Europaudvalget 2018
KOM (2018) 0376
Offentligt
1906313_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 1.6.2018
COM(2018) 376 final
Henstilling med henblik på
RÅDETS AFGØRELSE
om bemyndigelse af Kommissionen til på Den Europæiske Unions vegne at indlede
forhandlinger om tiltrædelse af konventionen om bevarelse og forvaltning af
højsøfiskeressourcer i det nordlige Stillehav
DA
DA
kom (2018) 0376 - Ingen titel
1906313_0002.png
BEGRUNDELSE
1.
BAGGRUND FOR FORSLAGET
Forslagets begrundelse og formål
Efter anmodning fra EU's medlemsstater og en række EU-fiskeriaktører foreslår
Kommissionen, at EU tiltræder konventionen om bevarelse og forvaltning af
højsøfiskeressourcer i det nordlige Stillehav (herefter benævnt "konventionen") som medlem
af Fiskerikommissionen for Det Nordlige Stillehav (NPFC), det organ, som er nedsat ved
konventionen med henblik på at forvalte fiskeriet i området.
EU's tiltrædelse af konventionen ville stemme overens med det ønske om at søge adgang til
de pågældende ressourcer, som EU-medlemsstaterne og den relevante EU-flåde har givet
udtryk for. Det vil også skabe et solidt grundlag for bæredygtig forvaltning og bevarelse af
havets biologiske ressourcer og af det havmiljø, som forvaltes af NPFC. Dette er i
overensstemmelse med artikel 28 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU)
nr. 1380/2013 om den fælles fiskeripolitik
1
og med Rådets konklusioner af 19. marts 2012 om
Kommissionens meddelelse om den fælles fiskeripolitiks eksterne dimension
2
.
Konventionen indeholder ikke nogen omsættelige rettigheder eller forpligtelser mellem den
tiltrædende part og NPFC. Tiltrædelse af konventionen og medlemskab eller status som
samarbejdende ikke-kontraherende part i NPFC kræver fuld accept af de bestemmelser, der er
gældende på tiltrædelsestidspunktet.
Sammenhæng med de gældende regler på samme område
De regionale fiskeriforvaltningsorganisationer (RFFO'er) er internationale organisationer, der
består af lande, hvoraf nogle er kyststater, regionale integrationsorganisationer, såsom EU, og
fiskeriorganisationer med fiskeriinteresser i et givent område. Nogle RFFO'er forvalter
fiskeriet af alle arter i et bestemt område, mens andre fokuserer på visse stærkt vandrende
arter såsom tun, der bevæger sig over enorme geografiske områder. Selv om nogle af
RFFO'erne udelukkende har en rådgivende funktion, har størstedelen af dem
forvaltningsbeføjelser og kan fastsætte begrænsninger for fangst og fiskeriindsats, tekniske
foranstaltninger og tilsynskrav.
I overensstemmelse med Kommissionens meddelelse om deltagelse i regionale
fiskeriorganisationer
3
spiller Den Europæiske Union, repræsenteret ved Europa-
Kommissionen, en aktiv rolle i seks tunorganisationer og elleve organisationer for andre
fiskearter.
I overensstemmelse med den fælles meddelelse fra EU's højtstående repræsentant for
udenrigsanliggender og sikkerhedspolitik og Europa-Kommissionen, "International
havforvaltning: En dagsorden for havenes fremtid"
4
, og med Rådets konklusioner om den
fælles meddelelse
5
er fremme af foranstaltninger, der støtter og styrker RFFO'ernes
1
2
3
4
5
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 1380/2013 om den fælles fiskeripolitik, ændring af
Rådets forordning (EF) nr. 1954/2003 og (EF) nr. 1224/2009 og ophævelse af Rådets forordning (EF)
nr. 2371/2002 og (EF) nr. 639/2004 samt Rådets afgørelse 2004/585/EF (EUT L 354 af 28.12.2013,
s. 22).
COM(2011) 424 af 13.7.2011.
COM/99/0613 final.
JOIN(2016) 49 final.
7348/1/17 REV 1.
DA
1
DA
kom (2018) 0376 - Ingen titel
effektivitet og, hvor det er relevant, forbedrer deres forvaltning, et centralt element i EU's
indsats i disse fora.
Sammenhæng med Unionens politik på andre områder
Ikke relevant.
2.
RETSGRUNDLAG,
NÆRHEDSPRINCIPPET
PROPORTIONALITETSPRINCIPPET
Retsgrundlag
OG
Den nuværende henstilling med henblik på Rådets afgørelse er baseret på traktaten om Den
Europæiske Unions funktionsmåde, særlig artikel 218, stk. 3 og 4.
Nærhedsprincippet (for områder, der ikke er omfattet af enekompetence)
Ikke relevant.
Proportionalitetsprincippet
Ikke relevant.
Reguleringsmiddel/reguleringsform
I henhold til artikel 218, stk. 3 og 4 i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde
fremsætter Kommissionen henstillinger til Rådet, som vedtager en afgørelse om bemyndigelse
til at indlede forhandlinger. Rådet kan give forhandleren direktiver og udpege et særligt
udvalg, der fører tilsyn med forhandlingerne i overensstemmelse
med
forhandlingsdirektiverne.
