesteret af en kompetent
myndighed i den medlemsstat, hvor det er hensigten at lagre de indsamlede oplysninger.
De tekniske specifikationer for onlineindsamlingssystemer er fastlagt i Kommissionens
gennemførelsesforordning (EU) nr. 1179/2011 af 17. november 2011 med henblik på at
opfylde kravene i forordningen om borgerinitiativer (artikel 6).
Indsamlingssystemerne skal også have de nødvendige tekniske og sikkerhedsmæssige
egenskaber med henblik på at beskytte underskrivernes personoplysninger.
13
Tallene vedrørende indsamling af støttetilkendegivelser er kun tilgængelige for de indgivne initiativer,
eftersom det er de eneste officielle tal, der er tilgængelige for Kommissionen og medlemsstaterne.
7
kom (2018) 0157 - Ingen titel
1874233_0009.png
Kommissionen har ydet omfattende bistand i forbindelse med den del af borgerinitiativet,
der vedrører onlineindsamling. I overensstemmelse med forordningen stillede
Kommissionen i december 2011 en open source-software gratis til rådighed, som
initiativtagerne kan anvende med eller uden ændringer. De kan dog også frit anvende en
anden software efter eget valg.
Det har for initiativtagerne været en tilbagevendende udfordring at finde hostingservere til
installation af softwaren. Dette gælder både med hensyn til omkostninger og især med
hensyn til organisering, hvilket har medført forsinkelser i iværksættelsen af
onlineindsamlingerne. I 2012 besluttede Kommissionen at tilbyde initiativtagerne hosting
af deres onlineindsamlingssystemer på sine egne servere. Dette gør den gratis, også selv
om den ikke er forpligtet til det i henhold til den gældende forordning.
Den software, som Kommissionen har udviklet, indeholder en række funktioner til
indsamling af støttetilkendegivelser online, til sikker lagring af underskrivernes data og til
at eksportere dataene med henblik på deres efterfølgende indsendelse til de kompetente
nationale myndigheder i medlemsstaterne.
Softwaren er løbende blevet udbygget med henblik på opdatering og øget
brugervenlighed. Den giver mulighed for at indsamle støttetilkendegivelser ved hjælp af
mobile enheder som f.eks. smartphones eller tablets samt at oprette forbindelse til sociale
medier og websteder med henblik på kampagneformål. Der er blevet indarbejdet
yderligere forbedringer for personer med handicap
14
.
Siden april 2015 har tolv initiativer anvendt Kommissionens software, hvoraf ti også har
gjort brug af Kommissionens hostingtjeneste.
Der er ikke til dato rapporteret om anvendelse af "avanceret elektronisk signatur", jf.
forordningens artikel 5, stk. 2.
Tidsplanen for indsamling
Initiativtagerne har et år til at indsamle støttetilkendegivelserne fra den dato, Kommissionen
registrerer deres initiativ. De har i praksis ofte mindre end et år til indsamlingen på grund af
logistiske krav med hensyn til at iværksætte indsamlingen. Mange initiativtagere
påbegynder f.eks. ikke forberedelserne til indsamlingen, før de har fået bekræftet, at deres
initiativ vil blive registreret, selv om forordningen giver dem mulighed for at anmode den
kompetente myndighed i den relevante medlemsstat om at attestere deres
onlineindsamlingssystem, inden registreringen af det pågældende initiativ. Erfaringer viser,
14
Der blev i 2013 foretaget en undersøgelse med henblik på at finde elementer, der ikke fulgte bedste praksis for
tilgængelighed. I forbindelse med implementeringen af det nye brugeroplevelsesdesign i 2017 blev bedste
praksis for tilgængelighed inddraget i relation til applikationens front-end. Der arbejdes på yderligere
forbedringer af tilgængeligheden.
8
kom (2018) 0157 - Ingen titel
1874233_0010.png
at resultatet af indsamlingsprocessen også
kampagneorganiseringens niveau og kvalitet
15
.
i
betydelig
grad
påvirkes
af
Der blev af initiativtagerne til initiativet "Mor, Far og Børn" indgivet en klage til
Ombudsmanden vedrørende Kommissionens juridiske fortolkning af indsamlingsperioden
på 12 måneder. Ombudsmanden fandt, at Kommissionen i henhold til gældende
lovgivning med rette havde lagt til grund, at indsamlingen af støttetilkendegivelser
begynder på den dato, hvor initiativforslaget registreres
16
.
Med henblik på at løse ovennævnte problemer omfatter forslaget til en revideret forordning
om det europæiske borgerinitiativ en række forbedringer, herunder en mere fleksibel
tidsplan, navnlig muligheden for, at initiativtagerne kan vælge at lægge startdatoen for
indsamlingsperioden op til tre måneder efter registreringsdatoen, og at der stilles et
onlineindsamlingssystem til rådighed, som Kommissionen vil oprette og vedligeholde gratis
som et alternativ til individuelle systemer.
Kontrol af støttetilkendegivelser og indgivelse til Kommissionen
Når initiativtagerne har indsamlet det nødvendige antal støttetilkendegivelser (én million
samlet og over minimumstærskler i mindst syv medlemsstater), fremsendes de til de
kompetente nationale myndigheder, som har tre måneder til at kontrollere og attestere
antallet af gyldige støttetilkendegivelser.
Hvis det bekræftes, at der er opnået det nødvendige minimumsantal støttetilkendegivelser,
indgiver initiativtagerne deres initiativ til Kommissionen. Inden marts 2015 var der blevet
indgivet tre vellykkede initiativer til Kommission (som beskrevet i den foregående
rapport), og yderligere et initiativ, nemlig "Indfør et forbud mod glyphosat og beskyt
mennesker og miljø mod giftige pesticider", fulgte den 6. oktober 2017.
Myndighederne i alle medlemsstaterne er blevet anmodet om at kontrollere
støttetilkendegivelser til initiativet "Indfør et forbud mod glyphosat og beskyt mennesker
og miljø mod giftige pesticider". De kompetente myndigheders kontrol viste, at over 87 %
af de indsamlede støttetilkendegivelser var gyldige i forbindelse med dette initiativ. Kun
to myndigheders resultater lå på under 75 %.
Der blev gennemført kontrol ved hjælp af stikprøver i 12 medlemsstater (deriblandt to for
støttetilkendegivelser på papir og en for støttetilkendegivelser indsamlet online). Med
hensyn til gyldigheden af støttetilkendegivelserne kunne der ikke konstateres nogen
signifikante forskelle mellem de medlemsstater, der foretog stikprøver, og dem, der
kontrollerede alle støttetilkendegivelser.
15
Det bør hertil bemærkes, at det i forbindelse med initiativet "Indfør et forbud mod glyphosat og beskyt
mennesker og miljø mod giftige pesticider" lykkedes at indsamle det nødvendige antal støttetilkendegivelser i
løbet af kun ca. 5 måneder.
16
Afgørelse i sag 1086/2017/PMC.
9
kom (2018) 0157 - Ingen titel
1874233_0011.png
Det fjerde initiativ "Indfør et forbud mod glyphosat og beskyt mennesker og miljø mod
giftige pesticider" indsamlede 1 070 865 underskrifter
17
.
I Tyskland, Spanien og Italien formåede alle fire vellykkede borgerinitiativer at nå
tærsklen for støttetilkendegivelser.
Samlet (kumuleret) antal underskrifter pr. land for de fire vellykkede initiativer:
AT
132 923
DE
2 202 500
PL
285 857
BE
102 095
EL
89 243
PT
98 823*
BG
15 462
HU
97 026
RO
116 907*
HR
14 273
IE
23 822
SK
67 211*
CY
10 147
IT
1 450 862
SI
43 272
CZ
33 019*
LV
13 889
ES
322 429
DK
29 610*
LT
30 286
SE
33 831
EE
6 023*
LU
18 034
UK
147 376*
FI
32 100
MT
26 899
FR
220 463*
NL
98 403
*
Samlet antal støttetilkendegivelser, herunder fra attester, der blev modtaget efter datoen
for indgivelsen af det pågældende initiativ til Kommissionen
Bestemmelserne om kontrol af støttetilkendegivelser blev udformet med henblik på at
give medlemsstaterne en vis fleksibilitet, således at eksisterende procedurer for lignende
instrumenter på nationalt plan kunne anvendes og derved begrænse den administrative
byrde. Dette har ført til en situation, hvor omfanget af kontrolproceduren og de
oplysninger, som underskriverne skal oplyse, varierer medlemsstaterne imellem. Den
seneste undersøgelse om datakrav konkluderer imidlertid, at den nuværende tilgang til
kontrollen i forordningen er hensigtsmæssigt udformet sammenlignet med lignende
instrumenter på regionalt og nationalt niveau. Der er heller ikke indtil videre blevet
rapporteret om nævneværdige eksempler på snyd.
Det bør også bemærkes, at manglen på en tidsbegrænsning for indgivelsen af et vellykket
initiativ til Kommissionen kan skabe forvirring og usikkerhed hos de borgere, som har
tilkendegivet deres støtte. Dette gælder også for EU's institutioner med henblik på
opfølgningen på vellykkede initiativer. I Kommissionens forslag søges dette problem løst
ved at fastsætte en frist for indgivelsen af et initiativ.
Kommissionens behandling og opfølgning
I denne fase inviteres initiativtagerne til møde med Kommissionen, og der afholdes en
offentlig høring i Europa-Parlamentet. Denne tremåneders undersøgelsesfase munder ud i,
at Kommissionen vedtager en meddelelse, hvori den enten forklarer, hvorfor den træffer
foranstaltninger, eller hvorfor den undlader at gøre det (jf. forordningens artikel 10).
Med initiativet "Indfør et forbud mod glyphosat og beskyt mennesker og miljø mod
giftige pesticider" blev Europa-Kommissionen opfordret til "at
foreslå medlemsstaterne at
indføre et forbud mod glyphosat, reformere godkendelsesproceduren for pesticider og
17
Fordelingen
af
underskrivere
pr.
land
initiative/public/initiatives/successful/details/2017/000002.
kan
ses
på:
http://ec.europa.eu/citizens-
10
kom (2018) 0157 - Ingen titel
fastsætte obligatoriske EU-reduktionsmål for anvendelsen af pesticider".
Kommissionen
mødtes med repræsentanter for initiativtagerne den 23. oktober 2017, hvor den blev
repræsenteret af førstenæstformand Franz Timmermans og Vytenies Andriukaitis,
kommissær med ansvar for sundhed og fødevaresikkerhed. Den 20. november 2017 blev
der afholdt en offentlig høring i Europa-Parlamentet, hvor kommissær Andriukaitis
deltog.
Den 12. december 2017 vedtog Kommissionen en meddelelse om de foranstaltninger, den
agter at træffe. Kommissionen har ikke til hensigt at vedtage et forslag om at forbyde
glyphosatbaserede herbicider, da beslutningen om at forny godkendelsen af glyphosat for
fem år er både videnskabeligt og juridisk fuldt berettiget. Den vil dog senest i maj 2018
fremsætte et lovgivningsforslag, der navnlig vil have til hensigt at øge gennemsigtigheden
af de videnskabelige vurderinger og beslutningstagningen. Kommissionen vil også styrke
indsatsen for en kontinuerlig og målbar reduktion af de risici, som anvendelsen af
pesticider indebærer.
Følgende er en opdatering vedrørende de initiativer, der blev indgivet til Kommissionen
inden vedtagelsen af den foregående rapport om det europæiske borgerinitiativ den 31.
marts 2015.
Med initiativet "Stop vivisection" (som blev indgivet til Kommissionen den 3. marts
2015) blev Kommissionen opfordret til at "ophæve
direktiv 2010/63/EU om beskyttelse af
dyr, der anvendes til videnskabelige formål, og til at forelægge et nyt forslag, der afskaffer
dyreforsøg og i stedet gør det obligatorisk – inden for den biomedicinske og
toksikologiske forskning – at anvende data, der er direkte relevante for mennesker".
Der
blev afholdt et møde den 11. maj 2015. Kommissionen blev repræsenteret ved
næstformand Jyrki Katainen og højtstående embedsmænd fra de berørte tjenestegrene. Der
blev afholdt en offentlig høring i Europa-Parlamentet samme dag, og dér var eksterne
eksperter for første gang blevet inviteret til at tale. Kommissionen blev repræsenteret ved
næstformand Jyrki Katainen.
Kommissionen vedtog en meddelelse den 3. juni 2015, hvori den bebudede
foranstaltninger i fire retninger med henblik på: hurtigere fremskridt med hensyn til at
erstatte, begrænse og forfine anvendelsen af dyr gennem videndeling; udvikling,
validering og implementering af nye alternative metoder til dyreforsøg; sikring af
overholdelsen af principperne om at erstatte, begrænse og forfine samt tilpasning af den
relevante speciallovgivning; dialog med forskersamfundet.
Kommissionen afholdt en videnskabelig konference i Bruxelles den 6.-7. december 2016
for at gøre status over fremskridtene med de opfølgende foranstaltninger til initiativet og
diskutere, hvordan man kan udnytte de allernyeste fremskridt inden for biomedicin og
11
kom (2018) 0157 - Ingen titel
1874233_0013.png
anden forskning med henblik på udviklingen af videnskabeligt gyldige metoder, hvor der
ikke bruges dyr
18
.
Det bør også bemærkes, at initiativtagerne til borgerinitiativet "Stop vivisection" indgav
en klage til Ombudsmanden, som i sin efterfølgende afgørelse konkluderede, at der ikke
forelå administrative fejl eller forsømmelser fra Kommissionens side i forbindelse med
behandlingen af dette initiativ (april 2017)
19
.
Med hensyn til initiativet "One of us" fandt Kommissionen, at den nuværende
logivningsmæssige ramme var passende, og initiativtagerne har derfor efterfølgende
anlagt sag ved Retten med henblik på at få annulleret den meddelelse, Kommissionen
vedtog som svar på initiativet. Sagen verserer stadig for Retten
20
.
For så vidt angår initiativet "Rent vand og sanitet er en menneskeret! Drikkevand er et
offentligt gode, ikke en råvare!" er der blevet iværksat en række opfølgende
foranstaltninger siden vedtagelsen af Kommissionens meddelelse i marts 2014
21
. Særlig
vigtigt er initiativets bidrag til at fastholde "vand og sanitet" som et prioriteret område
inden for EU-udviklingsrammen for perioden efter 2015
22
og siden på listen over
bæredygtige udviklingsmål i FN's "2030-dagsordenen for bæredygtig udvikling"
23
.
Kommissionen har desuden den 1. februar 2018 vedtaget et forslag til et revideret
drikkevandsdirektiv
24
, der som svar på initiativet bl.a. indeholder en forpligtelse for
medlemsstaterne til at sikre sårbare og marginaliserede gruppers adgang til vand. Den
europæiske søjle for sociale rettigheder, som blev proklameret af Europa-Parlamentet,
Rådet og Kommissionen den 17. november 2017
25
omfatter ligeledes princippet om, at
alle har ret til adgang til basale tjenester af høj kvalitet, herunder vand og sanitet (princip
20 – Adgang til væsentlige tjenesteydelser).
I forslaget til revision af forordningen om borgerinitiativer har Kommissionen inkluderet
en række forbedringer, navnlig at den efter modtagelsen af et initiativ skal fremsende det
til Europa-Parlamentet, Rådet, Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg og
Regionsudvalget, at gøre den offentlige høring i Europa-Parlamentet mere inklusiv,
således at der sikres en mere afbalanceret repræsentation af alle interesserede parter, og at
18
Yderligere oplysninger om opfølgende foranstaltninger findes på den
særlige side
i registret over
borgerinitiativer.
19
20
21
22
23
24
25
Case 1609/2016/JAS.
Sag T-561/14.
Se den relevante
side om opfølgningen
i registret over borgerinitiativer.
Meddelelsen "Et værdigt liv for alle: fra vision til fælles handling" af 2. juni 2014, COM(2014) 335.
https://sustainabledevelopment.un.org/post2015/transformingourworld.
COM(2017) 753 af 1.2.2018.
https://ec.europa.eu/commission/sites/beta-political/files/social-summit-european-pillar-social-rights-
booklet_da.pdf
.
12
kom (2018) 0157 - Ingen titel
1874233_0014.png
udvide undersøgelsesfasen fra tre til fem måneder for at give mere tid til debat med
henblik på at understøtte Kommissionens svar.
Åbenhed – finansiering
I medfør af artikel 9 skal initiativtagerne oplyse alle finansieringskilder, hvor bidraget
overstiger 500 EUR om året pr. bidragyder. Disse oplysninger offentliggøres i registret
over borgerinitiativer.
Oversigt over bidrag for initiativer, der er registreret siden april 2015:
I
NGEN
FINANSIERINGSKILDER
S
AMLEDE
STØTTEBELØB
UNDER
10
S
AMLEDE
STØTTEBELØB OVER
000 EUR
10 000 EUR
7
Antal initiativer
8
2
Den anmeldte støtte og finansiering til "Indfør et forbud mod glyphosat og beskyt
mennesker og miljø mod giftige pesticider" beløber sig til 328 399 EUR, hvilket er det
højeste beløb til dato for et vellykket borgerinitiativ.
Støtte og oplysning
Kontaktpunkt:
I medfør af artikel 4, stk. 1, er der oprettet et kontaktpunkt, som befinder sig i Europe
Direct-kontaktcentret. Siden april 2015 har kontaktpunktet behandlet 257 anmodninger
om oplysninger fra borgerne.
13
kom (2018) 0157 - Ingen titel
1874233_0015.png
Når Europe Direct-kontaktcentret ikke kan svare umiddelbart, bliver spørgsmål sendt
videre til Kommissionen, f.eks. når det drejer sig om, hvorvidt et potentielt initiativ
overholder registreringskriterierne. Der gives uofficielle svar på sådanne henvendelser,
uden at det foregriber et eventuelt officielt svar fra Kommissionen, såfremt der
efterfølgende anmodes om registrering af et initiativ. Der er siden april 2015 blevet
videresendt 66 spørgsmål til Kommissionen.
Initiativtagerkonto:
Når et initiativ er blevet formelt registreret, besvarer Kommissionen initiativtagernes
spørgsmål direkte via deres særlige konto på det europæiske borgerinitiativs websted.
Spørgsmål besvares også løbende pr. e-mail og telefon.
IT support:
Kommissionen tilbyder support med hensyn til brugen af sin onlineindsamlingssoftware
og hostingen af onlineindsamlingssystemer på sine servere: næsten 300 anmodninger
inden for dette område er blevet behandlet de seneste tre år. Der er også blevet ydet støtte
ved hjælp af Joinup-platformen, som gør det muligt for interessenterne at få adgang til
oplysninger om den seneste udvikling.
Støtte til oversættelse:
14
kom (2018) 0157 - Ingen titel
1874233_0016.png
Oversættelsen af initiativerne er initiativtagernes ansvar, og det har fra begyndelsen været
en besværlig proces. Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg har siden 2015
bistået initiativtagerne med oversættelse, hvilket i betydelig grad har forbedret situationen.
