Europaudvalget 2018
KOM (2018) 0293
Offentligt
1911921_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 17.5.2018
COM(2018) 293 final
ANNEX 1
BILAG
til
MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET, RÅDET,
DET EUROPÆISKE ØKONOMISKE OG SOCIALE UDVALG OG
REGIONSUDVALGET
ET MOBILT EUROPA
Bæredygtig mobilitet i Europa: sikker, opkoblet og ren
DA
DA
kom (2018) 0293 - Ingen titel
1911921_0002.png
Bilag 1: Strategisk handlingsplan om trafiksikkerhed
I dette bilag skitseres en række konkrete foranstaltninger, som er planlagt under
Kommissionens nuværende mandat, dvs. frem til udgangen af 3. kvartal 2019.
Der er fastsat
en tidsfrist for disse foranstaltninger.
Det kan naturligvis ikke foregribes, hvilke
foranstaltninger den næste Kommission vil træffe, men der præsenteres en vifte af yderligere
påtænkte foranstaltninger for perioden efter 2019.
Denne er vejledende og har ingen
tidsfrister.
1. Bedre forvaltning af trafiksikkerheden
For at modvirke tendensen med stagnerende tal for trafiksikkerhed i EU og gøre fremskridt i
retning af det langsigtede mål om helt at undgå dødsfald i trafikken i EU i 2050 ("nul-
visionen") er der behov for en ny tilgang. EU's trafiksikkerhedspolitiske rammer for 2021-
2030, som skal udspecificeres nærmere senest i 2019, er baseret på
Safe System-tilgangen.
Denne tilgang omfatter fastsættelse af klare mål og overvågning af fremskridtene ved hjælp af
en række
centrale resultatindikatorer,
der har direkte sammenhæng med forebyggelse af
dødsfald og alvorligt kvæstede blandt alle trafikanter. Den kræver
en koordineret indsats i
alle sektorer og for alle trafikanter
under en forbedret forvaltningsstruktur.
Nøgleaktioner vedrørende forvaltning
Kommissionen vil
konkretisere de principper for EU's trafiksikkerhedspolitiske rammer for
2021-2030, som er fastlagt i nærværende meddelelse [2. kvartal 2019], bl.a. i form af
en liste over centrale resultatindikatorer, der skal knyttes sammen med målresultater, som
fastsættes i tæt samarbejde med medlemsstaterne
et styrket mandat for Arbejdsgruppen på Højt Plan om Trafiksikkerhed (som består af
højtstående repræsentanter for nationale forvaltninger), som omfatter strategisk rådgivning
og hyppig feedback og
en ny rolle til den europæiske trafiksikkerhedsambassadør (en velkendt personlighed),
som skal koordinere indsatsen på trafiksikkerhedsområdet med medlemsstaterne og
udbrede god praksis både inden for EU og på internationalt plan.
I hele perioden vil Kommissionen (anført af en koordineringsgruppe, der oprettes på tværs af
generaldirektoraterne) samarbejde med medlemsstaterne og interesserede parter om at
overvåge og øge fremdriften, f.eks. ved hvert andet år at afholde møder med fokus på
resultater og fremme frivilligt engagement, navnlig inden for rammerne af et styrket EU-
charter om trafiksikkerhed
1
.
2. Øget økonomisk støtte til trafiksikkerhed
En vigtig løftestang, som EU har til rådighed for at fremskynde opnåelsen af resultater, består
i at yde støtte til initiativer vedrørende trafiksikkerhed ved hjælp af forskellige løsninger. Der
kan ydes støtte til opgraderinger af infrastruktur fra regionale fonde under den nuværende
finansielle ramme. Desuden stilles der ved den aktuelle indkaldelse under Connecting Europe-
1
EU-chartret om trafiksikkerhed er en civilsamfundsplatform for trafiksikkerhed, som Kommissionen har
etableret, og som i dag har mere end 3 500 medlemmer.
1
kom (2018) 0293 - Ingen titel
1911921_0003.png
faciliteten 200 mio. EUR til rådighed for trafiksikkerhed og digitalisering. På længere sigt vil
det være vigtigt at sikre stabilitet og sammenhæng i finansieringsløsningerne for opgradering
af infrastruktur, andre trafiksikkerhedstiltag og kapacitetsopbygning.
Nøgleaktioner vedrørende støtte og finansiering
Kommissionen vil:
tilskynde til brug af økonomisk støtte fra EU's struktur- og investeringsfonde til
opgradering af infrastrukturen for at øge trafiksikkerheden, navnlig i medlemsstater med
forholdsvis ringe trafiksikkerhed, og opmuntre til brug af Connecting Europe-faciliteten
[2. kvartal 2018]
effektivisere og øge støtten til finansiering af trafiksikkerhedsforanstaltninger i den næste
flerårige finansielle ramme under hensyntagen til komplementariteten mellem de
forskellige finansieringsinstrumenter [2. kvartal 2018]
undersøge, hvordan der kan sikres stabilitet i finansieringen af støtte til
trafiksikkerhedsforanstaltninger under den næste flerårige finansielle ramme, f.eks. med
hensyn til fælles operationer med fokus på håndhævelse af færdselsreglerne, som
gennemføres i samarbejde mellem politimyndigheder på tværs af grænserne [3. kvartal
2018] og
undersøge mulighederne for at yde økonomisk støtte til kapacitetsopbygning på
medlemsstatsplan, bl.a. i tilknytning til Safe System-strategier (f.eks. målemetoder med
brug af centrale resultatindikatorer) [3. kvartal 2019].
Derudover vil Kommissionen i tæt samarbejde med Den Europæiske Investeringsbank
undersøge, hvordan offentlige myndigheder kan få lettere adgang til tilstrækkelig økonomisk
støtte til indkøb af sikrere flåder. For eksempel kunne der oprettes en facilitet for sikrere
transport, eller den nuværende facilitet for renere transport kunne eventuelt udvides
2
.
Kommissionen vil endvidere undersøge, hvordan der kan ydes finansiering til den forskning
og innovation, der er nødvendig for at udvikle og gennemføre Safe System-strategier.
3.
Sikre veje og vejsider
Safe System-tilgangen til anlæggelse af veje indebærer, at vejenes funktion, udformning,
layout og hastighedsgrænser skal matche hinanden for at undgå menneskelige fejl, således at
ulykker ikke fører til dødsfald eller alvorlig legemsbeskadigelse. Kommissionen foreslår i dag
at revidere direktivet om forvaltning af vejinfrastrukturens sikkerhed for at stille krav om
øget
gennemsigtighed og kortlægning af risici i hele nettet
og at udvide dets
anvendelsesområde, så det ikke blot omfatter det transeuropæiske net, men
alle primærveje.
Nøgleaktioner vedrørende sikre veje og vejsider
Kommissionen vil:
udføre forberedende arbejde og nedsætte en ekspertgruppe, som får til opgave at udforme
rammer for klassificering af veje, som sikrer bedre matchning af vejenes udformning og
layout med hastighedsgrænserne i overensstemmelse med Safe System-tilgangen [3.
kvartal 2019] og
2
http://www.eib.org/projects/sectors/transport/cleaner-transport-facility
2
kom (2018) 0293 - Ingen titel
1911921_0004.png
lette udveksling af erfaringer om Safe System-metoder blandt eksperter på området (f.eks.
i et forum for europæiske trafiksikkerhedsrevisorer) [efter vedtagelsen af det reviderede
direktiv om forvaltning af vejinfrastrukturens sikkerhed].
I hele perioden vil Kommissionen bestræbe sig på at udpege yderligere EU-foranstaltninger,
f.eks. med hensyn til at opstille specifikke sikkerhedsmål for vejene i det transeuropæiske net
ved den næste revision af retningslinjerne for de transeuropæiske net.
4.
Sikre køretøjer
EU har formået at nedbringe antallet af dødsfald og alvorlige kvæstelser ved at forbedre
køretøjernes sikkerhed i kraft af successive iterationer af forordningen om den generelle
sikkerhed af motorkøretøjer og forordningen om sikkerhed for fodgængere. Kommissionen
foreslår at revidere disse forordninger for at gøre en række
vigtige sikkerhedsfunktioner
obligatoriske,
herunder intelligent farthjælp og autonome nødbremsesystemer (bl.a. i forhold
til fodgængere og cyklister) og forbedret direkte udsyn i lastvogne. Som opfølgning vil det
være vigtigt at prioritere EU's og FN's arbejde med at udarbejde nye bestemmelser om
køretøjers sikkerhed (f.eks. autonome nødbremsesystemer til lastvogne, herunder standarder
for registrering af fodgængere og cyklister og direkte udsyn).
Offentlige indkøb
rummer også
interessante muligheder for at øve positiv indflydelse på tempoet i udbredelsen af
sikkerhedsteknologier.
Derudover foreslår Kommissionen at revidere forordningen om mærkning af dæk for at
forbedre forbrugeroplysningen, navnlig med hensyn til
dækkenes sikkerhedsegenskaber.
Nøgleaktioner vedrørende sikre køretøjer
Kommissionen vil:
vurdere, om det er gennemførligt og omkostningseffektivt at modernisere den nuværende
flåde (navnlig busser og lastvogne) med avancerede førerstøttesystemer [4. kvartal 2018]
og
opfordre medlemsstaterne til at overveje nationale incitamenter til hurtig udbredelse af
afprøvede teknologier ved brug af flere forskellige midler, herunder udbud, politikker med
fokus på sikre rejseformer samt skatte- og forsikringsmæssige incitamenter, idet den frie
konkurrence samtidig opretholdes på det indre marked [2. kvartal 2018].
Kommissionen vil forsøge at indhente frivillige tilsagn
fra bl.a.
arbejdsgivere/sammenslutninger af vejtransportvirksomheder (f.eks. om at bruge køretøjer
med de seneste sikkerhedsfunktioner, før der pålægges lovkrav om at bruge dem)
offentlige myndigheder (f.eks. byer, som favoriserer indkøb af de sikreste
og ikke blot
de reneste
biler til deres flåder i forbindelse med offentlige indkøb)
producenter (om f.eks. at indarbejde sikkerhedsfunktioner, der rækker ud over
mindstekravene, for alle prissegmenter)
forsikringsselskaber (om f.eks. at ændre præmiestrukturen til gavn for sikrere køretøjer)
sektoren for udlejning og deling af biler (om f.eks. at fremme sikre biler i forbindelse med
leje- og leasingaktiviteter, regelmæssig vedligeholdelse osv.), og
3
kom (2018) 0293 - Ingen titel
1911921_0005.png
køreskoler (om f.eks. uddannelse af nye og eksisterende trafikanter i, hvordan man bruger
nye sikkerhedsfunktioner i køretøjer).
Kommissionen vil vurdere behovet for en yderligere indsats, bl.a. med hensyn til
bestemmelser om afprøvning af slidte dæks vejgreb, med hensyn til de retlige rammer for
teknisk kontrol med køretøjer, herunder foranstaltninger til bekæmpelse af, at ejere/brugere af
køretøjer foretager ulovlige ændringer af dem, og med hensyn til at give sikkerhedshensyn en
mere fremtrædende rolle i EU's lovgivning om offentlige indkøb.
5.
Sikker kørsel
Sikker
adfærd
blandt trafikanterne (hastighed, brug af beskyttelsesudstyr såsom
sikkerhedssele og styrthjelm, færdsel i trafikken uden at have indtaget alkohol eller narkotika
og uden distraherende elementer) og
håndhævelse
af krav til denne adfærd er også afgørende
for at forebygge og afbøde alvorlige ulykker. Forslaget til en revideret forordning om den
generelle sikkerhed og sikkerhed for fodgængere omfatter visse elementer, der lover store
sikkerhedsgevinster (intelligent farthjælp, teknologi til registrering af træthed og
standardiserede grænseflader for alkolåse).
Nøgleaktioner vedrørende sikker kørsel
Kommissionen vil:
vurdere mulighederne for at øge effektiviteten af direktivet om grænseoverskridende
håndhævelse over for trafikforseelser på grundlag af en evaluering, der blev foretaget i
2016 [4. kvartal 2018]
iværksætte en undersøgelse af, om det er muligt at gennemføre et lovgivningsinitiativ om
gensidig anerkendelse af frakendelse af førerretten [1. kvartal 2019]
gennemføre De Forenede Nationers Økonomiske Kommission for Europas (UNECE)
bestemmelser, hvori selealarmer gøres obligatoriske for alle sæder [4. kvartal 2018]
samarbejde med medlemsstaterne om at skabe de forhold, der er nødvendige for sikre
velfungerende intelligent farthjælp, der kan tilsidesættes, herunder angivelse af
hastighedsgrænser i et digitalt format, og overveje, om det er muligt og acceptabelt at
anvende intelligent farthjælp, der ikke kan tilsidesættes, i fremtiden [3. kvartal 2019] og
vurdere, hvordan EU-henstillingen om den maksimalt tilladte alkoholkoncentration i
blodet kan styrkes, f.eks. anbefale lavere grænseværdier for erhvervschauffører og/eller
nye bilister og vejlede om brug af alkolåse [3. kvartal 2018].
Kommissionen vil forsøge at indhente frivillige tilsagn
fra bl.a.
arbejdsgivere/sammenslutninger af vejtransportvirksomheder (om bl.a. bedre uddannelse
og oplysning af erhvervschauffører ud over lovkravene til uddannelse af
erhvervschauffører)
uddannelsessektoren (om bl.a. at gøre trafiksikkerhed til en del af de generelle læseplaner)
og brugerorganisationer (om bl.a. at fremme sikker adfærd og tage hensyn til faktorer
vedrørende alder og køn)
offentlige myndigheder (om bl.a. at kræve montering af alkolåse i forbindelse med
offentlige indkøb)
busrejseselskaber (om bl.a. oplysningskampagner vedrørende sikkerhedsseler) og
taxi- og samkørselsvirksomheder (om bl.a. at udruste deres flåder med barnesæder).
4
kom (2018) 0293 - Ingen titel
1911921_0006.png
Under det fremtidige program for forskning og innovation vil Kommissionen desuden fremme
og støtte forskning i udvikling af testmetoder og billigere værktøjer til narkotikasporing og
automatisk vurdering af egnethed til at køre såvel som i at undgå manglende opmærksomhed,
herunder førere, der distraheres af elektroniske systemer, der er integreret i køretøjer.
Kommissionen vil vurdere, om individuelle elektroniske selealarmer skal gøres obligatoriske i
turistbusser, og om der i samarbejde med industrien skal udarbejdes en adfærdskodeks for at
sikre, at informationssystemer og telefoner i biler udformes på en måde, som muliggør
forsvarlig brug. Kommissionen vil afdække behovet for en yderligere indsats, f.eks. med
hensyn til at definere og gennemføre begrebet "sikker hastighed", hjelme til cyklister og
beskyttelsesbeklædning til motorcyklister og/eller gradvis erhvervelse af førerretten for
uerfarne bilister.
6.
Hurtig og effektiv nødhjælp
Effektiv behandling af trafikofre, herunder hurtig transport til det rette behandlingssted i
kvalificeret personales hænder, mindsker konsekvenserne af skaderne. I denne sammenhæng
bør effekten af implementeringen af eCall (automatisk nødopkald i tilfælde af en ulykke)
overvåges nøje.
Nøgleaktioner vedrørende nødhjælp
Kommissionen vil:
vurdere effekten af eCall og se på, om systemet kan udvides, så det omfatter andre
kategorier af køretøjer (tunge godskøretøjer, busser, motorcykler og traktorer) [3. kvartal
2019] og
fremme tættere kontakt mellem trafiksikkerhedsmyndigheder og sundhedssektoren med
henblik på at vurdere yderligere praktiske og forskningsmæssige behov (f.eks. hvordan det
sikres, at skader matches med kvalificeret personale og hensigtsmæssige faciliteter til
lægebehandling) [3. kvartal 2018].
Kommissionen vil forsøge at indhente frivillige tilsagn
fra bl.a.
kommercielle og offentlige transportoperatører (om bl.a. at give chauffører uddannelse i
førstehjælp)
producenter (om bl.a. at installere eCall i nye biler eller eftermontere det i eksisterende
modeller)
forsikringsselskaber (om bl.a. at sænke forsikringspræmierne for biler, som eCall
installeret i).
Fremtidssikring af trafiksikkerheden
7.
På længere sigt ligger der et meget stort trafiksikkerhedsmæssigt potentiale i
opkobling og
automatisering.
Der skal dog ses nærmere på de forbundne risici, f.eks. med hensyn til
cybersikkerhed og højt automatiserede køretøjers virkemåde i
blandet trafik.
Som led i
mobilitetspakken foreslår Kommissionen derfor en omfattende strategi for opkoblet og automatiseret
mobilitet.
Den
kollaborative økonomi
(f.eks. ordninger for deling af biler og cykler) og en række
miljøforanstaltninger
rummer muligheder for gensidige fordele, hvis de kombineres med
5
kom (2018) 0293 - Ingen titel
1911921_0007.png
trafiksikkerhedsforanstaltninger (f.eks. sikrere og mere attraktive miljøer for fodgængere og cyklister).
Der er dog også risici forbundet med dem, bl.a. i form af flere ubeskyttede brugere på vejene.
Ved fremtidige initiativer skal der tages hensyn til de særlige behov hos sårbare trafikanter og
forskellige andre brugere (på grund af alder, køn eller handicap). Derudover vil der muligvis være
behov for en styrket indsats med hensyn til
sikkerhed på arbejdspladsen.
