Europaudvalget 2018
KOM (2018) 0460
Offentligt
1915569_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 14.6.2018
COM(2018) 460 final
ANNEXES 1 to 7
BILAG
til
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning
om oprettelse af et instrument for naboskab, udviklingssamarbejde og internationalet
samarbejde
[…]
{SEC(2018) 310 final} - {SWD(2018) 337 final}
DA
DA
kom (2018) 0460 - Ingen titel
1915569_0002.png
BILAG I
LISTE OVER LANDE OG TERRITORIER I NABOSKABSOMRÅDET
Algeriet
Armenien
Aserbajdsjan
Hviderusland
Egypten
Georgien
Israel
Jordan
Libanon
Libyen
Republikken Moldova
Marokko
De besatte palæstinensiske områder
Syrien
Tunesien
Ukraine
EU-støtte i dette område kan også anvendes til at give den Russiske Føderation mulighed for
at deltage i grænseoverskridende samarbejdsprogrammer og i andre relevante
flerlandeprogrammer.
DA
1
DA
kom (2018) 0460 - Ingen titel
1915569_0003.png
BILAG II
SAMARBEJDSOMRÅDER FOR GEOGRAFISKE PROGRAMMER
A.
For alle geografiske regioner
PERSONER
1.
(a)
(b)
(c)
God regeringsførelse, demokrati, retsstatsprincippet og menneskerettighederne
Styrke demokrati og demokratiske processer, forvaltning og tilsyn, herunder
gennemsigtighed og troværdige valgprocesser
Styrke beskyttelsen af menneskerettigheder og grundlæggende frihedsrettigheder
Fremme bekæmpelsen af forskelsbehandling i alle dens former og fremme
ligestillingsprincippet, især mellem kønnene, og rettigheder for personer tilhørende
mindretal
Fremme et velfungerende civilsamfund og dets rolle i reformprocessen og
demokratiske omstillingsprocesser og fremme et miljø, som ansporer civilsamfundets
og borgernes deltagelse i den politiske beslutningsproces
Øge frie og uafhængige mediers pluralisme, uafhængighed og professionalisme
Opbygge staters, samfunds, lokalsamfunds og enkeltpersoners modstandskraft over
for politiske, økonomiske, miljømæssige, fødevarerelaterede, demografiske og
samfundsmæssige pres og chok
Styrke udviklingen af demokratiske offentlige institutioner på nationalt og
subnationalt niveau, herunder et uafhængigt, effektivt og pålideligt retssystem, og
fremme retsstatsprincippet og adgangen til retlig prøvelse for alle
Støtte reform af den offentlige forvaltning, bl.a. ved hjælp af borgercentreret e-
forvaltning, styrkelse af relevante regelkomplekser og den institutionelle opbygning,
nationale statistiske systemer og kapaciteter, forsvarlig forvaltning af offentlige
midler og bidrag til bekæmpelse af korruption
Fremme inklusive, afbalancerede og integrerede territorial- og bypolitikker ved at
styrke offentlige institutioner og organer på nationalt og subnationalt niveau og ved
at støtte en effektiv decentralisering og omstrukturering af staten
Øge offentlige institutioners gennemsigtighed og ansvarlighed, styrke offentlige
udbud og forvaltning af offentlige midler, udvikle e-forvaltning og styrke leveringen
af tjenester
Støtte
en
bæredygtig,
ansvarlig
og
gennemsigtig
forvaltning
af
naturressourcesektorer og dertil hørende indtægter samt reformer for at sikre
rimelige, retfærdige og bæredygtige skattepolitikker.
Udryddelse af fattigdom, bekæmpelse af ulighed samt fremme af bæredygtig
udvikling
Udrydde fattigdom, bekæmpe forskelsbehandling og ulighed og sikre, at ingen lades
i stikken
(d)
(e)
(f)
(g)
(h)
(i)
(j)
(k)
2.
(a)
DA
2
DA
kom (2018) 0460 - Ingen titel
(b)
Øge bestræbelserne på at få vedtaget politikker og tilvejebringe passende
investeringer for at fremme kvinders og unges rettigheder og lette deres deltagelse i
samfundslivet, civilsamfundet og økonomien og sikre, at de fuldt ud bidrager til
inklusiv vækst og bæredygtig udvikling
Fremme beskyttelsen og overholdelsen af kvinders og pigers rettigheder, herunder
økonomiske rettigheder, arbejdstagerrettigheder, seksuel og reproduktiv sundhed og
rettigheder og forebygge enhver form for seksuel og kønsbestemt vold
Have særlig fokus på dem, der er dårligt stillet, sårbare og marginaliserede, bl.a.
børn, ældre, personer med handicap, LGBTI og oprindelige folk. Dette omfatter
fremme af overgangen fra institutionel pleje til pleje i nærmiljøet for børn
Fremme en integreret tilgang til at hjælpe lokalsamfund, navnlig de fattigste, med at
få bedre adgang til basale ydelser
Støtte tilvejebringelsen af et sikkert og udviklende miljø for børn som et vigtigt led i
at fremme en sund ungdom, som kan udnytte sit fulde potentiale
Støtte universel adgang til tilstrækkelige, sikre og nærende økonomisk
overkommelige fødevarer, især for dem, der er mest udsatte, og øge fødevare- og
ernæringssikkerheden, navnlig i lande, der befinder sig i langvarige eller
tilbagevendende kriser
Støtte universel adgang til sikkert og tilstrækkeligt drikkevand, sanitet og hygiejne
og bæredygtig og integreret vandforvaltning
Etablere en universel sundhedsdækning med lige adgang til økonomisk
overkommelige sundhedsydelser af god kvalitet, bl.a. ved at støtte opbygning af
store, gode og robuste sundhedssystemer og øge kapaciteten til tidlig varsling,
risikobegrænsning, risikostyring og genopretning
Støtte en universel og rimelig social beskyttelse og styrke sociale sikkerhedsnet med
henblik på at garantere en basisindkomst, forhindre ekstrem fattigdom og opbygge
større modstandskraft
Fremme en inklusiv og bæredygtig byudvikling for at afhjælpe uligheder i byer, idet
der fokuseres på personer med størst behov
Hjælpe lokale myndigheder med at forbedre leveringen af basale tjenester og sikre
lige adgang til fødevaresikkerhed og til anstændige og økonomisk overkommelige
boliger samt med at forbedre livskvaliteten, især for personer, der lever i uofficielle
bosættelser og slumkvarterer
Fremme inklusiv og formel, uformel og ikkeformel uddannelse af ordenlig kvalitet
for alle på alle niveauer, inklusive teknisk uddannelse og erhvervsuddannelse, bl.a. i
nødsituationer og krisesituationer, herunder ved brug af IT-teknologi til at forbedre
undervisning og indlæring
Fremme kapacitetsopbygning, læringsmobilitet til, fra eller mellem partnerlande,
samt samarbejde og politisk dialog med institutioner, organisationer, lokale
forvaltningsorganer og -myndigheder fra disse lande
Fremme samarbejde inden for videnskab, teknologi og forskning og åbne data og
innovation
Øge koordineringen mellem alle relevante aktører for at bistå med overgangen fra en
nødsituation til udviklingsfasen
(c)
(d)
(e)
(f)
(g)
(h)
(i)
(j)
(k)
(l)
(m)
(n)
(o)
(p)
DA
3
DA
kom (2018) 0460 - Ingen titel
1915569_0005.png
(q)
Fremme interkulturel dialog og kulturel diversitet i enhver form, bevare og fremme
kulturarv og udnytte den kreative industris potentiale for at skabe bæredygtig, social
og økonomiske udvikling
Fremme værdigheden og modstandskraften hos personer, der er tvangsfordrevne på
længere sigt, samt deres inklusion i det økonomiske og sociale liv i værtslandet og
værtssamfundet.
Migration og mobilitet
Styrke partnerskaber om migration og mobilitet baseret på en integreret og
afbalanceret tilgang, som dækker alle aspekter af migration, f.eks. hjælp til
gennemførelsen af Unionens bilaterale eller regionale aftaler og ordninger, bl.a.
mobilitetspartnerskaber
Støtte en holdbar reintegration af tilbagevendende migranter
Tackle og begrænse de grundlæggende årsager til irregulær migration og
tvangsfordrivelse
Tackle irregulær migration, menneskehandel og smugling af migranter og øge
samarbejdet om integreret grænseforvaltning
Styrke den videnskabelige, menneskelige og institutionelle kapacitet til at styre
migration
Fremme effektive migrationspolitikker, der er baseret på menneskerettigheder, bl.a.
beskyttelsesprogrammer
Skabe betingelser, som fremmer lovlig migration og velforvaltet mobilitet,
mellemfolkelige kontakter, og som gør det muligt at udnytte udviklingsmulighederne
ved migration bedst muligt
Sikre beskyttelse af migranter og tvangsfordrevne personer
Støtte udviklingsbaserede løsninger for tvangsfordrevne personer og deres
værtssamfund
Støtte diasporasamfunds engagement i oprindelseslandene
Fremme hurtigere, billigere og sikrere pengeoverførsler i både kilde- og
modtagerlande og derved øge udviklingsmulighederne.
(r)
3.
(a)
(b)
(c)
(d)
(e)
(f)
(g)
(h)
(i)
(j)
(k)
PLANETEN
4.
(a)
Miljø og klimaændringer
Styrke den videnskabelige, menneskelige og institutionelle kapacitet til klima- og
miljøforvaltning, til klima- og miljøintegration og klima- og miljøovervågning.
Forbedre regional og national klimaforvaltning
Støtte parternes bestræbelser på at opfylde deres forpligtelser vedrørende
klimaændringer i overensstemmelse med Parisaftalen om klimaændringer, herunder
gennemførelsen af nationalt bestemte bidrag (NDC) og handlingsplaner for
modvirkning af og tilpasning til klimaændringer, bl.a. synergier mellem disse
Udvikle og/eller styrke bæredygtig grøn og blå vækst i alle økonomiske sektorer
(b)
(c)
DA
4
DA
kom (2018) 0460 - Ingen titel
1915569_0006.png
(d)
(e)
Styrke bæredygtigt energisamarbejde. Fremme og
energieffektivitet og brugen af vedvarende energikilder
øge
samarbejdet
om
Forbedre lokale, nationale, regionale og kontinentale multimodale transportnet og -
tjenester for at skabe flere muligheder for bæredygtig klimarobust økonomisk
udvikling og beskæftigelse med henblik på kulstoffattig, klimarobust udvikling.
Styrke transportfaciliteringen og -liberaliseringen, øge bæredygtigheden og
færdselssikkerheden og gøre transportsektoren mere robust
Styrke inddragelsen af lokalsamfund i klimaindsatsen, bevarelsen af økosystemer og
forvaltningen af naturressourcer. Fremme bæredygtig byudvikling og resiliens i
byområder
Fremme bevarelsen, den bæredygtige forvaltning, udnyttelsen og genopretningen af
naturressourcer, fremme sunde økosystemer, stoppe tabet af biodiversitet og beskytte
vilde dyr
Fremme integreret og bæredygtig forvaltning af vandressourcer og samarbejde om
vand på tværs af grænser
Fremme bevarelsen og forøgelsen af kulstoflagre gennem bæredygtig forvaltning af
arealanvendelse, fremme ændringer i arealanvendelse og skovbrug og bekæmpe
miljøødelæggelse, ørkendannelse og jordforringelse
Begrænse skovrydning, fremme retshåndhævelse, god forvaltningspraksis og handel
på skovbrugsområdet (FLEGT) og bekæmpe ulovlig skovhugst og handel med
ulovligt træ og træprodukter
Støtte havforvaltning, herunder beskyttelse, genopretning og bevarelse af kyst- og
havområder i enhver form, også økosystemer, støtte bekæmpelse af havaffald og
ulovligt, urapporteret og ureguleret fiskeri ("IUU-fiskeri") og beskytte havets
biodiversitet
Styrke regional reduktion af katastroferisici og regional modstandsdygtighed i
synergi med politikker og foranstaltninger vedrørende tilpasning til klimaændringer
Fremme ressourceeffektivitet og bæredygtigt forbrug og bæredygtig produktion, bl.a.
ved at tackle forurening og ved fornuftig forvaltning af kemikalier og affald
Støtte bestræbelser på at forbedre en bæredygtig økonomisk diversificering,
konkurrencedygtigheden, handelen og den private sektors udvikling med særligt
fokus på kulstoffattig klimaresistent grøn vækst, mikrovirksomheder, SMV'er og
kooperativer, idet fordelene ved gældende handelsaftaler med EU udnyttes
(f)
(g)
(h)
(i)
(j)
(k)
(l)
(m)
(n)
VELSTAND
5.