Som Kommissionen har angivet i sit forslag til en ny forordning, agter den selv at
oversætte indholdet af initiativer, og den er allerede fra 2018 begyndt at stille disse
oversættelser til rådighed for initiativtagere.
Andet:
Et andet vigtigt nyt element i forslaget er oprettelsen af en onlinesamarbejdsplatform til at
understøtte udvekslingen af god praksis mellem borgerinitiativets praktiske brugere,
navnlig via et diskussionsforum og andre støtte- og uddannelsesværktøjer
og -mekanismer. Inden for rammerne af et pilotprojekt iværksat af Europa-Parlamentet er
Kommissionen allerede begyndt at etablere en sådan platform, som nu skal testes og
videreudvikles, indtil en fuldt udviklet version kan stilles til rådighed under den nye
forordning. Den første version af platformen forventes at blive tilgængelig i 2018.
Lanceringen af samarbejdsplatformen falder også sammen med starten på en mere generel
kommunikationskampagne om borgerinitiativet, som vil omfatte brugen af målrettede
værktøjer og produkter med henblik på at understøtte instrumentets synlighed,
markedsføring via sociale medier rettet mod den brede offentlighed og afholdelse af
arrangementer i medlemsstaterne med fokus på potentielle multiplikatorer.
K
ONKLUSION
Kommissionen har på baggrund af bidrag fra EU's institutioner og organer og
interessenterne foretaget en grundig vurdering af de resterende flaskehalse og søgt at løse
problemerne i sit forslag til en forordning af 13. september 2017. Revisionen vil betyde
omfattende forenklinger og forbedringer for borgere og initiativtagere i alle trin i et
europæisk borgerinitiativs livscyklus. Den vil bidrage til at opfylde borgerinitiativets fulde
potentiale som et instrument til at fremme debat og borgerdeltagelse på europæisk plan og
at bringe EU tættere på borgerne i overensstemmelse med Kommissionens 10. prioritet
("En Union med demokratiske forandringer").
Europa-Parlamentet og Rådet drøfter for øjeblikket forslaget, og de tre institutioner har i
deres fælles erklæring sat sig for at prioritere forslagets behandling i lovgivningsprocessen
for at sikre væsentlige fremskridt og om muligt resultater inden valget til Europa-
Parlamentet i 2019. Kommissionen opfordrer til, at forslaget vedtages inden udgangen af
2018, således at det kan træde i kraft i januar 2020 og derved så hurtigt som muligt kan
blive til gavn for demokratiet og borgerdeltagelsen i EU.
I mellemtiden fortsætter Kommissionen sit arbejde med at forbedre borgerinitiativets
funktion inden for de gældende retlige rammer. Første version af
onlinesamarbejdsplatformen vil blive lanceret i april 2018, og Kommissionen vil øge sine
15
kom (2018) 0157 - Ingen titel
kommunikations- og oplysningsaktiviteter om
kommunikationskampagne, som indledes i 2018.
borgerinitiativet
gennem
en
Kommissionen vil fortsætte med at følge behørigt op på vellykkede initiativer, og den vil
være åben med hensyn til årsagerne, hvis det ikke lader sig gøre, i overensstemmelse med
sine 10 politiske prioriteter. Kommissionen har forpligtet sig til opfølgende
foranstaltninger med hensyn til tre af de fire vellykkede initiativer, og den har bebudet
eller vedtaget lovgivningsforslag vedrørende to af dem.
De 9 mio. støttetilkendegivelser, der indtil nu er indsamlet af de forskellige initiativer,
viser, at det europæiske borgerinitiativ fremmer borgerdeltagelse på tværs af kontinentet
og bidrager til skabe paneuropæisk debat og engagement i EU's demokratiske liv. Ved at
involvere borgerne direkte og give dem mulighed for at give deres bud på løsninger i
spørgsmål, som betyder noget for dem, tilfører borgerinitiativet merværdi i EU's
lovgivningsproces og bidrager til at bringe borgerne tættere på Unionen.
16