3.
RESULTATER AF EFTERFØLGENDE EVALUERINGER, HØRINGER AF
INTERESSEREDE PARTER OG KONSEKVENSANALYSER
Efterfølgende evalueringer/kvalitetskontrol af gældende lovgivning
Ikke relevant.
Høringer af interesserede parter
I udgangen af 2017 anmodede medlemsstaterne og en række individuelle fiskeriaktører
Kommissionen om at indlede tiltrædelsesforhandlinger. De relevante organisationer og
interessegrupper blev hørt i begyndelsen af 2018 for at sikre, at der i de fremtidige
forhandlinger om EU's mulige tiltrædelse af Fiskerikommissionen for Det Nordlige Stillehav
tages hensyn til deres synspunkter. De hørte parter omfatter repræsentanter for
medlemsstaternes administrationer, EU's fiskeindustri og nonprofitorganisationer, samt EU-
borgerne og -forbrugerne. EU's fiskeriindustri tilskyndede i forbindelse med høringerne EU-
institutionerne til at træffe effektive foranstaltninger med henblik på at sikre, at EU-flåden fra
den 1. juli 2018 får mulighed for at begynde at fiske i det område, der forvaltes af NPFC. De
er af den opfattelse, at den sandsynligt hurtigste vej til at opnå dette er en totrinstilgang, hvor
EU i første omgang bliver en samarbejdende ikke-kontraherende part med det udtrykte ønske
hurtigt derefter at blive fuldgyldigt medlem af NPFC. Der blev ikke modtaget andre
bemærkninger under høringerne.
Indhentning og brug af ekspertbistand
Ikke relevant.
DA
2
DA
kom (2018) 0376 - Ingen titel
Konsekvensanalyse
Ikke relevant.
Målrettet regulering og forenkling
Ikke relevant.
Grundlæggende rettigheder
Ikke relevant.
4.
VIRKNINGER FOR BUDGETTET
EU's tiltrædelse af konventionen vil kræve betaling af et årligt finansielt bidrag til NPFC fra
budgetpost 11.03.02 (Obligatoriske bidrag til regionale fiskeriorganisationer), der anslås til
90 000 EUR om året. Dette bidrag kan stige i henhold til EU's fremtidige fangstopgørelser for
det af NPFC forvaltede område. Det nøjagtige beløb vil blive fastsat i de relevante
budgetposter i forbindelse med den årlige budgetprocedure.
Det er også sandsynligt, at der vil blive ydet frivillige bidrag til organisationens budget under
budgetpost 11.06.62.03 til fremme af videnskabelig forskning. Disse anslås til omkring
200 000 EUR pr. år. Budgetpost 11.01.04.01 indeholder også bestemmelser om teknisk
bistand med henblik på videnskabelig rådgivning til mødet i NPCF. Omkostningerne i
forbindelse hermed anslås til 10 000 EUR.
5.
ANDRE FORHOLD
Planer for gennemførelsen og foranstaltninger til overvågning, evaluering og
rapportering
Ikke relevant.
Forklarende dokumenter (for direktiver)
Ikke relevant.
Nærmere redegørelse for de enkelte bestemmelser i forslaget
Ikke relevant.
DA
3
DA
kom (2018) 0376 - Ingen titel
1906313_0005.png
Henstilling med henblik på
RÅDETS AFGØRELSE
om bemyndigelse af Kommissionen til på Den Europæiske Unions vegne at indlede
forhandlinger om tiltrædelse af konventionen om bevarelse og forvaltning af
højsøfiskeressourcer i det nordlige Stillehav
RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR
under henvisning til traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde, særlig artikel 218,
stk. 3 og 4,
under henvisning til henstilling fra Europa-Kommissionen, og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
Unionen har beføjelse til at vedtage foranstaltninger til bevarelse af levende marine
ressourcer inden for rammerne af den fælles fiskeripolitik og til at indgå aftaler med
tredjelande og med internationale organisationer.
I henhold til Rådets afgørelse 98/392/EF
6
er Unionen kontraherende part i De
Forenede Nationers havretskonvention af 10. december 1982. Nævnte konvention
forpligter alle medlemmer af det internationale samfund til at samarbejde om at bevare
og forvalte de levende marine ressourcer.
I henhold til Rådets afgørelse 98/414/EF
7
er Unionen kontraherende part i aftalen om
gennemførelse af bestemmelserne i De Forenede Nationers havretskonvention af
10. december 1982 for så vidt angår bevarelse og forvaltning af fælles fiskebestande
og stærkt vandrende fiskebestande.
EU's medlemsstater og fiskeriaktører har udtrykt deres interesse i at fiske i området
under konventionen om bevarelse og forvaltning af højsøfiskeressourcer i det nordlige
Stillehav ("konventionen").
De regionale organisationer for økonomisk integration gives også mulighed for at
tiltræde konventionen, jf. bestemmelserne deri. Fiskerikommissionen for Det Nordlige
Stillehav (NPFC) er et organ, der er nedsat for at udføre de opgaver, som er fastsat ved
konventionen. Partnerne i konventionen deltager i beslutningsprocessen. NPFC træffer
generelt afgørelser med konsensus.
(2)
(3)
(4)
(5)
6
7
Rådets afgørelse 98/392/EF af 23. marts 1998 om Det Europæiske Fællesskabs indgåelse af De
Forenede Nationers havretskonvention af 10. december 1982 og af aftalen af 28. juli 1994 vedrørende
anvendelsen af kapitel XI i denne konvention (EFT L 179 af 23.6.1998, s. 1).
Rådets afgørelse 98/414/EF af 8. juni 1998 om Det Europæiske Fællesskabs ratifikation af aftalen om
gennemførelse af bestemmelserne i De Forenede Nationers havretskonvention af 10. december 1982
vedrørende bevarelse og forvaltning af fiskebestande, der bevæger sig både inden for og uden for
eksklusive økonomiske zoner (fælles bestande), og stærkt vandrende fiskebestande (EFT L 189 af
3.7.1998, s. 14).
DA
4
DA
kom (2018) 0376 - Ingen titel
(6)
På de vilkår og betingelser, der er fastsat af NPFC, kan en samarbejdende ikke-
kontraherende part deltage i det pågældende fiskeri, forudsat at den samarbejdende
ikke-kontraherende part har givet tilsagn om at overholde NPFC's bevarelses- og
forvaltningsforanstaltninger, og på baggrund af dens tidligere overholdelse deraf. De
samarbejdende ikke-kontraherende parter deltager ikke i beslutningsprocessen men er
forpligtede til at samarbejde fuldt ud med NPFC og til at anvende de bevarelses- og
forvaltningsforanstaltninger, som NPFC træffer. De samarbejdende ikke-
kontraherende parter opfordres til at yde et bidrag til NPFC-budgettet.
Det er hensigtsmæssigt at sikre Unionens bevarelsesstrategi i verdenshavene og styrke
dens engagement i den langsigtede bevarelse og bæredygtige udnyttelse af
fiskeressourcerne på verdensplan. I overensstemmelse med den fælles meddelelse fra
EU's højtstående repræsentant for udenrigsanliggender og sikkerhedspolitik og
Europa-Kommissionen, "International havforvaltning: En dagsorden for havenes
fremtid", og med Rådets konklusioner om den fælles meddelelse er fremme af
foranstaltninger, der støtter og styrker RFFO'ernes effektivitet og, hvor det er relevant,
forbedrer deres forvaltning et centralt element i EU's indsats i disse fora.
Der bør indledes forhandlinger med henblik på Den Europæiske Unions tiltrædelse af
konventionen. Hvis det viser sig, at det ikke er muligt for EU at tiltræde konventionen
eller at gøre dette inden for en rimelig tidsfrist, er det hensigtsmæssigt at føre
forhandlinger om vilkårene for EU's deltagelse som samarbejdende ikke-
kontraherende part
(7)
(8)
VEDTAGET DENNE AFGØRELSE:
Artikel 1
Kommissionen bemyndiges herved til på Den Europæiske Unions vegne at indlede
forhandlinger om tiltrædelse af konventionen om bevarelse og forvaltning af
højsøfiskeressourcer i det nordlige Stillehav ("konventionen").
Artikel 2
Hvis det under forhandlingerne om tiltrædelse af konventionen fremgår, at det ikke er muligt
for EU at tiltræde konventionen eller at gøre dette inden for en rimelig tidsfrist, bemyndiges
Kommissionen herved til på Den Europæiske Unions vegne at føre forhandlinger om
vilkårene for EU's deltagelse i Fiskerikommissionen for Det Nordlige Stillehav som
samarbejdende ikke-kontraherende part.
Artikel 3
Forhandlingerne føres i samråd med det særlige udvalg, der er udpeget af Rådet, og i
overensstemmelse med de forhandlingsdirektiver, der er anført i bilaget.
DA
5
DA
kom (2018) 0376 - Ingen titel
Artikel 4
Denne afgørelse er rettet til Kommissionen.
Udfærdiget i Bruxelles, den
[…].
På Rådets vegne
Formand
DA
6
DA
kom (2018) 0376 - Ingen titel
1906313_0008.png
FINANSIERINGSOVERSIGT
1.
FORSLAGETS/INITIATIVETS RAMME
1.1. Forslagets/initiativets betegnelse
1.2. Berørt(e) politikområde(r) inden for ABM/ABB-strukturen
1.3. Forslagets/initiativets art
1.4. Mål
1.5. Forslagets/initiativets begrundelse
1.6. Varighed og finansielle virkninger
1.7. Påtænkt(e) forvaltningsmetode(r)
2.
FORVALTNINGSFORANSTALTNINGER
2.1. Bestemmelser om kontrol og rapportering
2.2. Forvaltnings- og kontrolsystem
2.3. Foranstaltninger til forebyggelse af svig og uregelmæssigheder
3.
FORSLAGETS/INITIATIVETS ANSLÅEDE FINANSIELLE VIRKNINGER
3.1. Berørt(e) udgiftspost(er) på budgettet og udgiftsområde(r) i den flerårige
finansielle ramme
3.2. Anslåede virkninger for udgifterne
3.2.1. Sammenfatning af de anslåede virkninger for udgifterne
3.2.2. Anslåede virkninger for aktionsbevillingerne
3.2.3. Anslåede virkninger for administrationsbevillingerne
3.2.4. Forenelighed med indeværende flerårige finansielle ramme
3.2.5. Tredjemands bidrag til finansieringen
3.3. Anslåede virkninger for indtægterne
DA
7
DA
kom (2018) 0376 - Ingen titel
1906313_0009.png
FINANSIERINGSOVERSIGT
1.
1.1.
FORSLAGETS/INITIATIVETS RAMME
Forslagets/initiativets betegnelse
Henstilling med henblik på Rådets afgørelse om bemyndigelse af Kommissionen til
på Den Europæiske Unions vegne at indlede forhandlinger om tiltrædelse af
konventionen om bevarelse og forvaltning af højsøfiskeressourcer i det nordlige
Stillehav
1.2.
1.3.
Berørt(e) politikområde(r) inden for ABM/ABB-strukturen
8
Fremme af havforvaltning på internationalt plan
Forslagets/initiativets art
X
Forslaget/initiativet vedrører
en ny foranstaltning
Forslaget/initiativet vedrører en
ny foranstaltning som opfølgning på et
pilotprojekt/en forberedende foranstaltning
9
Forslaget/initiativet vedrører en
forlængelse af en eksisterende foranstaltning
Forslaget/initiativet vedrører en
omlægning af en foranstaltning til en ny
foranstaltning
1.4.
1.4.1.
Mål
Det eller de af Kommissionens flerårige strategiske mål, som forslaget/initiativet
vedrører
EU som en stærkere global aktør
1.4.2.
Specifikke mål og berørte ABM/ABB-aktiviteter
Specifikt mål
Fremme af havforvaltning på internationalt plan
Specifikt mål nr. 3
Bæredygtigt fiskeri på verdensplan og forbedret international forvaltning senest i
2020
8
9
ABM: Activity Based Management (aktivitetsbaseret ledelse)
ABB: Activity Based Budgeting
(aktivitetsbaseret budgetlægning).
Jf. finansforordningens artikel 54, stk. 2, litra a) hhv. b).
DA
8
DA
kom (2018) 0376 - Ingen titel
1906313_0010.png
1.4.3.
Forventede resultater og virkninger
Angiv, hvilke virkninger forslaget/initiativet forventes at få for modtagerne/målgruppen.
EU's medlemsstater og økonomiske aktører bør få adgang til konventionsområdet for
Fiskerikommissionen for Det Nordlige Stillehav (NPFC).
Dette burde fremme Unionens bevarelsesstrategi i verdenshavene yderligere og
styrke dens engagement i den langsigtede bevarelse og bæredygtige udnyttelse af
fiskeressourcerne på verdensplan.
1.4.4.
Virknings- og resultatindikatorer
Angiv indikatorerne til kontrol af forslagets/initiativets gennemførelse.
Antal EU-fiskerfartøjer, der driver fiskeri
Antal EU-fangster
Forbedring af fiskebestandenes langsigtede bæredygtighed
Antal møder i NPFC med deltagelse af EU
1.5.
1.5.1.
Forslagets/initiativets begrundelse
Behov, der skal opfyldes på kort eller lang sigt
EU-aktørerne i Nederlandene, Litauen, Letland, Polen og Tyskland ønsker at udvide
deres fiskeri til det nordlige Stillehav med henblik på at konsolidere sig som globale
aktører. Der vil endvidere være stordriftsfordele, eftersom EU-flåden allerede er
involveret i fiskeri længere sydpå i det tilgrænsende område, der forvaltes af Den
Regionale Fiskeriforvaltningsorganisation for det Sydlige Stillehav.
EU's deltagelse i arbejdet i NPFC vil også bidrage til de pågældende bestandes
langsigtede bæredygtighed og støtte videnskabelig forskning i overensstemmelse
med den fælles fiskeripolitiks eksterne målsætninger.
1.5.2.
Merværdien ved en indsats fra EU's side (den kan skyldes forskellige faktorer, f.eks.
fordele ved koordinering, retssikkerhed, større effektivitet eller komplementaritet).
For så vidt angår dette punkt skal der ved "Merværdien ved en indsats fra EU's side"
forstås merværdien af EU's intervention i forhold til den værdi, der ellers ville være
opnået med medlemsstaternes foranstaltninger på egen hånd.
Begrundelse for handling på EU-plan (ex ante)
Bevarelse af havets biologiske ressourcer hører under EU's enekompetence, jf. artikel
3, stk. 1, litra d), i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde (TEUF).
Forventet merværdi på EU-plan (ex post):
I overensstemmelse med artikel 28 i den fælles fiskeripolitiks grundforordning vil
hovedformålet med EU's tiltrædelse af NFPC være:
a) at få adgang til NPFC's ressourcer
b) aktivt at støtte og bidrage til udviklingen af videnskabelig viden og rådgivning
c) at forbedre politiksammenhængen med EU's initiativer, særlig for så vidt angår
aktiviteter inden for miljø, handel og udvikling, og styrke sammenhængen mellem
tiltag truffet inden for rammerne af udviklingssamarbejdet og det videnskabelige,
tekniske og økonomiske samarbejde
DA
9
DA
kom (2018) 0376 - Ingen titel
1906313_0011.png
d) at bidrage til bæredygtigt fiskeri, der er økonomisk levedygtigt og fremmer
beskæftigelsen i EU
e) at sikre, at EU-fiskeri uden for Unionens farvande er baseret på de samme
principper og standarder som dem, der gælder ifølge EU-retten på den fælles
fiskeripolitiks område, og samtidig fremme lige vilkår for EU-operatører i forhold til
andre tredjelandsoperatører.
f) at fremme og støtte de tiltag, der er nødvendige for at udrydde IUU-fiskeri, i alle
internationale fora
g) at fremme oprettelsen og styrkelsen land for land af en efterlevelsesmekanisme.
1.5.3.
Erfaringer fra lignende foranstaltninger
Kommissionens tiltag på internationalt og bilateralt plan er en vigtig del af det
prioriterede mål om at styrke EU's rolle som global aktør. EU's holdninger i de
RFFO'er, som EU er part i, er baseret på den bedste tilgængelige videnskabelige
rådgivning, på standarderne og principperne i den fælles fiskeripolitik, og på vores
internationale tilgang til havforvaltning. De andre kontraherende parters holdninger
gør dog, at det ikke altid er muligt at vinde fuld opbakning. Eftersom Kommissionen
repræsenterer EU på RFFO-møder, har GD MARE ført an i de pågældende
forhandlinger og konsekvent sikret gennemførelsen af relevante høringer af
medlemsstaterne og af de relevante interessenter med henblik på at fremme den
fælles fiskeripolitiks målsætninger verden over.
1.5.4.
Sammenhæng med andre relevante instrumenter og eventuel synergivirkning
Henstillingen driver den globale og multilaterale dagsorden om at fremme
bæredygtigt fiskeri på verdensplan fremad med henblik på at tage fat på vigtige
spørgsmål såsom bekæmpelse af ulovligt, urapporteret og ureguleret (UUU) fiskeri
eller reduktion af overkapacitet.
Den integrerer i højere grad fiskeripolitik, udviklingspolitik, miljøpolitik,
handelspolitik og andre politikker for yderligere at fremme en bæredygtig og
ansvarlig forvaltning.
DA
10
DA
kom (2018) 0376 - Ingen titel
1906313_0012.png
1.6.
Varighed og finansielle virkninger
Forslag/initiativ af
begrænset varighed
Forslag/initiativ gældende fra [DD/MM]ÅÅÅÅ til [DD/MM]ÅÅÅÅ
Finansielle virkninger fra ÅÅÅÅ til ÅÅÅÅ
X Forslag/initiativ af
ubegrænset varighed
Gennemførelse med en indkøringsperiode fra
2018,
derefter gennemførelse i fuldt omfang.
1.7.
Påtænkt(e) forvaltningsmetode(r)
10
X
Direkte forvaltning
ved Kommissionen
X i dens tjenestegrene, herunder ved dens personale i EU's delegationer
i gennemførelsesorganer
Delt forvaltning
i samarbejde med medlemsstaterne
Indirekte forvaltning
ved at overlade budgetgennemførelsesopgaver til:
tredjelande eller organer, som tredjelande har udpeget
internationale organisationer og deres organer (angives nærmere)
Den Europæiske Investeringsbank og Den Europæiske Investeringsfond
de organer, der er omhandlet i finansforordningens artikel 208 og 209
offentligretlige organer
privatretlige organer, der har fået overdraget samfundsopgaver, forudsat at de
stiller tilstrækkelige finansielle garantier
privatretlige organer, undergivet lovgivningen i en medlemsstat, som har fået
overdraget gennemførelsen af et offentlig-privat partnerskab, og som stiller
tilstrækkelige finansielle garantier
personer, der har fået overdraget gennemførelsen af specifikke aktioner i den
fælles udenrigs- og sikkerhedspolitik i henhold til afsnit V i traktaten om Den
Europæiske Union, og som er udpeget i den relevante basisretsakt
Hvis der angives flere forvaltningsmetoder, gives der en nærmere forklaring i afsnittet "Bemærkninger".
Bemærkninger
Ingen
10
Forklaringer vedrørende forvaltningsmetoder og henvisninger til finansforordningen findes på
webstedet BudgWeb:
http://www.cc.cec/budg/man/budgmanag/budgmanag_en.html
DA
11
DA
kom (2018) 0376 - Ingen titel
1906313_0013.png
2.
2.1.
FORVALTNINGSFORANSTALTNINGER
Bestemmelser om kontrol og rapportering
Angiv hyppighed og betingelser.
NPFC's budget vedtages hvert år. I henhold til NPFC's procedurer undersøger, verificerer og
kommenterer Kommissionen det budgetforslag, som NPFC's sekretariat har fremlagt.
Gennemførelsen af budgettet revideres også hvert år af de kontraherende parter. Budgettet
skal vedtages ved konsensus.
Endvidere forelægger NPFC's sekretariat hvert år en rapport om gennemførelsen af NPFC-
budgettet.
2.2.
2.2.1.
Forvaltnings- og kontrolsystem
Konstaterede risici
De kontraherende parter i NPFC betaler regelmæssigt deres bidrag til
organisationens budget, og der er på nuværende tidspunkt ingen udestående beløb.
2.2.2.
Oplysninger om det interne kontrolsystem
NPFC's finansielle situation revideres hvert år af finans- og administrationsudvalget.
Regnskabet sammenholdes hvert år med de godkendte forpligtelser og udgifter.
2.2.3.
2.3.
Anslåede omkostninger og fordele ved kontrollen samt forventet fejlrisiko
Begrænsede omkostninger. Peer review. Efterfølgende revisioner.
Foranstaltninger til forebyggelse af svig og uregelmæssigheder
Angiv eksisterende eller påtænkte forebyggelses- og beskyttelsesforanstaltninger.
Det årlige NPFC-budget og de årlige forventede udgifter udarbejdes hvert år af
NPFC's sekretariat, og revideres og godkendes derefter af finans- og
administrationsudvalget, som udsteder en henstilling til NPFC vedrørende dets
godkendelse af budgettet. Regnskabet sammenholdes hvert år med de godkendte
forpligtelser og udgifter.
DA
12
DA
kom (2018) 0376 - Ingen titel
1906313_0014.png
3.
3.1.
FORSLAGETS/INITIATIVETS ANSLÅEDE FINANSIELLE VIRKNINGER
Berørt(e) udgiftspost(er) på budgettet og udgiftsområde(r) i den flerårige
finansielle ramme
Eksisterende udgiftsposter på budgettet
I samme rækkefølge som udgiftsområderne i den flerårige finansielle ramme og
budgetposterne.
Udgifts
-
område i
den
flerårige
finansielle
ramme
Budgetpost
Nummer
Udgiftens
art
fra
EFTA
-
lande
12
fra
kandidat
-
lande
13
Bidrag
fra tredje
-
lande
iht. finansforord
-
ningens artikel 21,
stk. 2, litra b)
OB/IOB
11
.
11 03 02: Obligatoriske bidrag til
internationale organer (2)
11 01 04 01: Ikke-operationel
administrativ og teknisk bistand (2)
11 01 02 11: Andre
administrationsudgifter (5)
11.06.62.03: Frivillige bidrag til
internationale organisationer (2)
Nye budgetposter, som der er søgt om.
OB
NEJ
NEJ
NEJ
NEJ
IOB
NEJ
NEJ
NEJ
NEJ
IOB
OB
NEJ
NEJ
NEJ
NEJ
NEJ
NEJ
NEJ
NEJ
I samme rækkefølge som udgiftsområderne i den flerårige finansielle ramme og
budgetposterne.
Udgifts
-
område i
den
flerårige
finansielle
ramme
Budgetpost
Nummer
[Betegnelse…………………………………
……]
Udgiftens
art
OB/IOB
fra
EFTA
-
lande
fra
kandidat
-
lande
Bidrag
fra tredje
-
lande
iht. finansforord
-
ningens artikel 21,
stk. 2, litra b)
[XX.YY.YY.YY]
JA/NEJ
JA/NEJ
JA/NEJ
JA/NEJ
11
12
13
OB = opdelte bevillinger/IOB = ikke-opdelte bevillinger.
EFTA: Den Europæiske Frihandelssammenslutning.
Kandidatlande og, efter omstændighederne, potentielle kandidatlande på Vestbalkan.
DA
13
DA
kom (2018) 0376 - Ingen titel
1906313_0015.png
3.2.
Anslåede virkninger for udgifterne
Dette afsnit skal udfyldes ved hjælp af
arket vedrørende administrative budgetoplysninger
(det andet dokument i bilaget til denne
finansieringsoversigt) og uploades til CISNET med henblik på høring af andre tjenestegrene.
De årlige udgifter afhænger af det bidrag, som EU skal betale til organisationens budget, og som fastsættes på NPFC's årlige møde. Det skønnes
på nuværende tidspunkt at beløbe sig til maks. 90 000 EUR, men kan stige afhængigt af EU-flådens årlige fiskeri.
3.2.1.
Sammenfatning af de anslåede virkninger for udgifterne
i mio. EUR (tre decimaler)
Udgiftsområde i den flerårige finansielle
ramme
GD MARE
Aktionsbevillinger
11.03.02
11.06.62.03
Forpligtelser
Betalinger
Forpligtelser
Betalinger
2
Beskyttelse og forvaltning af naturressourcer
År
2018
År
2019
År
2020
År
2021
År
2022
År
2023
I ALT
(1)
(2)
(1a)
(2 a)
0,090
0,090
0,200
0,200
0,090
0,090
0,200
0,200
0,090
0,090
0,200
0,200
0,090
0,090
0,200
0,200
0,090
0,090
0,200
0,200
0,090
0,090
0,200
0,200
0,540
0,540
1,200
1,200
Administrationsbevillinger finansieret
14
over bevillingsrammen for særprogrammer
Budgetpostens nummer 11.01.04.01
Forpligtelser
(3)
=1+
1a + 3
=2+
2a
+3
0,010
0,300
0,300
0,010
0,300
0,300
0,010
0,300
0,300
0,010
0,300
0,300
0,010
0,300
0,300
0,010
0,300
0,300
0,060
1,800
1,800
Bevillinger I ALT
for GD MARE
Betalinger
14
Teknisk og/eller administrativ bistand og udgifter til støtte for gennemførelsen af EU's programmer og/eller aktioner (tidligere BA-poster), indirekte forskning,
direkte forskning.
