Europaudvalget 2018
KOM (2018) 0283
Offentligt
1900159_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 17.5.2018
COM(2018) 283 final
MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET, DET
EUROPÆISKE RÅD, RÅDET, DET EUROPÆISKE
ØKONOMISKE OG SOCIALE UDVALG OG REGIONSUDVALGET
På vej til automatiseret mobilitet: En EU-strategi for fremtidens mobilitet
DA
DA
kom (2018) 0283 (forslag) - MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET, DET EUROPÆISKE RÅD, RÅDET, DET EUROPÆISKE ØKONOMISKE OG SOCIALE UDVALG OG REGIONSUDVALGET På vej til automatiseret mobilitet: En EU-strategi for fremtidens mobilitet
1900159_0002.png
1.
O
PKOBLET OG AUTOMATISERET MOBILITET ER EN NY MULIGHED FOR
E
UROPA
Mobilitet står ved en skillevej. Der har været mange væsentlige fremskridt i det sidste
århundrede inden for vejtransport. Mobilitet krydser nu en ny digital grænse med stigende
automatisering og opkoblingsmuligheder, der gør det muligt for køretøjer at kommunikere
med hinanden, med vejinfrastrukturen og til andre trafikanter. Denne udvikling, som trækker
på fremskridtene inden for kunstig intelligens
1
, åbner op for et helt nyt niveau for samarbejde
mellem trafikanter, som potentielt kan indbære enorme fordele for dem og for
mobilitetssystemet som helhed, herunder at transport gøres sikrere, mere tilgængelig og
bæredygtig.
Førerløse køretøjer vil ændre vores liv på samme måde som damptog og motorkøretøjer. De
vil forme vejtransportens fremtid og kunne føre til betydeligt reducerede
transportomkostninger. De vil kunne bane vej for nye tjenester og tilbyde nye måder at
reagere på den stadigt stigende efterspørgsel efter mobilitet for mennesker og varer. Når de
nuværende opstartsproblemer er blevet korrekt behandlet, hvilket de skal, kan førerløse
køretøjer forbedre trafiksikkerheden betydeligt, da menneskelige fejl vurderes til at spille en
rolle i 94 procent af alle ulykker
2
. Førerløse køretøjer kan bringe mobilitet til dem, der ikke
kan køre selv (f.eks. ældre eller handicappede) eller som ikke har tilstrækkelig adgang til
offentlig transport. De vil kunne tilskynde til samkørselsordninger og "mobilitet som en
tjeneste"
3
(dvs. salg af lift, ikke biler). De vil også kunne sætte gang i udviklingen af
køretøjselektrificering og elektromobilitet
4
. I sidste ende vil førerløse biler kunne frigøre den
plads, der spildes på parkering, og revolutionere byplanlægningen.
EU er en af de største eksportører af køretøjsteknologier. EU's virksomheder vil kunne drage
fordel af den dynamiske vækst
5
i sektoren. Der kræves store investeringer, og der vil blive
skabt nye jobs til udvikling af nye teknologier og tjenester. EU's bilindustri er med sin
ekspertise inden for udvikling af køretøjsteknologier godt rustet til at udnytte denne
mulighed
6
. Desuden vil automatiserede køretøjer også have afsmittende virkninger på mange
andre sektorer i værdikæden (f.eks. halvledere, forarbejdningsteknologier, digitale kort) og de
nye forretningsmodeller, der introduceres eller fremmes ved førerløs mobilitet (f.eks.
elektronisk handel og "mobilitet som en tjeneste").
Vi kan dog ikke forvente, at sådanne teknologiske ændringer alene løser udfordringerne ved
færdselstæthed, transportemissioner og trafikulykker. Vi skal håndtere den lange
overgangsfase korrekt og sørge for, at fremtidens køretøjer er indlejret i et transportsystem,
der favoriserer social integration, lave emissioner og overordnet effektivitet. Vi skal styrke
forbindelserne mellem køretøjer og trafikstyring mellem offentlige og privatejede data
mellem kollektiv og individuel transport og mellem alle transporttjenesteydere og
transportformer.
1
2
Meddelelse fra Kommissionen om "Kunstig intelligens for Europa", 25. april, COM(2018) 237.
Kommissionens rapport "Redning af liv: Forbedret sikkerhed i biler i EU, COM(2016) 787.
3
Arbejdsomkostningerne udgør 60 % af omkostningerne ved befordringstjenester.
4
Banken UBS forudser, at automatisering, konkurrence og elektrificering vil reducere omkostningerne ved
befordring med 70 %:
5
Ifølge Boston Consulting Group forventes automatiserede køretøjer at udgøre 20 % af det globale bilsalg i
2025.
6
https://connectedautomateddriving.eu/mediaroom/europe-leading-patent-race-autonomous-driving/
1
kom (2018) 0283 (forslag) - MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET, DET EUROPÆISKE RÅD, RÅDET, DET EUROPÆISKE ØKONOMISKE OG SOCIALE UDVALG OG REGIONSUDVALGET På vej til automatiseret mobilitet: En EU-strategi for fremtidens mobilitet
1900159_0003.png
Indledende undersøgelser viser, at der er en bred accept af førerløse biler blandt flertallet af
europæerne, hvor 58 procent er villige til at køre i et førerløst køretøj
7
. De seneste ulykker i
USA har dog vist, at kun de højeste sikkerhedsstandarder er tilstrækkelige til, at automatiseret
mobilitet får samfundsmæssig accept. Nye risici, såsom overdreven tillid til og misbrug af
teknologi, bør håndteres. Nye spørgsmål, såsom niveauet af infrastrukturstøtte til førerløse
køretøjer, og hvordan denne infrastruktur skal interagere med køretøjerne, bør tackles. Etiske
spørgsmål vedrørende overførsel af ansvaret for kørsel til køretøjer skal også behandles. Dette
omfatter vores forventninger til, hvordan et køretøj skal reagere, når en ulykke ikke kan
undgås, og de kriterier, der bruges til at bestemme køretøjets beslutning. I denne henseende
skal vi spørge os selv, hvem der er ansvarlig, når et førerløst køretøj er involveret i en ulykke.
Det er også vigtigt at finde den rette balance mellem deling af offentlige og private data,
hvilket muliggør fair og effektiv konkurrence for innovative løsninger og databeskyttelse. Da
vi deler flere data, og da antallet af involverede aktører stiger, er det nødvendigt at sikre, at
Europa forbliver konkurrencedygtig i alle faser af førerløs mobilitet, herunder i leveringen af
disse endelige tjenester til vores borgere og virksomheder. Endelig bør den forstyrrende
virkning af førerløs mobilitet på arbejdsmarkedet adresseres, især behovet for uddannelse og
omskoling (f.eks. vil professionelle chauffører i første omgang få frihed til at udføre
yderligere opgaver, men kan på længere sigt ikke længere være nødvendige i køretøjer).
Forudsat at de lovgivningsmæssige og gunstige rammer er på plads for at løse alle disse
problemer, kan de første køretøjer, der kører under specifikke kørselsforhold, være
tilgængelige på kommerciel basis i 2020, og de kan blive almindelige inden 2030.
Med andre ord giver førerløs mobilitet mulighed for store fordele, men stiller også alvorlige
spørgsmål. Vi er i et globalt kapløb om at høste fordelene og besvare de spørgsmål, der rejses,
da dette giver en særdeles god mulighed for vækst og beskæftigelse. Det nye marked for
automatiserede og opkoblede køretøjer forventes at vokse eksponentielt, og der forventes
store økonomiske fordele, for eksempel indtægter på over 620 mia. EUR i 2025 for EU's
bilindustri og 180 mia. EUR for EU's elektroniksektor
8
. Automatiseret mobilitet vil derfor
kunne støtte EU's ambition om en stærkere og mere konkurrencedygtig industri
9
og skabe nye
jobs og økonomisk vækst.
Med denne meddelelse foreslår Kommissionen en omfattende EU-tilgang til opkoblet og
automatiseret mobilitet med en klar, fremadskuende og ambitiøs europæisk dagsorden. Denne
dagsorden tilvejebringer en fælles vision og identificerer understøttende tiltag til udvikling og
gennemførelse af vigtige teknologier, tjenester og infrastruktur. Det vil sikre, at EU's retlige
og politiske rammer er klar til at understøtte udbredelsen af sikker opkoblet og automatiseret
mobilitet, samtidig med at der tages hensyn til samfundsmæssige og miljømæssige problemer,
som vil være afgørende for offentlig accept.
2.
EU'
S VISION OM OPKOBLET OG AUTOMATISERET MOBILITET
Ambitionen er at gøre Europa til en verdensleder inden for udbredelse af opkoblet og
automatiseret mobilitet, og dermed foretage en trinvis ændring i Europa for at nedbringe
7
8
World Economic Forum, Self-driving vehicles in an urban context, januar 2016.
Kommissionens undersøgelse (2018):
https://ec.europa.eu/jrc/en/publication/eur-scientific-and-technical-
research-reports/analysis-possible-socio-economic-effects-connected-cooperative-and-automated-mobility-
ccam-europe
9
Meddelelse fra Kommissionen "En ny strategi for Unionens industripolitik", COM(2017) 479.
2
kom (2018) 0283 (forslag) - MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET, DET EUROPÆISKE RÅD, RÅDET, DET EUROPÆISKE ØKONOMISKE OG SOCIALE UDVALG OG REGIONSUDVALGET På vej til automatiseret mobilitet: En EU-strategi for fremtidens mobilitet
1900159_0004.png
antallet af trafikulykker, reducere skadelige emissioner fra transport og reducere
færdselstæthed. Indførelsen af førerløs mobilitet
når den er fuldt integreret i hele
transportsystemet og ledsaget af de rette understøttende tiltag og synergier mellem førerløs
mobilitet og dekarboniseringsforanstaltninger
forventes at bidrage væsentligt til at nå disse
vigtige samfundsmål. I sidste ende forventes dette at føre til opnåelse af den såkaldte Vision
Zero, dvs. ingen trafikulykker på de europæiske veje inden 2050
10
. For at realisere denne
ambition for Europa vil det kræve, at EU, private aktører, medlemsstater og regionale og
lokale myndigheder arbejder sammen om en fælles vision om opkoblet og automatiseret
mobilitet.
Automatiserede køretøjer er endnu ikke klar til at køre uden menneskelig overvågning. Der er
stadig mange tekniske udfordringer, der skal løses for at sikre, at køretøjet fuldt ud er i stand
til at registrere sine omgivelser, forstå dem og foretage de rigtige valg som en menneskelig
fører. De forskellige automatiseringsniveauer er beskrevet i nedenstående figur.
Figur: Forskellige niveauer af automatisering (kilde: Society of Automotive Engineers-
SAE
11
)
OVERVÅGET KØRSEL
Med øjne,
med
hænder
MIDLERTIDI
GT UDEN
HÆNDER
UOVERVÅGET KØRSEL
Uden øjne
Uden
hænder
Førerrolle
Lateral eller langsgående
kontrol udføres af
systemet
Systemet har
langsgående og lateral
kontrol i en specifik use
case
Systemet har
langsgående OG lateral
kontrol i en specifik use
case. Systemet
genkender grænserne
for ydeevne og anmoder
føreren om at overtage
styringen inden for en
tilstrækkelig tidsmargen
Systemet kan
klare alle
situationer
automatisk i en
defineret use
case
Systemet kan klare
alle situationer
automatisk under
hele turen. Fører
ikke påkrævet.
Kun fører
Assisteret
Betinget
automatisering
Høj
automatisering
Fuld
automatisering
automatisering
Allerede på markedet
2020-2030
Køretøjer, der assisterer føreren, er allerede tilgængelige på EU-markedet (niveau 1 og 2), og
automatiserede køretøjer, der kan køre i et begrænset antal kørselssituationer (niveau 3 og 4),
testes; nogle af disse forventes at være tilgængelige inden 2020
12
.
I sin politiske beslutningstagning er Kommissionen tilhænger af en progressiv tilgang baseret
på erfaringerne fra prøvning, der vil validere teknologiens sikkerhed. Dette vil ske gennem
identificerede use cases for automatisering, dvs. kørselssituationer, hvor køretøjet kan være
selvkørende.
Hvidbog: En køreplan for et fælles europæisk transportområde, COM(2011) 144.
For den fulde definition af Society of Automotive Engineers niveauer henvises til:
http://articles.sae.org/13573/.
Niveau 4 omfatter køretøjer enten med en fører (f.eks. autopilot) eller uden en
fører (f.eks. pendulkørsler på dedikerede ruter).
12
Se Det Europæiske Rådgivende Råd for Vejtransportforsknings køreplan vedrørende automatiseret kørsel:
http://www.ertrac.org/uploads/images/ERTRAC_Automated_Driving_2017.pdf
11
10
3
Køretøjsrolle
kom (2018) 0283 (forslag) - MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET, DET EUROPÆISKE RÅD, RÅDET, DET EUROPÆISKE ØKONOMISKE OG SOCIALE UDVALG OG REGIONSUDVALGET På vej til automatiseret mobilitet: En EU-strategi for fremtidens mobilitet
1900159_0005.png
Kommissionen har identificeret use cases for automatisering, som er relevante i et offentligt
politisk perspektiv i løbet af det næste årti (se tekstboksen nedenfor), men vil forblive åben
over for udviklingen af andre mulige nye use cases i løbet af de kommende år.
Personbiler og lastbiler,
der er i stand til selvstændigt at håndtere specifikke situationer
på motorvejen (automatiseringsniveau 3 og 4) forventes at være til rådighed inden 2020
(især motorvejschauffører til biler og lastbiler
13
, konvojkørsel for lastbiler). Biler og
lastbiler
der kan håndtere visse lavhastighedssituationer
vil kunne forefindes i byer i
2020, som f.eks. skraldevogne (sammen med menneskelige medarbejdere) eller
parkeringsservice (biler, der selv kører til en parkeringsplads). Køretøjets kapaciteter
udvikles derefter yderligere for at imødekomme mere komplekse situationer (f.eks.
længere driftstid eller længere distance uden førerinput).
Offentlig transport,
køretøjer, der kan klare et begrænset antal kørselssituationer ved lav
hastighed (automatiseringsniveau 4), forventes at være tilgængelige i 2020 (især
pendulkørsler i byen til dedikerede ture, små forsendelses- eller mobilkøretøjer). Disse vil
sandsynligvis stadig kræve menneskelig overvågning og/eller operere på meget korte
distancer. Antallet af situationer, som disse køretøjer vil kunne klare, vil så stige med
tiden (f.eks. en længere driftstid eller længere distance uden menneskelig overvågning,
højere hastighed).
Selvom automatiserede køretøjer ikke nødvendigvis skal opkobles, og opkoblede køretøjer
ikke kræver automatisering, forventes det, at opkoblingsmulighederne på mellemlang sigt er
en vigtig drivkraft for førerløse køretøjer. Derfor vil Kommissionen følge en integreret tilgang
mellem automatisering og opkoblingsmuligheder i køretøjer. Når køretøjer bliver mere og
mere opkoblede og automatiserede, vil de være i stand til at koordinere deres manøvrer ved
hjælp af aktiv infrastrukturunderstøttelse og muliggøre smart trafikstyring med de mest
gnidningsløse og sikre trafikstrømme
14
.
Mange køretøjer er allerede opkoblede med trådløse teknologier, og alle nye biler forventes at
være opkoblet til internettet inden 2022
15
. Disse opkoblingsmuligheder kan give adgang til
oplysninger om trafikforholdene fremad (f.eks. ulykker, vejarbejder, miljøforhold), men de
muliggør også, at offentlige myndigheder kan indsamle omfattende flådedata såsom
anonymiseret gennemsnitligt brændstof/energiforbrug i realtid eller trafikforhold i realtid. Fra
2019 vil nogle nye køretøjsserier også være udstyret med wi-fi-baserede
kommunikationsenheder
med
kort
rækkevidde.
Disse
teknologier
muliggør
sikkerhedsrelaterede tjenester, der kræver meget kort ventetid. De vil også give
automatiserede køretøjer mulighed for at koordinere deres manøvrer i komplekse
trafiksituationer. Fra og med 2020 vil nye 5G-teknologier udvide kommunikationsmikset
betydeligt og give mere komplekse og forbedrede tjenester.
13
Detaljerede systemklassifikationer:
https://www.adaptive-
ip.eu/files/adaptive/content/downloads/Deliverables%20&%20papers/AdaptIVe-SP2-v12-DL-D2.1-
System%20Classification.pdf
14
Undersøgelser har kvantitativt vist, at automatisering uden opkobling kan føre til en potentiel forringelse af
trafikforholdene):
https://ec.europa.eu/jrc/en/publication/connected-and-automated-vehicles-freeway-scenario-
effect-traffic-congestion-and-network-capacity
15
PwC, The 2017 Strategy & Digital report.
4
kom (2018) 0283 (forslag) - MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET, DET EUROPÆISKE RÅD, RÅDET, DET EUROPÆISKE ØKONOMISKE OG SOCIALE UDVALG OG REGIONSUDVALGET På vej til automatiseret mobilitet: En EU-strategi for fremtidens mobilitet
1900159_0006.png
3.
D
EN AKTUELLE SITUATION
Eksisterende EU-lovgivning er i høj grad allerede egnet til markedsføring af automatiserede
og opkoblede køretøjer. EU-rammebestemmelserne for køretøjsgodkendelse, der
moderniseres i 2018
16
, sikrer et reelt indre marked for køretøjer
medlemsstaterne kan ikke
vedtage nationale regler, der strider mod EU's køretøjslovgivning
og der er planlagt en
særlig procedure for nye teknologier. EU's ramme for godkendelse af køretøjer fungerer som
en model for international harmonisering med vores internationale partnere (f.eks. Japan,
Rusland og Kina)
17
. USA planlægger at gennemføre lignende principper (se tekstboks).
