Europaudvalget 2018-19 (1. samling)
KOM (2018) 0218
Offentligt
2021887_0001.png
Folketinget
Europaudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
26. februar 2019
Stats- og Menneskerets-
kontoret
Sagsbeh: Nanna Therkelsen
Sagsnr.: 2019-0032/06-0072
Dok.:
996134
Dato:
Kontor:
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 2 til KOM (2018) 0218 (Forslag
til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om beskyttelse af personer, der
indberetter overtrædelser af EU-lovgivningen), som Folketingets Europaud-
valg har stillet til justitsministeren den 29. januar 2019. Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Søren Søndergaard (EL).
Søren Pape Poulsen
/
Anders Sparholt Jørgensen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
kom (2018) 0218 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om Rådets juridiske tjeneste anbefaling af, at de foreslåede regler i whistleblower-direktivet bør udskilles i et selvstændigt forslag, hvis disse også skal gælde skatteområdet, til justitsministeren, kopi til udenrigsministeren
Spørgsmål nr. 2 til KOM (2018) 0218 (Forslag til Europa-Parlamentets
og Rådets direktiv om beskyttelse af personer, der indberetter overtræ-
delser af EU-lovgivningen)
”Hvad
er regeringens holdning til Rådets juridiske tjeneste an-
befaling af, at de foreslåede regler i whistleblower-direktivet
(KOM (2018) 0218) bør udskilles i et selvstændigt forslag,
hvis disse også skal gælde skatteområdet?”
Svar:
Under forhandlingerne om whistleblowerdirektivet har der været en række
tekniske drøftelser om direktivets retsgrundlag. Drøftelserne har bl.a. taget
udgangspunkt i en udtalelse fra Rådets Juridiske Tjeneste af 14. december
2018, hvor det anbefales at opsplitte direktivet, sådan at man bevarer et
”ho-
veddirektiv”
omfattende store dele af de sektorer, som
Kommissionen har
foreslået, at direktivet skal omfatte, mens følgende fire sektorer reguleres i
selvstændige retsakter: nuklear sikkerhed, konkurrence og statsstøtte, sel-
skabsskat og kontrol over international handel med skydevåben.
Rådets Juridiske Tjeneste argumenterer for at behandle de fire nævnte sek-
torer separat, idet regulering inden for disse sektorer vedtages efter andre
procedurer, end det er tilfældet for så vidt angår de resterende sektorer, som
er omfattet af forslaget. For så vidt angår regulering inden for det selskabs-
skatteretlige område har Rådets Juridiske Tjeneste anført, at sådan regule-
ring ikke kan vedtages med hjemmel i TEUF art. 114, der foreskriver an-
vendelse af den almindelige lovgivningsprocedure (der bl.a. kræver kvalifi-
ceret flertal i Rådet), men i stedet skal vedtages efter reglerne i TEUF art.
115, hvor der bl.a. er krav om enstemmighed i Rådet. Et krav om enstem-
mighed i Rådet vil alt andet lige gøre det vanskeligere at få vedtaget en
whistleblowerregulering, der omfatter det selskabsskatteretlige område.
Det er Kommissionens opfattelse, at det foreslåede hjemmelsgrundlag er til-
strækkeligt til at vedtage regulering inden for samtlige omfattede sektorer.
For så vidt angår det selskabsskatteretlige område har Kommissionen anført,
at direktivforslaget ikke indeholder fiskale bestemmelser, hverken substan-
tielt eller processuelt, hvorfor området kan omfattes af direktivet med hjem-
mel i TEUF art. 114 og dermed efter den almindelige lovgivningsprocedure
(der bl.a. kræver kvalificeret flertal i Rådet).
2
kom (2018) 0218 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om Rådets juridiske tjeneste anbefaling af, at de foreslåede regler i whistleblower-direktivet bør udskilles i et selvstændigt forslag, hvis disse også skal gælde skatteområdet, til justitsministeren, kopi til udenrigsministeren
Det rumænske formandskab følger overordnet Kommissionens tilgang og
har på den baggrund foreslået, at der vedtages et enkelt direktiv omfattende
så mange sektorområder som muligt under en samlet retsakt. Efter formand-
skabets forslag bevares områderne konkurrence og statsstøtte, selskabsskat
og nuklear sikkerhed i direktivforslagets materielle anvendelsesområde,
mens kontrol med international handel med skydevåben samt grænseover-
skridende trusler mod den offentlige sundhed ikke er omfattet. Der har indtil
videre ikke været indvendinger mod formandskabets forslag.
I lyset af aktualiteten af behovet for at få oplysninger om overtrædelser af
lovgivningen, herunder EU-lovgivningen på det selskabsskatteretlige om-
råde, frem i lyset så hurtigt som muligt, vil det umiddelbart være hensigts-
mæssigt, at området for selskabsskatteregler omfattes af det samlede direk-
tivforslag. Derfor støtter regeringen også op om formandskabets kompro-
misforslag.
3