(a)
Inklusiv og bæredygtig økonomisk vækst og anstændig beskæftigelse
Støtte iværksætteri, anstændig beskæftigelse og beskæftigelsesegnethed gennem
udvikling af færdigheder og kompetencer, bl.a. uddannelse, forbedrede
arbejdstagerrettigheder og arbejdsvilkår og skabelse af nye muligheder, især for unge
Støtte nationale udviklingsveje, der giver størst mulige positive sociale resultater og
virkninger, og fremme progressiv beskatning og omfordelingspolitikker
Forbedre virksomheds- og investeringsklimaet ved at skabe reguleringsmæssige
rammer, der fremmer økonomisk udvikling og støtter virksomheder, navnlig
(b)
(c)
DA
5
DA
kom (2018) 0460 - Ingen titel
1915569_0007.png
mikrovirksomheder og SMV'er, når de skal udvide deres virksomheder og skabe
beskæftigelse
(d)
(e)
Styrke social og miljømæssig bæredygtighed, virksomheders sociale ansvar og
ansvarlig forretningsskik i alle værdikæder
Øge effektiviteten i offentlige udgifter og fremme en mere strategisk anvendelse af
offentlige midler, herunder ved blandingsinstrumenter, med henblik på at
tilvejebringe yderligere offentlige og private investeringer
Forstærke byers potentiale som centre for bæredygtig og inklusiv vækst og
innovation
Fremme intern økonomisk, social og territorial samhørighed ved at skabe stærkere
forbindelser mellem by- og landområder og fremme udviklingen af turistsektoren
som katalysator for bæredygtig udvikling
Forstærke og diversificere landbrugets og fødevarers værdikæder, fremme
økonomisk
diversificering,
værdiforøgelse,
regional
integration,
konkurrencedygtighed og handel og styrke bæredygtige, kulstoffattige innovationer,
der kan modstå klimaændringer
Støtte bæredygtig fiskeriforvaltning og bæredygtig akvakultur
Fremme universal adgang til bæredygtig energi og en klimaresistent,
ressourceeffektiv og cirkulær lavemissionsøkonomi i overensstemmelse med
Parisaftalen om klimaændringer
Fremme intelligent, bæredygtig, inklusiv og sikker mobilitet og forbedre
transportforbindelserne med Unionen
Fremme økonomisk overkommelig, inklusiv og pålidelig digital konnektivitet og
styrke den digitale økonomi
Udvikle og styrke markeder og sektorer på en måde, der fremmer inklusiv og
bæredygtig vækst
Støtte den regionale integrationsdagsorden, fordelagtige handelspolitikker og
konsolideringen og gennemførelsen af handelsaftaler mellem EU og dets partnere
Fremme samarbejdet inden for videnskab, teknologi og forskning og åbne data og
innovation
Fremme interkulturel dialog og kulturel diversitet i alle former og bevare og fremme
kulturarven
Anspore kvinder til at spille en større økonomisk rolle og en større rolle i
beslutningstagningen
Forbedre adgangen til anstændigt arbejde og skabe mere inklusive og velfungerende
arbejdsmarkeder og beskæftigelsespolitikker, der tager sigter på at skabe anstændigt
arbejde for alle, især unge
Fremme retfærdig, bæredygtig og uhindret adgang til udvindingsindustrien.
(f)
(g)
(h)
(i)
(j)
(k)
(l)
(m)
(n)
(o)
(p)
(q)
(r)
(s)
FRED
6.
Sikkerhed, stabilitet og fred
DA
6
DA
kom (2018) 0460 - Ingen titel
1915569_0008.png
(a)
Bidrage til fred og stabilitet ved at opbygge staters, samfunds, lokalsamfunds og
enkeltpersoners modstandskraft over for politiske, økonomiske, miljømæssige,
demografiske og samfundsmæssige pres og chok
Støtte konfliktforebyggelse, tidlig varsling og fredopbygning gennem mægling,
krisestyring og stabilisering
Støtte reformer af sikkerhedssektoren, som gradvis giver både den enkelte person og
staten en mere effektiv og ansvarlig sikkerhed for bæredygtig udvikling
Støtte kapacitetsopbygning hos militære aktører til støtte for udvikling og sikkerhed
for udvikling (CBSD)
Støtte regionale og internationale initiativer, der bidrager til sikkerhed, stabilitet og
fred
Forebygge og bekæmpe radikalisering, der fører til voldelig ekstremisme og
terrorisme
Bekæmpe enhver form for vold, korruption, organiseret kriminalitet og hvidvaskning
af penge
Fremme grænseoverskridende samarbejde om bæredygtig forvaltning af fælles
naturressourcer
Samarbejde med tredjelande om fredelig anvendelse af nuklear energi, bl.a. ved
hjælp af kapacitetsopbygning og udvikling af infrastruktur i tredjelande inden for
sundhed, landbrug og fødevaresikkerhed, og støtte sociale foranstaltninger, der
handler om at tackle konsekvenserne af et strålingsuheld for den mest sårbare del af
befolkningen og tager sigte på at forbedre deres levevilkår, og fremme
videnforvaltning og uddannelse inden for nukleare områder
Øge maritim sikkerhed med henblik på kunne opnå sikre, rene og bæredygtigt
forvaltede have
Støtte kapacitetsopbygning inden for cybersikkerhed, modstandsdygtige digitale net,
databeskyttelse og privatlivets fred.
(b)
(c)
(d)
(e)
(f)
(g)
(h)
(i)
(j)
(k)
PARTNERSKAB
7.
(a)
Partnerskab
Øge landenes ejerskab, partnerskabet og dialogen for at bidrage til at gøre alle
aspekter af udviklingssamarbejdet mere effektive (med særlig fokus på de specifikke
udfordringer for de mindst udviklede lande og lande berørt af konflikter samt
specifikke midlertidige udfordringer i mere udviklede udviklingslande)
Uddybe den politiske, økonomiske, sociale, miljømæssige og kulturelle dialog
mellem Unionen og tredjelande og regionale organisationer og støtte opfyldelsen af
bilaterale og internationale forpligtelser
Fremme gode naboskabsforbindelser, regional integration, øget konnektivitet,
samarbejde og dialog
Fremme et gunstigt miljø for civilsamfundsorganisationer, herunder fonde, som øger
deres meningsfulde og strukturerede deltagelse i indenrigspolitik og deres kapacitet
til at udfylde rollen som uafhængige udviklings- og forvaltningsaktører, og styrke
nye former for partnerskab med civilsamfundsorganisationer, som fremmer en
(b)
(c)
(d)
DA
7
DA
kom (2018) 0460 - Ingen titel
omfattende og struktureret dialog med Unionen og den effektive anvendelse af
landekøreplaner for EU's samarbejde med civilsamfundet
(e)
Samarbejde med lokale myndigheder og støtte deres rolle som politiske
beslutningstagere og meningsdannere med henblik på at fremme lokaludvikling og
en bedre forvaltning
Samarbejde mere effektivt med borgere i tredjelande, bl.a. ved hjælp af økonomisk,
kulturelt og offentligt diplomati
Inddrage industrialiserede og mere udviklede udviklingslande i gennemførelsen af
2030-dagsordenen, globale offentlige goder og udfordringer, bl.a. i Syd-Syd-
samarbejdet og trepartssamarbejdet
Anspore til regional integration og regionalt samarbejde på en resultatorienteret
måde gennem støtte til regional integration og dialog.