DA
14
DA
kom (2018) 0376 - Ingen titel
1906313_0016.png
Aktionsbevillinger I ALT
Forpligtelser
Betalinger
(4)
(5)
Administrationsbevillinger
finansieret
bevillingsrammen for særprogrammer I ALT
over
(6)
Bevillinger I ALT
under UDGIFTSOMRÅDE <….>
i den flerårige finansielle ramme
Forpligtelser
Betalinger
=4+ 6
=5+ 6
Hvis flere udgiftsområder påvirkes af forslaget/initiativet:
Aktionsbevillinger I ALT
Forpligtelser
Betalinger
(4)
(5)
Administrationsbevillinger
finansieret
bevillingsrammen for særprogrammer I ALT
over
(6)
Bevillinger I ALT
under UDGIFTSOMRÅDE 1-4
i den flerårige finansielle ramme
(referencebeløb)
Forpligtelser
Betalinger
=4+ 6
=5+ 6
DA
15
DA
kom (2018) 0376 - Ingen titel
1906313_0017.png
Udgiftsområde i den flerårige finansielle
ramme
5
"Administrationsudgifter"
i mio. EUR (tre decimaler)
År
2018
GD MARE
Menneskelige ressourcer
Andre administrationsudgifter
I ALT GD MARE
Bevillinger
År
2019
År
2020
År
2021
År
2022
År
2023
I ALT
Bevillinger I ALT
under UDGIFTSOMRÅDE 5
i den flerårige finansielle ramme
(Forpligtelser i
betalinger i alt)
alt
=
i mio. EUR (tre decimaler)
År
2018
År
2019
År
2020
År
2021
År
2022
År
2023
I ALT
Bevillinger I ALT
under UDGIFTSOMRÅDE 1-5
i den flerårige finansielle ramme
Forpligtelser
Betalinger
DA
16
DA
kom (2018) 0376 - Ingen titel
1906313_0018.png
3.2.2.
Anslåede virkninger for aktionsbevillingerne
Forslaget/initiativet medfører ikke anvendelse af aktionsbevillinger
X Forslaget/initiativet medfører anvendelse af aktionsbevillinger som anført herunder:
Forpligtelsesbevillinger i mio. EUR (tre decimaler)
År
2018
Der angives
mål og
resultater
Antal
Antal
Antal
Antal
Antal
15
År
2019
År
2020
År
2021
År
2022
År
2023
I ALT
SPECIFIKT MÅL NR. 3:
Bæredygtigt fiskeri på verdensplan
og forbedret international forvaltning
senest i 2020
- Resultat
- Resultat
- Resultat
Subtotal for specifikt mål nr. 1
SPECIFIKT MÅL NR. 2
- Resultat
Subtotal for specifikt mål nr. 2
OMKOSTNINGER I ALT
1
0,3
1
0,3
1
0,3
1
0,3
1
0,3
1
0,3
1
1,8
1
0,3
1
0,3
1
0,3
1
0,3
1
0,3
1
0,3
1
1,8
15
Resultater er de produkter og tjenesteydelser, der skal leveres (f.eks. antal finansierede studenterudvekslinger, antal km bygget vej osv.).
DA
Antal
Type
Resul
-
taternes
gnsntl.
omkos
-
tninger
Omk
ostni
nger
Omk
ostni
nger
Omko
stning
er
Omkost
ninger
Omk
ostni
nger
Omk
ostni
nger
Antal
resul
-
tater i
alt
Omkost
-
ninger i
alt
17
DA
kom (2018) 0376 - Ingen titel
1906313_0019.png
3.2.3.
Anslåede virkninger for administrationsbevillingerne
Forslaget/initiativet medfører ikke anvendelse af administrationsbevillinger
X Forslaget/initiativet medfører anvendelse af administrationsbevillinger som
anført herunder:
3.2.3.1. Resumé
i mio. EUR (tre decimaler)
År
2018
År
2019
År
2020
År
2021
År
2022
År
2023
I ALT
UDGIFTSOMRÅDE 5
i den flerårige finansielle
ramme
Menneskelige ressourcer
Andre
administrationsudgifter
Subtotal
UDGIFTSOMRÅDE 5
i den flerårige finansielle
ramme
0,143
0,143
0,143
0,143
0,143
0,143
0,858
Uden for
16
UDGIFTSOMRÅDE 5
i den flerårige finansielle
ramme
Menneskelige ressourcer
Andre udgifter
af administrativ art
Subtotal
Uden for
UDGIFTSOMRÅDE 5
i den flerårige finansielle
ramme
I ALT
Bevillingerne til menneskelige ressourcer og andre administrationsudgifter vil blive dækket ved hjælp af de bevillinger, der i
forvejen er afsat til generaldirektoratets forvaltning af aktionen, og/eller ved intern omfordeling i generaldirektoratet,
eventuelt suppleret med yderligere bevillinger, som tildeles det ansvarlige generaldirektorat i forbindelse med den årlige
tildelingsprocedure
under
hensyntagen
til
de
budgetmæssige
begrænsninger.
