Europaudvalget 2018-19 (1. samling)
KOM (2018) 0286
Offentligt
1992318_0001.png
MINISTEREN
Europaudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
[dato]
2018-4491
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Europaudvalget har i brev af 20. november 2018 stillet mig følgende spørgsmål
(EUU KOM (2018) 0286), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Søren Søndergaard (EL).
Spørgsmål nr. 1:
I forlængelse af behandlingen af Kommissionens forslag til forordning om ge-
nerelle krav til køretøjssikkerhed i forbindelse med typegodkendelse af motor-
køretøjer (KOM (2018) 0286), som blev behandlet i Europaudvalget den 2.
november 2018, bedes ministeren oplyse, hvilke af de i alt 55 sikkerhedstiltag,
som Kommissionen oprindeligt havde foreslået, som er blevet fravalgt, og oply-
se, hvilke af disse fravalgte tiltag, regeringen gerne havde set være omfattet af
forslaget.
Svar:
Kommissionen fremsatte den 17. maj 2018 forslag til forordning om krav til
typegodkendelse af motorkøretøjer og påhængskøretøjer dertil samt systemer,
komponenter og seperate tekniske enheder til sådanne køretøjer for så vidt
angår deres generelle sikkerhed og beskyttelsen af køretøjspassagerer og bløde
trafikanter.
Kommissionen fremsatte forslag om 17 konkrete sikkerhedstiltag. Ingen af dis-
se tiltag er blevet frasorteret undervejs. Alle 17 tiltag var således fortsat inde-
holdt i kompromisteksten, der blev vedtaget som Rådets generelle indstilling
på KKE-rådsmøde den 29. november 2018.
Ved forhandlingen af forslaget har jeg bl.a. lagt vægt på, at forslaget skulle
medføre en forbedret beskyttelse af bløde trafikanter, herunder cyklister og
fodgængere. Jeg er derfor særligt positiv overfor, at Rådets generelle indstilling
indeholder tiltag, som kan modvirke og højresvingsulykker og generelt beskyt-
ter bløde trafikanter. Der er overordnet set tale om et ambitiøst forslag, som vil
øge færdselssikkerheden, idet der stilles højere minimumskrav til sikkerheds-
udstyr i mortorkøretøjer.
Som det fremgik af grund- og nærhedsnotatet til det pågældende forslag er det
imidlertid korrekt, at Kommissionen oprindeligt havde identificeret 55 potenti-
kom (2018) 0286 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om, hvilke af de i alt 55 sikkerhedstiltag, som Kommissionen oprindeligt havde foreslået, som er blevet fravalgt, og oplyse, hvilke af disse fravalgte tiltag, regeringen gerne havde set være omfattet af forslaget, til transport-, bygnings- og boligministeren, kopi til udenrigsministeren
1992318_0002.png
elle sikkerhedstiltag, som undergik en nærmere undersøgelse forud for, at for-
slaget blev fremsat.
Kommissionen undersøgte de færdselsselssikkerhedsmæssige effekter af de
potentielle tiltag, herunder om de enkelte tiltag var teknologisk modnet, og så
efterfølgende på de økonomiske omkostninger ved de enkelte foranstaltninger.
Af disse potentielle tiltag valgte Kommissionens således at inkludere 17 sikker-
hedstiltag i det fremsatte forslag på baggrund af en cost-benefit-analyse.
Jeg har selv arbejdet for, at der skulle være proportionalitet mellem den øgede
færdselssikkerhed og sikkerhedsforanstaltningernes økonomiske omkostninger
for at undgå, at priserne på køretøjerne stiger unødigt.
På denne baggrund støtter jeg Kommissionens forslag, da der indføres vigtige
sikkerhedsmæssige foranstaltninger, herunder foranstaltninger som forbedre
trafiksikkerhed for bløde trafikanter, mens der er en god balance med hensyn
til at sikre omkostningseffektive løsninger.
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen