Europaudvalget 2019-20
KOM (2018) 0322
Offentligt
2230412_0001.png
Folketingets Europaudvalg
Christiansborg
12. august 2020
Svar på Europaudvalgets spørgsmål nr. 67 (KOM (2018) 0322) af
21. juli 2020 stillet efter ønske fra Morten Messerschmidt (DF)
Spørgsmål
Kan ministeren bekræfte, at det danske EU-bidrag med den netop indgåede bud-
getaftale for de kommende 7 år gennemsnitligt vil stige med 4,5 mia. kr. per år,
som det bl.a. fremgår af artiklen "Danmarks EU-regning stiger med 4,5 mia. kr.
om året" på Finans.dk den 21. juli 2020, og vil ministeren i forlængelse heraf op-
lyse, om dette beløb er med eller uden det danske bidrag til den aftalte genopret-
ningsfond? Ministeren bedes desuden redegøre for beregningen bag de 4,5 mia. kr.
Svar
Det Europæiske Råd nåede d. 21. juli 2020 til enighed om rammerne for EU's fler-
årige finansielle ramme for 2021-2027 og et nyt genopretningsinstrument. Det be-
mærkes, at nedenstående foreløbige beregninger af konsekvenserne af det aftalte er
med forbehold for bl.a. Europa-Parlamentets godkendelse af aftalen, aftalens ud-
møntning i sektorretsakter og ratifikation af ordningen for Unionens egne indtæg-
ter i medlemslandene.
På baggrund af det foreliggende skønner Finansministeriet foreløbigt, at aftalen af
21. juli 2020 vil føre til en stigning i de gennemsnitlige, årlige danske bruttoudgifter
til EU på ca. 4,5 mia. kr. (+23 pct.) i forhold til det årlige gennemsnit for den nu-
værende MFF periode 2014-2020 (dog undtaget de ekstra COVID-19-relaterede
udgifter i 2020),
jf. tabel 1.
Tabel 1
Foreløbigt skøn for årlige danske EU-udgifter sfa. MFF-aftale af 21. juli 2020
MFF-aftale af 21. juli 2020
2021-2027
EU-udgifter
heraf skønnede renter og afdrag
2
19,7
-
+4,5
+0,3
+23%
-
2028-2058
Ukendt
+[1,9]
Mia. kr. (2018-priser)
2014-2020
1
Anm.: Foreløbige beregninger. Antaget vekselkurs på 7,45. Efter fast praksis antages fuld udnyttelse af
betalingsbevillingerne i EU-budgettet, herunder instrumenter teknisk placeret uden for udgiftsloftet, idet de
faktiske bidrag vil afhænge af de årlige EU-budgetter samt den faktiske velstandsudvikling landene imellem
mv. I de skønnede EU-udgifter indgår skøn for hensættelser på finansloven baseret på risiko ved dansk
andel af ikke-afdækkede EU-garantier for tilbagebetaling af udlån til EU-lande.
1
Ekskl. øget fleksibilitet i udmøntning af strukturfonde (CRII+) samt ekstra COVID-19 tiltag i 2020.
2
Der er antaget en rentesats på 1,2 pct. fra 2027 og frem samt årlig inflation på 2 pct., jf. Kommissionens
antagelser, samt finansiering via EU-budgettets finansieringsnøgle. Der er teknisk antaget en lineær
afdragsprofil frem mod 2058.
Kilde: Finansministeriets foreløbige beregninger.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
kom (2018) 0322 - Endeligt svar på spørgsmål 67: Spm. om, ministeren kan bekræfte, at det danske EU-bidrag med den netop indgåede budgetaftale for de kommende 7 år gennemsnitlig vil stige med 4,5 mia. kr. pr. år, til finansministeren, kopi til udenrigsministeren
Side 2 af 2
Til sammenligning skønnedes Kommissionens MFF-forslag af 27. maj 2020 at føre
til en stigning i de gennemsnitlige årlige danske EU-udgifter på ca. 6,7 mia. kr.
(+34 pct.) i forhold til indeværende periode, jf. notat om foreløbige beregninger af
statsfinansielle konsekvenser ved Kommissionens MFF-forslag af 27. maj 2020 of-
fentliggjort på Finansministeriets hjemmeside d. 2. juni 2020.
Det bemærkes videre, at Kommissionens forslag til et øget udgiftsniveau i indevæ-
rende MFF på 11,5 mia. euro ikke indgår i aftalen.
Der er i beregningerne taget udgangspunkt i det samlede betalingsniveau i aftalen,
inkl. betalinger til instrumenter der er placeret ud over betalingslofterne. Efter fast
praksis antages fuld udnyttelse af betalingsbevillingerne i EU-budgettet, idet de
faktiske bidrag bl.a. vil afhænge af de årlige EU-budgetter samt den faktiske vel-
standsudvikling landene imellem mv. Betalinger til renter og afdrag til genopret-
ningsinstrumentet indgår i de beregnede bruttoudgifter.
For så vidt angår finansieringen af MFF'en er konsekvenserne af den aftalte ind-
tægtsside indarbejdet, herunder indførelsen af et EU-bidrag baseret på ikke-genan-
vendt plast-emballage, en toldrefusionssats på 25 pct., et forenklet momsbidrag,
nationale bidrag baseret på BNI samt Danmarks rabat på 2,7 mia. kr. om året
(2018-pl).
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister