Europaudvalget 2018-19 (1. samling)
KOM (2018) 0438
Offentligt
1990775_0001.png
MINISTEREN
Europaudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
17. december 2018
2018-6586
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Europaudvalget har i brev af 5. december 2018 stillet mig følgende spørgsmål
(KOM (2018) 0438), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Henning Hyllested (EL).
KOM (2018) 0438
Spørgsmål nr. 1:
Under ministerens forelæggelse i Europaudvalget den 30. november 2018 af
Connecting Europe-faciliteten (CEF) oplyste ministeren, at banestrækningerne
Fredericia-Hirtshals/Frederikshavn er med i det seneste kompromisforslag om
udformningen af TEN-T’s
hovedkorridor
Skandinavien-Middelhavet, og at re-
geringen støtter dette. Ministeren bedes i den forbindelse redegøre for, hvilke
muligheder og forpligtelser der følger af, at en strækning inkluderes på en ho-
vedkorridor, herunder især om det er et krav, at strækningen elektrificeres.
Såfremt det er et krav, at en hovedkorridor skal elektrificeres, bedes ministeren
redegøre for, hvordan regeringens støtte til at medtage banestrækningerne
Fredericia-Hirtshals/Frederikshavn i hovedkorridoren Skandinavien-
Middelhavet harmonerer med regeringens afvisning af at elektrificere bane-
strækningerne nord for Aalborg.
Svar:
Ved TTE-rådsmødet den 3. december 2018 blev der opnået delvis generel ind-
stilling om en ny Connecting Europe-facilitet, herunder at udvide hovednetkor-
ridoren "Skandinavien
Middelhavet" med vej- og banestrækningerne fra Fre-
dericia
Hirtshals/Frederikshavn. Der er tale om en
delvis
generel indstilling,
idet forslaget indgår i forhandlingerne om EU’s kommende flerårige finansielle
ramme for 2021-2027 (MFF).
Regeringen støtter udvidelsen af hovednetkorridoren "Skandinavien
Middel-
havet" med vej- og banestrækninger Fredericia
Hirtshals/Frederikshavn.
Forslaget støttes desuden af Europa-Kommissionen, som er positivt indstillet
over for en udvidelse, fordi Jyllandskorridoren binder Norge, Sverige og den
vestlige del af Danmark bedre sammen med resten af Europa.
En udvidelse af hovednetkorridoren betyder ikke, at der automatisk tildeles
EU-støtte til projekter på strækningen. Der er en kraftig formodning for, at
strækninger, der på EU-niveau har en høj prioritet, har en højere chance for at
modtage støtte. I sidste ende kommer det dog an på projektet og en række an-
kom (2018) 0438 - Endeligt svar på spørgsmål 1: MFU spm. om banestrækningerne Fredericia-Hirtshals/Frederikshavn, til transport-, bygnings- og boligministeren, kopi til udenrigsministeren
1990775_0002.png
dre forhold, herunder prioriteten i ansøgningsrunden samt efterspørgslen på
midlerne.
Det transeuropæiske transportnet (TEN-T) består af 1) hovednetkorridorerne,
2) hovednettet og 3) det samlede net. En hovednetkorridor er et instrument til
at lette en koordineret gennemførelse af hovednettet. Hovednettet omfatter de
dele af det samlede net, som har den største strategiske betydning. Og det sam-
lede net består af alle eksisterende og planlagte transportinfrastrukturer i det
transeuropæiske transportnet.
Banestrækningen Fredericia
Hirtshals/Frederikshavn er allerede i dag en del
af
hovednettet.
En udvidelse af en hovednetkorridor medfører ikke ændringer i forhold til in-
frastrukturkravene på banesiden. Ifølge TEN-T-forordningen skal en række
krav til hovednettet være opfyldt senest ved udgangen af år 2030. Kommissio-
nen kan dog i behørigt begrundede tilfælde indrømme fritagelser for bl.a. elek-
trificering, jf. Artikel 39(3), hvor investeringer i infrastruktur
”ikke
kan beretti-
ges ud fra socioøkonomiske cost-benefit-hensyn”.
Ifølge Strategisk analyse af elektrificering af banenettet fra 2011 har stræknin-
gen Aalborg
Frederikshavn en negativ intern rente og en nettonutidsværdi på
mellem -697 (basissituation) og -545 (vision) mio. kr.
1
Der er således i høj grad
tale om et projekt,
hvor investeringen ”ikke
kan berettiges ud fra socioøkono-
miske cost-benefit-hensyn”.
Det er også grunden til, at regeringen ikke støtter en elektrificering af stræk-
ningen.
Det er min opfattelse, at der er en god balance i TEN-T-forordningen i mellem
de fælles infrastrukturkrav for de prioriterede dele af den europæiske infra-
struktur, men at Kommissionen bør bevilge fritagelser for kravene i de tilfælde,
hvor investeringen ikke giver mening.
Regeringen har endnu ikke indsendt en anmodning til Europa-Kommissionen
om fritagelse for elektrificeringskravet på strækningen Aalborg-Frederikshavn,
idet fristen for opfyldelse af kravene på hovednettet er ultimo 2030, og dermed
ikke er nært forestående.
Med
venlig
hilsen
Side 2/2
Ole Birk Olesen
Beregningerne for basissituationen er udover den generelle passagervækst baseret på alle-
rede besluttede projekter. Ved beregningerne for visionssituationen er det lagt til grund, at
transportarbejdet målt i passagerkilometer bliver fordoblet frem til 2030.
1