Desuden anerkendes EU's databeskyttelsesregler i stigende grad internationalt for at udstede
nogle af de højeste standarder for databeskyttelse i verden og forme den digitale revolution i
overensstemmelse med europæiske værdier. Dog skal nye lovgivningsmæssige ændringer
følge herefter for at skabe en harmoniseret, komplet og fremtidssikret ramme for
automatisering.
Andre regioner står ikke stille (f.eks. USA, Japan og Kina) og vedtager allerede strategier for
automatiserede køretøjer og tiltrækker investeringer på dette område.
For at Europa kan
forblive konkurrencedygtigt og fremme beskæftigelsen, er det vigtigt, at vigtige
teknologier, tjenester og infrastruktur udvikles i Europa, og at de nødvendige
rammebestemmelser er på plads.
Strategier i USA og Asien
Testning af automatiserede køretøjer har foregået i årevis i nogle dele af USA ledet af
virksomheder i Silicon Valley. Dog har nogle amerikanske delstater allerede forbudt brugen
af automatiserede køretøjer på vejen. Som følge heraf drøftes i USA's kongres et lovforslag
om selvkørende køretøjer
18
, som vil indføre principper svarende til EU's ramme for
godkendelse af køretøjer for at undgå, at de enkelte stater i USA vedtager regler, der er i
modstrid med amerikansk føderal køretøjslovgivning.
Der foregår også prøvning i Kina, Japan og Singapore. Kina har allerede vedtaget en plan om
at oprette et foreløbigt standardsystem inden 2020 for at understøtte automatiseret kørsel på
lavt niveau. Japan har identificeret selvkørende biler som en vigtig innovativ drivkraft for den
økonomiske vækst og sigter mod at demonstrere førerløse biler i opløbet til OL i Tokyo i
2020.
Mange initiativer er allerede i gang i medlemsstaterne (f.eks. Tyskland, Frankrig, Det
Forenede Kongerige, Sverige og Nederlandene), især med henblik på prøvning i stor
målestok, som også støttes af Kommissionen
19
.
Der er dog behov for en bedre koordinering af
disse initiativer. I Amsterdam-erklæringen
20
opfordrede medlemsstaterne Kommissionen til at
udvikle en fælles europæisk strategi for automatiseret og opkoblet kørsel, at revidere og om
nødvendigt tilpasse EU's retlige rammer for at udvikle en koordineret tilgang til forskning og
innovation og at indføre interoperable samarbejdende intelligente transportsystemer.
16
Direktiv 2007/46/EF om godkendelse af motorkøretøjer ophævet ved en ny forordning om typegodkendelse
(offentliggøres:
http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?pubRef=-//EP//NONSGML+TA+P8-TA-
2018-0179+0+DOC+PDF+V0//DA).
17
EU er kontraherende part i FN's internationale overenskomst om godkendelse af køretøjer fra 1958.
18
https://www.govtrack.us/congress/bills/115/hr3388
19
Se afsnit 4.
20
https://www.regjeringen.no/contentassets/ba7ab6e2a0e14e39baa77f5b76f59d14/2016-04-08-declaration-of-
amsterdam---final1400661.pdf
5
kom (2018) 0283 (forslag) - MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET, DET EUROPÆISKE RÅD, RÅDET, DET EUROPÆISKE ØKONOMISKE OG SOCIALE UDVALG OG REGIONSUDVALGET På vej til automatiseret mobilitet: En EU-strategi for fremtidens mobilitet
1900159_0007.png
Kommissionen har allerede truffet foranstaltninger til fremme af indførelsen af
opkoblingsinfrastruktur og -tjenester, der understøtter automatiserede køretøjer med
vedtagelsen af strategier for den 5. generation af kommunikationsnetværk ("5G")
21
,
samarbejdende intelligente transportsystemer
22
og rumstrategien
23
. Kommissionen har
ligeledes for nylig foreslået et initiativ om kunstig intelligens
24
, der vil understøtte førerløse
køretøjer.
Kommissionen har udarbejdet grundlaget for en fælles strategi for førerløs mobilitet med en
omfattende høringsproces for interessenter og medlemsstater, især gennem GEAR 2030-
gruppen på højt plan, som vedtog henstillinger om automatiserede og opkoblede køretøjer den
18. oktober 2017
25
. Disse anbefalinger bygger på tidligere arbejde med at gennemføre
samarbejdende intelligente transportsystemer
26
og at forene telekomindustrien og
bilindustrien
27
.
4.
G
ØRE
EU
STÆRKERE INDEN
AUTOMATISERET MOBILITET
FOR
TEKNOLOGIER
OG
INFRASTRUKTURER
TIL
Der vil blive behov for betydelige investeringer for at udvikle de relevante teknologier, skabe
den nødvendige infrastrukturstøtte og sikre social accept for automatiseret mobilitet. Mens
størstedelen af investeringen kommer fra den private sektor, giver EU betydelige incitamenter
til forskning og innovation og til udbredelse af målrettet infrastruktur.
For at maksimere udbyttet af offentlige investeringer vil Kommissionen sammenkæde
understøttende tiltag med vigtige politiske og lovgivningsmæssige initiativer omkring de
ovenfor beskrevne use cases.
Demonstrationer og prøvninger i stor skala finder allerede sted i EU-medlemsstaterne.
Kommissionen støtter disse gennem finansieringsprogrammer til forskning og
indførelsesprojekter og vil bidrage til bedre koordinering af grænseoverskridende prøvning
28
.
For 2014-2020 er der afsat et samlet budget på ca. 300 mio. EUR fra EU's rammeprogram for
forskning og innovation "Horizon 2020" til støtte for forskning og innovation på
automatiserede køretøjer, hvoraf halvdelen blev ydet gennem indkaldelser lanceret i 2016-
2017.
Indkaldelse af forslag til støtte for forskning og innovation i automatiseret vejtransport er
planlagt i 2018-2020 med et samlet budget på 103 mio. EUR. Hovedvægten i disse
indkaldelser er demonstration af pilotprojekter i stor skala til test af højautomatiserede
kørselssystemer til personbiler, effektiv godstransport og fælles mobilitetstjenester i
byområder. Andre forskningsprioriteter omfatter brugeraccept, udformning af en sikker
grænseflade mellem menneske og maskine, vejinfrastruktur til understøttelse af
automatisering og test- og valideringsprocedurer for automatiserede kørefunktioner.
Derudover vil Kommissionen tilbyde støtte i 2018 for at teste brugen af 5G-forbindelser for at
Meddelelse fra Europa-Kommissionen "5G for Europa: En handlingsplan", COM(2016) 588.
Meddelelse fra Europa-Kommissionen om samarbejdende intelligente transportsystemer, COM(2016) 766.
23
Meddelelse fra Europa-Kommissionen "Rumstrategi for Europa", COM(2016) 705.
24
COM(2018) 237.
25
https://ec.europa.eu/growth/content/high-level-group-gear-2030-report-on-automotive-competitiveness-and-
sustainability_da
26
https://www.c-roads.eu/platform.html.
C-ROADS-platformen samler alle igangværende indførelsesaktiviteter
for samarbejdende intelligente transportsystemer i hele EU for at sikre interoperabilitet mellem tjenesterne.
27
https://ec.europa.eu/digital-single-market/en/cooperative-connected-and-automated-mobility-europe
28
https://www.bmvi.de/SharedDocs/EN/Documents/DG/action-plan-automated-and-connected-
driving.pdf?__blob=publicationFile
22
21
6
kom (2018) 0283 (forslag) - MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET, DET EUROPÆISKE RÅD, RÅDET, DET EUROPÆISKE ØKONOMISKE OG SOCIALE UDVALG OG REGIONSUDVALGET På vej til automatiseret mobilitet: En EU-strategi for fremtidens mobilitet
1900159_0008.png
muliggøre højautomatiserede kørefunktioner og nye mobilitetsydelser med et budget på i alt
ca. 50 mio. EUR.
Tilsvarende bidrog støtten fra Connecting Europe-faciliteten (i alt 443 mio. EUR, der
udgjorde 1 173 mio. EUR af de samlede investeringer) til at digitalisere
vejtransportinfrastrukturen i hele EU til støtte for automatisering. Indførelsesinitiativer i stor
skala på det transeuropæiske transportnet blev igangsat i 16 medlemsstater
29
og to associerede
lande for interoperabel kommunikation mellem de enkelte køretøjer og infrastrukturen baseret
på wi-fi og 3G/4G-teknologi. For at muliggøre synergier mellem transport,
telekommunikation og den digitale del af Connecting Europe-faciliteten har Kommissionen til
hensigt at inkludere en koordineret indkaldelse af projekter i sit arbejdsprogram for
Connecting Europe-faciliteten i 2018.
Selvkørende biler
L3PILOT er en test i stor skala, der blev iværksat i september 2017. Den er unik på grund af sin
størrelse (36 mio. EUR i midler fra EU) og den første i verden, der tester et så bredt udvalg af
forskellige automatiserede kørefunktioner til personbiler.
