Europaudvalget 2018-19 (1. samling)
KOM (2018) 0218
Offentligt
2021873_0001.png
Folketinget
Europaudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
26. februar 2019
Stats- og Menneskerets-
kontoret
Sagsbeh: Nanna Therkelsen
Sagsnr.: 2019-0032/06-0070
Dok.:
996123
Dato:
Kontor:
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1 til KOM (2018) 0218 (Forslag
til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om beskyttelse af personer, der
indberetter overtrædelser af EU-lovgivningen), som Folketingets Europaud-
valg har stillet til justitsministeren den 29. januar 2019. Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Søren Søndergaard (EL).
Søren Pape Poulsen
/
Anders Sparholt Jørgensen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
kom (2018) 0218 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om, hvorvidt de foreslåede regler i whistleblower-direktivet ikke vil omfatte politiske partier og foreninger, til justitsministeren, kopi til udenrigsministeren
Spørgsmål nr. 1 til KOM (2018) 0218 (Forslag til Europa-Parlamentets
og Rådets direktiv om beskyttelse af personer, der indberetter overtræ-
delser af EU-lovgivningen)
”Kan ministeren bekræfte, at de foreslåede regler i whistleblo-
wer-direktivet (KOM (2018) 0218) ikke vil omfatte politiske
partier og foreninger?
Svar:
Direktivet
som udkastet dertil ser ud på nuværende tidspunkt
foreslås at
finde anvendelse på overtrædelser af EU-lovgivningen inden for følgende
områder: Offentlige indkøb, finansielle tjenesteydelser og forebyggelse af
hvidvask af penge samt finansiering af terrorisme, produktsikkerhed, trans-
portsikkerhed, miljøbeskyttelse, strålebeskyttelse og nuklear sikkerhed, fø-
devare- og fodersikkerhed, dyresundhed og -velfærd, folkesundhed, forbru-
gerbeskyttelse og beskyttelse af privatlivets fred og personoplysninger samt
sikkerhed i forbindelse med netværks- og informationssystemer. Desuden
foreslås direktivet at finde anvendelse på overtrædelser til skade for EU’s
finansielle interesser samt overtrædelser relateret til det indre marked, her-
under overtrædelser af konkurrence- og statsstøtteregler og overtrædelser af
selskabsskatteregler, hvis formål er at opnå en skattefordel, som virker mod
formålet og hensigten med de relevante selskabsskatteretlige regler.
Direktivforslaget omfatter i dets nuværende ordlyd alle indberettende per-
soner, der arbejder i den private eller offentlige sektor, og som har opnået
information om overtrædelser af EU-lovgivningen inden for et af de omfat-
tede områder. De omfattede personer er i udkastet nærmere defineret som
arbejdstagere og selvstændige forstået i overensstemmelse med TEUF, her-
under tjenestemænd, aktionærer og personer, der tilhører ledelsesorganet
hos en virksomhed, herunder ikke-ledende medlemmer og frivillige samt
ulønnede og lønnede praktikanter, og personer, som arbejder under tilsyn og
ledelse af kontrahenter, underleverandører og leverandører. Desuden omfat-
ter direktivforslaget personer, der indberetter oplysninger opnået gennem et
arbejdsmæssigt forhold, der siden er bragt til ophør, samt personer, hvis ar-
bejdsmæssige forhold endnu ikke er påbegyndt i tilfælde, hvor oplysninger
om overtrædelse er erhvervet i løbet af ansættelsesprocessen eller andre før-
kontraktretlige forhandlinger.
2
kom (2018) 0218 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om, hvorvidt de foreslåede regler i whistleblower-direktivet ikke vil omfatte politiske partier og foreninger, til justitsministeren, kopi til udenrigsministeren
Ud fra det foreliggende udkast vil alle private virksomheder med mere end
50 ansatte være omfattet af forpligtelsen til at oprette interne indberetnings-
kanaler til deres ansatte, hvis den enkelte virksomhed er forpligtet til at op-
kræve moms og udøver virksomhed, der er omfattet af EU-lovgivningen in-
den for et af de omfattede områder. Tærsklen på mindst 50 ansatte gælder
dog ikke for virksomheder, der opererer i henhold til EU-lovgivningen ved-
rørende finansielle tjenesteydelser, forebyggelse af hvidvask og finansiering
af terrorisme.
Der gælder ikke særlige regler for, hvordan politiske partier og foreninger
skal organisere sig. I det omfang politiske partier og foreninger måtte være
organiseret som virksomheder med mere end 50 ansatte, der er forpligtet til
at opkræve moms, og som udøver virksomhed, der er omfattet af EU-lov-
givningen inden for et af de omfattede områder, vil et sådant parti eller en
sådan forening efter det foreliggende udkast være omfattet af forpligtelsen
til at oprette interne indberetningskanaler. Kun ansatte i politiske partier og
foreninger vil være omfattet af direktivets beskyttelse i forhold til indberet-
ninger vedrørende partiet eller foreningen. Medlemmer, der ikke er ansat af
partiet eller foreningen, vil omvendt ikke være omfattet af det foreliggende
forslag.
Direktivet er imidlertid stadig under forhandling, og dets indhold, herunder
direktivets anvendelsesområde, kan derfor fortsat nå at ændre sig. Når for-
handlingerne er afsluttet, vil direktivet skulle implementeres. Der vil i den
forbindelse skulle tages stilling til, hvordan direktivet skal gennemføres i
dansk ret. Det bemærkes i den forbindelse, at der er tale om et minimums-
harmoniseringsdirektiv, hvilket betyder, at whistleblowere som minimum
skal gives den beskyttelse, der følger af direktivet. Inden for de rammer vil
implementeringen af direktivet kunne tilpasses danske forhold.
3