Europaudvalget 2018
KOM (2018) 0349
Offentligt
1919255_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 25.5.2018
COM(2018) 349 final
2018/0181 (CNS)
Forslag til
RÅDETS FORORDNING
om ændring af forordning (EU) nr. 389/2012 om administrativt samarbejde på
punktafgiftsområdet for så vidt angår indholdet af det elektroniske register
DA
DA
kom (2018) 0349 - Ingen titel
1919255_0002.png
BEGRUNDELSE
1.
BAGGRUND FOR FORSLAGET
Forslagets begrundelse og formål
Rådets forordning (EU) nr. 389/2012
1
udgør det retlige grundlag for administrativt
samarbejde mellem medlemsstaterne.
Dette forslag ledsager forslaget til Rådets direktiv om den generelle ordning for punktafgifter,
for så vidt angår kapitel V i Rådets direktiv XXX/EF
2
. Det vedrører automatiseringen af
registreringen og kontrollen af bevægelser af punktafgiftspligtige varer, der er overgået til
forbrug i en medlemsstat og derefter flyttes til en anden medlemsstat med henblik på levering
til erhvervsmæssige formål i denne anden medlemsstat.
De nye ordninger vil kræve, at erhvervsdrivende, som er involveret i varebevægelser omfattet
af kapitel V i direktiv XXX/EF
3
, registreres i registret over erhvervsdrivende, der i dag kun
vedrører erhvervsdrivende, som benytter sig af de ordninger, der er omhandlet i kapitel III og
IV i direktiv XXX/EF
4
. Nærværende forslag gennemfører dette krav i forordning (EU) nr.
389/2012.
Sammenhæng med de gældende regler på samme område
Forslaget er knyttet til omarbejdningen af Rådets direktiv 2008/118/EF.
Sammenhæng med Unionens politik på andre områder
Ikke relevant.
2.
RETSGRUNDLAG,
NÆRHEDSPRINCIPPET
PROPORTIONALITETSPRINCIPPET
Retsgrundlag
OG
Retsgrundlaget for forslaget er artikel 113 i traktaten om Den Europæiske Unions
funktionsmåde (TEUF). I henhold til denne artikel vedtager Rådet, der træffer afgørelse med
enstemmighed efter en særlig lovgivningsprocedure og efter høring af Europa-Parlamentet og
Det Økonomiske og Sociale Udvalg, bestemmelser om harmonisering af medlemsstaternes
regler vedrørende indirekte skatter.
Nærhedsprincippet (for områder, der ikke er omfattet af enekompetence)
Nærhedsprincippet finder anvendelse, idet forslaget ikke hører under Den Europæiske Unions
enekompetence.
Forslagets mål kan ikke i tilstrækkelig grad opfyldes af medlemsstaterne og kan bedre nås på
EU-plan. Der er meget stor forskel på de eksisterende nationale registreringsprocedurer, og de
udgør ikke et tilstrækkeligt grundlag for at automatisere disse procedurer.
1
2
3
4
EUT L 121 af 2.5.2012, s. 1.
COM(2018) 346.
COM(2018) 346.
COM(2018) 346.
DA
1
DA
kom (2018) 0349 - Ingen titel
1919255_0003.png
Proportionalitetsprincippet
Den foreslåede ændring går ikke videre, end hvad der er nødvendigt for at afhjælpe de
pågældende problemer og på den måde nå traktatens mål om et effektivt og velfungerende
indre marked.
Dette forslag er i overensstemmelse med proportionalitetsprincippet som fastsat i artikel 5,
stk. 4, i traktaten om Den Europæiske Union.
Forslaget har til formål at indføre en registreringspligt for erhvervsdrivende, der er involveret
i varebevægelser omfattet af kapitel V, afdeling 2, i direktiv XXX/EF
5
. Uden dette forslag vil
det ikke være muligt at indføre fuldt automatiserede procedurer for bevægelser af varer, der er
overgået til forbrug.
Valg af retsakt
Rådsforordning.
3.
RESULTATER AF EFTERFØLGENDE EVALUERINGER, HØRINGER AF
INTERESSEREDE PARTER OG KONSEKVENSANALYSER
Efterfølgende evalueringer/kvalitetskontrol af gældende lovgivning
Der er foretaget en evaluering af direktiv 2008/118/EF, og forslaget til Rådets direktiv om den
generelle ordning for punktafgifter bygger på denne evaluering samt på Kommissionens
rapport til Rådet og Europa-Parlamentet om gennemførelsen og evalueringen af Rådets
direktiv 2008/118/EF af 16. december 2008 om den generelle ordning for punktafgifter fra
den 21. april 2017 (COM(2017) 184 final). Rapporten understregede behovet for yderligere
automatisering, og dette forslag vedrører udelukkende en mindre tilpasning, som afspejler
denne løsningsmodel.
Høringer af interesserede parter
Der er afholdt høringer af interesserede parter i forbindelse med revisionen af Rådets direktiv
2008/118/EF.
Konsekvensanalyse
Der har ikke været behov for en særskilt konsekvensanalyse, eftersom valget vedrørende en
yderligere automatisering understøttes af konsekvensanalysen af omarbejdningen af direktiv
2008/118/EF.
Målrettet regulering og forenkling
Evalueringen af direktiv 2008/118/EF blev foretaget inden for rammerne af Kommissionens
Refit-program.
Grundlæggende rettigheder
Dette forslag afspejler de grundlæggende rettigheder, navnlig retten til privatlivets fred,
gennem de gældende bestemmelser om databeskyttelse i forordning (EU) nr. 389/2012.
5
COM(2018) 346.
DA
2
DA
kom (2018) 0349 - Ingen titel
1919255_0004.png
4.
VIRKNINGER FOR BUDGETTET
Enhver finansiel virkning i forbindelse med indledningen af 4. fase af Systemet til
Verifikation af Punktafgiftspligtige Varers Omsætning (EMCS) følger af afgørelse XXX/EF
6
.
Budgetvirkningerne af udviklingen og driften på centralt plan af en udvidet ny tjeneste vil
blive dækket over Fiscalis' budget inden for rammerne af de bevillinger, der allerede er
planlagt i den officielle finansielle programmering. Der vil ikke være behov for yderligere
midler fra EU's budget. Dette initiativ foregriber desuden ikke Kommissionens forslag
vedrørende den næste flerårige finansielle ramme.
5.
ANDRE FORHOLD
Planer for gennemførelsen og foranstaltninger til overvågning, evaluering og
rapportering
Ikke relevant.
Forklarende dokumenter (for direktiver)
Der anses ikke at være behov for forklarende dokumenter om gennemførelsen af dette
forslags bestemmelser i national ret.
Nærmere redegørelse for de enkelte bestemmelser i forslaget
Forslaget ændrer anvendelsesområdet for forordningens artikel 19 med henblik på at medtage
to nye kategorier af erhvervsdrivende: autoriserede afsendere, som er registrerede afsendere af
punktafgiftspligtige varer, der allerede er overgået til forbrug, og autoriserede modtagere, som
er registrerede modtagere af punktafgiftspligtige varer, der allerede er overgået til forbrug. En
godkendt oplagshaver og registrerede afsendere vil kunne fungere som autoriserede afsendere,
ligesom godkendte oplagshavere og registrerede modtagere vil kunne fungere som
autoriserede modtagere. Medlemsstatens kompetente myndigheder vil skulle underrettes om
dette forhold, og denne oplysning bør ligeledes opføres i registret.
Derudover vil det elektroniske register ifølge forslaget indeholde oplysninger om den
registrerede afsenders ret til at lade feltet for bestemmelsesstedet stå tomt i udkastet til det
elektroniske
administrative
dokument,
når
energiprodukter
under
en
afgiftssuspensionsordning flyttes ad søvejen eller ad indre vandveje. I henhold til artikel 23 i
direktiv XXX/EF
7
kan den godkendte oplagshaver og den registrerede afsender undlade at
udfylde feltet for bestemmelsesstedet. I henhold til den nugældende forordning (EU) nr.
389/2012 indeholder det centrale registrer kun sådanne oplysninger vedrørende udeladelse af
oplysninger om bestemmelsesstedet i forbindelse med godkendte oplagshavere.
6
7
COM(2018) 341.
COM(2018) 346.
