Europaudvalget 2018
KOM (2018) 0334
Offentligt
1900827_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 25.5.2018
SWD(2018) 258 final
ARBEJDSDOKUMENT FRA KOMMISSIONENS TJENESTEGRENE
RESUME AF KONSEKVENSANALYSEN
Ledsagedokument til
Forslag til Rådets direktiv
om ændring af direktiv 92/83/EØF om harmonisering af punktafgiftsstrukturen for
alkohol og alkoholholdige drikkevarer
{COM(2018) 334 final} - {SEC(2018) 254 final} - {SWD(2018) 259 final}
DA
DA
kom (2018) 0334 - Ingen titel
1900827_0002.png
Resumé
Konsekvensanalyse af forslaget til revision af Rådets direktiv
punktafgiftsstrukturen for alkohol og alkoholholdige drikkevarer
1992/83/EØF
om harmonisering af
A. Behov for handling
Hvorfor? Hvad er problemstillingen?
Ifølge Kommissionens rapport til Rådet af oktober 2016, som var baseret på en uafhængig undersøgelse fra
2014/2016, har direktiv 1992/83/EØF vist sig at være effektivt og i det store hele passende med henblik på
opkrævning af punktafgifter på alkohol og alkoholholdige drikkevarer.
Der er dog identificeret visse problemer, og fortsat ineffektivitet kan forårsage konkurrencefordrejninger på det
indre marked:
Fejl i forbindelse med anvendelsen af fritagelser for denatureret alkohol
Fejl i forbindelse med klassificeringen af visse alkoholholdige drikkevarer
Fejl i forbindelse med anvendelsen af reducerede punktafgiftssatser
Uklare bestemmelser vedrørende måling af Platograden af sødet/aromatiseret øl.
Hvilke resultater forventes der af initiativet?
Formålet med dette initiativ er at opnå:
en afgiftsmæssig ligebehandling af de økonomiske operatører i hele alkoholindustrien, herunder små
producenter af alle former for alkohol
forebyggelsen og korrektionen af konkurrencefordrejninger i forbindelse med anvendelsen af fritagelser for
denatureret alkohol og reducerede punktafgiftssatser
klare og effektive regler for alle typer af denatureret alkohol og anvendelsen heraf
en reducering af den administrative byrde og af efterlevelsesomkostningerne for de økonomiske operatører og
skattemyndighederne
retssikkerhed på områderne for klassificering, fritagelse af denatureret alkohol og Platograden af
sødet/aromatiseret øl
en reducering af svig og skatteunddragelse, navnlig på området for denatureret alkohol.
Hvad er merværdien ved at handle på EU-plan?
Det står klart, at funktionen af den gældende EU-lovgivning vedrørende punktafgiftsstrukturen for alkohol og
alkoholholdige drikkevarer forårsager forstyrrelser for både medlemsstaterne og de økonomiske operatører. Der
vil uden handling på EU-plan opstå en business-as-usual-situation med vedvarende:
fortolkningsforskelle og retsusikkerhed
negative virkninger på det indre markeds funktion
fordrejninger af konkurrencen
gennemførelsesproblemer, som vil resultere i fortsatte administrative byrder og efterlevelsesomkostninger for
de økonomiske operatører og medlemsstaterne.
B. Løsninger
Hvilke lovgivningsmæssige og ikkelovgivningsmæssige løsningsmodeller er overvejet?
Foretrækkes en bestemt løsningsmodel frem for andre? Hvorfor?
Fejl i forbindelse med anvendelsen af fritagelser for denatureret alkohol
Der blev overvejet både lovgivningsmæssige og ikkelovgivningsmæssige løsningsmodeller til håndteringen af
dette problem. Kapacitetsopbyggende og tillidsskabende foranstaltninger blev overvejet som en enkeltstående
mulighed, men alene ville disse give minimale resultater. Den foretrukne løsningsmodel er derfor at præcisere
teksten i direktivet for at øge retssikkerheden på dette område.
Fejl i forbindelse med klassificeringen af visse alkoholholdige drikkevarer
Den foretrukne løsningsmodel er en ændring af direktivet med henblik på at skabe en ny kategori for
traditionelle gærede drikkevarer, såsom æble- og pærecider. Dette ville sikre en konsekvent gennemførelse i
alle medlemsstaterne. Vedtagelse af retningslinjer og andre ikke-bindende instrumenter er supplerende
muligheder, der fremadrettet vil indgå i den foretrukne løsningsmodel.
Fejl i forbindelse med anvendelsen af reducerede satser
Med henblik på at sikre retssikkerhed i forbindelse med anvendelsen af reducerede satser for små producenter
blev der bl.a. overvejet både en lovgivningsmæssig og en ikkelovgivningsmæssig løsningsmodel. Da tidligere
ikkebindende tiltag har givet gode resultater og grundet hastigheden af udviklingen på dette område er den
1
kom (2018) 0334 - Ingen titel
1900827_0003.png
ikkelovgivningsmæssige løsningsmodel den foretrukne.
Den grænseoverskridende fungeren af ordningen med reducerede satser kunne forbedres gennem
ikkebindende instrumenter eller en ændring af direktivet. Såfremt der ikke findes en fælles strategi er den
lovgivningsmæssige løsningsmodel den foretrukne, da denne ville sikre sammenhæng på tværs af Europa.
Med henblik på at sikre afgiftsmæssig ligebehandling af de økonomiske operatører er den foretrukne løsning
en lovgivningsmæssig ændring for at udvide anvendelsen af de reducerede satser til også at omfatte små
ciderproducenter og for at hæve tærsklen for alkoholindholdet i drikkevarer, hvorpå reducerede satser kan
anvendes.
Uklare bestemmelser vedrørende måling af Platograden af sødet/aromatiseret øl
Forskellige politikmodeller blev overvejet med henblik på at tackle dette spørgsmål. En ændring af direktivet er
den foretrukne løsningsmodel, eftersom de økonomiske operatører kun modstræbende ville skifte bort fra
deres nuværende tilgang, og at ikkebindende retningslinjer derfor ikke ville opfylde målet vedrørende
retssikkerhed.
Hvem støtter hvilken løsning?
Fejl i forbindelse med anvendelsen af fritagelser for denatureret alkohol
Medlemsstaterne støtter grundet den høje risiko for skattesvig og håndhævelsesomkostninger på dette område
en stærkere fælles tilgang. De økonomiske operatører foretrækker kapacitetsopbyggende og tillidsskabende
foranstaltninger for at forbedre anvendelsen af den omhandlede fritagelse.
Fejl i forbindelse med klassificeringen af visse alkoholholdige drikkevarer
Respondenterne i den offentlige høring medgiver, at der kan være merværdi i en præcisering af den nuværende
situation. Med undtagelse af private enkeltpersoner er de dog af den mening, at de formodede risici forbundet
med en lovgivningsmæssig ændring har tendens til at veje meget tungere end de formodede fordele. Både
cider- og ølindustrien støtter oprettelsen af en ny kategori for traditionelle gærede drikkevarer. Det fremgår bl.a.
af medlemsstaternes feedback, at de gældende bestemmelser ikke fuldt ud beskytter medlemsstaternes
økonomiske interesser i forbindelse med opkrævning af punktafgifter, og at den klassificering, der er fastsat i
direktivet, er tvetydig.
Fejl i forbindelse med anvendelsen af reducerede satser
Både de økonomiske operatører og medlemsstaterne støtter de løsningsmodeller, der vedrører en forbedring af
funktionen af ordningen med reducerede satser for små producenter. Begge grupper støtter udvidelsen af
fritagelserne til også at gælde for små ciderproducenter. Ølindustrien er for at hæve tærsklen for drikkevarer
med lavt alkoholindhold, mens spiritusindustrien er imod.
Uklare bestemmelser vedrørende måling af Platograden af sødet/aromatiseret øl
En lille andel af respondenterne i den offentlige høring støtter en lovgivningsmæssig ændring med henblik på at
præcisere disse bestemmelser. Både medlemsstaterne og de økonomiske operatører støtter en ændring, der er
i tråd med den nuværende tilgang.
C. Virkningerne af den foretrukne løsningsmodel
Hvilke fordele er der ved den foretrukne løsningsmodel (hvis en bestemt løsningsmodel
foretrækkes
ellers fordelene ved de vigtigste af de mulige løsningsmodeller)?
Fordelene ved de foretrukne løsningsmodeller omfatter bl.a.:
øget retssikkerhed
mindre konkurrencefordrejning
reducering af de administrative byrder og af efterlevelsesomkostningerne
styrkelse af bekæmpelsen af svig og skatteunddragelse
Hvilke omkostninger er der ved den foretrukne løsningsmodel (hvis en bestemt løsningsmodel
foretrækkes
ellers omkostningerne ved de vigtigste af de mulige løsningsmodeller)?
Tilpasningen af visse kontrol- og overvågningsprocesser forbundet med de foretrukne løsningsmodeller vil
resultere i tilpasningsomkostninger, men disse er hovedsageligt ubetydelige. En detaljeret oversigt over
omkostningerne for de enkelte problemområder findes i bilag III til konsekvensanalysen.
Hvordan påvirker den foretrukne løsningsmodel virksomhederne, herunder de små og mellemstore
virksomheder og mikrovirksomhederne?
Den øgede retssikkerhed vil sikre en ensartet behandling af de økonomiske operatører i hele EU, hvilket vil
reducere grænseoverskridende forskelle og fordrejning af konkurrencen.
Vil den foretrukne løsningsmodel få væsentlige virkninger for de nationale budgetter og
myndigheder?
Der forventes ikke væsentlige virkninger for de nationale budgetter og myndigheder.
Vil den foretrukne løsningsmodel få andre væsentlige virkninger?
2
kom (2018) 0334 - Ingen titel
1900827_0004.png
De nationale afgifts- og toldmyndigheder, de økonomiske operatører og forbrugerne er hovedinteressenterne i
forbindelse med dette initiativs forskellige problematikker og løsningsmodeller. En reduktion af forekomsten af
svig forbundet med denatureret alkohol vil have en positiv indvirkning på den offentlige sundhed. Der forventes
ingen virkninger på andre politikområder.
D. Opfølgning
Hvornår vil foranstaltningen blive taget op til fornyet overvejelse?
Kommissionen vil udarbejde en retrospektiv evaluering af, hvordan den nye lovgivning fungerer, mindst 5 år
efter dennes ikrafttræden, med henblik på at give markederne tid til at tilpasse sig og lade resultaterne og
virkningerne komme til udtryk.
3