Det opkoblede køretøjs økosystem
AUTOPILOT er et pilotprojekt i stor skala, der blev iværksat i januar 2017. Det fokuserede på det
selvkørende køretøj i et opkoblet miljø, hvilket muliggør fremkomsten af opkoblede økosystemer
understøttet af åbne teknologier og platforme. 5GCar blev iværksat i juni 2017 som et stort forsknings-
og innovationsprojekt, der udvikler 5G-opkoblingsteknologierne til selvkørende biler og vil evaluere
eksisterende og fremtidige frekvensanvendelse til dette formål og bidrage til standardiseringsindsatsen
på området.
Konvojkørsel for lastbiler
Konvojkørsel for lastbiler er et udtryk, der bruges til at beskrive lastbiler, der bruger opkobling og
automatisering, til at følge hinanden med meget korte afstand for at spare brændstof og reducere CO
2
-
emissioner. ENSEMBLE-projektet (20 mio. EUR i EU-finansiering) starter i sommeren 2018 og vil
støtte standardiseringen af kommunikationsprotokoller til konvojkørsel med flere mærker.
Medlemsstaterne og interessenterne opfordrede til et bedre grænseoverskridende samarbejde
om prøvning
30
samt en øget koordinering og udveksling af erfaringer under prøvning af emner
af offentlig interesse
31
. Drøftelserne er begyndt
32
med medlemsstaterne og industriens
eksperter for at prioritere, hvilke use cases der skal prøves, udnytte mulige synergier mellem
use cases med fokus på opkobling og automatisering og definere fælles metoder til prøvning,
evaluering og udveksling af viden. Arbejdet vil fortsætte med at udvikle et netværk af
paneuropæiske grænseoverskridende 5G-korridorer
33
til prøvning i stor skala og tidlig
indførelse af avanceret opkoblingsinfrastruktur, der understøtter opkoblet og automatiseret
mobilitet.
Kommissionen har til hensigt at videreudvikle Galileo-tjenesterne og beslægtede
navigationsteknologier til førerløs mobilitet. Galileo er et vigtigt aktiv for præcis og sikret
29
30
https://www.c-roads.eu/platform.html
https://www.bmvi.de/SharedDocs/EN/Documents/DG/action-plan-automated-and-connected-
driving.pdf?__blob=publicationFile
31
GEAR 2030 final report.
32
Inden for udvalget for intelligente transportsystemer.
33
Et sæt digitale grænseoverskridende korridorer blev identificeret af medlemsstaterne for at fremme prøvning i
stor skala og indførelsen af 5G til opkoblet og automatiseret mobilitet langs disse korridorer i
overensstemmelse med hensigtserklæringen af 23. marts 2017 underskrevet af 27 medlemsstater, Schweiz og
Norge.
7
kom (2018) 0283 (forslag) - MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET, DET EUROPÆISKE RÅD, RÅDET, DET EUROPÆISKE ØKONOMISKE OG SOCIALE UDVALG OG REGIONSUDVALGET På vej til automatiseret mobilitet: En EU-strategi for fremtidens mobilitet
1900159_0009.png
positionering og for integriteten og pålideligheden af digitale kort. En undersøgelse vil blive
lanceret i 2018, der har til hensigt at undersøge digitale korts integritet og pålidelighed.
Galileo tilbyder allerede i dag præcisionsniveauer ud over andre konstellationer og vil
gennem sine fremtidige autentificeringsfunktioner give signaler på et uovertruffent
tillidsniveau.
Den nuværende EU-støtte skal opretholdes på lang sigt, da EU stadig er et stykke vej fra at
indføre fuldt automatiserede og opkoblede køretøjer og den tilhørende infrastruktur.
Kommissionen har derfor til hensigt at foreslå, at forskningen om samarbejdende, opkoblet og
automatiseret mobilitet fortsat er en prioritet i det næste rammeprogram for forskning og
innovation.
Der er behov for at ajourføre forsknings- og innovationsplanen for førerløs mobilitet,
herunder en konkret handlingsplan for kort-, mellem- og langsigtede forsknings- og
innovationstiltag. Denne køreplan vil blive udviklet ved hjælp af repræsentanter fra
medlemsstaterne med input fra eksperter og interessenter
34
. Den vil danne grundlag for at
fastsætte prioriteter for forskning og innovation i nogle vigtige teknologier (f.eks. digitale
kort, big data, internet of things, kunstig intelligens osv.) og infrastruktur (hovedsagelig
Galileo, telekommunikation og veje) med stort potentiale til fremtidens mobilitetsløsninger.
Selvom der sker en masse forskning og innovation og prøvning i Europa, overvejer
Kommissionen måder til at sikre yderligere synergier mellem EU og nationale
finansieringsprogrammer, mellem støtten til samarbejdende opkoblingssystemer og
automatisering samt mellem forsknings- og innovationsfasen og fasen forud for indførelsen.
Kommissionen stiller i dag op til 450 mio. EUR til rådighed under Connecting Europe-
faciliteten til støtte for digitalisering inden for transport til støtte for automatisering og:
opfordrer medlemsstaterne og regionerne til at udnytte mulighederne i EU's
regionalpolitik og de europæiske struktur- og investeringsfonde til samfinansiering af
investeringer i forskning, innovation og indførelse.
vil arbejde sammen med medlemsstaterne i 2018 for at udarbejde en prioriteret liste over
use cases på transportområdet til prøvning i stor skala og drage fordel af mulige synergier
mellem use cases med fokus på henholdsvis opkobling og automatisering.
vil i 2018 indføre en fælles EU-platform, der grupperer alle relevante offentlige og
private interessenter for at koordinere prøvning på åben vej og skabe sammenhæng med
aktiviteter før indførelsen.
vil bygge videre på det arbejde, der allerede er gennemført ved at etablere et partnerskab
under den næste europæiske flerårige finansielle ramme for at skabe en klar langsigtet
ramme for strategisk planlægning af forskning og programmer før indførelsen om
førerløs mobilitet på EU-plan og nationalt plan.
vil inden 2019 tilbyde Galileos oprindelige højpræcisionstjenester vederlagsfrit, da den er
den første, der kan tilbyde en sådan navigationstjeneste på verdensplan.
vil inden 2019 udarbejde retningslinjer for optimeret brug af avancerede tjenester (dvs.
højpræcision, robusthed, bekræftelse af positioner), der tilbydes af EU's
satellitnavigationssystemer, EGNOS/Galileo, og deres medtagelse i navigationssystemer
til køretøjer for at løse ansvars- og sikkerhedsspørgsmål.
34
En dedikeret undergruppe af den strategiske transportforsknings- og innovationsdagsorden.
8
kom (2018) 0283 (forslag) - MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET, DET EUROPÆISKE RÅD, RÅDET, DET EUROPÆISKE ØKONOMISKE OG SOCIALE UDVALG OG REGIONSUDVALGET På vej til automatiseret mobilitet: En EU-strategi for fremtidens mobilitet
1900159_0010.png
5.
S
IKRING
AF ET INDRE MARKED FOR SIKKER ETABLERING AF AUTOMATISERET
MOBILITET
Sikring af et reelt indre marked vil være afgørende for at sikre retssikkerheden, fremme
investering i de relevante teknologier og beskytte borgerne mod nye risici, der er opkoblet
med førerløse køretøjer.
Tillade innovation
EU's ramme for godkendelse af køretøjer blev revideret i 2018
35
. EU er den første region i
verden, der kombinerer regler for godkendelse af køretøjer med regler for
markedsovervågning. På baggrund af denne nye ramme vil Kommissionen udvikle en ny
metode til certificering af sikkerheden ved automatiserede køretøjer, som vil være mindre
designspecifikke og mere tilpassede til disse køretøjers evolutionære karakter.
Nye og banebrydende automatiseringsteknologier til køretøjer kan allerede valideres i dag
under EU's ramme til godkendelse af køretøjer
36
.
Teknologier, der ikke er omfattet af EU's
bestemmelser, kan godkendes ved en EU-fritagelse, der ydes på grundlag af en national ad
hoc-sikkerhedsvurdering. Køretøjet kan så placeres på EU-markedet som ethvert andet EU-
godkendt køretøj. Flere teknologier er allerede blevet godkendt på denne måde. For at sikre
gensidig anerkendelse af nationale ad hoc-sikkerhedsvurderinger er det imidlertid vigtigt, at
medlemsstaterne følger en fælles tilgang.
Kommissionen vil:
samarbejde med medlemsstaterne i 2018 om retningslinjer for at sikre en harmoniseret
tilgang til nationale ad hoc-sikkerhedsvurderinger af automatiserede køretøjer
indlede arbejde med medlemsstaterne og interessenter om en ny tilgang til certificering af
køretøjssikkerhed for automatiserede køretøjer
Gøre automatiseret mobilitet sikker
Indførelsen af automatiserede køretøjer har et betydeligt potentiale med henblik på forbedring
af trafiksikkerheden, da den menneskelige faktor fejl, distraktion, overtrædelse af
trafikreglerne
er
årsag til de fleste ulykker. Men den skaber også nye udfordringer. Førerløse
køretøjer skal dele vejene eller gaderne med ikke-automatiserede biler og fodgængere,
cyklister og motorcyklister. Af denne årsag kan deres gennemførelse kun finde sted, når den
samlede trafiksikkerhed er garanteret og ikke kun sikkerheden for brugerne af automatiserede
køretøjer.
