Europaudvalget 2018
KOM (2018) 0236
Offentligt
1886557_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 26.4.2018
COM(2018) 236 final
MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET, RÅDET,
DET EUROPÆISKE ØKONOMISKE OG SOCIALE UDVALG OG
REGIONSUDVALGET
Bekæmpelse af desinformation på internettet: en europæisk tilgang
DA
DA
kom (2018) 0236 - Ingen titel
1886557_0002.png
1.
I
NDLEDNING
Det er en stor udfordring for Europa, at borgerne eksponeres for store mængder
desinformation, herunder vildledende eller direkte falsk information.
Vores åbne, demokratiske samfund er afhængige af offentlig debat, der giver
velinformerede borgere mulighed for at udtrykke deres holdninger i en fri og retfærdig
politisk proces. Medierne har traditionelt spillet en vigtig rolle som vagthund over for de
offentlige myndigheder, som de er med til at holde ansvarlige, og som leverandør af
information, der gør det muligt for borgerne at danne sig deres egen mening om
samfundsspørgsmål og aktivt og effektivt deltage i demokratiet. I Europa er de
traditionelle medier underlagt en bred vifte af regler om upartiskhed, pluralisme, kulturel
mangfoldighed, skadeligt indhold, reklame og sponsoreret indhold. I Den Europæiske
Union hviler demokratiet på eksistensen af frie og uafhængige medier
1
.
Internettet har ikke blot øget mængden og variationen af nyheder, der er tilgængelige for
borgerne, enormt, det har også markant ændret den måde, borgerne tilgår og involverer
sig i nyheder på. Især for den yngre generation er onlinemedierne nu blevet den primære
informationskilde. Den lette adgang til forskellig information af god kvalitet kan medføre
større deltagelse i den demokratiske proces og gøre den mere inkluderende.
Nye teknologier kan dog også, navnlig via de sociale medier, bruges til at udbrede
desinformation i stor skala og med en hidtil uset hastighed og målrettethed og dermed
skabe personlige informationssfærer, hvor den hurtige informationsspredning betyder, at
desinformationskampagner hurtigt vokser sig store.
Desinformation undergraver tilliden til institutioner såvel som til digitale og traditionelle
medier og skader demokratiet ved at hæmme borgernes evne til at træffe informerede
beslutninger. Desinformation støtter også ofte radikale og ekstremistiske idéer og
aktiviteter. Det svækker ytringsfriheden, som er en grundlæggende rettighed, der er
indarbejdet i Den Europæiske Unions charter om grundlæggende rettigheder (i det
følgende benævnt "chartret")
2
. Ytringsfriheden omfatter respekt for mediefrihed og
mediernes pluralisme såvel som borgernes ret til at have en mening og til at "modtage
eller meddele oplysninger eller tanker uden indblanding fra offentlig myndighed og uden
hensyn til landegrænser".
De statslige aktørers primære forpligtelse i relation til ytringsfrihed og mediefrihed er at
afstå fra indblanding og censur og sikre et miljø, der er gunstigt for en inklusiv og
pluralistisk offentlig debat. Generelt er lovligt indhold, om end det angiveligt er
skadeligt, beskyttet af ytringsfriheden og skal bekæmpes på en anderledes måde end
ulovligt indhold, som det kan være berettiget at fjerne. Som Den Europæiske
Menneskerettighedsdomstol har slået fast, er dette navnlig vigtigt i forbindelse med
afholdelse af valg
3
.
1
http://ec.europa.eu/information_society/newsroom/image/document/2016-50/2016-fundamental-
colloquium-conclusions_40602.pdf.
2
Jf. artikel 11 i chartret og artikel 6, stk. 1, i traktaten om Den Europæiske Union, der tillægger chartret
bindende værdi og fastslår, at det "har samme juridiske værdi som traktaterne".
3
Jf. Bowman v. The United Kingdom (141/1996/760/961) http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-58134.
1
kom (2018) 0236 - Ingen titel
1886557_0003.png
Desinformationskampagner på internettet i stort omfang bruges i vid udstrækning af en
række indenlandske og udenlandske aktører til at så mistillid og skabe spændinger i
samfundet, hvilket potentielt kan have alvorlige konsekvenser for vores sikkerhed.
Desuden kan desinformationskampagner, der føres af tredjelande, udgøre en del af de
nye hybride trusler mod den interne sikkerhed, herunder i forbindelse med afholdelse af
valg, og særligt i kombination med cyberangreb. F.eks. identificeres
informationskrigsførelse eksplicit i den russiske militærdoktrin som et af militærets
primære indsatsområder
4
.
Spredningen af desinformation påvirker også den politiske beslutningsproces, fordi den
forvrænger den offentlige mening. Både indenlandske og udenlandske aktører kan bruge
desinformation til at manipulere politik og den samfundsmæssige debat og adfærd på
områder som klimaforandringer, migration, sikkerhed, sundhed
5
og økonomi.
Desinformation kan også mindske tilliden til forskning og empirisk evidens.
I 2014 placerede Det Verdensøkonomiske Forum hurtig spredning af misinformation på
internettet på top 10-listen over tendenser i de moderne samfund
6
.
I 2016 var de sociale mediers RSS-feed og søgemaskiner samlet set hovedkilden til
onlinenyheder for 57 % af brugerne i EU
7
. For de unges vedkommende angiver en
tredjedel af de 18-24-årige, at de sociale medier er deres primære nyhedskilde
8
.
80 % af europæerne er stødt på informationer, som de mener, var falske eller vildledende
adskillige gange på en måned eller mere. 85 % af respondenterne mener, at falske
nyheder er et problem i deres land
9
.
De onlineplatforme, der distribuerer indhold, navnlig de sociale medier,
videodelingstjenester og søgemaskiner, spiller en vigtig rolle i spredningen og
forstærkningen af desinformation på internettet. Disse platforme har indtil nu ikke sat
tilstrækkeligt hårdt ind over for dette problem og har ikke kunnet tage hånd om den
udfordring, som desinformation og manipulerende brug af platformenes infrastruktur
udgør. Nogle af disse platforme har truffet begrænsede foranstaltninger til at bremse
spredningen af desinformation, men kun i få lande og kun med konsekvenser for få
brugere. Derudover hersker der alvorlig tvivl om, hvorvidt platformene i tilstrækkelig
grad beskytter deres brugere mod tredjeparts uautoriserede brug af deres
personoplysninger. Et eksempel herpå er de seneste afsløringer af, hvordan millioner af
europæiske brugeres personoplysninger er trukket ud af Facebook og udnyttet af
Cambridge
Analytica
i
en
valgkontekst.
Sagen
undersøges
nu
af
datatilsynsmyndighederne.
4
5
https://www.rusemb.org.uk/press/2029.
Hvad angår modstanden mod vaccination, foreslår Kommissionen en henstilling fra Rådet, der omfatter
specifikke foranstaltninger vedrørende overvågning og bekæmpelse af desinformation på dette område,
jf. COM(2018) 245/2.
6
http://reports.weforum.org/outlook-14/top-ten-trends-category-page/10-the-rapid-spread-of-
misinformation-online/.
7
https://ec.europa.eu/digital-single-market/en/news/eurobarometer-internet-users-preferences-accessing-
content-online.
8
Digital News Report 2017,
Reuters Institute,
https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/risj-review/2017-
digital-news-report-now-available.
9
http://ec.europa.eu/commfrontoffice/publicopinion/index.cfm/survey/getsurveydetail/instruments/flash/
surveyky/ 2183.
2
kom (2018) 0236 - Ingen titel
1886557_0004.png
Stigningen i desinformation og truslens alvor har resulteret i en voksende bevidsthed og
bekymring i civilsamfundet, såvel i EU-medlemsstaterne som internationalt. I marts 2015
opfordrede Det Europæiske Råd den højtstående repræsentant til at udarbejde en
handlingsplan for, hvordan Ruslands igangværende desinformationskampagner
10
kunne
imødegås, hvilket resulterede i oprettelsen af East StratCom-taskforcen, der i
overensstemmelse med planen har været fuldt operativ siden september 2015. I juni 2017
vedtog Europa-Parlamentet en beslutning, hvori den opfordrede Kommissionen til "at
foretage en dybtgående analyse af den aktuelle situation og de retlige rammer vedrørende
falske nyheder og undersøge muligheden for et lovgivningsmæssigt indgreb for at
begrænse formidlingen og udbredelsen af fejlagtigt indhold"
11
. I marts 2018 erklærede
Det Europæiske Råd, at "sociale netværk og digitale platforme skal garantere en
gennemsigtig praksis og fuld beskyttelse af borgeres privatliv og personoplysninger"
12
. I
den fælles erklæring om ytringsfrihed og falske nyheder, desinformation og propaganda,
der blev vedtaget i 2017 af særlige rapportører udpeget af internationale organisationer
13
,
fastslås det, at de internationale menneskerettighedsstandarder i mere målrettet grad skal
anvendes på dette fænomen.
Adskillige medlemsstater er i øjeblikket i gang med at undersøge muligheden for at
træffe foranstaltninger, der kan støtte valgprocessers integritet og beskytte denne mod
desinformation og sikre, at der er åbenhed om politisk reklame på internettet
14
.
Det står imidlertid klart, at mens beskyttelse af valgprocessen primært ligger inden for
medlemsstaternes kompetence, gør den grænseoverskridende dimension af fænomenet
desinformation det nødvendigt at anvende en europæisk tilgang for at sikre en effektiv og
koordineret indsats og for at beskytte EU, dets borgere, dets politik og dets institutioner.
Denne meddelelse er udarbejdet under hensyntagen til de omfattende høringer, der er
foretaget blandt borgere og andre interesseparter. I slutningen af 2017 nedsatte
Kommissionen en ekspertgruppe på højt niveau med henblik på rådgivning om dette
område. Gruppen fremlagde sin rapport den 12. marts 2018
15
. Kommissionen iværksatte
også en bred offentlig høringsproces bestående af onlinespørgeskemaer, der blev besvaret
af 2 986 respondenter
16
, strukturerede dialoger med relevante interesseparter
17
og en
Eurobarometerundersøgelse, der dækkede alle 28 medlemsstater
18
.
10
11
http://www.consilium.europa.eu/da/press/press-releases/2015/03/20/conclusions-european-council/.
http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?pubRef=-//EP//NONSGML+TA+P8-TA-2017-
0272+0+DOC+PDF+V0//DA.
12
http://www.consilium.europa.eu/da/press/press-releases/2018/03/23/european-council-conclusions-22-
march-2018/.
13
Den fælles erklæring om ytringsfrihed og falske nyheder, desinformation og propaganda (Joint
Declaration on Freedom of Expression and "Fake News", Disinformation and Propaganda),
http://www.osce.org/fom/302796?download=true.
14
Nogle medlemsstater har vedtaget
eller har til hensigt at vedtage
foranstaltninger vedrørende politisk
reklame. Disse omfatter f.eks. det nye franske udkast til lov om falsk information og ikke-bindende
retningslinjer foreslået af den italienske lovgivende myndighed.
15
https://ec.europa.eu/digital-single-market/en/news/final-report-high-level-expert-group-fake-news-and-
online-disinformation.
16
https://ec.europa.eu/digital-single-market/en/news/summary-report-public-consultation-fake-news-and-
online-disinformation.
17
https://ec.europa.eu/epsc/events/high-level-hearing-preserving-democracy-digital-age_en
og
https://ec.europa.eu/digital-single-market/en/fake-news.
18
http://ec.europa.eu/commfrontoffice/publicopinion/index.cfm/survey/getsurveydetail/instruments/flash/
surveyky/2183.
3
kom (2018) 0236 - Ingen titel
1886557_0005.png
Meddelelsen beskriver Kommissionens holdninger til de udfordringer, der er forbundet
med desinformation på internettet, og fastsætter de overordnede principper og
målsætninger, der bør ligge til grund for tiltag vedrørende offentlig oplysning om og
bekæmpelse af desinformation, samt de specifikke foranstaltninger, som Kommissionen
har til hensigt at træffe i den henseende.
2.
O
MFANGET AF OG ÅRSAGERNE TIL DESINFORMATION
2.1. Omfang
Ved desinformation forstås oplysninger, der er verificeret som falske eller vildledende,
som er fabrikeret, fremlagt og udbredt med henblik på økonomisk gevinst eller for
bevidst at føre offentligheden bag lyset, og som kan være til skade for offentligheden.
Begrebet "til skade for offentligheden" indbefatter trusler mod den demokratiske
politiske proces og den politiske beslutningsproces samt offentlige goder såsom
beskyttelsen af EU-borgernes sundhed, miljøet og sikkerheden. Desinformation omfatter
imidlertid ikke fejlagtig rapportering, satire og parodi, eller nyheder og kommentarer, der
helt tydeligt er partiske. Denne meddelelse berører ikke gældende EU-regler eller
nationale regler om de spørgsmål, der diskuteres, herunder desinformation, der
indeholder ulovligt indhold
19
. Meddelelsen berører ligeledes ikke igangværende tiltag
vedrørende ulovligt indhold, herunder terrorrelateret onlineindhold eller materiale
vedrørende seksuelt misbrug af børn.
83 % af europæerne mener, at falske nyheder generelt er et problem for demokratiet,
enten "helt sikkert" (45 %) eller "i nogen grad" (38 %)
20
.
Deltagerne i en offentlig høring gennemført af Kommissionen mente desuden, at de to
områder, hvor det er mest sandsynligt, at bevidst desinformation er til skade for
offentligheden, er valg og immigrationspolitik. Dernæst kommer områder som sundhed,
miljø og sikkerhedspolitik
21
.
2.2. Kontekst og hovedårsager til desinformation
Den hastige udbredelse af desinformation har indbyrdes forbundne økonomiske,
teknologiske, politiske og ideologiske årsager.
For det første er spredningen af desinformation et symptom på et større fænomen, der
berører samfund under hastig udvikling. Økonomisk usikkerhed, voksende ekstremisme
og kulturelle forandringer skaber bekymring og giver grobund for
desinformationskampagner, der nærer sociale spændinger, polarisering og mistillid.
Organisationer og agenturer med stor indflydelse (det være sig virksomheder, stater eller
ikke-statslige organisationer, der har en interesse i den politiske debat og politikdebatten,
herunder kilder uden for EU) kan ty til desinformation med det formål at manipulere den
politiske debat og samfundsdebatten. Desinformation har forskellige konsekvenser fra
samfund til samfund alt afhængig af det generelle uddannelsesniveau, den demokratiske
19
Kommissionens henstilling af 1. marts 2018 om foranstaltninger til effektiv bekæmpelse af ulovligt
indhold på nettet (C(2018) 1177 final),
https://ec.europa.eu/digital-single-market/en/news/commission-
recommendation-measures-effectively-tackle-illegal-content-online.
20
https://ec.europa.eu/digital-single-market/en/news/first-findings-eurobarometer-fake-news-and-online-
disinformation.
21
https://ec.europa.eu/digital-single-market/en/news/summary-report-public-consultation-fake-news-and-
online-disinformation.
4
kom (2018) 0236 - Ingen titel
1886557_0006.png
kultur, tilliden til institutionerne, valgsystemets grad af inklusion, hvilken rolle penge
spiller i den politiske proces samt den sociale og økonomiske ulighed.
På længere sigt vil bekæmpelsen af desinformation kun være effektiv, hvis den ledsages
af klar politisk vilje til at styrke den kollektive modstandskraft til støtte for vores
demokratiske struktur og europæiske værdier.
For det andet finder spredningen af desinformation sted i en kontekst, hvor
mediesektoren gennemgår enorme forandringer. Fremkomsten af platforme, der er aktive
i mediesektoren, har påvirket journalister og professionelle nyhedsmedier dybt, og de
forsøger generelt stadig at tilpasse deres forretningsmodel til de nye tider og finde nye
måder at tjene penge på indhold på. Derudover har nogle platforme påtaget sig
funktioner, der traditionelt er blevet forbundet med medierne, og bevæger sig dermed ind
på nyhedsområdet som indholdsaggregatorer og distributører uden nødvendigvis at
antage de redaktionelle rammer og kompetencer, som nyhedsmedierne har. Deres
økonomiske incitamenter betyder, at de erobrer en stor brugerbase ved at udnytte
netværkseffekten og maksimerer den tid, brugerne bruger på deres tjenester ved at
prioritere mængden af information frem for kvaliteten heraf, uanset konsekvenserne.
Mellem 2010 og 2014 faldt nyhedsforlagenes samlede indtægter fra trykte udgivelser
med 13,45 mia. EUR, mens indtægterne fra digitale tjenester steg med 3,98 mia. EUR:
det svarer til et tab i nettoindtægterne på 9,47 mia. EUR (-13 %)
22
. Dertil kommer, at
nyhedsforlagene beretter, at den aktuelle krise i industrien allerede har ført til lukning
eller reduktion af redaktioner
23
.
For det tredje manipuleres teknologierne bag sociale netværk til at sprede desinformation
gennem en række fortløbende trin: i) fabrikation ii) forstærkelse gennem de sociale
medier og andre onlinemedier og iii) udbredelse ved brugernes hjælp.
i) Fabrikation af desinformation
Desinformation er et magtfuldt og billigt
og ofte økonomisk lukrativt
middel til
indflydelse. Til dato omhandler de mest kendte tilfælde en række artikler, som nogle
gange også har været ledsaget af autentiske billeder eller lydoptagelser, der er taget ud af
kontekst. Der er imidlertid nu nye, økonomisk overkommelige og let anvendelige
teknologier til rådighed, hvormed man kan fabrikere falske billeder og falsk lyd (såkaldte
"deep fake"-videoer og -billeder), og som tilbyder et mere potent middel til manipulation
af den offentlige mening.
ii) Forstærkelse gennem de sociale medier og andre onlinemedier
En bred vifte af faktorer skaber grobund for spredningen af desinformation på internettet.
Mekanismerne bag den hastige udbredelse af desinformation er:
algoritmebaserede: De kriterier, som algoritmer anvender til at prioritere
visningen af information, styres af platformens forretningsmodel og den måde,
denne fremmer skræddersyet og sensationelt indhold, som normalt tiltrækker
størst opmærksomhed, og hvor sandsynligheden for, at det deles blandt
22
23
http://ec.europa.eu/newsroom/dae/document.cfm?doc_id=17211.
https://ec.europa.eu/digital-single-market/en/news/public-consultation-role-publishers-copyright-value-
chain-and-panorama-exception.
5
kom (2018) 0236 - Ingen titel
1886557_0007.png
brugerne, derfor er størst. Algoritmer øger således indirekte polariseringen og
styrker konsekvenserne af desinformation, fordi de fremmer udvekslingen af
skræddersyet indhold blandt brugere, der ligner hinanden.
reklamebaserede: Den reklamemodel, der anvendes i den digitale verden i dag,
er ofte baseret på antallet af klik, der favoriserer sensationelt og populært
indhold. Denne model er afhængig af reklamenetværk, som drives af bureauer,
der sikrer, at placeringen af reklamer foregår i realtid på baggrund af algoritmer.
Dette fremmer placeringen af reklamer på hjemmesider, som offentliggør
sensationelt indhold, der appellerer til brugernes følelser, herunder
desinformation.
understøttet af teknologi: Internetteknologier såsom automatiserede tjenester
(benævnes "bots") forstærker spredningen af desinformation på kunstig vis.
Disse mekanismer kan fremmes yderligere ved hjælp af simulerede profiler
(falske konti), som ikke tilhører en egentlig bruger, sommetider organiseret i
massiv målestok (benævnes "troll-fabrikker").
iii) Udbredelse ved brugernes hjælp
Brugerne spiller også selv en rolle i udbredelsen af desinformation, der har tendens til at
spredes hurtigere på de sociale medier, fordi brugerne er tilbøjelige til at udveksle
indhold uden at have verificeret det først. Den konstant stigende mængde indhold og den
hastighed, hvormed det spredes på internettet, øger risikoen for, at desinformation
udveksles ukritisk.
Selv om de mest populære nyhedssider har en højere gennemsnitlig månedlig
rækkevidde, spredes falske nyheder meget hurtigere, fordi de går viralt. I Frankrig nåede
en enkelt kanal for falske nyheder op på et antal interaktioner på gennemsnitligt
11 millioner om måneden
hvilket er fem gange så mange som mere etablerede
nyhedsvaremærker
24
.
Deltagerne i den offentlige høring mente, at desinformation spredes nemmere ved hjælp
af onlinemedier, fordi de appellerer til læsernes følelser (88 %), kan påvirke den
offentlige debat (84 %) og er fabrikeret med det formål at skabe indtægter (65 %)
25
.
3.
E
N EUROPÆISK TILGANG TIL BEKÆMPELSE AF DESINFORMATION PÅ INTERNETTET
Som følge af spørgsmålets kompleksitet og den hurtige udvikling af det digitale miljø
mener Kommissionen, at den politiske løsning bør spænde vidt og omfatte en løbende
vurdering af fænomenet desinformation med henblik på at tilpasse de politiske
målsætninger i takt med udviklingen.
Det kan ikke forventes, at man ved hjælp af én enkelt løsning kan tage hånd om alle
udfordringerne ved desinformation. Samtidig står det klart, at der skal gøres noget.
24
Measuring the reach of "fake news" and online disinformation in Europe,
Reuters Institute,
https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/our-research/measuring-reach-fake-news-and-online-
disinformation-europe.
25
https://ec.europa.eu/digital-single-market/en/news/summary-report-public-consultation-fake-news-and-
online-disinformation.
6
kom (2018) 0236 - Ingen titel
1886557_0008.png
Kommissionen mener, at følgende overordnede principper og målsætninger bør danne
grundlaget for bekæmpelse af desinformation:
For det første bør der skabes større gennemsigtighed omkring informationers
oprindelse og den måde, hvorpå information produceres, sponsoreres, udbredes
og målrettes, så borgerne får bedre mulighed for at vurdere det indhold, de tilgår
på internettet, og afsløre potentielle forsøg på at manipulere meningsdannelsen.
For det andet bør mangfoldigheden af information fremmes med henblik på at
gøre det muligt for borgerne at træffe informerede beslutninger baseret på kritisk
tænkning, f.eks. gennem støtte til journalistik af høj kvalitet, mediekendskab og
genoprettelse af balancen mellem skaberne og distributørerne af information.
