Europaudvalget 2018
KOM (2018) 0168
Offentligt
1884854_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 21.3.2018
COM(2018) 168 final
2018/0078 (NLE)
Forslag til
RÅDETS AFGØRELSE
om bemyndigelse af Kommissionen til på Den Europæiske Unions vegne at godkende
den globale aftale om sikker, velordnet og regulær migration for så vidt angår
indvandringspolitik
DA
DA
kom (2018) 0168 - Ingen titel
1884854_0002.png
BEGRUNDELSE
Forslagets genstand
Dette forslag vedrører godkendelsen af den globale aftale om sikker, velordnet og regulær
migration (herefter "den globale aftale om migration") på Den Europæiske Unions vegne.
Den globale aftale om sikker, velordnet og regulær migration
Ifølge FN's Generalforsamlings resolution 72/244 af 24. december 2017 om retningslinjerne
for regeringskonferencens vedtagelse af en global aftale om sikker, velordnet og regulær
migration
1
skal der på en regeringskonference, der skal afholdes i Marokko den 10.-11.
december 2018, vedtages en global aftale om migration.
I en verden, hvor landene i høj grad er afhængige af hinanden, er det kun det internationale
samfund som helhed, der effektivt kan løfte migrationsudfordringen. Migration er et globalt
fænomen, som kræver globale løsninger baseret på principperne om solidaritet og fælles
ansvar.
I september 2016 vedtog FN's Generalforsamling New York-erklæringen om flygtninge og
migranter
2
, hvilket officielt indledte processen med at udarbejde en global aftale om
migration. New York-erklæringen udgør en milepæl i udviklingen af et globalt svar på
migration og tvangsfordrivelse. Det Europæiske Råd udtrykte tilfredshed med den i sine
konklusioner af 20. oktober 2016 om migration
3
.
EU har siden 2016 kontinuerligt vist sit stærke engagement i processen med at udarbejde en
global aftale om migration og fremsat EU-koordinerede erklæringer via EU-delegationerne i
hørings- og statusfasen. Denne fælles EU-tilgang mundede ud i et udkast til en global aftale
om migration, som i vid udstrækning afspejler EU-retten og EU's politikker samt EU's mål
om at fremme multilaterale løsninger på fælles problemer, navnlig inden for rammerne af FN.
I de senere år har EU udformet en overordnet langsigtet strategi for migration, som omfatter
alle aspekter heraf, lige fra at redde liv og tilbyde beskyttelse til dem, der har behov for det, til
at tage fat om de grundlæggende årsager til irregulær migration og tvangsfordrivelser og yde
støtte til tvangsfordrevne befolkningsgrupper rundt om i verden. Denne strategi bygger på
partnerskab og et tæt samarbejde med partnerlande og -organisationer såsom Den Afrikanske
Union, FN og FN's agenturer. Denne overordnede tilgang bør fremmes verden over.
I den europæiske konsensus om udvikling
4
, der blev vedtaget i 2017, anføres det, at EU og
dets medlemsstater aktivt vil støtte udformningen af FN's "Global Compacts on Migration and
Refugees", således som der opfordres til i New York-erklæringen fra 2016 om flygtninge og
migranter.
Med offentliggørelsen af første udkast til en global aftale om migration den 5. februar 2018
og det videreudviklede første udkast den 5. marts 2018 er processen gået ind i den afsluttende
forhandlingsfase, der fører op til en regeringskonference, der afholdes i december 2018 i
Marokko, hvor den globale aftale om migration skal vedtages.
Den planlagte dato for godkendelsen af den globale aftale om migration på EU's vegne er 10.
december 2018 i anledning af det indledende plenarmøde på regeringskonferencen.
1
2
3
4
http://www.un.org/en/ga/search/view_doc.asp?symbol=A/RES/72/244
http://www.unhcr.org/new-york-declaration-for-refugees-and-migrants.html
http://www.consilium.europa.eu/da/press/press-releases/2016/10/20/european-council-conclusions-
migration/pdf
Fælles erklæring fra Rådet og repræsentanterne for medlemsstaternes regeringer, forsamlet i Rådet,
Europa-Parlamentet og Kommissionen (EUT C 210 af 30.6.2017, s. 1).
DA
1
DA
kom (2018) 0168 - Ingen titel
1884854_0003.png
Retsgrundlag
I artikel 16 i TEU fastsættes det, at Rådet skal udøve politikformulerende og koordinerende
funktioner på de betingelser, der er fastsat i traktaterne, og at det skal træffe afgørelse med
kvalificeret flertal, medmindre andet er fastsat i traktaterne.
Hvad angår politikken for udviklingssamarbejde i medfør af artikel 208 i TEUF, skal Unionen
tage hensyn til målene for udviklingssamarbejdet i forbindelse med iværksættelse af
politikker, der kan påvirke udviklingslandene. Disse mål er i vid udstrækning fastsat i
Domstolens faste praksis, senest i sag C-377/12, Kommissionen mod Rådet
5
, hvor det
bemærkes, at migration, herunder bekæmpelse af ulovlig migration, er integreret i den
udviklingspolitik, der er defineret i den europæiske konsensus om udvikling. I den europæiske
konsensus om udvikling anføres det, at EU og dets medlemsstater aktivt vil støtte
udformningen af FN's "Global Compacts on Migration and Refugees", således som der
opfordres til i New York-erklæringen fra 2016 om flygtninge og migranter. I 2030-
dagsordenen for bæredygtig udvikling erkendes det, at migration er en multidimensionel
realitet af stor betydning for at sikre en bæredygtig udvikling i oprindelses-, transit- og
bestemmelseslandene.
I henhold til artikel 79, stk. 1, i TEUF skal Unionen udforme en fælles indvandringspolitik
med henblik på at sikre en effektiv styring af migrationsstrømme i alle faser, en retfærdig
behandling af tredjelandsstatsborgere, der opholder sig lovligt i medlemsstaterne, samt
forebyggelse og øget bekæmpelse af ulovlig indvandring og menneskehandel.
Med henblik herpå skal der vedtages foranstaltninger på følgende områder: betingelser for
indrejse og ophold samt standarder for medlemsstaternes udstedelse af langtidsvisa og
opholdstilladelser, bl.a. med henblik på familiesammenføring; definition af rettighederne for
tredjelandsstatsborgere, der opholder sig lovligt i en medlemsstat, herunder betingelserne for
fri bevægelighed og ophold i de øvrige medlemsstater; ulovlig indvandring og ulovligt
ophold, herunder udsendelse og repatriering af personer med ulovligt ophold; bekæmpelse af
menneskehandel, især handel med kvinder og børn.
Derudover kan der i medfør af artikel 79, stk. 4, i TEUF fastsættes foranstaltninger, der skal
fremme og støtte medlemsstaternes indsats med henblik på at fremme integration af
tredjelandsstatsborgere, der opholder sig lovligt på deres område, uden at der er tale om nogen
form for harmonisering af medlemsstaternes love og administrative bestemmelser.
Den globale aftale om migration indeholder en liste over fælles mål for en sikker, velordnet
og regulær migration.
Retsgrundlaget for den foreslåede retsakt er derfor artikel 16 i TEUF sammenholdt med
artikel 79 og artikel 209 i TEUF. I medfør af protokol nr. 21 og nr. 22 til TEU og til TEUF
deltager Irland, Det Forenede Kongerige og Danmark ikke i vedtagelsen af afgørelsen, der har
hjemmel i artikel 16 i TEU og artikel 79 i TEUF; det er nødvendigt med to særskilte
afgørelser for at godkende den globale aftale om migration på EU's vegne, den ene med
hjemmel i artikel 16 i TEU og artikel 79 i TEUF og den anden med hjemmel i artikel 16 i
TEU og artikel 209 i TEUF.
Andre forhold
Den globale aftale om migration skaber ikke og har ikke til formål at skabe nogen retlige
forpligtelser i henhold til national eller international ret.
5
Domstolens dom af 11.6.2014, sag C-377/12, Kommissionen mod Rådet, ECLI:EU:C:2014:1903.