16
Teknisk og/eller administrativ bistand og udgifter til støtte for gennemførelsen af EU's programmer
og/eller aktioner (tidligere BA-poster), indirekte forskning, direkte forskning.
DA
18
DA
kom (2018) 0376 - Ingen titel
1906313_0020.png
3.2.3.2. Anslået behov for menneskelige ressourcer
Forslaget/initiativet medfører ikke anvendelse af menneskelige ressourcer
X Forslaget/initiativet medfører anvendelse af menneskelige ressourcer som
anført herunder:
Overslag angives i årsværk
År
2018
År
2019
År
2020
År
2021
År
2022
År 2023
Stillinger i stillingsfortegnelsen (tjenestemænd og midlertidigt ansatte)
XX 01 01 01 (i hovedsædet og i Kommissionens
repræsentationskontorer)
01 01 02 (i delegationer)
08 01 05 01 (indirekte forskning)
10 01 05 01 (direkte forskning)
01 02 02 (KA, LA, UNE, V og JED i
delegationerne)
01 04
yy
17
- i hovedsædet
- i delegationer
01 05 02 (KA, UNE, V
indirekte forskning)
10 01 05 02 (KA, UNE, V
direkte forskning)
Andre budgetposter (skal angives)
1,50 I ALT
XX
angiver det berørte politikområde eller budgetafsnit.
Personalebehovet vil blive dækket ved hjælp af det personale, som generaldirektoratet allerede har afsat til aktionen, og/eller
interne rokader i generaldirektoratet, eventuelt suppleret med yderligere bevillinger, som tildeles det ansvarlige
generaldirektorat i forbindelse med den årlige tildelingsprocedure under hensyntagen til de budgetmæssige begrænsninger.
Opgavebeskrivelse:
Tjenestemænd og midlertidigt ansatte
At bidrage til bæredygtig forvaltning og bevarelse af havets biologiske ressourcer i
internationale farvande og til øget effektivitet i NPFC, i tråd med den fælles
fiskeripolitiks mål og eksterne dimension samt med GD MARE's prioriteter.
At fremme principperne og standarderne i den fælles fiskeripolitik for så vidt angår de
bevarelses-, kontrol- og håndhævelsesforanstaltninger, der vedtages af NPFC, og i den
sammenhæng udvikle forhandlingsstrategier med henblik på gennemførelsen af EU
'
s
målsætninger.
At foretage analyser og udvikle bevarelses- og forvaltningsforanstaltninger vedrørende
fiskeri i de forskellige RFFO'er og samtidig sikre politisk koordinering i forbindelse
med gennemførelsen af den fælles fiskeripolitik.
At indlede en løbende dialog med interessenterne og opretholde konstruktive
forbindelser med de andre institutioner og internationale organer.
Eksternt personale
17
Delloft for eksternt personale under aktionsbevillingerne (tidligere BA-poster).
DA
19
DA
kom (2018) 0376 - Ingen titel
1906313_0021.png
3.2.4.
Forenelighed med indeværende flerårige finansielle ramme
X Forslaget/initiativet er foreneligt med indeværende flerårige finansielle ramme.
Forslaget/initiativet kræver omlægning af det relevante udgiftsområde i den
flerårige finansielle ramme
Der redegøres for omlægningen med angivelse af de berørte budgetposter og beløbenes størrelse
Forslaget/initiativet kræver, at fleksibilitetsinstrumentet anvendes, eller at den
flerårige finansielle ramme revideres.
Der redegøres for behovet med angivelse af de berørte udgiftsområder og budgetposter og beløbenes
størrelse
3.2.5.
Tredjemands bidrag til finansieringen
X Forslaget/initiativet indeholder ikke bestemmelser om samfinansiering med
tredjemand.
Forslaget/initiativet indeholder bestemmelser om samfinansiering, jf. følgende
overslag:
Bevillinger i mio. EUR (tre decimaler)
År
n
År
n+1
År
n+2
År
n+3
Der indsættes flere år, hvis
virkningerne varer længere
(jf. punkt 1.6)
I alt
Angiv det organ,
deltager
samfinansieringen
Samfinansierede
bevillinger I ALT
der
i
DA
20
DA
kom (2018) 0376 - Ingen titel
1906313_0022.png
3.3.
Anslåede virkninger for indtægterne
X Forslaget/initiativet har ingen finansielle virkninger for indtægterne.
Forslaget/initiativet har følgende finansielle virkninger:
for egne indtægter
for diverse indtægter
i mio. EUR (tre decimaler)
Indtægtspost på budgettet:
Bevillinger til
rådighed i
indeværende
regnskabsår
Forslagets/initiativets virkninger
18
År
n
År
n+1
År
n+2
År
n+3
Der indsættes flere år, hvis virkningerne
varer længere (jf. punkt 1.6)
Artikel ………….
For diverse indtægter, der er formålsbestemte, angives det, hvilke af budgettets udgiftsposter der
påvirkes.
Ingen
Det oplyses, hvilken metode der er benyttet til at beregne virkningerne for indtægterne.
Ingen
18
Med hensyn til EU's traditionelle egne indtægter (told og sukkerafgifter) opgives beløbene netto, dvs.
bruttobeløb, hvorfra der er trukket opkrævningsomkostninger på 25 %.
DA
21
DA