Særligt for naboskabsområdet
Fremme øget politisk samarbejde
Støtte gennemførelsen af associeringsaftaler eller andre gældende og kommende
aftaler og fælles associeringsdagsordener og partnerskabsprioriteter eller tilsvarende
dokumenter
Fremme et stærkere partnerskab med samfund
partnerskabslande, bl.a. ved mellemfolkelige kontakter
mellem
Unionen
og
(f)
(g)
(h)
B.
(a)
(b)
(c)
(d)
Øge det regionale samarbejde, især inden for rammerne af det østlige partnerskab,
Middelhavsunionen, hele naboskabsområdet samt det grænseoverskridende
samarbejde
Sikre en gradvis integration i Unionens indre marked og et øget sektorsamarbejde og
samarbejde på tværs af sektorer, bl.a. via en tilnærmelse af lovgivning og
harmonisering af reglerne til EU-standarder og andre relevante internationale
standarder og forbedret markedsadgang, herunder gennem vidtgående og brede
frihandelsområder med hertil knyttet institutionsopbygning og investeringer
(e)
DA
8
DA
kom (2018) 0460 - Ingen titel
1915569_0010.png
BILAG III
INTERVENTIONSOMRÅDER FOR TEMATISKE PROGRAMMER
1. INTERVENTIONSOMRÅDER VEDRØRENDE MENNESKERETTIGHEDER OG
DEMOKRATI
Bidrage til at fremme de grundlæggende værdier om demokrati, retsstatsprincippet,
menneskerettighedernes universalitet og udelelighed, respekt for den menneskelige
værdighed, principperne om lighed og solidaritet samt respekt for grundsætningerne i
De Forenede Nationers pagt og folkeretten
Muliggøre samarbejde og partnerskab med civilsamfundet om menneskerettigheder
og demokrati, herunder i vanskelige og hastende situationer. Der skal udarbejdes en
sammenhængende og helhedsorienteret strategi på alle niveauer for nå nedenstående
mål
Opretholde menneskerettigheder og grundlæggende frihedsrettigheder for alle og
bidrage til at skabe samfund, hvor deltagelse, ikkediskrimination, tolerance,
retfærdighed, ansvarlighed, solidaritet og ligestilling er gældende. Respekten for og
overholdelsen af menneskerettigheder og grundlæggende frihedsrettigheder skal
overvåges, fremmes og styrkes i overensstemmelse med principperne om
menneskerettighedernes universalitet, udelelighed og indbyrdes afhængighed.
Programmernes anvendelsesområde omfatter civile, politiske, økonomiske, sociale
og kulturelle rettigheder. Menneskerettighedsproblemer skal tackles ved at styrke
civilsamfundet og beskytte og styrke menneskerettighedsforkæmpere også med
hensyn til deres indskrænkede råderum
Udvikle, øge og beskytte demokrati ved at gå i dybden med alle aspekter af
demokratisk regeringsførelse, herunder ved at styrke demokratisk pluralisme, øge
borgernes deltagelse og støtte troværdige, inklusive og gennemsigtige valgprocesser.
Demokratiet skal styrkes ved at opretholde de vigtigste søjler i demokratiske
systemer, bl.a. retsstatsprincippet, demokratiske normer og værdier, uafhængige
medier, ansvarlige og inklusive institutioner, herunder politiske partier og
parlamenter, og bekæmpelse af korruption. Valgobservation spiller en vigtig rolle i
den bredere støtte til demokratiske processer. I denne kontekst skal EU's
valgobservationer
samt
opfølgningen
henstillingerne
fra
EU's
valgobservationsmissioner fortsat være en vigtig del af programmet
Fremme effektive multilaterale og strategiske partnerskaber, der bidrager til at styrke
internationale, regionale og nationale strukturers kapacitet til at fremme og beskytte
menneskerettighederne, demokratiet og retsstatsprincippet. Strategiske partnerskaber
skal styrkes med særlig fokus på FN's Højkommissariat for Menneskerettigheder
(OHCHR), Den Internationale Straffedomstol (ICC) og relevante regionale og
nationale menneskerettighedsmekanismer. Desuden skal programmet fremme
uddannelse og forskning i menneskerettigheder og demokrati, herunder gennem
netværket "Global Campus for Human Rights and Democracy".
DA
9
DA
kom (2018) 0460 - Ingen titel
2. INTERVENTIONSOMRÅDER FOR CIVILSAMFUNDSORGANISATIONER
1.
(a)
(b)
(c)
Et inklusivt, deltagerorienteret, stærkt og uafhængigt civilt råderum i
partnerlande
Skabe et gunstigt miljø for borgerdeltagelse og civilsamfundets foranstaltninger,
herunder gennem fonde
Opbygge civilsamfundsorganisationer, bl.a. fonde, som både kan fungere som
udviklings- og forvaltningsaktører
Øge kapaciteten i de netværk, platforme og alliancer, civilsamfundet har i
partnerlandene.
Dialog om udviklingspolitik med og mellem civilsamfundsorganisationer
Fremme andre inklusive fora for flerpartsdialoger, herunder interaktion mellem
borgere, civilsamfundsorganisationer, lokale myndigheder, medlemsstater,
partnerlande og andre vigtige udviklingsaktører
Fremme samarbejde og erfaringsudveksling mellem aktører fra civilsamfundet
Sikre omfattende og strukturerede dialoger og partnerskaber med EU.
Europæiske borgeres
udviklingsspørgsmål
bevidsthed
og
viden
om
og
engagement
i
2.
(a)
(b)
(c)
3.
(a)
(b)
Give borgere mulighed for at øge deres engagement
Skabe opbakning i offentligheden i Unionen, kandidatlande og potentielle kandidater
til bæredygtige og inklusive udviklingsstrategier i partnerlande.
3. INTERVENTIONSOMRÅDER VEDRØRENDE STABILITET OG FRED
1.
Bistand til konfliktforebyggelse, fredsopbygning og kriseberedskab
Unionen skal yde teknisk og finansiel bistand, der omfatter støtte til foranstaltninger, der
tager sigte på at opbygge og styrke partneres kapacitet til at forhindre konflikt, opbygge
fred og afhjælpe behov før og efter en krisesituation, i tæt samarbejde med FN og andre
internationale, regionale og subregionale organisationer samt staten og
civilsamfundsaktører i forbindelse med deres indsats primært på følgende områder, bl.a.
med særlig fokus på kvinders deltagelse:
(a)
(b)
(c)
(d)
(e)
tidlig varsling og risikoanalyse, der tager højde for konflikter, tillidsskabende
foranstaltninger, mægling, dialog og forsoningsforanstaltninger
genopbygning efter konflikter og katastrofer
støtteaktioner til fordel for freds- og statsopbygning
konfliktforebyggelse og krisestyring
kapacitetsopbygning til støtte for sikkerhed og udvikling (CBSD).
DA
10
DA
kom (2018) 0460 - Ingen titel
2.
Bistand til håndtering af globale og tværregionale trusler og ulmende trusler
Unionen skal yder teknisk og finansiel bistand til at støtte partnernes bestræbelser og
Unionens foranstaltninger til håndtering af globale og tværregionale trusler og ulmende
trusler, navnlig på følgende områder:
(a)
trusler mod lov og orden og mod individets sikkerhed, bl.a. terrorisme, voldelig
ekstremisme, organiseret kriminalitet, cyberkriminalitet, hybride trusler, ulovlig
handel, handel og transit
trusler mod det offentlige rum, vigtig infrastruktur, cybersikkerheden,
folkesundheden eller miljømæssig stabilitet, maritime sikkerhedstrusler og trusler
som følge af klimaændringer
minimering af risici af enten forsætlig, tilfældig eller naturlig art i forbindelse med
kemiske, biologiske, radiologiske og nukleare materialer eller agenser og risici i
forbindelse med anlæg eller lokaliteter
kapacitetsopbygning til støtte for sikkerhed og udvikling (CBSD).
(b)
(c)
(d)
4. INTERVENTIONSOMRÅDER FOR GLOBALE UDFORDRINGER
A.
1.
(a)
PERSONER
Sundhed
Udvikle vigtige elementer i et effektivt og omfattende sundhedssystem, der bedst
tackles på overstatsligt niveau, for at sikre lige adgang til sundhedstjenester og
seksuel og reproduktiv sundhed og rettigheder
Styrke globale initiativer, der er vigtige katalysatorer for universel sundhedsdækning,
gennem globalt lederskab i en tilgang, hvor sundhedsaspektet indgår i alle politikker
og omfatter hele plejeforløbet, herunder sundhedsfremme, fra forebyggelse til
efterbehandling
Tackle trusler mod den globale sundhedssikkerhed ved hjælp af bekæmpelse af og
forskning i overførbare sygdomme, omsætning af viden til produkter og politikker,
der kan mindske den skiftende sygdomsbyrde (ikkeoverførbare sygdomme, alle
former for fejlernæring og miljømæssige risikofaktorer), og påvirke de globale
markeder med henblik på at forbedre adgangen til væsentlige sundhedsprodukter og -
tjenester, især hvad angår seksuel og reproduktiv sundhed.
Uddannelse
Fremme fælles globale bestræbelser på at skabe inklusiv og rimelig uddannelse af
ordentlig kvalitet på alle niveauer, herunder i nødsituationer og krisesituationer
Styrke viden, færdigheder og værdier gennem partnerskaber og alliancer med henblik
på aktivt medborgerskab og produktive, inklusive og stærke samfund
(b)
(c)
2.
(a)
(b)
DA
11
DA
kom (2018) 0460 - Ingen titel
(c)
Støtte globale tiltag til at mindske alle former for uligheder, såsom uligheder mellem
piger/kvinder og drenge/mænd for at sikre, at alle har samme mulighed for at deltage
i det økonomiske og sociale liv.
Kvinder og børn
Lede og støtte globale bestræbelser, partnerskaber og alliancer, der sigter på at
afskaffe alle former for vold mod kvinder og piger, herunder fysisk, psykologisk,
seksuel, økonomisk og andre former for vold og diskrimination, herunder den
udelukkelse, som kvinder lider under på forskellige områder i deres private og
offentlige liv
Fremme nye initiativer til at opbygge bedre ordninger for børns beskyttelse i
tredjelande, som sikrer, at børn beskyttes mod alle former for vold, misbrug og
misrøgt, bl.a. ved at fremme omlægningen fra institutionel pleje af børn til pleje i
nærmiljøet.
Migration og tvangsfordrivelse
Sikre, at EU fortsat fører an, når det gælder om at præge alle aspekter af dagsordenen
for styring af migration og tvangsfordrivelser
Styre og støtte globale og tværregionale politiske dialoger, bl.a. udveksling og
samarbejde om migration og tvangsfordrivelse
Støtte opfyldelsen af internationale og europæiske forpligtelser vedrørende migration
og tvangsfordrivelse, herunder ved en opfølgning på den globale aftale om migration
og den globale aftale om flygtninge
Forbedre det globale evidensgrundlag, bl.a. om sammenhængen mellem migration og
udvikling, og iværksætte foranstaltninger på forsøgsbasis med sigte på at udvikle
innovative operationelle tiltag på området migration og tvangsfordrivelse.
Anstændigt arbejde, social beskyttelse og uligheder
Påvirke den globale dagsorden og støtte initiativer vedrørende integrering af en solid
søjle om ligestilling og social retfærdighed i overensstemmelse med europæiske
værdier
Bidrage til den globale dagsorden om anstændigt arbejde, især i globale værdikæder,
og øge kendskabet til effektive beskæftigelsespolitikker, som svarer til
arbejdsmarkedets behov, herunder erhvervsrettet uddannelse og livslang læring
Støtte globale initiativer om universel social beskyttelse, der efterlever princippet om
effektivitet, bæredygtighed og ligestilling, herunder støtte til at tackle uligheder og
sikre social samhørighed
Fortsætte den globale forskning og udvikling gennem social innovation, der fremmer
social inklusion og handler om behovene i de mest sårbare dele af samfundet.
Kultur
Fremme initiativer, der skal sikre kulturel mangfoldighed og interkulturel dialog med
henblik på fredelige sameksistens mellem forskellige befolkningsgrupper
3.
(a)
(b)
4.
(a)
(b)
(c)
(d)
5.
(a)
(b)
(c)
(d)
6.
(a)
DA
12
DA
kom (2018) 0460 - Ingen titel
(b)
Støtte kultur som et middel til bæredygtig social og økonomisk udvikling og styrke
samarbejdet om kulturarv.
PLANETEN
Sikring af et godt miljø og håndtering af klimaændringer
Styrke global klima- og miljøforvaltning og gennemførelsen af Parisaftalen om
klimaændringer, Riokonventionerne og andre multilaterale miljøaftaler
Bidrage til at EU's miljø- og klimaændringspolitikker afspejles i de eksterne
politikker
Integrere miljømål, klimaændringsmål og mål for begrænsning af katastroferisici i
politikker, planer og investeringer, bl.a. ved at skabe større viden og bedre oplysning
Gennemføre internationale og europæiske initiativer, der tager sigter på at fremme
tilpasningen til og modvirkningen af klimaændringer og en klimaresistent
lavemissionsudvikling, bl.a. ved gennemførelse af de nationalt bestemte bidrag
(NDC) og klimaresistente lavemissionsstrategier, begrænse katastroferisici, tackle
miljøforringelser og standse tabet af biodiversitet, fremme bevarelsen og en
bæredygtig udnyttelse og forvaltning af land- og havøkosystemer og vedvarende
naturressourcer, herunder land, vand, verdenshave, fiskeri og skovdrift, bekæmpe
skovrydning, jordforringelse, ulovlig skovhugst og handel med vilde dyr, bekæmpe
forurening og sikre et sundt miljø, løse nye klima- og miljøproblemer, fremme
ressourceeffektivitet, bæredygtigt forbrug og produktion og forsvarlig forvaltning af
kemikalier og affald og støtte omlægningen til klimaresistent grøn
lavemissionsøkonomi og cirkulære økonomi.
Bæredygtig energi
Støtte globale bestræbelser, forpligtelser, partnerskaber og alliancer, herunder
omlægning til bæredygtig energi
Anspore partnerlandes regeringer til at bakke op om reformer af
energisektorpolitikken og energimarkedet, således at der skabes et gunstigt miljø for
investeringer, der øger adgangen til energiydelser, der er økonomisk overkommelige,
moderne, pålidelige og bæredygtige med stærkt fokus på vedvarende energi og
energieffektivitet
Undersøge, fastlægge og fremme økonomisk rentable forretningsmodeller med et
skalerbarheds- og reproducerbarhedspotentiale og gøre disse til normen globalt,
skabe innovative og digitale teknologier ved hjælp af innovativ forskning, sikre øget
effektivitet, især for decentrale løsninger, og sikre adgang til energi ved hjælp af
vedvarende energi, herunder i områder, hvor den lokale markedskapacitet er
begrænset.
VELSTAND
Bæredygtig og inklusiv vækst, anstændigt arbejde og inddragelse af den private
sektor
B.
1.
(a)
(b)
(c)
(d)
2.
(a)
(b)
(c)
C.
1.
DA
13
DA
kom (2018) 0460 - Ingen titel
(a)
(b)
(c)
Fremme
bæredygtig
privat
investering
finansieringsmekanismer og risikodeling
ved
hjælp
af
innovative
Forbedre erhvervs- og investeringsklimaet, støtte offentlig-privat dialog og opbygge
mikrovirksomheders og små og mellemstore virksomheders kapacitet
Støtte Unionens handelspolitik og handelsaftaler og gennemførelsen heraf og
forbedre adgangen til partnerlandes markeder og øge handels-, investerings- og
forretningsmulighederne for virksomheder i Unionen samtidig med, at hindringer for
markedsadgang og investeringer fjernes
Fremme en effektiv politiksammensætning, der fremmer økonomisk diversificering,
værdiforøgelse, regional integration og bæredygtig grøn og blå økonomi
Fremme adgang til digitale teknologier, bl.a. ved at fremme adgangen til finansiering
og finansiel inklusion
Fremme bæredygtigt forbrug og produktion og innovative teknologier og praksisser
for cirkulær og ressourceeffektiv lavemissionsøkonomi.
Fødevare- og ernæringssikkerhed
Støtte og påvirke internationale strategier, organisationer, mekanismer og aktører,
der lancerer større globale politiske spørgsmål om og politikrammer for fødevare- og
ernæringssikkerhed
Forbedre globale offentlig goder og fortsætte kampen mod sult og fejlernæring.
Værktøjer som det globale netværk om fødevarekriser øger kapaciteten til at reagere
på fødevare- og ernæringskriser på en måde, der sikrer sammenhæng mellem
humanitær bistand, udvikling og fred (og bidrager dermed til at tilvejebringe
ressourcer under søjle 3)
På globalt niveau bekræfte den centrale rolle, som bæredygtigt landbrug, fiskeri og
akvakultur spiller for at øge fødevaresikkerheden, udrydde fattigdommen, skabe
beskæftigelse, sikre begrænsning af og tilpasning til klimaændringer og skabe
modstandsdygtighed og sunde økosystemer
Skabe innovation gennem international forskning og styrke den globale viden og
ekspertise, især om tilpasning til og begrænsning af klimaændringer,
agrobiodiversitet, globale og inklusive værdikæder, fødevaresikkerhed, ansvarlige
investering, forvaltning af land og rådighed over naturressourcer.
PARTNERSKABER
Styrkelse af de lokale myndigheders rolle som udviklingsaktører
Styrke kapaciteten i de europæiske og sydlige lokale myndigheders netværk,
platforme og alliancer for at sikre en omfattende og løbende politisk dialog på
udviklingsområdet og fremme demokratisk forvaltning, bl.a. ved den territoriale
tilgang til lokal udvikling
Øge interaktionen med europæiske borgere om udviklingsspørgsmål (oplysning,
videndeling og engagement), især i forbindelse med de relevante mål for bæredygtig
udvikling, herunder i Unionen og kandidatlande og potentielle kandidater.
(d)
(e)
(f)
2.
(a)
(b)
(c)
(d)
D.
1.
(a)
(b)
DA
14
DA
kom (2018) 0460 - Ingen titel
2.
Fremme inklusive samfund, forsvarlig økonomisk forvaltning, herunder fair og
inklusiv anvendelse af indenlandske indtægter, gennemsigtig forvaltning af
offentlige midler og effektive og inklusive offentlige udgifter.
DA
15
DA
kom (2018) 0460 - Ingen titel
1915569_0017.png
BILAG IV
INTERVENTIONSOMRÅDER FOR FORANSTALTNINGER VEDRØRENDE
HURTIG REAKTION
1.
Foranstaltninger, der bidrager til stabilitet og kriseforebyggelse i hastetilfælde, i
tilfælde af begyndende kriser og eksisterende kriser og i efterkrisesituationer
Foranstaltninger vedrørende hurtig reaktion omhandlet i artikel 4, stk. 4, litra a), skal
udformes med henblik på at muliggøre en effektiv EU-indsats i følgende ekstraordinære og
uforudsete situationer:
(a)
(b)
i hastetilfælde og i tilfælde af kriser, begyndende kriser og naturkatastrofer
i situationer, der udgør en trussel mod demokratiet, lov og orden, beskyttelsen af
menneskerettighederne og de grundlæggende frihedsrettigheder eller enkeltpersoners
sikkerhed, navnlig personer, der er udsat for kønsrelateret vold i situationer med
ustabilitet
i situationer, der truer med at udvikle sig til en væbnet konflikt eller med alvorligt at
destabilisere det eller de berørte tredjelande.
Foranstaltninger, der bidrager til øge modstandskraften og knytte forbindelser
mellem humanitær bistand og udviklingsforanstaltninger
(c)
2.
Foranstaltninger vedrørende hurtig reaktion omhandlet i artikel 4, stk. 4, litra b), skal
udformes med henblik på effektivt at styrke modstandskraften og knytte forbindelser mellem
humanitær bistand og udviklingsforanstaltninger, som ikke hurtigt kan tackles som led i
geografiske og tematiske programmer.
Sådanne foranstaltninger kan bestå i at:
(a)
styrke modstandsdygtigheden ved at støtte enkeltpersoner, lokalsamfund,
institutioner og lande, således at de er bedre forberedte på og bedre kan klare,
tilpasse sig og hurtigt komme sig over politisk pres og chok, naturkatastrofer,
menneskeskabte katastrofer, konflikter og globale trusler, bl.a. ved - i tilfælde af stort
pres - at styrke en stats kapacitet til hurtigt at opbygge, fastholde eller genskabe
centrale funktioner og sikre grundlæggende social og politisk samhørighed, og ved at
styrke samfundets, lokalsamfundenes og den enkelte persons evne til at udnytte
muligheder og begrænse risici på en fredelig og rolig måde og til at opbygge,
fastholde eller genskabe indkomstmuligheder i tilfælde af betydeligt pres
begrænse de kortsigtede negative følger af udefra kommende chok, der skaber
makroøkonomisk uroligheder, og sikre samfundsøkonomiske reformer og vigtige
offentlige udgifter til samfundsøkonomisk udvikling og fattigdomsreduktion
iværksætte kortsigtede foranstaltninger med henblik på sanering og genopbygning,
således at ofre for naturkatastrofer eller menneskeskabte katastrofer, konflikter og
globale trusler kan drage fordel af et minimum af samfundsøkonomisk integration og
hurtigst muligt skabe vilkårene for at genoptage udviklingen på grundlag af
langsigtede mål, der fastsættes af de pågældende regioner og lande. Dette indebærer
at afhjælpe de presserende og umiddelbare behov, der følger af, at mennesker er
blevet fordrevet (flygtninge, internt fordrevne og repatrierede) som følge af
naturkatastrofer eller menneskeskabte katastrofer
(b)
(c)
DA
16
DA
kom (2018) 0460 - Ingen titel
(d)
hjælpe staten eller regionen med at etablere kortsigtede mekanismer til
katastrofeforebyggelse og katastrofeberedskab, bl.a. til forudsigelse og hurtig
varsling, med henblik på at mindske følgerne af katastrofer.
Foranstaltninger, der tjener udenrigspolitiske behov og prioriteter
3.
De foranstaltninger vedrørende hurtig reaktion, der træffes med henblik på at støtte målene i
artikel 4, stk. 4, litra c), skal støtte Unionens udenrigspolitik på tværs af politiske, økonomiske
og sikkerhedsmæssige spørgsmål. De skal sætte Unionen i stand til at reagere, hvis der er
akutte eller vigtige udenrigspolitiske hensyn eller muligheder for at opfylde mål, som
forudsætter en hurtig reaktion, og som vanskeligt kan tilgodeses på anden vis.
Sådanne foranstaltninger kan bestå i at:
(a)
støtte Unionens bilaterale, regionale og interregionale samarbejdsstrategier, som
fremmer politisk dialog og udvikler kollektive tilgange til og svar på udfordringer af
global karakter, herunder migrations- og sikkerhedsanliggender, og som udnytter
muligheder i denne henseende
støtte Unionens handelspolitik og handelsaftaler og gennemførelsen heraf, forbedre
adgangen til partnerlandes markeder og øge handels-, investerings- og
forretningsmuligheder for virksomheder fra Unionen, især SMV'er, samtidig med at
hindringer for markedsadgang og investeringer fjernes ved hjælp af økonomisk
diplomati og samarbejde på erhvervs- og lovgivningsområdet
bidrage til gennemførelsen af den internationale dimension af interne EU-politikker,
såsom miljø, klimaændringer, energi og samarbejde om forvaltning og styring af
verdenshavene
fremme den brede forståelse af Unionen og af dens synlighed og rolle på den globale
scene gennem strategisk kommunikation, offentligt diplomati, mellemfolkelige
forbindelser, kulturelt diplomati, samarbejde om uddannelsesmæssige og akademiske
forhold samt opsøgende arbejde med henblik på at fremme Unionens værdier og
interesser.
(b)
(c)
(d)
Foranstaltningerne skal gennemføre innovative politikker eller initiativer, som svarer til
aktuelle eller kommende behov, muligheder og prioriteter på kort og mellemlang sigt,
herunder muligheden for at underbygge fremtidige foranstaltninger under geografiske eller
tematiske programmer. De skal fokusere på at uddybe Unionens forbindelser og dialog og
bygge partnerskaber og alliancer med vigtige lande af strategisk interesse, især de nye
vækstøkonomier og mellemindkomstlande, som spiller en stadig vigtigere rolle i globale
anliggender, den globale forvaltning, udenrigspolitikken, den internationale økonomi og
multilaterale fora.
DA
17
DA
kom (2018) 0460 - Ingen titel
1915569_0019.png
BILAG V
PRIORITEREDE OMRÅDER FOR FORANSTALTNINGER UNDER EFSD+, SOM
ER OMFATTET AF GARANTIEN FOR FORANSTALTNINGER UDADTIL
EFSD+-foranstaltninger, som er berettigede til støtte fra garantien for foranstaltninger udadtil,
skal især tage sigte på at:
(a)
tilvejebringe finansiering og støtte til den private og kooperative sektors udvikling i
overensstemmelse med betingelserne i [finansforordningens] artikel 209, stk. 2, med
særligt fokus på lokale virksomheder, mikrovirksomheder og små og mellemstore
virksomheder, på at fremme anstændigt arbejde og på anspore europæiske
virksomheder til at bidrage til formålet med EFSD+
tackle hindringer for private investeringer ved at formidle finansielle instrumenter,
som kan være denomineret i det berørte partnerlands lokale valuta, herunder "first-
loss"-garantier til porteføljer, garantier til projekter i den private sektor, f.eks.
lånegarantier til små og mellemstore virksomheder, og garantier til specifikke risici
til infrastrukturprojekter samt anden risikovillig kapital
mobilisere finansiering fra den private sektor med særlig fokus på
mikrovirksomheder og små og mellemstore virksomheder ved at fjerne flaskehalse
og hindringer for investeringer
styrke samfundsøkonomiske sektorer og områder og hertil knyttet offentlig og privat
infrastruktur, herunder vedvarende og bæredygtig energi, vand- og affaldshåndtering,
transport, informations- og kommunikationsteknologier, såvel som miljø, bæredygtig
brug af naturressourcer, bæredygtigt landbrug og blå økonomi samt social
infrastruktur, sundhed og menneskelig kapital med henblik på at forbedre de
samfundsøkonomiske rammer
bidrage til klimaindsats og miljøbeskyttelse og -forvaltning
bidrage til at fremme bæredygtig udvikling, til at imødegå specifikke grundlæggende
årsager til migration, herunder ulovlig migration, samt til at fremme transit- og
værtssamfundenes modstandsdygtighed, og bidrage til en holdbar reintegration af
migranter, der vender tilbage til deres oprindelseslande, under behørig hensyntagen
til styrkelse af retsstaten, god regeringsførelse og menneskerettigheder.