DA
2
DA
kom (2018) 0168 - Ingen titel
For at sikre, at Rådets afgørelser om godkendelse af den globale aftale om migration sker på
et trin, hvor den politikformulerende funktion udøves i materielle spørgsmål, og at EU fortsat
er aktiv og påvirker godkendelsen af aftalen for at sikre, at slutteksten til den globale aftale
om migration er i overensstemmelse med EU-retten og EU's politik, fremsættes der
undtagelsesvis et forslag for at gøre det muligt for Rådet på forhånd at godkende den globale
aftale om migration.
Europa-Kommissionen vender tilbage til Rådet, hvis den globale aftale om migration, der
fremlægges på regeringskonferencen, i væsentlig grad afviger fra den tekst, der er knyttet til
denne afgørelse.
DA
3
DA
kom (2018) 0168 - Ingen titel
1884854_0005.png
2018/0078 (NLE)
Forslag til
RÅDETS AFGØRELSE
om bemyndigelse af Kommissionen til på Den Europæiske Unions vegne at godkende
den globale aftale om sikker, velordnet og regulær migration for så vidt angår
indvandringspolitik
RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR
under henvisning til traktaten om Den Europæiske Union, særlig artikel 16,
under henvisning til traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde, særlig artikel 79,
under henvisning til forslag fra Europa-Kommissionen, og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
I artikel 17, stk. 1, i traktaten om Den Europæiske Union fastsættes Kommissionens
beføjelser, herunder navnlig at Kommissionen varetager Unionens repræsentation
udadtil, bortset fra den fælles udenrigs- og sikkerhedspolitik og de øvrige tilfælde, der
er nævnt i traktaterne.
Artikel 221, stk. 1, i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde foreskriver,
at Unionens delegationer i tredjelande og ved internationale organisationer skal sikre
Unionens repræsentation.
I artikel 16 i traktaten om Den Europæiske Union fastsættes det, at Rådet skal udøve
politikformulerende og koordinerende funktioner på de betingelser, der er fastsat i
traktaterne. Rådet skal træffe afgørelse med kvalificeret flertal, medmindre andet er
fastsat i traktaterne.
I en verden, hvor landene i høj grad er afhængige af hinanden, er det kun det
internationale samfund som helhed, der effektivt kan løfte migrationsudfordringen.
Migration er et globalt fænomen, som kræver globale løsninger baseret på
principperne om solidaritet og fælles ansvar.
I september 2016 vedtog FN's Generalforsamling New York-erklæringen om
flygtninge og migranter
6
, hvilket officielt indledte processen med at udarbejde en
global aftale om sikker, velordnet og regulær migration ("den globale aftale om
migration"). New York-erklæringen udgør en milepæl i udviklingen af et globalt svar
på migration og tvangsfordrivelse. Det Europæiske Råd udtrykte tilfredshed med den i
sine konklusioner af 20. oktober 2016 om migration
7
.
Den globale aftale om migration skaber ikke og har ikke til formål at skabe nogen
retlige forpligtelser i henhold til national eller international ret.
(2)
(3)
(4)
(5)
(6)
6
7
http://www.unhcr.org/new-york-declaration-for-refugees-and-migrants.html
http://www.consilium.europa.eu/da/press/press-releases/2016/10/20/european-council-conclusions-
migration/pdf
DA
4
DA
kom (2018) 0168 - Ingen titel
1884854_0006.png
(7)
I den europæiske konsensus om udvikling
8
, der blev vedtaget i 2017, anføres det, at
EU og dets medlemsstater aktivt vil støtte udformningen af FN's "Global Compacts on
Migration and Refugees", således som der opfordres til i New York-erklæringen fra
2016 om flygtninge og migranter.
Den Europæiske Union har siden 2016 kontinuerligt vist sit stærke engagement i
processen med at udarbejde en global aftale om migration og har fremsat EU-
koordinerede erklæringer via EU-delegationerne i hørings- og statusfasen. Denne
fælles EU-tilgang mundede ud i et udkast til en global aftale om migration, som i vid
udstrækning afspejler EU-retten og Unionens politikker samt Den Europæiske Unions
mål om at fremme multilaterale løsninger på fælles problemer, navnlig inden for
rammerne af FN.