For det tredje bør informationernes troværdighed fremmes ved at fastsætte
troværdighedsindikatorer, nærmere betegnet ved brug af betroede indberettere, og
ved at forbedre informationernes sporbarhed og autentifikationen af
indflydelsesrige informationsleverandører.
For det fjerde bør der udformes inklusive løsninger. Effektive, langtidsholdbare
løsninger kræver oplysning af offentligheden, øget mediekendskab, at en bred
vifte af interesseparter er involveret, og at de offentlige myndigheder,
onlineplatformene, annoncørerne, de betroede indberettere, journalister og
mediekoncerner samarbejder.
På grundlag af alle de indsamlede oplysninger har Kommissionen til hensigt at
iværksætte de tiltag, der beskrives i det følgende. Disse supplerer den generelle
forordning om databeskyttelse, der finder anvendelse i hele EU fra den 25. maj 2018, og
som vil øge beskyttelsen af de personoplysninger, som brugere afgiver på
onlineplatforme
26
. I den generelle forordning om databeskyttelse præciseres
samtykkebegrebet, og nøglebegrebet "gennemsigtighed i behandlingen" inkluderes.
Desuden præciseres og harmoniseres betingelserne for, hvornår personoplysninger kan
behandles yderligere ("viderebehandles").
3.1. Et mere gennemsigtigt, troværdigt og ansvarligt onlineøkosystem
De mekanismer, der muliggør fabrikationen, forstærkelsen og udbredelsen af
desinformation er afhængige af manglende gennemsigtighed og sporbarhed i det
eksisterende økosystem for onlineplatforme samt af algoritmer og de reklamemodeller,
der anvendes. Det er derfor nødvendigt at fremme de nødvendige ændringer i
platformenes adfærd, et mere ansvarligt informationsøkosystem, bedre muligheder for
faktatjek, øget kollektiv viden om desinformation og anvendelsen af nye teknologier, der
forbedrer den måde, hvorpå information produceres og udbredes på internettet.
3.1.1.
Onlineplatforme skal reagere hurtigt og effektivt for at beskytte
brugerne mod desinformation
Der er stigende forventninger til, at onlineplatforme ikke blot skal overholde EU's og
medlemsstaternes lovgivning, men i lyset af deres centrale rolle også skal agere med den
rette grad af ansvarlighed for at sikre et trygt onlinemiljø, beskytte brugerne mod
26
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2016/679 af 27. april 2016 om beskyttelse af fysiske
personer i forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger
og om ophævelse af direktiv 95/46/EF.
7
kom (2018) 0236 - Ingen titel
1886557_0009.png
desinformation og give brugerne mulighed for at blive præsenteret for forskellige
politiske holdninger.
Overordnet set har platformene ikke formået at skabe tilstrækkelig gennemsigtighed
vedrørende politisk reklame og sponsoreret indhold. De har heller ikke stillet
tilstrækkelige oplysninger til rådighed om anvendelsen af strategiske
udbredelsesteknikker såsom betaling af personer med indflydelse og/eller anvendelsen af
robotter til at markedsføre budskaber. Dette har været en væsentlig grund til, at nogle
medlemsstater og tredjelande har vedtaget foranstaltninger om gennemsigtighed i
forbindelse med politisk reklame på internettet.
Kommissionen opfordrer alle platforme til resolut at øge deres bestræbelser på at
bekæmpe desinformation på internettet. Den finder, at selvregulering kan bidrage til disse
bestræbelser, forudsat at den gennemføres effektivt, og at der følges op på den.
Med henblik herpå støtter Kommissionen udarbejdelsen af en ambitiøs adfærdskodeks,
som bygger på de nøgleprincipper, der blev foreslået af ekspertgruppen på højt niveau
27
,
og som forpligter onlineplatforme og reklameindustrien til at opfylde følgende
målsætninger:
væsentligt forbedre granskningen af placeringen af reklamer, navnlig med henblik
på at reducere desinformationsleverandørernes indtægter, samt begrænse
mulighederne for at målrette politiske reklamer
sikre gennemsigtighed i forbindelse med sponsoreret indhold, særligt hvad angår
politisk og emnebaseret reklame. Dette bør suppleres af registre, hvor man kan tilgå
omfattende oplysninger om sponsoreret indhold, der bl.a. bør omfatte identiteten på
den faktiske sponsor, de beløb, der er betalt, og de kriterier, der er anvendt.
Desuden bør der oprettes lignende mekanismer, der gør brugerne i stand til at
forstå, hvorfor lige netop de er blevet eksponeret for en bestemt reklame.
intensivere bestræbelserne på at lukke falske konti og dokumentere, hvorvidt disse
er effektive
fremme brugernes mulighed for at vurdere indhold ved hjælp af indikatorer for
kilders troværdighed, som er baseret på objektive kriterier og godkendt af
nyhedsmediernes brancheforeninger, i overensstemmelse med journalistiske
principper og processer, gennemsigtighed vedrørende medieejerskab og verificeret
identitet
udvande desinformation ved at gøre det nemmere a finde troværdigt indhold
etablere tydelige systemer for mærkning af og regler for bots og sikre, at deres
aktiviteter ikke kan forveksles med menneskelig interaktion
give brugerne værktøjer, der muliggør en skræddersyet og interaktiv
onlineoplevelse, der fremmer opdagelsen af forskelligt indhold og giver adgang til
nye kilder, der repræsenterer andre holdninger, og give dem lettilgængelige
værktøjer til indberetning af desinformation
27
https://ec.europa.eu/digital-single-market/en/news/final-report-high-level-expert-group-fake-news-and-
online-disinformation,
s. 32 i ekspertgruppens rapport.
8
kom (2018) 0236 - Ingen titel
1886557_0010.png
sikre, at onlinetjenester har et indbygget værn mod desinformation. Dette kunne
f.eks. omfatte detaljerede oplysninger om adfærden for de algoritmer, der
prioriterer visningen af information, samt udviklingen af testmetoder
give betroede organisationer, der arbejder med faktatjek, og den akademiske verden
adgang
til
platformdata
(navnlig
ved
brug
af
applikationsprogrammeringsgrænseflader) på en måde, der sikrer privatlivets fred,
erhvervshemmeligheder og ophavsret. Dette vil gøre dem bedre i stand til at forstå,
hvordan
algoritmerne
fungerer,
og
analysere
og
overvåge
desinformationsdynamikkerne og deres konsekvenser for samfundet.
Tiltag, der har til formål at opfylde disse målsætninger, bør respektere ytringsfriheden og
omfatte beskyttelsesforanstaltninger, der forhindrer misbrug f.eks. i form af censur af
kritisk, satirisk, opponerende eller chokerende tale
28
. De bør også respektere
Kommissionens forpligtelse til at skabe et åbent, sikkert og pålideligt internet.
Kommissionen vil indkalde til
et multiinteressentforum om desinformation,
der skal
fastsætte rammerne for det effektive samarbejde mellem de relevante interesseparter,
heriblandt onlineplatformene, reklameindustrien, de større annoncører, medierne og
repræsentanter for civilsamfundet, og sikre, at disse forpligter sig til at koordinere og
øge deres bestræbelser på at bekæmpe desinformation. Dette forum er adskilt fra EU's
internetforum om terrorrelateret onlineindhold. Forummets første tiltag bør være
udarbejdelsen af en
EU-kodeks om desinformation,
der offentliggøres senest i juli 2018,
med henblik på at skabe målbare resultater senest i oktober 2018. Kommissionen
vurderer dens gennemførelse ved hjælp af en bred høring af interesseparterne og på
baggrund af centrale præstationsindikatorer, der er baseret på ovenstående
målsætninger. Hvis resultaterne ikke er tilfredsstillende, kan Kommissionen foreslå
yderligere tiltag, herunder tiltag af lovgivningsmæssig karakter.
Parallelt hermed vil Kommissionen iværksætte en
undersøgelse af, om der findes EU-
regler, der kan anvendes, og af mulige huller i identifikationen af sponsoreret
onlineindhold.
I den forbindelse vil den også vurdere, hvor effektive de mulige
identifikationsværktøjer er.
3.1.2.
Styrkelse af faktatjek, den kollektive viden og af kapaciteten til at
overvåge desinformation
Faktatjekkere, som verificerer og vurderer troværdigheden af indhold, der er baseret på
fakta og beviser, er blevet en integreret del af mediernes værdikæde. Faktatjekkerne
analyserer også kilderne og processerne bag produktionen og udbredelsen af information.
Deres troværdighed afhænger af deres uafhængighed, og hvorvidt de overholder strenge
etiske regler og regler om gennemsigtighed.
28
Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol har slået fast, at ytringsfrihed ikke kun gælder for
information og idéer, der modtages positivt eller betragtes som harmløse, men også information og idéer,
der "krænker, chokerer eller virker forstyrrende".
Handyside v. United Kingdom,
ansøgning nr. 5493/72
(7. december 1976), § 49.
9
kom (2018) 0236 - Ingen titel
1886557_0011.png
Det er absolut nødvendigt for et sundt digitalt økosystem at have et tæt netværk af stærke
og uafhængige faktatjekkere, der udfører deres arbejde på grundlag af høje standarder
såsom International Fact-Checking Network's (IFCN) kodeks
29
.
Dertil kommer, at mange aspekter af desinformation fortsat ikke er tilstrækkeligt belyst,
og at adgangen til onlineplatformes data stadig er begrænset. Hvis der skal findes en
effektiv løsning, kræver det, at der foreligger en solid samling fakta og beviser
vedrørende spredningen af desinformation og konsekvenserne heraf. Yderligere
indsamling af data, der skal analyseres af faktatjekkere og akademiske forskere, bør
omfatte følgende aktiviteter:
løbende overvågning af omfanget af desinformation, de anvendte teknikker og
værktøjer, den præcise karakter heraf og de potentielle konsekvenser
identifikation og kortlægning af mekanismer, der bidrager til digital forstærkelse af
desinformation
bidrag til udviklingen af retfærdige, objektive og pålidelige indikatorer for
kildegennemsigtighed og
videndeling med nyhedsmedier, platforme og offentlige myndigheder med henblik
på at øge offentlighedens kendskab til desinformation.
Det er blandt hovedkravene, at der opnås bedre adgang til onlineplatformes data, og at
der oprettes et sikkert rum til analyse og udveksling af information.
For det første vil Kommissionen støtte
oprettelsen af et uafhængigt europæisk netværk
af faktatjekkere,
der skal fastlægge fælles arbejdsmetoder, udveksle bedste praksis,
arbejde for at opnå bredest mulig tilslutning i hele EU og deltage i fælles faktatjek og
dertil relaterede aktiviteter. Netværket vil blive inviteret til at deltage i
multiinteressentforummet om desinformation, og Kommissionen vil stille onlineværktøjer
(f.eks. en sikker fælles flade) til rådighed for netværket med henblik på at fremme
samarbejdet.
For det andet vil Kommissionen oprette en
sikker europæisk onlineplatform om
desinformation,
der skal støtte det uafhængige europæiske netværk af faktatjekkere og
relevante akademiske forskere. Denne platform bør tilbyde grænseoverskridende
dataindsamling og analyseværktøjer såvel som adgang til EU-dækkende open data
såsom pålidelige, uafhængige statistiske oplysninger. Det vil sætte netværket i stand til at
udfylde rollen som betroet indberetter. Det vil også fremme en dybere forståelse af
desinformation på internettet og udarbejdelsen af evidensbaserede strategier, der skal
begrænse yderligere spredning. Kommissionen overvejer at bruge Connecting Europe-
faciliteten hertil for at drage nytte af erfaringerne fra gennemførelsen af programmet
Safer Internet.
29
International Fact-Checking Network's (IFCN) kodeks er for organisationer, der regelmæssigt
offentliggør upartiske rapporter om nøjagtigheden af offentlighedspersoners og større institutioners
udtalelser samt andre påstande af interesse for offentligheden, der cirkulerer bredt,
https://www.poynter.org/international-fact-checking-network-fact-checkers-code-principles.
10
kom (2018) 0236 - Ingen titel
1886557_0012.png
3.1.3.
Større ansvarlighed på internettet
En forudsætning for at sikre ansvarlighed er, at kilderne til desinformation kan
identificeres, og derfor skal sporbarheden i hele udbredelsesprocessen sikres, og tilliden til
identificerbare informationsleverandører skal øges, ligesom der skal tilskyndes til en mere
ansvarlig adfærd på internettet. Man kunne f.eks. forestille sig, at en bruger kunne vælge
kun at interagere med andre på onlineplatforme, som har afgivet oplysninger, der kan
identificere dem.
Med henblik herpå opstiller forordningen om elektronisk identifikation
30
klare retsregler
for grænseoverskridende online brug, genkendelse og håndhævelse af elektronisk
identifikation, autentifikation og tillidstjenester, som kan bruges til at fremme udviklingen
og den frivillige brug af systemer til sikker identifikation af informationsleverandører, der
er baseret på de højeste standarder for sikkerhed og privatliv, herunder muligheden for at
anvende verificerede synonymer.
For at fremme efterforskning af ondsindede handlinger på internettet støtter
Kommissionen fortsat udbredelsen af Internet Protocol version 6 (IPv6), der gør det muligt
at tildele én enkelt bruger pr. IP-adresse, jf. den fælles meddelelse om cybersikkerhed, der
blev vedtaget i september 2017. Kommissionen vil også fortsætte sine bestræbelser på at
forbedre systemerne for domænenavne og IP WHOIS
31
, bl.a. ved at gøre oplysningerne i
disse systemer mere tilgængelige og nøjagtige, i overensstemmelse med ICANN's (Internet
Corporation for Assigned Names and Numbers) bestræbelser og under fuld overholdelse af
databeskyttelsesreglerne.
Kommissionen vil opfordre eIDAS-samarbejdet til sammen med platformene at fremme
frivillige onlinesystemer, der gør det muligt at identificere informationsleverandører, og
som er baseret på troværdig elektronisk identifikation og autentifikation, herunder
verificerede pseudonymer, i henhold til forordningen om elektronisk identifikation.
Tilsammen vil alt dette også bidrage til at begrænse cyberangreb, der i forbindelse med
hybride trusler ofte kombineres med desinformationskampagner.
3.1.4.
Udnyttelse af nye teknologier
Nye teknologier vil yderligere ændre den måde, information produceres og udbredes på,
men de kan også spille en vigtig rolle i bekæmpelsen af desinformation på længere sigt.
Der er f.eks. tale om:
kunstig intelligens, som
under pasende menneskeligt tilsyn
vil være afgørende for
verifikationen, identifikationen og mærkningen af desinformation
teknologier, der gør medierne i stand til at stille skræddersyede, interaktive
onlineoplevelse oplevelser til rådighed, og som kan hjælpe borgerne med at opdage
forskelligt indhold og identificere desinformation
innovative teknologier, såsom blockchain, der kan være med til at bevare integriteten
af indhold, validere informationers eller kilders pålidelighed, muliggøre
30
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 910/2014 af 23. juli 2014 om elektronisk
identifikation og tillidstjenester til brug for elektroniske transaktioner på det indre marked og om
ophævelse af direktiv 1999/93/EF.
31
https://whois.icann.org/en.
11
kom (2018) 0236 - Ingen titel
1886557_0013.png
gennemsigtighed og sporbarhed og fremme tilliden til nyheder, der vises på
internettet. Dette kunne f.eks. kombineres med anvendelsen af troværdig elektronisk
identifikation, autentifikation og verificerede pseudonymer
kognitive algoritmer, der kan håndtere kontekstrelevant information, herunder
datakilders nøjagtighed og kvalitet, og som vil øge søgeresultaters relevans og
pålidelighed.
Kommissionen er aktiv på området for nye teknologier, navnlig gennem initiativet om
den næste generation af internet
32
.
Kommissionen vil gøre
fuldt brug af arbejdsprogrammet Horisont 2020 til at
understøtte disse teknologier.
Derudover vil Kommissionen også undersøge muligheden
for at yde yderligere støtte til udbredelsen af værktøjer til bekæmpelse af desinformation
og optimering af markedsføringstiden for innovative aktiviteter med stor slagkraft samt
tilskynde til partnerskaber mellem forskere og virksomheder.
3.2. Sikre og modstandsdygtige valgprocesser
Der bør være særlig fokus på sikre valgprocesser, fordi de er grundlaget for demokratiet.
Desinformation udgør nu en del af en bredere samling værktøjer, der anvendes til at
manipulere valgprocesser, heriblandt hacking, hærværk mod hjemmesider og uretmæssig
adgang til og læk af personlige oplysninger om politikere. Sådanne cyberbaserede
operationer kan bruges til at kompromittere integriteten af den offentlige information og
forhindre, at kilderne til desinformation identificeres. Dette er kritisk i forbindelse med
en valgkampagne, hvor stramme tidsplaner kan forhindre, at desinformation afsløres og
afværges i tide.
I de senere år er der afsløret onlinemanipulation og desinformationstaktikker i
forbindelse med valg i mindst 18 lande og "desinformationstaktikker
bidrog dermed for
syvende år i træk til et samlet fald i internetfriheden"
33
.
I lyset af det kommende valg til Europa-Parlamentet i 2019 har Kommissionen tilskyndet
de kompetente nationale myndigheder til "at udpege bedste praksisser med henblik på
identifikation, afbødning og styring af risici i forbindelse med afviklingen af valget fra
cyberangreb og desinformation"
34
. I den samarbejdsgruppe, der er oprettet i henhold til
direktivet om sikkerhedsniveauet for net- og informationssystemer (NIS-direktivet), er
medlemsstaterne begyndt at kortlægge de eksisterende europæiske initiativer om
cybersikkerheden for net- og informationssystemer, der anvendes i valgprocessen, med
det formål at udvikle en ikke-obligatorisk vejledning.
Det årlige kollokvium om grundlæggende rettigheder, der finder sted den 26.-27.
november 2018, vil handle om "Demokrati". Hovedelementerne i et inklusivt og sundt
demokratisk samfund vil blive drøftet, herunder de muligheder og udfordringer
digitaliseringen giver for en informeret og pluralistisk demokratisk debat samt de
negative virkninger af propaganda.
32
33
https://ec.europa.eu/digital-single-market/en/next-generation-internet-initiative.
Freedom on the net 2017 report,
Freedom house,
https://freedomhouse.org/report/freedom-net/freedom-
net-2017.
34
Kommissionens henstilling af 14. februar 2018 om en mere synlig europæisk dimension og en mere
effektiv gennemførelse af valget til Europa-Parlamentet i 2019,
https://eur-lex.europa.eu/legal-
content/EN/TXT/?uri=OJ%3AL%3A2018%3A045%3ATOC.
12
kom (2018) 0236 - Ingen titel
1886557_0014.png
Kommissionen vil indlede en løbende dialog med henblik på at støtte medlemsstaterne i
forbindelse med forvaltningen af trusler mod den demokratiske valgproces i form af
cyberangreb og desinformation, navnlig i lyset af kommende valg i medlemsstaterne og
det kommende valg til Europa-Parlamentet i 2019. Dette vil omfatte:
- passende opfølgning på den første udveksling med medlemsstaterne på konferencen om
bedste praksis for valg, der afholdes den 25.-26. april 2018
al nødvendig støtte til NIS-samarbejdsgruppens arbejde vedrørende cybersikkerheden i
forbindelse med valg, der ydes i samarbejde med Den Europæiske Unions Agentur for
Net- og Informationssikkerhed. Inden udgangen af 2018 bør samarbejdsgruppen være
klar til at fremlægge en samling praktiske henstillinger og foranstaltninger, som
medlemsstaterne kan gennemføre for at sikre valgene
- en konference på højt niveau om cyberbaserede trusler mod valgprocessen, der
afholdes i slutningen af 2018 med deltagelse af medlemsstaterne og med taskforcen for
sikkerhedsunionen som vært.
3.3. Fremme af uddannelse og mediekendskab
Den livslange oparbejdelse af kritiske og digitale kompetencer, især blandt de unge, er
afgørende for at værne samfundet bedre mod desinformation.
Handlingsplanen for digital uddannelse, der blev vedtaget af Kommissionen i januar
2018
35
, fremhæver de risici, som desinformation udgør for både undervisere og
studerende, og det presserende behov, der er for at oparbejde digitale færdigheder og
kompetencer hos alle elever inden for såvel formel som ikke-formel uddannelse. Den
digitale kompetenceramme for borgerne, der er udviklet af Kommissionen, fastlægger et
bredt miks af færdigheder, som alle elever har brug for, og som omfatter alt fra IT-
færdigheder og digital kunnen til produktion af digitalt indhold, onlinesikkerhed og
onlinetrivsel
36
.
Størsteparten af deltagerne i den offentlige høring mente, at onlineplatforme med fordel
kan investere i at uddanne brugerne og gøre dem bedre i stand til at vurdere og anvende
oplysninger på nettet samt informere brugerne, når det konstateres, at bots producerer og
spreder indhold, fordi det vil have stor betydning for forebyggelsen af spredning af
desinformation
37
.
Eftersom desinformation ikke kender grænser, er det vigtigt at EU støtter udbredelsen af
bedste praksisser på tværs af medlemsstaterne med henblik på at beskytte borgerne bedre,
og Kommissionen kan i den forbindelse yderligere styrke de tiltag, de er rettet mod både
unge og voksne:
Kommissionen leder ekspertgruppen om mediekendskab og støtter pilotprojekter
såsom "Mediekundskaber for alle"
38
.
35
36
https://ec.europa.eu/education/sites/education/files/digital-education-action-plan.pdf.
https://ec.europa.eu/jrc/en/digcomp/digital-competence-framework.
37
https://ec.europa.eu/digital-single-market/en/news/summary-report-public-consultation-fake-news-and-
online-disinformation.
38
https://ec.europa.eu/digital-single-market/en/news/2016-call-proposals-pilot-project-media-literacy-all.
13
kom (2018) 0236 - Ingen titel
1886557_0015.png
I direktivet om audiovisuelle medietjenester (AVMS-direktivet) anerkendes
vigtigheden af mediekendskab
39
, og revisionen af direktivet har til formål at
styrke overvågningen af de tiltag vedrørende mediekendskab, der gennemføres af
medlemsstaternes myndigheder
40
.
Kommissionen støtter, herunder gennem programmet Erasmus+, en række
initiativer vedrørende internetsikkerhed, onlinetrivsel og digitale færdigheder, der
har til formål at fremme borgernes
her navnlig de unges
kritiske bevidsthed i
forbindelse med den digitale verden, hvilket igen er med til at styrke
mediekendskabet.
Medlemsstaterne, arbejdsmarkedets parter og uddannelsesorganisationerne
udveksler erfaring og god praksis vedrørende uddannelse i den digitale verden i
arbejdsgruppen om digitale færdigheder og kompetencer
41
.
Kommissionen opfordrer medlemsstaterne til at finde ressourcer og i deres
uddannelsespolitikker at inkludere digitalt borgerskab, mediekendskab,
udviklingen af evnen til kritisk tænkning i forbindelse med deltagelse i
onlinemiljøer samt oplysningsaktiviteter om desinformation og forstærkningen af
desinformation på internettet. Støtte til lærere, herunder uddannelse og udveksling
af god praksis, er særlig vigtig i den forbindelse.
Derudover vil Kommissionen:
Tilskynde uafhængige faktatjekkere og civilsamfundsorganisationer til at
forsyne skoler og undervisere med uddannelsesmateriale.
Inkludere målrettede initiativer vedrørende desinformation på internettet i
#SaferInternet4EU-kampagnen
42
.
Arrangere en europæisk uge for mediekendskab med det formål at øge
mediekendskabet og støtte grænseoverskridende samarbejde mellem relevante
organisationer.
Rapportere om mediekendskabet inden for rammerne af anvendelsen af AVMS-
direktivet.
Som led i programmet for procedurer for vurdering af internationale
studerende samarbejde med Organisationen for Økonomisk Samarbejde og
Udvikling (OECD) om at undersøge mulighederne for at tilføje mediekendskab
til de kriterier, som OECD anvender i sine komparative rapporter.
39
I AVMS-direktivet fastslås det, at "mediekendskabet bør forbedres i alle sektorer af samfundet, og de
fremskridt, der gøres, bør følges nøje" (betragtning 47).
40
I sin generelle tilgang har Rådet medtaget en forpligtelse for medlemsstaterne til at fremme og træffe
foranstaltninger til udvikling af mediekompetencer. Dette krav drøftes i øjeblikket af lovgiverne som en
del af revisionen af AVMS-direktivet.
41
https://ec.europa.eu/education/policy/strategic-framework/expert-groups/digital-skills-competences_en.
42
https://www.betterinternetforkids.eu/web/portal/saferinternet4eu.
14
kom (2018) 0236 - Ingen titel
1886557_0016.png
Yderligere støtte koalitionen for digitale færdigheder og job
43
i forbindelse
med dens arbejde for at støtte digitale færdigheder, herunder deltagelse i
samfundet.
Fortsætte gennemførelsen af handlingsplanen for digital uddannelse
44
og
fortsat støtte initiativer såsom praktikophold vedrørende digitale muligheder
45
,
der har til formål at styrke de digitale færdigheder og EU-borgernes
særligt
de unges
mediekendskab samt fremme fælles værdier og inklusion.
3.4. Støtte til kvalitetsjournalistik som grundelement i et demokratisk
samfund
Kvalitetsjournalistisk og -medier
herunder de offentlige medier
spiller en vigtig rolle
for borgernes adgang til mangfoldig information af høj kvalitet. Disse medier kan
afdække, danne modvægt til og fortynde desinformation ved at sikre et pluralistisk og
mangfoldigt mediemiljø.
I en digital verden i konstant udvikling er der brug for at investere i journalistisk af høj
kvalitet, øge tilliden til kvalitetsjournalistikkens vigtige samfundsmæssige og
demokratiske rolle, såvel offline som online, og tilskynde nyhedsmedierne til at udforske
innovative former for journalistik.
Ifølge Eurobarometerundersøgelsen opfatter borgerne de traditionelle medier som de
mest troværdige nyhedskilder: radio (70 %), TV (66 %) og trykte aviser og
nyhedsmagasiner (63 %). De mindst troværdige nyhedskilder er hjemmesider, der
udbyder videoer (27 %) og sociale netværk på internettet (26 %). Desuden har de yngre
deltagere i undersøgelsen større tendens til at stole på nyheder og information, som de
tilgår på internettet
46
.
Der er desuden brug for at genoprette balancen mellem medier og onlineplatforme. Dette
vil ske ved hjælp af en snarlig vedtagelse af reformen af EU's regler om ophavsret, der
vil styrke forlagenes position og sikre en mere retfærdig indtægtsfordeling mellem
rettighedshavere og platforme og dermed især hjælpe nyhedsmedier og journalister med
at tjene penge på deres indhold.
Journalister og mediefolk bør også i højere grad udnytte de muligheder, som de nye
teknologier giver, og oparbejde de nødvendige digitale færdigheder, så de kan anvende
data samt de sociale mediers analyseteknik med henblik på at blive bedre til at
fremskaffe og verificere oplysninger.
Endelig er den offentlige støtte til medier og public service-medier meget vigtig for at
producere information af høj kvalitet og beskytte journalistikken i samfundets interesse.
Medlemsstaterne har således truffet støtteforanstaltninger med henblik på at opfylde mål
af fælles interesse for hele EU, såsom foranstaltninger vedrørende mediefrihed og
43
44
https://ec.europa.eu/digital-single-market/en/digital-skills-jobs-coalition.
https://ec.europa.eu/digital-single-market/en/news/specific-actions-digital-education-action-plan.
45
https://ec.europa.eu/digital-single-market/en/digital-opportunity-traineeships-boosting-digital-skills-job.
46
http://ec.europa.eu/commfrontoffice/publicopinion/index.cfm/survey/getsurveydetail/instruments/flash/
surveyky/2183.
15
kom (2018) 0236 - Ingen titel
1886557_0017.png
pluralisme, der er erklæret forenelige med EU's statsstøtteregler, jf. Kommissionens
afgørelser om mediestøtte
47
.
Medlemsstaterne tilskyndes til at overveje at indføre horisontale støtteordninger til at
afhjælpe markedssvigt, der hæmmer kvalitetsjournalistikkens levedygtighed, samt
støtteforanstaltninger vedrørende specifikke aktiviteter, såsom uddannelse for
journalister, tjenester og produktinnovation.
De gældende regler
48
præciserer, på hvilke betingelser medlemsstaterne kan yde offentlig
støtte. Kommissionen vil gøre et onlineregister med referencer til de gældende
statsstøtteregler og relevante sager, der danner præcedens, tilgængeligt med henblik på
at øge gennemsigtigheden og pålideligheden af håndhævelsen af statsstøttereglerne på
dette område. Desuden vil der i åbenhedsregisteret være adgang til oplysninger om
medlemsstaternes statsstøtte, som ajourføres løbende.
49
Kommissionen vil derudover
i 2018 iværksætte en indkaldelse af forslag om produktion
og udbredelse af nyhedsindhold af høj kvalitet om EU-anliggender
ved hjælp af
datadrevne nyhedsmedier.
Med udgangspunkt i igangværende projekter vil Kommissionen også undersøge
mulighederne for at øge finansiering til støtte for
initiativer, der fremmer mediefrihed
og pluralisme, samt nyhedsmedier og journalistik af høj kvalitet,
herunder færdigheder,
uddannelse for journalister, nye teknologier til brug på redaktionerne og datadrevne
samarbejdsplatforme.
Desuden har Den Europæiske Unions Agentur for Grundlæggende Rettigheder lavet en
værktøjskasse til mediefolk til brug ved dækningen af nyheder om grundlæggende
rettigheder,
der vil indeholde henstillinger, tips og værktøjer til journalister, der skal
håndtere etiske dilemmaer på området, herunder i forbindelse med desinformation.
3.5. Bekæmpelse
af
indefrakommende
og
udefrakommende
desinformationstrusler ved hjælp af strategisk kommunikation
De offentlige myndigheders kommunikation og oplysningskampagner er en integreret del
af kampen mod desinformation. Strategisk kommunikation kræver de rette opsøgende
47
Navnlig skal det bemærkes, at Kommissionen har godkendt støtte til nyhedsbureauer (f.eks. sag nr.
SA.30481,
State
Aid
in
favour
of
Agence
France-Press
(AFP),
Frankrig,
http://ec.europa.eu/competition/elojade/isef/case_details.cfm?proc_code=3_SA_30481),
generelle
ordninger om pressestøtte (f.eks. sag nr. SA.36366, Production and innovation aid to written media,
Danmark,
http://ec.europa.eu/competition/elojade/isef/case_details.cfm?proc_code=3_SA_36366)
og
ordninger vedrørende målrettede udgivelser med begrænsede reklameindtægter (f.eks. sag nr. SA.47973
French
Press
Aid
2015
Decree,
Frankrig,
http://ec.europa.eu/competition/elojade/isef/case_details.cfm?proc_code=3_SA_47973).
48
Der er f.eks. specifikke, detaljerede retningslinjer for public service radio- og tv-virksomhed
(Kommissionens meddelelse om statsstøttereglernes anvendelse på public service radio- og tv-
virksomhed, EUT C 257 af 27.10.2009, s. 1). Afhængig af den type støtte, der ydes, kan retningslinjerne
for F&U&I-støtte (Meddelelse fra Kommissionen
Rammebestemmelser for statsstøtte til forskning og
udvikling og innovation, EUT C 198 af 27.6.2014, s1.) og den generelle gruppefritagelsesforordning
(Kommissionens
forordning (EU) nr. 651/2014 af 17. juni 2014 om visse kategorier af støttes
forenelighed med det indre marked i henhold til traktatens artikel 107 og 108, EUT L187 af 26.6.2014, s.
1, som ændret ved Kommissionens forordning (EU) 2017/1084 af 14. juni 2017, EUT L 156 af
20.6.2017, s. 1) også være relevant.
49
Den offentlige søgeside for gennemsigtighed i statsstøtte:
https://webgate.ec.europa.eu/competition/transparency/public/search/home?lang=da.
16
kom (2018) 0236 - Ingen titel
1886557_0018.png
aktiviteter til bekæmpelse af falske historier samt sporing og dataanalyse. De
foranstaltninger, der er omtalt i afsnit 3.1, vil gøre sporing og analyse af desinformation
på internettet mere præcis og aktuel og fremme den strategiske kommunikation om
Europa og EU-politik.
Dette er især vigtigt, fordi EU ofte er mål for desinformationskampagner, der har til
formål at underminere EU's institutioner, politikker, tiltag og værdier. Kilder til sådanne
aktiviteter kan være både indenlandske og udenlandske, der kan være tale om både
private og offentlige aktører, og aktiviteterne udføres både i EU og i tredjelande. Som
allerede nævnt blev East StratCom-taskforcen oprettet i 2015 inden for rammerne af
Tjenesten for EU's Optræden Udadtil med henblik på at imødegå Ruslands igangværende
desinformationskampagner i anerkendelse af, at de er en vigtig dimension af denne
udfordring. Ligeledes blev EU-enheden for analyse og udveksling af oplysninger om
hybride trusler oprettet i 2016 inden for rammerne af EU's Efterretnings- og
Situationscenter med henblik på at overvåge og imødegå hybride trusler fra udenlandske
aktører, herunder desinformation, der har til formål at påvirke politiske beslutninger i EU
og EU's nabolande. Sammen med det nyligt oprettede Europæiske Center for
Imødegåelse af Hybride Trusler danner disse enheder grundlaget for et styrket
europæiske forsvar
50
og udgør vigtige elementer i EU's og NATO's samarbejde om at
forbedre den europæiske modstandsdygtighed over for hybrid indblanding, herunder
koordinering og beredskab.
I samarbejde med Tjenesten for EU's Optræden Udadtil vil Kommissionen styrke sin
strategiske kommunikation, først og fremmest ved at forstærke den interne koordinering
af sine kommunikationsaktiviteter, med det formål at bekæmpe desinformation.
I samarbejde med Tjenesten for EU's Optræden Udadtil vil Kommissionen derpå udbrede
dette samarbejde, sin viden og sine aktiviteter til andre EU-institutioner og ved hjælp af
en passende mekanisme til medlemsstaterne. Kommissionen og Tjenesten for EU's
Optræden Udadtil vil anvende data, der er indsamlet af den sikre onlineplatform om
desinformation, jf. afsnit 3.1.2, med henblik på at gennemføre opsøgende aktiviteter, der
har til formål at bekæmpe falske historier om Europa samt desinformation både i og
uden for EU.
Kommissionen og Tjenesten for EU's Optræden Udadtil vil desuden undersøge
yderligere muligheder for sammen med medlemsstaterne at udvikle den strategiske
kommunikation og andre mekanismer med henblik på at opbygge modstandsdygtighed og
bekæmpe systematiske desinformationskampagner og udenlandske regeringers hybride
trusler mod borgerne og enheder i EU.
I samarbejde med Tjenesten for EU's Optræden Udadtil vil Kommissionen i juni
rapportere om fremskridtene med at forbedre evnen til at bekæmpe hybride trusler,
herunder på områder som cybersikkerhed, strategisk kommunikation og efterretninger.
4.
K
ONKLUSION
For at få en sund demokratisk debat, er det absolut nødvendigt at have et velfungerende,
frit og pluralistisk informationsøkosystem baseret på høje professionelle standarder.
50
Fælles ramme for imødegåelse af hybride trusler: Den Europæiske Unions indsats,
fælles meddelelse til
Europa-Parlamentet og Rådet af 6. april 2016, JOIN(2016) 18 final,
https://eur-lex.europa.eu/legal-
content/DA/TXT/PDF/?uri=CELEX:52016JC0018&from=en.
17
kom (2018) 0236 - Ingen titel
Kommissionen er opmærksom på den trussel, som desinformation udgør for det åbne og
demokratiske samfund. I denne meddelelse fremlægges en bred tilgang, der har til formål
at imødegå disse alvorlige trusler ved at fremme digitale økosystemer, der er baseret på
gennemsigtighed, og som prioriterer information af høj kvalitet og dermed gør borgerne i
stand til at bekæmpe desinformation og er med til at beskytte demokratiet og de politiske
beslutningsprocesser. Kommissionen opfordrer alle relevante parter til at gøre langt mere
for at imødegå dette problem. Den finder, at de tiltag, der er beskrevet i denne
meddelelse, såfremt de gennemføres effektivt, i væsentlig grad vil bidrage til at bekæmpe
desinformation på internettet. Kommissionen vil imidlertid fortsætte sit arbejde på dette
område.
Kommissionen vil senest i december 2018 rapportere om fremskridtene på dette område.
Rapporten vil også omfatte undersøgelser af behovet for yderligere tiltag med henblik på
at sikre fortsat overvågning og evaluering af de beskrevne tiltag.
18