Nøgleaktioner vedrørende nye udfordringer
Kommissionen vil:
vedtage specifikationer for samarbejdende intelligente transportsystemer (delegeret retsakt
under direktivet om intelligente transportsystemer), herunder kommunikation mellem
køretøjer og mellem køretøj og infrastruktur
3
[Q4/2018]
samarbejde tæt med interesserede parter om at indlede en proces, der skal føre til
udarbejdelse af en adfærdskodeks for sikker overgang til mere avanceret automatisering,
og om at sikre, at der i kravene og procedurerne fuldt ud tages hensyn til trafiksikkerheden
(blandet trafik, samspil med andre trafikanter, konvojkørsel), idet der navnlig sikres
sammenhæng mellem nationale færdselsregler, og modstrid med EU's bestemmelser om
køretøjer undgås [3. kvartal 2019] og
indføre en Safe City-konkurrence eller -pris [3. kvartal 2019].
Kommissionen vil forsøge at indhente frivillige tilsagn
fra bl.a.
operatører, flådeforvaltere og transportvirksomheder (om bl.a. at vedtage en
trafiksikkerhedspolitik for virksomheden)
brancheorganisationer (om bl.a. at yde vejledning i trafiksikkerhed til SMV'er, navnlig
med hensyn til sikkerheden i forbindelse med varevogne i byområder) og
nationale myndigheder (om bl.a. at følge eksempler på god praksis i kampen mod ulovlige
ændringer af køretøjer).
I hele perioden vil Kommissionen vurdere behovet for yderligere EU-foranstaltninger, bl.a.
med hensyn til yderligere harmonisering af grænseflader mellem menneske og maskine, der
installeres i køretøjer for at sikre, at alle chauffører og andre brugere kan indgå i et samspil
med køretøjerne uden at gå på kompromis med sikkerheden, og med hensyn til at sikre
adgang til køretøjsoplysninger. Kommissionen vil vurdere, om lovgivningen om kørekort,
teknisk kontrol med køretøjer, uddannelse af erhvervschauffører og køretid skal revideres for
at tage hensyn til udviklingen på området for samarbejdende, opkoblet og autonom mobilitet.
Endvidere vil Kommissionen se nærmere på trafiksikkerhedsmæssige aspekter ved
bytrafikplanlægning, sikkerhed på arbejdspladsen, egnethed til at føre motorkøretøj og nye
forretningsmodeller inden for persontransport.
Kommissionen vil desuden fremme og støtte forskning og innovation under det næste
rammeprogram med det mål at skabe et informeret grundlag for trafiksikkerhedspolitikken,
bl.a. med hensyn til nye mobilitetsmønstre og samfundsmæssige ændringer, samspillet
mellem mennesker og teknologi, navnlig grænseflader mellem menneske og maskine og en
sikker omstilling i retning af automatisering, håndhævelse og sikkerhed.
3
Se COM(2018) 283 final
meddelelse fra Kommissionen: "På vej til automatiseret mobilitet: En EU-strategi
for fremtidens mobilitet"
6
kom (2018) 0293 - Ingen titel
1911921_0008.png
8.
EU's globale rolle: eksport af trafiksikkerhed
For så vidt angår trafiksikkerhed i andre lande end EU-landene vil Kommissionens fokusere
på sine umiddelbare naboer, navnlig landene på
Vestbalkan
og i
det østlige partnerskab,
som er i færd med at forberede sig på at underskrive trafiksikkerhedserklæringer i løbet af
2018, samt Tyrkiet.
Derudover bør EU's trafiksikkerhedsmæssige rolle i forhold til
De Forenede Nationer
og
navnlig organisationens Økonomiske Kommission for Europa vurderes.
Nøgleaktioner vedrørende forbedring af trafiksikkerheden uden for EU
Kommissionen vil:
videreudvikle samarbejdet om trafiksikkerhed med EU's naboer, navnlig landene i det
vestlige Balkan og det østlige partnerskab, på grundlag af erklæringer om trafiksikkerhed,
som vedtages i 2018, navnlig ved at udveksle eksempler på bedste praksis og understøtte
kapacitetsopbygning [3. kvartal 2018].
Kommissionen vil desuden vurdere, hvordan vi kan styrke koordineringen på området for
færdselsregler (FN-konventionerne fra Genève og Wien), herunder på EU-plan, så
færdselsreglerne kan tilpasses til samarbejdende, opkoblet og autonom mobilitet på
harmoniseret vis. Endelig vil Kommissionen undersøge, hvordan vi kan samarbejde med
internationale finansieringsinitiativer såsom FN's trustfond på området for trafiksikkerhed.
7