Den fuldstændige revision af den generelle sikkerhedsforordning for motorkøretøjer, der
fremlægges sammen med denne meddelelse, vil give mulighed for at dække manglende
aspekter i den nuværende lovgivning om køretøjssikkerhed for de forventede use cases i
forbindelse med automatisering. Revisionen giver også Kommissionen mulighed for at
vedtage de relevante gennemførelsesbestemmelser. Ved vedtagelse af nye sikkerhedsregler vil
Kommissionen følge de vejledende principper for menneske-maskine-grænsefladen foreslået
af GEAR 2030
37
og sikre, at der tages fuldt hensyn til trafiksikkerhed (blandet trafik,
interaktion med andre trafikanter). Kommissionen vil støtte den internationale tekniske
35
36
37
Skal offentliggøres:
http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?pubRef=-//EP//NONSGML+TA+P8-TA-
2018-0179+0+DOC+PDF+V0//DA
Artikel 20 i direktiv 2007/46/EF. Den nye forordning indeholder en tilsvarende bestemmelse i artikel 39 og
bliver gældende den 1. september 2020.
https://ec.europa.eu/growth/content/high-level-group-gear-2030-report-on-automotive-competitiveness-and-
sustainability_en
. Se bilag 3 i rapporten.
9
kom (2018) 0283 (forslag) - MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET, DET EUROPÆISKE RÅD, RÅDET, DET EUROPÆISKE ØKONOMISKE OG SOCIALE UDVALG OG REGIONSUDVALGET På vej til automatiseret mobilitet: En EU-strategi for fremtidens mobilitet
1900159_0011.png
harmonisering af automatiserede køretøjer inden for rammerne af De Forenede Nationer i
overensstemmelse med EU-reglerne.
Det er også vigtigt at sikre sammenhæng mellem nationale trafikregler og undgå modstrid
med EU's køretøjsregler. Til støtte for dette foreslår Kommissionen at identificere førerens
forventede opgaver og køretøjerne til de forskellige automatiseringsniveauer, der er udviklet
inden for rammerne af De Forenede Nationer
38
. Da der i øjeblikket ikke findes nogen EU-
lovgivning om trafikregler, opfordres medlemsstaterne til at støtte konvergens mellem
nationale trafikregler, især på internationalt plan med instrumenter såsom
Genèvekonventionen fra 1949 og Wienerkonventionen fra 1968 om vejtrafik
39
. På europæisk
plan vil Kommissionen støtte denne konvergens ved at tilskynde til koordinering af
medlemsstaternes myndigheder i de relevante fora, f.eks. gruppen på højt plan om
trafiksikkerhed.
Sikker vejinfrastruktur af høj kvalitet vil være et vigtigt bidrag til automatiserede køretøjer.
For eksempel kan kvaliteten af markeringer og tegn påvirke automatiserede køretøjers
ydeevne. Det er lige så vigtigt, at trafikinformation (f.eks. dynamiske hastighedsgrænser,
trafikregler, placering af stationære køretøjer osv.) forstås af de forskellige trafikanter, når den
kommunikeres digitalt. Dette indebærer, at alle systemer, der leverer sådanne oplysninger, er
interoperable. Kommissionen vil støtte tilgængeligheden af sådanne oplysninger.
Endelig vil Kommissionen vurdere konsekvenserne af automatisering for visse dele af den
eksisterende EU-lovgivning om chauffører såsom Direktiv 2006/126/EF om kørekort, direktiv
2003/59/EF om erhvervschaufføruddannelse eller direktiv 2002/15/EF om køretid.
Kommissionen foreslår nu nye sikkerhedsfunktioner for automatiserede køretøjer som en del
af revisionen af den generelle sikkerhedsforordning for motorkøretøjer samt krav i direktivet
om forvaltning af vejinfrastrukturens sikkerhed og vil også:
i 2018 præsentere arbejdsprioriteterne i EU og FN for at gennemføre den nye lovgivning
om sikkerhed for automatiserede og opkoblede køretøjer, især for køretøjer med det
højeste niveau af automatisering.
intensivere koordineringen med medlemsstaterne om trafikregler (f.eks. Genève- og
Wienkonventionerne), så de kan tilpasses automatiseret mobilitet på en harmoniseret
måde
ved udgangen af 2018 vedtage en delegeret forordning i henhold til direktivet om
intelligente transportsystemer
40
for at garantere en sikret og tillidsfuld kommunikation
mellem køretøjer og infrastruktur, et fornuftigt databeskyttelsesniveau i
overensstemmelse med den generelle databeskyttelsesforordning
41
og interoperabilitet af
meddelelser til sikkerhedsrelaterede tjenester og trafikstyringstjenester.
38
39
http://www.unece.org/fileadmin/DAM/trans/main/wp29/wp29resolutions/ECE-TRANS-WP29-1140e.pdf
Konventionen fra 1968 om vejtrafik anvendes af de fleste EU-medlemsstater. Genève fra 1949 (forgænger til
Wienerkonventionen) anvendes af nogle EU-medlemsstater.
40
Direktiv 2010/40/EU om rammerne for indførelse af intelligente transportsystemer.
41
Forordning (EU) 2016/679 om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med behandling af
personoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger.
10
kom (2018) 0283 (forslag) - MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET, DET EUROPÆISKE RÅD, RÅDET, DET EUROPÆISKE ØKONOMISKE OG SOCIALE UDVALG OG REGIONSUDVALGET På vej til automatiseret mobilitet: En EU-strategi for fremtidens mobilitet
1900159_0012.png
Håndtering af ansvarsproblemer
Ansvaret for motorkøretøjer håndteres via forskellige instrumenter på EU-plan såsom
direktivet om motorkøretøjsforsikring
42
eller produktansvarsdirektivet
43
samt de forskellige
erstatningsansvarsordninger i medlemsstaterne (f.eks. trafiklovgivning, civilret, specifikke
strenge
erstatningsansvarsordninger
og
national
gennemførelse
af
EU's
produktansvarsdirektiv).
Den egentlige årsag til begivenheder, som fører til skade eller hændelse, er afgørende for
tilskrivelse af ansvar. Derfor foreslår Kommissionen, at automatiserede køretøjer udstyres
med datarekordere for at præcisere, hvem der kørte (køretøjets autonome system eller føreren)
under en ulykke.
Med hensyn til erstatning til ofre giver direktivet om motorkøretøjsforsikring allerede en
hurtig erstatning til ofre, herunder hvor et automatiseret køretøj er involveret.
Forsikringsselskabet kan derefter anlægge sag mod en bilproducent under
produktansvarsdirektivet, hvis der konstateres fejl i det automatiserede kørselssystem.
Europa-Kommissionen har lige evalueret produktansvarsdirektivet og vil som en opfølgning
udarbejde en fortolkningsvejledning, der præciserer vigtige begreber i direktivet, herunder i
lyset af den teknologiske udvikling
44
. Bilforsikringsdirektivet har for nylig gennemgået en
evaluering, som konkluderede, at der ikke er behov for ændringer med hensyn til selvkørende
køretøjer: De skal have en ansvarsforsikring i overensstemmelse med direktivet
45
.
Kommissionen vil fortsat overvåge behovet for yderligere EU-instrumenter i takt med at
teknologien videreudvikles.
Kommissionen foreslår at regulere datarekordere for automatiserede køretøjer som en del af
revisionen af den generelle sikkerhedsforordning for motorkøretøjer for at præcisere, hvem
der kørte (køretøjet eller føreren) under en ulykke.
Fremme af opkoblingsmuligheder for køretøjer med henblik på automatisering
Køretøjernes evne til at kommunikere vil være et vigtigt element til at integrere
automatiserede køretøjer i det overordnede transportsystem. De forskellige typer
kommunikationsteknologier er komplementære og udvikler sig over tid med forbedringer
(f.eks. i dækning, hastighed, ventetid, sikkerhed). Dette muliggør mere og mere avancerede
use cases i forbindelse med automatiserede køretøjer. Selv om størstedelen af investeringen i
opkoblingsmuligheder bør komme fra den private sektor, kan EU hjælpe med at tilvejebringe
lovgivningsmæssige tilgange, der fremmer investeringerne i køretøjer og
kommunikationsinfrastruktur (vej og telekommunikation).
For at muliggøre sikkerhedsrelaterede tjenester, der kræver meget kort ventetid, har flere
producenter forpligtet sig til også at installere kommunikationsudstyr med kort rækkevidde
(wi-fi-baseret) på køretøjer fra 2019, og vejoperatørerne er også begyndt at forudinstallere
kommunikationsinfrastrukturer ved vejsiden, hvilket muliggør direkte interaktion mellem
køretøjer eller mellem køretøjer og vejinfrastrukturen. Fra og med 2020 forventes 5G-
42
43
Direktiv 2009/103/EF om ansvarsforsikring for motorkøretøjer.
Rådets direktiv 85/374/EØF om produktansvar.
44
Det bredere tilfælde af ansvar i forbindelse med Internet of things og kunstig intelligens er omfattet af
Kommissionens meddelelse om kunstig intelligens (COM(2018) 237) og det ledsagende arbejdsdokument fra
Kommissionens tjenestegrene om ansvar for nye digitale teknologier (SWD(2018) 137).
45
https://ec.europa.eu/info/consultations/finance-2017-motor-insurance_en.
De fulde konklusioner af
evalueringen er under udarbejdelse.
11
kom (2018) 0283 (forslag) - MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET, DET EUROPÆISKE RÅD, RÅDET, DET EUROPÆISKE ØKONOMISKE OG SOCIALE UDVALG OG REGIONSUDVALGET På vej til automatiseret mobilitet: En EU-strategi for fremtidens mobilitet
1900159_0013.png
opkoblingsinfrastruktur at være en vigtig drivkraft for opkoblet og automatiseret mobilitet
samt at styrke innovative digitale økosystemer omkring biler.
Med hensyn til kommunikation mellem køretøjer følger Kommissionen en teknologineutral
tilgang i overensstemmelse med EU's strategi for samarbejdende intelligente
transportsystemer
46
og har ikke foreslået en obligatorisk indførelse af specifikke teknologier
på nuværende tidspunkt. I forbindelse med visse anvendelser såsom konvojkørsel af lastbiler
(se også boks 7) er der imidlertid et udtalt behov for regulering for at sikre datastandardisering
af kommunikationsprotokoller på tværs af forskellige mærker og sikre korrekt respons fra
køretøjerne
47
. Konvojkørsel af lastbiler er en klar use case for automatisering, hvor
kommunikation mellem køretøjer er afgørende. Konvojkørsel af lastbiler med flere mærker
vil blive understøttet af en indkaldelse under Horizon 2020 - rammeprogrammet for forskning
og innovation.
Den stigende brug af radioudstyr (kortdistanceradar, direkte forbindelse mellem køretøjer,
netværksforbindelse) vil kræve flere radiofrekvensbånd. Eksisterende muligheder for adgang
til frekvenser gennemgås især for at sikre en passende frekvens i 5,9 GHz-båndet til
sikkerhedsrelaterede funktioner og catering til en bred vifte af anvendelser. Kommissionen vil
støtte sameksistensen mellem forskellige radioteknologier ved hjælp af 5,9 GHz-
frekvensbåndet under hensyntagen til principperne om kompromisløs sikkerhed,
teknologineutralitet og effektiv frekvensudnyttelse. Løbende tekniske undersøgelser, der
involverer både Den Europæiske Konference for Post- og Teleadministrationer og Det
Europæiske Standardiseringsinstitut for Telekommunikation, kan i 2019 føre til en opdatering
af Kommissionens relevante gennemførelsesafgørelse.
Derudover er der et potentielt hul i vejledningen om brugen af 5G-pionerfrekvensbånd, der
anvendes til prøvning i stor skala. Hvor det er relevant, reguleres de operationelle tilpasninger
i Frekvensudvalget og/eller Udvalget for Overensstemmelsesvurdering og Markedstilsyn på
Teleområdet for at sikre en effektiv frekvensudnyttelse.
Kommissionen foreslår at regulere konvojkørsel i lastbiler under revisionen af den generelle
sikkerhedsforordning for motorkøretøjer for at sikre standardisering af dataudveksling på
tværs af forskellige mærker. Gennemførelseslovgivningen bygger på resultaterne af
indkaldelsen af forslag om konvojkørsel i lastbiler (2018-2020) i Horizon 2020-
rammeprogrammet for forskning og innovation og supplerer den delegerede forordning om
samarbejdende intelligente transportsystemer.
Sikring af cybersikkerhed, databeskyttelse og dataadgang
Køretøjsopkobling og systemintegration af tusindvis af komponenter, der stammer fra
forskellige kilder, medfører nye trusler i form af cyberangreb såsom fjernstyring af køretøjet. I
øjeblikket er der ingen sektorspecifik tilgang til beskyttelse af køretøjet mod cyberangreb. For
databeskyttelse gælder derimod EU's regler om beskyttelse af personoplysninger for enhver
behandling af personoplysninger, herunder dem, der indsamles fra køretøjer
48
.
46
47
http://eur-lex.europa.eu/legal-content/DA/TXT/?uri=COM%3A2016%3A766%3AFIN
http://www.acea.be/uploads/publications/Platooning_roadmap.pdf
48
Forordning (EU) 2016/679 om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med behandling af
personoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger.
12
kom (2018) 0283 (forslag) - MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET, DET EUROPÆISKE RÅD, RÅDET, DET EUROPÆISKE ØKONOMISKE OG SOCIALE UDVALG OG REGIONSUDVALGET På vej til automatiseret mobilitet: En EU-strategi for fremtidens mobilitet
1900159_0014.png
Der er gjort et betydeligt arbejde med cybersikkerhed i de seneste måneder. Den 13.
september 2017 vedtog Kommissionen en pakke om cybersikkerhed, herunder et forslag til en
frivillig certificeringsramme for produkter og tjenester inden for informations- og
kommunikationsteknologi (IKT)
49
. Derudover er der udarbejdet retningslinjer inden for
rammerne af De Forenede Nationer til beskyttelse af køretøjer mod cyberangreb, og det er
Kommissionens hensigt at gennemføre disse retningslinjer i EU's køretøjsregler. Endelig har
Kommissionen, som meddelt i den europæiske strategi for samarbejdende intelligente
transportsystemer, offentliggjort en vejledning
50
til den certifikat- og sikkerhedspolitik, der er
nødvendig for sikker og tillidsfuld kommunikation mellem køretøjer og infrastruktur til
meddelelser, der er relateret til trafiksikkerhed og trafikstyring.
Automatiserede og opkoblede køretøjer vil generere en stor mængde data, der vil kunne deles
via kommunikationsenheder. Disse data har et enormt potentiale til at skabe nye og personlige
tjenester og produkter, revolutionere eksisterende forretningsmodeller (f.eks. vejhjælp,
køretøjsforsikring, reparation og udlejning af køretøjer osv.) eller føre til udviklingen af nye
forretningsmodeller. Forskellige økonomiske aktører konkurrerer om sådanne data.
Køretøjsfabrikanter eller digitale platforme har en privilegeret adgang til bildata og til
køretøjets ressourcer såsom muligheden for at foreslå tjenester direkte til føreren ved hjælp af
køretøjets instrumentbræt. I sin ikke-lovgivningsmæssige beslutning af 13. marts 2018
51
om
"En europæisk strategi for samarbejdende intelligente transportsystemer" opfordrede Europa-
Parlamentet Kommissionen til at offentliggøre et lovgivningsforslag, der sikrer lige vilkår for
adgang til data i køretøjer og ressourcer, beskyttelse af forbrugernes rettigheder og fremme af
innovation og fair konkurrence.
I betragtning af fremkomsten af denne nye økonomi skaber Kommissionens tilgang om
adgang til data og ressourcer en balance mellem fair konkurrence, muligheden for at
forbrugeren har adgang til forskellige tjenester, sikkerhed, cybersikkerhed, i fuld
overensstemmelse med konkurrencereglerne og beskyttelsen af personoplysninger såsom
brugerens samtykke til datadeling. Der er allerede EU-lovgivning, der specifikt dækker den
lige adgang til reparations- og vedligeholdelsesoplysninger fra uafhængige reparatører. Denne
lovgivning blev for nylig moderniseret til at omfatte reparations- og
vedligeholdelsesaktiviteter understøttet af trådløse netværk
52
. For andre typer af data
indeholder meddelelsen "Mod et fælles europæisk dataområde"
53
, der blev offentliggjort den
25. april 2018, yderligere vejledning om dataudveksling mellem virksomheder og business-to-
government ud over meddelelsen om opbygning af en europæisk dataøkonomi
54
, om
datalokation og de vejledende principper, der er fastlagt i platformsrapporten for
samarbejdende intelligente transportsystemer
55
. Den foreslåede forordning om fri udveksling
af ikke-personlige data
56
vil fjerne uberettigede begrænsninger for lokalisering af data, hvilket
vil øge virksomhedernes frihed til at gemme eller behandle deres ikke-personlige data hvor
som helst, de måtte ønske det inden for EU. En undersøgelse fra Kommissionen viste
49
50
https://ec.europa.eu/digital-single-market/en/cyber-security
Certifikat- og sikkerhedspolitiske dokumenter kan findes på
https://ec.europa.eu/transport/themes/its/c-its_en
51
Europa-Parlamentets dokument A8-0036/18/ P8_TA -PROV(2018)0063.
52
Skal offentliggøres:
http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?pubRef=-//EP//NONSGML+TA+P8-TA-
2018-0179+0+DOC+PDF+V0//DA
53
COM(2018) 232.
54
COM(2017) 9.
55
Endelig rapport fra januar 2016:
https://ec.europa.eu/transport/sites/transport/files/themes/its/doc/c-its-
platform-final-report-january-2016.pdf
56
Forslag til forordning om rammerne for fri udveksling af ikke-personlige data, COM (2017) 495.
13
kom (2018) 0283 (forslag) - MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET, DET EUROPÆISKE RÅD, RÅDET, DET EUROPÆISKE ØKONOMISKE OG SOCIALE UDVALG OG REGIONSUDVALGET På vej til automatiseret mobilitet: En EU-strategi for fremtidens mobilitet
1900159_0015.png
imidlertid tegn på, at centralisering af data i køretøjer på såkaldte "udvidede platformsservere
med køretøjsdata", der i øjeblikket er gennemført af flere bilfabrikanter, ikke i sig selv kunne
være tilstrækkelig til at sikre en retfærdig og uforstyrret konkurrence mellem
tjenesteudbydere
57
.
Kommissionen har derfor til hensigt at forbedre adgangen til og genbrug
af mobilitets- og køretøjsdata til kommercielle og ikke-kommercielle formål som led i en
kommende henstilling (se tekstboks nedenfor).
Kommissionen vil fortsætte med at overvåge situationen med hensyn til adgang til data og
ressourcer i køretøjer og vil overveje yderligere muligheder for en mulig ramme for
dataudveksling for køretøjer for at muliggøre fair konkurrence i udbuddet af tjenesteydelser
på det digitale indre marked og samtidig sikre overholdelsen af lovgivningen om beskyttelse
af persondata
.
Da nogle af de data, der genereres af køretøjer, er af almen interesse, vil Kommissionen
overveje behovet for at udvide offentlige myndigheders ret til at få adgang til flere data. Den
vil navnlig overveje specifikationer i direktivet om intelligente transportsystemer
58
om adgang
til data, der genereres af køretøjer, og som skal deles med offentlige myndigheder med
henblik på forbedret trafikstyring. Den vil også overveje krav til indsamling af oplysninger
om faktisk brændstof-/energiforbrug i stor skala i anonymiseret form inden for rammerne af
standarderne for kuldioxidemissioner for lette køretøjer (biler og varevogne)
59
.
Kommissionen foreslår at regulere beskyttelsen af køretøjer mod cyberangreb som en del af
revisionen af den generelle sikkerhedsforordning for motorkøretøjer, og den vil:
overveje behovet for specifikationer for adgang til køretøjsdata efter offentlige
myndigheders behov, især trafikstyring i 2018/2019 (delegeret retsakt i henhold til
direktivet om intelligente transportsystemer) og i 2019/2020 for indsamling af
anonymiserede oplysninger om faktisk brændstof-/energiforbrug i stor skala.
gennemføre et pilotprojekt om fælles EU-dækkende infrastrukturer og processer til
cybersikkerhed, der er nødvendige for sikker og tillidsfuld kommunikation mellem
køretøjer og infrastruktur for meddelelser, der er relateret til trafiksikkerhed og
trafikstyring i henhold til den offentliggjorte vejledning om certifikat- og sikkerhedspolitik
i 2018 som et første skridt udstede en henstilling om brug af pionerfrekvenser til 5G-
prøvning i stor skala, om cybersikkerhed og om en datastyringsramme, der muliggør
datadeling i overensstemmelse med initiativerne i datapakken fra 2018 og med
databeskyttelses- og privatlivslovgivning) (det nøjagtige omfang af henstillingen skal
bekræftes på politisk niveau).
6.
F
ORVENTEDE
ØKONOMIEN
VIRKNINGER AF AUTOMATISERET MOBILITET PÅ SAMFUNDET OG
Da automatiserede og førerløse køretøjer stadig afprøves, er de langsigtede virkninger af
førerløs mobilitet på transportsystemet, økonomien, miljøet og eksisterende arbejdspladser
stadig stort set ukendte. Selv om det på nuværende tidspunkt er vanskeligt at få et
helhedsbillede, skal disse langsigtede virkninger vurderes hurtigst muligt for at forudse
eventuelle bagslag og for at træffe afhjælpende foranstaltninger. Det er også nødvendigt at
57
58
https://ec.europa.eu/transport/sites/transport/files/2017-05-access-to-in-vehicle-data-and-resources.pdf
Direktiv 2010/40/EF.
59
Kommissionens forslag COM(2017) 676, CO2-mål for nye biler og varebiler frem til 2030.
14
kom (2018) 0283 (forslag) - MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET, DET EUROPÆISKE RÅD, RÅDET, DET EUROPÆISKE ØKONOMISKE OG SOCIALE UDVALG OG REGIONSUDVALGET På vej til automatiseret mobilitet: En EU-strategi for fremtidens mobilitet
1900159_0016.png
tackle nye etiske spørgsmål så hurtigt som muligt for at sikre, at teknologier udvikles i
overensstemmelse med europæiske værdier.
Rådet understregede i sine konklusioner om digitalisering af transport vedtaget den 5.
december 2017 vigtigheden af en bred samfundsdialog om disse spørgsmål og opfordrede
Kommissionen til
"at vurdere de socioøkonomiske og miljømæssige indvirkninger af
automatisering og digitalisering på transportområdet under hensyntagen til de nye
færdigheder, der er nødvendige i denne sektor, og om nødvendigt at foreslå foranstaltninger
til at afhjælpe disse indvirkninger".
Kommissionen har til hensigt at vurdere disse spørgsmål, drøfte dem med alle interesserede
parter, herunder arbejdsmarkedets parter, og eventuelt overveje lovgivningstiltag på EU-
plan
60
. Det er vigtigt at nøje overveje bekymringerne hos de fremtidige brugere af disse
systemer og andre trafikanter.
Mere forskning er nødvendig for at forudse de langsigtede virkninger af automatiseret og
opkoblet kørsel. For eksempel forventes det, at førerløs mobilitet vil reducere
transportomkostninger, give føreren mere tid og fremme samkørsel og dermed forbedre
luftkvaliteten og byplanlægningen. Lavere transportomkostninger og frigørelse af føreren fra
køreopgaver kan imidlertid også føre til flere eller længere rejser, en større stigning i den
samlede trafik og følgelig en stigning i de samlede emissioner og færdselstætheden. En anden
bekymring er, at der ikke er meget kendskab til samspillet mellem automatiserede køretøjer
og andre trafikanter under blandede trafikforhold. Horizon 2020-arbejdsprogrammet for
transport for 2018-2020 omfatter projekter, der skal foretage dybtgående analyser af
brugerens adfærd og offentlighedens accept samt til at vurdere mellem- og langsigtede
virkninger af automatiseret og opkoblet kørsel.
Kommissionen har allerede foretaget en omfattende gennemgang af eksisterende
undersøgelser af de forventede socioøkonomiske virkninger af automatiserede og opkoblede
køretøjer på EU's økonomi og beskæftigelse. Resultaterne af denne gennemgang
offentliggøres sammen med denne meddelelse
61
. Med 23 pct. af den globale produktion af
motorkøretøjer og næsten 72 pct. af godstransport ad landevejen i Europa forventes
automatiseret mobilitet i væsentlig grad at være til gavn for den europæiske økonomi.
Indtægterne for EU's bilindustri kan f.eks. overstige 620 mia. EUR i 2025 og 180 mia. EUR
for EU's elektroniksektor. De økonomiske virkninger af automatiseret og opkoblet mobilitet
vil medføre fordele for langt mere end bilindustrien, men kan muligvis skade sektorer såsom
forsikring, vedligeholdelse og reparation. Effekten af automatiseret mobilitet vil være stærkt
afhængig af den europæiske industris evne til at holde trit med internationale konkurrenter
(især fra it-sektoren). Aspekter vedrørende social inklusion og måder at håndtere behovene
hos sårbare brugere vil også spille en rolle med hensyn til at sikre, at gevinster udbredes til
gavn for samfundet som helhed, herunder for de grupper, som i dag kan blive afskåret fra
60
61
For eksempel foreslår International Transport Forum Organisation for Economic Co-operation and
Development i undersøgelsen "managing the transition to driverless road freight transport", at der oprettes et
midlertidigt tilladelsessystem. Gebyret, som flådeoperatørerne betaler for at opnå en tilladelse, ville gøre det
muligt at styre automatiseringshastigheden og at generere midler til omskoling af arbejdsstyrken og hjælpe
folk, der gøres overflødige.
Kommissionens undersøgelse (2018):
https://ec.europa.eu/jrc/en/publication/eur-scientific-and-technical-
research-reports/analysis-possible-socio-economic-effects-connected-cooperative-and-automated-mobility-
ccam-europe
15
kom (2018) 0283 (forslag) - MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET, DET EUROPÆISKE RÅD, RÅDET, DET EUROPÆISKE ØKONOMISKE OG SOCIALE UDVALG OG REGIONSUDVALGET På vej til automatiseret mobilitet: En EU-strategi for fremtidens mobilitet
1900159_0017.png
mobilitet, såsom ældre og handicappede. Der skal lægges særlig vægt på øget tilgængelighed
til fjerntliggende områder og bredere levering af mobilitetstjenester.
På beskæftigelsesplan forventes det, at udviklingen af nye teknologier og tjenester vil kræve
nye færdigheder og højtbetalte job (ingeniører, forskere) samt nye jobs på mellemniveau for
at opretholde disse nye teknologier. Mens dette i sidste ende kan påvirke efterspørgslen efter
professionelle chauffører, kan det også bidrage til at gøre chaufførjobbene mere attraktive og
afhjælpe den nuværende mangel på chauffører
62
. Det er stadig vanskeligt for teknologien at
erstatte chauffører fuldstændigt i alle kørselssituationer. Så det er sandsynligt, at køretøjet i en
overgangsfase vil tillade chaufføren at udføre andre opgaver
f.eks. fragtplanlægning
ved kørsel under begrænsede forhold (f.eks. på motorvejen), som det er tilfældet i fly. Jo mere
gradvis indførelsen af disse teknologier er, jo større er sandsynligheden for, at de negative
konsekvenser for beskæftigelsen vil blive absorberet af det økonomiske system.
For at kunne håndtere denne overgang bør arbejdstagere, hvis job ændres eller kan forsvinde
som følge af automatisering have alle muligheder for at erhverve de kvalifikationer og den
viden, de har brug for for at kunne beherske den nye teknologi, og de bør støttes i forbindelse
med overgangsfaser på arbejdsmarkedet. Nationale ordninger vil være afgørende for
opkvalificering og uddannelse med støtte fra Den Europæiske Socialfond og andre særlige
projekter.
Kommissionen lægger med sin strategi for det digitale indre marked
63
og dagsordenen for
færdigheder i Europa
64
vægt på digitale færdigheder på alle niveauer, lige fra
grunduddannelse til videregående uddannelse. Med henblik på at levere løsninger inden for
sektorspecifikke færdigheder iværksattes planen for sektorsamarbejde om færdigheder som en
del af dagsordenen for færdigheder
65
. Planen er en ramme for strategisk samarbejde mellem
de vigtigste aktører, herunder virksomheder og fagforbund og institutioner inden for
uddannelse og forskning for at overvinde mangelen på kvalificeret arbejdskraft og forberede
overgangen til digital teknologi. Fem pilotsektorer er blevet valgt til den første bølge af
indkaldelser, og bilindustrien er en af dem.
Derudover blev et treårigt forskningsprojekt kaldet "Skilful" (der løber indtil september 2019)
lanceret under Horizon 2020 - forsknings- og innovationsprogrammet. Skilful undersøger,
hvilke transportjobs, der sandsynligvis vil forsvinde, og som sandsynligvis vil blive skabt i de
forskellige transportformer. Det vurderer også fremtidige færdigheder og uddannelsesbehov.
Desuden leverer den europæiske søjle for sociale rettigheder en omfattende politisk ramme til
at støtte i forbindelse med overgangsfaser på arbejdsmarkedet gennem effektiv adgang til
beskæftigelse og sociale ydelser, adgang til uddannelse og passende indkomststøtte. I denne
henseende har Kommissionen vedtaget et forslag til styrkelse af adgangen til social
beskyttelse
særligt for selvstændige erhvervsdrivende og atypiske arbejdstagere.
I undersøgelsen fra International Transport Forum Organisation for Economic Co-operation and Development
om "managing the transition to driverless road freight transport" blev det anslået, at efterspørgslen efter
chauffører i Europa vil kunne falde til 1 million i 2030 fra de eksisterende 3,2 millioner chauffører i dag.
63
http://eur-lex.europa.eu/legal-content/DA/TXT/?uri=COM%3A2017%3A228%3AFIN.
Det er rettet mod
digitale færdigheder for alle (udvikling af digitale færdigheder, der gør det muligt for alle borgere at være
aktive i vores digitale samfund).
64
http://ec.europa.eu/social/main.jsp?catId=1223
65
http://ec.europa.eu/social/main.jsp?catId=1415&langId=en
16
62
kom (2018) 0283 (forslag) - MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET, DET EUROPÆISKE RÅD, RÅDET, DET EUROPÆISKE ØKONOMISKE OG SOCIALE UDVALG OG REGIONSUDVALGET På vej til automatiseret mobilitet: En EU-strategi for fremtidens mobilitet
1900159_0018.png
Etiske spørgsmål er et lige så vigtigt emne for automatiseret mobilitet. Automatiserede
køretøjer skal være sikre og respektere menneskelig værdighed og personlig valgfrihed.
Kommissionen har for nylig oprettet European Artificial intelligence (AI) Alliance
66
, der har
til opgave at udarbejde udkast til etiske retningslinjer for kunstig intelligens, som vil give en
horisontal tilgang til etiske spørgsmål for autonome systemer, der også er relevant for
automatiserede køretøjer. En komplementær sektorspecifik tilgang til førerløs mobilitet vil
imidlertid være nødvendig i betragtning af transportsystemets specifikke spørgsmål (f.eks.
trafiksikkerhed). Medlemsstaterne er allerede gået videre med oprettelsen af en taskforce om
de etiske aspekter af automatiseret og opkoblet kørsel for at præcisere de etiske spørgsmål,
der bør behandles i fællesskab på EU-plan
67
. Som opfølgning på taskforcen vil Kommissionen
tilvejebringe et dedikeret forum, der samarbejder med Den Europæiske Gruppe vedrørende
Etik inden for Videnskab og Ny Teknologi
68
og Den Europæiske AI Alliance for at lette
drøftelserne på europæisk plan.
Førerløs mobilitet er stadig i sine tidlige stadier. De langsigtede virkninger er usikre og
afhænger af, hvor hurtigt og hvor meget teknologien udvikler sig, og hvordan markedet
reagerer. Det vil også afhænge af, hvordan de offentlige myndigheder støtter og styrer denne
udvikling for at sikre, at alle samfundsgrupper har gavn af de nye mobilitetstjenester.
Kommissionen har til hensigt fortsat at overvåge og vurdere disse spørgsmål og høre alle
interesserede parter. Den kan også overveje lovgivningstiltag på EU-plan, hvor det er
nødvendigt.
Kommissionen vil:
overvåge og vurdere mellem- og langsigtede virkninger af automatiseret og opkoblet
kørsel især i Horizon 2020-arbejdsprogrammet for automatiseret transport for 2018-2020
høre interessenter om de socioøkonomiske og miljømæssige virkninger ved førerløs
mobilitet
støtte erhvervelsen af nye færdigheder, bevare og omskole arbejdsstyrken i sektoren
gennem dagsordenen nye kvalifikationer for Europa og vurdere mulighederne for at lette
overgangen til automatisering i vejsektoren
støtte medlemsstaterne i deres bestræbelser på at lette overgangsfaserne på
arbejdsmarkedet for de berørte arbejdstagere gennem kvalitetsbeskæftigelse og sociale
tjenester, adgang til uddannelse og social beskyttelse i overensstemmelse med den
europæiske søjle for sociale rettigheder.
skabe et EU-forum til at løse specifikke etiske spørgsmål, der opstår som følge af førerløs
mobilitet.
K
ONKLUSION
7.
Opkoblet og automatiseret mobilitet forventes at ændre måden, hvorpå vi bevæger os på, og
hvordan køretøjer anvendes, sælges og ejes. Den åbner op for nye former for
forretningsudvikling og baner vejen for nye mobilitetsydelser. Den omfattende EU-strategi
66
Den Europæiske AI Alliance er et bredt multiinteressentforum, som Kommissionen skal nedsætte i 2018 med
henblik på at drøfte AI's fremtid i Europa. Den Europæiske AI Alliance vil samarbejde med Den Europæiske
Gruppe vedrørende Etik inden for Videnskab og Ny Teknologi.
67
Den anden strukturerede dialog på højt plan er arrangeret i september 2017 som opfølgning af Amsterdam-
erklæringen fra 2016.
68
Den Europæiske Gruppe vedrørende Etik inden for Videnskab og Ny Teknologi er en rådgivende gruppe ved
Europa-Kommissionen, der er oprettet ved Kommissionens afgørelse (EU) 2016/835.
17
kom (2018) 0283 (forslag) - MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET, DET EUROPÆISKE RÅD, RÅDET, DET EUROPÆISKE ØKONOMISKE OG SOCIALE UDVALG OG REGIONSUDVALGET På vej til automatiseret mobilitet: En EU-strategi for fremtidens mobilitet
tager sigter på at bane vejen for EU, medlemsstaterne, industrien, arbejdsmarkedets parter og
civilsamfundet for at arbejde sammen og sikre, at EU udnytter de muligheder, der tilbydes
inden for førerløs mobilitet, samtidig med at nye udfordringer for samfundet forudses og
afhjælpes. Med sit stærke industrigrundlag og støttet af et ambitiøst forsknings- og
innovationsprogram og den retlige ramme, der fremlægges i denne strategi, har Europa
styrken til at konkurrere globalt.
Kommissionen opfordrer nu alle berørte parter, navnlig medlemsstaterne, industrien,
arbejdsmarkedets parter og civilsamfundet til at støtte den tilgang, der er fremlagt i denne
meddelelse. I en verden i hastig forandring bør Europa benytte lejligheden til at være førende
i at levere sikker, effektiv, socialt ansvarlig og miljøvenlig førerløs mobilitet til EU-borgere.
18