DA
3
DA
kom (2018) 0349 - Ingen titel
1919255_0005.png
2018/0181 (CNS)
Forslag til
RÅDETS FORORDNING
om ændring af forordning (EU) nr. 389/2012 om administrativt samarbejde på
punktafgiftsområdet for så vidt angår indholdet af det elektroniske register
RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR
under henvisning til traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde, særlig artikel 113,
under henvisning til forslag fra Europa-Kommissionen,
efter fremsendelse af udkast til lovgivningsmæssig retsakt til de nationale parlamenter,
under henvisning til udtalelse fra Europa-Parlamentet
8
,
under henvisning til udtalelse fra Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg
9
,
efter en særlig lovgivningsprocedure, og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
Artikel 19 i Rådets forordning (EU) nr. 389/2012
10
pålægger medlemsstaterne en pligt
til at vedligeholde et elektronisk register over godkendte erhvervsdrivende og
afgiftsoplag, som er involveret i bevægelser af punktafgiftspligtige varer under
afgiftssuspensionsordninger.
Med direktiv XXX/EF udvides det IT-system, der i dag anvendes til registrering og
kontrol af bevægelser af punktafgiftspligtige varer under afgiftssuspension, til også at
omfatte punktafgiftspligtige varer, der er overgået til forbrug på en medlemsstats
område og derefter flyttes til en anden medlemsstats område med henblik på levering
til erhvervsmæssige formål.
For at sikre at IT-systemet fungerer korrekt ved at sikre lagring af fuldstændige,
ajourførte og nøjagtige data, er det nødvendigt at ændre anvendelsesområdet for artikel
19 i forordning (EU) nr. 389/2012 med henblik på at medtage to nye kategorier af
erhvervsdrivende: autoriserede afsendere, som er registrerede afsendere af
punktafgiftspligtige varer, der allerede er overgået til forbrug, og autoriserede
modtagere, som er registrerede modtagere af punktafgiftspligtige varer, der allerede er
overgået til forbrug.
I henhold til artikel 23 i direktiv XXX/EF kan de kompetente myndigheder i
afsendelsesmedlemsstaten i tilfælde af bevægelser under en afgiftssuspensionsordning
af energiprodukter ad søvejen eller ad indre vandveje tillade, at afsenderen på
afsendelsestidspunktet udelader oplysninger om modtageren i udkastet til det
elektroniske administrative dokument, der omhandles i artikel 21, stk. 2, i nævnte
direktiv. I henhold til forordning (EU) nr. 389/2012 skal kun godkendte oplagshavere
EUT C […] af […], s. […].
EUT C […] af […], s. […].
Rådets forordning (EU) nr. 389/2012 af 2. maj 2012 om administrativt samarbejde på
punktafgiftsområdet og om ophævelse af forordning (EF) nr. 2073/2004 (EUT L 121 af 8.5.2012, s. 1).
(2)
(3)
(4)
8
9
10
DA
4
DA
kom (2018) 0349 - Ingen titel
1919255_0006.png
opføre denne oplysning i det elektroniske register. Det er vigtigt, at også den
registrerede afsender opfører oplysninger om vedkommendes ret til på
afsendelsestidspunktet at udelade oplysninger om modtageren i det elektroniske
register.
(5)
Målet for denne forordning, nemlig at udvide det elektroniske register til også at
omfatte erhvervsdrivende, som er involveret i bevægelser af punktafgiftspligtige varer,
der er overgået til forbrug, kan ikke i tilstrækkelig grad opfyldes af medlemsstaterne,
men kan som følge af behovet for at sikre IT-systemets ensartethed og lette
bekæmpelsen af svig bedre nås på EU-plan; Unionen kan derfor vedtage
foranstaltninger i overensstemmelse med nærhedsprincippet, jf. artikel 5 i traktaten om
Den Europæiske Union. I overensstemmelse med proportionalitetsprincippet, jf.
nævnte artikel, går denne forordning ikke videre, end hvad der er nødvendigt for at nå
dette mål.
Denne forordning er i overensstemmelse med de grundlæggende rettigheder og følger
de principper, der er anerkendt i Den Europæiske Unions charter om grundlæggende
rettigheder, navnlig retten til beskyttelse af personoplysninger. På baggrund af de
begrænsninger denne forordning fastsætter, vil behandlingen af sådanne oplysninger
inden for rammerne af denne forordning ikke være mere vidtrækkende, end hvad der
er nødvendigt og rimeligt for at beskytte medlemsstaternes legitime
beskatningsinteresser.
Den Europæiske Tilsynsførende for Databeskyttelse er blevet hørt i overensstemmelse
med artikel 28, stk. 2, i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 45/2001
11
.
For at ensrette anvendelsesdatoen for denne forordning med anvendelsesdatoen for
bestemmelserne i direktiv XXX/EF om digitalisering af registrering og kontrol af
bevægelser af punktafgiftspligtige varer, der er overgået til forbrug på en medlemsstats
område og derefter flyttes til en anden medlemsstats område med henblik på levering
til erhvervsmæssige formål i denne anden medlemsstat, og for at give medlemsstaterne
tilstrækkelig tid til at forbedrede sig på de ændringer, der følger af nærværende
forordning, bør den anvendes fra den 14. februar 2022.
Forordning (EU) nr. 389/2012 bør derfor ændres
(6)
(7)
(8)
(9)
VEDTAGET DENNE FORORDNING:
Artikel 1
I artikel 19 i forordning (EU) nr. 389/2012 foretages følgende ændringer:
(1)
I stk. 1, litra a), indsættes som nr. iv) og v):
"iv) autoriserede afsendere som defineret i artikel 4, nr. 11), i direktiv XXX/EF
v) autoriserede modtagere som defineret i artikel 4, nr. 12), i direktiv XXX/EF"
(2)
I stk. 2 foretages følgende ændringer:
(a)
Litra f) og g) affattes således:
"f) for godkendte oplagshavere det afgiftsoplag eller listen over de afgiftsoplag, som den
pågældende oplagshavers godkendelse gælder for, og, hvis det er relevant i henhold til den
11
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 45/2001 af 18. december 2000 om beskyttelse af
fysiske personer i forbindelse med behandling af personoplysninger i fællesskabsinstitutionerne og -
organerne og om fri udveksling af sådanne oplysninger (EFT L 8 af 12.1.2001, s. 1).
DA
5
DA
kom (2018) 0349 - Ingen titel
nationale lovgivning, en tilkendegivelse af, at oplagshaveren har tilladelse til at udelade
oplysningerne om modtageren på afsendelsestidspunktet i overensstemmelse med artikel 23 i
direktiv XXX/EF, har tilladelse til at opsplitte en bevægelse i overensstemmelse med artikel
24 i direktiv XXX/EF eller har tilladelse til at flytte punktafgiftspligtige varer til et direkte
leveringssted i overensstemmelse med artikel 17, stk. 4, i dette direktiv, og en tilkendegivelse
af, at han fungerer som autoriseret afsender eller autoriseret modtager i overensstemmelse
med artikel 36, stk. 6 og 7, i direktiv XXX/EF
g) for registrerede modtagere, hvis det er relevant i henhold til den nationale lovgivning, en
tilkendegivelse af, at de har tilladelse til at flytte punktafgiftspligtige varer til et direkte
leveringssted i overensstemmelse med artikel 17, stk. 4, i direktiv XXX7EF, og en
tilkendegivelse af, at de fungerer som en autoriseret modtager i overensstemmelse med artikel
36, stk. 7, i direktiv XXX/EF"
(b)
Som litra k) indsættes:
k) for registrerede afsendere, en tilkendegivelse af, at de har tilladelse til at udelade
oplysningerne om modtageren på afsendelsestidspunktet i overensstemmelse med artikel 23 i
direktiv XXX/EF, og en tilkendegivelse af, at de fungerer som en autoriseret afsender i
overensstemmelse med artikel 36, stk. 6, i direktiv XXX/EF.".
Artikel 2
Denne forordning træder i kraft på tyvendedagen efter offentliggørelsen i
Den Europæiske
Unions Tidende.
Den anvendes fra den 14. februar 2022.
Denne forordning er bindende i alle enkeltheder og gælder umiddelbart i hver medlemsstat.
Udfærdiget i Bruxelles, den
[…].
På Rådets vegne
Formand
DA
6
DA