(b)
(c)
(d)
(e)
(f)
DA
18
DA
kom (2018) 0460 - Ingen titel
1915569_0020.png
BILAG VI
FORVALTNING AF EFSD+
1. EFSD+'s struktur
1.
EFSD+ består af regionale investeringsplatforme, der oprettes på grundlag af de
arbejdsmetoder, procedurer og strukturer, der gælder for Unionens eksisterende
eksterne blandingsfaciliteter, som kan kombinere deres blandingsforanstaltninger og
foranstaltninger, som er omfattet af garantien for foranstaltninger udadtil under
EFSD+.
Kommissionen varetager forvaltningen af EFSD+.
I forbindelse med forvaltningen af EFSD+ bistås Kommissionen af et strategisk
udvalg, medmindre der er tale om foranstaltninger, der er omfattet af EU's
udvidelsespolitik og finansieres af [IPA III], hvis strategiske udvalg varetages under
investeringsrammen for Vestbalkan.
Det strategiske udvalg rådgiver Kommissionen om de strategiske retningslinjer og
prioriteter for investeringer, der foretages med støtte fra garantien for
foranstaltninger udadtil under EFSD+, og bidrager til at sikre deres
overensstemmelse med de vejledende principper og mål for Unionens optræden
udadtil, Unionens udviklingspolitik, den europæiske naboskabspolitik, målene i
artikel 3 i denne forordning og formålet med EFSD+, jf. artikel 26. Det bistår også
Kommissionen med at fastlægge de overordnede investeringsmål for anvendelsen af
garantien for foranstaltninger udadtil med henblik på at støtte EFSD+-
foranstaltninger og overvåger, at der er en passende og varieret geografisk og
tematisk dækning for investeringsvinduer.
Det strategiske udvalg støtter ligeledes den overordnede koordinering,
komplementaritet og sammenhæng mellem de regionale investeringsplatforme,
mellem den eksterne investeringsplans tre søjler, mellem den eksterne
investeringsplan og Unionens øvrige indsats med hensyn til migration og
gennemførelsen af 2030-dagsordenen og med andre programmer i denne forordning.
Det strategiske udvalg udgøres af repræsentanter for Kommissionen, den højtstående
repræsentant, alle medlemsstater og Den Europæiske Investeringsbank. Europa-
Parlamentet har observatørstatus. Bidragydere, støtteberettigede modparter,
partnerlande, relevante regionale organisationer og andre interessenter kan tildeles
status som observatører, når det er relevant. Det strategiske udvalg høres, inden
eventuelle nye observatører inddrages. Det strategiske udvalg ledes af
Kommissionen og den højtstående repræsentant i fællesskab.
Det strategiske udvalg mødes mindst to gange om året og vedtager, om muligt,
udtalelser ved konsensus. Yderligere møder kan til enhver tid arrangeres af
formanden eller på anmodning af en tredjedel af dets medlemmer. Såfremt der ikke
kan opnås konsensus, anvendes stemmerettighederne som vedtaget på det første
møde i det strategiske udvalg og fastlagt i dets forretningsorden. Disse
stemmerettigheder skal tage behørigt hensyn til finansieringskilden. I
forretningsordenen fastsættes rammerne for observatørerne rolle. Referaterne fra og
dagsordenerne for det strategiske udvalgs møder offentliggøres, efter at de er blevet
godkendt.
2.
1.
2. EFSD+'s strategiske udvalg
2.
3.
4.
5.
DA
19
DA
kom (2018) 0460 - Ingen titel
6.
Kommissionen aflægger årligt rapport til det strategiske udvalg om de fremskridt,
der er gjort med hensyn til gennemførelsen af EFSD+. Det strategiske udvalg for
investeringsrammen for Vestbalkan oplyser, hvilke fremskridt der er gjort med
gennemførelsen af garantiinstrument for udvidelsesregionen for at supplere
ovennævnte indberetning. Det strategiske udvalg organiserer regelmæssigt en høring
af relevante interessenter om de strategiske retningslinjer for og gennemførelsen af
EFSD+.
Det forhold, at der er to strategiske udvalg, må ikke have indflydelse på behovet for
at have en fælles EFSD+-ramme for risikostyring.
7.
3. Regionale administrative udvalg
De regionale administrative udvalg for regionale investeringsplatforme bistår på
gennemførelsesniveauet Kommissionen med at opstille regionale og sektormæssige
investeringsmål og fastlægge regionale, sektormæssige og tematiske investeringsvinduer og
afgiver udtalelser om blandingsforanstaltninger og om anvendelsen af garantien for
foranstaltninger udadtil, som dækker EFSD+-foranstaltninger.
DA
20
DA
kom (2018) 0460 - Ingen titel
1915569_0022.png
BILAG VII
LISTE OVER DE VIGTIGSTE PERFORMANCEINDIKATORER
I overensstemmelse med målene for bæredygtig udvikling anvendes følgende liste over
vigtige performanceindikatorer som en hjælp til at måle Unionens bidrag til opfyldelsen af de
specifikke mål.
(1)
(2)
(3)
(4)
(5)
(6)
(7)
(8)
(9)
(10)
Point for gennemførelse af retsstatsprincippet
Andel af befolkningen, der lever under den internationale fattigdomsgrænse
Antallet af kvinder i den reproduktive alder, halvstore piger og børn under 5, som fik
gavn af ernæringsprogrammer med EU-støtte
Antallet af 1-årige, der fuldt ud er vaccineret med EU-støtte
Antallet af studerende, der er tilmeldt uddannelse på primær- og/eller
sekundærtrinnet og erhvervsuddannelse med EU-støtte
Drivhusgasemissioner, der er reduceret eller undgået (Ktons CO2eq) med EU-støtte
Areal af hav-, land- og ferskvandsøkosystemer, der beskyttes og/eller forvaltes
bæredygtigt med EU-støtte
Opnået løftestangseffekt og multiplikatoreffekt som følge af investeringer
Indikator for politisk stabilitet og fravær af vold
Antal processer vedrørende partnerlandets praksis i forbindelse med handel,
investering og forretning eller fremme af den eksterne dimension af EU's interne
politikker, der har blevet påvirket
Alle indikatorer skal være kønsopdelte, når dette er relevant.
DA
21
DA