I de senere år har Den Europæiske Union udformet en overordnet langsigtet strategi
for migration, som omfatter alle aspekter heraf, lige fra at redde liv og tilbyde
beskyttelse til dem, der har behov herfor, til at tage fat om de grundlæggende årsager
til irregulær migration og tvangsfordrivelser samt yde støtte til tvangsfordrevne
befolkningsgrupper rundt om i verden. Denne strategi bygger på partnerskab og et tæt
samarbejde med partnerlande og -organisationer såsom Den Afrikanske Union, FN og
FN's agenturer. Denne overordnede tilgang bør fremmes verden over.
Med offentliggørelsen af første udkast til en global aftale om migration den 5. februar
2018 og det videreudviklede første udkast den 5. marts 2018 er processen gået ind i
den afsluttende forhandlingsfase, der fører op til regeringskonferencen, der afholdes i
Marokko den 10.-11. december 2018, hvor den globale aftale om migration skal
vedtages.
Den planlagte dato for godkendelsen af den globale aftale om migration på Unionens
vegne er 10. december 2018 i anledning af det indledende plenarmøde på
regeringskonferencen.
Det er i Unionens interesse at bidrage til et vellykket resultat af denne proces, og det er
meget vigtigt at fastholde én fælles EU-holdning for at sikre, at slutteksten til den
globale aftale om migration er i overensstemmelse med EU-retten og Unionens politik.
Der bør derfor gives bemyndigelse til at godkende den globale aftale om sikker,
velordnet og regulær migration med henblik på den regeringskonference, der skal
afholdes i december 2018.
I medfør af artikel 1 og 2 i protokol nr. 21 om Det Forenede Kongeriges og Irlands
stilling for så vidt angår området med frihed, sikkerhed og retfærdighed, der er knyttet
som bilag til traktaten om Den Europæiske Union og til traktaten om Den Europæiske
Unions funktionsmåde, og med forbehold af artikel 4 i samme protokol, deltager Det
Forenede Kongerige ikke i vedtagelsen af denne afgørelse, som ikke er bindende for
og ikke finder anvendelse i Det Forenede Kongerige.
I medfør af artikel 1 og 2 i protokol nr. 21 om Det Forenede Kongeriges og Irlands
stilling for så vidt angår området med frihed, sikkerhed og retfærdighed, der er knyttet
som bilag til traktaten om Den Europæiske Union og til traktaten om Den Europæiske
Unions funktionsmåde, og med forbehold af artikel 4 i samme protokol, deltager
Irland ikke i vedtagelsen af denne afgørelse, som ikke er bindende for og ikke finder
anvendelse i Irland.
Fælles erklæring fra Rådet og repræsentanterne for medlemsstaternes regeringer, forsamlet i Rådet,
Europa-Parlamentet og Kommissionen (EUT C 210 af 30.6.2017, s. 1).
(8)
(9)
(10)
(11)
(12)
(13)
(14)
(15)
8
DA
5
DA
kom (2018) 0168 - Ingen titel
(16)
I medfør af artikel 1 og 2 i protokol nr. 22 om Danmarks stilling, der er knyttet som
bilag til traktaten om Den Europæiske Union og til traktaten om Den Europæiske
Unions funktionsmåde, deltager Danmark ikke i vedtagelsen af denne forordning, som
ikke er bindende for og ikke finder anvendelse i Danmark
VEDTAGET DENNE AFGØRELSE:
Eneste artikel
Kommissionen bemyndiges på Unionens vegne til at godkende den globale aftale om sikker,
velordnet og regulær migration for så vidt angår indvandringspolitik i det videreudviklede
første udkast, der er knyttet til denne afgørelse, på regeringskonferencen i Marokko den 10.-
11. december 2018.
Europa-Kommissionen vender tilbage til Rådet, hvis den globale aftale om migration, der
fremlægges på regeringskonferencen i Marokko den 10.-11. december 2018, i væsentlig grad
afviger fra den tekst, der er knyttet til denne afgørelse.
Kommissionen og EU-delegationen holder regelmæssigt medlemsstaterne orienteret og sikrer
et passende tæt samarbejde.
Udfærdiget i Bruxelles, den
[…].
På Rådets vegne
Formand
DA
6
DA